PDA

View Full Version : HNCD: Harley Benton G212Plus Unloaded



dml
2 maart 2023, 09:04
Ben al een tijdje op zoek naar een behoorlijk formaat 2x12 - leeg, en uiteraard wil ik als muzikant zijnde voor een dubbeltje op de eerste rang. En opeens zag ik bij onze buren uit Oosten de Harley Benton G212Plus, waarbij mijn oog viel op de specificatie "18mm Baltic Birch plywood", prijs € 159,-. Op voorhand al enigszins argwanend: ook al is het Baltisch berken, het zal wel van een inferieure kwaliteit, want voor die prijs - dat kan toch niet? Zelfde voor het tolex, het zal wel niet goed verlijmd zijn....... Aan de andere kant is de goegemeente redelijk lovend over Thomann's huismerk.
Gisteren kwam de UPS-ert een dikke doos brengen. Meteen uitgepakt en de accu-schroefmachine erbij genomen.
Op de foto viel mij op dat de handvaten onderste boven zijn gemonteerd, zal wel een foutje zijn geweest. Niet dus, ook mijn exemplaar met omgedraaide handvaten.
Mijn vooringenomenheid m.b.t. het tolex bleek gegrond, op diverse plekken bobbels en randen die niet goed verlijmd zijn. Maar goed, wat wil je dan ook voor dat geld. De kast zelf oogt behoorlijk stevig en is vrij licht qua gewicht. Ook met het uitdraaien van de schroeven kwam naar voren dat het gebruikte hout niet al te best is: sommige schroeven kwamen na 3 rondes al niet meer uit het hout.
Met enig geweld - en dat is helemaal prima, want dan zit 'ie lekker strak - het achterpaneel verwijderd. De uitneembare tussenstrook (voor open back) gedeeltelijk met inslagmoeren bevestigd - netjes! Diezelfde inslagmoeren had ik ook graag gezien voor de handvaten, maar helaas, daar zijn alleen houtschroeven gebruikt.
De binnenzijde volledig zwart geverfd maar door de verf heen leek de C-kwaliteit van het hout door te schijnen.
Nog een nadeeltje: de inslagmoeren om de speakers vast te zetten (4 per speaker) zijn maatje M4, da's toch echt aan de krappe/ slappe kant. Overigens moet je de benodigde schroeven bij je plaatselijke ijzerboer aanschaffen, die worden niet bijgeleverd.
Bij het losdraaien van de aansluitterminal werd wederom duidelijk dat het hout van een zachte soort is: 3 van de 4 schroeven kwamen met moeite uit het hout. Bij het terug vastdraaien draaiden alle 4 de schroeven al door.....
Al met al had ik genoeg gezien - deze gaat retour.
En ook bij het terug plaatsen van het paneel draaiden diverse schroeven door.
Conclusie: ben je op zoek naar een goed ogende, lege 2x12, stel je geen al te hoge eisen aan de kwaliteit, heb je een beperkt budget, hebben de in te bouwen speakers niet het gewicht van twee EVM12L's, dan heb je met de G212Plus een behoorlijk cabje te pakken. Ben je Mesa, Bogner, Hook, dus het hogere segment gewend, laat dit cabje dan extreem links liggen.

Het slachtoffer:
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212plus_unloaded.htm

Da Vinci
2 maart 2023, 09:32
Ik heb een hele tijd vrij passief gezocht naar een 2x12 (loaded) en daarbij ook HB cabs overwogen. Ik ga er vanuit dat de kwaliteit van het cabinet voor de loaded en unloaded versie hetzelfde is.
Blij da ik uiteindelijk toch tegen een verticale Engl 212 aangelopen ben.

Jan Buurman
2 maart 2023, 10:34
Ik heb zo'n Harley Benton G212 V30 (G212 Vintage heette hij toen) van Marktplaats geplukt voor weinig, V30's verkocht en ik had een lege 2x12 (voor bijna niets!)
Ik vind de kwaliteit zeer behoorlijk. Zeker qua hout. De tolex is vrij zacht en beschadigt snel.
Misschien dat er een kwaliteitsverschil is tussen de eerdere serie en de huidige serie want ik herken jouw verhaal totaal niet.

Remork1970
2 maart 2023, 11:12
Ik heb een HB 112 Vintage 30 kastje gehad en weer verkocht wegens toch niet nodig. Ik moet zeggen dat het een zeer netjes gebouwd kastje was, het tolex was heel mooi en de afwerking van het kastje was perfect. Enige minpunt was dat het tolex inderdaad aan de zachte kant en dus kwetsbaar was.
En het hout is misschien geen AAAA-kwaliteit ply, maar wat wil je voor zo'n lage prijs.
De kasten van Palmer zijn gemaakt van spaanplaat, evenals de standard kasten van ENGL. Dáár zet ik nou m'n vraagtekens bij.

dml
2 maart 2023, 11:30
En het hout is misschien geen AAAA-kwaliteit ply, maar wat wil je voor zo'n lage prijs.
De kasten van Palmer zijn gemaakt van spaanplaat, evenals de standard kasten van ENGL. Dáár zet ik nou m'n vraagtekens bij.

Die laatste opmerking is wel een interessante. Waarom zet je je vraagtekens bij spaanplaat?

Remork1970
2 maart 2023, 11:51
Brokkeltroep. En niet vochtbestendig.

dml
2 maart 2023, 12:00
Brokkeltroep. En niet vochtbestendig.

Juist. Maar heb je dit zelf ondervonden? Heb je een cab gehad die letterlijk brokkelde?
Dat vochtbestendige zie ik vaak als argument genoemd bij spaanplaat. Maar wanneer speelt dat nou echt een rol? Die paar keer dat er wat bierspetters op je cab terecht komen?

Da Vinci
2 maart 2023, 12:04
Ik heb een HB 112 Vintage 30 kastje gehad en weer verkocht wegens toch niet nodig. Ik moet zeggen dat het een zeer netjes gebouwd kastje was, het tolex was heel mooi en de afwerking van het kastje was perfect. Enige minpunt was dat het tolex inderdaad aan de zachte kant en dus kwetsbaar was.
En het hout is misschien geen AAAA-kwaliteit ply, maar wat wil je voor zo'n lage prijs.
De kasten van Palmer zijn gemaakt van spaanplaat, evenals de standard kasten van ENGL. Dáár zet ik nou m'n vraagtekens bij.

Ik weet niet wat de standaard kast van Engl is. Ik heb 2 x de E212VHB gehad en nu E212VB en volgens Engl zijn die beide van Solid Siberian Birch (14 times folded).

Fobo
2 maart 2023, 13:14
Juist. Maar heb je dit zelf ondervonden? Heb je een cab gehad die letterlijk brokkelde?
Dat vochtbestendige zie ik vaak als argument genoemd bij spaanplaat. Maar wanneer speelt dat nou echt een rol? Die paar keer dat er wat bierspetters op je cab terecht komen?
Bij het in-/uitdraaien van schroeven - vooral op de ‘kopse’ kanten - brokkelt spaanplaat nogal snel; ik vind dat schroeven so wie so weinig - of in elk geval veel minder - grip hebben dan in gewoon hout. Zonder hulpstukken laat het zich niet tot een echt sterke constructie bouwen.
Vochtproblemen lijken me overdreven; zeker als je de cab bekleedt.

dml
2 maart 2023, 13:27
Bij het in-/uitdraaien van schroeven - vooral op de ‘kopse’ kanten - brokkelt spaanplaat nogal snel; ik vind dat schroeven so wie so weinig - of in elk geval veel minder - grip hebben dan in gewoon hout. Zonder hulpstukken laat het zich niet tot een echt sterke constructie bouwen.
Vochtproblemen lijken me overdreven; zeker als je de cab bekleedt.

Heb je wel eens een cab uit elkaar zien brokkelen? Ik onderschrijf zeker dat spaanplaat kan brokkelen, op de manier die jij beschrijft. Sterker nog, heb zelf meerdere spaanplaat cabs gehad die aan de binnenzijde bij de schroeven wat waren afgebrokkeld, meestal bij de handvaten. Maar in alle gevallen heb ik nog nooit een handvat uit een cab getrokken, vanwege voorgaande.

Ik heb ook wel eens een Engl 1x12 V30 cab onder ogen gehad welke helemaal van spaanplaat was, voor zover ik me herinner samengesteld uit tweemaal 18mm verlijmd spaanplaat. Niet te tillen, zeer stijf en niet kapot te krijgen.

Kim Wilson
2 maart 2023, 14:04
Misschien is het spaanplaat van Engl van andere kwaliteit dan de gemiddelde kledingkast of bureau, maar ik heb wel wat spaanplaat zien en voelen sneuvelen. Ik zou er nooit mijn cab van willen maken.

Da Vinci
2 maart 2023, 14:08
Maar help me ff jongens... spaanplaat is toch iets anders dan Solid Siberian Birch?
Want daar is volgens de ENGL site elk cabinet van hen van gemaakt. Mis ik nu iets?

https://www.engl-amps.com/shop/c/cabinets/

D3nnis
2 maart 2023, 14:08
Hetzelfde kun je hebben van multiplex.

Ik had eens een pedalboard-kist waar een multiplex plaat bij zat om je pedalen op te bevestigen.
Met pedalen eraf halen delamineerde de multiplex.
Maar het was wel multiplex.

Dus tja.

dml
2 maart 2023, 14:13
Misschien is het spaanplaat van Engl van andere kwaliteit dan de gemiddelde kledingkast of bureau, maar ik heb wel wat spaanplaat zien en voelen sneuvelen. Ik zou er nooit mijn cab van willen maken.

De spijker op zijn kop. Vele meubels worden gemaakt van spaanplaat, hebben in hun levenscyclus veel meer te verduren dan een gitaarcab.
Maar ook dan voor jou de vraag: heb jij wel eens een spaanplaat cab uit elkaar zien brokkelen?

Voordat MDF zijn intrede deed, werden (en worden) hifi speakers van spaanplaat gemaakt. Maar toch vinden wij gitaristen spaanplaat inferieur, wat hoogstwaarschijnlijk vooral is gebaseerd op onderbuikgevoel en hearsay.

dml
2 maart 2023, 14:15
Maar help me ff jongens... spaanplaat is toch iets anders dan Solid Siberian Birch?
Want daar is volgens de ENGL site elk cabinet van hen van gemaakt. Mis ik nu iets?

https://www.engl-amps.com/shop/c/cabinets/

Absoluut iets anders. Er was blijkbaar een tijd dat Engl dus ook spaanplaat gebruikte. Of ze dat nog steeds doen, geen idee.

Anno 2023 denk ik overigens niet dat Engl nog Siberisch berken importeert.

Remork1970
2 maart 2023, 15:04
ENGL Standard: spaanplaat, vroeger althans
ENGL PRO: Baltic or Siberian birch (=multiplex)

Fobo
2 maart 2023, 15:12
Heb je wel eens een cab uit elkaar zien brokkelen?
Nee, maar dat zeg ik toch ook nergens. Ik schrijf wat ik vind van spaanplaat, en waarom ik dat vind. Als ik zelf een cab zou bouwen zou ik geen spaanplaat kiezen, that’s all.

dml
2 maart 2023, 15:16
Nee, maar dat zeg ik toch ook nergens. Ik schrijf wat ik vind van spaanplaat, en waarom ik dat vind. Als ik zelf een cab zou bouwen zou ik geen spaanplaat kiezen, that’s all.

Ik zeg ook nergens dat jij dat hebt gezegd, het was immers een vraag. That's all.

Napoje
2 maart 2023, 15:50
Er zijn vele vele soorten en kwaliteiten spaanplaat en mdf. Zo ook Multiplex. Ik snap de discussie dus niet. Zolang het niet die rotzooi is waar ikea boekenkasten van maakt…

MarkS
2 maart 2023, 16:32
De spijker op zijn kop. Vele meubels worden gemaakt van spaanplaat, hebben in hun levenscyclus veel meer te verduren dan een gitaarcab.
Maar ook dan voor jou de vraag: heb jij wel eens een spaanplaat cab uit elkaar zien brokkelen?

Voordat MDF zijn intrede deed, werden (en worden) hifi speakers van spaanplaat gemaakt. Maar toch vinden wij gitaristen spaanplaat inferieur, wat hoogstwaarschijnlijk vooral is gebaseerd op onderbuikgevoel en hearsay.
Je sleept je spaanplaat hifi speakers ook niet wekelijks op en neer naar oefenruimte en gigs, toch?

Remork1970
2 maart 2023, 16:49
En in sommige oefenkotten hangt een hogere luchtvochtigheid dan in het gemiddelde overdekte subtropisch zwemparadijs.

D3nnis
2 maart 2023, 16:57
Nog een nadeeltje: de inslagmoeren om de speakers vast te zetten (4 per speaker) zijn maatje M4, da's toch echt aan de krappe/ slappe kant.

Niet om tegen te spreken, of zo, maar ik vraag me een beetje af waar de stelling vandaan komt dat 4x M4 (te) slap is om een speaker op zijn plek te houden?
Ben wel benieuwd naar ervaringen.

Kim Wilson
2 maart 2023, 17:45
De spijker op zijn kop. Vele meubels worden gemaakt van spaanplaat, hebben in hun levenscyclus veel meer te verduren dan een gitaarcab.
Maar ook dan voor jou de vraag: heb jij wel eens een spaanplaat cab uit elkaar zien brokkelen?

Voordat MDF zijn intrede deed, werden (en worden) hifi speakers van spaanplaat gemaakt. Maar toch vinden wij gitaristen spaanplaat inferieur, wat hoogstwaarschijnlijk vooral is gebaseerd op onderbuikgevoel en hearsay.

Een 4x12 kist krijgt anders best op z’n sodemieter als je regelmatig op pad gaat. En nee, ik heb er niet eentje uit elkaar zien vallen, maar ik heb dan ook nauwelijks ervaringen met speakerkasten.

Fobo
2 maart 2023, 21:57
Ik zeg ook nergens dat jij dat hebt gezegd, het was immers een vraag. That's all.
Nou, vooruit dan: nee, ik heb nog nooit een spaanplaat cab uit elkaar zien brokkelen.
Ik gok erop dat jouw antwoord "nou, zie je wel” zal zijn; ik vermoed dat je dat wilde horen....

Rinze
2 maart 2023, 22:07
Ik heb een Engl Standard 4x12 gehad die van spaanplaat was gemaakt. Niet kapot te krijgen, bekleding hing er na een paar jaar wel bij.

Ooit had ik een London City 4x12 van spaanplaat, gekocht toen ie al flink afgejakkerd was. Daarna nog een jaar of tien het ding op zijn flikker gegeven, hij zag er niet uit maar wederom niet stuk te krijgen. Helaas voor 300 gulden verkocht terwijl er drie oude G12H's en een G12-65 in zaten..

Ten opzichte van de cabs van gelamineerd hout projecteerden die twee kasten wel minder, alsof het geluid wat minder eruit knalde, beetje binnensmonds. Niet per se slechter maar de klank en projectie was anders. Gelukkig weet ik overal een kutgeluid uit te toveren, dat scheelt weer.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
2 maart 2023, 23:07
Zoals al eerder geschreven; er zijn verschillende kwaliteiten spaanplaat en multiplex. Ik heb jarenlang opgetreden met een massief grenen 412 en die werd er niet mooier op, maar bleef wel heel, ondanks geen flightcase of zelfs maar een hoes. Het zelfde geldt voor spaanplaat en multiplex varianten overigens. De ene tolex is duidelijk niet de andere.


Niet om tegen te spreken, of zo, maar ik vraag me een beetje af waar de stelling vandaan komt dat 4x M4 (te) slap is om een speaker op zijn plek te houden?
Ben wel benieuwd naar ervaringen.

Vier keer M4 is ruimschoots voldoende, maar in de wereld van velen moet het vooral lomp en groot zijn. :soinnocent:

D3nnis
3 maart 2023, 07:41
Vier keer M4 is ruimschoots voldoende, maar in de wereld van velen moet het vooral lomp en groot zijn. :soinnocent:

Ik wou het niet al invullen, maar dat lijkt mij ook.
Wat je natuurlijk wel vaak ziet is boutjes / schroeven gemaakt van slappe rommel die je al afdraait zonder gereedschap, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Kim Wilson
3 maart 2023, 07:49
Nou ja, ik ben ook iemand die graag overdimensioneert. Liever een 8mm plug dan een 6mm als het lang mee moet gaan. Maar M4 met goeie ringetjes moet genoeg zijn idd.

D3nnis
3 maart 2023, 08:04
Ik snap wat je bedoelt, maar buiten oneigenlijk gebruik, werkt dit voor een bout belasting eigenlijk juist averechts.

Aan een 8.8 M6 op zuivere trek belast kun je 1000kg hangen he.

dml
3 maart 2023, 13:33
4 x M4 in combinatie met een EVM12L (8 schroefgaten die bijna 2x zo groot zijn als M4) en dat gemonteerd aan een paneel van zacht multiplex. Qua trekkracht ga in een heel eind mee maar naast de axiale trekkracht heb je in dit geval ook nog de radiale trekkracht, ofwel het gewicht van een EVM12L.

Als het om een vochtige oefenruimte gaat, zou ik me meer zorgen maken om de speakers dan om de behuizing.

D3nnis
3 maart 2023, 16:42
Qua trekkracht ga in een heel eind mee maar naast de axiale trekkracht heb je in dit geval ook nog de radiale trekkracht, ofwel het gewicht van een EVM12L.

Uhm....nee.

Bovendien, die speaker weegt geen 150kg toch?

Grootte van de gaten vind ik nog wel een goed excuus :)

Kim Wilson
3 maart 2023, 16:54
Niks wat een setje carrosserieringen niet kan oplossen.

D3nnis
3 maart 2023, 18:22
Ja, nou, ik kan me best voorstellen als je gaten van 8mm hebt dat je er liever een M8 bout doorheen duwt dan een M4.

Dirk_Hendrik
4 maart 2023, 11:19
Uhm....nee.
Bovendien, die speaker weegt geen 150kg toch?

Nope. 8.6 volgens Google.
En die 8.6 kg moet dan met een paar M4 boutjes aan een spaanplaat baffle hangen. Dat gaat idd wel lukken. Maar als als ik me voor de grap even voorstel dat die speakerkast tijden een cafe-optreden zijwaarts van een barkruk/stoel/colakratje af lazert wordt ik best zenuwachtig van de krachten die even, zijwaarts, op dat spaanplaat komen te staan. Nee, die M4 boutjes zullen wss niet afbreken. Maar als ze niet heel goed aangetrokken zijn zullen ze na die klap wss wel scheef in dat spaanplaat zitten, zo niet gewoon krom getrokken zijn. Ook al omdat de rand tussen schroef en opening in de baffle meestal niet zo breed is. Alléén daarom is het gebruik van Hans carrosserieringen wel een absoluut minimum. Of slagmoeren natuurlijk.



Wat je natuurlijk wel vaak ziet is boutjes / schroeven gemaakt van slappe rommel die je al afdraait zonder gereedschap,
Nou zie ik een hoop. Dagelijks. Waaronder ook best veel bouten en moeren. Maar dit soort zaken "zie ik dus niet vaak". Sterker nog, eigenlijk vrij weinig. Ik heb wel eens het gevoel dat alleen "vaklui" die werken met "professionele materialen" dat "vaak" tegenkomen. Iets met beroepsdeformatie dus. :soinnocent:

D3nnis
4 maart 2023, 12:19
Maar als ze niet heel goed aangetrokken zijn zullen ze na die klap wss wel scheef in dat spaanplaat zitten, zo niet gewoon krom getrokken zijn.

Via 4x M4 is niet sterk genoeg om een speaker op zijn plek te houden, naar het feit dat de gaten nu eenmaal groter zijn, naar oneigenlijk gebruik en "als dit".
Ja, kan.
Een boutverbinding kan ook los raken als je geen voorspanning kunt houden door een verkeerde L/d verhouding.
Daarom was ik ook benieuwd naar ervaringen.





Nou zie ik een hoop. Dagelijks. Waaronder ook best veel bouten en moeren. Maar dit soort zaken "zie ik dus niet vaak". Sterker nog, eigenlijk vrij weinig. Ik heb wel eens het gevoel dat alleen "vaklui" die werken met "professionele materialen" dat "vaak" tegenkomen. Iets met beroepsdeformatie dus. :soinnocent:

Ik voel mijzelf niet iemand behorend tot de groep mensen die per definitie uitsluitend het zogenaamde professionele spul wil gebruiken, maar in gitaargerelateerde zooi kom ik toch nog weleens beroerde kwaliteit schroefjes etcetera tegen. Tuner schroefjes van echt zacht spul en zo, die makkelijker kapot gaan dan die pentalobe kleine rotdingen uit een telefoon. Hoeft niet per se een probleem te zijn, maar zou toch ook wel anders moeten kunnen.

the sure thing
5 maart 2023, 22:29
Hey DML, dank voor je review!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mitch
10 april 2023, 10:37
Ik heb toevallig pas zo'n 112 met een V30 geprobeerd (kort in huis gehad). De bevestiging met die dunne boutjes vond ik matig maar de constructie met een frontje dat niet makkelijk verwijdert, de bouten die door de baffle heen gaan met moeren aan zowel voor- als achterkant van de baffle vast zaten...nee. Ik probeerde vergeefs een beam blocker er tussen te zetten. Was niet strak te doen dus dat ging resoneren als een malle. Formaat van de kast vond ik ook net iets klein en dan open back en V30 leverde wel heel veel mids op. En dat van iemand die van Vox, Greenbacks en humbuckers houdt :D
Nou had ik al een oudere Palmer 1x12 en sinds ik de inslagbouten omgedraaid heb en dat ding rearloaded is, ben ik helemaal om. Heel mooi diep geluid voor een 1x12 open back. Daar heb ik maar een tweede van gescoord. Die ga ik voor het gemak wel frontloaded gebruiken en met een A Type, voor de verandering.
Nou weet ik niet of alleen die nieuwe van vezelplaat zijn of die oude ook, maar het klinkt als een klok en gaat al jaren mee.

RoryVDW
30 april 2023, 13:35
Grappig om te lezen.......spaanplaat niet goed...1001 merken (bekende) werken met spaanplaat..ik woon en werkte in het mekka van spaanplaten...er is zoals hier gezegd ENORM verschil in spaanplaten...ze kunnen er maken met een densiteit dat je er geen nagel kunt inkloppen...en deze van de duurzamere boxen zijn zulke...er zit teminste nog resonatie op wat je totaal niet kan zeggen van de tegenwoordige pvc kasten....vochtigheid😂😂😂😂😂😂😂... de spaanplaat kan er nie tegen!!!! Grapje toch...vergeten jullie dat jullie (kwalitatieve) speakers hun conus van karton is!!!!! En dat is zeker bestand tegen wa vocht🤭...

tmms
30 april 2023, 13:44
Spaanplaat niet goed nee?:D