PDA

View Full Version : Wat is er mis met mijn ESP Horizon?



pinchaholic
14 februari 2023, 21:09
Dik tien jaar onderweg met deze kanjer. Exact dezelfde uitvoering als hieronder.

https://www.promusictools.com/media/catalog/product/cache/1/image/3200x2133.3333333333/bd5be3e4bffe87df985139cc5e5c836c/e/s/esp-horizon-nt-ii-sd-stbk-440-10-black.jpg


Nu record ik graag met de Neural DSP Gojira, beetje high gain stuff inspelen je kent het wel.
Mijn andere gitaren met EMG's zijn stil na dempen maar mijn Horizon met een SD JB in de brug maakt na het dempen een krakend/sissend 'na-geluid' en ik word er compleet mesjokke van.

Heb het opgenomen voor jullie: https://soundcloud.com/user962730175/noise?si=99386f158892475e86d67f7b3f5860d1&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Weet iemand wat dit kan zijn? Pick-ups? Truss rod?
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.promusictools.com%2Fesp-horizon-nt-ii-qm-sd-stbk-see-thru-black.html&psig=AOvVaw2cfgZL9ULS-hYUUq8X1yRd&ust=1676491167954000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjRxqFwoTCJi_irbmlf0CFQAAAAAdAAAAABAL
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.promusictools.com%2Fesp-horizon-nt-ii-qm-sd-stbk-see-thru-black.html&psig=AOvVaw2cfgZL9ULS-hYUUq8X1yRd&ust=1676491167954000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjRxqFwoTCJi_irbmlf0CFQAAAAAdAAAAABAL

pasqual
14 februari 2023, 22:00
Ik denk toch dat dit het verschil is tussen passieve en actieve elementen. Bij mij storen de passieve gitaren ook thuis. De EMG's hebben dit "probleem" niet.

AoDf
14 februari 2023, 22:10
Kan het zijn dat je met je gitaar recht tegenover je computerscherm gericht zit? Ik heb soms minder noise als ik bijv. een kwartslag draai t.o.v. mijn monitor.

Anders de gate in de plugin omhoog draaien en kijken of hij sneller noise afkapt?

Rinze
14 februari 2023, 22:28
Ik gebruik alleen passieve elementen, maar dit soort kraak heb ik niet. Klinkt alsof er iets met je afscherming niet goed is. Ik heb het met mijn FGN tele gehad, ondanks de Noiseless elementen. Toen heb ik de hele gitaar geshield met koperfolie en nu is ie stil. Het kan ook een kabel probleem zijn maar dan zou je het met je actieve pups ook hebben.

Het is niet altijd eenvoudig te vinden wat de oorzaak van dit soort herrie is. Als ik het niet weet dan sluit ik eerst alleen 1 element rechtstreeks op de uitgang van de gitaar aan en dan de boel stap voor stap weer opbouwen. In de gitaar zoveel mogelijk afgeschermde kabel gebruiken waarbij de mantel contact maakt met aarde. Een slecht contact tussen jack uitgang en plug van je gitaarkabel kan ook aardig wat gekraak opleveren trouwens.

Succes!

Stiekem Slayer spelen he...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

AoDf
15 februari 2023, 06:55
Mijn vermoeden zou niet direct een issue aan de gitaarkant zijn. Denk eerder de combinatie audio interface/plugin en misschien straling of storing van (tl)verlichting of beeldscherm die een palmmuted tone tot een krakend afsluitend geheel maakt. Het lijkt alsof je harde tonen de kraak wel wegdrukken maar bij het afsterven van toon de kraakjes de overhand nemen totdat (voor zover ik denk te horen) een gate de boel helemaal stil maakt. Heb je dit gekraak ook als je dit herhaalt op het halselement?

Is dit je gitaar rechtstreeks in de interface? Of zitten er nog pedalen tussen? Staat je inputlevel in de interface/daw niet in het rood? Heb je dit probleem ook als je dit via een normale versterker speelt?

Fobo
15 februari 2023, 09:26
Ik zou inderdaad beginnen met een volledig droog signaal, pup voor pup, toggle switch, potmeters, andere kabel. Maar als het via je gewone amp niet gebeurt zou het wel haast in het digitale domein moeten zitten. Zo vind ik het ook wel een beetje klinken.

Fusion
15 februari 2023, 09:58
Dit hoort niet. Ik heb ook een SD JB in een gitaar zitten en dit klopt niet. Het zou kunnen dat t met kabels, audio, coputerscherm, 5G, reptielen whateer te maken heeft, maar ik denk stiekem meer aan bedrading in de gitaar.

munkie
15 februari 2023, 16:16
Beetje schuimrubber achter de topkam. Dat dempt de snaren achter de topkam die blijven natrillen.

Plant
15 februari 2023, 21:28
Kan het zijn dat je met je gitaar recht tegenover je computerscherm gericht zit? Ik heb soms minder noise als ik bijv. een kwartslag draai t.o.v. mijn monitor.

Anders de gate in de plugin omhoog draaien en kijken of hij sneller noise afkapt?

Het klinkt idd alsof het slechte afscherming is en een noisegate dit stoorgeluid vervolgens afkapt.
In het kader van bronbestrijding zou ik eerst onderzoeken hoe die storing wordt opgepikt en kijken of dit te voorkomen is.
Noisegate strakker instellen zou ik als laatste redmiddel gebruiken.

Fusion
16 februari 2023, 08:08
Beetje schuimrubber achter de topkam. Dat dempt de snaren achter de topkam die blijven natrillen.
Sorry maar zo klinkt dit echt totaal niet, dit is een brom

Fusion
16 februari 2023, 08:41
Het klinkt idd alsof het slechte afscherming is en een noisegate dit stoorgeluid vervolgens afkapt.
In het kader van bronbestrijding zou ik eerst onderzoeken hoe die storing wordt opgepikt en kijken of dit te voorkomen is.
Noisegate strakker instellen zou ik als laatste redmiddel gebruiken.Dit dus idd

AoDf
16 februari 2023, 10:29
Ik zou inderdaad beginnen met een volledig droog signaal, pup voor pup, toggle switch, potmeters, andere kabel. Maar als het via je gewone amp niet gebeurt zou het wel haast in het digitale domein moeten zitten. Zo vind ik het ook wel een beetje klinken.

Klinkt idd een beetje digitalig, door gate afgekapt geluid.

Je zou ook eens de gate in de plugin helemaal uit kunnen draaien. Dan met je gitaar en die plugin geactiveerd gaan zitten. Kijken of je dan ook die kraakt/achtergrond noise hoort als je niets speelt, niets afdempt. Ik verwacht dat je altijd wel wat achtergrond noise hebt met zo'n mate van distortion in de plugin. Dan een beetje ronddraaien, kijken of het verschil maakt. En switchen van pup, dan kun je daar ook iets in uitsluiten.

Ik speel zelf ook vrijwel uitsluitend met plugins, o.a. van Neural. Merk zelf ook verschil in achtergrond noise wanneer ik met bijv. single coil, passief HB of gitaar met EMG's voor mijn computer zit.

Orpheo
16 februari 2023, 16:07
Als álles gelijk is, zelfde kabels, amp, setup etc, dan móet het in de gitaar zitten. Dit klinkt als een shielding probleem, alsof je je hand weghaalt van de brug en de gitaar zo niet meer aardt? Bij actieve pickups hoef je de brug niet te koppelen aan het circuit, die zijn van zichzelf al veel stiller.

no 1 hops
16 februari 2023, 16:18
draadje dat misschien niet 100% goed gesoldeerd is bij de jack?
probeer eens de volume pot een beetje terug te draaien of het zich dan ook nog voor doet?
brakke potmeter kan soms gekke dingen doen.
(net zoals shieldtape dat te dicht bij de rand van de strat/tele achtige schakelaars zit en je met het metaal van de schakelhendel net de folie raakt en je pickup schakelaar in een killswitch verandert)

pinchaholic
16 februari 2023, 21:30
Yo! Excuus voor de late reactie van mijn kant, veel op pad geweest voor werk. Dank voor de vele feedback, doet me goed!

Enfin, ik heb zojuist het licht uitgedaan tijdens het spelen en het gebrom werd met 50% gereduceerd.
Hand van mijn brug af maakt vrijwel direct geluid merk ik bij high gain settings.

Morgen meer onderzoek en een update. Tot die tijd hier een opname gemaakt met de Neural DSP Gojira.

https://soundcloud.com/user962730175/riff-test-dirk

pinchaholic
20 februari 2023, 08:55
Nou, met het licht uit is het bijgeluid met 50% verminderd, maar daar ik voornamelijk in de avond speel wil ik het toch oplossen.
Zou een goed, geaard stekkerblok uitkomst bieden?

witterwit
20 februari 2023, 09:05
Dan moet je ook een geaard stopcontact gebruiken.

pinchaholic
20 februari 2023, 09:20
Als álles gelijk is, zelfde kabels, amp, setup etc, dan móet het in de gitaar zitten. Dit klinkt als een shielding probleem, alsof je je hand weghaalt van de brug en de gitaar zo niet meer aardt? Bij actieve pickups hoef je de brug niet te koppelen aan het circuit, die zijn van zichzelf al veel stiller.

Check. Hand van de brug af is direct bijgeluid met high-gain settings.

Midwolda
20 februari 2023, 09:56
Dan moet je ook een geaard stopcontact gebruiken.

Wandcontactdoos. Sorry. :)

no 1 hops
20 februari 2023, 11:24
Wandcontactdoos. Sorry. :)
die dan ook werkelijk aangesloten is op de aarde.
je ziet wel eens dat mensen een stekkerdoos met randaarde aansluit op een stopcontact/wandcontactdoos zonder randaarde.
en dan werkt het natuurlijk niet.

Erik de Perik
20 februari 2023, 11:38
die dan ook werkelijk aangesloten is op de aarde.
je ziet wel eens dat mensen een stekkerdoos met randaarde aansluit op een stopcontact/wandcontactdoos zonder randaarde.
en dan werkt het natuurlijk niet.

In Deutschland zijn geaarde wcd's verplicht en toch trof ik ze in de jaren '80 en '90 zelden aan daar. Op het oog met randaarde maar meestal met slechts twee draadjes aangesloten, fase en nul.

On topic
De storing heeftr volgens mij niets met aarding te maken en wellicht niet eens met de gitaar zelf maar eerder in de periferie.

Fusion
20 februari 2023, 12:00
Je bedoelt met periferie de chain vanaf de output jack van de gitaar gezien?

Orpheo
20 februari 2023, 12:18
Dat laatste is logisch en ook niet raar. Je aardt jezelf via de gitaar. Niet vergeten: jij bent een vleeszak water en die pickups zien dat als een grote antenne met storing. Een actieve pickup heeft gewoon minder last van storing.

brommen van de gitaar als je geen metalen onderdelen aanraakt is heel normaal en geen enkel probleem, al dénken velen van wel.

Erik de Perik
20 februari 2023, 12:23
Je bedoelt met periferie de chain vanaf de output jack van de gitaar gezien?

Yep


Dat laatste is logisch en ook niet raar. Je aardt jezelf via de gitaar. Niet vergeten: jij bent een vleeszak water en die pickups zien dat als een grote antenne met storing. Een actieve pickup heeft gewoon minder last van storing.

brommen van de gitaar als je geen metalen onderdelen aanraakt is heel normaal en geen enkel probleem, al dénken velen van wel.

Geen idee waar jij op reageert, sorry.

pinchaholic
20 februari 2023, 15:09
Ok, filmpje. Halverwege de video ga je dat hoge kutgeluid beter horen.



https://www.youtube.com/shorts/DQ3xjXJa2pg

Ik zal vanavond eens een verlengsnoer uit mijn badkamer uitrollen om te kijken of het dan minder wordt.

*noisegate helemaal open = geen bijgeluid meer. Maar ook onbespeelbaar wat mij betreft.
Bedankt allemaal tot dus ver!

Fusion
20 februari 2023, 16:53
Hallo metalhead, tsjek mystic.bandcamp.com ook maar eens even, support the local underground enzo!

Maar dit is een hoge piep, eerst liet je toch een brom horen? Of ben ik nu abuis

Orpheo
20 februari 2023, 19:25
Yep



Geen idee waar jij op reageert, sorry.

Ik reageerde erop dat een gitaar gaar brommen als je de metalen onderdelen loslaat. De laatste post van pinchaholic

Erik de Perik
20 februari 2023, 19:30
Ik reageerde erop dat een gitaar gaar brommen als je de metalen onderdelen loslaat. De laatste post van pinchaholic

Er zou een manier moeten zijn dat je op individuele posts kunt reageren... :seriousf:

Orpheo
21 februari 2023, 11:18
Ik lette niet goed op. Zo simpel.

witterwit
22 februari 2023, 14:49
Zou het probleem al opgelost zijn ?

RoryVDW
22 februari 2023, 22:59
Zet eens uw versterker in een andere kamer..kan gerust gedaan zijn.. als ik hier een versterker in mijn bureau zet en de verlichting in de keuken en living branden..dan heb ik ook deze storende bijgeluiden..zijn de lichten uit, dan zijn de storingen weg. Oorzaak???? Alle electriciteits buizen van onze woningen centraliseren zich onder de grond van mijn bureau omdat ze via mijn bureau naar de electriciteitskast lopen. Zet ik mijn versterker bv. In de living, niets van bijgeluid. Raar maar zeker waar.

AoDf
23 februari 2023, 16:45
Hij speelt via een plugin op de pc, niet over een versterker.

Plant
23 februari 2023, 21:30
Zet eens uw versterker in een andere kamer..kan gerust gedaan zijn.. als ik hier een versterker in mijn bureau zet en de verlichting in de keuken en living branden..dan heb ik ook deze storende bijgeluiden..zijn de lichten uit, dan zijn de storingen weg. Oorzaak???? Alle electriciteits buizen van onze woningen centraliseren zich onder de grond van mijn bureau omdat ze via mijn bureau naar de electriciteitskast lopen. Zet ik mijn versterker bv. In de living, niets van bijgeluid. Raar maar zeker waar.

Ik ga er even vanuit dat waar de versterker staat, de gitaar ook is. Of is in bovenstaand geval de gitaar nog steeds in uw bureau en de versterker in de living?

Plant
23 februari 2023, 21:31
Hij speelt via een plugin op de pc, niet over een versterker.

Maakt dat veel uit als het de gitaar is die de string oppikt?

RoryVDW
23 februari 2023, 22:41
Ik ga er even vanuit dat waar de versterker staat, de gitaar ook is. Of is in bovenstaand geval de gitaar nog steeds in uw bureau en de versterker in de living?

Tuurlijk...alles verhuizen ee...want is volgens mij de gitaar die de storingen opneemt..en al zeker single coils..