PDA

View Full Version : Valvestate AVT50



Akira
11 augustus 2003, 17:15
Ik overweeg een avt50 te kopen.
Ik speel eigenlijk alleen metal, en de hybrid combo's die ik tot nu toe gehoord heb bevielen mij meer dan goed qua geluid (een fender en een trace elliot)
Mijn vraag is, kom je met een 50 watt hybrid boven de drummer uit, als die van het soort is dat zo snel mogelijk door het vel heen wil raggen?
Of moet je dan een hoger wattage amp nemen?

Theije
11 augustus 2003, 17:20
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, wij gebruiken in de oefenruimte 2 100 watt Marshall combo's en dat gaat prima.
Boven de snare zul je vast wel uitkomen, maar houd er rekening mee dat Dubbel bass een heel dominant geluid heeft dan kun je best wat extra power gebruiken.
Maar als je uhm vol open draait lijkt het me geen probleem.

Mitch
11 augustus 2003, 17:28
Ik heb 'm een tijdje in de oefenruimte gehad en op zijn overdrive hoefde -ie nooit boven 4 uit. Enige nadeel van de AVT50 is dat de spreiding wat minder is door de closed back. Voordeel dat -ie redelijk wat druk heeft natuurlijk...

Akira
11 augustus 2003, 17:46
Seymour, wat is jou mening over het geluid van de valvestate?
Zorgt die ene buis in de pre-amp echt voor een mooier geluid dan bijvoorbeeld de MG100DFX, die qua prijs zelfs nog goedkoper is dan de AVT50?

Mitch
11 augustus 2003, 19:17
Moet zo eerlijk zijn om te zeggen dat ik nooit een MG'er heb geprobeerd (ben dat stadium alweer voorbij :oops: ), maar vind wel degelijk dat de pre-amp buis effect heeft. Er wordt nogal eens beweerd dat die er meer voor de marketing zit, maar dat is meer bij de oudere Valvestate series zo, niet bij de 2000 serie waar de AVT50 toe behoort.
Zeker clean klinkt -ie redelijk vol en warm, wat vooral ook temaken heeft met een tikkie ruime bas-weergave (misschien expres gedaan omdat de kritiek op de oude was dat -ie te schel klonk ???), al krijg je natuurlijk niet de luchtverplaatsing van een buizenbak, maar dat wist je al...
Het leuke aan het cleane kanaal is dat je via de gain 'm echt in kan stellen met een streepje overdrive; net echt ! :wink:
Scheurkanaal blijft een tikkie flets, al kan -ie tot behoorlijk hoge gain. Echter: hoe hoger de gain, des te meer herrie (brom). Ik vond 'm zelf met een scheurpedaal lekkerder klinken dan op zijn eigen scheurkanaal.

Hij staat nu thuis en kan evt. als back-up dienen, wat dat betreft vind ik 't een ideaal ding: kan prima zacht maar is luid genoeg om op te treden. In de oefenruimte moest ik 'm bij opnames altijd vrij zacht zetten omdat -ie zo verrekte sterk doorkwam :P

Diedo
11 augustus 2003, 20:15
ik kwam met een H&K Attax 100 slecht door de mix toen we een keer oefenden. De drummer is echt van het pompen of verzuipen kaliber...
maar het geluid was ook een beetje modderig. het lijkt me dat hetmet die AVT wel beter gaat, ookal heeft ie wat minder vermogen

als jullie drummer echt ziekelijk speelt, dan hoor je jezelf niet, maar dat is dat niet omdat die combo niet hard genoeg staat....

Diedo

Akira
11 augustus 2003, 20:54
maar vind wel degelijk dat de pre-amp buis effect heeft. Er wordt nogal eens beweerd dat die er meer voor de marketing zit, maar dat is meer bij de oudere Valvestate series zo, niet bij de 2000 serie waar de AVT50 toe behoort.


Op de site www.guitarnuts.com staan een aantal "myths" ontkracht:

5) The entire signal path must be tube, there mustn't be any solid state circuitry in the signal path. This is so silly it would be funny if not for the thousands who make inappropriate and expensive gear choices based solely on the presence or absence of an "all tube" decal on the front panel. The facts are:

We like what tubes do to tone because of coloring they add to the tone. This is true both of clean and overdriven signals.

Clean (non-overdriven) solid-state circuitry of even mediocre quality reproduces a signal extremely faithfully. It will not "sterilize" a signal that has been "warmed up" in a tube stage.

At least one tube stage should be present in the preamp chain to warm up clean tones. This can be a tube preamp in a tube or hybrid amp or it can be a tube pedal or tube preamp in a multi-effects unit such as the GSP-2101 or RP20.

Until modeling is perfected, tube power amp sections provide the most "liquid" distortion. But remember, this is only important if you are looking for liquid distortion! If you're playing mostly traditional country then you want an almost painfully clean signal anyway. Similarly, if you are playing in a shock-rock band you probably want mostly "hard" distortion anyway.

For clean tones there is little practical difference between a solid-state power amp and a tube power amp provided that the signal has been suitably "warmed up" in a tube preamp.

I've seen people pass up a good deal on a great-sounding tube amp because it had a solid-state reverb driver or tremelo circuit and then stick a half-dozen cheap solid-state pedals in the effects loop of the less-capable amp that they purchased because it was "all tube." P.T. Barnum was right!


Sowieso wel een leuke site om "myths" te ontkrachten :-D

Mitch
11 augustus 2003, 22:51
Leuk en aardig, maar da's meer voer voor audiofielen. Buizen eindtrap geeft een totaal ander geluid, maar vooral ook gevoel.
En ja, met analoge pedaaltjes heb je geen 'all tube' versterking meer, maar daar zit ook niemand op te wachten.
Geloof mij en Diedo dat die AVT50 beter door de mix komt dan een gemiddelde volledig transistorbak, maar ga niet vergelijken met een buizenversterker.
De AVT is degelijk, aardig geluid, verder niet moeilijk over doen :)

Akira
11 augustus 2003, 22:58
Is er voor tussen de 700 en 900 euro een goede buizenbak te krijgen (nieuw) die bruikbaar is qua volume bij oefensessies?

Mitch
11 augustus 2003, 23:16
Ik heb je er toch niet van afgeluld hè ? :D

Nieuwe buizenbakken onder de 1000E zijn al gauw die met laag wattage. Gaat hard zat, maar gaat al wat sneller in overdrive. Als je dat geen probleem vindt kun je bijv. kijken voor de Ashdown Peacemaker20 of die kleine Fender (BluesJR ?)

Akira
11 augustus 2003, 23:24
Gaat sneller in overdrive?
Betekend dat dat je simpelweg niet met volume clean KAN spelen als je dat wilt?
Ik moet bijvoorbeeld wel het intro van bijvoorbeeld enter sandman of murders in the rue morgue spelen....

Mitch
11 augustus 2003, 23:58
Nou ja, da's wal te kort door de bocht... hangt natuurlijk van één belangrijke factor af: hoe hard je moet staan !
Maar de ene versterker gaat dan ook weer wat eerder over de zeik dan de ander. Heb hier te weinig ervaring mee om een geweldig advies te geven. Gebruik even de ZOEKfunctie, want er zijn pas een topic of twee over wat kleinere buizenbakken geweest.