PDA

View Full Version : Wie heeft nog een fretless??



Pöl
11 augustus 2003, 17:47
Ik ben dus sinds kort de eigenaar van een eigenbouw/afwerking door gitaarbouwers fretless Ibanez Soundgear SR800 (jawel, eerste soundgears) en ik vroeg me af:

Vinden jullie dit ook: fretless bass+octaver effect= SMOOTH HEAVEN!!

Anywayz, weten jullie nog leuke dingen die ik kan proberen, knopjes waaraan ik kan draaien om leuke fretless tonen te krijgen?

Alvast bedankt

skabouter
11 augustus 2003, 19:03
ik heb ook een fretless sinds een tijdje. een ES-335 bas.
wat ik leuk vind om te doen, is om met je rechterhand je duim op het fretboard te zetten, en dan te "walking bassen". (dus bij je neck pu)
dat geeft bij mij echt een "contrabazzie" sound. maar dat ligt misschien ook aan het feit dat het een ES-335 is. nooit op andere bassen geprobeerd.

dit issum: http://community.webshots.com/photo/81277125/81280514mstgyr

Jeremy B.
11 augustus 2003, 23:52
Vinden jullie dit ook: fretless bass+octaver effect= SMOOTH HEAVEN!!


jah man.. effecten zijn zowiezo cooler op een fretless!!!
J. 8-)

Wouter J
12 augustus 2003, 08:19
Heb je wel eens van Pino Paladino gehoord?

Zo niet luister maar eens naar wat platen van Paul Young, "Come back and Stay", "love of the common people en "everytime you go away.

Jeremy B.
12 augustus 2003, 09:22
[quote="Wouter J"]Heb je wel eens van Pino Paladino gehoord?
quote]

jah wie niet...

dan noem je erwel ff 1 op zeg ehehe! luister ook naar d'Angelo

J. :wink:

Clunk
12 augustus 2003, 13:27
Ik ben dus sinds kort de eigenaar van een eigenbouw/afwerking door gitaarbouwers fretless Ibanez Soundgear SR800 (jawel, eerste soundgears) en ik vroeg me af:

Vinden jullie dit ook: fretless bass+octaver effect= SMOOTH HEAVEN!!

Anywayz, weten jullie nog leuke dingen die ik kan proberen, knopjes waaraan ik kan draaien om leuke fretless tonen te krijgen?

Alvast bedankt

voor je egte smoothe zooi zet je je bas open, mid eruit, klein beetje treble, volledig op neck p/u :) en dan aanslaan op hals...

en dan zeg ik: wat zal jou ibi bloedderig vet gaan klinken :D

Wouter J
13 augustus 2003, 01:16
[quote=Wouter J]Heb je wel eens van Pino Paladino gehoord?
quote]

jah wie niet...

dan noem je erwel ff 1 op zeg ehehe! luister ook naar d'Angelo

J. :wink:

Maar bij D'angelo speelt hij niet meer fretloos en zonder effecten terwijl op die platen van Paul Young en Don Henley hij dus wel fretloos en met een octaver en chorus speelt.

Ik had ook Jaco kunnen noemen maar hij gebruikte geen effecten afgezien van het oversturings kanaal van zijn versterker.

Wouter J
13 augustus 2003, 01:19
voor je egte smoothe zooi zet je je bas open, mid eruit, klein beetje treble, volledig op neck p/u :) en dan aanslaan op hals...

en dan zeg ik: wat zal jou ibi bloedderig vet gaan klinken :D

Uh, volgens mij zit je goed mis, Pino Paladino en Jaco kregen dat vollo maar toch doordringende geluid door via het BRUG element te spelen. Jaco had het hals element van zijn Fender zelfs ontkoppelt en Pino (die op een music man speelde) kon gewoon niet anders.

bassopotmus
13 augustus 2003, 11:49
wouter, ik ben het niet geheel met je eens, Jaco speelde zowel op zijn brug als op zijn hals element. Zie zijn slijtplekken op zijn orginele bas.

Zijn kenmerkende sound komt indd door de hals pu te gebruiken

Clunk
13 augustus 2003, 13:30
wat jij wil :P
ik speel zelf op een gefrette ibanez, maar als je die hals p/u uitschakelt dan klinkt ie kut :(

speelt die steve bailey ofzo ook niet altijd frettles?

De Teng
13 augustus 2003, 13:43
wouter, ik ben het niet geheel met je eens, Jaco speelde zowel op zijn brug als op zijn hals element. Zie zijn slijtplekken op zijn orginele bas.

Zijn kenmerkende sound komt indd door de hals pu te gebruiken

Idd.. Cucumber Slumber bvb.

Zijn kenmerkende sound is idd het brugelement, maar geef je hem een standaard bas hoor je hem ook overal doorheen. Bij zo iemand doet het er bijna niet toe wat voor bas je hem in zijn handen geeft.

Overigens... gisteren een Gary Willis bas uitgeprobeerd... Ibanez fretloos, vijfsnarig. € 1860,- maar wel heel cool!

bathmutz
13 augustus 2003, 14:15
hey skabouter, ik heb ongeveer dezelfde bas. alleen staat er bij mij helemaal geen merk op. precies dezelfde looks, alleen dan fretless gemaakt. :lol:

alleen de stemmechanieken zijn aardig gaar, dus moet er over een tijdje maar eens nieuwe opzetten.

Clunk
13 augustus 2003, 15:45
[quote=teng]

Overigens... gisteren een Gary Willis bas uitgeprobeerd... Ibanez fretloos, vijfsnarig. € 1860,- maar wel heel cool!

werkt dat plankie dat erop zit?
gebruik je hem als verlenging van je hals ofzo???

Lize
13 augustus 2003, 17:44
grinnik, bij Feedback weer De Teng? Die heb ik ook in mijn handjes gehad toen ik versterkers aan het uitproberen was een week geleden, om te kijken of die Ibanez versterker de B-snaar wel trok.
Heel mooi ding qua looks in elk geval, het 'plankje' is handig om je duim op te zetten, ik weet niet of het daar ook voor bedoeld was.
Maar de sound vond ik niet heel waanzinnig, maar de actie stond dan ook erg laag (ratel ratel) en die Ibanez is natuurlijk geen wereldversterker, dus ik kan er niet echt over oordelen.

De Teng
13 augustus 2003, 19:26
Lache.. we zijn goed bezig zo samen. :D

De bas klonk echt goed hoor, geprobeerd op die Ampeg Rocket Bass. Actie vond ik juist lekker, kun je van die lekkere funk accentjes leggen wat zo typisch is voor fretless. Jaco style zeg maar. Vrij logisch ook dat als je zoiets gaat testen op een crappy versterker en een B snaar van een aktieve bas aanslaat dat je indruk niet al te denderend is...

Volgens mij zit er nog specifieke electronica onder dat plankje. Ik zet mijn duim nooit op de body neer, dus dat boeit me niet zo. Als je die 'stacked' potmeter gebruikte en dan de onderste knopje ervan, dan kreeg je echt zo'n jazz achtige warme sound.

Ik kan verder niks extra's vinden qua info over die Pick-up. 't Is een Bartolini GWB bridge pick-up. Verder niks bijzonders lijkt het, met een 2bands eq. treble/bass. Toch erg interessant apparaatje... :-(