PDA

View Full Version : Bluegate: Love is like a stick



bluegate
25 december 2022, 09:11
Op de valreep van het jaar weer een nieuw nummer uitgebracht.

Love is like a stick.

Gaat over de scherpe kanten van de liefde, het gevoel dat je lamgeslagen bent.
En je kunt de klappen ontvangen of uitdelen.

Luisteren op Spotify (https://open.spotify.com/track/4E1NyeVZ9mqiaKcMc3udku?si=4c1a6df881a34dd3)

Kijken op YouTube (https://youtu.be/wzKvhPuS69Y)

Enjoy of niet :seriousf:

Fusion
25 december 2022, 09:42
Je schijnt heel erg te gaan voor hits, views, likes en goed gevonden te worden. Je hebt een aantal zeer goede ingrediënten al te pakken, fijne sound, prettige stem. Maar wil je t naar een hoger niveau tillen zul je denk ik voornamelijk moeten inzetten op:

* Sterkere songs, met een goede hook (je zit er soms dicht tegenaan, zoals hier), een goede brug, pakkendere melodieën, meer variatie, meer details, en iets meer spanningsboog

* Sterker lyrics, iets minder steenkolen, iets meer meeslepend. Je hebt wel goede onderwerpen en goede zinnen af en toe

Wellicht idd samenwerking zoeken met een producer of liedjesschrijver?

Mooie Kerst iig en vooral doorgaan, ik vind t leuk

Fobo
25 december 2022, 10:35
Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb sterkere songs van je gehoord. Het is allemaal weer top uitgewerkt, maar het mist wat. Het komt en het gaat, en alleen de solo springt - vind ik althans - er uit. De zanglijn bestrijkt maar een hele kleine ‘bandbreedte’ waardoor het wat saai/emotieloos wordt; je zingt zogezegd niet ‘vanuit je kloten’ om het maar duidelijk te stellen.
Neemt niet weg dat ik heel veel respect heb voor wat, en hoe je alles doet.
Ik denk dat Fu een aantal suggesties heeft neergelegd waar je zeker voordeel mee kunt halen.
En inderdaad: mooie Kerst, en vooral doorgaan!

bluegate
25 december 2022, 12:12
Thanks guys!
Ik ben inderdaad aan het spelen met wat nou aanslaat bij de luisteraars.
En ja dan kom je snel bij simpele muziek, want dat is gewoon een feit.

Er zit een reden achter, wat mij heel leuk lijkt is een jonge muzikant zoeken en deze een kans te geven. Net zoals ik gehad heb toen ik 18 was en nog helemaal niets kon.
Hij/zij moet wel kunnen zingen, dat is een voorwaarde.
Verder ga ik dan een lied schrijven, alles opnemen, uitbrengen en promoten.
En zo hopelijk iemand een boost geven aan zijn/haar beginnende muzikale carierre.

Dus als juilie nog een kennis, vriend(in) of familielid hebben, stuur maar door.

Ondertussen blijf ik gewoon van alles maken en uitbrengen gewoon omdat ik daar veel plezier aan beleef. Het volgende nummer ben ik nu aan het afronden.

Dweezman
25 december 2022, 15:21
Na! Wat een catchy track man. Vind je zang echt goed gedaan.

Na het lezen van je antwoord op de eerdere feedback, snap ik wat je hier bewust probeert te doen. Het is idd vrij simpel kwa song enzo, maar het werkt wel. Het doet me denken (altijd stom, dat vergelijken) aan sommige Zappa-periodes (de cynische songs) en de de hele toegankelijke periode die Yes heeft gehad.

Ik bewonder je productiviteit, maar helemaal hoe goed het je lukt je muziek 'te richten' naar een doel (groep). Zou ik nooit kunnen.

Fusion
25 december 2022, 19:35
Ik denk dat je een verkeerde definitie van "simpel" hanteert, want simpel is niet hoe ik populaire muziek zou willen bestempelen eerlijk gezegd. Probeer t maar eens te maken valt vies tegen, dus ;)

bluegate
25 december 2022, 19:55
Thanks Dweezman, ik ben er nog steeds niet achter wat een hit een hit maakt helaas :) Dank voor je complimenten!

@Fusion, het is zeker niet simpel maar als je ziet hoeveel hits zijn geschreven met I - vi - IV - V is ongelofelijk. En soms alleen met 1 akoestische gitaar met zang zonder solo's en het kan een hit zijn.
Ik zal nooit een hit worden, en dat streef ik niet na. Ben inmiddels 52 en zit niet meer te wachten op het artiesten leven :supercool:
Puur bezigheid therapie voor mij, en ik zou het echt leuk vinden om iemand met potentie te helpen om te starten.

Fusion
25 december 2022, 22:10
Ik volg t niet helemaal meer of nou wel of niet een hit wilt lol. Maar goed, een liedje is meer dan een akkoorden progressie he, een aantal elementen heb ik al eerder als tip genoemd.

Succes met de zoektocht 3n vel plezier met de therapie ;)

bluegate
25 december 2022, 23:53
Haha, geen hit maar wel leuk als er meer mensen luisteren dan een paar honderd.

Dank je, ga er zeker mee aan de slag!

arjanb01
26 december 2022, 08:25
Gewoon lekker doen waarbij jij je goed voelt.
Ik zit de afgelopen dagen regelmatig tijdens auto ritjes naar (schoon) familie en als je de radio aanzet, dan valt mij op dat de grootste hits bestaan uit 4 akkoorden die op dezelfde manier doorgaan. Ed Sheerans liedjes blinken daarin uit. Muzikaal armoedig, maar hij harkt er wel miljoenen mee binnen. Mensen willen simpel, catchy en makkelijke muziek horen. Is van alle tijden. Was vroeger niet anders.

Fusion
26 december 2022, 08:29
Als jij denkt dat die muziek armoedig is, denk ik eerlijk gezegd dat dat precies blootlegt wat jij (nog) ontbeert en waarom t jou niet lukt muziek te schrijven die meer views of hits of streams etc trekt. Ik zou me er meer in verdiepen, wellicht dat je er dan ook meer uit kunt halen dan t akkoordenschema, en wellicht dat je er dan ook meer bewondering voor krijgt en wellicht lukt t je dan kom zelf meer aantrekkelijke liedjes te schrijven. Het is een ware kunst, en echt niet makkelijk, en helemaal met armoedig

benwave
26 december 2022, 09:36
Ed Sheerans liedjes blinken daarin uit. Muzikaal armoedig, .

Arjan.. Arjan ..Arjan...... Ed Sheeran muzikaal armoedig !! Dat kan maar twee dingen betekenen, of je heb totaal geen verstand van muziek, of je heb nog nooit naar die man geluisterd

Cageman
26 december 2022, 09:42
Fu, je hebt een te hoge dunk van de top van de top van de pop. Het is wel degelijk muzikaal armoedig, omdat de industrie kan bepalen welke weinige elementen ertoe doen en daar dan in voorzien. Al het risico is eruit en alleen de uitvoerders veranderen om de zoveel tijd. Alle artistieke vrijheid die nog over is, gaat zitten in subtiliteiten en nuances waardoor wij nu kunnen zeggen: zie je, het zit wel degelijk heel vernuftig in elkaar. Ik zou het gedeeltelijk met je eens zijn als het ging over twee of drie tiers onder Ed Sheeran.

Cageman
26 december 2022, 09:55
Arjan.. Arjan ..Arjan...... Ed Sheeran muzikaal armoedig !! Dat kan maar twee dingen betekenen, of je heb totaal geen verstand van muziek, of je heb nog nooit naar die man geluisterd

Ik word moe van dit soort sadomasochistisch geneuzel.

benwave
26 december 2022, 09:58
Ik word moe van dit soort sadomasochistisch geneuzel.

En ik wordt moe van jou politiek correcte oneerlijk gezwam, wees een keer eerlijk in je commentaar, of hou je muil

Cageman
26 december 2022, 10:02
Verklaar je nader. Ik vind het vooral oneerlijk om iemand alleen de keuze te geven het met jou eens te zijn of geen verstand van muziek te hebben.

benwave
26 december 2022, 10:04
Fu, je hebt een te hoge dunk van de top van de top van de pop. Het is wel degelijk muzikaal armoedig, omdat de industrie kan bepalen welke weinige elementen ertoe doen en daar dan in voorzien. Al het risico is eruit en alleen de uitvoerders veranderen om de zoveel tijd. Alle artistieke vrijheid die nog over is, gaat zitten in subtiliteiten en nuances waardoor wij nu kunnen zeggen: zie je, het zit wel degelijk heel vernuftig in elkaar. Ik zou het gedeeltelijk met je eens zijn als het ging over twee of drie tiers onder Ed Sheeran.

Alle grote muzikanten ter aarde willen met die man samen werken, en dat heeft niets met geld te maken want dat hebben ze zat,
Maar meneer zolderkamer muzikant Cageman zal wel even zeggen hoe de wereld in elkaar steekt, hoe je muziek moet maken en wat wel of niet goed, ingewikkeld of ik weet weet niet wat is.
Over hoge dunk gesproken

benwave
26 december 2022, 10:05
Verklaar je nader. Ik vind het vooral oneerlijk om iemand alleen de keuze te geven het met jou eens te zijn of geen verstand van muziek te hebben.

We hebben het hier nu niet over smaak,

Fobo
26 december 2022, 10:05
Voordat we verder rollebollen misschien eerst maar eens definiëren wat muzikale armoede is. Voor mij is dat een (dis)kwalificatie op basis van persoonlijke smaak. Muziek raakt je, of het raakt je niet. Vaak raakt juist de meest simpele (armoedige?) muziek....

Cageman
26 december 2022, 10:13
We hebben het hier nu niet over smaak, Ik dacht meer te lezen dan alleen een reactie op wat ik hier zei, maar ik heb me vergist dan denk ik.

Dweezman
26 december 2022, 11:11
Jongens, Kerst!

Ow wacht, daar heb ik net een ietwat weinig hoopvol liedje over gemaakt.

Praten over muziek, kunst of smaak is allemaal contextueel. Je kunt zoveel frames vinden, waar vanuit je kunt kijken, iets kunt vinden, of iets kunt waarderen. In die zin hebben we allemaal gelijk of ongelijk. Denk ik.

Cageman
26 december 2022, 11:26
Voordat we verder rollebollen misschien eerst maar eens definiëren wat muzikale armoede is. Voor mij is dat een (dis)kwalificatie op basis van persoonlijke smaak. Muziek raakt je, of het raakt je niet. Vaak raakt juist de meest simpele (armoedige?) muziek....
Muzikale armoede is volgens mij inderdaad subjectief. Als ik het zelf gebruik, zou ik het toch al snel relateren aan de populariteit van een muzikant. Is Ed Sheeran een goede muzikant? Bevat zijn muziek doordachte stukjes, overgangen, structuren? Dat soort vragen. Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat de antwoorden ja zijn, in ieder geval tot op zekere hoogte. In het geval van Ed denk ik toch wel dat zijn populariteit veel meer door andere zaken dan de muziek zelf bepaald wordt. In die zin vind ik het een goed advies richting bluegate: wordt niet als Ed.

benwave
26 december 2022, 12:38
In het geval van Ed denk ik toch wel dat zijn populariteit veel meer door andere zaken dan de muziek zelf bepaald wordt. In die zin vind ik het een goed advies richting bluegate: wordt niet als Ed.

Jongen toch besef je wel hoe eigenaardig dit is wat je hier zeg ? ? Dit advies geven aan iemand om niet te worden als Ed S, een van de populairste artiesten van de laatste 100 jaar ! En dan denken dat je wijsheid in pacht heb, puur narcistisch gedrag

"De Britse zanger gaf in 2018 maar liefst 94 concerten in 53 verschillende steden. In totaal goed voor 4,8 miljoen kaartjes! Het toppunt? Er is geen enkele zanger of band die het de afgelopen tien jaar beter deed. "

"Volgens Pollstar bracht The Divide Tour van Ed Sheeran in totaal zo’n 378 miljoen euro op. Dat is zelfs een stuk beter dan de Amerikaanse popdiva Taylor Swift. Zij staat op de tweede plek met 345 miljoen dollar of omgerekend zo’n 302 miljoen euro"

Zomaar wat quotes

bluegate
26 december 2022, 14:55
Zo, dat vliegt lekker uit de bocht…

Relax, muziek zou leuk moeten zijn. En iedereen mag een mening hebben, je kan ook kiezen om deze niet te ventileren.

Iedereen kan waarschijnlijk die 4 akkoorden spelen, maar niet iedereen kan er een hit mee schrijven.
Het gaat om het totaal van alles, artiest, looks, arrangement, feel noem maar op.

Soms is het uitdagend om iets simpels lekker te laten klinken.

Ik het jarenlang in een 60’ies band gespeeld, van Maastricht tot Sneek dus vrijwel heel NL en veel geld verdiend
En dat zijn meestal maar 3 akkoorden!

Fusion
26 december 2022, 19:34
Het ging eigenlijk een beetje mis met Arjen, muziek armoedig noemen die enorm goed in elkaar zit getuigt gewoon niet van veel inzicht in muziek, en daarnaast, sowieso, smaak subjectief etc dus sowieso rare opmerking. Ik ken heel, heel weinig muziek die armoedig zou noemen. En arme Edje zit daar niet bij


Einde mijn bijdrage hier

Erik de Perik
26 december 2022, 19:58
Arjan waait met alle winden mee en dan maakt hij eens een kritische opmerking, waarvan hij waarschijnlijk verwacht dat 'ie goed valt.....

Voor mij is "muzikale armoede" een vorm van luiheid, dus als een band/componist voor de zoveelste maal vrijwel hetzelfde nummer produceert.

Cageman
28 december 2022, 10:27
Jongen toch besef je wel hoe eigenaardig dit is wat je hier zeg ? ? Dit advies geven aan iemand om niet te worden als Ed S, een van de populairste artiesten van de laatste 100 jaar ! En dan denken dat je wijsheid in pacht heb, puur narcistisch gedrag

"De Britse zanger gaf in 2018 maar liefst 94 concerten in 53 verschillende steden. In totaal goed voor 4,8 miljoen kaartjes! Het toppunt? Er is geen enkele zanger of band die het de afgelopen tien jaar beter deed. "

"Volgens Pollstar bracht The Divide Tour van Ed Sheeran in totaal zo’n 378 miljoen euro op. Dat is zelfs een stuk beter dan de Amerikaanse popdiva Taylor Swift. Zij staat op de tweede plek met 345 miljoen dollar of omgerekend zo’n 302 miljoen euro"

Zomaar wat quotes
Kerst is weer voorbij. Dus let's go.

Bennie, Bennie, Bennie toch..

Die argumentatie klopt niet. Populariteit is niet hetzelfde als muzikale inhoud. Daar waren we al uit. Het doel is niet hetzelfde als het middel om er te komen; "wordt als Ed" kan in het rijtje "wordt rijk" en "wordt onsterfelijk". Zelfs Ed S. zou zeggen dat hij geworden is wie hij is door zichzelf te blijven en hard te werken en niet zozeer door de drang om de populairste artiest van de wereld te worden. Volgens mij is dat ook precies het onderliggende advies van meer hier: focus niet teveel op streams/views.

Als het narcistisch is om gewoon van jezelf uit te kunnen gaan zonder eerst altijd de hielen van de goden te moeten likken, dan so be it. Die draag ik met trots.

@bluegate: tenzij je er zelf veel lol aan hebt, zou ik wat minder met de video bezig zijn en wat langer stilstaan bij de muziek. Als je de muziek mute, is de structuur en zelfs de betekenis van het nummer al duidelijk. En als je echt voor een video gaat, dan vol, zoals die met dat beertje, dus met meer eigen beelden.

Verder vind ik het weer een vermakelijke tune. Weinig spektakel. Misschien moet je een keer aan een nummer beginnen zonder van tevoren al te weten hoe het moet worden. Jezelf een beetje triggeren om dingen net even anders te doen. Dat kan op allerlei fronten, qua sounds, qua opnametechniek, akkoorden, etc. Ik zou niet alles tegelijk doen, om het niet helemaal avant garde te maken gelijk.

bluegate
28 december 2022, 20:24
Dank voor je adviezen.

Het is misschien niet af te horen aan de liedjes, maar het laatste wat je aanhaalt is exact wat ik doe,
Als ik start is het enige wat ik heb 3 stukjes, akkoorden voor couplet, refrein en brug en een genre idee.
Dan zoek ik drums die bij het ritme passen wat ik op gitaar speel.
Van daaruit ga ik een baslijn improviseren.
Vervolgens speel ik alles opnieuw in.
En dan ga ik opvullen, alles zonder idee tot ik ga improviseren op de basistracks.
Ik heb wel favoriete instrumenten die ik graag hoor, en dat maakt het veelal retro 😉