PDA

View Full Version : Tele Bariton met Japanse Bloemetjes



Kostwinner
19 december 2022, 15:54
Omdat ik nog wat meuk had liggen én omdat er een kerst-gig in het verschiet lag, toch maar weer iets in elkaar gesleuteld.


https://i.ibb.co/WBxqNNm/IMG-4967.jpg


Body: Obeche hout (had ik nog nooit van gehoord, maar is hard en komt uit Afrika (zie https://www.wood-database.com/obeche/). Maar maakt mij niet veel uit, aangezien ik er toch Japans katoen op heb geplakt.
Pickups: Waaah Music Store's red colored Tele pickups via Aliexpress. Had ik over gelezen op TDPRI (https://www.tdpri.com/threads/waaah-music-stores-red-colored-tele-pickups.1093066/), maar jee, wat een geweldige pickups zijn dit! Nog afgezien van de kleur dus. Kunnen zich makkelijk meten met duurdere boutique pups. Mooie dynamiek, wel vrij hoge output. Neck pickup heeft aparte lead voor coil-tapping, mocht je daar behoefte aan hebben.
Neck: Bariton scale ding die ik vond op Marktplaats, compleet met locking tuners voor weinig.
Electronica: kant-en-klaar tele plate gekocht bij Waaah's Music op Aliexpress. Zag er goed uit en is het ook, voor zover ik nu kan nagaan. Cloth-pushback wires, goeie pots & orange drop cap. Had geen zin om zelf te solderen. ;-)
Brug: had ik nog liggen, hardtail Hipshot kloon.
Snaren: had eerst speciale Baritone-slinky set van Ernie Ball, maar dat bleek me toch iets te gortig voor mijn vingers. Nu Ernie Ball 2214 Mammoth Slinky's (12-62) maar wel met wound G-snaar. Prima te doen.
Lak: witte primer -> Titebond Tranparant Glue -> Japans Katoen -> Sanding Sealer -> Poly DD lak. Zijkanten Motip Rood. Ben niet tevreden over de DD-poly. Veel orange peel. Moet nog natschuren en polijsten, maar daar had ik even geen tijd meer voor. Idem voor een rode burst. Misschien dit voorjaar.
Pickguard: had ik nog liggen, transparant geval van Aliexpress. Paste natuurlijk net niet.


https://i.ibb.co/0tVKcyL/IMG-4970.jpg

https://i.ibb.co/6ZrCRpR/IMG-4968.jpg

Napoje
19 december 2022, 20:44
Cool! Mooi geworden. En weer eens wat anders he.

Little Jay
19 december 2022, 22:46
Haha! Niet helemaal mijn smaak maar toch wel cool 😎
En AliExpress-parts… I’m a sucker for AliExpress parts!

Erik de Perik
19 december 2022, 23:12
Haha! Niet helemaal mijn smaak maar toch wel cool ��
En AliExpress-parts… I’m a sucker for AliExpress parts!

Sowieso maar die Fender decal snap ik dan wat minder.

Plant
20 december 2022, 00:12
Sowieso maar die Fender decal snap ik dan wat minder.

Hals kwam van mp dus decal zat er waarschijnlijk al op?
Verder doet het Japanse katoenmotiefje pijn aan m'n ogen, maar da's vast de bedoeling ;)
Voor de rest niks mis mee :ok:

Erik de Perik
20 december 2022, 01:28
Oh maar ik snap wel dat nep van MP ook nep blijft. Gewoon happy wezen togggg.

Little Jay
20 december 2022, 07:05
Hals kwam van mp dus decal zat er waarschijnlijk al op?
Verder doet het Japanse katoenmotiefje pijn aan m'n ogen, maar da's vast de bedoeling ;)
Voor de rest niks mis mee :ok:

Had ik ook met de hals van mijn partscaster: een Squier neck van MP met Fender logo er al op, onder de lak. Ga ik geen moeite voor doen om het eraf te halen hoor ;-)

En stiekem vind ik het gewoon ook wel mooi staan: is toch een Fender wanabe gitaar dus waarom niet, hahaha. Ook altijd leuk voor discussies met mensen die er verstand van hebben. Komt altijd wel iemand naar me toe na een show: “da’s geen echte Fender toch? Maar klinkt wel te gek!” En dat vind ik dan leuk, haha.

Duhsjaak
20 december 2022, 07:47
Vinnum ge-wel-dig!
Succes met je gig!

Als je je eens verveelt, ik zou wel graag willen horen hoe dat klinkt.
Vriendelijke groet, Gus

Kim Wilson
20 december 2022, 09:11
Wat een heerlijk gitaartje! Prachtig!

Napoje
20 december 2022, 09:39
Die dd lak… heb je die gespoten of met iets anders anders aangebracht?

Kostwinner
20 december 2022, 13:41
Die dd lak… heb je die gespoten of met iets anders anders aangebracht?

Met speciale poly-roller. Eerste laag 10% verdund, zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Op kamertemperatuur. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog moet schuren en polijsten. Heb het even bij twee lagen gehouden. Als ik weer eens tijd en zin heb schuur ik het weer glad en dan maak ik het af. Inclusief burst, want dat maakt het net iets minder bloemig.

Kostwinner
20 december 2022, 13:43
Haha! Niet helemaal mijn smaak maar toch wel cool 😎
En AliExpress-parts… I’m a sucker for AliExpress parts!

Nou, is wel learn by the burn. Heb er ook wel eens absolute troep gekocht, maar voor bepaalde dingen (schroefjes, pickguards etc) is het wat mij betreft prima. En die pickups is ook hit or miss. Ik denk dat ze van dag tot dag verschillen in windingen en kwaliteit. Ik mat hele andere waarden dan de expert op TDPRI. Maar ja, voor een project als dit is het prima.

Kostwinner
20 december 2022, 13:44
Hals kwam van mp dus decal zat er waarschijnlijk al op?
Verder doet het Japanse katoenmotiefje pijn aan m'n ogen, maar da's vast de bedoeling ;)
Voor de rest niks mis mee :ok:

Decal zat bij de prijs op MP inbegrepen, ja. Pijn aan de ogen, maar een zegen voor de oren zullen we maar denken. Was inderdaad de bedoeling, ik heb een voorliefde voor extravagante finishes.

Kostwinner
20 december 2022, 13:46
Oh maar ik snap wel dat nep van MP ook nep blijft. Gewoon happy wezen togggg.

Och, had geen zin om met een mesje de lak over de decal weg te krabben. Happy as it is. En de meeste 'kenners' zullen toch niet denken dat het een custom shop model is, denk ik.

Kostwinner
20 december 2022, 13:47
Vinnum ge-wel-dig!
Succes met je gig!

Als je je eens verveelt, ik zou wel graag willen horen hoe dat klinkt.
Vriendelijke groet, Gus

Thanks Gus! Ik zal eens kijken of er wat opnames te maken zijn. Anders ga ik er tijdens de kerstdagen wel even voor zitten, vind het zeer de moeite waard. En weer eens wat anders.

Kostwinner
20 december 2022, 13:48
Wat een heerlijk gitaartje! Prachtig!

Thanks you, Sir!

Napoje
20 december 2022, 18:34
Met speciale poly-roller. Eerste laag 10% verdund, zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Op kamertemperatuur. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik nog moet schuren en polijsten. Heb het even bij twee lagen gehouden. Als ik weer eens tijd en zin heb schuur ik het weer glad en dan maak ik het af. Inclusief burst, want dat maakt het net iets minder bloemig.

Heb weleens een gitaar gefinishd met rustins plastic coat op die manier maar dat doe ik ook niet meer want mooi glad krijg je het nauwelijks zonder flink schuurwerk. Als porefiller is het trouwens wel uitstekend.

D3nnis
20 december 2022, 18:46
Heb weleens een gitaar gefinishd met rustins plastic coat op die manier maar dat doe ik ook niet meer want mooi glad krijg je het nauwelijks zonder flink schuurwerk.

Dat klopt wel ja. Buiten dat het nogal bewerkelijk is vind ik het wel mooi spul, die plastic coating.

Napoje
20 december 2022, 19:40
Dat klopt wel ja. Buiten dat het nogal bewerkelijk is vind ik het wel mooi spul, die plastic coating.

Met de juiste verdunner kan je het ook spuiten maar zie nog geen voordelen tov 2k lak uit een spuitbus.

Kostwinner
21 december 2022, 10:39
Met de juiste verdunner kan je het ook spuiten maar zie nog geen voordelen tov 2k lak uit een spuitbus.

Heb ook met 2K spuitbus gewerkt van Spraymax. Het enige nadeel daarvan vond ik dat het reageert met andere kunststoffen, in het bijzonder het rubber van mijn gitaarstand. Het werd weer week op die plek en nam het schuimrubber als het ware op. Gevolg: donkere plek. Poly en plastic blijft gewoon keihard en je kunt er mee gooien en smijten. Volgende keer probeer ik toch eens die spuitbus van Action waar ik hier veel goede verhalen over heb gelezen.

Duhsjaak
22 december 2022, 08:24
In Uithoorn wordt parket lak in 4 soorten gemaakt.
- vol glans
- eiglans
- satijn
- mat

Ik heb mijn salon/koffie tafel meer dan 10 jaar geleden met mat gedaan. Ik verwachtte dat het niet zo vergelen, en dat heeft het niet gedaan. En ik verwachtte dat het door slijtage zou gaan glimmen. Dat is ook niet gebeurt.
Kei en keihard (en keigoed zouden vrienden in Eindhoven zeggen).

Truc van mijn opa:
Een niet pluizende non woven doek drenken in lak en die er in een trage haal overheen halen. Niks geen strepen van kwasten of rollertjes. Ik gebruik soms ook schuursponsjes van Action. Zwaar gesponsord vanwege de aankoopprijs. Dat snap je.
Voor textiel minder, maar voor hout geweldig!

Ik weet even niet meer de naam van de lak fabriek uit mijn hoofd, maar als je die lak wil gebruiken zoek ik het even voor je op.
PM me dan even, dan krijg ik een seintje.
Pracht project!
Vriendelijke groet, Gus

Napoje
22 december 2022, 11:00
Heb ook met 2K spuitbus gewerkt van Spraymax. Het enige nadeel daarvan vond ik dat het reageert met andere kunststoffen, in het bijzonder het rubber van mijn gitaarstand. Het werd weer week op die plek en nam het schuimrubber als het ware op. Gevolg: donkere plek. Poly en plastic blijft gewoon keihard en je kunt er mee gooien en smijten. Volgende keer probeer ik toch eens die spuitbus van Action waar ik hier veel goede verhalen over heb gelezen.

Die spuitbussen van de action. Ik blijf me er over verbazen hoe stabiel dat werkt. Ben nu bezig met een gitaar te finishen hiermee. Vorige week bij -5 in de schuur staan spuiten en die lak geeft geen krimp. Was gewoon binnen een kwartier handdroog. (Bus en project was wel op kamertemperatuur gehouden). Hoef je met 2 k niet te proberen.

Tupelo
25 december 2022, 13:23
Leuk, ik houd van pasleys, zou 'm nog mooier vinden met gewoon een witte of zwarte slagplaat, vermoed ik.