PDA

View Full Version : H&K Black Spirit 200 en midi aansturen ?



FNaRK
24 december 2022, 23:43
soort van HNAD, vorige week een Hughes and Kettner Black Spirit 200 aangeschaft, de head versie dus, met een schattig H&K TS112 cabinetje ....
Geen floorboard en dus alleen presets wisselen met een app op je phone.
Zou ik een willekeurig goedkoop multi FX pedaal kunnen kopen (uiterraard met Midi in/uit) en daarmee de opgeslagen presets mee kunnen kiezen. En wellicht ook het eventueel aanwezige volumepedaal kunnen gebruiken ?

*noob*

pasqual
25 december 2022, 00:22
Onderstaande tekst komt van de manual van de BS head. Je kunt dus ieder midi apparaat gebruiken voor het opslaan van presets. Wat nog van belang is of je de amp het midiboard laat voeden (7 pins midikabel) of extern (5 pins midikabel).
Welk board nu het meest geschikt is weet ik niet maar daar zal heus wel iets over te vinden zijn.

Heads Up: The FSM-432 comes with a 7-pin MIDI cable. You do not need
a power source for the FSM-432 because phantom power is provided.
If you wish to use a 5-pin MIDI cable however, you will need a power
supply. For such cases, the FSM-432 provides an innovative mains port
that accepts any AC or DC adapter rated for 9 to 15 volts.
• MIDI Out/Thru: MIDI Out/Thru forwards signals patched into the MIDI
In to other devices. You can connect any external MIDI-enabled signal
processor that you wish to switch synchronously with Black Spirit 200.

ps: dat 112 cabinetje haalt niet het beste naar boven uit je amp. Voor thuis is het ding best in orde maar op volume (repetitie en optreden) komt er vooral lawaai uit en weinig ballen:stop:

Rinze
25 december 2022, 09:43
Ik zie in de handleiding dat je de BS met elk midi pedaal kunt aansturen. Voor het oproepen van presets heb je alleen program changes nodig, dan voldoet een simpele midi controller. Ik had zelf jaren een H&K Switchblade met de bijbehorende midi switch, maar die werkte ook met mijn Roland FC50. Die laatste kun je tweedehands voor een paar tientjes op de kop tikken. De footswitch van H&K is helaas duur, maar misschien een tweedehands exemplaar? Een multi fx pedaal zou ook kunnen werken maar moet dan wel een midi uitgang hebben en dat zit meestal niet op de goedkopere. Is ook dubbelop want je hebt al effecten in je versterker.

Hoe bevalt de Black Spirit? Ik vind het ook een interessant ding, maar heb mijn twijfels bij de bouwkwaliteit. De knoppen schijnen nogal plastic aan te voelen. En veel lui vinden de lead en ultra kanalen niet overtuigend, teveel compressie. Wat vind jij tot nog toe? Al op volume geprobeerd?

De BS is voor mij interessant omdat ik het toch zie als een doorontwikkeling van het Switchblade concept. Heb ook wel zitten kijken naar een tweedehands SB maar die dingen zijn onderhand ook 20 jaar oud en dan krijg je toch een hoop kosten. En ik zit niet te wachten op weer een zware buizenbak die ook nog onderhoudsgevoelig is.. Ik was altijd erg tevreden met die Switchblade, had hem achteraf misschien toch gewoon een grote beurt moeten laten geven.

FNaRK
25 december 2022, 11:10
ps: dat 112 cabinetje haalt niet het beste naar boven uit je amp. Voor thuis is het ding best in orde maar op volume (repetitie en optreden) komt er vooral lawaai uit en weinig ballen:stop:

Ik vind de 112 zelfs thuis(volume) al slecht klinken, met de FRFR knop aan en de speaker-sim aan klinkt het al een stuk beter

FNaRK
25 december 2022, 11:21
Hoe bevalt de Black Spirit? Ik vind het ook een interessant ding, maar heb mijn twijfels bij de bouwkwaliteit. De knoppen schijnen nogal plastic aan te voelen. En veel lui vinden de lead en ultra kanalen niet overtuigend, teveel compressie. Wat vind jij tot nog toe? Al op volume geprobeerd?


Hij bevalt eigenlijk nog wel, tot nu toe alleen thuis gebruikt, volgend jaar maar een keer mee naar de repetitieruimte.
Knopjes voelen idd wel wat goedkoop aan, mastervolume kraakt maar dat schijnt een bekend probleem te zijn, gisteren ingespoten met contactspraqy en het lijkt wat minder te kraken.
Ik heb ook jaren een Switchblade gehad, maar vond 'm wat lomp en zwaar. Veel ruis ook. In mijn tijd van GAS dus er moets wel weer wat anders komen. Zit nu in de fase van "hoe sinpeler hoe beter" maar ik moet wel minimaal 1 (liefst 2) XLR-uit hebben om mijn eigen mixer / in-ear en de band-mixer te voeden (lang verhaal, maar doof aan één kant dus ik moet wat inproviseren met koptelefoons...)
En dan valt er en hoop af, alle nieuwe moderne shizzle (Kempers, Helixen etc) vallen af want ik heb geen zin meer in menu's en een triljoen instellingen en keuzes ;-)
Gebruik eigenlijk alleen het Ultra kanaal (want: METAL !!!) en de beperkte FX zijn voor mij voldoende. Wat ik mis is een ingebouwde tuner en de mogelijkheid om presets te wisselen op de versterker zelf. Zit ik weer met een iPad om te schakelen. Vandaar de zoektocht naar een goedkope manier om presets te wisselen.

FNaRK
25 december 2022, 11:25
Je kunt dus ieder midi apparaat gebruiken voor het opslaan van presets. Wat nog van belang is of je de amp het midiboard laat voeden (7 pins midikabel) of extern (5 pins midikabel).
:stop:

Dat had ik ook gelezen, zoek dus eigenlijk de goedkopste multi-FX met midi-aansluiting (want hopelijk goedkoper dan een dedicated floorboard). Vroeg me alleen af hoe ik dan de midi-change programmeer in de multi-FX ... we gaan YouTube maar eens bekijken ;-)

Erik de Perik
25 december 2022, 22:41
Een MIDI controller is toch niet zo duur?

miyaru
25 december 2022, 22:51
Een MIDI controller is toch niet zo duur?

Zoals deze:

https://www.thomann.de/nl/behringer_fcb_1010.htm

Erik de Perik
25 december 2022, 23:36
Is wel behoorlijk groot en zwaar, ik heb 'm ook.
Zie dat de originele MIDI switch 199 kost. Dat is toch wel te doen?

https://www.thomann.de/intl/hugheskettner_fsm_432_mk_iv_555003.htm

D3nnis
26 december 2022, 06:29
Beetje afhankelijk wat je nodig hebt, maar als het alleen een beetje program changes schakelen is zou dit al voldoende kunnen zijn: https://www.thomann.de/nl/harley_benton_mp_100_midi_foot_controller.htm?glp= 1&gclid=CjwKCAiAhqCdBhB0EiwAH8M_GuRsjDbeCG3_DZfZyAFh d-06-iGboW_htCxaocrSATxnWScVZfCw8hoCcGAQAvD_BwE

Als het uitgebreid moet worden midi controllers toch al wel snel prijzig.

MarkS
26 december 2022, 10:10
Eehm,,, was de floorversie dan niet een betere keuze geweest?

FNaRK
26 december 2022, 11:25
Eehm,,, was de floorversie dan niet een betere keuze geweest?

zeer logische opmerking, ik heb erover gedacht maar ... ik heb wat spul in een rack zitten (achter me, op een speaker-cab, stroomvoorziening allemaal in 1 blok etc ..) en er moeten wel wat kabels heen en weer, had ik geen zin in. Plus, op mijn leeftijd heb ik geen zin meer om op mijn knieeen aan de knoppies te draaien, graag alles op ooghoogte :supercool:
Bewuste keuze dus, alleen nog effe een controller.

MarkS
26 december 2022, 13:23
Begrijpelijk!

Erik de Perik
26 december 2022, 15:23
Maar dan wil je die rackspulletjes waarschijnlijk ook mee schakelen?

FNaRK
26 december 2022, 16:35
Nee, niet nodig, wil alleen de presets (kanalen) van de Black Spirit kunnen kiezen. Met mijn voet ;-)

Erik de Perik
26 december 2022, 19:28
Nee, niet nodig, wil alleen de presets (kanalen) van de Black Spirit kunnen kiezen. Met mijn voet ;-)

De amp heeft (virtueel) vier kanalen dus het enige wat jij wilt is tussen die vier schakelen? Als ik even rondkijk dan zit je sowieso boven de 100 EUR en dan vind ik de stap naar een originele voor 199 EUR gauw gemaakt. Dan loop je ook niet te klooien met een externe voeding.



Mijn Rocktron Midimate krijgt overigens MIDI èn 9V voeding via een standaard microfoonkabel :soinnocent:

dml
26 december 2022, 19:38
Boss FC-50, kost 2e hands geen drol.

Erik de Perik
26 december 2022, 19:41
Boss FC-50, kost 2e hands geen drol.

Zoals deze inderdaad:

https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en-instrumenten/midi-apparatuur/m1895190711-boss-fc-50-midi-foot-controller

FNaRK
26 december 2022, 20:33
Had ik ook gezien, dank voor de tip :rockon:

MarkS
27 december 2022, 09:45
Gebruikte ik back in the day ook. prima ding!

MarkS
27 december 2022, 09:46
Mijn Rocktron Midimate krijgt overigens MIDI èn 9V voeding via een standaard microfoonkabel :soinnocent:

Mijn MidiMate deed dat met een 7-pins MIDIkabel

D3nnis
27 december 2022, 11:00
Mijn MidiMate deed dat met een 7-pins MIDIkabelDat is inderdaad "normaal"
Ik heb lang met een 5-pins xlr gewerkt. 3 pinnetjes midi, 2 pinnetjes signaal voor pedalboard tuner.
Ik deed voeding apart, omdat ik niet wist hoe je die voeding ook nog over die 3 midi pinnen moet gooien zonder de hele zooi op te blazen.

Erik de Perik
27 december 2022, 15:00
Ik heb dat zelf in die MidiMate gebouwd, op aanwijzing van Ernst Fliek. Je hebt maar drie draadjes nodig voor voeding en midi.

FNaRK
27 december 2022, 16:39
Inmiddels een optie op een Roland FC200 ... €60 leek me een goeie prijs ;-)

dml
27 december 2022, 17:24
Inmiddels een optie op een Roland FC200 ... €60 leek me een goeie prijs ;-)

Ook helemaal prima, niet kapot te krijgen.
Kan me het bijna niet voorstellen maar mocht het volume van de H&K niet op CC7 zitten, dan kan je dat op de FC200 wijzigen (bij de FC-50 kan dat niet).

FNaRK
27 december 2022, 17:31
een FC-50 heeft een 5 pin MIDI, dus geen stroom ?
Effe checken of de FC-200 dat wel heeft, geen zin in extra stroom / adapter meuk

FNaRK
27 december 2022, 17:38
Effe checken of de FC-200 dat wel heeft, geen zin in extra stroom / adapter meuk

check: ook niet. Zit ik dan vast aan een extra stroomkabel. Misschien toch maar kijken voor een originele H&K trapplank.

Ook nog een optie voor een Digitech GNX2 multi FX. €50 en 5 km rijden. Midi in en een volumepedaal...

D3nnis
27 december 2022, 18:51
een FC-50 heeft een 5 pin MIDI, dus geen stroom ?
Effe checken of de FC-200 dat wel heeft, geen zin in extra stroom / adapter meuk

Voeding is bijna nooit voorzien voor zover ik weet.
Binnen midi is 5-pin DIN standaard, maar je hebt maar drie draadjes nodig.
Bij goedkope midi kabels zie je ook nog weleens dat niet eens alle vijf pinnetjes aangesloten zijn.

7-pin wordt nog weleens gebruikt oa door rocktron tbv voeding.




Ik heb dat zelf in die MidiMate gebouwd, op aanwijzing van Ernst Fliek. Je hebt maar drie draadjes nodig voor voeding en midi.

Officieel niet, want dat is niet conform midi standaard. Die schrijft volgens mij zelfs voor dat het zakje galvanisch gescheiden moet zijn. Maar wel mooi als het werkt :)
Is het apparaat aan de andere kant van de midi mate ook nog aangepast of is het iets in de midi mate zelf?
Dat laatste zou het mooiste zijn, dan kan het ook niet fout.
Ik heb een Rocktron All Access gehad, maar die had nogal wat mA stroom nodig bij 9VAC; in vraag me af of je die energie altijd kunt krijgen uit het leverende apparaat.



@FNaRK, een midi controller als de Tech 21 midi mongoose kun je voeden met een 9V blokje. Is ook extra geklooi tov helemaal geen geklooi, maar misschien nog te doen.
Maar goed, als je die nieuw moet kopen is dat prijstechnisch weer minder interessant tov de originele footswitch (als het universeel zijn verder geen waarde heeft omdat je toch geen andere apparaten wilt aansturen).

Erik de Perik
27 december 2022, 18:59
check: ook niet. Zit ik dan vast aan een extra stroomkabel. Misschien toch maar kijken voor een originele H&K trapplank.

Ook nog een optie voor een Digitech GNX2 multi FX. €50 en 5 km rijden. Midi in en een volumepedaal...



Die Digitech heeft ook een externe voeding, maar waarschijnlijk wel alle kutsounds aan boord waar ze zo beroemd om geworden zijn.

:hide:

'90s metal :blast::blast::blast:


De voeding in jouw rack stoppen, de voedingskabel verlengen en aan de midikabel bevestigen kan ook hè.

Erik de Perik
27 december 2022, 19:52
Voeding is bijna nooit voorzien voor zover ik weet.
Binnen midi is 5-pin DIN standaard, maar je hebt maar drie draadjes nodig.
Bij goedkope midi kabels zie je ook nog weleens dat niet eens alle vijf pinnetjes aangesloten zijn.

7-pin wordt nog weleens gebruikt oa door rocktron tbv voeding.





Officieel niet, want dat is niet conform midi standaard. Die schrijft volgens mij zelfs voor dat het zakje galvanisch gescheiden moet zijn. Maar wel mooi als het werkt :)
Is het apparaat aan de andere kant van de midi mate ook nog aangepast of is het iets in de midi mate zelf?
Dat laatste zou het mooiste zijn, dan kan het ook niet fout.
Ik heb een Rocktron All Access gehad, maar die had nogal wat mA stroom nodig bij 9VAC; in vraag me af of je die energie altijd kunt krijgen uit het leverende apparaat.

Ik heb in de MidiMate een optocoupler losgehaald voor die galvanische scheiding en dat was het eigenlijk. Prettig is dat je niet meer met kwetsbare DIN stekkers loopt te klooien en mocht deze MIDI kabel kapot zijn, pak je een willekeurige andere symmetrische XLR signaalkabel. Het beste is sowieso om een externe 9V voeding te gebruiken, ik had een zelfbouw 2A voeding in m'n rack. Tegenwoordig koop je een goede voor wèhnâg.

Rinze
29 december 2022, 16:05
Hij beviel toch niet?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

FNaRK
29 december 2022, 19:22
Hij beviel toch niet?


:stop:

Ben nog aan het testen, eerste indruk thuis was goed, maar moet meer tijd nemen in de oefenruimte. Erg gevoelig voor soort cabinet heb ik al ontdekt, de Redbox overtuigd (nog) niet (uitvoer naar mijn in-ears klonk matig)

Rinze
29 december 2022, 20:23
:stop:

Ben nog aan het testen, eerste indruk thuis was goed, maar moet meer tijd nemen in de oefenruimte. Erg gevoelig voor soort cabinet heb ik al ontdekt, de Redbox overtuigd (nog) niet (uitvoer naar mijn in-ears klonk matig)Maar hij staat op mp?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Rinze
11 januari 2023, 14:53
Als je flauw bent van die Black Spirit dan kan ik je aanraden om de BluGuitar AMP1 Iridium eens te proberen. Ik heb vorige week de knoop doorgehakt en er een nieuw besteld omdat er tweedehands niet aan te komen is. Heb eerder de oerversie gehad, daarvan vond ik de bassen te wollig. Dat is bij de Iridium (en naar het schijnt bij de Mercury ook al is die meer vintage qua klank) opgelost. Die oerversie ging echt kneiterhard, toen ik de master bij een repetitie op 5,5 zette kreeg ik ontzette blikken van de rest van de band (en dat was geen zacht spelende band). Heb het ding in mijn eentje in de oefenruimte een keer op 7 gehad en toen begon alles te bewegen en daarna moest ik een schone onderbroek..

Anyway, de Iridium is klankmatig veel beter, van clean via AC/DC, Van Halen tot aan brute metal, het is verbazingwekkend hoe makkelijk je het erin draait. En hij weegt iets van 1,2 kilo, klein bakje ook. Heb een donkerbruin vermoeden dat dat ding ook goed in jouw straatje past.