PDA

View Full Version : dat oude zweedse deathmetal geluid



sprietje10
11 augustus 2003, 15:36
Wie kent nog bands als dismember, grave en entombed, deze bands namen hun cd's begin jaren '90 op in de sunlight studio's te stockholm onder leiding van producer thomas skogsberg. Hun gitaargeluid heb ik altijd bijzonder gevonden, een soort sonisch equivalent van een kettingzaag. Ik ben er tot nu toe nooit achter gekomen welke effecten ze gebruikt hebben om dat geluid te maken en hoop daarom dat iemand die dit lesst dat wel weet en dat met mij wil delen. alvast bedankt!

nog enkele cd's te referentie: Entombed -the left hand path
grave- you'll never see

Negative K3 fan
11 augustus 2003, 17:28
mensen hier d enken niet in cd's maar in mp3 :) dus misschien is het handig als je 1 nummer noemt waar je het heel g oed hoort...

sprietje10
11 augustus 2003, 21:54
sorry, ben nieuweling op dit forum! Wel,een paar nummers die te vinden moeten zijn:

Entombed- stranger aeons
bloodbath-ways to the grave
entombed-eyemaster
grave -severing flesh

Phyrexian
12 augustus 2003, 09:56
Hey,

die ouwe zweedse bands hebben inderdaad dat bekende kettingzaag geluid. Volgens mijn gehoor gebruikten ze ouwere Marshall versterkers en een distortion pedaal ervoor. Ik kan me vergissen natuurlijk.

Als je naar het oudere Obituary geluid luistert (de eerste drie cds vooral). Dan herken je soms ook wel die zweedse sound daarin.
Obituary gebruikte een Marshall JCM800 met soms een boostpedaal ervoor. De EQ-settings op de amp zijn natuurlijk van wereldbelang. Op die JCM800 kom je in de buurt van zo'n droog zagend geluid door je midden helemaal op nul te zetten en de bass en presence op 10. De treble op 6 ongeveer.
Probeer ook op je gitaarenkel settings uit: 1. draai je toneknop eens hélemaal dicht, je geluid wordt nasaler, minder treble dus en komt misschien in de buurt van dat death metal geluid uit de nineties.
2. probeer eens iets met je neck-pickup.

Anyways, misschien geven bovenstaande tips nu net niet hélemaal wat je zoekt, maar ze zijn zeker goed om uit te proberen. In ieder geval welkom op dit forum. Leuke topic trouwens...

Phyrexian
12 augustus 2003, 10:01
mensen hier d enken niet in cd's maar in mp3 :) dus misschien is het handig als je 1 nummer noemt waar je het heel g oed hoort...

Why the hell??? Ik koop nog steeds hopen CD's... fuck mp3s. :D
Voor mij blijft de charme van een cd veel meer hebben.

treblemaster
12 augustus 2003, 10:10
Wat ook erg belangrijk is, is om je gitaar erg laag te stemmen (iig bij entombed). Volgens mij in B (of C).

sprietje10
12 augustus 2003, 13:31
mijn flextone heeft een jcm800 aan boord dus die instellingen gaan we es proberen, bedankt voor de tips! en mijn gitaar staat standaard in c gestemd dus dat moet helemaal goed komen. Maar verdere tips blijven welkom!

Negative K3 fan
12 augustus 2003, 16:38
mensen hier d enken niet in cd's maar in mp3 :) dus misschien is het handig als je 1 nummer noemt waar je het heel g oed hoort...

Why the hell??? Ik koop nog steeds hopen CD's... fuck mp3s. :D
Voor mij blijft de charme van een cd veel meer hebben.

ja, maar mensen hier gaan natuurlijk geen volle albums kopen om iemand te helpen bij het vinden van een g itaartoon, snaptu?

dungekste
14 augustus 2003, 01:23
Entombed heeft nog steeds zo'n gitaar geluid. Ik heb een tijd geleden ergens gelezen dat 1 van de gitaristen een Boss Heavy Metal pedaal gebruikt i.c.m. Marshall versterkers. Overigens is het geluid typisch voor de Sunlight Studio's destijds. Denk dat het deels ook aan de apparatuur daar lag.

Lucky
16 augustus 2003, 23:23
knäckebröd in je amp verbrokkelen !!!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
:oops:

let maar niet op mij....praat gerust verder....