PDA

View Full Version : Welke lijm voor vastlijmen NuBone kam op flying V gitaar?



ZakHooi
20 december 2022, 22:57
Hoi,
Zoals de titel het al zegt: Met welke lijm kan ik een nubone kam het beste vastlijmen?
Ik heb een Epiphone Prophecy Flying V (2021) gitaar en de kam zit nu los.
Ik heb ooit eerder al eens een kam vast gelijmd maar weet niet meer welke lijm ik moet hebben.
Destijds had ik een tip gehad welke soort lijm ik het beste kon gebruiken en ik weet nog dat ik het gewoon bij een bouwmarkt kon kopen.
Kan iemand mij adviseren?
Alvast bedankt.
Zakhooi

Erik de Perik
20 december 2022, 23:21
Paar druppeltjes secondenlijm zou ik doen. Hoe dunner de lijm, hoe beter de hechting.

Napoje
20 december 2022, 23:40
Inderdaad secondenlijm en dan niet te veel. Wel even controleren of het te lijmen hout nog vlak is en er geen lijmresten opzitten

Orpheo
21 december 2022, 11:45
Paar druppeltjes secondenlijm zou ik doen. Hoe dunner de lijm, hoe beter de hechting.

Niet helemaal waar. Die waterdunne lijm wordt door de kopse kant van het hout van het fretboard opgezogen. Ik gebruik de gel-versie, #30 van Stewmac. Twee druppels op het verticale vlak (niet het horizontale vlak: de nut verwijderen met lijm op die plek is een gegarandeerd drama), topkam plaatsen, beetje accelerator en klaar.

Napoje
21 december 2022, 17:05
Gel werk idd wat beter. Maar deze werkt prima en is waarschijnlijk veeeel goedkoper dan die van stewmac.

https://www.action.com/nl-nl/p/bison-secondelijm-/

Erik de Perik
21 december 2022, 21:35
Maar da's geen speciale gitaarlijm.

Plant
21 december 2022, 22:30
Ah ja, het moet natuurlijk wel tone-glue zijn en de eigenschappen van de befaamde groene tape hebben ;)

Tupelo
22 december 2022, 00:10
Beenderlijm, voor een organische klank. :ok:

Kim Wilson
22 december 2022, 07:39
Maar alleen als je een chambered kam hebt, anders maakt het niet uit.

Fobo
22 december 2022, 09:21
Beenderlijm, voor een organische klank. :ok:


Maar alleen als je een chambered kam hebt, anders maakt het niet uit.

Toch steek ik erg veel op, hier, op dit forum.

MarkS
22 december 2022, 09:49
Toch steek ik erg veel op, hier, op dit forum.
Soms, heel soms, is er nog best leuke humor te vinden op GN.

MarkS
22 december 2022, 09:49
Beenderlijm, voor een organische klank. :ok:
Maar niet vegan genoeg.

Napoje
22 december 2022, 10:42
Ah ja, het moet natuurlijk wel tone-glue zijn en de eigenschappen van de befaamde groene tape hebben ;)

Ontzettend resonante lijm. De kenner weet genoeg.

Orpheo
22 december 2022, 12:09
Ik ken die lijm, heb die heel lang gebruikt. Het vervelende van superglue is dat de dampen heel naar kunnen prikken in je ogen en luchtwegen, zeker als je a) het vaak gebruikt of b) accelerator gebruikt. Die van Stewmac is iets anders geformuleerd en is een heel stuk vriendelijker voor je ogen. Ook wordt die niet zo korrelig als je accelerator gebruikt en de witte waas met die van Stewmac is minder vervelend.

Is natuurlijk alleen relevant als je er vaak mee moet werken (en ik noemde die #30 als referentie, niet perse als koopsuggestie).

Kim Wilson
22 december 2022, 12:47
Toch steek ik erg veel op, hier, op dit forum.

We doen ons best.