PDA

View Full Version : Speaker aansluiting op box aarden of niet?



Rinze
9 februari 2023, 17:02
Vast een domme vraag maar mijn ocd laat me even niet met rust en ik wil de boel toch zsm aansluiten. Ik krijg vandaag speakers binnen voor in mijn 1x12 kastjes. De laatste tijd gebruikte ik maar één met daarin een G12H 30th Ann. Omdat ik een Bluguitar Amp1 Iridium heb gekocht moesten er zwaardere speakers komen. Nu komt in elk kastje een V-type. Omdat de amp1 maar een speakeruitgang tegelijk toe staat ga ik de speakers doorlussen waarbij ze parallel aangesloten worden. Tot zover geen problemen.

Nu wilde ik een wat degelijker systeem dan de slappe jack ingangen die er tot nog toe in zaten. De keuze viel op chassisdelen met zo'n rood lock-mechanisme. Wat ik me afvraag is het volgende: de sleeves maken via het metalen plaatje waar de chassisdelen op gemonteerd zitten contact met elkaar. Dus bij doorlussen ontstaat er een dubbele verbinding via de sleeve. Is dat een probleem? Ik ga ervan uit van niet maar ben liever zeker en mijn kennis van dit soort zaken is in de veertig jaar sinds mijn natuurkunde lessen aardig weggezakt.

Eem een plaatje ter illustratie:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230209/8567322978a4cc2294f80413eb735b3e.jpg

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
9 februari 2023, 17:26
Die sleeve mag onderling contact maken, je hebt toch twee onderling geïsoleerde contacten over?

guitarnijboer
10 februari 2023, 01:29
Ik wil je OCD niet aanwakkeren maar deze jack chassis delen met lock van Neutrik maken beslist geen beter contact dan de open chassisdelen van switchcraft. Ik spreek uit ervaring.

Op al mijn gitaar speakerkasten heb ik Neutrik speakon aansluitingen gemonteerd. Al ruim 20 jaar geen slecht contact meer gehad. Passen denk ik in het zelfde gat.

Het is een stereo chassisdeel dus ik zou voor gebruik als speaker aansluiting (mono) de ring ook aan massa leggen. Als je de rode isolator ring gebruikt is de metalen behuizing nergens mee verbonden.

Rinze
10 februari 2023, 05:18
Die sleeve mag onderling contact maken, je hebt toch twee onderling geïsoleerde contacten over?Hmm ja, bij gewone open switchcrafts wordt er ook contact gemaakt via de plaat. Het is denk ik vooral de ocd waardoor ik het niet los kan laten. Hrgh. 😅

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Rinze
10 februari 2023, 05:23
Ik wil je OCD niet aanwakkeren maar deze jack chassis delen met lock van Neutrik maken beslist geen beter contact dan de open chassisdelen van switchcraft. Ik spreek uit ervaring.

Op al mijn gitaar speakerkasten heb ik Neutrik speakon aansluitingen gemonteerd. Al ruim 20 jaar geen slecht contact meer gehad. Passen denk ik in het zelfde gat.

Het is een stereo chassisdeel dus ik zou voor gebruik als speaker aansluiting (mono) de ring ook aan massa leggen. Als je de rode isolator ring gebruikt is de metalen behuizing nergens mee verbonden.Hmm, das minder. Het leek mij dat door de klem er beter contact is met de tip. Ik heb ervaring met wegvallende contacten doordat het gewicht van de plug plus kabel het contract verminderde. Heb wel over SpeakON gedacht maar wilde eerste dit proberen. Dom waarschijnlijk.

Ocd is gelukkig (nou ja) geen rationeel mechanisme dus misschien lukt het me om niet over SpeakON aansluitingen te gaan piekeren 😉

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Rinze
10 februari 2023, 11:11
Ocd is gelukkig (nou ja) geen rationeel mechanisme dus misschien lukt het me om niet over SpeakON aansluitingen te gaan piekeren 

Ik heb inmiddels SpeakON spul besteld :seriousf:

guitarnijboer
11 februari 2023, 03:54
Goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen.

Een tip: voor 2x12 cabs (of 4x12) kun je links en rechts apart aansluiten. Rechts op 1+ en 1-, links op 2+ en 2-. Afhankelijk van hoe je de plug aan de speakerkabel aansluit kun je dan kiezen voor serie of parallel.

Serie: hot op 1+, massa op 2- en met een draadje 1- doorverbinden met 2+.

Parallel: 1+ en 2+ aan hot, 1- en 2- aan massa.

Rinze
11 februari 2023, 06:35
Goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen.

Een tip: voor 2x12 cabs (of 4x12) kun je links en rechts apart aansluiten. Rechts op 1+ en 1-, links op 2+ en 2-. Afhankelijk van hoe je de plug aan de speakerkabel aansluit kun je dan kiezen voor serie of parallel.

Serie: hot op 1+, massa op 2- en met een draadje 1- doorverbinden met 2+.

Parallel: 1+ en 2+ aan hot, 1- en 2- aan massa.Thnx, ik ga twee 1x12 cabjes parallel verbinden. De tijd van de grotere cabs is voorbij wat mij betreft (al heb ik dat eerder gedacht).

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
11 februari 2023, 09:47
Dom vraagje misschien: wat is het voordeel van SpeakON-aansluitingen t.o.v. bijvoorbeeld 1/4” jack-aansluiting?

Dirk_Hendrik
11 februari 2023, 10:27
Dom vraagje misschien: wat is het voordeel van SpeakON-aansluitingen t.o.v. bijvoorbeeld 1/4” jack-aansluiting?

Speakons zijn vreselijk stevige, lockende speakerconnectors. Gewoon mooi en goed ontworpen spul.
Maar intussen zit it wel te denken dat ik nog nooit last heb gehad van contactproblemen met het gebruik van jacks op speakerkasten.

Fobo
11 februari 2023, 10:36
Speakons zijn vreselijk stevige, lockende speakerconnectors. Gewoon mooi en goed ontworpen spul.
Maar intussen zit it wel te denken dat ik nog nooit last heb gehad van contactproblemen met het gebruik van jacks op speakerkasten.

Ik ook niet, maar er zal vast een reden zijn om ze te gebruiken. Lijkt me nou niet een markt om daar een behoefte voor te kweken die er niet echt is. Misschien om verwarring met signaalkabels (laat ik ze zo maar even noemen) te voorkomen?

Rinze
11 februari 2023, 11:15
Speakons zijn vreselijk stevige, lockende speakerconnectors. Gewoon mooi en goed ontworpen spul.
Maar intussen zit it wel te denken dat ik nog nooit last heb gehad van contactproblemen met het gebruik van jacks op speakerkasten.Ik dus wel, volgens mij puur door het gewicht van plug en kabel waarbij het signaal zo nu en dan haperde (voor zover ik kon nagaan). Is maar een paar keer gebeurd maar ik stond er daarna toch niet meer relaxed bij (zal ook vast weer de ocd zijn).. Was trouwens een standaard Marshall 1960 uit de jcm900 serie.

Verder vind ik die gewone open chassisdelen kut solderen omdat de aders al niet fatsoenlijk in de gaatjes passen. En als ik dan toch bezig ben doe ik het liever gelijk goed (na 41 jaar 😉).

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
11 februari 2023, 12:44
Bijkomend voordeel is dat je je niet meer kunt vergissen met een instrumentkabel.

Fobo
11 februari 2023, 13:10
Bijkomend voordeel is dat je je niet meer kunt vergissen met een instrumentkabel.

Klopt, maar daar had ik al in voorzien door zwarte instrumentkabels en witte speakerkabels te gebruiken. Maar die SpeakON verbindingen zien er inderdaad wel onverwoestbaar uit. Maar het alleen daarom ombouwen vind ik - niet bepaald klussig aangelegd - ook weer zo wat.

Erik de Perik
11 februari 2023, 17:54
Ik heb decennia lang de eenvoudige rood/zwarte kabels voor luidsprekers gebruikt; je kunt al zien waar die voor gebruikt worden. Op grotere lengtes hebben ze de vervelende gewoonte om door gebruik langzamerhand een krulsnoer te worden. Voor korte stukjes van top naar cab prima te gebruiken, fatsoenlijke steekpluggen erop en klaar of nog beter.... XLR.

guitarnijboer
12 februari 2023, 02:29
Ik ook niet, maar er zal vast een reden zijn om ze te gebruiken. Lijkt me nou niet een markt om daar een behoefte voor te kweken die er niet echt is. Misschien om verwarring met signaalkabels (laat ik ze zo maar even noemen) te voorkomen?

Er zijn veel redenen. Vroeger hadden zwaardere speaker kasten al xlr aansluitingen omdat een jack plug door de luchtdruk los kon schieten. Daarnaast is het contactoppervlak en de stroomsterkte door een jack plug ook beperkt. Bij het inpluggen wordt de jack plug kortstondig kortgesloten wat niet voor iedere toepassing handig is en mechanisch is deze plug ook niet heel stevig: een jack aansluiting op een versterker, effectpedaal of gitaar gaat best nog wel eens stuk.

De Speakon aansluiting is ontworpen voor geluidsinstallaties die steeds meer vermogen kregen. Per contact kunnen ze 40A RMS continu aan en 250V. Er zijn 2, 4 en 8 polige connectoren waardoor versterkers en speakers snel en gemakkelijk aan te sluiten zijn.

Erik de Perik
12 februari 2023, 10:00
Kortom: totaal overbodig voor een stel gitaar kasten... toch?

Fobo
12 februari 2023, 10:12
Er zijn veel redenen. Vroeger hadden zwaardere speaker kasten al xlr aansluitingen omdat een jack plug door de luchtdruk los kon schieten. Daarnaast is het contactoppervlak en de stroomsterkte door een jack plug ook beperkt. Bij het inpluggen wordt de jack plug kortstondig kortgesloten wat niet voor iedere toepassing handig is en mechanisch is deze plug ook niet heel stevig: een jack aansluiting op een versterker, effectpedaal of gitaar gaat best nog wel eens stuk.

De Speakon aansluiting is ontworpen voor geluidsinstallaties die steeds meer vermogen kregen. Per contact kunnen ze 40A RMS continu aan en 250V. Er zijn 2, 4 en 8 polige connectoren waardoor versterkers en speakers snel en gemakkelijk aan te sluiten zijn.

Kijk, weer wat geleerd!