PDA

View Full Version : Laag volume vocals bij opnemen



BibixMusic
6 augustus 2023, 16:34
Ik heb een paar weken terug de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen interface aangeschaft samen met de welbekende Rode NT1-A microfoon.

Nu merk ik tijdens het opnemen (en het daarna beluisteren) dat het volume van de vocals heel zacht is. Ik heb het invoervolume al zo hoog mogelijk gezet (als ik het nog hoger zou zetten kraakt het aan alle kanten), maar ik vind het echt te zacht vergeleken met de andere audio tracks. Als ik het volume van die andere tracks lager zou zetten zou het hele nummer gewoon heel laag in volume zijn. Ik heb al lopen googelen en kwam er achter dat deze interface dit probleem bij meerdere mensen veroorzaakt, maar een echte oplossing ontbreekt…

Rinze
6 augustus 2023, 16:46
Ik heb een paar weken terug de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen interface aangeschaft samen met de welbekende Rode NT1-A microfoon.

Nu merk ik tijdens het opnemen (en het daarna beluisteren) dat het volume van de vocals heel zacht is. Ik heb het invoervolume al zo hoog mogelijk gezet (als ik het nog hoger zou zetten kraakt het aan alle kanten), maar ik vind het echt te zacht vergeleken met de andere audio tracks. Als ik het volume van die andere tracks lager zou zetten zou het hele nummer gewoon heel laag in volume zijn. Ik heb al lopen googelen en kwam er achter dat deze interface dit probleem bij meerdere mensen veroorzaakt, maar een echte oplossing ontbreekt…Ik ken de interface niet, heb zelf een saffire USB die op zich goed werkt. Het is wel een van de meest verkochte interfaces als ik zo bij Thomann kijk, er zal vast een oplossing zijn.

Heb je de ingang niet op instrument staan? Voeding staat aan? Mac of pc? Welk DAW? Deze puntjes zou ik zelf eerst langslopen. Heb weleens dit soort problemen gehad, kwam ik er uiteindelijk achter dat mijn interface ingang op line stond ipv instrument (ding staat niet op de zichtbaarste plaats, stom).

Staat het kanaal voor de zang in je DAW niet heel zacht?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
6 augustus 2023, 19:13
Heb je in de DAW het goede kanaal geselecteerd en geactiveerd? Wat Rinze zegt, het kan van alles zijn.

Han S
6 augustus 2023, 19:43
Heeft de NT 1A fantoomvoeding nodig en krijgt ie dat?

Duhsjaak
7 augustus 2023, 07:23
Hoi hoi
Right. Ik dacht aan twee dingen:

- fantoomvoeding (hoi Han, je was me voor)
En

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156312-Mr-Fingers-amp-Bibi-Wish-You-Were-Here

Jammer dat van die laatste de video’s er niet meer zijn.

Ik ben blij dat je weer met muziek bezig bent.
Vriendelijke groet, Gus

BibixMusic
7 augustus 2023, 10:06
Fantoomvoeding heeft ‘ie nodig en staat aan inderdaad, en de rest van de instellingen staan voor zover ik kan zien ook goed. Er staat ook echt wel een degelijke vocal track klaar als ik heb opgenomen maar zonder de gain te verhogen kan het niet harder. Ik gebruikte eerst garageband en ben nu begonnen aan logic pro. Probleem doet zich bij beide programma’s voor overigens. Ik heb het ook bij Ableton geprobeerd maar ook daar is het zacht.

D3nnis
7 augustus 2023, 10:22
Begrijp ik goed dat je de focusrite dus tot "in het rood" kunt krijgen, en dat deze dus eigenlijk genoeg gain zou moeten hebben voor de microfoon?

Kan ook in microfoon of in kabel zitten? Dat eerste is wat lastiger uitsluiten, maar misschien kun je de kabel wel wisselen?
Is het ook op beide kanalen van de focusrite hetzelfde?

guitarkid2
7 augustus 2023, 11:56
kabel inprikken
even met de vingers kortsluiten
dat opnemen
is dat opname niveau ok dan kun je kabel en geluidskaart uitsluiten

BibixMusic
7 augustus 2023, 13:08
Hoi hoi
Right. Ik dacht aan twee dingen:

- fantoomvoeding (hoi Han, je was me voor)
En

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156312-Mr-Fingers-amp-Bibi-Wish-You-Were-Here

Jammer dat van die laatste de video’s er niet meer zijn.

Ik ben blij dat je weer met muziek bezig bent.
Vriendelijke groet, Gus

Haha, mijn youtube kanaal is nog up-to-date hoor!

BibixMusic
7 augustus 2023, 13:32
Begrijp ik goed dat je de focusrite dus tot "in het rood" kunt krijgen, en dat deze dus eigenlijk genoeg gain zou moeten hebben voor de microfoon?

Kan ook in microfoon of in kabel zitten? Dat eerste is wat lastiger uitsluiten, maar misschien kun je de kabel wel wisselen?
Is het ook op beide kanalen van de focusrite hetzelfde?

Jep. De gain staat open tot halverwege en dan moet ik nog oppassen dat ik niet te hard zing want dan wordt de knop al geel.

Ik zal eens kijken of het wisselen van de kabel nog iets uithaalt!

Fusion
7 augustus 2023, 15:15
Soms hebben audio interfaces een pad knop om alles zachter binnen te laten komen, staat dat aan?

MarkS
7 augustus 2023, 15:59
Soms hebben audio interfaces een pad knop om alles zachter binnen te laten komen, staat dat aan?
Niet op de Scarlett 212...

Ik gok kabel idd...

Fobo
7 augustus 2023, 17:29
Ik gok kabel idd...
Mogelijk, maar dan zou je toch - lijkt mij - of helemaal niks horen, of de nodige brom?

BibixMusic
7 augustus 2023, 21:23
Helaas, het ligt ook niet aan de kabel.

Fobo
7 augustus 2023, 22:51
Blijft alleen de microfoon over; al een andere geprobeerd?

MarkS
7 augustus 2023, 22:57
Of deels de interface? Bijv de Scarlett heeft voor mics een gain van 56 dB, en bijv een SSL2 heeft een mic gain van 62 dB.

maxdb
8 augustus 2023, 00:05
Intrigerend probleem en vervelend als je net een hoop geld hebt uitgegeven. Ik denk ff mee. Kan het probleem in de output van de interface zitten? Of de input mixer van je DAW? Anders maar gewoon na je opname de track (dus niet het mixer kanaal, dat kan daarna nog) luider maken. In Cubase kan dat gewoon. Als je niet teveel ruis hebt gaat dat prima. Succes!

MarkS
8 augustus 2023, 01:07
Then again, ik heb een NT1 gehad, met een Digi001. En bij een normaal ingangsvolume pikte hij nog praatstemmen op die 5 meter verder stonden.

Fobo
8 augustus 2023, 09:06
Intrigerend probleem en vervelend als je net een hoop geld hebt uitgegeven. Ik denk ff mee. Kan het probleem in de output van de interface zitten? Of de input mixer van je DAW? Anders maar gewoon na je opname de track (dus niet het mixer kanaal, dat kan daarna nog) luider maken. In Cubase kan dat gewoon. Als je niet teveel ruis hebt gaat dat prima. Succes!
Ik begrijp van TS dat andere tracks het wel doen. Dat zou problemen met de interface moeten uitsluiten - denk ik. Jouw oplossing zal wel werken maar het blijft een lapmiddel.

Midwolda
8 augustus 2023, 09:55
Helaas, het ligt ook niet aan de kabel.

Welke kabel heb je verwisseld? Van microfoon naar interface of van interface naar computer?

MarkS
8 augustus 2023, 11:42
Ik houd dit draadje ff in de gaten, ik ben na 25 jaar ook weer een homestudio aan het optuigen, weer zin an, al wat spullen gekocht. Monitors, Iso Acoustic stands, MIDI/DAW keyboard controller, electronische drumkit…
Heb vorige week ook een Scarlett 3rd Gen 212 gekocht en overwoog ook weer de aanschaf van een Rode NT-1A. (En een SM58, maar dat terzijde)

ps: officiële Logic licentie of zijn er ook andere wegen? (Ik vraag dit voor een vriend van mij ;-)

MarkS
8 augustus 2023, 11:47
Ik begrijp van TS dat andere tracks het wel doen. Dat zou problemen met de interface moeten uitsluiten.
Hangt er vanaf of de andere tracks ook via de Scarlett zijn opgenomen, of anderzins…

Sjtevel
8 augustus 2023, 16:17
Zijn de andere tracks al gemasterd? Hoever slaan de meters uit ten opzichte van je vocal track?

BibixMusic
12 augustus 2023, 10:31
Gisteren naar Bax Music geweest en alles uitgelegd en laten zien. Ik heb nu een pre-amp voor de mic (Fethead) en een koptelefoonversterker. Ik denk (en hoop) dat het hiermee moet lukken. De microfoon heeft van zichzelf kennelijk geen hoog invoervolume.

Het is nu nog een kwestie van de gain zo instellen zodat het niet piekt.

Aanvullend vraagje: weet iemand heel misschien welke presets goed zijn voor vocals? Zodat het in ieder geval gewoon clean klinkt en een klein beetje reverb erop ofzo? Ik ben niet van de top 40 overgeproduceerde DJ muziek dus het hoeft niet veel te zijn. Gewoon wat instellingen waarmee de vocals mooi naar voren komen op bijvoorbeeld akoestische instrumental ofzo.

tmms
12 augustus 2023, 11:28
In de jaren tachtig was Lexicon in dacht ik. Heb een goedkope mpx3(?) voor gitaar gehad, klonk mooi warm en donker om dat cliche te gebruiken. Een paar recente liedjes gehoord, hadden alle de zelfde moderne galm, steriele onzin, een grauwe eenheidsworst wordt het ervan:D.

MarkS
12 augustus 2023, 12:58
Als je nu genoeg gain krijgt door de fethead is een koptelefoonversterker wellicht niet eens nodig?

Fusion
12 augustus 2023, 12:59
Die 212 heeft toch gewoon een mic preamp? Waarom moet er een losse voor?

MarkS
12 augustus 2023, 14:11
Die 212 heeft toch gewoon een mic preamp? Waarom moet er een losse voor?

Kennelijk relatief lage output van de mic icm een lagere gain van de ingebouwde preamp.

Zoals ik hierboven al schreef:
“ Bijv de Scarlett heeft voor mics een gain van 56 dB, en bijv een SSL2 heeft een mic gain van 62 dB”.

Ik zou dan eerder de 212 terugbrengen en een andere interface kiezen ipv de hele boel optiogen met allerlei peripherals om een basisprobleem op te lossen…

D3nnis
12 augustus 2023, 14:25
Die 212 heeft toch gewoon een mic preamp? Waarom moet er een losse voor?

Dat vind ik ook heel gek, want blijkbaar had de 2i2 genoeg gain, want clippen zonder dat de regelaars op max stonden, zo begreep ik het in ieder geval.

Fusion
12 augustus 2023, 14:48
Ik ben geen kenner, maar ik heb nog nooit gehoord van een mic met preamp die gewoon niet genoeg level opleverde, zeker van een gerenommeerd merk. MAar wellicht was dit idd t probleem

En wat D3nnis zegt

guitarkid2
12 augustus 2023, 19:55
Kennelijk relatief lage output van de mic icm een lagere gain van de ingebouwde preamp.

Zoals ik hierboven al schreef:
“ Bijv de Scarlett heeft voor mics een gain van 56 dB, en bijv een SSL2 heeft een mic gain van 62 dB”.

Ik zou dan eerder de 212 terugbrengen en een andere interface kiezen ipv de hele boel optiogen met allerlei peripherals om een basisprobleem op te lossen…

bedoel hele volksstammen nemen op met zo'n scarllettte en zo'n nta 1 zonder problemen
in principe niks mis met die combi
vind maar raar hoe die gasten van bax dit opgelost hebben

MarkS
12 augustus 2023, 20:18
bedoel hele volksstammen nemen op met zo'n scarllettte en zo'n nta 1 zonder problemen
in principe niks mis met die combi
vind maar raar hoe die gasten van bax dit opgelost hebben
ja, als dat spul bij Bax vandaan komt zou ik het omruilen, in plaats van nog meer geld aan peripherals uit te geven als workaround of oplossing”.
maar het zijn goede verkopers blijkbaar…

Rinze
12 augustus 2023, 21:22
Die mic met die interface zou het gewoon moeten doen.

Extra rommel verhelpt het probleem niet. Daar is dat spul ook niet voor bedoeld. Ze smeren je iets aan omdat het kan en omdat ze het zelf ook niet weten.

Bij muziekwinkels werken tegenwoordig verkopers, dat is in de meeste gevallen ook het enige wat ze kunnen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

MarkS
13 augustus 2023, 22:28
Ik heb een Scarlett 212 Gen 3 en als het goed is komt 1 dezer dagen een Rode NT1 binnen…

maxdb
14 augustus 2023, 00:39
Als die andere tracks hard staan, kan monitoring van je stem misschien te zacht lijken.

Sjtevel
14 augustus 2023, 09:51
Een fethead wordt doorgaans gebruikt voor een SM7B, die bekend staat om zijn lage output. Deze heeft een sensitivity van -59 dB. De NT1A heeft een sensitivity van -32 dB.

Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is. Of een defecte NT1A, of je doet iets fout in de software.

Stom inderdaad dat Bax je meer spullen laat kopen in plaats van het probleem op te lossen.

MarkS
14 augustus 2023, 20:05
Vast ten overvloede...

Maar in de comments staat het tevens vol met soortgelijke issues...


https://www.youtube.com/watch?v=oQ42nBIM0vk

BibixMusic
15 augustus 2023, 08:41
Ik moet zeggen dat de koptelefoonversterker wel helpt, in die zin dat ik mezelf goed hoor. Verder vond ik een gratis basis preset voor zang die ik nu aan heb staan. Als ik dan zing over een losse gitaartrack klinkt het redelijk uitgebalanceerd. Ik heb de gain nu halverwege staan en zing relatief dichtbij de microfoon (en neem wat meer afstand wanneer ik uithaal o.i.d. De Fethead ga ik terugsturen, is inderdaad onzin achteraf gezien.

Het internet staat inderdaad vol met vragen en video’s over het (invoer)volume van zowel de scarlett en de mic. Jammer dat ik in al mijn enthousiasme zo snel de dozen heb weggegooid voordat ik merkte dat het volume niet ok was :’)

MarkS
15 augustus 2023, 12:04
Ok, mijn NT1A is binnen.

Kabel in Scarlett, phantom aan, dan mic aansluiten.
In Garageband een mic/audio recording track aangemaakt. Mic in de juiste richting ("dot” aan voorzijde) en houd de mic verticaal (niet zoals een SM58 ). Gain op de 212 op 13.00. Plop filter scheelt een hoop merkte ik meteen qua "oversturing"

8 maten geteld door de mic. Klinkt prima. Om jouw klacht te bekijken aangaande te zachte mic signaal tov de andere tracks, heb ik een standaard drumtrack toegevoegd die automatisch mee speelt. Mic sound ligt prima tussen/net bovenuit de drums.

Er is dus echt iets mis met jouw mic denk ik.

Fusion
15 augustus 2023, 12:38
Doe je direct monitoring?

MarkS
15 augustus 2023, 14:02
Zowel direct monitoring via de outputs van de Scarlett als via de headphone out. Test is gedaan met de headphone.

MarkS
17 augustus 2023, 08:14
Overigens ben ik van plan de Scarlett 212 terug te sturen. Als interface voldoet hij prima hoor, maar 2 inputs vind ik een beetje weinig en heb geen zin om straks steeds de boel om te moeten prikken..
Daarom heb ik de Allen & Heath Zedi 10 mixer besteld, welke tevens dienst doet als (4x4) USB interface. (https://www.allen-heath.com/ahproducts/zedi-10/) Een zeer populair en goed getest dingetje schijnt het. Er is ook een iets duurdere versie met multifx, maar dat hoeft voor mij niet.

In principe zou ik ook beide interfaces tegelijk kunnen gebruiken, maar dat is een beetje overkill.
Het aantal inputs van de Zedi is voor mij genoeg.

BibixMusic
19 augustus 2023, 14:26
Ik denk dat ik het geluid nu wel gefixt heb, maar nu begint zowel Logic Pro als Garageband te kloten... Garageband kraakt en hapert, en bij Logic kijg ik deze melding:

'Error while trying to synchonize Audio and MIDI. Sample Rate 43.178 recognized. Check conflict between Logic Pro and external device.'

Rinze
19 augustus 2023, 14:42
Op een Windows geval zou ik dan naar de instellingen van de ASIO drijver kijken, bij de Mac het dat anders. De sample rate en de clock master?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fusion
19 augustus 2023, 17:13
Is focusrite wel ASIO dan?

Rinze
19 augustus 2023, 18:53
Is focusrite wel ASIO dan?Op Windows wel, alle interfaces voor opname op windows werken met ASIO, ik geloof omdat het het enige systeem is dat werkbaar is qua latency.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fusion
19 augustus 2023, 19:49
Volgens mij zujn er meerdere smaken, maar ik ben geen expert, dus je zal gelijk hebben.

ff opgezocht, WDM, maar ASIO rules als ik goed heb. Forget what I said dus

maxdb
20 augustus 2023, 00:47
Check conflict between Logic Pro and external device.'
dat zegt het precies, de instellingen van je scarlett moeten overeenkomen met die van Logic/Garageband settings. 44.1 Hz 16 bit is de rule voor beide bv.