PDA

View Full Version : Monstertje in schoendoosversie



RoryVDW
7 januari 2023, 20:53
Ik heb al veel versterkers uitgeprobeerd n live gespeeld..Allerlei Marshalls..Vox..Blackstar..Laney..
Ik ben al enkele jaren overgestapt op een boss gt1000 pedaal die ik nu rechtstreeks op PA aansluit..Waarom??..Daar we covers spelen en veel verschillende gitaargeluiden gebruiken en ik nooit echt tevreden was van mijn geluid uit mijn versterkers en aparte pedaaltjesgedoe...ook het gewicht en verhuis versterkers..
Met mijn GT1000 ben ik enorm tevreden over de sound...Nu heb ik heel toevallig een klein buizenversterkertje aangekocht voor een prijsje..."Mahaffay hilo watt plexi"..een head..niet groter dan een schoendoos..eens gegoogled..handmade USA..ok..wa goede commentaren..een beetje ruw....schema opgezocht..(techniek ligt me wel)..zo eenvoudig als dat het groot is..2 buizen...ik dacht ..gewoon om thuis wat te repeteren..ik sluit dat ding aan op mijn Marshallcabinet...😳😳😳😳😳😳😳😳wat een sound komt daar uit en wat een volume!!!!!!!! 30 watt..😳😳😳het heeft maar drie draaiknoppen...volume..tone en gain...eerlijk gezegd..geen enkele van mijn andere versterkers konden dat aan...Ik had nog nooit van dit bakske gehoord...nu twijfel ik zelfs om terug Live in te schakelen...tspel opengedaan om eens onder de motorkap te kijken..geen printplaat te speuren..gewoon alle componenten gesoldeerd als in de jaren stillekes..is het nu mijn gedacht omdat ik niet meer gewoon ben om met versterker te spelen of is het inderdaad zo goed die sound??..Mijn oude marshall terug bovengehaald met 25 draaiknoppen.....maar neen dat schoendoosje is beter...veel beter..Zijn er hier nog gitaarspelers met deze ervaring en die dit schoendoosje in bezit hebben of is het een tijdelijke bevlieging van mij......

the sure thing
7 januari 2023, 21:28
Een buizenvoorversterker en solid state eindtrap begrijp ik?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk_Hendrik
8 januari 2023, 11:42
Mooi verhaal, wat interpunctie was prettig geweest.

Ik houd het op een tijdelijke bevlieging. Over een paar weken ga je bijvoorbeeld er achter komen dat je een hard, strak clean nodig hebt en dat dat hier niet uit komt. Juist als je stelt dat je zo'n breed scala aan sounds nodig hebt ga je me niet wijsmaken dat dat allemaal uit dat ene wonderschoenendoosje komt. En zo gaat er dus ook een moment komen dat die 25-knops Marshall iets kan wat niet uit de schoenendoos komt. Wat dus absoluut niet wegneemt dat het een ontzettend lekker versterkertje kan zijn. Geniet ervan.

Alleen,
30 watt. Waar baseer je dat op? Ik heb ook even snel dat schema bekeken (en bij de bouwer alle mojo-bla gelezen) maar 30watt?? Het is denk ik niet voor niets dat The Sure Thing vraagt naar die eindtrap... die er dus niet in zit?

Erik de Perik
8 januari 2023, 11:56
Ik denk dat je dan RoryVDW echt tekort doet, hij is een professional.

D3nnis
8 januari 2023, 12:56
Alleen,
30 watt. Waar baseer je dat op?

In de tekst op de site staat "33 watts to 8 ohms". Waarschijnlijk komt het daar vandaan.

RoryVDW
8 januari 2023, 13:00
Idd..voor een breed scala van geluiden gebruik ik mijn gt1000 core ervoor..maar dan met alle cabsimulaties en ingebouwde versterkers uitgeschakeld natuurlijk..waar ik die 30 watt haal....mijn oren en de glazen die rinkelen in de kast als het beestje opengedraaid wordt...maar denk ook dat ik het voorlopig bij thuis houd...maar is toch een flink aanradertje voor homespelers die geen enorme versterkers in huis willen om te oefenen..tzou jammer zijn voor mijn weken werk die ik gedaan heb voor mijn Sound van de Gt1000 te maken..Ik heb hier al enkele verhalen zien voorbijkomen dat het geluid van een GT1000 niet goed is...maar dat ligt volledig aan het "handvat" die het instelt.

Dirk_Hendrik
8 januari 2023, 13:26
In de tekst op de site staat "33 watts to 8 ohms". Waarschijnlijk komt het daar vandaan.

Jep. En alles wat in de Telegraaf staat is ook waar ;-)
Ik deed gisteren dus hetzelfde als de TS en deed even een google op dat schema waar hij aan refereert. Ik neem even aan dat we over dezelfde schema praten:
https://www.mylespaul.com/threads/mahaffay-1-4-watt-plexi-tube-amp-schematic-pictures-little-lanilei.232968/page-2

Da's een kwart watt amp.

Volgens de TS is alles ptp in z'n apparaat. Dat suggereert dus géén solid state power amp. Maar als je bij de fabrikant in de FAQ's kijkt... lijkt het toch echt dat die power amp versterking daarvandaan komt:
http://www.mahaffayamps.com/hiLo-watt-plexi.htm.

En of een GT1000 niet goed is ligt idd aan de gebruiker. Modeling zou ook niet goed zijn. Toch gebruiken hele volksstammen naar volle tevredenheid Kempers en Fractals.

miyaru
8 januari 2023, 13:33
Ik heb even op de website gekeken, en de little lanelei staat daar ook. Ik meen me te herinneren dat hun versterkers een mini buizeneindtrap hebben die dan weer een solidstate poweramp voedt. Zo heb je de feel en sound van buizen en het gemak van een lichte solidstate amp…… maar ik kan me vergissen natuurlijk!:hide:

Erik de Perik
8 januari 2023, 13:33
RoryVDW is een professional dus neem hem serieus....!!!!

miyaru
8 januari 2023, 13:38
RoryVDW is een professional dus neem hem serieus....!!!!

Net zoals ik jou serieus neem? LOL.

FNaRK
8 januari 2023, 14:14
Mooi verhaal, wat interpunctie was prettig geweest.



plus het gebruik van alinea's


Een alinea is een stuk tekst van meerdere zinnen. Alinea’s beginnen altijd op een nieuwe regel. In de basis heeft elke alinea één kerngedachte. Dit is de belangrijkste informatie in de alinea: een soort hoofdonderwerp.
Meestal vind je de kerngedachte in een kernzin: vaak de eerste zin of de laatste zin van de alinea. De rest van de alinea sluit hierop aan. Doordat je per alinea één onderwerp behandelt, zorg je voor structuur in je tekst.

D3nnis
8 januari 2023, 14:23
Jep. En alles wat in de Telegraaf staat is ook waar ;-)


Alles is een groot woord :)

Doel je op "the amps final Ecc83s tube is actually operating as a power amp (a mere 1/4 watt) . It is sent to a load resistor (or soak) then to the clean boost power stage."



Zo heb je de feel en sound van buizen en het gemak van een lichte solidstate amp…… maar ik kan me vergissen natuurlijk!:hide:

Marshall Valvestate? :D

Hele tijd geleden eens zo'n oude Valvestate over mijn Bogner 4x12 gegooid. Eigenlijk was het niet eens heel slecht of zo.

miyaru
8 januari 2023, 14:25
Alles is een groot woord :)

Doel je op "the amps final Ecc83s tube is actually operating as a power amp (a mere 1/4 watt) . It is sent to a load resistor (or soak) then to the clean boost power stage."

Dat schreef ik ook al……..

D3nnis
8 januari 2023, 16:46
Niet helemaal, jij schreef "solid state power amp".
Dat vind ik al duidelijker dan de "clean boost power stage" zoals op de site vd fabrikant, maar kan aan mij liggen.

miyaru
8 januari 2023, 20:36
Akkoord D3nnis, ga ik in mee, had het niet helemaal goed………:makeup:

the sure thing
8 januari 2023, 21:07
We hebben het dus over een NIET-buizen EIND versterker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

miyaru
8 januari 2023, 21:35
We hebben het dus over een NIET-buizen EIND versterker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je hebt het over wezenlijk 2 eindversterkers: een 1/4 watt eindtrap met een buis die via een load de solid state voedt. Op deze manier heb je de feel en sound van buizen en het gemak van een lichte solidstate.......

RoryVDW
8 januari 2023, 22:23
Morgen doe ik terug de motorkap open...volgens het schema zit er weinig solidstate in????...ik maak er fotos van en probeer het hier dan te posten..( lang geleden dat ik hier fotos gepost heb..hopelijk lukt het me)

miyaru
9 januari 2023, 06:06
Als er echt maar twee kleine buisjes inzitten, gaat je dat geen 33 wattjes leveren.

Dat is ook niet de opzet van die versterkers.

De buisjes zijn voor de sound, de solidstate eindtrap voor de porrie.

cluseau
9 januari 2023, 06:07
Wil me niet in de discussie mengen maar dat ampje van het schema hard??? Op de plee misschien maar in een grote ruimte blijft er niets van over. Waarschijnlijk krijgen we hier het halve verhaal te zien en gaat het om een daarachter geschakelde poweramp. Dat ding met die twee buisjes is leuk voor de slaapkamer.

Pepe
9 januari 2023, 07:53
Ik heb twee van dit soort mini hw pcb full tube ampjes (Wangs (https://wangsamplifier.com/)) en aangesloten op een 4 x12 komt daar een enorme bak herrie uit waar je, zo op het oog (oor) de Heinikken Music Hal mee kan vullen.
In de praktijk werkt dat wat anders, je hebt toch een bepaalde massa nodig voor je bassen. Bovendien, met pedalen worden je time based effecten gek van een overstuurde next stage en je overdrive pedalen werken dan dubbel op wegens no headroom.
Zou wel fijn zijn als ik die Wangs voor het podium zou kunnen gebruiken, past in je gitaarkoffer maar helaas.

Leo had het allemaal al uitgeknobbeld: 2x 6v6 voor jazz en blues, 2x6l6 voor rock en 4x6l6 voor constructie werkzaamheden.

Dirk_Hendrik
9 januari 2023, 09:12
Marshall Valvestate? :D

Hele tijd geleden eens zo'n oude Valvestate over mijn Bogner 4x12 gegooid. Eigenlijk was het niet eens heel slecht of zo.

Ligt een beetje aan de valvestate. Niet alle valvestates gebruiken hun buisje op dezelfde manier. Je ervaring is daarintegen wel leuk. Als je die versterker eens open minded op een dito cab aansluit blijkt ineens dat het allemaal zo erg niet is als je af en toe moest geloven.

Je gedachtengang is net zo leuk buizenvoortrap in een SS powerstage. Valvestate is er één. Vox(Korg) doet het met z'n Valvetronix (geen idee hoe het klinkt), Legend deed het in de eighties, Fender met z'n Rockpro's en Performers, om er een paar te noemen.

Maar anders heb je nog de Soldano, Mesa, Koch en vele andere buizenpreamp-pedalen. Knoop er een dikke SS eindversterker achter en je hebt een soortgelijke setup.... of toch niet?

Niet helemaal. de 2e helft van het 2e buisje wordt hier echt als eindversterker geschakelt. Geen idee hoe dat soundwise uitpakt maar her t is net anders dan een gewone versterkerpreamp-stage. Maar met dit soort grappen gaat de ADA Ampulator door m'n gedachten. En da's gewoon een knap ontwerp... vind ik.

dml
9 januari 2023, 13:52
Om daarop door te gaan, je zag en ziet vaak die tube-preamp + non-tube-poweramp, "om je toch dat buizengevoel te geven". Mijns inziens werkt het veel beter door het om te draaien: non-tube-preamp + tube-poweramp. Tenminste, dat geeft mij in ieder geval het "buizengevoel".

Pepe
9 januari 2023, 14:06
Mijns inziens werkt het veel beter door het om te draaien: non-tube-preamp + tube-poweramp. Tenminste, dat geeft mij in ieder geval het "buizengevoel".

Vind ik ook. Maar vooral bij verzadiging, tube amp sag, een tranny poweramp gaat dan gillen, een tube power amp brullen.
De amerikaan zegt squeel en roar.
Die hybrides zijn er ook, Peavey en MusicMan had beide varianten, Ibanez had die oranje IBZ amps en Roland de Bolt.

MarkS
9 januari 2023, 14:44
Idd, bijv Peavey Classic VT(X), Marshall 4203 Artist

Dirk_Hendrik
9 januari 2023, 16:14
Vind ik ook. Maar vooral bij verzadiging, tube amp sag, een tranny poweramp gaat dan gillen, een tube power amp brullen.
De amerikaan zegt squeel en roar.
Die hybrides zijn er ook, Peavey en MusicMan had beide varianten, Ibanez had die oranje IBZ amps en Roland de Bolt.

En daarmee worden ineens mooie versterkers genoemd. Mark noemt de Peavey Classic VT, ik denk ook aan de Deuce. Maar waar gebruik je die dingen nog? Voor thuis te hard en voor live moet je er toch niet aan denken die dingen je kofferbak in en uit te hijsen?

the sure thing
10 januari 2023, 14:59
Roland had heul lang geleden met de "bolt" series een solid state voortrap en buizen eindtrap


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
10 januari 2023, 15:34
Roland had heul lang geleden met de "bolt" series een solid state voortrap en buizen eindtrap


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Die was toch helemaal kut.....??? Of verbeeld ik mij dat?

Pepe
10 januari 2023, 15:37
voor live moet je er toch niet aan denken die dingen je kofferbak in en uit te hijsen?

Daar is de rock'n roll groot mee geworden.
Ik zie mezelf nog een 4x12 in me eentje steile trappen opsjouwen maar die tijd is long gone.
20 kg is het nu het maximum, een Deluxe kan nog net.

Pepe
10 januari 2023, 15:40
Die was toch helemaal kut.....??? Of verbeeld ik mij dat?

Klonk vrij warm, als een oude vintage amp.
Of dat goed of slecht is mag je zelf uitmaken.
Het was begin tachtig wel geheel tegen de trend is om alles steeds dunner, dunnere necks, dunner geluid, te maken.
Ik moet natuurlijk "meer hifi hoog" zeggen want de eerste digitale dingen verschenen.

the sure thing
10 januari 2023, 21:54
Ligt een beetje aan de valvestate. Niet alle valvestates gebruiken hun buisje op dezelfde manier. Je ervaring is daarintegen wel leuk. Als je die versterker eens open minded op een dito cab aansluit blijkt ineens dat het allemaal zo erg niet is als je af en toe moest geloven.

Je gedachtengang is net zo leuk buizenvoortrap in een SS powerstage. Valvestate is er één. Vox(Korg) doet het met z'n Valvetronix (geen idee hoe het klinkt), Legend deed het in de eighties, Fender met z'n Rockpro's en Performers, om er een paar te noemen.

Maar anders heb je nog de Soldano, Mesa, Koch en vele andere buizenpreamp-pedalen. Knoop er een dikke SS eindversterker achter en je hebt een soortgelijke setup.... of toch niet?

Niet helemaal. de 2e helft van het 2e buisje wordt hier echt als eindversterker geschakelt. Geen idee hoe dat soundwise uitpakt maar her t is net anders dan een gewone versterkerpreamp-stage. Maar met dit soort grappen gaat de ADA Ampulator door m'n gedachten. En da's gewoon een knap ontwerp... vind ik.

Dit maakt mij dan wel nieuwsgierig naar de klank.... En vooral hoe die in een band live overeind blijft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
10 januari 2023, 23:44
Dit maakt mij dan wel nieuwsgierig naar de klank.... En vooral hoe die in een band live overeind blijft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik weet dat Julian Sas in zijn begintijd over 2 VS100 fullstacks (8412’s kasten geloof ik) speelde. Dit gezegd hebbende zonder enig oordeel over de klank.

the sure thing
11 januari 2023, 08:54
Ik vond de 1e generatie Valvestate amps heerlijk klinken, en vooral door de "contour" knop. Daardoor werd ie heel veelzijdig instelbaar. Tot mijn grote vreugde zat deze knop ook op de fulltube VintageModern reeks die ik, als een van de weinigen, ook ontzettend goed vond klinken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RoryVDW
11 januari 2023, 14:05
Nog eens de motorkap opengedaan en eens het volledige unitje uitgebouwd, en er zit idd nog een solidstate plaatje erachter als eindpowertrap denk ik. Dit staat nergens vermeld op hun schemas op internet.
Maar ik ben volledig weg van dat bakske.
Als je er eentje vind...kopen zou ik zeggen.
Zeker voor de thuisspelers. En op stand 5 horen de buren het ook.....
Stand 5? Dat kun je zelfs niet aflezen, staat geen schaalverdeling op.
EENVOUD was zeker de bedoeling en 100% geslaagd.

Pepe
11 januari 2023, 14:29
Ik blijf het altijd een raar ding vinden dat waneer je iets goed vindt anderen dan dat ook moeten vinden & kopen,
maar het zal enthousiasme zijn natuurlijk,
wachten tot de witte broodweken en garantie verlopen is vaak een handige richtlijn weet ik uit eigen ervaring.

Kim Wilson
11 januari 2023, 17:54
Ik vind het dan weer een raar fenomeen dat iedereen het hier beter denkt te weten dan de eigenaar zelf. Als iemand blij is met z’n ding, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat ding niet goed is?

Rinze
11 januari 2023, 18:17
Ik vind het dan weer een raar fenomeen dat iedereen het hier beter denkt te weten dan de eigenaar zelf. Als iemand blij is met z’n ding, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat ding niet goed is?Inderdaad, eensch

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
11 januari 2023, 19:55
Het is een goede Nederlandse traditie om bij claims ook zelf na te denken. Zo is de eigenar er achter gekomen dat het niet is wat hij initieel aan nam op basis van documentatie. Min of meer de essentie van een gitaarforum.
Dat je blij bent met je nieuwe aanwinst en dat wil delen ook.
Mooi allemaal.

RoryVDW
11 januari 2023, 21:24
De eigenaar is daar "niet" achtergekomen..de eigenaar had net als jullie nieuwsgierig gegoogled wat het was ..achteraf ik het kocht!!!..want ik had het gewoon aangekocht zonder dat ik wist wat het in feite was..en...Mijn vraag op dit forum was gewoon of iemand deze schoendoos ook had..."niemand" blijkbaar..maar aan de commentaren te zien hebben ze het wel allen opgezocht op internet...Net als ik...Dus meld ik jullie gewoon dat ik het voor zo een simpel gebouwd ding een heel lekker versterkertje vind die klinkt als een klein monstertje. Besluit als "Professional 😉" niemand kent het ..sommige denken dat ze het al weten..maar ik heb het..(en vooral niet duur aangekocht)

the sure thing
12 januari 2023, 21:09
Ik vind het dan weer een raar fenomeen dat iedereen het hier beter denkt te weten dan de eigenaar zelf. Als iemand blij is met z’n ding, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat ding niet goed is?

De TS is blij en dat is prima. Hij dacht ook een buizenversterker te hebben gekocht en dat klopt dus niet (helemaal).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk_Hendrik
13 januari 2023, 17:39
Ik vind het dan weer een raar fenomeen dat iedereen het hier beter denkt te weten dan de eigenaar zelf. Als iemand blij is met z’n ding, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat ding niet goed is?

Dat er niemand zegt dat het ding niet goed is? Tenminste, misschien wel maar da's me in dit draadje niet direct opgevallen. Wél dat we (en ik dus ik dus ook) op basis van het verhaal een paar kritische vragen stellen. Als de TS stelt dat hij het schema heeft opgezocht en er 2 buisjes in zitten maar vervolgens stelt dat het ding er, bij schoenendoosformaat, 30W uitgooit wordt ik, ook uit professie, heel nieuwsgierig. Heb ik dan gezegd dat het ding niet goed is? Volgens mij niet. En als we dan doorbomen over andere versterkers met een soortgelijke buizen-pre topologie om vervolgens door te gaan over solidstate pre en buizeneind wordt het nog een evedig draadje ook. En dat in een stervend forum.

Intussen hebben we ook wat vragen gesteld en antwoorden gekregen van ervaringsdeskundigen over het live gebruik van mini-versterkers.

En vervolgens is de TS er, door dit draadje, achter gekomen (ja achter gekomen) dat z'n goed klinkende versterker een SS eindversterker heeft is dat mooi. Aangezien hij stelt wel affectie te hebben met elektronica is het goed om z'n hele versterker te snappen.

Maar, Als we dan toch slakken van zout moeten gaan voorzien doe ik dat liever offtopic
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/231850/aankopen-synoniem-kopen-gebruiken/

Fobo
13 januari 2023, 18:05
De TS is blij en dat is prima.
Pzies, daar gaat het primair om.


dacht ook een buizenversterker te hebben gekocht en dat klopt dus niet (helemaal).
Pzies, daar gaat het (misschien) secundair om.

Als we altijd - zoals Pepe aangeeft - ‘min of meer de essentie van een gitaarforum moeten volgen’, dan hebben we nog wel (weer) even te gaan.

Erik de Perik
13 januari 2023, 18:57
Het verhaal deed mij een beetje aan het video-kastje van Roel Pieper denken.

Dirk_Hendrik
13 januari 2023, 18:59
Het verhaal deed mij een beetje aan het video-kastje van Roel Pieper denken.
Jan Sloot bedoel je neem ik aan? Maar da's een retespannend verhaal!

Erik de Perik
13 januari 2023, 19:26
Jan Sloot bedoel je neem ik aan? Maar da's een retespannend verhaal!

Die ja, ik heb het destijds met stijgende verbazing gevolgd, vooral omdat cum laude afgestudeerd informaticus Pieper er bij zat. Enorm slechte reclame voor een TU, net als die halfzachte Jan Timmer, die vooral als voorzitter van het millennium-platform volledig door het ijs zakte.

MarkS
14 januari 2023, 13:45
Die ja, ik heb het destijds met stijgende verbazing gevolgd, vooral omdat cum laude afgestudeerd informaticus Pieper er bij zat. Enorm slechte reclame voor een TU, net als die halfzachte Jan Timmer, die vooral als voorzitter van het millennium-platform volledig door het ijs zakte.
Ja, dat was voor een video-editor als ik een zeer vermakelijk en op de lachspieren laxerend verhaal.

Wat Timmer betreft, ik heb een aantal jaren in 5-ploegendienst gewerkt voor (toen nog) Philips Semiconductors in Nijmegen. Tijdens de jaarlijkse Philips Customer Day (pep-talk dag voor Philips werknemers) werd een video van Timmer vertoond. Hij was op bezoek bij een Philips plant in Shanghai. Roemde de arbeidsethos daar. En een pleidooi voor de 24-uurs economie itt de zogenaamde 9-5 mentaliteit alhier (again.. 5-ploegen dienst). Zei letterijk in die video: " Als ik nog een jonge vent was zou ik graag in zo'n Chinese fabriek willen werken."
Goedkope peptalk van een bijna obese CEO met dito salaris en sky-rocketing aandelen pakket... En toen bestond een fab als Foxconn nog niet eens met hun geweldige arbeidsvoorwaarden..

Dirk_Hendrik
14 januari 2023, 15:53
En toen bestond een fab als Foxconn nog niet eens met hun geweldige arbeidsvoorwaarden..

Foxconn is van 1974. Timmer was CEO van 1990 tot 1996. Dat gaat nog wel lukken.

Ik liep in 2008 rond bij Foxconn in Tsjechie. Daar konden ze het af met 2 ploegen van personeel dat 10 uur per dag werkte 7 dagen per week en na 3 maanden -1 dag op het vliegtuig terug naar Vietnam, Cambodja of Mongolie. Want na 3 maanden gingen er andere eisen gelden zoals pensioenen en permanente verblijfsvergunningen.... Tsjechen werkten er niet in produktiefuncties. Veel te duur. Lawaainiveau ook krap aan een dB-tje onder de toegestane limiet want anders moesten ze gehoorbescherming gaan verschaffen....

Maar de geassembleerde HP computers en laptops waren fijn goedkoop!!

Erik de Perik
14 januari 2023, 17:31
Ja, dat was voor een video-editor als ik een zeer vermakelijk en op de lachspieren laxerend verhaal.

Wat Timmer betreft, ik heb een aantal jaren in 5-ploegendienst gewerkt voor (toen nog) Philips Semiconductors in Nijmegen. Tijdens de jaarlijkse Philips Customer Day (pep-talk dag voor Philips werknemers) werd een video van Timmer vertoond. Hij was op bezoek bij een Philips plant in Shanghai. Roemde de arbeidsethos daar. En een pleidooi voor de 24-uurs economie itt de zogenaamde 9-5 mentaliteit alhier (again.. 5-ploegen dienst). Zei letterijk in die video: " Als ik nog een jonge vent was zou ik graag in zo'n Chinese fabriek willen werken."
Goedkope peptalk van een bijna obese CEO met dito salaris en sky-rocketing aandelen pakket... En toen bestond een fab als Foxconn nog niet eens met hun geweldige arbeidsvoorwaarden..

De man was een wereldvreemde idioot, maar nog steeds vraag ik mij af: hoe kan dit genre hoogopgeleide mannen (want dat zijn het altijd) zo falen op het gebied van kennis? Even een citaat van hem over het millenniumprobleem:


Neemt u zelf nog maatregelen?

“Ik heb de leverancier van mijn verwarming aangesproken en de leverancier van mijn alarminstallatie. Die hebben mij beiden verzekerd dat er niets gebeurt. 'Dat kan ook absoluut niet', heb ik gezegd. Ik moet minstens een maand het land uit als het bij mij thuis fout gaat. Réken maar dat de journalisten bij mij voor de deur liggen om te zien of er bij het millennium-opperhoofd wat misloopt. Ik heb grote morele druk op mijn leveranciers uitgeoefend, laat ik het zo zeggen.”

BRON (https://www.trouw.nl/nieuws/de-ontdekking-van-jan-timmer~b26a2ef2)


Foxconn is van 1974. Timmer was CEO van 1990 tot 1996. Dat gaat nog wel lukken.

Ik liep in 2008 rond bij Foxconn in Tsjechie. Daar konden ze het af met 2 ploegen van personeel dat 10 uur per dag werkte 7 dagen per week en na 3 maanden -1 dag op het vliegtuig terug naar Vietnam, Cambodja of Mongolie. Want na 3 maanden gingen er andere eisen gelden zoals pensioenen en permanente verblijfsvergunningen.... Tsjechen werkten er niet in produktiefuncties. Veel te duur. Lawaainiveau ook krap aan een dB-tje onder de toegestane limiet want anders moesten ze gehoorbescherming gaan verschaffen....

Maar de geassembleerde HP computers en laptops waren fijn goedkoop!!

Hadden wij hier ooit niet een gristen (tegenwoordig Minster van Staat) rondlopen die zich afvroeg waar de VOC-mentaliteit gebleven was?
Waar je mee omgaat word je door besmet. Dat geldt voor motorbendes net zo goed als voor directie en vergelijkbaar tuig.

Pepe
14 januari 2023, 17:57
Maar de geassembleerde HP computers en laptops waren fijn goedkoop!!

Sterk concurrerend is de technische term.
Als copywriter was de term goedkoop/cheap een nono. Les expensive, scherp geprijsd, sterk concurrerend...

Ik schrijf allang geen reclameteksten meer maar dat zit er zo diep ingesleten,
ik kan nog nachten wakker liggen van een beetje extra of een extra beetje :D

jplm
21 januari 2023, 09:12
..geen printplaat te speuren..gewoon alle componenten gesoldeerd als in de jaren stillekes..

Dat vind ik dan weer wel goed gevonden van de producent: in de eerste zin van de specificaties staat “Hand wired tube sockets and plugs”, ik als volslagen electronica-leek denk dan meteen “ik heb zowaar een point to point versterker gekocht”, terwijl de fabrikant alleen maar zegt dat de buisjes en de plugs niet op een printplaat staan.

benwave
22 januari 2023, 08:51
Daar is de rock'n roll groot mee geworden.
Ik zie mezelf nog een 4x12 in me eentje steile trappen opsjouwen maar die tijd is long gone.
20 kg is het nu het maximum, een Deluxe kan nog net.

Mijn DeLuxe weegt 10,9 kilo, met een neodymium erin. Dan kan je er bijna twee meenemen :)

Pepe
22 januari 2023, 09:47
Weet niet wat voor Deluxe je hebt,
Ik heb oude Silverface Deluxe uit '71, die zijn 17.5 kg zonder speaker,
zit nu de Alessandro 12" in, die is 3.5
had er ooit een Jensen Neo in maar dat toverde geen glimlach tevoorschijn.

Als enkel gewicht het issue is kan je met een paar kg al de deur uit natuurlijk.

benwave
22 januari 2023, 11:55
Weet niet wat voor Deluxe je hebt,
Ik heb oude Silverface Deluxe uit '71, die zijn 17.5 kg zonder speaker,
zit nu de Alessandro 12" in, die is 3.5
had er ooit een Jensen Neo in maar dat toverde geen glimlach tevoorschijn.

Als enkel gewicht het issue is kan je met een paar kg al de deur uit natuurlijk.



Een 57' Tweed DeLuxe. Echt de best klinkende versterker die ik ooit heb gehad

https://i.postimg.cc/1g4wc2Q4/IMG-20221226-WA0007.jpg (https://postimg.cc/1g4wc2Q4)

Pepe
22 januari 2023, 12:13
Ik ken die Deluxe, Marcel de Groot zeulde die een tijdje mee,
fantastisch voor slide of ZZ top achtige dingen, sagg meister (ja, woordgrap)
kwa volume te weinig headroom voor mij, zeker als je hecht aan een heldere twang,
dat was ook de reden waarom gitaristen destijds de bassman van de bassist confisqueerden,
en waarom Leo maar doorging met zijn lijn van blond/brown/black en silver,
zoveel mogelijk headroom voor de steel van zijn Texas Playboys

benwave
22 januari 2023, 12:37
Hard spelen mag toch tegenwoordig nergens meer, dus ja hard zat die Tweed,
Zou het trouwens veel verschil maken die Silverface en die Tweed qua clean volume ?

Pepe
22 januari 2023, 12:47
Nogal ja,
ik sleepte in die tijd naar gelang gelegenheid een (Silverface) Princeton of Deluxe mee,
Prince ging ongeveer even hard, ligt ook een beetje aan de efficiency van je speaker
tweed gaat wel vanaf standje 3 al saggen, de Prince wacht tot ie over de 5 mag,
Deluxe is met een potige speaker een kanon, die is voor een zaal als Paradiso al snel te hard,

Wat zo'n tweed ook niet mee heeft kwa decibel is dat ze niet echt door de mix snijden, alle energie van die trafo gaat naar de bassen.

benwave
22 januari 2023, 13:09
Nogal ja,
ik sleepte in die tijd naar gelang gelegenheid een (Silverface) Princeton of Deluxe mee,
Prince ging ongeveer even hard, ligt ook een beetje aan de efficiency van je speaker
tweed gaat wel vanaf standje 3 al saggen, de Prince wacht tot ie over de 5 mag,
Deluxe is met een potige speaker een kanon, die is voor een zaal als Paradiso al snel te hard,

Wat zo'n tweed ook niet mee heeft kwa decibel is dat ze niet echt door de mix snijden, alle energie van die trafo gaat naar de bassen.


In die van mij heb ik TAD condensatoren gestopt. Als je hem zou horen denk je gelijk,..hé bekend geluid. Gewoon gelijk dat Free "alright now" geluid

Als ik van de week wat tijd heb zal ik eens een paar opnametjes plaatsen

Pepe
22 januari 2023, 13:53
Alright Now of Black Betty (1960 twin), dat zal d'r wel uit te halen zijn,
het tweed geluid is toch niet mijn ding, breed en plat, fuzzy bass en knauwend hoog,
moet je liggen natuurlijk, ook geen fan van Marshall die ook op een tweed zijn gebasseerd.

ik hou meer van het ronde van de black & silverface, of het pinnige agressieve van de el 84 Class A broeders,
tis allemaal smaak & voorkeur