PDA

View Full Version : ingangsgevoeligheid versterker verschillen in combi met multieffect



no 1 hops
3 maart 2023, 20:27
Hallo Allemaal
even volgende vraag over ingangsgevoeligheid en de verschillen bij 2 versterkers.
1 is crate GX15 R
2 peavey express 112 blue stripe

https://i.ibb.co/yXnPSBd/crate.png (https://imgbb.com/)
https://i.ibb.co/vZ9Ptbb/peavey.png (https://imgbb.com/)

heb een tijdje op de peavey een Boss ME 50 aangesloten, maar op de low en high ingang is huiskamerniveau moeilijk te doen als je met de OD/DS wilt gebruiken.

nu geldt dit zeker als ik hem daar aansluit, maar ook wel in de send/return.

nu de kleine crate gebruikt en die lijkt op de enkele jack input veel makkelijker in te stellen op huiskamer niveau.

kan je dat eventueel aanpassen met bijv. een aangepaste korte kabel waarin iets is aangepast zodat de gevoeligheid wat omlaag gaat?

ps. de master level van de boss staat dan op bijna nul, en de level van de OD/DS staat ook laag, maar zodra je gain toevoegt wordt het snel te luid met de peavey (wat verder een prima versterker is)

Plant
4 maart 2023, 13:36
Ik heb ooit de Crate GX-30M uit die serie gehad en daarop was het volume op het distortionkanaal gewoon niet te hanteren, zelfs met de volumeknop dicht lekte er nog geluid door.

Daar zat een eindversterker IC in (TDA2050) waarvan je de gain met 2 weerstanden kon bepalen net als bij een op-amp. Ik heb die toen met een klein 'hidden' schakelaartje en een extra weerstandje bij het eindversterkergedeelte omschakelbaar gemaakt tussen standaard en ongeveer -20dB (weerstandsverhouding factor 10 kleiner). Dat werkte super voor thuisgebruik.

Bij een Fender Ultra Chorus die ik had, had ik een verzwakkersnoertje gemaakt en die in de effectloop (die ik verder toch niet gebruikte) geprikt. Het was een stereo loop dus ik had daar 2 spanningsdelertjes in zitten. Ik weet niet meer welke waarden maar niet te hoog- of laagohmig.

Ik zou het dus niet zo gauw aan de gitaaringang aanpassen want de gain voor evt. distortion haal je dan ook naar beneden. Als het om het eindvolume gaat zou ik iets bij de eindtrap aanpassen en eventueel omschakelbaar maken.

no 1 hops
5 maart 2023, 08:55
Bij een Fender Ultra Chorus die ik had, had ik een verzwakkersnoertje gemaakt en die in de effectloop (die ik verder toch niet gebruikte) geprikt. Het was een stereo loop dus ik had daar 2 spanningsdelertjes in zitten. Ik weet niet meer welke waarden maar niet te hoog- of laagohmig.

Ik zou het dus niet zo gauw aan de gitaaringang aanpassen want de gain voor evt. distortion haal je dan ook naar beneden. Als het om het eindvolume gaat zou ik iets bij de eindtrap aanpassen en eventueel omschakelbaar maken.

Dank je voor je reactie. de peavey heeft op zijn lead kanaal ook een bak gain, zeker als je de gainknop uit trekt voor meer supersat gehalte.
in mijn onnozelheid had ik gedacht dat ik het verschil dat je ziet bij beide versterkers in weerstandswaarden je misschien gewoon in de kabel een weerstand kom plaatsen om het clean ingang/stand wat minder luid te maken

guitarnijboer
6 maart 2023, 19:18
De Peavey versterker die jij noemt heeft volgens mij lineaire volume potmeters wat jouw probleem veroorzaakt. De potmeter een millimeter verdraaien geeft dan meteen een groot volume verschil. De Crate heeft waarschijnlijk audio/logaritmische volume potmeters.

Je kunt het simpel oplossen door een 250K audio potmeter in een kastje te solderen en deze in de effectloop te steken. Je hebt dan een extra mastervolume die instelbaar is.

Natuurlijk kun je iets dat je voor een tientje zelf maakt ook kant en klaar kopen voor veel te veel geld 😁
https://www.bax-shop.nl/attenuator/jhs-pedals-little-black-amp-box-attenuator?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tMrMv_CS1RG4aPktJgGn vesy8fskotidfYvmg0qcSbEFDNisCO_R1xoCqngQAvD_BwE

Erik de Perik
6 maart 2023, 19:42
Een poweramp maakt iets luid, zelfs de naam zegt het al, dus als je iets minder luid wilt hebben, dan moet je bij de poweramp zijn.

no 1 hops
6 maart 2023, 19:46
De Peavey versterker die jij noemt heeft volgens mij lineaire volume potmeters wat jouw probleem veroorzaakt. De potmeter een millimeter verdraaien geeft dan meteen een groot volume verschil. De Crate heeft waarschijnlijk audio/logaritmische volume potmeters.

Je kunt het simpel oplossen door een 250K audio potmeter in een kastje te solderen en deze in de effectloop te steken. Je hebt dan een extra mastervolume die instelbaar is.

Natuurlijk kun je iets dat je voor een tientje zelf maakt ook kant en klaar kopen voor veel te veel geld 
https://www.bax-shop.nl/attenuator/jhs-pedals-little-black-amp-box-attenuator?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tMrMv_CS1RG4aPktJgGn vesy8fskotidfYvmg0qcSbEFDNisCO_R1xoCqngQAvD_BwE

ahh, dus daar kan het probleem liggen, dankjewel voor de uitleg.


Je kunt het simpel oplossen door een 250K audio potmeter in een kastje te solderen en deze in de effectloop te steken. Je hebt dan een extra mastervolume die instelbaar is.
altijd veel leuker om zelf iets te maken dus ga zeker hiermee aan de gang

Erik de Perik
6 maart 2023, 20:04
ahh, dus daar kan het probleem liggen, dankjewel voor de uitleg.


altijd veel leuker om zelf iets te maken dus ga zeker hiermee aan de gang

Nee, dat is dus niet belangrijk. Ik snap ook niet dat jij dit niet snapt. Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.

guitarnijboer
6 maart 2023, 22:15
Kijk hier voor uitleg en een bouwbeschrijving

https://youtu.be/a_ABZnliIus

no 1 hops
7 maart 2023, 08:34
Nee, dat is dus niet belangrijk. Ik snap ook niet dat jij dit niet snapt. Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.

als je goed gelezen hebt moet je toch zijn opgevallen dat ik hem ook in de effect lus heb geprobeerd, en volgens mij zit dit dan net voor de eindtrap toch?
dus die extra mastervolume die @guitarnijboer voorstelt geeft mij dan net wat meer mogelijkheden

Fobo
7 maart 2023, 08:57
Nee, dat is dus niet belangrijk. Ik snap ook niet dat jij dit niet snapt. Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.
Mee eens. Een attenuator zet je altijd tussen de eindversterker en je speaker om het vermogen van de eindversterker te temmen, niet van de voorversterker. Is wel vaker onenigheid over geweest.

Rinze
7 maart 2023, 11:07
Een eindversterker is net een vrouw: stop er minder in en er komt minder uit.

Ik gebruikte een volume pot in een bakje om bij mijn versterker het solo/slag volume te bepalen: fx-loop aan, volume pot aktief en minder hard, loop uit: harder.

Geneuzel over waar het precies aan ligt is niet zo relevant zolang het werkt. Ik gebruikte een andere waarde dan voor een gitaar qua pot, een 100k. Weet niet meer waarom, gegoogled denk ik.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
7 maart 2023, 11:33
Bijkomend voordeel is dat je je voortrap verder open kunt draaien. Vooral handig bij versterkers zonder gain- of mastervolumeknop, zoals Fender amps.

Midwolda
7 maart 2023, 11:34
Geneuzel over waar het precies aan ligt is niet zo relevant zolang het werkt.

Die houden we er in. :D

no 1 hops
7 maart 2023, 14:09
denk dat bepaalde zaken ook te maken hebben of je met een full buizenversterker speelt, een semi, dus buizen voor en transistor eindtrap of andersom of volledig transistor zoals in mijn geval.

nu moet ik ook bekennen dat ik net nog even geprobeerd heb met de combi crate en ME50 en wat opvalt dat is dat de master vol. van de ME50 het eerst gedeelte tot 10/12 uur werkt en daarna eigenlijk niets meer toevoegt.
ga hem eens open maken om te zien of daarin al eerder wat verandert is en of alles er wat fris uitziet.
je weet maar nooit

Kim Wilson
7 maart 2023, 16:16
Oh ja, een vol transistor amp heeft geen preamp die je kunt laten oversturen. Maar goed, je kunt een overijverige volumeknop wel iets handelbaarder maken.

Rinze
7 maart 2023, 22:12
Oh ja, een vol transistor amp heeft geen preamp die je kunt laten oversturen. Maar goed, je kunt een overijverige volumeknop wel iets handelbaarder maken.Huh? Waarom zou je een transistor voorversterker niet kunnen oversturen?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

no 1 hops
8 maart 2023, 09:04
Oh ja, een vol transistor amp heeft geen preamp die je kunt laten oversturen. Maar goed, je kunt een overijverige volumeknop wel iets handelbaarder maken.

ik denk dat dit misschien wat cynisch bedoelt is??, maar BB king had ook wel een randje met zijn Lab 5.
nee, dat oversturen zal wel lukken, maar er wordt toch nog wel redelijk vaak gezegd dat een deel van een overstuurde sound ook uit de eindtrap met buizen komt en de 'magische' tubesound niet alleen uit de preamp met buizen komt. (het verhaal van de effectpedalen van Vox met buisje)

Kim Wilson
8 maart 2023, 09:45
Nee, het was niet cynisch bedoeld. Voorbeeld: een Fender Vibrolux buizenversterker heeft maar één volumeknop. Met die knop op 6 klinkt ie het lekkerst, maar dat is dus maar één stand. Met een master volume kun je het eind volume temperen en heb je toch die oversturende, iets gecomprimeerde voortrap.

Een transistor bak werkt niet zo. Die heeft niet echt een sweet spot zoals buizenamps. Maar als je overgevoelige volumepots hebt, kun je die vervangen of je zet een volumepot of pedaal in de loop om het zaakje wat beter regelbaar te maken.

Bij mijn AC30 is het afregelen van de voortrap het belangrijkste. Met de master volume kan ik dan op elk volume vrijwel hetzelfde geluid krijgen. Natuurlijk klinkt het iets meer verzadigd als je echt hard speelt, maar dan blaas je al de deuren uit de gemiddelde kroeg.

cluseau
8 maart 2023, 11:07
Een poweramp maakt iets luid, zelfs de naam zegt het al, dus als je iets minder luid wilt hebben, dan moet je bij de poweramp zijn.

Wat een lulkoek

Kim Wilson
8 maart 2023, 12:35
Mooie samenvatting. :seriousf:

Fobo
8 maart 2023, 13:07
Bij mijn AC30 is het afregelen van de voortrap het belangrijkste. Met de master volume kan ik dan op elk volume vrijwel hetzelfde geluid krijgen. Natuurlijk klinkt het iets meer verzadigd als je echt hard speelt, maar dan blaas je al de deuren uit de gemiddelde kroeg.
Mijn beide AC30’s klonken het lekkerst als de eindtrap licht over z’n nek ging. Voorwaarde was dat je inderdaad op nagenoeg vol vermogen - loeihard dus - speelde. Om die reden uiteindelijk weggedaan.

Kim Wilson
8 maart 2023, 14:06
Mijn beide AC30’s klonken het lekkerst als de eindtrap licht over z’n nek ging. Voorwaarde was dat je inderdaad op nagenoeg vol vermogen - loeihard dus - speelde. Om die reden uiteindelijk weggedaan.

Wat heb je nu dan? Ik vind hem ook op redelijk bruikbaar volume nog erg lekker klinken, maar ben wel benieuwd naar wat jouw alternatief is.

Fobo
8 maart 2023, 15:11
Wat heb je nu dan? Ik vind hem ook op redelijk bruikbaar volume nog erg lekker klinken, maar ben wel benieuwd naar wat jouw alternatief is.
Ben toen - ik heb het over de tachtiger jaren - overgegaan op een Marshall buizencombo (type weet ik niet meer), toonregeling beviel niet, en na veel switchen uiteindelijk op een Mesa Boogie Express 5/50 uitgekomen. De 5 Watt stand was ook niet je-van-het, daarna jaren met een passieve attenuator - tussen eindversterker en speaker :soinnocent:- tot volle tevredenheid gespeeld.

Erik de Perik
8 maart 2023, 19:57
als je goed gelezen hebt moet je toch zijn opgevallen dat ik hem ook in de effect lus heb geprobeerd, en volgens mij zit dit dan net voor de eindtrap toch?
dus die extra mastervolume die @guitarnijboer voorstelt geeft mij dan net wat meer mogelijkheden

Is dat een seriële of parallelle effect lus?


Wat een lulkoek

Jij hebt mijn ogen geopend. Aanstaande vrijdag spelen wij zonder eindversterkers. :blast:

Kim Wilson
9 maart 2023, 00:00
Ben toen - ik heb het over de tachtiger jaren - overgegaan op een Marshall buizencombo (type weet ik niet meer), toonregeling beviel niet, en na veel switchen uiteindelijk op een Mesa Boogie Express 5/50 uitgekomen. De 5 Watt stand was ook niet je-van-het, daarna jaren met een passieve attenuator - tussen eindversterker en speaker :soinnocent:- tot volle tevredenheid gespeeld.

Oh ja, een loadbox of attenuator is ook nog een idee. Al ben ik best tevreden met het geluid, ook op lagere volumes.

cluseau
9 maart 2023, 08:14
Jij hebt mijn ogen geopend. Aanstaande vrijdag spelen wij zonder eindversterkers. :blast:

Neejoh, als we jouw moeten geloven kun je de voorversterkers thuis laten.

tmms
9 maart 2023, 08:59
Fasedraaier hoort bij de eindversterker, want zonder fasedraaier geen eindversterker. Erik doelt op een PPIMV Erik he?:D
Waarom kan ik overigens gitaarnet nauwelijks meer laden? Is dat werk van m'n hackers of zit er iets anders achter?:sneaky:

Dirk_Hendrik
11 maart 2023, 10:47
Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.
Wat een lulkoek.

Maar we leggen het uit...
Een eindversterker is dat apparaat wat vermogen toevoegt aan je signaal. Vermogen in Watten. Daarmee kun je speakers laten wapperen. Hoe hard die eindversterker gaat wordt bepaald door de amplitude van het ingangssignaal. En da's een aangelegenheid die komt van de bron die zit voor de eindversterker.

D3nnis
11 maart 2023, 12:27
Hoe hard die eindversterker gaat wordt bepaald door de amplitude van het ingangssignaal.

Waarschijnlijk een echte noob-vraag, maar hoe werkt de volumeregeling bij een eindversterker dan?
Is dat als het ware een ingangsgevoeligheidsregeling, of een vermogensregeljng? Of verschilt dat?

Dirk_Hendrik
11 maart 2023, 12:35
Waarschijnlijk een echte noob-vraag, maar hoe werkt de volumeregeling bij een eindversterker dan?
Is dat als het ware een ingangsgevoeligheidsregeling, of een vermogensregeljng? Of verschilt dat?

Dat is een ingangsgevoeligheidsregeling van de amplitude van het ingangssignaal. Dat is volledig in Volten. En het gevolg is een uitgangsvermogensregeling van het vermogen dat naar de speaker gaat. Die gaan in Watten welke een vermenigvuldiging zijn van die ingangsvolten met de door de eindversterker aangeleverde stroom.

D3nnis
11 maart 2023, 12:36
Ah zo, duidelijk, bedankt!

Plant
11 maart 2023, 13:21
Natuurlijk kun je overal in de keten het volume temperen. Van de volumeknop op je gitaar tot aan een attenuator achter de eindtrap.

Doe je het helemaal aan het begin, dan verzwak je eerst het signaal waarna je het teveel versterkt en dan haal je allen maar meer ruis in je signaal. Plus als je met oversturing speelt heb je minder gain / oversturing beschikbaar.

Na de eindtrap is een beetje zonde van al dat vermogen dat je in warmte omzet.

Daarom zou ik het zelf dus bij een seriële fx-loop voor de eindtrap toepassen zoals al aangegeven.
Of je past de versterkingsfactor van de eindtrap aan (of maakt die omschakelbaar als je alleen voor thuisgebruik wilt temperen). Maar dat aanpassen is een operatie die niet iedereen zomaar uitvoert.

Blijft een vaste verzwakker (spanningsdeler) of een volumerpotmeter in de seriële fx-loop over :ok:
Moet je die alleen wel hebben natuurlijk.

no 1 hops
12 maart 2023, 08:17
Natuurlijk kun je overal in de keten het volume temperen. Van de volumeknop op je gitaar tot aan een attenuator achter de eindtrap.

Doe je het helemaal aan het begin, dan verzwak je eerst het signaal waarna je het teveel versterkt en dan haal je allen maar meer ruis in je signaal. Plus als je met oversturing speelt heb je minder gain / oversturing beschikbaar.

Na de eindtrap is een beetje zonde van al dat vermogen dat je in warmte omzet.

Daarom zou ik het zelf dus bij een seriële fx-loop voor de eindtrap toepassen zoals al aangegeven.
Of je past de versterkingsfactor van de eindtrap aan (of maakt die omschakelbaar als je alleen voor thuisgebruik wilt temperen). Maar dat aanpassen is een operatie die niet iedereen zomaar uitvoert.

Blijft een vaste verzwakker (spanningsdeler) of een volumerpotmeter in de seriële fx-loop over :ok:
Moet je die alleen wel hebben natuurlijk.
en dan vraagt Erik de Perik mij of het een "seriële of parallelle effect lus" is.
Maakt dit wat uit? en hoe kom je daar achter?

cluseau
12 maart 2023, 09:45
Dat is een ingangsgevoeligheidsregeling van de amplitude van het ingangssignaal. Dat is volledig in Volten. En het gevolg is een uitgangsvermogensregeling van het vermogen dat naar de speaker gaat. Die gaan in Watten welke een vermenigvuldiging zijn van die ingangsvolten met de door de eindversterker aangeleverde stroom.

Zou zeggen dat ik het niet beyer kan verwoorden maar misschien maakt het volgende het nog wat duidelijker.

Het vermogen wat een amp uitsturen kan is het product van zowel stroom als spanning. "Is dat niet hetzelfde dan" zullen sommige denken. NEE. Volgens de wet van ohm is het vermogen P gelijk aan de spanning U maal de stroom I. Hieruit blijkt dat je een voorversterker nodig hebt om de spanning U op niveau te brengen EN een eindversterker om de stroom te leveren aan een zware belasting.

Neem je een hoogohmig oortelefoontje kun je volstaan met alleen een voorversterker omdat dit oortje nauwelijks afhankelijk is van de stroomcomponent. Van vermogen en luchtdruk is geen sprake dus je mot het ding in je oor proppen om iets te horen. Delen met anderen is dan ook niet aan de orde waardoor het een eenmans concert wordt. Gelukkig zit er in een amp meestal alles om daar aan vermogensontwikkeling te voldoen zodat wij gezamelijk kunnen grnieten van wapperende broekspijpen. ..... toch?

cluseau
12 maart 2023, 09:55
en dan vraagt Erik de Perik mij of het een "seriële of parallelle effect lus" is.
Maakt dit wat uit? en hoe kom je daar achter?

Bij een seriele loop valt je geluid weg zodra je een plug in de send (of return) prikt. Bij een parallel loop kun je prikken tot je een ons weegt, de amp geeft altijd je ingangssignaal door (dry).

Misschien vraag je je af waarom dan niet altijd parallel want dan ben je van het gezeik af dat je signaal verlies krijgt bij vervuilde jack's.

Bij parallel geschakelde pedalbords bestaat het gevaar van hoorbare faseverschuiving tussen "dry" en "wet". Het originele signaal gaat namelijk ongehinderd door waar het pedal signaal vertraging ondervindt in de elektronica van het pedaal. Dit vertraagde signaal wordt dan weer bij het origineel gevoegd. Afhankelijk van de vertragingstijd zal een bepaald frequentie gebied volledig in tegenfase zijn met het origineel en verdomd dat hoor je, zelfs ik hoor dat.

guitarnijboer
12 maart 2023, 11:27
Die blue line Peavey express versterker heeft een seriële effectloop. Het is vrijwel altijd de return / power amp input die het signaal onderbreekt. Zo kun je het preamp signaal gebruiken voor een extra eindtrap of wet/dry opstelling.

no 1 hops
19 maart 2023, 12:06
de genoemde oplossing, een extra mastervolume, hier in een video ook geschikt voor een Fender Hot Rod Deluxe of Deville versterker
https://www.youtube.com/watch?v=XH_aH-uJQpc

maar omdat hier ook een potmeter wordt gebruikt wil ik nog iets vragen.
de master volume van de Boss ME50 is een 50KB lin potmeter.
vanuit klok aflezing gebeurt er veel 7 tot 10 uur, dan verandert er weinig als je hem vol open draait.
zou een logaritmische eventueel beter zijn?

ik ben van plan de originele eruit te solderen om hem te controleren of hij wel goed werkt, maar zo niet dan kan ik dan eventueel een andere plaatsen als dit beter zou werken.

Plant
19 maart 2023, 15:53
de master volume van de Boss ME50 is een 50KB lin potmeter.
vanuit klok aflezing gebeurt er veel 7 tot 10 uur, dan verandert er weinig als je hem vol open draait.
zou een logaritmische eventueel beter zijn?

Ja.


ik ben van plan de originele eruit te solderen om hem te controleren of hij wel goed werkt, maar zo niet dan kan ik dan eventueel een andere plaatsen als dit beter zou werken.

Aan de beschrijving te zien werkt het gewoon goed, een lineair pot voor volume heeft nu eenmaal dit gedrag voor ons gehoor.

no 1 hops
19 maart 2023, 16:51
Ja.

Aan de beschrijving te zien werkt het gewoon goed, een lineair pot voor volume heeft nu eenmaal dit gedrag voor ons gehoor.
dan ga ik die lekker veranderen ;)