PDA

View Full Version : Ik wordt oudt....



Dirk_Hendrik
4 september 2023, 15:26
Gisteren buurman met zon (15) aan de deur. Hadden een elektroakoestische gitaar gekocht maar toen daar (in de winkel, Bax Amsterdam) een versterker bij moest werd het ze even teveel. Of ik wat uitleg kon geven over gitaarversterkers en of ik misschien zo'n ding te leen had.

Da's prima maar bij het uitleg geven werd al snel duidelijk dat het idee "gitaar spelen" was gestopt bij een instrument en dat de bewustwording dat zo'n ding een klank had, laat staan dat je aan die klank zou kunnen sleutelen nog ver te zoeken was.
Nou is dat ook nog niet zo erg... dat hebben we allemaal moeten leren en niet iedereen hangt rond op een op sterven na dood gitaristenforum....

Maar waar ik m'n "ik wordt oud" momentje had was bij de holle blik over de -bass mid treble tone- control. In de huidige "speel alles af op je telefoon" bestaat dat niet meer. En waar velen van ons in de jaren 70, 80 en 90 bezig waren met geluidsinstallaties, stereo''s, woofers en subwoofers en al wat dies meer zijt, bestaat dat amper meer.

dml
4 september 2023, 15:53
Gelukkig wórden we oud. De wereld lijkt her en der (letterlijk) in brand te staan.
Maar inderdaad. Ik heb recent een streaming-versterker gekocht, die verbonden is met wifi/interweb, ik heb daar een paar fijne, echte luidsprekers bij gekocht. Tweede hands, dat dan weer wel, nieuwprijs was ooit € 1000,- voor een paar, nu heb ik ze op de kop kunnen tikken voor € 50,-. Men raakt luidsprekers aan de straatstenen niet meer kwijt. Het is in ieder geval traditie dat tijden veranderen. Of je je daar aan kan en wil passen is iets anders. Maar ik snap je gevoel.

Remork1970
4 september 2023, 17:06
Ik zie veel mensen om me heen die heel goed zijn met hun smart phone, apps downloaden, instagrammen, twitteren etc., maar als hun fiets een lekke band heeft moeten ze 'm naar de fietsenmaker brengen omdat ze geen idee hebben hoe ze die band moeten plakken. Ik zal ook wel oud geworden zijn.

maxdb
4 september 2023, 18:48
Ja, zit ik te mixen op sub laag, luisteren ze het af op een foontje, en dan zeggen ze, ik hoor het niet hoor.

maxdb
4 september 2023, 18:54
De presets op de diverse digitale apps zijn toch verschrikkelijk! In mijn foon en autoradio zie ik dikke V of zelfs U shapes zowel bij rock als jazz. En pop is dan ineens alleen maar midden tonen to the max geboost..

Fobo
4 september 2023, 19:02
De presets op de diverse digitale apps zijn toch verschrikkelijk! In mijn foon en autoradio zie ik dikke V of zelfs U shapes zowel bij rock als jazz. En pop is dan ineens alleen maar midden tonen to the max geboost..
Dat is toch niks anders dan in de 70 en 80-er jaren. Alles werd toen toch vooral gemixed voor de autoradio? Bij muziek van bijv. Michael Jackson hoor je toch nauwelijks bas?

Overigens begreep ik dat er sprake lijkt te zijn van een revival op het gebied van home stereo sets.

Napoje
4 september 2023, 19:15
Al die equalizing is leuk maar bij de meeste mensen van +50 is het midden van hun gehoor al flink verminderd ten opzichte van een 25 jarige wat vrij normaal is biologisch gezien. Sommige mensen ( jan akkermans bv… ) willen dit niet accepteren en draaien flink wat hoog in hun +60 j geluid. Gehoor. Het is het meest subjectieve zintuig… Ik kan het weten want ik heb één aangeboren gehoorverlies. Wat ik fijn vind zullen de meeste mensen niet confrtabel vinden.

no 1 hops
5 september 2023, 08:47
wordt ik oud, of gaan de ontwikkelingen veel sneller dan wij, ik bij kunnen houden?

wat ik wel zie is dat veel ouderen de snelheid van veranderingen niet meer bij kunnen houden.
dat de jonge generatie een generatie lijkt te worden waarbij zelf denken en leren ingeruild wordt voor AI en een eigen mening niet meer van je persoonlijke ontwikkeling/zoektocht/ervaringen afhangt maar wat een ander (lees techbedrijf) je via hun software voorhoud.

en dan lijkt dit een hele leuke vraag: wat voor antwoord krijg je als je 5 verschillende personen (die d.m.v. allerlei cookies in de gaten worden gehouden en allerlei voorkeuren zijn opgeslagen) op hetzelfde moment de zelfde vraag neerleggen aan zo een chatGPT.
zouden er dan 5 identieke antwoorden komen of antwoorden die gerelateerd worden aan al de verzamelde data van de persoon?

maar on topic.
pinball wizzard, That deaf dumb and blind kid

lijkt veel op die wezens, die volledig afgesloten lijken van de echter wereld.
gezicht voor het scherm, oortjes in en opgaan in hun virtuele wereld.

ik ben bang dat zelf muziek maken met echte instrumenten en alle techniek die erbij hoort en samen met echte mensen nieuwe ideeën ontwikkelen er niet meer inzit.

dml
5 september 2023, 11:14
De presets op de diverse digitale apps zijn toch verschrikkelijk! In mijn foon en autoradio zie ik dikke V of zelfs U shapes zowel bij rock als jazz. En pop is dan ineens alleen maar midden tonen to the max geboost..

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar valt me op dat live geluid ook vooral laag en hoog is en mid behoorlijk achterwege blijft. Pas geleden nog naar Stratenfestival in Zwolle geweest, bijna overal hetzelfde (slechte) geluid - hoe krijgen ze het voor elkaar, tegenwoordig is een L' Acoustics line array de standaard. Bij één podium was het wél voor elkaar, bij het oude postkantoor, daar speelde Gewoon Andre - geluid dik in orde. En dat met een 13-koppige band.

pimmetje
5 september 2023, 11:14
Idd echt ouwe lullen gelul :D

Midwolda
5 september 2023, 13:21
En taalnazi alert... ;)

Fusion
5 september 2023, 13:53
Ik heb nooit zo goed begrepen wat al die audiofielen met hun equalizers en met zeer speciale bijenwas uit Tibet behandelde speakermembramen nou willen. Het gaat toch om de muziek? Ja het mag ook goed klinken, maar in de studio wordt toch juist afgemixt zodat het overal goed klinkt, zowel op een mobieltje, alsop een bluetooth speaker, alsop een goede versterker met analoge linksdraaiende S/N van 10000000 en dynamic range van 1 terra LUFS?

Fobo
5 september 2023, 18:00
Duurt lang, hè Fu, voordat iemand reageert....;)

Fusion
5 september 2023, 18:54
Ik kijk nu pas weer, ik verwacht niet echt een reactie :)

Han S
5 september 2023, 19:07
Ik heb nooit zo goed begrepen wat al die audiofielen met hun equalizers en met zeer speciale bijenwas uit Tibet behandelde speakermembramen nou willen. Het gaat toch om de muziek? Ja het mag ook goed klinken, maar in de studio wordt toch juist afgemixt zodat het overal goed klinkt, zowel op een mobieltje, alsop een bluetooth speaker, alsop een goede versterker met analoge linksdraaiende S/N van 10000000 en dynamic range van 1 terra LUFS?

In de studio beoordeel je het geluid op diverse monitoren en de bedoeling is dat het dan op de meeste goede speakers ook goed klinkt. Je gaat niet mixen voor een paar kutspeakertjs van 29 euro uit China.

Han S
5 september 2023, 19:08
Overigens wordt ik niet oud, ik bent al oud.

Stam plus t.

Fusion
5 september 2023, 21:03
In de studio beoordeel je het geluid op diverse monitoren en de bedoeling is dat het dan op de meeste goede speakers ook goed klinkt. Je gaat niet mixen voor een paar kutspeakertjs van 29 euro uit China.Sorry Han met alle respect voor je track record maar dat doet een goede mixer wel. Zelfs mono wordt gecheckt, en ja ook goedkope kutaoeakertjes

Han S
5 september 2023, 22:48
Sorry Han met alle respect voor je track record maar dat doet een goede mixer wel. Zelfs mono wordt gecheckt, en ja ook goedkope kutaoeakertjes

En weet je ook waarom het mono wordt gecheckt? Op een studio mengtafel zit een mono toets in de master sectie en die heeft een duidelijk doel.

Ik heb mixen gemaakt die in de hi fi bladen een 10 kregen voor geluidskwaliteit.

Overigens kan ik jullie wat nieuws vertellen: sommigen weten dat ik in 1992 met The Gathering het album Always heb opgenomen, met een klein mengtafeltje en een oude 16 sporen analoge recorder. De mix werd in twee avonden gedaan.

Mij werd later de rechten aangeboden van die plaat voor een krats, maar ik vond dat de rechten toeebehoren en degenen die het bedacht en gemaakt hebben en zo kwamen de tapes bij de band terecht. Het album kwam 30 jaar geleden uit en dat willen ze niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Dus hebben ze de opnamen gedigitaliseerd en er een nieuwe mix van gemaakt en die komt binnenkort uit samen met de oude mix in een box.
Ik heb die nieuwe mix al en ik ben verrast over de kwaliteit. Digitaal zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt en men heeft daar echt een wonder verricht.

Uiteraard kan ik er niets van delen om redenen die begrijpelijk zijn, maar ik ben er wel erg blij mee.

MarkS
5 september 2023, 23:14
In de studio beoordeel je het geluid op diverse monitoren en de bedoeling is dat het dan op de meeste goede speakers ook goed klinkt. Je gaat niet mixen voor een paar kutspeakertjs van 29 euro uit China.
Auratones kostten wellicht ietsje meer dan 29 euro, maar die werden toch ook veel gebruikt om te checken hoe het klinkt over een Chinees kutspeakertje?

Han S
5 september 2023, 23:40
Auratones kostten wellicht ietsje meer dan 29 euro, maar die werden toch ook veel gebruikt om te checken hoe het klinkt over een Chinees kutspeakertje?

Heb je die auratones wel eens gehoord?

pimmetje
6 september 2023, 07:14
Leuk, van die nieuwe mix van The Gathering, Han :ok:

Fusion
6 september 2023, 09:08
Han, nogmaals, ik ken je track record, niets dan lof, maar echt ieder interview dat ik lees met bekende mixers etc geeft aan dat ze checken op bijv. autoradio, telefoon, laptop, boombox etc etc. Er zijn plugins/IRs die dat soort speakers emuleren etc. Wellicht speelt het minder in de metal wereld dat kan (ik zelf ben natuurlijk geen pro maar check een finale mix ook op laptop, mobiel en bluetooth oortjes), maar in de pop en EDM etc is dat echt standaard. Uiteraard zijn er ook mixers die hun speakers zo goed kunnen dat ze precies weten hoe hun mix op hun speakers vertaalt naar crappy speakers.

Anyway

MarkS
6 september 2023, 11:06
Heb je die auratones wel eens gehoord?
Geef nou es gewoon antwoord als je de vraag begrijpt ipv een wedervraag te stellen of er weer een “how can I make this about me” van te maken…


In de studio beoordeel je het geluid op diverse monitoren en de bedoeling is dat het dan op de meeste goede speakers ook goed klinkt. Je gaat niet mixen voor een paar kutspeakertjs van 29 euro uit China

Auratones gebruikt(e) men toch om te checken hoe het klinkt over bijv carspeakers en portable audio, ja of nee?
en zoals Fu aangaf, er wordt ook op mono gechecked, ja of nee?
Hoe moeilijk is dat nou om gewoon te beantwoorden, ipv wederom een wedervraag te stellen.

Dirk_Hendrik
6 september 2023, 18:37
Ik heb nooit zo goed begrepen wat al die audiofielen met hun equalizers...
Als er iets is wat ik niet associeer met audiofielen is het wel equalizers.

Maar dan in dit prachtige draadje wat meer los maakt dan verwacht lees ik een aantal termen die misschien een kern van waarheid hebben maar waar ik in de praktijk een "me reet" gevoel bij krijg.

De eerste is in de categorie dat in een in een goede studio gemixte opname overal goed zou klinken. Ten eerste was er voor die studio waarschijnlijk een beperkte hoeveelheid tijd en geld beschikbaar was. Ik denk dat we allemaal wel 1 of meerdere albums kennen waarvan de mix beter had gekund.

Zo ook de populaire claim dat een goede mix overal goed klinkt. Echt!?? Anno 2023 waar de gemiddelde studio bestaat uit een setje mini monitoren (met een subwoofer onder het bed) of een Bleutooth koptelefoon een laptop en een beeldscherm in een achteraf (slaap-)kamer? Ik vrees het ergste. Opnemen en mixen was een vak. Tot homestudio spullen zo goed en goedkoop werd dat elke muzikant en schooldropout zich "producer" ging noemen. Als zo'n mix voor publicatie verder is gekomen dan en blutooth speakertje in de keuken mag je van geluk spreken.

Fusion
6 september 2023, 19:37
Ik heb geloof ik alleen maar kwaliteitsmixen gehoord van de tientallen (honderden?) 'zolderartiesten' die ik de laatste jaren luister. Over diverse genres. Misschien luister je de verkeerde artiesten ;)

Han S
6 september 2023, 19:59
Geef nou es gewoon antwoord als je de vraag begrijpt ipv een wedervraag te stellen of er weer een “how can I make this about me” van te maken…



Auratones gebruikt(e) men toch om te checken hoe het klinkt over bijv carspeakers en portable audio, ja of nee?
en zoals Fu aangaf, er wordt ook op mono gechecked, ja of nee?
Hoe moeilijk is dat nou om gewoon te beantwoorden, ipv wederom een wedervraag te stellen.

Auratones zijn kleine breedbandspeakertjes en die klinken verrassend goed. Er komt uiteraard geen sublaag uit, maar het stereobeeld is prachtig. Ze klinken ongeveer als de betere deurspeakertjes in de auto.

De veel geprezen Yamaha NS10 wil je niet in je woonkamer hebben want ze klinken kut. Maar je kunt er heel goed de balans tussen de instrumenten op bepalen en als er bagger in het laagmidden zit hoor je dat heel goed op de NS10.

En dan de mono toets: ik denk niet dat er nog muziekliefhebbers zijn die een voorkeur hebben voor mono luisteren. Maar als je faseproblemen in je mix hebt hoor je die niet in stereo, maar druk je de mono toets in dan vallen er geluiden weg waar die fasefout in zit.

Ik had eens iemand met een heel goedkoop keyboardje en die klonk stereo superbreed omdat liks en rechts uit fase stonden. Druk je dan de monotoets in dan valt dat geluid zo goed als helemaal weg.

En dat is de functie van de mono toets op het mengpaneel.

Han S
6 september 2023, 20:05
Overigens zit ik ook op forums waar de audiofielen komen en die hebben niet zelden voor vermogens aan apparatuur.

En we hadden regelmatig meetings en testdagen in de studio en daar had ik twee zuilspeakertjes staan die mijn schoonvader had gebouwd via het Philips bouwboekje, met de kleine 9710M speakertjes er in.

Dat is een breedbandspeakertje met dubbele conus uit de jaren 50, welke het gehele frequentiegebies dat wij kunnen horen kan weergeven.

En als die gasten dan vroegen hoe dat klonk, dan waren ze altijd verrast over dat geluid en het prachtige stereobeeld en dan heb je het over mensen die speakers hadden van soms tienduizenden.

dml
7 september 2023, 10:57
Zo ook de populaire claim dat een goede mix overal goed klinkt. Echt!?? Anno 2023 waar de gemiddelde studio bestaat uit een setje mini monitoren (met een subwoofer onder het bed) of een Bleutooth koptelefoon een laptop en een beeldscherm in een achteraf (slaap-)kamer? Ik vrees het ergste. Opnemen en mixen was een vak. Tot homestudio spullen zo goed en goedkoop werd dat elke muzikant en schooldropout zich "producer" ging noemen. Als zo'n mix voor publicatie verder is gekomen dan en blutooth speakertje in de keuken mag je van geluk spreken.

Onze middelste zoon is "zo'n" slaapkamer producer, letterlijk een schooldropout. Produceert EDM, met gemiddeld zo'n 30.000 maandelijkse luisteraars op Spotify. Mixt alles over een setje PreSonus Eris E8 speakers. Voor de laatste check wil hij zijn mix altijd in de auto luisteren. Legt zijn producties ter beoordeling ook voor aan de wat grotere namen in de EDM wereld en krijgt nagenoeg altijd lovende kritieken. Opnemen en mixen was een vak, als ik hem bezig hoor en zie is het nog steeds een vak. Dat wordt andermaal bevestigd als ik producties hoor van zijn leeftijdsgenoten in hetzelfde wereldje. Als ik bijvoorbeeld zie hoeveel tracks hij voor een productie gebruikt...... het is niet veel anders dan in "onze" analoge tijd.

Fusion
7 september 2023, 11:18
Gave shizzle DML. Linkje?

En idd, mixen (en masteren) is een vak. Maar vooral met pop en EDM is er niet echt meer een audio engineer, een aparte mixer, en soms niet eens een aparte mastererererer. Niet zelden is t one man production team (of het ruimere team uiteraard) verantwoordelijk voor meerdere of zelfs alle stappen.

Buxtra
7 september 2023, 13:33
Heren dank,

Heb genoten van al jullie bijdragen!

Ik kan slechts luisteren en constateren.
Dat veel oude lp's mijn inzien met afstand beter klinken qua mix in vergelijking met veel cd's sinds midden/eind jaren tachtig t/m halverwege de jaren negentig. En dan met name in de pop en nieuwere genres zoals EDM toe nog house, club en hiphop en r 'n b nieuwe definitie (Keith Sweat etc). Oude rock, funk en pop platen in de platenkast hebben mooie balans, dynamiek en diepte. Wellicht dat de digitale innovatie nog onvoldoende benut kon worden of was doorontwikkeld om bij te blijven bij de analoge norm toen dat aanbrak. Of de goede digitale shit was gewoon te duur voor de kleinere producers en artiesten nieuw aan het firmament. Anyhow, er kon steeds meer digitaal en goedkoper met alle voors en tegens en dat hebben we denk ik geweten ook en dat gaat volcontinu door vandaag de dag uiteraard jawel.


Wel grappig, de walkman deed ook zijn intrede en de klankkasten in de huiskamer werden aanzienlijk compacter. Het eindproduct ging steeds afwijkender klinken met alle verschillende merken speakers- en configuraties die erbij kwamen. Ik bedoel de losse componenten stereo met 'gerenommeerde speakers waren al niet te vergelijken met de compactere stereosets die de markt ook overspoelden in die tijd. Geluid kon klinisch en plastic klinken. CD en modern afspeelmateriaal vulden elkaar wat dat betreft soms bedroevend 'complementair' aan.

Heb 2 ouderwetse 3 weg Mission klankkasten staan die millenials meubels noemen. Een goede ouderwetse plaat klinkt hierop totaal anders dan op kleine oortjes, een ouderwetse of nieuwerwetse overear koptelefoon, een 2.1 of 5.1 home cinema set laat staan pc speakertjes etc. Werkelijk om versteld van te staan.

Mooi om te lezen dat iedereen er anders in zit, anders ervaart en op een andere manier probeert te beinvloeden ten goede.

Just another 2 cents.

Bux.

Dirk_Hendrik
7 september 2023, 16:41
Heb 2 ouderwetse 3 weg Mission klankkasten staan die millenials meubels noemen. Een goede ouderwetse plaat klinkt hierop totaal anders dan op kleine oortjes, een ouderwetse of nieuwerwetse overear koptelefoon, een 2.1 of 5.1 home cinema set laat staan pc speakertjes etc. Werkelijk om versteld van te staan.


OK. Eind jaren 70?
Pak any LP van Earth Wind en Fire hitplaat uit die periode en draai em over die Missions. Draai daarna diezelfde mix (maakt me dus geen drol uit of je dat doet van CD, zelfgedraaide MP3 of wat dan ook) in de auto. En rapporteer daarna terug voor welk medium die platen gemixed zijn.

Maar k ben het helemaal niet met je eens dat er sinds halverwege de jaren 80 niet meer goed gemixed zou worden. Slechte mixen zijn van alle tijden en ik ben bijvoorbeeld jaloers of Fu hier die blijkbaar alleen maar goed gemixed materiaal tegen het lijf loopt. Wel ben ik dus van mening dat er teveel materiaal de wereld in wordt gegooid wat best wat langer aandacht had kunnen en mogen krijgen. DML geeft en mooi voorbeeld van hoe.

Ook een leuke. De debuutplaat van Rammstein. Draai em eens over grote speakers en daarna over een setje kleintjes. Moet goed klinken op elke installatie? Nou, het is in elk geval gemixed om minispeakertjes.
Of een andere. Draai Abacab van Genesis van LP op een lekker "ook voor de buren" volume en kijk wat je woofers doen. Draai daarna de 2007 remaster van spotify en zie wat je woofers niet meer doen. Om vervolges te concluderen dat de remaster een stuk gebalanceerder klinkt.

Han S
7 september 2023, 17:54
Wat Bux zegt kan ik je wel wat over vertellen: de oude meesters konden er wat van hoor, maar toen de CD er nog niet was deed niemand moeilijk over volumes.

Maar toen kwam de CD en in principe kan die geweldig klinken. Maar begin jaren 90 kwam de zg 'loudness war' op gang en mijn CD moest op de radio harder klinken dan jouw CD.

Maar digitaal heeft een absolute bovengrens, analoog gaat het nog wel harder met bijbehorende vervorming, maar digitaal is 0dB de absolute grens en ga je harder, dan krijg je een vervorming die je niet wilt horen.

Maar de producers van de platenmaatschappijen eisten een zo hard mogelijke CD dus wat deden we? Een compressor met een brick wall limiter en die limiter stel je af om -0.01dB en met de compressor pomp je de boel dusdanig op dat ongeveer alle dynamiek is verdwenen en dan klinkt het hard, maar volkomen platgewalst en ja, dan klinkt de oude vinylplaat een stuk beter.

Zo zie ik op youtube veel oude producties en dan staat er bij ; geremastered, maar ik vind het zelden of nooit beter klinken dan de oude versie.

Google maar eens op 'loudness war' en verbaas je over de afbeeldingen.

Plant
7 september 2023, 22:31
Om even terug te gaan naar een opmerking uit de beginpost:


... En waar velen van ons in de jaren 70, 80 en 90 bezig waren met geluidsinstallaties, stereo''s, woofers en subwoofers en al wat dies meer zijt, bestaat dat amper meer.

Ik zou dat laatste ook denken, maar verleden jaar heb ik mee laten meeslepen naar Dutch Audio Event (https://dutchaudioevent.nl) in Veldhoven en dan sta je toch te kijken wat daar nog op af komt. Laat je over een maand bij de volgende editie maar verrassen.

Er is toch nog wel wat volk mee bezig. Natuurlijk veel senioren met veel geld waarmee ze zich geen raad weten en vooral neuzelen over peperdure kabels - o nee, dat heten 'Interlinks' ;)

Verder veel krakend vinyl, smoorhete luisterruimten met buizenversterkers en exotisch uitziende apparatuur. Er stond zelfs een luidsprekerset met een catalogusprijs waarvoor je nog niet zo heel lang geleden een huis kocht. Het is ook meer kijken dan kopen denk ik, maar het leeft nog wel.

Er zijn toch nog wel serieuze muziekliefhebbers - vaak dan zelf muzikant met kritisch oor die door de bullshit heen prikt maar wel wat meer wil dan een JBL of Dr. Beats hoofdtelefoon.

Aan de andere kant vraag ik me weleens af wat ik zou doen als ik de hoogtijdagen van de HiFi met stereotorens niet had meegemaakt. Of als ik nu ineens alles zou kwijtraken door bv. brand? Ik luister nog veel naar vinyl, omdat ik ermee ben opgegroeid en nog veel in goed onderhouden staat heb. Maar zou ik er nu opnieuw aan beginnen? Een goede versterker en luidsprekers vind ik wel een must, maar een streamingdienst - mits goede kwaliteit, geen lage mp3 bitrate natuurlijk - vind ik dan misschien ook wel goed genoeg.

no 1 hops
8 september 2023, 16:31
ach, in mijn jonge jaren staan te kwijlen bij een Nakamichi, of ander top deck van honderden guldens.
en als je ziet waar het nu voor in de kringloop staat?

Fusion
8 september 2023, 16:38
Ik persoonlijk vind vooral de muziek interessant, en dat de mix gebalanceerd is, d.w.z. dat ik alles goed kan horen in de verhoudingen zoals de producent t bedoelt. Dynamic range vind ik verder niet zo interessant. Ik luister net zo goed naar een dynamsiche Selling Enland by the Pound als naar een redelijk platgesmeerde EDM track.

FYI ik luister bijna alleen nog maar muziek over mijn laptopspeakers :) En heel af en toe als ik mezelf verwen over een goedkoop bluetooth oortje

Plant
8 september 2023, 17:38
ach, in mijn jonge jaren staan te kwijlen bij een Nakamichi, of ander top deck van honderden guldens.
en als je ziet waar het nu voor in de kringloop staat?

Nakamichi bij de kringloop heb ik nog nooit gezien, maar het was ook niet allemaal geweldig. Maar als je een goed onderhouden deck hebt uit de hogere prijsklasse kun je het nog goed kwijt. Een maat van me heeft een poosje terug z'n CR-7E verkocht voor EUR 1500,-. Moet wel gezegd dat het deck technisch 100% was, hij meetapparatuur heeft en alle sublieme specificaties en karakteristieken van nu erbij kon overleggen.

Zelf heb ik in de jaren '90 nog een nieuwe CR-3E gekocht toen die werd gedumpt omdat er geen vraag meer naar was. In de prijslijst was dat een deck van ƒ2300,-. Ik kocht hem voor slechts ƒ830,- (ƒ700,- ex. btw destijds). Dat vond ik nog net leuk, voor de volle mep had ik zoiets niet gekocht. Enige zwakke plek in die serie waren de motoren. Als je het deck een tijdje niet meer gebruikte, startten ze niet meer. Daar kregen ze allemaal last van.

Han S
8 september 2023, 18:26
Ik persoonlijk vind vooral de muziek interessant, en dat de mix gebalanceerd is, d.w.z. dat ik alles goed kan horen in de verhoudingen zoals de producent t bedoelt. Dynamic range vind ik verder niet zo interessant. Ik luister net zo goed naar een dynamsiche Selling Enland by the Pound als naar een redelijk platgesmeerde EDM track.

FYI ik luister bijna alleen nog maar muziek over mijn laptopspeakers :) En heel af en toe als ik mezelf verwen over een goedkoop bluetooth oortje

Maar ik vind het redelijk bizar dat de CD norm van 16 bits 44.1 khz sr een dynamiek aankan van 96 dB, maar dat is bij popmuziek niet zelden beperkt tot geen 3 dB en dat klinkt zo plat als een stuk HR glas.

In de klassieke muziek gebeurt dit niet.

Pepe
8 september 2023, 23:19
Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit of je moet zeggen, het leukste van muziek is de kwaliteit.

Ik luister ook bijna alleen maar met lullige in-ears naar streaming dingen en ik heb nog nooit zoveel naar muziek geluisterd als nu.

Midwolda
9 september 2023, 00:02
Ik gooi ook 80% over de laptopspeakers (Behringer MS-40) maar ik pas wel de eq en het stereobeeld aan aan wat ik bekijk/beluister, muziek of stem. Is twee muisklikken verschil dus zo gepiept. En nu ik het daar toch over heb, met het ouder worden van m'n oren en de tinnitus maakt de kwaliteit me ook niet echt meer uit, als ik het maar goed hoor. Kan best zijn dat het geluid uit m'n speakers voor iemand met nog een goed gehoor echt waardeloos is.

Fobo
9 september 2023, 00:20
Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit
Misschien geldt dat voor jou, maar de kwaliteit van de weergave maakt voor mij een evenredig deel uit van plezier hebben in het luisteren naar muziek.

Pepe
9 september 2023, 00:54
Kwaliteit is een lastig begrip, persoonlijk natuurlijk,
Je kan zeggen dat live muziek de beste kwaliteit heeft, alles wat je daarmee doet maakt het kleiner & platter,
wat natuurlijk ook zo is,
maar ik heb ook vaak genoeg in een zaal gestaan dat je dacht, gelukkig hebben we de foto's nog.

Wat me steeds nog bijstaat was een grote danszaal waarin een oude Seeburg rock'n roll plaatjes stond te loeien en ik dacht, wow... zo moet een staande bas en een bass drum klinken,

maar goed, ik ben ook meer muzikant dan audiofiel dus al dat gedoe met merkjes & specficaties geloof ik graag.

Han S
9 september 2023, 01:14
Ik ben het eens met Fobo. Ik heb een paar TDL transmissielijn speakers in de huiskamer en een paar IMF speakers (ook transmissielijn) in mijn home studio en die speakers klinken super en zeer gedetailleerd.

Een slechte productie valt genadeloos door de mand met die speakers, maar een goede productie is een groot genot om te luisteren. En in de man cave op zolder van mijn zoon staan twee Adam studio monitoren en dat klinkt ook buitengewoon prima.

Fusion
9 september 2023, 08:53
Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit of je moet zeggen, het leukste van muziek is de kwaliteit.

Ik luister ook bijna alleen maar met lullige in-ears naar streaming dingen en ik heb nog nooit zoveel naar muziek geluisterd als nu.precies dit. Al snap ik best dat anderen er anders over denken

Fusion
9 september 2023, 08:55
,
maar goed, ik ben ook meer muzikant dan audiofiel dus al dat gedoe met merkjes & specficaties geloof ik graag.
Wederom helemaal psies dit. Alhoewel ik dus ook tegenwoordig bezig ben met mixen en masteren, maar blijf nog steeds zelf muziek streamen op crappy speakers haha

Fobo
9 september 2023, 09:26
Je kan zeggen dat live muziek de beste kwaliteit heeft, alles wat je daarmee doet maakt het kleiner & platter,
wat natuurlijk ook zo is,
maar ik heb ook vaak genoeg in een zaal gestaan dat je dacht, gelukkig hebben we de foto's nog.
Dit is grote kul natuurlijk, appels en perenvergelijking: live muziek wordt (kapot) gemaakt door de muzikanten én de mensen achter de knoppen. Registratie doet inderdaad alleen nog verdere afbraak aan het geheel.
Studio albums zijn van een heel andere orde, met andere intenties gemaakt, en ik kan me niet voorstellen dat jij er eens lekker voor gaat zitten om - om maar wat te noemen - Dark side of the moon - over je speakermonitortjes gaat beluisteren.
Maar ik vertel niks nieuws natuurlijk.

Pepe
9 september 2023, 10:00
Dit is grote kul natuurlijk, .

Ik zit op een wat breder spoor,
ik zat vorige week naar een 50 koppige orkest in CG Adam te luisteren,
dat brengt zoveel lucht in beweging en die dynamiek van 1 fluisterende fagot naar de 100 db full monty,
denk je net alles gehad te hebben komen ze ook nog met het grote kerkorgel op de proppen,
krijgt je maag ineens 35 Hertz om zijn oren,:crazyhappy:
waanzin,

Maar ik snap wel, de muzikant denkt van produceren naar registreren, de audiofiel andersom.
-grijs gebied, dingen zijn doorgaans niet totaal volkomen-

Hoe je een studio opname het best kan reproduceren zit niet in mijn systeem ben ik bang, daar weten de TDL en IMF transmissielijn fans veel meer over.

cluseau
10 september 2023, 10:14
Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit of je moet zeggen, het leukste van muziek is de kwaliteit.

Kijk Pepe, jullie muziekanten hebben over het algemeen een absoluut gehoor. Daarom snap ik jouw opmerking niet zo goed. Ik ben maar een eenvoudige boerenlul maar ik kan me vreselijk ergeren als het geluid niet naar mn zin is. Aan de andere kant lach ik me rot om die lui met hun met bijenwas gevulde eikenhouten elco's dus zo kritisch ben ik nou ook weer niet.

Ik geef nog steeds de voorkeur aan een goeie stereoamp met mijn B&W boxen. Om ook mee te kunnen genieten van de surround wereld is de stereoamp aan de kant gezet maar die boxen zijn een blijvertje en luister toch meestal stereo.

Wat streamingdiensten betreft, ik ben natuurlijk ook een ouwe knar en hoor wel eens van die spotify zooi. Ik hoor dan gelijk dat het geen originele uitvoeringen zijn of dat ze zijn geremasterd. Ik herken nummers bij de eerste tonen en verbaas me er over hoeveel er is gekloot met de uitvoering. Jammer is dat want in de 60 en 70er jaren was de muziek nog te pruimen. Een deephouse remixje gaat er bij mij ook gretig in hoor maar het is anders.

Vinyl heb ik allemaal nog maar pak het niet zo snel. Wat ik regelmatig luister van vinyl heb ik gedigitaliseerd naar mp3. Niet opgeknapt met software maar vooraf met de hand alle tikjes er uitgehaald. Klinkt echt goed hoor en merk je niks negatiefs van. Met een nummer kan ik dan rustig een halve dag bezig zijn met het resultaat is er ook naar. Is de remake met automatische software bewerkt worden er ook zaken uit gefilterd die er juist in horen en dat merk je bij die geremasterde spotifyachtige tracks.

lcvanderhelm
10 september 2023, 10:32
Absoluut gehoor heeft niets te maken met geluidskwaliteit maar met het herkennen van akkoordstrukturen.

Fusion
10 september 2023, 12:05
NEe, dat is relatief gehoor.

Vroeger was alles beter is echt onzin, er was vroeger ook alleen maar relatief simpele eenheihdsworst op de radio. En al je verder zoekt, zo je wilt, ontzettend veel moois, eperimenteels, klasiek in duizend stromingen, jazz dito, Balkan, Karnataka, allerlei soorten indie, folk, reggae etc etc. Dat is er nog steeds allemaal. Ook te streamen. En er is alleen maar meer bijgekomen. Meer eenheidsworst, maar ook meer niet-eenheidsworst. Geniet ervan!

Pepe
10 september 2023, 12:16
Kijk Pepe, jullie muziekanten hebben over het algemeen een absoluut gehoor. Daarom snap ik jouw opmerking niet zo goed. .

Zeker, ik heb geen absuluut gehoor, ik ben al blij als het relatief hout snijdt.

Ik heb niet enkel mijn stream en oordopjes maar ook mijn AKG koptelefoon uit mijn home recording days, mijn hele 90's CD verzameling en al het vinyl uit de 70/80 met daarbij de Maratanz/Sony en AR18 boxen.
De ene dag wil je de chateaubriand maar morgen is een boterham met pindakaas ook heerlijk.
Wat je wil, it's all good, zeggen we dan in goed Nederlands.

Wat die remixen betreft, dat doet men deels uit commerciële redenen en deels uit technisch oogpunt.
De originele mix wordt bijna altijd als standaard aangeboden dus als je dat wil, voila.

Overigens is een mix altijd arbitrair, daar is geen God Given Law van. Dat je aan het een meer gehecht bent dan aan de ander en niet dol op progressie, join the club.

no 1 hops
10 september 2023, 12:42
kan het niet laten, sorry

maar hoe je het wend of keert, alles staat of valt hoe goed je eigen gehoor nog is en welke freq je over de tijd bent kwijtgeraakt.
maar ik herken me wel in de uitspraak van Pepe

krijgt je maag ineens 35 Hertz om zijn oren,
waanzin

of het nu 35 hertz was, geen idee, maar tijdens het concert van yamato stond er zo een hele grote trommel op het podium
de drummer moest een plateau op stappen om er boven goed bij te komen.
keek de zaal in, zijn arm kwam omhoog en we zagen een knuppel verschijnen terwijl hij een grijns op zijn gezicht kreeg van oor tot oor vol met medelijden.
we zaten gelukkig bovenin de zaal ver weg, maar die klappen voelde je letterlijk.
die trommel staat hier ook, in het midden.
https://youtu.be/s0zI9irt1Jo?si=vFG0JRH9Lhr1Lygp

maar op geen enkele manier komt het geluid maar in de buurt van dat gevoel in je buik

Fobo
10 september 2023, 13:25
....jullie muziekanten hebben over het algemeen een absoluut gehoor
Was dat maar zo; een hoop artiesten (M/V/X) zouden daar baat bij hebben. Publiek trouwens ook...

Fusion
10 september 2023, 15:04
Ik vind absoluut gehoor niet heel nuttig, behalve wellicht bij fretloze instrumenten ja. Relatief gehoor uiteraard wel.

Fusion
11 september 2023, 09:51
Oh ja nog een puntje ter 'verdediging' van moderne pop en EDM pop etc. Vergeet ook niet dat tegenwoord sound design een heel groot aspect is van de moderne productie. Dat wil zeggen dat er heel veel mooie geluiden worden gemaakt, nieuwe technieken zoals vocal chops, vocal synths, vele lagen synthesizers, mooie gitaar shimers etc etc die vroeger nog niet bestonden. Niet zelfden is de audio engineer ook de mixer en de sound designer, dus behalve de melodie, de tekst, t arrangement, de vibe etc spendeert men nu ook heel veel tijd aan zelf geluiden maken en allerlei automation (wat overloopt in mixen) om deze in de tijd te bewerken. Ik vind het in ieder geval heel mooi klinken en interessant om te volgen.

Buxtra
11 september 2023, 14:29
OK. Eind jaren 70?
Pak any LP van Earth Wind en Fire hitplaat uit die periode en draai em over die Missions. Draai daarna diezelfde mix (maakt me dus geen drol uit of je dat doet van CD, zelfgedraaide MP3 of wat dan ook) in de auto. En rapporteer daarna terug voor welk medium die platen gemixed zijn.

Maar k ben het helemaal niet met je eens dat er sinds halverwege de jaren 80 niet meer goed gemixed zou worden. Slechte mixen zijn van alle tijden en ik ben bijvoorbeeld jaloers of Fu hier die blijkbaar alleen maar goed gemixed materiaal tegen het lijf loopt. Wel ben ik dus van mening dat er teveel materiaal de wereld in wordt gegooid wat best wat langer aandacht had kunnen en mogen krijgen. DML geeft en mooi voorbeeld van hoe.

Ook een leuke. De debuutplaat van Rammstein. Draai em eens over grote speakers en daarna over een setje kleintjes. Moet goed klinken op elke installatie? Nou, het is in elk geval gemixed om minispeakertjes.
Of een andere. Draai Abacab van Genesis van LP op een lekker "ook voor de buren" volume en kijk wat je woofers doen. Draai daarna de 2007 remaster van spotify en zie wat je woofers niet meer doen. Om vervolges te concluderen dat de remaster een stuk gebalanceerder klinkt.

Dank voor je aanvulling en concrete luistertips. Helemaal eens, ik weet inderdaad ook dat veel mensen uit het wereldje vooral wilden dat de muziek goed klonk in de auto. Maar ja, je hebt autostereo's en autostereo's. De variabelen zijn eindeloos. Tot minimaal eind jaren tachtig begin '90 er jaren werden tapes in auto's gedraaid mogelijk. Mijn gehanteerde voorbeelden zijn natuurlijk nauw en vrij specifiek over een tijdspanne. Erg beperkt dus. Maar dat ik als leek al zo veel waar kon nemen en horen zonder enige opname/mix/studio expertise. :crazyhappy:

Buxtra
11 september 2023, 14:37
Wat Bux zegt kan ik je wel wat over vertellen: de oude meesters konden er wat van hoor, maar toen de CD er nog niet was deed niemand moeilijk over volumes.

Maar toen kwam de CD en in principe kan die geweldig klinken. Maar begin jaren 90 kwam de zg 'loudness war' op gang en mijn CD moest op de radio harder klinken dan jouw CD.

Maar digitaal heeft een absolute bovengrens, analoog gaat het nog wel harder met bijbehorende vervorming, maar digitaal is 0dB de absolute grens en ga je harder, dan krijg je een vervorming die je niet wilt horen.

Maar de producers van de platenmaatschappijen eisten een zo hard mogelijke CD dus wat deden we? Een compressor met een brick wall limiter en die limiter stel je af om -0.01dB en met de compressor pomp je de boel dusdanig op dat ongeveer alle dynamiek is verdwenen en dan klinkt het hard, maar volkomen platgewalst en ja, dan klinkt de oude vinylplaat een stuk beter.

Zo zie ik op youtube veel oude producties en dan staat er bij ; geremastered, maar ik vind het zelden of nooit beter klinken dan de oude versie.

Google maar eens op 'loudness war' en verbaas je over de afbeeldingen.

Dank Han,

Klinkt zeer plausibel. Maar eigenlijk ongelofelijk. Het eindproduct van de maatschappij voldoet wellicht niet meer aan vereisten die een (misschien vrij grote) groep consumenten wel nastreeft.

Bux.

dml
13 september 2023, 09:45
Gave shizzle DML. Linkje?

En idd, mixen (en masteren) is een vak. Maar vooral met pop en EDM is er niet echt meer een audio engineer, een aparte mixer, en soms niet eens een aparte mastererererer. Niet zelden is t one man production team (of het ruimere team uiteraard) verantwoordelijk voor meerdere of zelfs alle stappen.

Check “Jorn L”.

Of het nou een heel team van “specialisten” is of een one man team, uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Analoog aan de buizen versus modeling discussie (die overigens al lang niet meer gevoerd is - laten we dat zo houden).

MarkS
13 september 2023, 18:20
Stiefzoon kocht vorige week een Skull Candy Crusher hoofdtelefoon, “want dat geeft van die lekkere bassen”, luistert vooral hardstyle en EDM.
Alsof je 2 car boomboxen met flink uitslaande conussen op je hoofd zet, echt niet normaal.

Kim Wilson
13 september 2023, 20:02
Ook dat is niet helemaal van deze tijd. Genoeg mensen 20 jaar geleden die hun sub knetterhard hadden staan in hun auto of huis, met de bijkomende uitleg: ‘vet hè?’

Da Vinci
14 september 2023, 11:32
Ook dat is niet helemaal van deze tijd. Genoeg mensen 20 jaar geleden die hun sub knetterhard hadden staan in hun auto of huis, met de bijkomende uitleg: ‘vet hè?’

Het zal wel een smaakdingetje zijn. Mijn pa roept altijd dat hij goed geluid belangrijk vindt. Als ik bij 'm in de auto zit hoor ik zoveel bas t.o.v. de rest dat ik verder weinig instrumenten kan onderscheiden en zang (of dj's) moeilijk verstaanbaar zijn. Alsof ze mompelen.
Zelf houd ik juist van helderheid in het geluid. Op mijn IEMs heb ik ook bijna alle lage tonen weggedraaid. Die komen toch wel meer dan voldoende door en ik houd 't graaf fris.

Daarom vind ik die JBL speaker die wij op kantoor hebben staan ook zo'n kutding. Veel te bass-heavy en verder weinig aan in te stellen.

cluseau
14 september 2023, 14:22
Ik houd ok wel van een beetje bas in de auto maar ze zeggen dat het slecht voor je haar is.

TURN UPTHE BASE



https://www.youtube.com/watch?v=I8qCRfgy1zA

Kim Wilson
14 september 2023, 15:16
Het zal wel een smaakdingetje zijn. Mijn pa roept altijd dat hij goed geluid belangrijk vindt. Als ik bij 'm in de auto zit hoor ik zoveel bas t.o.v. de rest dat ik verder weinig instrumenten kan onderscheiden en zang (of dj's) moeilijk verstaanbaar zijn. Alsof ze mompelen.
Zelf houd ik juist van helderheid in het geluid. Op mijn IEMs heb ik ook bijna alle lage tonen weggedraaid. Die komen toch wel meer dan voldoende door en ik houd 't graaf fris.

Daarom vind ik die JBL speaker die wij op kantoor hebben staan ook zo'n kutding. Veel te bass-heavy en verder weinig aan in te stellen.

JBL is typisch Amerikaans. Veel laag en hoog, en weinig mids. Net als Fender.

Dirk_Hendrik
16 september 2023, 09:07
Daarom vind ik die JBL speaker die wij op kantoor hebben staan ook zo'n kutding. Veel te bass-heavy en verder weinig aan in te stellen.
JBL

Just Bloody Loud

Kim Wilson
16 september 2023, 10:29
Ja, of Junk But Loud. :D

maxdb
20 september 2023, 14:05
toepasselijk liedje:

https://youtu.be/GM-RE3-gzNo?si=vd4SOrUeH1KiqfVc

Fusion
20 september 2023, 14:48
Om maar even t verschil aan te geven met ouwe lullen muziek, en ongeacht of je t mooi vindt of niet :D , ik ben nu bezig met een DnB track, en om die bass geluiden te maken, dat is sound design van de hogere orde haha

https://soundclick.com/share.cfm?id=14655220

Fusion
20 september 2023, 14:50
Wat zeg maar op 01:13 begint aan lage tonen