PDA

View Full Version : Bad Monkey



almarvk
28 maart 2023, 21:48
Jaren terug heb ik zo'n groene Bad Monkey gehad. Digitech, dus dan weet je de kwaliteit wel. Vraag Fnark maar s.

Ik weet nog goed dat het niet een echt denderend pedaaltje was. Beetje meh. Niets bijzonders.
En wat schets mijn verbazing: op marktplaats is een hele hype rondom deze pedalen.

Wat heb ik gemist?

purplejohn
28 maart 2023, 22:10
Heb 'm ook even gehad. Zelfde gevoel. Achteraf blijkt dat Gary Moore hem regelmatig gebruikte naast zijn Tube screamer. Denk dat we allebei wat hebben gemist.

Napoje
28 maart 2023, 22:36
Deze video is de reden voor de internationale hype….

https://youtu.be/pFOD6s0IRoM

Jan Buurman
28 maart 2023, 23:03
Ik denk dat het nog iets eerder is gestart. Door een filmpje van Josh van JHS.

Edit: Inderdaad jouw genoemde filmpje.

almarvk
29 maart 2023, 11:02
Tja JHS. Mooie verzamelaar.

Bijzonder in ieder geval.

Erik de Perik
29 maart 2023, 11:26
Een hype valt vrijwel altijd tegen.

MarkS
29 maart 2023, 13:03
Tsja, een BM zou met 1 bepaalde setting vergelijkbaar klinken met een Klon op 1 bepaalde setting. Verander echter de setting op 1 van beide pedalen maar iets, of probeer een 2e setting te vinden en de vergelijking zou niet meer op gaan.

Pepe
29 maart 2023, 13:34
Ja... JHS... valt een hoop over te zeggen, vermoeiende gast,

Filmpje 1: Klon is $6000 op Reverb en deze BM is hetzelfde en was $59 maar wees er snel bij want prijzen stijgen,
Filmpje 2: Waaat? Mensen (?)zeggen nu dat mijn filmpje verantwoordelijk is voor de BM hype!
Filmpje 3: Ik heb nu een nieuw pedaal dat gebaseerd is op...

Filmpje 3 is er nog niet maar zo ging het iig met zijn Klon, bluesbreaker, TS clone enz


Hij laat iig zijn superieure christelijke levensvisie al jaren thuis want dat ligt niet lekker bij GP

Napoje
29 maart 2023, 13:37
Die klon. Ook zo’n overhyped pedaal. Net zoiets als dumble versterkers. Niet dat het rotzooi is maar kom op… die prijzen.

miyaru
29 maart 2023, 13:53
Die klon. Ook zo’n overhyped pedaal. Net zoiets als dumble versterkers. Niet dat het rotzooi is maar kom op… die prijzen.

Het is maar wat de gek er voor geeft. Ik vind het ook onzin, maar er zijn erbij die denken dat ze er beter van gaan spelen of klinken.

Pepe
29 maart 2023, 13:58
Daar geloof ik niks van,
exorbitante prijzen spelen zich doorgaans af in een verzamel/investeerders/speculatie circuit, niet bij spelers, een enkele rockstar daargelaten,
net zoals een Vermeer van 200 miljoen niet wordt gekocht door iemand die er heel graag naar kijkt,

pasqual
29 maart 2023, 20:57
Ik heb de BM een jaar of 6 geleden gekocht op MP voor 25,- en zit nog steeds op mijn pedalenbord. Als gainboostpedaal of om het cleansignaal wat op te peppen. Dus gain op minimaal. Voordeel t.o.v. een TS 9/10 is de meer uitgebreide toonregeling (bas). Doet ie gewoon prima maar die hele hype is totaal over de top. Er zijn legio pedalen die dit ook kunnen of zelfs beter. (Voor een kleine 200,- mag dit uitstekende pedaal wel weg trouwens:crazyhappy:)

Erik de Perik
30 maart 2023, 12:16
Ook wel weer aandoenlijk: ze staan in Deutschland in grote getale te koop vanaf 100 EUR en dan plaatst iemand een advertentie voor een BM van max. 50 EUR.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-musikinstrumente/bad-monkey/k0c74

Napoje
30 maart 2023, 13:30
Ik heb in de jaren 90 meerdere apparaten van dickytech gehad. Ging allemaal vrij rap stuk, wonderbaarlijk genoeg hebben er nog wel genoeg slechte apies het overleefd.

Napoje
30 maart 2023, 13:32
Geef mij maar een OCD. Daar kan je bijna alles mee.

Pepe
30 maart 2023, 14:01
Geef mij maar een OCD. Daar kan je bijna alles mee.

OCD is vrij ideaal voor die Brit '72/'78 vibe maar voor single coil maakt die upper harmonics de hoge single noten te dun.
Is juist weer lekker voor de hollow body P90's, die zijn al snel te vol en te rond in die contreien.

Ik zit de laatste tijd naar iets JTM45 achtigs te kijken en wat me opvalt,
pedaaltjes die via Alibaba tot ons komen (bijv Moval Plexi troll $15) worden op Amazon/ebay en andere webwinkels voor soms het tienvoudige aangeboden.
Beetje rondkijken voordat je op die "buy" knop klinkt loont.

Erik de Perik
30 maart 2023, 14:08
Geef mij maar een OCD. Daar kan je bijna alles mee.


OCD is vrij ideaal voor die Brit '72/'78 vibe maar voor single coil maakt die upper harmonics de hoge single noten te dun.
Is juist weer lekker voor de hollow body P90's, die zijn al snel te vol en te rond in die contreien.

Ik zit de laatste tijd naar iets JTM45 achtigs te kijken en wat me opvalt,
pedaaltjes die via Alibaba tot ons komen (bijv Moval Plexi troll $15) worden op Amazon/ebay en andere webwinkels voor soms het tienvoudige aangeboden.
Beetje rondkijken voordat je op die "buy" knop klinkt loont.

Ik gebruik 'm de laatste tijd ook vrijwel uitsluitend, maar dan uiteraard de HB versie :soinnocent: Vind 'm inderdaad voor Fender sc's wel wat dun, maar een LP met P90's klinkt wel te gek.


https://www.youtube.com/watch?v=XacrXGMzGvs

Napoje
30 maart 2023, 20:22
Ik heb ze allebei maar een echte is toch net wat beter in mijn beleving. Maar alles is natuurlijk subjectief aan al dit soort spul.

Erik de Perik
30 maart 2023, 23:44
Ik heb ze allebei maar een echte is toch net wat beter in mijn beleving. Maar alles is natuurlijk subjectief aan al dit soort spul.

Ik heb destijds die HB als backup gekocht, omdat ik m'n Blackstar pedaal niet zo vertrouwde. Als het goed is heb ik het lek boven en wordt het weer Blackstar.

Op die video vind ik de OCD wat helderder klinken.

Mitch
3 april 2023, 00:06
Ik heb er ooit wel eens aan gesnuffeld op aanraden van iemand maar met mijn Tubescreamer afkeer was het onmogelijk om het wat te vinden.
Een filmpje maken dat pedaal zus of zo net zo kan klinken als een Klon waren er al plenty van. Ik begrijp niet waarom het nu met deze souped up 1 april grap ineens zo'n vlucht krijgt.
Misschien is iets meer real life experience toch handiger dan jezelf voeden met een YT review expert...

Pepe
3 april 2023, 01:37
Ook wel grappig dat de tubescreamer de eerste 10 jaar van zijn bestaan een sluimerend 13 in een dozijn leven leidde totdat SRV vertelde dat ie hem gebruikte als midboost en voila, skyrocket (enkel met de juiste chip natuurlijk)
De Bad Monkey was 1 van die vele tubescreamer wannabees die waren bedoeld als goedkoop groen alternatief, de KLON was juist bedacht om dat niet te zijn.
Maar goed, dat speelde allemaal 25 jaar geleden, nu is de Bad Monkey een alternatief voor de skyrocket KLON, het zal.
De vraag is, wat kan een skyrocket BM vervangen?
enfin,
Als je toch groen wil dan adviseert de WC eend de Nobel die ondanks zijn kleurtje meer lijkt op een Marshall Guvn'or kwa curve maar weer gehyped wordt als pro Nashville studio secret weapon wat neutraal telecaster twang impliceert.

bent u daar nog?

Dirk_Hendrik
3 april 2023, 08:44
Jaren terug heb ik zo'n groene Bad Monkey gehad. Digitech, dus dan weet je de kwaliteit wel. Vraag Fnark maar s.
*


Ik heb in de jaren 90 meerdere apparaten van dickytech gehad. Ging allemaal vrij rap stuk, wonderbaarlijk genoeg hebben er nog wel genoeg slechte apies het overleefd.

Grappig maar dit kwaliteitsding herken ik dus totaal niet. Ik heb best veel effectpedalen en rackmulti's onder handen gehad maar daarvan was Digitech echt op anderhalve hand te tellen. Mechanische constructie keurig, electronika keurig (en al helemaal in vergelijk met een gemiddeld boetiekpedaal).

De extreemste wat ik ben tegengekomen was een multi met de klacht van kraak en ruis. De ruis kwam uiteindelijk door een kapotte geheugenchip (en dat ligt dus niet aan de fabrikant van het apparaat maar aan de fabrikant van de chip) en het gekraak doordat de eigenaar het hele mainboard had ingespoten in een dikke laag WD40 in de hoop dat het z'n ruis op zou lossen.

Daarnaast heeft Digitech al jaren ervaring met het bouwen van pedalen onder de DOD naam. Ook geen merk met een reputatie van hoge uitval. Wél heeft het me destijds verwonderd dat Digitech ineens onder de Digitech naam pedalen ging maken.

* Volgens mij is er een verschil tussen een apparaat aan de straatstenen niet kwijt kunnen en technische kwaliteit.

Pepe
3 april 2023, 09:16
*

Grappig maar dit kwaliteitsding herken ik dus totaal niet.

Mijn Trio+ ging na 1 jaar kaduuk wat zuur was want veel plezier (en niet goedkoop)
garantie mits je binnen 10 dagen registreert bla bla.. niet gedaan, mijn schuld,
exemplarisch voorbeeld, zegt niet zoveel.
Ik heb nog 2 Digi's maar kan ik niks over zeggen want komen nooit uit hun doos.
Dit kwa duit in zakje.

Alles gaat vroeg of laat kapot maar mijn 40 jaar oude Boss pedaaltjes geven tot nu toe geen krimp.

Dirk_Hendrik
3 april 2023, 10:36
Gelukkig hebben we nog altijd oud forumleden die werkelijk geen enkele scrupule hebben als het om commercie en snel cash scoren gaat...:soinnocent:
https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en-instrumenten/effecten/m1957219346-digitech-bad-monkey-echt-gebruikt

MarkS
3 april 2023, 11:00
Gelukkig hebben we nog altijd oud forumleden die werkelijk geen enkele scrupule hebben als het om commercie en snel cash scoren gaat...:soinnocent:
https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en-instrumenten/effecten/m1957219346-digitech-bad-monkey-echt-gebruikt
Je mist de ironie in zijn advertenties, zoals het woord "hype" in zijn tags, en zoals in deze advertenties:

https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en-instrumenten/effecten/m1957221921-doos-digitech-bad-monkey-manual

6,66 % van de opbrengst gaat naar De Bond Tegen Flauwe En Dubbelzinnige Marketing


https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en-instrumenten/effecten/m1957076525-oude-doos-en-case-candy-bad-monkey

Redelijke staat maar wel leuk en handig als je je waardevolle Bad Monkey helemaal compleet wilt hebben. Doos is waarschijnlijk een keer nat geweest.

Dirk_Hendrik
3 april 2023, 12:18
Ai... je hebt gelijk. Ik taaide af met lezen toen de zoektermen, inclusief JHS:stop: , spam begon...

MarkS
3 april 2023, 15:11
Ik weet niet of de natte doos ironisch is bedoeld, maar dat zal ms beroepsdeformatie mijnerzijds kunnen zijn geweest..

Dirk_Hendrik
3 april 2023, 17:10
Ik weet niet of de natte doos ironisch is bedoeld, maar dat zal ms beroepsdeformatie mijnerzijds kunnen zijn geweest..
Of (onbedoeld) de beste grap uit de add...:sssh:

cluseau
6 april 2023, 19:03
Viel me ook op, vele varianten mogelijk zoals natte doos, droge doos, ouwe doos. Lekker belangrijk wel ... toch? :soinnocent:

Erik de Perik
6 april 2023, 21:07
Zal wel net zo serieus zijn als deze:

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e15fee7e3eed416f4bbcf05/ecbc9c93-c9b8-466f-b5f1-c871bfdf63a4/JHS-Bat-Sim.jpg?format=750w

Pepe
6 april 2023, 21:45
Bij Scott's pedalen weet je nooit helemaal zeker of het een 1 april grap is niet.

Rafke Pafke
14 april 2023, 14:33
Ik vind de hele hype momenteel wel grappig, maar het zal net zo snel ook weer wegebben vermoed ik.

Dat gezegd zijnde, ik heb ook een Bad Monkey, het is zelfs het pedaal dat ik al het langste heb en gebruik. Sinds 2009 heeft het zijn vaste plek op mijn pedalboard en het is de pedaal die ook het meest ingetrapt wordt. Sindsdien samen gebruikt met een Peavey Classic 50, een Marshall JCM2000 en een Marshall Silver Jubilee Mini. Doet zijn werk prima. Klinkt eigenlijk altijd lekker, mits het indraaien van de juiste settings. Ik krijg vaak complimenten over mijn sound en daar is bij de meeste nummers de BM een onderdeel van.

Het ding gaat nu al 14 jaar mee op wekelijkse repetities in een smerig oefenhok, optredens, oefensessies thuis. Er is al meerdere keren bier en frisdrank op gemorst tijdens baroptredens. Werkt nog altijd feilloos.

Dus ja, ik ben wel een tevreden gebruiker. Heb er 37 euro voor betaald destijds :supercool:

no 1 hops
16 april 2023, 08:22
volgens mij heeft Josh van JHS nu vanwege die hype daar een video over gemaakt wat nu eigenlijk zijn bedoeling was.
heb de video maar een stukje bekeken maar voor wie wil
https://www.youtube.com/live/Zpp3TH5VkgQ?feature=share

ik ben er nu na bijna 40 jaar wel achter dat Bill Lawrence, wat je ook van zijn pickups mag vinden, gelijk heeft/had.
its the chain, from speaker to brain.

waarom quackt mijn gitaar wel op een crate GX15 R en vele malen minder op een peavey express 112 blue stripe?
Alles heeft in meerdere of minder mate invloed op je sound, en dat laatste is een zoektocht die dan nog gebaseerd wordt op je gehoor, de Freq die je in de loop van de jaren verloren bent, en je voorkeur.

wat dat betreft is dan het totaal plaatje complex en niet in een video voor te kauwen, omdat ook daarin weer de variabelen groot zijn van je eigen oren en de apparatuur waarmee je het afspeelt.

maar als je die zoektocht niet erg vindt, dan is er natuurlijk niets aan de hand ;)

Pepe
16 april 2023, 09:14
Ben ik het wel mee eens, ik zeg altijd min of meer hetzelfde,
variabelen & voorkeur, ga er maar aan staan,
in wezen heeft dan ook iedereen gelijk,
(alleen heeft de een wat meer gelijk dan de ander:sssh:)

Kakihara
17 april 2023, 14:42
Vintage Gitaarnet, dat geringschattend doen over wat niet de waan van de dag is of de "hier ben ik te cool voor"-reacties.

Ik vind de filmpjes van JHS af en toe wel amusant. Een paar keer heb ik er zowaar wat van geleerd. Heel vaak zijn ze tenenkrommend.

Boodschap van Josh (wanneer het niet over zijn eigen pedaaltjes gaat) blijft toch redelijk consistent: koop wat je zelf goed vindt, niet wat ze op fora zeggen dat goed is. En als je geen duizenden euro's wil uitgeven aan pedalen, geeft hij wat goedkopere alternatieven die net hetzelfde doen. Lijkt me redelijk solide advies, toch?

Benieuwd wat GN vindt van YT-amptechs die vlakaf afraden om MESA Boogie of Fender Blues Jr te kopen wegens slecht ontworpen, slecht gebouwd en slecht klinkend.

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk

Pepe
17 april 2023, 14:59
Wat we vinden van fora advies betreffende Mesa en de Blues jr?
Ik zou als ik jou was niet alles geloven wat men op fora beweert maar zelf luisteren.:D

Kakihara
17 april 2023, 15:16
Wat we vinden van fora advies betreffende Mesa en de Blues jr?
Ik zou als ik jou was niet alles geloven wat men op fora beweert maar zelf luisteren.:DKijk, zo kan het dus ook.
Nog effe en dat is hier van kumbaya 😍

Verstuurd vanaf mijn 2201117TY met Tapatalk

Pepe
17 april 2023, 15:39
Doorgaans met alles:
of iets wel of niet goed is hangt natuurlijk af met welke criteria je wat vergelijkt,

Zo was Peavey pre 5150 altijd de Harley Benton van de amps,
even voorbijgaand aan het feit dat het voor veel muziekanten muziek maken betaalbaar maakte,
afgezien daarvan, d'r is altijd een grotere vis,
je kan met je Two Rock wel elitair zitten doen over een Mesa maar de Trainwreck vindt een 2rock weer een pauper amp voor posers.

tmms
17 april 2023, 15:49
Niet te verwarren met de Nighttrain, lijkt me een interessante versterker.

Erik de Perik
17 april 2023, 17:15
Vriend van mij was jaren geleden in New Orleans. Daar speelden heel veel bandjes en hij verwachtte wel wat mooie oude versterkers te zien. Ze bleken vrijwel allemaal op Behringer combo’s te spelen.

Rafke Pafke
18 april 2023, 10:06
Mijn Peavey Classic 50 heeft jaren goed gediend. Tot ik hem uit onze bandbus heb laten vallen. Toen was het over en uit :)

tmms
18 april 2023, 10:11
Ja, die. Was er ook in 19 inch eindversterker (stereo). Wilde ik kopen van Tonika, was ie net verpatst.
Die 1 HE gouden Marshall doet het ook na een kleine tweak.

Rinze
18 april 2023, 10:53
Mijn Peavey Classic 50 heeft jaren goed gediend. Tot ik hem uit onze bandbus heb laten vallen. Toen was het over en uit :)Ik heb meerdere Peaveys gehad en in mijn ervaring waren het prima versterkers. Mijn 60/60 Classic overleefde een keer een val van ruim anderhalve meter, er zat alleen een 6l6 en beetje los. Kreng was niet te tillen maar dan heb je ook watt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dirk_Hendrik
18 april 2023, 12:01
Zo was Peavey pre 5150 altijd de Harley Benton van de amps,


Ik moet je bekennen... dat ik dit niet zo herken.

Pepe
18 april 2023, 12:29
Ik moet je bekennen... dat ik dit niet zo herken.

Hartley Peavey dacht, net als Henry Ford, vanuit product/fabricage en markten,
was in elk audio segment vertegenwoordigd, had bijvoorbeeld als eerste een cnc router en kon derhalve relatief goedkoop zijn (en hoefde dus ook niet zoals Fender naar het Oosten) terwijl toch goed geproduceerd, de reden waarom je die spullen bij zowel beginner als bij pro omgevingen tegenkwam,
Ik weet niet of wij hier in europa een dergelijke company hadden... Dynacord misschien?
Alleen was dat vergeleken Peavey ijstijd.
Maar aan Peavey kleefde altijd dat non hip/budget label. Dat hebben ze proberen te veranderen met eerst de Artist serie, later een custom shop (mooie producten maar nooit van de grond gekomen) totdat ze eddie wisten te verschalken (die voor hen koos omdat hij daar carte blache kreeg)


https://www.bassgearmag.com/wp-content/uploads/2017/06/Hartley-1972-850x640.jpg

miyaru
18 april 2023, 12:53
Ik heb ooit in '83 een Peavey Bandit 65 gekocht, maar dit was geen geweldige versterker. Niet omdat het een tranny amp is, maar gewoon, het klonk niet mooi. Op zolder heb ik nu nog een hybride Trace Elliot Tramp staan, die klinkt al een een eind beter als de Bandit.

Deze laatste staat er nog maar te staan, ik speel eigenlijk altijd op mijn kleine versterkers, een '73 SF Champ en een Marshall DSL1CR.

Tupelo
18 april 2023, 15:34
Die 80's Bandits waren/zijn inderdaad verschrikkelijk.
Eigenlijk zo verschrikkelijk dat ze bijna niche zijn, net als Roland JC's.

miyaru
18 april 2023, 16:27
Die 80's Bandits waren/zijn inderdaad verschrikkelijk.
Eigenlijk zo verschrikkelijk dat ze bijna niche zijn, net als Roland JC's.

Ha ha ha, ja dat is zeker zo, wat een ongelooflijke slechte versterkers, heb ik de tijd nog bijna 1400 gulden voor betaald!

almarvk
1 mei 2023, 10:51
Ik heb ooit in '83 een Peavey Bandit 65 gekocht, maar dit was geen geweldige versterker. Niet omdat het een tranny amp is, maar gewoon, het klonk niet mooi. Op zolder heb ik nu nog een hybride Trace Elliot Tramp staan, die klinkt al een een eind beter als de Bandit.

Deze laatste staat er nog maar te staan, ik speel eigenlijk altijd op mijn kleine versterkers, een '73 SF Champ en een Marshall DSL1CR.Ik moet altijd een krakkemikkige oefenruimtes denken bij dat soort amps. Te vaak zien staan bij muziekscholen en zo. Wat een bagger geluid, maar kapot gaan ze niet.

Pepe
1 mei 2023, 11:15
De Jamstudio's in Amsterdam heeft engl, Marshall en Bandit's amps, maakt mij niet zoveel uit allemaal,
neutraal platform voor je pedaaltje,
alleen als de drive van de amp moet komen kies ik een engl,

op de een of andere manier klink je na wat gedraai aan knoppen toch altijd weer hetzelfde,
hoe meer knoppen hoe langer het doorgaans duurt,
Je moet bij de Bandit van het leadkanaal wegblijven maar gewoon, normal channel en beetje bas, wat mid en scheutje hoog, klaar.

miyaru
1 mei 2023, 13:51
De Jamstudio's in Amsterdam heeft engl, Marshall en Bandit's amps, maakt mij niet zoveel uit allemaal,
neutraal platform voor je pedaaltje,
alleen als de drive van de amp moet komen kies ik een engl,

op de een of andere manier klink je na wat gedraai aan knoppen toch altijd weer hetzelfde,
hoe meer knoppen hoe langer het doorgaans duurt,
Je moet bij de Bandit van het leadkanaal wegblijven maar gewoon, normal channel en beetje bas, wat mid en scheutje hoog, klaar.


Oh jee, de Jam, daar kwam ik vroegah ook vaak. Eerst altijd bij het A.M.P. van Janneman, later bij de Jam….