PDA

View Full Version : Versterkertje met probleem



PietvanderMeer
14 september 2023, 13:38
Hallo,
het is een tijd geleden dat ik hier was maar vond laatst op zolder een doos met onderdelen en dacht,,verhip; daar is voordelig een versterkertje van te maken" hammond 369 EX,een OT uit(waarschijnlijk) een Duitse radio,2 keer een 50 ,50 uF can capacitor(weet t Nederlandse woord niet) ,een el 84 en zo wat meer. Dus begonnen met uitzoeken en bepaald dat ik de eindversterker van de P1 van de ax84 site wilde maken met de voortrap van het droge kanaal van een Fender AB 763.
Veel plezier met het in elkaar zetten gehad en de versterker klinkt op zich wel zoals ik in gedachten had.
Er zijn echter helaas een paar zaken die me niet lekker zitten, vandaar dat ik dat hier post in de hoop op wat hulp.
Ten eerste; als ik m voluit zet dan begint ie een tremolo te imiteren. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.Heb wel eens iets gelezen over motor boting maar geen idee of dat het is.Het klinkt als een tremolo pedaal en gebeurt alleen als ik m voluit zet.Oxillatie?
Ten tweede is er een spanningsval van 40 volt dc over de uitgangstrafo.
Alles gaat prima qua spanning; 260 op standby schakelaar, 256 op de eerste Elko,253 op de tweede en dan gaat het naar de uitgangstrafo en daar komt dan maar 213 volt uit ,wat naar de anode van de el 84 gaat.
Uit de derde Elko komt 243 en uit nummer 4 komt 228 volt dc
Alvast hartelijk bedankt voor het hele verhaal te lezen en voor eventuele tips om het versterkertje bruikbaar te maken.Vriendelijke groeten,Piet

cluseau
14 september 2023, 14:03
Beste Piet, die 40V is rijkelijk veel geef ik toe. Mogelijk zit daar je fout ook want als je gaat uitsturen zal die spanning nog verder gaan inkakken. Je kan natuurlijk eerst eens de DC weerstand van de wikkeling checken dan weet je wat meer. Het kan namelijk zijn dat de EL84 zich blauw staat te werken om die anodespanning naar de klote te helpen. Daar moet hij ook behoorlijk rood van aanlopen trouwens. Is je wikkeling weerstand erg hoog dan zou het scherm rood moeten staan bij uitsturing. Belangrijk is het dus om wat meer gegevens boven water te halen. Plaats eventueel het (een link naar) schema. Wat ik zou onderzoeken is het volgende:

1: kathode weerstand (gemeten aub) en de spanning over Rk.
3: DC weerstand van de trafo.
4: Waarde rooster lekweerstand. (enkele 100k) en de spanning op het stuurrooster.

gr
frans

PietvanderMeer
14 september 2023, 15:14
Hallo,Frans.
Dank je voor je snelle reactie.
Ik hoop dat ik het allemaal goed begrijp.
De kathode weerstand(gemeten )is 135 ohm.De spanning over Rk is 7,6 V.
De dc weerstand van de trafo? Is dat de ohmse weerstand?
Die had ik gemeten voor ik begon.
Primair 760 K ohm en secundair 0,8 ohm.
Aan pin 9 zit een 1k/1W weerstand. De spanning begint gek genoeg bij 212 V en " loopt dan leeg" naar enkele milivolts.
Hoop dat dit is wat je bedoelde.

Het schema van de eindtrap is afkomstig van de ax 84 site.Ik kom er net achter dat die niet meer bestaat.
Hier is een link naar het schema; https://issuu.com/perseo22/docs/old_rev10_p1_for_study_only

Gr.,Piet

PietvanderMeer
14 september 2023, 21:19
Sorry, ik zag de . over het hoofd. Primaire winding O.T. is 0.718 K

Piet

cluseau
15 september 2023, 08:28
Piet, je biasvermogen is aan de hoge kant maar dat is nou eenmaal zo bij dit type eindtrapjes. Met een dikke 50mA zou je bij 250V rond de 14W uitkomen.

De trafo is iets mis mee en ook de spanning op pin9 gaat niet goed. Pin 9 is je schermrooster en deze moet constant gevoed zijn. Een beetje variatie mag maar helemaal instorten kan niet. De spanning voor de weerstand valt dan ook weg of de weerstand is onderbroken. Meet hem maar na. Is hij goed dan zit er een fout tussen de weerstand en het voedingspunt.

De trafo zal je moeten onderzoeken, ik vrees dat je een verkeerde aansluiting hebt. Ik zou 100 ohm al veel vinden, je verliest daar dan zo'n 5V op. In de oude single ended radio's werd een trucje toegepast om de voordelen van de balanstrap na te bootsen. Een deel van de voeding voor de overige onderdelen uit de radio liep over de uitgangstrafo en was in tegenfase met de stroom door de eindbuis. Dit werd gedaan om de bromrimpel zo veel mogelijk te onderdrukken.

De trafo kun je als volgt meten:
Sluit een gloeidraad spanning aan (6,3V~ of beter nog 3,15V~) op de secondaire wikkeling van de uitgangstrafo en meet de wisselspanning nauwkeurig. LET OP JE VINGERS, DE PRIMAIRE SPANNING IS H O O G

Meet dan alle mogelijke primaire wikkelingen en schrijf de spanningen op.

Deel elke primair gemeten spanning door de secondaire waarde. Hieruit volgt de wikkelverhouding T.

De primaire impedantie volgt uit (T^2)xRsec. en zal ergens rond de 7k moeten liggen.

PietvanderMeer
15 september 2023, 09:27
Hallo,Frans.

Het was misschien ook wel een beetje té mooi om waar gezin;een gratis versterker:)
De trafo heeft maar 4 aansluit lippen dus andere aansluit mogelijkheden dan degene die er nu op zitten zijn er eigelijk niet.Aan de primaire kant meet ik op de ene lip 253 V en op de andere 213 V.
Ik denk dat ik er goed aan doe om maar een nieuwe uitgangstrafo aan te schaffen, denk je niet?
Heb je misschien een tip?Of iets te koop?
De weerstand naar pin 9 ga ik nameten.

Groeten,Piet

cluseau
15 september 2023, 11:26
Piet, als je de test doet als boven omschreven dan weet je wat voor trafo je hebt. Volgens de waarden die jij meet zou ik zeggen dat de trafo defect is of gemaakt voor iets anders. Ik weet ook de de herkomst niet maar de meting uitvoeren geeft duidelijkheid en je leert er wat van. Het zal voldoening geven als je ons straks precies kan vertellen wat voor component je voor je hebt. Het is natuurlijk makkelijk om een andere trafo te kopen maar ik zou me niet zo snel gewonnen geven.

Zit je redelijk in de buurt mag je er ook mee langs komen om even samen kijken, gratuit.

PietvanderMeer
15 september 2023, 11:33
Helaas niet in de buurt;ik woon in Friesland.
Ik kom wel regelmatig in de buurt van Den Haag maar de eerst komende weken nou weer toevallig niet.
Ik zeg natuurlijk geen nee tegen gratuit haha.
Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft het meten en het leren.Ergens heb ik nog een voedingstrafo met 6,3 V.Die zal ik opzoeken en daarmee de meting uitvoeren.

Groeten,Piet

PietvanderMeer
15 september 2023, 11:36
O ja; ik heb alle weerstanden gemeten maar de waardes kloppen met wat er op staat

PietvanderMeer
15 september 2023, 16:31
Ik kan m zo 1,2,3, niet vinden .Wordt zondag dat ik verder kan.

Groeten,Piet

cluseau
15 september 2023, 16:49
Ik kan m zo 1,2,3, niet vinden .Wordt zondag dat ik verder kan.

Groeten,Piet

trafo met 6.3V~ zit al in je project :ok:


Wat ik vaak doe als ik een trafo wil onderzoeken:

1 Trek betreffende eindbuis er uit.
2 Plak twee draden van de gloeidraadvoeding en sluit die aan op de speakeruitgang.
3 Meet nu de spanning tussen anode en voedingspunt. Als daar nog een en ander tussen zit meet je natuurlijk direct over de primaire.

PietvanderMeer
15 september 2023, 22:39
Ja dat durfde ik dus niet ; de trafo uit t project te gebruiken.
Ik dacht dat als er iets flink mis is met die uitgangstrafo dan neemt ie straks de voedingstrafo mee in z'n ellende.
Maar blijkbaar dacht ik te ver/negatief:)
Ik ga het zo doen als je beschreef.
Wordt toch pas zondag want morgen werken en morgenavond spelen.
In ieder geval reuze bedankt en zodra ik wat gemeten heb zet ik het hier.

Fijn weekend!
Piet

cluseau
16 september 2023, 11:57
Ja dat durfde ik dus niet ; de trafo uit t project te gebruiken.
Ik dacht dat als er iets flink mis is met die uitgangstrafo dan neemt ie straks de voedingstrafo mee in z'n ellende.
Maar blijkbaar dacht ik te ver/negatief:)
Ik ga het zo doen als je beschreef.
Wordt toch pas zondag want morgen werken en morgenavond spelen.
In ieder geval reuze bedankt en zodra ik wat gemeten heb zet ik het hier.

Fijn weekend!
Piet


Fijn weekend ook.

Voor ik het vergeet, zorg wel dat je hoogspanning los is voor het meten anders kon het wel eens je laatste weekend zijn.
:blast:

PietvanderMeer
17 september 2023, 11:33
Ik heb niet zoveel ervaring dus voor de zekerheid maar alles los gehaald van de uitgangstrafo.
Vanuit de voedingstrafo de 6,3VAC op de secundaire windingen gesoldeerd.
Voor de zekerheid gemeten; 6,96 VAC(buizen zijn er uit).
De primaire gemeten en die geeft 322 VAC.

Het tweede getal gedeeld door het eerste geeft 46,26.
De rest van de rekensom ontgaat me even.
Het is lang geleden dat ik op school zat;)
Kun jij hier iets mee?
Alvast bedankt!
Piet

PietvanderMeer
17 september 2023, 13:17
Ik dacht dat ik dat teken niet op het toetsenbord had zitten maar het zit boven de 6 haha.
Volgens de daaropvolgende berekening:
46,26^ 2=2139,98 x 8= 17119.9
Primaire impedantie is dus wat aan de hoge kant( :) als ik het allemaal goed heb berekend.

Dirk_Hendrik
17 september 2023, 14:55
Aannemende dat je een 8ohm uitgangswikkeling zou hebben. Als je uitgaat van 4 ohm zit je met 8600 ohm al een stuk meer richting die gehoopte 7k.

PietvanderMeer
17 september 2023, 16:18
Er staat op de uitgangstrafo p= 4000 Wdg s= 6.5 Wdg

Groeten,Piet

PietvanderMeer
17 september 2023, 22:44
Aannemende dat je een 8ohm uitgangswikkeling zou hebben. Als je uitgaat van 4 ohm zit je met 8600 ohm al een stuk meer richting die gehoopte 7k.

Inderdaad.
Ik heb echter een fijn 8 ohm speakertje wat ik graag wil gebruiken.
Groeten,Piet

cluseau
17 september 2023, 23:30
Piet, er zijn drie verontrustende waarnemingen.
1 je schermroosterspanning valt helemaal weg.
2 je primare weerstand is een factor tien te hoog.
3 je buisstroom lijkt in orde wat zou betekenen dat de g2 spanning dat ook is. Zou die spanning werkelijk helemaal inzakken gebeurt dat ook met de kathodespanning.

De hoge weerstand in de anodeleiding is ook een probleem, evenals de hoge impedantie.

cluseau
17 september 2023, 23:36
Even voor de gein het volgende proberen:

Sommige mensen bewaren werkelijk alles (ben zelf zo iemand) en hebben soms een berg oude adapters liggen. Als je bv een 9v trafotje pakt is dat een prima slachtoffer om te proberen. Kom je ergens rond 5k uit.

Dirk_Hendrik
18 september 2023, 10:01
Inderdaad.
Ik heb echter een fijn 8 ohm speakertje wat ik graag wil gebruiken.
Groeten,Piet

Tsja...
IK heb al jaren een rijbewijs dat ik graag met een Bugatti wil gebruiken. Maar de praktijk blijkt weerbastiger. Los van Frans foutzoek-commentaren bovenstaand is het uiteindelijk de bedoeling dat je een impedantiematch maakt tussen eindbuis en speaker dmv de uitgangstrafo. Als dat niet kan zal er 1 van de 3, buis, trafo of speaker, moeten wijzigen.

tmms
18 september 2023, 11:14
5K is de gulden middenweg voor enkelzijdige EL84 ampjes, heb ik eens begrepen. Hier naar volle tevredenheid een Hammond 125CSE:ok:

PietvanderMeer
18 september 2023, 13:17
Tsja...
IK heb al jaren een rijbewijs dat ik graag met een Bugatti wil gebruiken. Maar de praktijk blijkt weerbastiger. Los van Frans foutzoek-commentaren bovenstaand is het uiteindelijk de bedoeling dat je een impedantiematch maakt tussen eindbuis en speaker dmv de uitgangstrafo. Als dat niet kan zal er 1 van de 3, buis, trafo of speaker, moeten wijzigen.

Zo is dat; we waren er eigelijk al uit dat het trafootje niet deugt dus is de keuze vrij gemakkelijk in dit geval.
Tenminste,dat lijkt mij nu.

PietvanderMeer
18 september 2023, 21:04
Opa , kijk ;ik vond op zolderrrr.... Nee nee; geen kiekje van een ouwe schuit deze keer.
Zowaar een eindtrafootje van Hammond.Werking onbekend natuurlijk.
Het is een 125 e en dat is een push pull maar indertijd gebruikten veel mensen op de ax84 site m voor die projectjes met één el84 ,weet ik nog.De ct werd dan niet gebruikt.
Heb even op de hammond site gekeken maar daar wordt ie niet als zodanig genoemd.
Misschien hebben ze in de loop van de tijd wat anders uitgebracht, geen idee.
In ieder geval natuurlijk gemeten en ik meet met de pinnen 2 en 5 ongeveer 0,8 ohm en aan de primaire kant 126 ohm.
Zal m morgen op t chassis monteren als ik er tijd voor heb.Ben benieuwd in ieder geval.

groeten,Piet

cluseau
20 september 2023, 10:27
Het is een 125 e en dat is een push pull maar indertijd gebruikten veel mensen op de ax84 site m voor die projectjes met één el84 ,weet ik nog.De ct werd dan niet gebruikt......


Leuk en zal ook wel werken maar is in principe niet geschikt. Als je kijkt naar het blikpakket van een SE trafo kun je zien dat het "E" blik allemaal hetzelfde is geplaatst evenals het "I" blik. Ze zijn gescheiden door een stukje papier. Een balanstrafo is net als een voedingstrafo om en om gepakt. Dit heeft te maken met verzadiging van de kern omdat bij een SE trafo een gelijkstroom door de trafo loopt. Het werkt wel maar is niet optimaal.

PietvanderMeer
20 september 2023, 12:24
Ik heb er veel over zitten lezen de afgelopen uren en begrijp wat je bedoelt.
Heb ondertussen alles wat ik kon door en nagemeten en geloof dat de fout echt in de uitgangstrafo moet hebben gezeten.
Ik ga er eentje bestellen bij askjanfirst.Ook wel weer lastig want hij heeft twee modellen; wat is wijsheid?Ze liggen qua prijs 2 tientjes uit elkaar..

Ik moet helaas even voor een paar weken weg.
Wanneer ik terug ben en de bestelling gearriveerd is dan zet ik de boel in elkaar en meld hier de uitkomst.
In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!

Groeten,Piet

PietvanderMeer
12 oktober 2023, 13:19
Ik heb net de trafo binnen gekregen en je had gelijk,Frans;dit is andere koek.
Wat een joekel en wat een gewicht!
Enfin;ik hoop m zeer binnenkort te plaatsen en laat dan wat weten.
Eerst morgen een mooi plekje op het chassis zoeken met de Headphone trick.
Fijne dag!
Piet

cluseau
13 oktober 2023, 08:53
Wat een joekel en wat een gewicht!


Piet, ik weet niet wat je gekocht hebt maar voor een SE-EL84 eindtrapje heb je meer dan genoeg aan een trafo van 15Watt. Zo zwaar hoeft dat toch niet te zijn? Wat zijn de afmetingen van de kern? De oppervlakte is een maat voor het vermogen namelijk.

PietvanderMeer
13 oktober 2023, 09:02
Ausgangstrafo, SE / Eintakt für EL 84, Prim.: 5,2 kOhm, sek: 4, 8 und 16 Ohm.
Modifizierte Telefunkenbauvorschrift auf EI-78er Kern.

Dies ist unser preiswertester Ausgangstrafo aus Neufertigung.

Prima geeignet für kleine Gitarren- und Selbstbaulverstärker, z.B. als "Soundcard-Booster" sowie als Ersatzteil im Röhrenradio.
Maximaler Ruhestrom: 60 mA.
Dank großer Stückzahlen können wir diesen Trafo günstig anbieten.
Trotz des Preises hat er einen anständigen Frequenzgang.
Der Trafo ist hochwertig schwarz-glänzend 2K-lackiert.
Frank hat sich eingehend mit diesem Trafo beschäftigt, hier der Link zu seinen Ergebnissen.

Anschlussbelegung:
Oben: 0-5,2 kOhm primär, der mittlere Stützpunkt ist KEIN Anschluss.
Unten: Sekundär Pin10-13-16-18: 0-4-8-16 Ohm.

PietvanderMeer
13 oktober 2023, 09:04
Deze dus.Hij is groter dan de hammond 125E en een stuk zwaarder ook.

Groeten,Piet

PietvanderMeer
13 oktober 2023, 18:12
Nou,hij doet het.
De tremolo is er uit en alles lijkt goed.
Bias wel bij moeten stellen met een 10 ohm weerstand erbij.Kom nu net onder de 12 watt dissipatie.
Er zal wel het één en ander aan veranderd gaan worden in de toekomst maar vooralsnog ben ik tevreden.
Neemt niet weg dat ik graag een keer bij je langs kom,Frans en dat hoeft niet gratuit...
hartelijk bedankt voor alle hulp!
Blij dat dit forum nog leeft.

Vriendelijke groeten,Piet

cluseau
13 oktober 2023, 19:35
Nou gefeliciteerd. Aan het verhaaltje te zien heb je de juiste trafo. Omdat je zegt dat de oude trafo veel lichter is ben ik er nog meer van overtuigd dat deze niet geschikt was. Anyway geniet van je resultaat.

cluseau
14 oktober 2023, 16:02
Een kathode van 10 Ohm ??? Dat is wel erg laag hoor. Kun je me vertellen hoe je de bias hebt bepaald?

Je hebt namelijk een bepaalde kathodespanning nodig om de buis te kunnen sturen. In jouw geval is de maximale sturing 500mV voor hij gaat klippen. Lijkt me niet oke. Houd je aan de 135 Ohm uit de spec en kijk waarom er niet voldoende biasvermogen wordt ontwikkeld. Ik vrees dat de buis tot op de draad versleten is of de schermroosterspanning is niet in orde.

PietvanderMeer
14 oktober 2023, 16:59
Nee,nee,nee.
Ik heb me misschien wat onduidelijk uitgedrukt maar ik moest er een 10 ohm weerstand bij doen om netjes onder de 12 watt te komen.
Heb zo spanningen en de berekening niet bij de hand maar ik had 135 ohm en dat is dus 145 ohm kathode weerstand geworden.
Er komt wel wat meer brom uit de speaker dan dat ik zou willen; hij is niet compleet stil.
Ik ben een enorme zeikerd wat dat betreft hoor maar daar moet ik nog eens in duiken.

groeten,Piet

cluseau
14 oktober 2023, 19:15
Nee,nee,nee.
Ikmaar ik moest er een 10 ohm weerstand bij doen om netjes onder de 12 watt te komen.



Ah dan is het me duidelijk, vergeet mijn commentaar.

De brom is waarschijnlijk een kwestie van filteren. Als je alleen de eindbuis er in hebt bromt hij dan ook?

PietvanderMeer
15 oktober 2023, 12:00
Ja,dan bromt ie ook.
Ik zal proberen een foto van de voeding up te laden.

PietvanderMeer
15 oktober 2023, 12:50
https://el34world.com/Forum/index.php?action=dlattach;topic=16542.0;attach=411 18;image

PietvanderMeer
15 oktober 2023, 12:52
Dit is de voeding en de eindbuis zoals ik m gebruikt heb.
Voltages die er bij staan zijn niet van mij.
De tegenkoppeling, vanaf de 16 ohm aansluiting naar de tweede Elko heb ik ook niet gebruikt.

cluseau
16 oktober 2023, 08:20
Dit is de voeding en de eindbuis zoals ik m gebruikt heb.
Voltages die er bij staan zijn niet van mij.
De tegenkoppeling, vanaf de 16 ohm aansluiting naar de tweede Elko heb ik ook niet gebruikt.

De elco's zijn erg krap voor een se eindtrap. Over de eerste twee elco's mag je nog 100u parallel zetten. Dat gaat zeker schelen mits......

Het kan zijn dat de brom niet uit de voeding komt. Even de volgende test doen:

Trek de eondbuis er ook uit en zet de amp aan met aangesloten speaker. Check dan je brom level en laat dat ff weten.

PietvanderMeer
16 oktober 2023, 10:05
Het is geen keiharde brom hoor maar ik stoor me er wel aan.
Hij is het luidst met allebei de buizen er in.
een stuk minder als ik de voorbuis er uit haal en helemaal weg als ik allebei de buizen er uit haal.
Buizen zijn nieuw;sovtec voor de el84 en tangsol voor de ecc83.
Toevallig heb ik nog 2 100uF/450 volt liggen van het merk Jackon.
Gekocht bij jukebox revival.
Probleem is een beetje;hoe krijg ik die er netjes in en paralel aan de eerste 2 47uf's?
Ze hebben daar ook smoorspoelen van hammond en ik heb nog wel wat plek op het chassis.
Zou dat ook kunnen en zo ja; welke moet ik hebben?
Dat lijkt me makkelijker te plaatsen, voor mij dan.

Alvast bedankt,Piet

cluseau
16 oktober 2023, 22:34
Kijk, die test zonder buizen heeft een reden. Soms iscde plaatsing van de trafos ten opzicht van elkaar zo beroerd gekozen dat ze elkaars strooiveld op pikken. Je kan dan tweaken tot je een ons weegt.

De brom komt dus duidelijk uit de schakeling. Herken je de frequentie, 50Hz of 100Hz? In geval van 100Hz is het zinvol de grote elco's toe te passen. Deze kun je overal kwijt maar liefst zo kortbij als mogelijk. Een draadje verlengen mag best.

Is het 50Hz dan vraag ik me af of je gloeidraadwikkeling op aarpotentiaal ligt. Als het gloeidraad cirquit "zweeft" heeft het een grote capacitieve en inductieve koppeling met het net. En dat bromt hoor.

PietvanderMeer
17 oktober 2023, 10:17
Ik had de plaats voor de uitgangstrafo bepaald met de Headphone trick en m op de plek gezet met vrijwel geen brom.

De 6,3 V draden zijn (getwist)via 2 100 ohm weerstanden aan aarde gezet(ik weet nooit wat ik moet zeggen; aarde of massa)Op het schema gaan de 6,3 V draden naar de kathode van de el 84 maar dat heb ik niet gedaan.

Ik heb 2 aarde of massa punten;1 bij de input en 1 vlakbij de voeding.De 6,3V liggen, via de 2 100 ohm weerstanden aan het massapunt vlak bij de voeding.

Zal straks luisteren wat het is;100 of 50 Hz en zoeken of ik ergens een can cap kan vinden van 100uF,ik heb nu 2 axiale en zou niet weten waar ik die kan plaatsen, hooguit zoals Fender in zo'n ooghouse,op het chassis

cluseau
17 oktober 2023, 11:58
Ik had de plaats voor de uitgangstrafo bepaald met de Headphone trick en m op de plek gezet met vrijwel geen brom.


Ik wist dus niet dat je die vaardigheden had, sorry. Juiste methode iig, top.

Volgende wat je kan proberen:

Laat die preampbuis er maar even uit, eerst een goed werkende eintrap verzorgen. Als je het stuurrooster van de eindbuis korsluit met het chassis, is je brom dan weg? Zoja dat is het opgepikt signaal en meestal 50Hz. Blijft de brom dan is het voeding gerelateerd dus 100Hz. Dat laatste klinkt echt meer dan een zoem. Ik hoor dat geluid nu bijna 60 jaar dus ken het zolangzamerhand wel :soinnocent:

PietvanderMeer
17 oktober 2023, 13:13
Ik ben dan ook zeer blij met je hulp!
Moet zo gaan werken dus morgen verder en heel benieuwd.
De verleiding is groot om nu eventjes maar ik neem beter de tijd;moet zo weg.
Fijne dag!

Piet

PietvanderMeer
18 oktober 2023, 17:02
Allereerst heb ik de 50 en 100 brom opgezocht op internet en er zijn sites met die tonen dus dat is wel gemakkelijk.
Wat ik uit de versterker hoor komen met alleen de eindbuis er in is een 100 hz brom.
Als ik het stuurrooster aan aarde leg dan blijft de brom.

cluseau
19 oktober 2023, 08:32
Als ik het stuurrooster aan aarde leg dan blijft de brom.

Mooie actie. Hieruit blijkt dan wel dat de voeding het probleem is. Kwestie van goed afvlakken dus de elco's groter maken. 100u is wel minimaal nodig voor een beetje werkbare situatie. Het moet toch eenvoudig zijn ergens een paar axiale elco's te planten tenzij je hem in een luciferdoosje hebt gebouwd. Zeker het schermrooster moet vrij van brom zijn maar dat is vrij eenvoudig gezien de lagere stroom die daar loopt.

Het is een beetje de makke van een SE eintrap omdat de buis in rust al een flinke stroom trekt. Die hoge stroom veroorzaakt een diepe rimpel op de voeding. Ook kun je een balans eindtrap een beetje vergelijken met humbuckers. Door de tegenfase van de rimpel in de eindtrafo hoor je daar nauwelijks iets van.

PietvanderMeer
19 oktober 2023, 11:06
Ik heb het board met de componenten voor de voorversterker véél te groot gemaakt.naderhand bekeken.
Dacht dat ik ruimte zat had en het leek me wel makkelijk als ik iets wilde veranderen.
Kan natuurlijk wel opnieuw beginnen en misschien doe ik dat nog wel als ie helemaal klaar is; hij klinkt namelijk wél te gek,echt zoals ik het graag wil maar leuk is anders natuurlijk..
Probleem is een nu de bijgeluiden wegwerken inderdaad.
Zag op de site van Jukeboxrevival dat ze ook bekerelko's(eindelijk het goede Nederlansche woord gevonden)van 2 x 100uF verkopen dus dat kan ook ; die kan ik wel plaatsen.Die 2 axiale eten verder geen brood en ze waren niet duur.
Een choke is niks? In plaats van de 100 ohm weerstand tussen de eerste 2 Elko's?
Anders bestel ik die gelijk mee, scheelt weer in de verzendkosten.
Ben ook wel benieuwd wat dat doet in klank.

Groeten,Piet

cluseau
19 oktober 2023, 13:39
Piet, vanaf mijn scherm is het een beetje lastig meten. Meedenken kan, meten niet.

Ik heb een vermoeden dat je last hebt van 100hz modulatie op het schermrooster van de EL84. Je kan daar achter komen door even je reserve 100uF aan het schermrooster te solderen. Geen signaal anders krijgt je scherm het moeilijk. Die 100uF zal elke vorm van modulatie killen. Als dat het geval is verhoog dan de weerstand tussen +1 en +2. Nu zit daar 1k in maar ga rustig naar 4k7 om te proberen.

Verder blijf ik erbij dat voor de erg kritische gebruiker 100uF elco's nodig zijn. Ik weet wel dat je ze niet kwijt kan maar laat ze dan gewoon even buiten het chassis hangen. Je hebt dan iig bevestiging (of niet) dat daar het probleem mee is opgelost. Dit om te voorkomen je van alles gaat bestellen wat achteraf toch niet geholpen heeft.

Als ik zo'n probleem heb pak ik twee krokodillen touwtjes en hang de proefelco gewoon opzij.

Wel ff ontladen als je hem weer weghaalt :blast:

PietvanderMeer
19 oktober 2023, 17:06
Frans, hier moet ik even vragen of ik het goed begrijp hoor; ik schrijf het even helemaal uit voor mijn duidelijkheid;

Tussen de draad die naar pin 9 op de el84 gaat en de pin zelf soldeer ik een 100uf Elko, min op de pin.
Als de brom weg is dan vervang ik de 1K weerstand die van de tweede Elko naar de derde Elko gaat door 4k7.

Daarna soldeer ik een 100 uF parallel aan de eerste en een 100 uF Elko parallel aan de tweede 47uF Elko.

Klopt het zo?

cluseau
19 oktober 2023, 17:09
Klopt niet helemaal vrees ik. Elco min aan chassis, elco plus aan pin9

PietvanderMeer
19 oktober 2023, 19:09
Dan is het maar goed dat ik het even vroeg, niewaar? :)
Maar moet alleen de Elko aan pin 9 ?Of moet de draad vanaf de derde Elko er aan blijven?

PietvanderMeer
19 oktober 2023, 21:52
Ik probeer een foto te plaatsen maar dat lukt me niet.
Heb namelijk iets gedaan wat nogal omslachtig is om uit te leggen maar met een foto erbij niet en vraag me nu af of dat iets te maken zou kunnen hebben met de brom.
Heb voor dat ik het deed eerst in de electronica winkel gevraagd of het kwaad kan en heb het schema laten zien en een tekening van mijn bedoeling maar volgens de man in de winkel(hts geschoold, zei ie er bij)kon het geen kwaad.
Nu twijfel ik een beetje en zou het graag laten zien maar kan geen foto plaatsen dus.
Als het plaatsen niet lukt zal ik het alsnog proberen uit te leggen

PietvanderMeer
20 oktober 2023, 10:11
Ik zie geen mogelijkheid om een foto te plaatsen , anders dan met photobucket en daar blijk je een abonnement voor nodig te hebben.
Zal het dus maar omschrijven.
Er zijn 2 beker Elko's;allebei 2x 47 uf en aarde.
Aan de aarde van de eerste bekerelko zitten de centertap en de 220k/1 watt weerstand die over de eerste + zit.Hier vandaan gaat een draad naar het gezamenlijke aardepunt vlakbij de trafo.
De aarde van de 2e bekerelko gaat ook naar het gezamenlijke aardepunt.
Vanaf de stand-by schakelaar gaat een draad naar de eerste + op de eerste bekerelko,daarvandaan gaat een 100 ohm 1 watt weerstand naar de eerste plus op de TWEEDE bekerelko.
Van de eerste plus op de tweede bekerelko gaat een draad naar de ene primaire aansluiting van de uitgangstrafo én een 1k / 1 watt weerstand naar de tweede plus .
Vanaf de tweede plus, op de tweede bekerelko, gaat een draad naar een 1k/1watt weerstand en deze zit gesoldeerd op de pin 9 van de el84,en een draad naar een 10k/1 watt weerstand.Vanaf deze weerstand gaat een draad naar de tweede plus op de EERSTE bekerelko.Vanaf deze plus gaat een draad naar de 100 k weerstanden van de ecc83 anodes.

Dit alles kwam qua bedrading prachtig uit en zoals gezegd had ik er eerst navraag naar gedaan maar zou graag hebben dat jij hier je gedachten over laat gaan.
Sorry voor het lange verhaal.

cluseau
24 oktober 2023, 13:52
Sorry maar ik had sinds vrijdag geen rechten om te posten.

Je verhaal klopt als ik het zo lees. De elco tijdelijk toevoegen is niet zo spannend hoor. Kijk op onderstaand plaatje. Als je dit gedaan hebt ben ik benieuwd of de brom weg is.

Plaatjes dump ik altijd bij "imgur.com". Even een account aanmaken en je kunt de plaatjes hier invoegen. Je te plaatsen afbeelding sleep je gewoon uit je eigen lokatie naar het scherm van je brouwser. Kopieer de tweede link en voeg die in je commentaar als afbeelding toe.





https://i.imgur.com/jDca7fH.jpg

no 1 hops
24 oktober 2023, 16:25
Ik probeer een foto te plaatsen maar dat lukt me niet.

probeer deze eens, geen abbo nodig
https://imgbb.com/

PietvanderMeer
24 oktober 2023, 21:10
(https://i.ibb.co/rmxYdXn/IMG-0724.jpg)https://i.ibb.co/g6yBBRJ/IMG-0723.jpg (https://ibb.co/nRr55Lj)

PietvanderMeer
24 oktober 2023, 21:19
Hopelijk verduidelijkt dit de boel.
Ik heb nu helemaal iets vreemds aan de hand; ik wilde de Elko aan de el 84 zetten maar dacht eerst nog even te luisteren en had compleet geen geluid meer...
Echt helemaal niks!
Begonnen met meten en eerste Elko klopt, tweede ook maar vanaf nummer 3 gaat het mis en zakt het hele voltage in om op nummer 4 zelfs negatief te worden.
Ik schrok er van en heb de boel maar even uitgezet en wil eerst alles even goed checken.
Heb verder niets gedaan dus hoe dit nu komt is mij een compleet raadsel.
Misschien beter om er vandaag even mee op te houden en morgen met een fris hoofd de zaak te bezien.
Sta natuurlijk open voor suggesties!

Groeten,Piet

p.s. het is niet het chique ste versterkertje om te zienlijk weet het.

cluseau
24 oktober 2023, 22:47
p.s. het is niet het chique ste versterkertje om te zienlijk weet het.

Ben wel wat gewend. We hebben hier eens een artiest gehad waar de elco's aan het chassis waren geplakt met plakband. Een echt levensgevaarlijk drama waarvan hij een beschrijving met adviezen op een site had gezet. Heeft heel wat inspanning gekost hem te bewegen de inhoud te verwijderen. Na een aantal avonden op hem in te hebbenngepraat hebben we hem kunnen overtuigen. Ik weet bijna zeker dat het er bij jouw beter uitziet.

PietvanderMeer
25 oktober 2023, 09:45
Als het goed is dan kun je de foto zien.
Ik had er 3 ge upload maar kan alleen de tweede zien.
Waren alleen uit een wat andere hoek genomen dus dat maakt niet zoveel uit.

Groeten,Piet

PietvanderMeer
25 oktober 2023, 10:04
probeer deze eens, geen abbo nodig
https://imgbb.com/

Dank je wel!

cluseau
25 oktober 2023, 13:53
ik wilde de Elko aan de el 84 zetten maar dacht eerst nog even te luisteren en had compleet geen geluid meer...
Echt helemaal niks!



Dus je ben nu van de brom af :hide:


De bouw ziet er helemaal niet slecht uit man, best netjes hoor. Menig bekende zelfbouwer bakt er minder van.

Slechts één opmerking, ik zie enkele componenten netjes strak getrokken tussen de laspunten zitten. Je kan er bijna een toon op laten horen als je hem aan zou slaan. Deze gaan in de toekomst waarschijnlijk breken op de knik van de las. Het spul wordt allemaal warm en weer koud. Ik ben er voor om daar enigsinds een bochtje in te laten zodat expantie mogelijk is. Je houdt om dezelfde reden toch ook een randje open rondom je parketvloer!

PietvanderMeer
25 oktober 2023, 18:23
Hahaha, ja geen brom meer.
Heb de eindbuis er uit getrokken en gemeten maar zonder hem(M/V) doen de voltages hetzelfde.
Mag ik dan concluderen dat de elko stuk is? Of is dat te kort door de bocht?

Bedankt voor het compliment en de tip; ik ga daar werk van maken!

cluseau
25 oktober 2023, 22:45
Mag ik dan concluderen dat de elko stuk is?

Nee.

Ook zonder elco moet je spanning meten op alle voedingspunten. Kwestie van volgen met de meter.

PietvanderMeer
26 oktober 2023, 10:25
Net gemeten en hier volgen de voltages in volt dc;
Na de diodes 291,9
Op de eerste Elko 292,4
op de tweede Elko 292,3
op de derde Elko (min) - . 730
op de vierde Elko -.750
op de kathode weerstand .116
op pin 7 293
op pin 9 .88

Ik begrijp hier werkelijk geen snars van, temeer dat ik niets veranderd heb.

Groeten,Piet

tmms
26 oktober 2023, 11:33
Multimeter deugt niet. Heb ik eens gehad, goede trafo weggesmeten vanwege een ondeugdelijke meter. Daar past een lied bij:D

PietvanderMeer
26 oktober 2023, 15:33
Multimeter deugt niet. Heb ik eens gehad, goede trafo weggesmeten vanwege een ondeugdelijke meter. Daar past een lied bij:D

daarom ben ik ook blij met de hulp van Frans

cluseau
27 oktober 2023, 07:56
Na 13.00 even kijken, belangrijk voor de communicatie is dat we beiden hetzelfde schema hebben.

PietvanderMeer
27 oktober 2023, 09:26
https://i.ibb.co/nQxSDKX/IMG-0728.jpg
(https://i.ibb.co/nQxSDKX/IMG-0728.jpg)https://i.ibb.co/Wf2XKLk/IMG-0729.jpg
https://i.ibb.co/NpQP3zB/IMG-0730.jpg

De voorversterker is de eerste afbeelding, R 43 ( 10 Meg) is vervangen door 2.2 Meg weerstand, van daar gaat het naar de 5.6 k ,die aan het stuurrooster van de el 84 zit.
De rest is allemaal hetzelfde als op de schema's.
Ik wil het totale schema wel uittekenen maar dan ,mijn talent op dat gebied kennende, zal het er niet duidelijker op worden.

Dirk_Hendrik
27 oktober 2023, 12:44
Iets zegt me dat je tussen de de plussen van de 2e en de 3e elko van je voeding een volt of 292 gaat meten. Iets zegt me ook dat die weerstand tussen elko 2 en 3 geen 1k meer is maar iets (oneindig) veel hogers. Staar je niet teveel blind op die negatieve metingen. Da's bij millivolts en eerder rommel die je multimeter tot en stabiele meting probeert te integreren. Verdenk niet bij je eerste rare meting meteen je multimeter.

ps ik heb post #56 even aangepast dat we je afbeelding zien ;-)

PietvanderMeer
27 oktober 2023, 14:30
Ik meet tussen 2e en 3e Elko in eerste instantie niets, daarna hoor ik een brom in de speaker en loopt de spanning op tot 6 volt.
Als ik dan de meetpen op de plus van de eerste Elko zet,meet ik 290,3 volt.Dus tussen de plus van Elko 1 en Elko 3.

Dirk_Hendrik
27 oktober 2023, 15:43
Ik meet tussen 2e en 3e Elko in eerste instantie niets, daarna hoor ik een brom in de speaker en loopt de spanning op tot 6 volt.
Als ik dan de meetpen op de plus van de eerste Elko zet,meet ik 290,3 volt.Dus tussen de plus van Elko 1 en Elko 3.

Dus. Check die weerstanden tussen de verschillende voedingselko's.

cluseau
27 oktober 2023, 16:40
Piet, ik weet niet of je kennis hebt van de wet van Ohm (onontbeerlijk als je hier aan werkt). 1e en 2e elco zijn in orde toch? 3e elco is helemaal weg. Deze krijgt zijn spanning uit de 2e elco dmv een weerstand van 1k. Op de 2e elco meet je 292V= Na de weerstand van 1k NIETS. Zou er dan een kortsluiting zitten achter de weerstand van 1k.....NEE! De wet van Ohm zegt dat we het ontwikkelde vermogen kunnen berekenen door de spanning over de weerstand in het kwadraad gedeeld door de waarde. Dat wil zeggen 292*292/1000 ofwel rond de 85Watt. Daar ziet het niet naar uit vanwege uitblijven van bijbehorende rooksignalen dus......

Die 1k/2w is domweg kaput of je soldeerwerk deugt niet.:ok:

Ik gok op het laatste :eek:

PietvanderMeer
27 oktober 2023, 17:42
Dat doe ik ook.....vooral omdat je al in die richting wees in een vorig antwoord.
Dat zette me al aan het denken.
Enfin;tijd om alles na te lopen...en die weerstand meet ik ook nog door hoor!
Gaat ff duren ben ik bang.

groeten,Piet

PietvanderMeer
27 oktober 2023, 23:15
En,inderdaad!
de 1 k weerstand zat zó los dat ik 'm er, met een beetje wurmen, tussenuit kon halen.
Ik had de weerstanden en de draad(die, voor het mooi, eigelijk wat te dik is,) in één keer gesoldeerd.
Dat ga ik nu in etappes doen.
De 1 k weerstand meet overigens 1 k maar denk dat ik maar een nieuwe neem.
Bedankt, heren!
Morgen verder hoop ik

cluseau
28 oktober 2023, 13:22
De 1 k weerstand meet overigens 1 k maar denk dat ik maar een nieuwe neem.

Dat is nou ook weer niet nodig toch?

PietvanderMeer
28 oktober 2023, 16:28
Dat is nou ook weer niet nodig toch?

waarschijnlijk niet maar hij was niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen, za'k maar zeggen.

Maar goed; de versterker heeft weer geluid en de voltages zijn weer zoals ze horen te zijn.
De brom was er ook nog dus direct maar die 100uF aan pin 9 en aarde gesoldeerd; daarna was de brom weg!

alleen,dáárna sloot ik mijn gitaar aan(was compleet vergeten dat je had gezegd er even geen signaal op te zetten, dat schoot me na een paar noten weer te binnen)en kwam de brom terug. Ik heb de versterker uit gezet.Hoop dat ik niet iets kapot heb gemaakt!
Na een paar minuten weer aan gezet en weer geen brom.
Nu op zoek naar een 4k7 en de 1 k(die er net zo prachtig in zit;) vervangen

cluseau
28 oktober 2023, 21:54
Nu op zoek naar een 4k7 en de 1 k(die er net zo prachtig in zit;) vervangen

Waarom is dat dan weer? Dat is niet de oorzaak van je brom hoor.

Met die elco op pin 9 heb je aangetoont dat er modulatie op g2 staat maw de voeding voor g2 is niet schoon genoeg.

De weerstand en toegevoegde 100u elco van pin 9 losmaken maar houd de elco en weerstand bij elkaar. Dit is nl een schoon voedingspunt. Vanaf dit punt soldeer je een 470 Ohm weerstand naar pin 9.

Nu mag je wel signaal toe voeren en moet hij ook bromvrij zijn.

PietvanderMeer
29 oktober 2023, 11:57
O.k.
Als ik het goed begrijp dan haal ik de 1k en 100u elco los van pin 9 en zet aan hun gezamenlijke uiteinde een weerstand van 470 ohm.Deze weerstand zet ik aan pin 9.
Klopt dat?

cluseau
29 oktober 2023, 19:44
O.k.
Als ik het goed begrijp dan haal ik de 1k en 100u elco los van pin 9 en zet aan hun gezamenlijke uiteinde een weerstand van 470 ohm.Deze weerstand zet ik aan pin 9.
Klopt dat?
Als een bus.

PietvanderMeer
29 oktober 2023, 21:24
Zoals boven aangesloten; de brom was in eerste instantie compleet weg.
Toen ik een instrument aansloot kwam de brom weer terug.
Ik geloof wél ietsje zachter maar nochtans duidelijk hoorbaar.

cluseau
29 oktober 2023, 22:00
Zoals boven aangesloten; de brom was in eerste instantie compleet weg.
Toen ik een instrument aansloot kwam de brom weer terug.
Ik geloof wél ietsje zachter maar nochtans duidelijk hoorbaar.

Neem een beetje afstand van de amp, mogelijk hoor je het magnetisch veld van de trafo wat wordt opgevangen door de pickups van je gitaar

cluseau
29 oktober 2023, 22:01
Als je de instrumentkabel uit de amp trekt en hij is bromvrij dan is de amp in orde.

PietvanderMeer
30 oktober 2023, 10:06
Andere ecc 83 er in gedaan :) en de amp is bijna stil als er geen kabel in zit.Met gitaar aangesloten hoor ik wel een brom maar als ik op anderhalve meter afstand zit dan moet ik wel goed luisteren.Brom is minder dan het was.

PietvanderMeer
30 oktober 2023, 10:13
http://paulamps.com/HOLayout.html

Deze man heeft ongeveer dezelfde eindversterker.Hij heeft wél 2 maal 100uF gebruikt.
Zou het schelen als ik de eerste 2 (47uF) vervang door 2 maal 100uF?
Ik ben van de week in de buurt van jukeboxrevival dus zou ik m daar gelijk op kunnen halen.
Zou het wel leuk vinden om m zo goed mogelijk te maken.

cluseau
30 oktober 2023, 13:54
Scheelt altijd maar 100% zul je niet halen

PietvanderMeer
30 oktober 2023, 16:07
Dan doe ik dat, al wordt het geen 100%.
Voor die elco en weerstanden moet ik nog een fatsoenlijke oplossing maken.
Heb nog wel board materiaal etc.dat is er wel bij te plaatsen.

cluseau
31 oktober 2023, 08:29
Heb nog wel board materiaal etc.dat is er wel bij te plaatsen.

Piet, als ik zo naar de foto van het chassis kijk is er ruimte voor een scheepslading elco's.

Als je een axiale elco neemt kun je die gewoon in de hoek van het chassis vast kitten. Niet zo mooi maar je ziet dat regelmatig. Het is zelf betrouwbaar want hij hangt dan niet aan zn draadjes. De bedrading met een krimpkousje verlengen naar de aansluitpunten. Een beugeltje of tyewrap mag ook natuurlijk maar is meer werk.

PietvanderMeer
31 oktober 2023, 10:47
[QUOTE=cluseau;3565678]Piet, als ik zo naar de foto van het chassis kijk is er ruimte voor een scheepslading elco's.

Hahaha, ja hè.
Ik schaf een beugeltje aan en zet 'm daarmee vast.
Bedankt voor de tip.
Bedankt voor alles trouwens!
Ik haal die 2 maal 100 uF op en zet alles er in.
Laat hier over een poosje weten hoe het ermee gaat.
Vond het tot nu toe erg leuk en leerzaam.
Nog eens een keer aan beter draad zien te komen want dit is net te dik,als ik het vertin dan moet ik t met een tang samen knijpen want anders past het niet door ogen/gaten.
Nogmaals dank en een fijne dag toegewenst!
Piet

cluseau
31 oktober 2023, 11:41
Doen we graag, veel plezier ermee. :ok: