PDA

View Full Version : Reparatie / recone oude Jensen speaker



E-J
4 april 2023, 13:59
Onlangs heb ik een Jensen P12Q uit 1960 op de kop getikt. Zo op het oog in goede staat maar na ontvangst blijkt dat de rand van de conus niet meer goed vast zit aan het frame. Het ding heeft gelukkig maar een paar tientjes gekost.

Wat raden jullie aan, de conus vastlijmen of in zijn geheel laten vervangen (zo ja, door wie)?

cluseau
4 april 2023, 15:04
Ik lijm ze altijd met een goeie montagekit. Nachtje laten staan en weer als nieuw. Recone kan altijd nog.

E-J
4 april 2023, 16:07
Top, ik ga er mee aan de slag. Bedankt!

Duhsjaak
4 april 2023, 16:21
Hoi hoi
O, wat een ouwe herinneringen haalt dit naar boven.
Vanaf 1966 was ik in het bezit van twee Jensen Speakerkasten. Daarover speelde de bassist van de Band Garden in Amsterdam/Osdorp voor het opnemen van een demo in 1970.

De uitslag van de conussen (een speaker per kast) was al gauw 1.5/2 centimeter. Bertus speelde op een (Gibson?) Rivoli met een sidewinder pup tegen de hals. De opnames waren erg geslaagd, maar de schoteltjes van de snackbar tegenover Kwak stonden te rammelen op de counter.

De laatste van de twee kasten is hier 6 jaar geleden de deur uitgegaan.
Ik ga dit draadje trouw volgen. En misschien diep ik die cassette met die demo nog eens op.

Leuk dat je m hebt gepost in ieder geval. Die speaker houdt van jou. Die raak je nooit meer kwijt.
Vriendelijke groet, Gus

Thiez
5 april 2023, 09:42
Let op dat je een lijm gebruikt die enigzins flexibel blijft. Op sommige forums zie je welleens de tip voorbij komen om houtlijm te gebruiken, echter hard deze volledig uit en scheurt met de trillingen vaak weer los, of erger nog, scheurt net naast het gelijmde deel.

Ik heb de laatste keer pattex repair extreme gebruikt om een scheur in een conus te lijmen. Transparante lijm met goede kleefkracht die flexibel blijft. Beetje lijm en tissues en de speaker klonk weer goed. Ook wel eens speakerranden volledig vervangen, maar daar had ik lijm bijbesteld bij de shop waar ik ook de nieuwe speakerranden kocht, dit was een witte waterbasis lijm die flexibel bleef. Volgens mij een beetje dezelfde soort lijm als wel eens aangeboden wordt voor het verlijmen van tolex.

E-J
5 april 2023, 10:38
Leuke anekdote, Gus!

Ik kwam na wat zoeken de website speakerrepairshop.nl tegen en heb daar wat passende (flexibele) lijm besteld. Hoop van het weekend een poging te wagen...

Thiez
5 april 2023, 12:03
Leuke anekdote, Gus!

Ik kwam na wat zoeken de website speakerrepairshop.nl tegen en heb daar wat passende (flexibele) lijm besteld. Hoop van het weekend een poging te wagen...

Dat is de witte lijm die ik destijds heb gebruikt voor het opnieuw lijmen van foam randen bij B&O speakers. Werkt perfect, en het voordeel is dat je direct na het lijmen overtollige lijm goed weg kan halen met een vochtige doek.

Erik de Perik
5 april 2023, 15:02
Volgens mij is dat de standaard witte houtlijm. Daar heb ik destijds ook m’n nieuwe schuimranden op de conussen geplakt.

Thiez
6 april 2023, 08:27
Zoals ik bovenstaand al zei, is zeker geen houtlijm. Deze lijm blijft flexibel. Het is volgens mij wel dezelfde lijm als tubetown verkoopt (https://www.tube-town.net/ttstore/tolex-kleber-sg5-500-ml.html) voor tolex. Althans, deze lijm was op het oog hetzelfde en blijft ook flexibel.

E-J
6 april 2023, 09:07
Zoals ik bovenstaand al zei, is zeker geen houtlijm. Deze lijm blijft flexibel. Het is volgens mij wel dezelfde lijm als tubetown verkoopt (https://www.tube-town.net/ttstore/tolex-kleber-sg5-500-ml.html) voor tolex. Althans, deze lijm was op het oog hetzelfde en blijft ook flexibel.

Je kunt bij speakerrepairshop het zgn. veiligheidsblad bekijken. Daar staat dat het 'Frencken Elastische contactlijm' is. Nog even elders gezocht maar deze kun je op het oog enkel in grote hoeveelheden krijgen (liters).

Ik heb nog een eind jaren '70 Marshall 4x12 kast die ooit is voorzien van een lelijke witte cremige slangenleer tolex. Deze moet ooit eens zijn oude look terug krijgen (als ik het aandurf zelf te doen). Nu weet ik meteen welke lijm daarvoor gebruikt kan worden. Bedankt!

cluseau
6 april 2023, 12:06
Volgens mij is dat de standaard witte houtlijm. Daar heb ik destijds ook m’n nieuwe schuimranden op de conussen geplakt.

Ja, en dat hecht natuurlijk perfect op de metalen rand. :stop:

Thiez
6 april 2023, 12:10
Je kunt bij speakerrepairshop het zgn. veiligheidsblad bekijken. Daar staat dat het 'Frencken Elastische contactlijm' is. Nog even elders gezocht maar deze kun je op het oog enkel in grote hoeveelheden krijgen (liters).

Ik heb nog een eind jaren '70 Marshall 4x12 kast die ooit is voorzien van een lelijke witte cremige slangenleer tolex. Deze moet ooit eens zijn oude look terug krijgen (als ik het aandurf zelf te doen). Nu weet ik meteen welke lijm daarvoor gebruikt kan worden. Bedankt!

Die lijm kun je gebruiken. Ik heb ook al goede resultaten gehad met bisontix. Voordeel is dat de waterbasis lijm dun genoeg is om te kwasten, terwijl bisontix met lijmkam opgebracht moet worden. Bisontix heeft wel een iets grotere kleefkracht, maar goed, hoeveel heb je nodig voor tolex? Tot dusver zitten beide tolex er nog strak omheen.

Tolex zelf is overigens ook te bestellen bij tubetown. Het merendeel van wat tonefactory levert komt overigens ook van tubetown.

Erik de Perik
6 april 2023, 20:20
Ja, en dat hecht natuurlijk perfect op de metalen rand. :stop:

Geen idee, die conussen zitten pas ruim 11 jaar vast dus er kan allicht nog van alles gebeuren. Maar jij hebt dus minder goede ervaringen daarmee?


Die lijm kun je gebruiken. Ik heb ook al goede resultaten gehad met bisontix. Voordeel is dat de waterbasis lijm dun genoeg is om te kwasten, terwijl bisontix met lijmkam opgebracht moet worden. Bisontix heeft wel een iets grotere kleefkracht, maar goed, hoeveel heb je nodig voor tolex? Tot dusver zitten beide tolex er nog strak omheen.

Tolex zelf is overigens ook te bestellen bij tubetown. Het merendeel van wat tonefactory levert komt overigens ook van tubetown.

Doodgewone witte PVA lijm voldoet prima inderdaad. Bijkomend voordeel is dat je geen oplosmiddelen opsnuift.

Thiez
7 april 2023, 11:14
Doodgewone witte PVA lijm voldoet prima inderdaad. Bijkomend voordeel is dat je geen oplosmiddelen opsnuift.

Ik doelde eigenlijk op de waterbasis flexibele contactlijm. Een contactlijm is fijn voor tolex lijmen. Als je kiest voor houtlijm kan dat, maar dan zou ik altijd kiezen voor de methode om het in te lijmen en het later met een warm strijkijzer aan te brengen (evenals het aanbrengen van fineer).

cluseau
7 april 2023, 11:19
Geen idee, die conussen zitten pas ruim 11 jaar vast dus er kan allicht nog van alles gebeuren. Maar jij hebt dus minder goede ervaringen daarmee?


Houtlijm hecht niet op metaal, dat ze bij jouw nog vast zitten is geluk. Mogelijk als het onder een hoek is vast gezet dat het meer houvast heeft maar zeker geen gegarandeerde verbinding.

Ervaring heb ik er niet mee want ik heb nooit een poging ondernomen om foute lijm te gebruiken. Wel weet ik dat houtlijm wat per ongeluk op het metaal terecht komt er heel makkelijk weer af gaat en er zeker geen sprake is van een goede hechting.

Tegenwoordig zijn er veel alternatieve soorten maar in de jaren 70/80 gebruikte ik voor herstel gewone bison kit, de draderige dus in de groene tube. Deze hecht erg goed en blijft ook een beetje soepel.

Erik de Perik
7 april 2023, 18:49
Dit zie je wel vaker, de een zegt ervaring te hebben dat iets werkt, terwijl de ander zegt dat dit niet kan en dus geluk is, zonder het ooit geprobeerd te hebben. Over E10 zijn vergelijkbare verhalen te lezen.

Midwolda
7 april 2023, 22:34
Houtlijm op metaal smeren lijkt me beter vergelijkbaar met diesel in je benzineauto gooien.

Erik de Perik
7 april 2023, 23:08
Witte contactlijm een andere naam geven, houtlijm bijvoorbeeld, maakt het geen andere lijm. maar goed, ik heb er dus ervaring mee en de mensen die dat niet hebben weten het beter. Daar ben ik inmiddels al wel aan gewend.

Thiez
11 april 2023, 08:06
Witte contactlijm een andere naam geven, houtlijm bijvoorbeeld, maakt het geen andere lijm. maar goed, ik heb er dus ervaring mee en de mensen die dat niet hebben weten het beter. Daar ben ik inmiddels al wel aan gewend.

Het feit dat je nog steeds witte contactlijm en houtlijm als hetzelfde ziet, heb je waarschijnlijk witte contactlijm gebruikt op je speakers. Houtlijm is wel degelijk iets anders dan de flexibel blijvende witte contactlijm. En ja, ik heb met beide ervaring zoals gezegd, de contactlijm voor speakers en tolex plakken, de houtlijm voor u raad het al, hout.

Ik kan even kijken of ik het blikje contactlijm nog heb, anders kan ik best even aantoonbaar bewijs geven dat het 2 verschillende lijmen zijn.

Erik de Perik
11 april 2023, 13:00
De fout begon al bij de fabrikant die “houtlijm” op het flesje liet drukken.
Maar ik ben ook zo iemand die remmenreiniger en een boormachine gebruikt om een grasmaaier te starten dus weet ik veel?

Thiez
11 april 2023, 13:57
Oke, nog een poging dan;
Laten we de houtlijm in deze dan PVAc-D2 lijm noemen (polyvinylacetaat). De speakerlijm waar het voorheen over ging, de 'elastische contactlijm van frencken" is een acrylaat dispersie lijm. Niet dezelfde basis dus. Daarnast is het feit dat een PVA lijm niet flexibel opdroogd, en de contactlijm wel.

Lijmen die hechting op metaal hebben zijn epoxy, polyurethaan of cyanoacrylaat lijm (in de volksmond secondenlijm, wat natuurlijk ook een heel verkeerde naam is).

Samenvatting; Nee PVAc-D2 lijm is niet hetzelfde als acrylaat dispersie lijm, en nee PVAc-D2 lijm geeft geen optimale hechting aan metaal.

Dit om even het topic te voorzien van de juiste informatie i.p.v. spraakverwarring dat alle witte lijm hetzelfde spul is.

Erik de Perik
12 april 2023, 15:17
Het flesje heb ik niet meer, want dat was 11 jaar geleden. Ik weet dat er verschillende lijm bestaat en in mijn beleving heb ik de schuimranden met witte houtlijm geplakt. Die zitten dus al ruim tien jaar prima vast. Waarom de lijm persé flexibel zou moeten blijven zie ik zo 123 niet.
Wat ik wel bijzonder vind, is dat mensen die zoiets nog nooit geprobeerd hebben, denken dat het niet kan.

cluseau
13 april 2023, 12:07
Waarom de lijm persé flexibel zou moeten blijven zie ik zo 123 niet.
Wat ik wel bijzonder vind, is dat mensen die zoiets nog nooit geprobeerd hebben, denken dat het niet kan.


Dat is ook precies wat jou onderscheid van die andere mensen. :makeup:

Erik de Perik
13 april 2023, 12:29
Dat is ook precies wat jou onderscheid van die andere mensen. :makeup:

Die mag jij mij dan eens uitleggen. Het verschil tussen mensen die dingen uitproberen/testen en lui die het van tevoren al beter weten.

Jij zult daar vast wel een goede reden voor hebben.... toch?

E-J
14 april 2023, 15:02
Inmiddels zit de speakerrand weer netjes vast. Het lijmen was een fluitje van een cent, het droogt mooi transparant op en overtollige lijm is eenvoudig te verwijderen. Ik kan de contactlijm van speakerrepairshop.nl dus van harte aanbevelen.

En nu het belangrijkste: werkt de speaker, ook al is 'ie dik 60 jaar oud? Het antwoord is.......... ja! En hij klinkt ook nog eens erg goed. Ik ben goed bekend met de reissue en de moderne variant de Blackbird 40 en ze zitten er niet ver vanaf. In een band zal ik geneigd zijn om de nieuwe(re) speaker(s) te gebruiken, maar thuis wordt het de oude!

Thiez
14 april 2023, 15:26
Mooi dat het gelukt is en alles weer werkt! Altijd een fijn stukje voldoening