PDA

View Full Version : Plectrum met bolle kant spelen



zoldergitarist
6 augustus 2023, 18:26
Hoi allen,
Ik speel al ruim 35 jaar gitaar maar speel altijd met de ronde/bolle kant van het plectrum dus niet met de punt. Zijn er meer mensen die dit doen? Ben daar wel benieuwd naar namelijk.
Groet Barrie

pasqual
6 augustus 2023, 18:52
Hoi Barrie,
Is dit een gevalletje "zo zelf aangeleerd, dus zo altijd gedaan" of een bewuste reden?

Remork1970
6 augustus 2023, 19:24
En die Brian May hè, of heet ie weer?, van dat popbandje queen, die speelt las ik met een 7 pence ofzo muntstuk als plectrum, en ultradunne snaren van 007 ofzo. Wat dan ook de reden is dat ie live altijd zo vals als de neten klinkt.

Dirk_Hendrik
7 augustus 2023, 20:03
Ja ikke... omdat een toenmalige gitaarleraar me dat in 1989 aanleerde voor een rondere dikkere toon. Een jaar of 15 terug mee gestopt toen ik merkte hoe het me beperkte in definitie en timing.

zoldergitarist
7 augustus 2023, 20:18
Hoi Barrie,
Is dit een gevalletje "zo zelf aangeleerd, dus zo altijd gedaan" of een bewuste reden?

Zelf aangeleerd net als het gitaar spelen.

zoldergitarist
7 augustus 2023, 20:21
Ja ikke... omdat een toenmalige gitaarleraar me dat in 1989 aanleerde voor een rondere dikkere toon. Een jaar of 15 terug mee gestopt toen ik merkte hoe het me beperkte in definitie en timing.

Ik heb inderdaad wel eens dingetjes waarvan ik denk, 'dat loopt/speelt net niet lekker' en mis wel vaak noten. Maak veel uitglijders..

Midwolda
7 augustus 2023, 21:21
Ja ikke... omdat een toenmalige gitaarleraar me dat in 1989 aanleerde voor een rondere dikkere toon. Een jaar of 15 terug mee gestopt toen ik merkte hoe het me beperkte in definitie en timing.

Dat van die rondere dikkere toon klopt wel. Daarom gebruik ik een normaal plectrum af en toe andersom. En daarom bestaan er ook Sharkfin plectra denk ik.

Fobo
7 augustus 2023, 22:45
Heb het geprobeerd, lukt me niet eens...

Riky
7 augustus 2023, 22:49
Ja ik ook. Speelde altijd met de punt, maar in tegenstelling tot Dirk_Hendrik gaat mijn timing en snelheid er flink op vooruit als ik met de bolle kant speel.

@Remork1970 Brian May vals? Denk dat je doelt op zijn vibrato gebruik? Hij speelt overigens op .009 - .042.

lcvanderhelm
8 augustus 2023, 20:38
Gisteren geprobeerd en pinch harmonics gaan op die manier een stuk makkelijker en het plectrum zit steviger tussen je vingers als de punt naar je handpalm is gericht.

Dirk_Hendrik
9 augustus 2023, 08:28
Ja ik ook. Speelde altijd met de punt, maar in tegenstelling tot Dirk_Hendrik gaat mijn timing en snelheid er flink op vooruit als ik met de bolle kant speel.


Ik schreef niet snelheid ;-) Ik schreef definitie.

Riky
10 augustus 2023, 05:57
Ik schreef niet snelheid ;-) Ik schreef definitie.
Excuus. Verwant aan elkaar, maar niet hetzelfde.

motorhan
10 augustus 2023, 11:05
soms moet je wel even met de bolle kant spelen omdat het puntje is afgebroken ik gebruik meestal dunne plectrums als ik ze al gebruik. vooral slag altijd zonder met elektrisch solo moet je bijna wel een plectrum gebruiken hoeft natuurlijk niet maar dan zijn je vingers vaak net te dik of te lomp.
Ik heb jaren een plectrum van schildpad gehad was fijn om te gebruiken maar op een moment zoek geraakt met verhuizing en dan vind je nooit meer zo'n zelfde Ik knip ze nu soms van een oud pasje met zo'n speciale knipper werkt ook wel maar soms voor mij te dik of te stug zijn niet echt flexibel.

MarkS
10 augustus 2023, 11:33
Kent iemand de Stylus speed picks nog? Kegelvormige punt. Zou moeten helpen voor sneller shredden enzo.Wat een gedrocht om mee te spelen.

https://www.tinaspicks.com/stylus.html

Tupelo
10 augustus 2023, 16:40
Ik speel ook met de ronde kant van de bolling.
Meer dynamiek, vind ik, wat dikkere tone, en ik gebruik vaak een wat harpachtige aanslag die zo beter uit de verf komt.
Voor funky slagjes wat minder geschikt vanwege de weerstand.

Tupelo
10 augustus 2023, 16:42
Nu speel ik meestal met mijn vingers...

Dirk_Hendrik
13 augustus 2023, 09:43
soms moet je wel even met de bolle kant spelen omdat het puntje is afgebroken ik gebruik meestal dunne plectrums als ik ze al gebruik. vooral slag altijd zonder met elektrisch solo moet je bijna wel een plectrum gebruiken hoeft natuurlijk niet maar dan zijn je vingers vaak net te dik of te lomp.
Ik heb jaren een plectrum van schildpad gehad was fijn om te gebruiken maar op een moment zoek geraakt met verhuizing en dan vind je nooit meer zo'n zelfde Ik knip ze nu soms van een oud pasje met zo'n speciale knipper werkt ook wel maar soms voor mij te dik of te stug zijn niet echt flexibel.


Grappig dit.. Ik speel echt al jaren met 2mm plectrums dus "afgebroken puntje" en "niet echt flexiblel" zijn me echt vreemd. De gedachte dat een plectrum zou buigen vind ik echt heel eng.

D3nnis
13 augustus 2023, 09:59
Ik heb dat ook......2mm of 1,5mm (Gator grip).
Met de punt. Is de punt weggesleten is het klaar, ik vind het dan niet meer mooi klinken, te wollig of zo.
In tegenstelling tot vele anderen houd ik trouwens ook van het geluid van nieuwe snaren.
Tremoleren kan ik ook niet met zo'n afgesleten plectrum.

Ik heb een tijdje met een Dugain hematiet plectrum van 4mm dik gespeeld, dat beviel uitstekend, maar daar ben ik mee gestopt, want daar lijken ijzerdeeltjes vanaf te komen, dus dat geeft een puinhoop op je gitaar. Wel jammer want dat was vwb toon het fijnste plectrum dat ik ooit gehad heb.

Fobo
13 augustus 2023, 10:57
Vier millimeter? AllemachtigT Kun je daar nog mooie nuances mee maken?

D3nnis
13 augustus 2023, 12:08
Nuances?

Hoezo? :D

Kim Wilson
13 augustus 2023, 13:22
:seriousf:

Fobo
13 augustus 2023, 16:59
Nuances?

Hoezo? :D
Ik had van jou eigenlijk geen antwoord verwacht...:seriousf:

the sure thing
14 augustus 2023, 06:51
Kent iemand de Stylus speed picks nog? Kegelvormige punt. Zou moeten helpen voor sneller shredden enzo.Wat een gedrocht om mee te spelen.

https://www.tinaspicks.com/stylus.html

Yes! Ooit eens uitgeprobeerd, maar kon er in die korte periode niet aan wennen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk