PDA

View Full Version : POD + PC = editing + recording? Niet dus. Help!



iwan
11 augustus 2003, 15:24
Hallo mensen,

ik heb een Line6 POD 2.0.
Voor communicatie met de PC (soundblaster live5.1 geluidskaart) heb ik een MIDI-USB verloopstuk.

Ik heb nu drie problemen:
1. de bij de POD geleverde soundiver software herkend mijn POD niet (POD MIDI-knop aan, All channels). Ik heb de driver van de MIDI-USB kabel correct ge-installeerd.... denk ik... maar sounddiver beweerd dat ik geen midi-interface heb en bevriest dan.
Bekend probleem? Tips? Komt dit omdat ik geen opname-software heb, of zou sounddiver ook 'alleen' moeten kunnen draaien en heb ik een ander probleem?

2. Ik zou ook graag gitaarspel opnemen via de MIDI connector (dus niet via een kabeltje naar de line-in van de geluidskaart). Kan dat eigenlijk? Wordt me bij Line6.com, de manual en hun POD forum niet duidelijk...

3. Ik zoek nog een progje voor het opnemen (liefst een paar sporen, knip-en plak mogelijkheden en save). Op het forum worden Protools (of P.Free), Cool Edit en Cubase vaak genoemd.... Probleem is dat ik een beetje blut ben en dus iets gratis zoek voordat ik weer xxxEuri uitgeef, en Protools Free werkt niet op mijn systeem: Windows2000. Iemand suggestie voor een leuk progje?

Mijn dank is groot (je komt op de credits-lijst van mijn eerste CD, promised :razz: )

Iwan

TIMBER
11 augustus 2003, 16:29
Probleem is niet zo moeilijk hoor….



1. de bij de POD geleverde soundiver software herkend mijn POD niet (POD MIDI-knop aan, All channels). Ik heb de driver van de MIDI-USB kabel correct ge-installeerd.... denk ik... maar sounddiver beweerd dat ik geen midi-interface heb en bevriest dan. Bekend probleem? Tips? Komt dit omdat ik geen opname-software heb, of zou sounddiver ook 'alleen' moeten kunnen draaien en heb ik een ander probleem?


Jou verloopstukje van MIDI naar USB is ontwikkeld voor zeer simpele joy-sticks maar voor de al wat ingewikkeldere hardware volstaat dit echt niet dus laat staan voor data verkeer. Je zult toch echt een kabel moeten hebben van je MIDI poort uit je PC naar je MIDI poort van je POD…




2. Ik zou ook graag gitaarspel opnemen via de MIDI connector (dus niet via een kabeltje naar de line-in van de geluidskaart). Kan dat eigenlijk? Wordt me bij Line6.com, de manual en hun POD forum niet duidelijk...


Zo ver ik weet kun je niet via je MIDI poort opnemen (kan niets vinden in de handleiding) zoals dat dus wel met de nieuwe POD-XT kan via een USB poort.




3. Ik zoek nog een progje voor het opnemen (liefst een paar sporen, knip-en plak mogelijkheden en save). Op het forum worden Protools (of P.Free), Cool Edit en Cubase vaak genoemd.... Probleem is dat ik een beetje blut ben en dus iets gratis zoek voordat ik weer xxxEuri uitgeef, en Protools Free werkt niet op mijn systeem: Windows2000. Iemand suggestie voor een leuk progje?


Tja… echt goede programmas die ook nog eens gratis zijn wordt moeilijk… of je moet een snelle intenetverbinding hebben en eens op KaZaA kijken…. anders moet je eens op www.download.com kijken.

Mithrandir
11 augustus 2003, 17:53
Volgens mij is de midi-aansturing voor de POD niet voor het opnemen maar voor het programmeren van de POD, maar dat weet ik niet zeker....wat ik wel zeker weet, is dat je audio niet via een midi ingang kan opnemen.

voor het opnemen moet je iig van de pod naar de line-in van je geluidskaart en de line-in selecteren als opnamebron in je windowsmixer.

Verder lijkt cool-edit me de meest geschikte kandidaat om alleen op te nemen en te bewerken. Als je een beetje slim bent weet je ook wel weer je een werkende complete versie kan vinden. Het woord is hierboven al genoemd :)

iwan
11 augustus 2003, 20:39
Okay, bedankt jongens,

dus toch maar een line-in verloopsnoertje halen.

Ben ik alleen belazerd voor die midi-kabel.....

iwan
12 augustus 2003, 10:25
Nou, hehe, sounddiver werkt. Eerst POD aan, dan PC, Sounddiver aan, hapje eten, na een half uur zoeken heeft het de POD gevonden (in plaats van dat er dan een status-bar of zandlopertje gaat draaien bevriest het progje! maar goed, het werkt) en al zijn settings okay... En nu doet Sounddiver het wel gelukkig gewoon direct bij opstarten. Dus die MIDI-USB kabel doet het.

Morgen effe naar de hardwareboer voor een paar stekkertjes en een kabeltje. Ik heb een paar freewareprogjes gevonden (Soundforce Audacity, Quartz Studio of Quartz Audiomaster, iemand ervaring mee?) en eerst maar eens kijken hoe die werken voordat ik cool-edit oid koop.

Iwan

TIMBER
12 augustus 2003, 11:40
Nou, hehe, sounddiver werkt. Eerst POD aan, dan PC, Sounddiver aan, hapje eten, na een half uur zoeken heeft het de POD gevonden (in plaats van dat er dan een status-bar of zandlopertje gaat draaien bevriest het progje! maar goed, het werkt) en al zijn settings okay... En nu doet Sounddiver het wel gelukkig gewoon direct bij opstarten. Dus die MIDI-USB kabel doet het.


Was bij mij ook het geval... is erg misleidend. Maar ik moet zeggen dat ik er versteld van sta dat je verloop kabeltje werkt... is wel mooi natuurlijk.




Ik heb een paar freewareprogjes gevonden (Soundforce Audacity, Quartz Studio of Quartz Audiomaster, iemand ervaring mee?) en eerst maar eens kijken hoe die werken voordat ik cool-edit oid koop.


Die SoundForge is wel goed maar is dat geen demo.?????

edjehunter
12 augustus 2003, 13:44
kwa pod kan ik je niet helpen sorry, maar kwa progjes

Ik ben er een van het 'lenen' van software via internet. Dit doe ik uit principe, de software is te duur voor ons budget. En het kan goedkoper, dus dan leen ik het maar.

maar als je het dan toch echt legaal wil doen magix music studio deluxe.
is een logic clone, werkt perfect, heeft mooie grafische weergave effecten, mixdown, burn-2-cd. ENZENZE$NZ.

dit stukje software kost +/- 50 euro, dus dat lukt vast wel (kan ook 70 zijn en anders kan je het gewoon lenen

TIMBER
12 augustus 2003, 16:41
maar als je het dan toch echt legaal wil doen magix music studio deluxe.
is een logic clone, werkt perfect, heeft mooie grafische weergave effecten, mixdown, burn-2-cd.


Dat gebruik ik ook en is inderdaad een erg mooi en makkelijk programma met van alles er op en er aan.

SiNiSTRaL
12 augustus 2003, 18:21
als je toch leent....download van kazaa Cubase SX, kost in de winkel 700 eurie ofzo, das een schandalige prijs en dat vraagt er gewoon om om niet te kopen maar te lenen (en het werkt redelijk goed) het beste kan je van kazaa cooledit pro 2.0 downloaden, 128 sporen, verschillenden effecten/filters om je kwaliteit te verbeteren

edjehunter
13 augustus 2003, 00:36
ik moet eerlijk zeggen dat cubase, protools , logic en sonar de beste programma's zijn om op te nemen. Maar wil je snel beginnen en veel lol hebben. is magix het helemaal. (technisch gezien unlimited tracks)
maar je pc moet het wel trekken.

mzzl
sebas

iwan
13 augustus 2003, 11:04
SoundforCe is open source freeware, dus die is gratis, en binnenkort schijnt er een verbeterde versie uit te komen die nu in het beta-test stadium is.
Ik denk dat ik die eerst maar eens probeer.

Maar bedankt voor de tips! Ik zal het rijtje software programma's langsgaan als Soundforge niet bevalt (ik moet dat nog even installeren, maar heb toch nog geen line-inkabel)!

Overigens kost Cubase (ik weet niet welke versie) ca. 90 euro bij waveworld rijswijk, cool edit (niet pro) kost dacht ik zo'n 50 dollar.....niet van K*z** uitgaand, natuurlijk...

edit: Soundforge = SoundforCe. met G is geen freeware, met C wel. Werkt overigens goed, gisteren uitgeprobeerd. Alleen overstuurt mijn geluidskaart nog een beetje, dus ik moet nog met de settings van de POD prutsen.... Maar ik ben dus in business! Dank voor alle hulp en tips!
Iwan

zZoRgO
13 augustus 2003, 11:27
als ju nu via die MIDI/USB verbinding wilt opnemen, hoe moet je dit dan doen?

ik bedoel, welke opname input moet je dan instellen???

iwan
13 augustus 2003, 12:11
Ik heb zojuist hierboven gelezen dat dat niet kan, maar ik wil toch nog eens tweaken met de pc (de usb-poort selecteren als source voor de recorder) om te zien of het nu echt niet gaat..... Je weet maar nooit, toch.... Kzit alleen nu op mijn werk en ben laaaaat thuis, dus of het vandaag gaat gebeuren???

bert k
13 augustus 2003, 20:58
Werkt echt niet. MIDI is een data-protocol, en er gaar dus helemaal geen geluid door de midi kabel, alleen maar instellingen. Geluid is gewoon iets anders. Dus de line uitgang.
Wat ik niet weet is of een POD een digitale uitgang heeft, dan zou het daar wel mee kunnen.

Bouke
16 augustus 2003, 21:48
Podpro wel digitale uitgang, pod2.0 niet, podxt usb + line, podXtpro heeft alles.

Bouke