PDA

View Full Version : Versterkers



motorhan
30 januari 2023, 19:55
Ik vraag me af waarom zitten tegenwoordig bij veel versterkers de aan en uit knop en het bedieningspaneel aan de achterkant onhandig vind ik dat

Erik de Perik
30 januari 2023, 19:58
Fender heeft dat tegenwoordig al decennia.

Remork1970
30 januari 2023, 20:03
De knoppen bovenop en achteraan is lekker vintage en dat vinden gitaristen leuk. Stamt ook uit de tijd dat er geen PA's waren en dus moesten ze de versterkers vooraan op het podium zetten zodat de zaal toch wat kon horen. En dan is het handig dat de knoppen achterop en bovenaan zitten om ze te bedienen.
En er schijnt een voordeel te zitten aan het feit dat een power switch vlakbij de trafo zit, maar ik heb nooit zo goed geweten wat dat voordeel dan is.

Pepe
30 januari 2023, 20:05
Dat kan 2 redenen hebben, van technische aard of voor user interface gemak.

Remork1970
30 januari 2023, 21:08
Ja het technische voordeel ontgaat me waarom dat zo is.

Pepe
30 januari 2023, 21:58
Lijkt mij dat je de topologie zo efficient mogelijk wil houden kwa overzicht/service en interferentie.

Erik de Perik
31 januari 2023, 20:31
Ruimtegebrek op het frontpaneel zou ook een reden kunnen zijn.

Pepe
31 januari 2023, 20:46
Ik denk dat de enige reden om de power/standby op de front te monteren van gebruiksvriendelijke aard is, user interface maar dat zei ik al geloof ik.

Hetzelfde als de pickup switch linksboven/upper horn,
bouw/sound technisch is het veel logischer om die tussen de pickups en pots te lokaliseren.

Napoje
31 januari 2023, 21:49
Ik denk dat de enige reden om de power/standby op de front te monteren van gebruiksvriendelijke aard is, user interface maar dat zei ik al geloof ik.

Hetzelfde als de pickup switch linksboven/upper horn,
bouw/sound technisch is het veel logischer om die tussen de pickups en pots te lokaliseren.

Als alles logisch was in de gitaarwereld bestond gibson niet meer.

Erik de Perik
31 januari 2023, 22:30
Als alles logisch was in de gitaarwereld bestond gibson niet meer.

Da's een feit.

motorhan
1 februari 2023, 18:33
Daar kan ik me wat bij voorstellen maar voor de hobby versterkers lastig en overbodig.ik verzet de schakelaar naar bovenop of voorkant

motorhan
8 februari 2023, 11:18
Ruimtegebrek op het frontpaneel zou ook een reden kunnen zijn.

Dan op de boven of zijkant kun je er beide makkelijker bij.

Pepe
8 februari 2023, 14:19
Waarom daar stoppen? Een aan/uit is helemaal niet nodig, je plugt gewoon de stekker in.
Of als je fancy wil doen, aan/uit op het stekkerblok.