PDA

View Full Version : positive ground circuit, wat betekend dit?



no 1 hops
26 december 2022, 09:28
Op volgende pagina vond ik een veroboard fuzz pedaaltje

https://dirtboxlayouts.blogspot.com/2019/06/guyatone-crazy-face.html
https://1.bp.blogspot.com/-6Gnz9mA4NcY/XQiU2WJ1EyI/AAAAAAAAAb0/Avqp6Ve22Z49CU565Fg0q_ZR7Jv4wwuGQCLcBGAs/s400/Guyatone%2BCrazy%2BFace%2BFuzz.png

nu staat er een waarschuwing bij dat dit een 'positive ground circuit is'

Maar wat houd dit in en waar moet je dan blijkbaar om denken

misschien moet ik er ook wel even bij zeggen dat ik een wil proberen zoiets op een breadboard op te zetten en dan ook eens deze te proberen

https://www.tdpri.com/threads/diaz-texas-ranger-schematic.1006122/

Erik de Perik
26 december 2022, 10:08
Dat betekent dat je er op moet letten met de polariteit van de voedingsspanning, maar dat zal wel in het schema staan. De norm is negative ground. Niets bijzonders verder.

Mitch
26 december 2022, 15:01
Je kan m prima voeden met batterij of separate voeding maar niet aan een daisy chain hangen met andere pedalen die negative ground zijn.

Erik de Perik
26 december 2022, 19:15
Je kan m prima voeden met batterij of separate voeding maar niet aan een daisy chain hangen met andere pedalen die negative ground zijn.

Da's een goede om erbij te vermelden :ok:

no 1 hops
27 december 2022, 08:25
had al zo een klein vermoeden dat die waarschuwing er niet voor niets stond. ;)

dank jullie wel!

lcvanderhelm
28 december 2022, 11:37
Ik vraag me af hoe dat werkt,als je hem via de jackpluggen aan andere effectpedalen hangt?Bij de ring van de uitgangsplug staat -9Volt vermeld.Hoe werkt dat dan verder door in de keten?

Plant
28 december 2022, 14:40
Ik vraag me af hoe dat werkt,als je hem via de jackpluggen aan andere effectpedalen hangt?Bij de ring van de uitgangsplug staat -9Volt vermeld.Hoe werkt dat dan verder door in de keten?

Je bedoelt hier het schema uit de tweede link onderaaan de openingspost? Da's een ander pedaal en deze heeft geen positive ground.

lcvanderhelm
28 december 2022, 19:09
Aha vandaar.Is dan de ground 0V en de plus min 9 V?

Plant
28 december 2022, 22:40
Aha vandaar.Is dan de ground 0V en de plus min 9 V?

Zo kun je positive ground beschrijven ja. Ground is 0V en de voedingsspanning t.o.v. ground is negatief. Daarom kun je dus geen daisychain gebruiken.

Je zou wel in het pedaal een switched mode power supply kunnen toepassen die +9V omzet naar -9V t.o.v. ground, maar in de praktijk heb je daar vaak storing van als de schakelfrequentie in het audiogebied ligt.

lcvanderhelm
29 december 2022, 10:55
Wat kan nou een reden zijn voor een ontwerper om voor positive ground te kiezen?
Ik meen dat het vroeger onder andere bij auto's vaker voorkwam maar tegenwoordig is het toch meer een rariteit?

Dirk_Hendrik
29 december 2022, 12:38
Wat kan nou een reden zijn voor een ontwerper om voor positive ground te kiezen?

Historie.
De eerste circuits met transistoren, waar fuzzen vrij aardig toe behoren, komen uit de tijd dat transistoren vnl van het PNP type waren. Die waren als eerste uitgevonden en dus het meest gangbaar en bij die dingen is een positieve ground gangbaar. Pas later werden de NPN, welke vragen om een "positieve benadering".

lcvanderhelm
29 december 2022, 19:05
OP die fiets.Dank voor de uitleg.

no 1 hops
1 januari 2023, 09:40
begrijp ik het dus goed dat je dit effect zijn eigen voeding moet geven en dat je dat niet aan kan passen zodat je hem aan een daisy chain of voeding met meerdere geïsoleerde aansluitingen kan aansluiten (eventueel met een converterplug die + en - omdraait)?

Erik de Perik
1 januari 2023, 11:45
Nee dat begrijp je niet goed. Daisy chain kan niet maar met een ompool snoertje wel, die zijn daar voor.

Dirk_Hendrik
1 januari 2023, 14:34
Nee dat begrijp je niet goed. Daisy chain kan niet maar met een ompool snoertje wel, die zijn daar voor.

Nee. Die zijn daar niet voor ;-)
Een ompoolsnoertje gooit alléén de polariteit van de aansluiting om. Gebruik zo'n ding als "oplossing" voor het positive ground probleem en je hebt een magistrale kortsluiting.

Wat je regelmatig ziet is dat pos gnd fuzzen van een interne converter wordenb voorzien die, met een DCDC converter +9V in -9V omzetten. Daarmee heeft kan het effect dus wel mee in een daisy chain. Nadeel kan zijn dat als er nog iets staat te DCDC converteren je dantastische intermodulatiepiepen krijgt. Die dus juist met high gain effecten als fuzzen weer lekker worden doorversterkt.

cluseau
1 januari 2023, 15:02
Of je bouwt hem met een NPN transistor en draai voeding en de elkco's om.

Erik de Perik
1 januari 2023, 15:17
Ohja stom van me, je keert daar niet de aarde van het systeem mee om.

no 1 hops
2 januari 2023, 09:17
Nee. Die zijn daar niet voor ;-)
Een ompoolsnoertje gooit alléén de polariteit van de aansluiting om. Gebruik zo'n ding als "oplossing" voor het positive ground probleem en je hebt een magistrale kortsluiting.

Wat je regelmatig ziet is dat pos gnd fuzzen van een interne converter wordenb voorzien die, met een DCDC converter +9V in -9V omzetten. Daarmee heeft kan het effect dus wel mee in een daisy chain. Nadeel kan zijn dat als er nog iets staat te DCDC converteren je dantastische intermodulatiepiepen krijgt. Die dus juist met high gain effecten als fuzzen weer lekker worden doorversterkt.dankje D.H.
duidelijk dus dat als ik het geluid wil horen wat het zou moeten geven ik gewoon een aparte adapter moet gebruiken.
de tip van Cluseau lijkt ook praktisch, maar ik heb daar te weinig verstand van om in te schatten of dit toch een ander geluid gaat opleveren.
(maar dat is natuurlijk ook weer een project om te proberen, zoveel onderdelen ben je daar niet aan kwijt per pedaaltje)

RB-1
2 januari 2023, 15:08
Of je bouwt hem met een NPN transistor en draai voeding en de elco's om.In principe, ja. Maar...
Die oude PNP's waren vrijwel altijd germaniumtransistoren, terwijl de NPN's na ~1970 vrijwel allemaal siliciumtorren zijn.
De basis-emitter spanning is daar ~0,6 volt, terwijl germanium een doorlaatspanning van ~0,3 volt heeft.
Betekent dus dat je de instelweerstanden opieuw moet berekenen, want silicium doet bij 0.3 nog niet zoveel (lees: er loopt geen collectorstroom).
Nu wil je bij fuzz de boel lekker oversturen dus zo precies als voor een lineaire versterkertrap hoeft het niet.
Maar het is wel leuk als het tenminste iets doet....

no 1 hops
2 januari 2023, 18:54
In principe, ja. Maar...
Die oude PNP's waren vrijwel altijd germaniumtransistoren, terwijl de NPN's na ~1970 vrijwel allemaal siliciumtorren zijn.
De basis-emitter spanning is daar ~0,6 volt, terwijl germanium een doorlaatspanning van ~0,3 volt heeft.
Betekent dus dat je de instelweerstanden opieuw moet berekenen, want silicium doet bij 0.3 nog niet zoveel (lees: er loopt geen collectorstroom).
Nu wil je bij fuzz de boel lekker oversturen dus zo precies als voor een lineaire versterkertrap hoeft het niet.
Maar het is wel leuk als het tenminste iets doet....

bedankt voor de uitleg

jasses
15 januari 2023, 09:36
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik heb wel enkele pedalen (moogerfooger) die een center positive voeding nodig hebben, en kan die perfect mee aan mijn T-Rex fuel tank hangen met zo'n polariteitomdraaikabeltje.

Dirk_Hendrik
15 januari 2023, 12:31
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik heb wel enkele pedalen (moogerfooger) die een center positive voeding nodig hebben, en kan die perfect mee aan mijn T-Rex fuel tank hangen met zo'n polariteitomdraaikabeltje.

Klopt. Je begrijpt het inderdaad niet helemaal ;-). Daarin ben je niet de enige. Velen gingen je voor, velen zullen nog volgen.

Positive of negative ground gaat over het circuit. Niet over de polariteit van de adapterplug.

Bij de meeste pedalen is de ground de - pool van de adapter. Die ground wordt dus in je pedaal ook verbonden met de ground van je jacks. Het maakt daarbij geen drol uit op welk pinnetje van de adapter die fysiek zit aangesloten.

Stel je nou voor dat je een pedaal hebt waarbij de +pool van je adapter aan de ground zit en je daisychaint dat door naar een voorgenoemd pedaal. Dan heb je een mega-kortsluiting.

Beide hebben niets te maken met of de + of - aansluiting op de center van het plugje zit en polariteit omdraaien gaat daar ook niet helpen. Dan gaat je pedaal het gewoon niet doen (vrolijke scenario) of overlijdt je pedaal ter plekke (realistische scenario).

Jouw Moogerfooger pedalen hebben dus een center positive aansluiting (fysieke uitvoering) maar het circuit is (gewoon) negative ground.

cluseau
15 januari 2023, 16:47
In principe, ja. Maar...
Die oude PNP's waren vrijwel altijd germaniumtransistoren, terwijl de NPN's na ~1970 vrijwel allemaal siliciumtorren zijn.
De basis-emitter spanning is daar ~0,6 volt, terwijl germanium een doorlaatspanning van ~0,3 volt heeft.
Betekent dus dat je de instelweerstanden opieuw moet berekenen, want silicium doet bij 0.3 nog niet zoveel (lees: er loopt geen collectorstroom).
Nu wil je bij fuzz de boel lekker oversturen dus zo precies als voor een lineaire versterkertrap hoeft het niet.
Maar het is wel leuk als het tenminste iets doet....


Niks omreken, NPN (https://www.tessatronic.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=6596&virtuemart_category_id=2903) is ook goed te vinden in germanium.

no 1 hops
17 januari 2023, 19:52
Niks omreken, NPN (https://www.tessatronic.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=6596&virtuemart_category_id=2903) is ook goed te vinden in germanium.dankjewel!