PDA

View Full Version : Zou t dan toch?



Fusion
9 april 2023, 19:05
Na al die jaren heb ik eindelijjk een metal slag gitaar sound die ik zelf echt lekker vind. Precies de juiste oomph op de pam mutes, scherp, strak (als je strak speelt hehe, dit moet nog wel even in gestudeerd worden).

De grote game changer was toch wel een pack van goede IRs gekocht. Dit klinkt mij lekker in de oren. What say ye?

https://soundclick.com/share.cfm?id=14574307

Cageman
9 april 2023, 21:15
Ik ga later luisteren, maar ik heb net een paar dagen een Two Note Captor X load box. Waar zoek/vind jij goede IR's?

Fusion
9 april 2023, 21:44
Ik had hele bakken met gratis. Zaten laat erg goede tussen, en de cab sims in de Line6 Helix (weet niet of t ook IRs zijn), zijn ook helemaal nietbdlecht. Maar voor mij waren de Own Hammer Heavy Hitters 1 een schot in de roos. Wel metal georiënteerd he. Als ik hier wat bass in draai, net ietsjes meer distortion en dit strak inspeelt, gaat dit erg lekker klinken.

Fusion
10 april 2023, 09:35
https://soundclick.com/share.cfm?id=14574568

Knutselen aan geluid

Jasper.
12 april 2023, 07:50
Lekkere sound Fusion! Lekker thrashy en doet me wel wat aan de gitaarsounds van Pestilence denken. Heb het idee dat dit wel lekker responsief speelt. Lekker wat resonance etc.

Wat heb je gebruikt qua amp sim? Lees de afgelopen week veel lyrische dingen over Neural Amp Modeller (NAM).

Fusion
12 april 2023, 08:45
JA die NAM is fan-tas-tisc. Graties en heel erg goed, MAAR, geen gain insteling, geen echte EQ (alleen maar post-post zeg maar). Dus ja, fantastsch ding dat echt beter is dan de Cortex etc (zie mijn posts daar), maar als de sound niet goed klinkt op je gitaar/elementen kun je alleen maar een andere file proberen, je kunt niet echt wat gain eruit draaien zeg maar. Als t te weinig gain is zou je nog de bekende overdrive-pedaal-ervoor truc kunnen uithalen, maar da's geen garantie.

Ik gebruik zelf de Helix LT (of eigenlijk in de studio de VST versie ervan: de Helix Native). Qua cab sims gebruik ik dan los NadIR met 2 cab IRs uit de Own Hammer Heavy Hitters Vol 1 dus.

Of t responsief speelt weet ik niet want ik speel altijd zonder geluid :D :D :D Ik zou mijn Helix LT kunnen gebruiken om met een sound te spelen en de DI te capturen, maar dat werkt heel omslachtig (althans, zou niet weten hoe ik dan met mijn track uit Cubase zou kunnen meespelen, want de Helix LT moet dan geloof ik ook de audiointerface worden?). En met de Helix Native VST te veel latency (maar zou ook zo maar met wat slimme instellingen te verhelpen moeten zijn)

Moet me hier maar eens in verdiepen eigenlijk te gek voor woorden haha

Fusion
12 april 2023, 13:15
https://soundclick.com/share.cfm?id=14576720

Ben ook aan t klooien met automation van snare reverb, dus minder bij blast beats, meer bij slow grooves etc. En eindelijk uitgevonden hoe ik in EZD2 die nare kick bleed overal eruit kan halen

AoDf
12 april 2023, 20:45
Lees de afgelopen week veel lyrische dingen over Neural Amp Modeller (NAM).

NAM is zeker wel een tof initiatief! Had het ruim een week geleden gedownload, wat modellen gedownload en mee gespeeld. Het was indrukwekkend. Vrij snel daarna een reampbox aangeschaft en zelf wat captures gemaakt van wat van mijn gear. Vooralsnog cleane sounds van mijn Ceriatone OTS HRM en wat captures van mijn Fulltone OCD pedaal.

Inmiddels is er sinds afgelopen vrijdag een site Tonehunt.org waar een ieder zijn captures kan delen. Er staan inmiddels al ruim 1200 modellen op, binnen een week.

Fusion
13 april 2023, 08:31
Wauw gaaf. Als er nog een manier komt om (enigszins) wat parameters te modellen binnen zo'n capture (alhoewel dat best moeilijk zal zijn want iedere amp reageert anders), wauw, dat zou geniaal zijn. De maker wil er echter geen commercieel ding van maken. Iemand zal het wel jatten c.q. overnemen. Maar je kunt natuurlijk altijd van 1 ampkanaal verschillende captures maken met verschillende gains etc


Hier overigens mijn laatste mix, met automated snare reverb, geen kick bleed, en iets geblanceedere gitaren vs bas. Ik blijf bezig hehe

https://soundclick.com/share.cfm?id=14576720

Erik de Perik
13 april 2023, 09:07
Echt wel een stuk beter. De gitaarsound smeert niet meer dicht en de drums hebben ook meer lucht. Wel jammer dat je jouw eerder worstelingen hierboven :soinnocent: verwijderd hebt. Juist dat onderscheid is leuk om te horen.

Die akoestische gitaar klinkt overigens nergens naar, dat dan weer wel ;)

Fusion
13 april 2023, 10:01
Dank dank. Ja progressie is leuk om te horen, echter doet Soundclick de laatste tijd enorm raar met files updaten, files uploaded met dezelfde naam etc. Normaal staan er ook 20 versies ofzo van t zelfde liedje-in-aanbouw, maar nu even niet dus.

Die akoestisch gitaar bedoel je in t nummer erna neem ik aan? Dat nummer is nog lang lang niet af qua compositie en laat staan qua mix. De reden dat ie er staat is omdat ik altijd mijn mixes-in-aanbouw online zet om te kunnen tsjekken op laptop, mobiel, Bluetooth etc etc. Komt goed hoop ik met ie akoestische gitaar

Fusion
13 april 2023, 10:05
NAM is zeker wel een tof initiatief! Had het ruim een week geleden gedownload, wat modellen gedownload en mee gespeeld. Het was indrukwekkend. Vrij snel daarna een reampbox aangeschaft en zelf wat captures gemaakt van wat van mijn gear. Vooralsnog cleane sounds van mijn Ceriatone OTS HRM en wat captures van mijn Fulltone OCD pedaal.

Inmiddels is er sinds afgelopen vrijdag een site Tonehunt.org waar een ieder zijn captures kan delen. Er staan inmiddels al ruim 1200 modellen op, binnen een week.
Is daar ook eenrating systeem? En number of downloads etc? Zou mooi zijn als dat er is, en mogelijkheid zowel je capture upload als je je rating te voorzien van info over gebruikte gitaar, pickups etc etc. En voor Erik de Perik special nog de richting van de houtnerven en de ingredienten van de lijm gebruikt tops, neckthrus etc (grapje Erik)

Erik de Perik
13 april 2023, 10:27
Dank dank. Ja progressie is leuk om te horen, echter doet Soundclick de laatste tijd enorm raar met files updaten, files uploaded met dezelfde naam etc. Normaal staan er ook 20 versies ofzo van t zelfde liedje-in-aanbouw, maar nu even niet dus.

Die akoestisch gitaar bedoel je in t nummer erna neem ik aan? Dat nummer is nog lang lang niet af qua compositie en laat staan qua mix. De reden dat ie er staat is omdat ik altijd mijn mixes-in-aanbouw online zet om te kunnen tsjekken op laptop, mobiel, Bluetooth etc etc. Komt goed hoop ik met ie akoestische gitaar


Geen idee wat Soundclick biedt of inhoudt. Op Soundcloud is de ruimte behoorlijk beperkt, maar ik heb daar zomaar wat dingen van m'n harde schijf op gezet.
Akoestische gitaar is inderdaad op Death in D (https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14576720)


Is daar ook eenrating systeem? En number of downloads etc? Zou mooi zijn als dat er is, en mogelijkheid zowel je capture upload als je je rating te voorzien van info over gebruikte gitaar, pickups etc etc. En voor Erik de Perik special nog de richting van de houtnerven en de ingredienten van de lijm gebruikt tops, neckthrus etc (grapje Erik)

Ik heb toch helemaal niets met houtnerven of iets in die richting?

Fusion
13 april 2023, 11:24
Er zit geen akoestische gitaar in Death in D haha (wel in Thepo Death erna), waar hoor jij m dan? Op welke min:sec zeg maar?

En dat met die houtnerven was een flauwe referentie n.a.v. een filmpje dat jij geloof ik ooit poste over dat houtsoort er niet toe doet

Erik de Perik
13 april 2023, 11:54
Er zit geen akoestische gitaar in Death in D haha (wel in Thepo Death erna), waar hoor jij m dan? Op welke min:sec zeg maar?

En dat met die houtnerven was een flauwe referentie n.a.v. een filmpje dat jij geloof ik ooit poste over dat houtsoort er niet toe doet

Klopt helemaal. Dampende stampende Soundclick gaat wel naar de volgende song maar wisselt niet van titel. Thepo Death it is inderdaad.

Bij elektrische gitaren zegt de houtsoort weinig tot niets, zeker wat betreft de body. Mensen die hun neus ophalen voor een fineer.... dŕt zijn pas snobs :supercool:

Fusion
13 april 2023, 12:01
Nou ja, ik ken dat filmpje, ken ook wel wat kritiek op zijn experimentele set-up. Ik kan je in ieder geval vertellen dat mijn RGDIXMPB-SBB met swamp ash body en maple/purpleheart neck en birdseye maple toets en mijn RGDIXPB-SKB met swamp ash/mahogany body en maple/purpleheart neck maar met ebony toets met precies dezelfde pickups, echt heel anders klinken.

Geen idee hoe l die houtsoorten in t Nederlands heten overigens

Erik de Perik
13 april 2023, 12:22
Dat geloof ik direct!

AoDf
13 april 2023, 12:57
Is daar ook eenrating systeem? En number of downloads etc? Zou mooi zijn als dat er is, en mogelijkheid zowel je capture upload als je je rating te voorzien van info over gebruikte gitaar, pickups etc etc. En voor Erik de Perik special nog de richting van de houtnerven en de ingredienten van de lijm gebruikt tops, neckthrus etc (grapje Erik)

Beide. Qua rating kun je een (1) ster aanvinken als de capture je bevalt. Er staat ook een downloadteller bij elke capture. Die teller loopt alleen op wanneer mensen die ingelogd zijn iets downloaden.
Verder zodra je een model upload moet je wat standaardvelden invullen (categorie, merk en type amp of pedaal) en heb je een vrij tekstveld tot je beschikking voor je omschrijving. Je maakt een capture trouwens niet met een gitaar. Je reamped een specifieke .wav file die je via de NAM github kunt downloaden. Je reamped dit bestand door je rig heen en je neemt het resultaat op als nieuwe .wav

Dit resultaat en het originele .wav bestand moet je dan softwarematig ‘trainen’ en dit resulteert in een .nam bestand die je kunt laden in de plugin.

Wat je veel ziet is dat men meerdere captures maakt van hun versterker met een x aantal settings, bijv. oplopende gain. Ik heb er vanmorgen nog een paar gemaakt, die staan nu te trainen.

Fusion
13 april 2023, 13:46
Gaaf man. En idd verschillende captures met verschillende gain settings, dat is een mooie tussenoplossing. En evt voor je de NAM ingaat je signaal boosten zoals standaard binnen metal met bijv een TS9 achtig iets (al weet ik niet of de NAM daar dan identiek als de amp op reageert, zou ik wel verwachten maar ken de technologie erachter en de samenstelling van de WAV niet).

Ik ben in principe wel voorzien met mijn Helix Native en verzameling cab IRs, maar had toen 1 capture uitgeprobeerd en die was best erg oké. Altijd leuk om een alternatief te hebben, en soweiso is op zoek naar nieuwe sounds altijd een leuk tijdverdrijf voor een ouwe lul.

Ook gaaf dat dit gewoon (nog) freeware is en zulke goede resultaten neerzet.

benwave
15 april 2023, 16:51
Ja niet aan mij besteed deze muziek, maar zo strak als een snaar, die gitaren klinken als een vlijmscherp mes. Prima hoor, alles zeer gedefinieerd

Fusion
22 april 2023, 09:52
Dank ouwe rocker!

Weer een flinke stap vooruit, door simpel alleen wat EQ.

Als hier een zanger a la Chuck over komt, zouden de heren death metal dit als techyproggy death kunnen categorisren?

https://soundclick.com/share.cfm?id=14582621


(https://soundclick.com/share.cfm?id=14582621)EDIT: vooral (eindelijk) erg tevreden over de palm mutes. Op t einde van dit nummer in wording speel ik gepalm mute akkoorden en ze kliniken heerlijk, alle noten hoorbaar, goede oomph, goede crunch. Tevreden