PDA

View Full Version : Plectrum met bolle kant spelen



zoldergitarist
6 augustus 2023, 18:26
Hoi allen,
Ik speel al ruim 35 jaar gitaar maar speel altijd met de ronde/bolle kant van het plectrum dus niet met de punt. Zijn er meer mensen die dit doen? Ben daar wel benieuwd naar namelijk.
Groet Barrie

pasqual
6 augustus 2023, 18:52
Hoi Barrie,
Is dit een gevalletje "zo zelf aangeleerd, dus zo altijd gedaan" of een bewuste reden?

Remork1970
6 augustus 2023, 19:24
En die Brian May hè, of heet ie weer?, van dat popbandje queen, die speelt las ik met een 7 pence ofzo muntstuk als plectrum, en ultradunne snaren van 007 ofzo. Wat dan ook de reden is dat ie live altijd zo vals als de neten klinkt.

Dirk_Hendrik
7 augustus 2023, 20:03
Ja ikke... omdat een toenmalige gitaarleraar me dat in 1989 aanleerde voor een rondere dikkere toon. Een jaar of 15 terug mee gestopt toen ik merkte hoe het me beperkte in definitie en timing.

zoldergitarist
7 augustus 2023, 20:18
Hoi Barrie,
Is dit een gevalletje "zo zelf aangeleerd, dus zo altijd gedaan" of een bewuste reden?

Zelf aangeleerd net als het gitaar spelen.

zoldergitarist
7 augustus 2023, 20:21
Ja ikke... omdat een toenmalige gitaarleraar me dat in 1989 aanleerde voor een rondere dikkere toon. Een jaar of 15 terug mee gestopt toen ik merkte hoe het me beperkte in definitie en timing.

Ik heb inderdaad wel eens dingetjes waarvan ik denk, 'dat loopt/speelt net niet lekker' en mis wel vaak noten. Maak veel uitglijders..

Midwolda
7 augustus 2023, 21:21
Ja ikke... omdat een toenmalige gitaarleraar me dat in 1989 aanleerde voor een rondere dikkere toon. Een jaar of 15 terug mee gestopt toen ik merkte hoe het me beperkte in definitie en timing.

Dat van die rondere dikkere toon klopt wel. Daarom gebruik ik een normaal plectrum af en toe andersom. En daarom bestaan er ook Sharkfin plectra denk ik.

Fobo
7 augustus 2023, 22:45
Heb het geprobeerd, lukt me niet eens...

Riky
7 augustus 2023, 22:49