PDA

View Full Version : Modded Toronado Bariton vraagje



Kostwinner
16 november 2022, 15:14
Tijdje terug kocht ik een Squire Paranormal Toronado, maar die heb ik snel omgebouwd met een andere slagplaat en twee Filtertron pickups, en de electronica vervangen door betere componenten. Leuk ding, maar nu liep ik ineens tegen een tele baritone neck aan voor weinig. Die heeft een Tele hiel, dus zal niet zomaar passen in de body, want die is volgens mij hetzelfde als een Strat, maar daar kom ik wel uit. Maar voordat ik aan de slag ga wil ik eerst weten of ik niet in de problemen kom met de plaats van de brug ivm de schaallengte.
Die van de Toronado is 629 mm (24.75 inch , de Tele Baritone neck is 711,2 mm (28 inch). Wie is er goed in rekenen en/of heeft een linkje naar een handig rekentooltje? Thanks!

https://lh3.googleusercontent.com/8oSJgEIMkXBpFjBeDao2bQQZ7dkjJz8PMTXbJKm9UbWQrJRd5m zHJtu4VtnE-341ePlG0xn9z9EiyPtMt22GYoP37RXQi0WW2hVj5M3TYPkk7Mp Pt_dA2haZZsUEW4U4OI8OUkdqBB0=w2400

Plant
16 november 2022, 19:16
De afstand van de topkam tot de twaalfde fret zal gelijk moeten zijn aan de afstand van de twaalfde fret tot de brugzadels (de intonatieruimte van de zadels buiten beschouwing gelaten).
Als je daar met uitmeten niet bij in de buurt komt kun je al stoppen.

D3nnis
16 november 2022, 20:26
Als je een 24.75" neck hebt dan is de afstand van topkam naar de 22e fret 17.805". Theoretische afstand van brugzadel tot 22e fret dan dus 24.75-17.805 = 6.945".
Bij 28" kom ik uit op een theoretische afstand van 7" van brugzadel tot 24e fret.
Dus als de bariton neck 24 frets heeft, én de afstand van de voet van de hals tot de 24e fret om en nabij gelijk dan bij de originele hals van de 22e fret tot aan de voet van de hals, dan zou het weleens kunnen passen.

Warmoth haalt eenzelfde soort trucje uit. Omdat je daar van een 25.5" "originele" mensuur af komt bij teles en strats, is de baritone conversie hals bij Warmoth 28 5/8". Dan zit de 24e fret ook ongeveer op de plek van de 22e fret bij de 25,5" mensuur.

Fretcalculator bijvoorbeeld:
https://www.stewmac.com/fret-calculator/

Kostwinner
17 november 2022, 13:05
Dank voor de verhelderende antwoorden! Scheelt me een hoop tijd en gezoek.
Nu alleen nog even een meetlint in inches aanschaffen (of alles converteren naar cm's).

Napoje
17 november 2022, 13:14
Nog een hele uitgebreide fret calculator.

https://www.ekips.org/tools/guitar/fretfind2d/

Tupelo
18 november 2022, 18:14
'T is wel een beauty.

Napoje
19 november 2022, 09:36
Toronado’s met filtertrons… veel beter wordt het niet ;)

D3nnis
19 november 2022, 09:44
Toronado’s met filtertrons… veel beter wordt het niet ;)

Daar zou ik zelfs GAS voor kunnen hebben!

Kostwinner
21 november 2022, 16:31
Toronado’s met filtertrons… veel beter wordt het niet ;)

Thanks! Ik ben een Filtertron-fan, dus dit was onvermijdelijk. Vond de originele pickups veel te luid en te schel en dit is echt een verbetering (plus de nieuwe wiring).

tmms
21 november 2022, 17:38
Vraag over die wiring. Ga binnenkort de switch en het jack chassisdeel van een Les Paul vervangen, is het de moeite waard de bedrading te vervangen in een Epiphone? Vroeg me af waar het om gaat, de afscherming van de draad of het materiaal op zich?

Erik de Perik
21 november 2022, 21:21
Er zijn een aantal verschillende manieren van bedraden en de aard van de potmeters en condensators hebben invloed. Switch in output moet je alleen iets aan doen als ze niet meer werken.


https://www.youtube.com/watch?v=ZVawHhCBSok

Plant
21 november 2022, 21:28
Ik heb hier weleens gelezen dat de Epiphone Wildkat erg dof klinkt door de interne lange bedrading.
Afgeschermde kabel heeft een bepaalde capaciteit per meter (kan per kabel verschillen) en als er een aantal meter kabel in de signaalweg zit heb je een aardig hoog-af filter.
De routing is natuurlijk al niet efficiënt: van de pickups naar de potmeters, dan naar de schakelaar en weer terug richting de output jack.
Kies een kabel met een laag aantal pF/meter en hou de lengte niet langer dan noodzakelijk.

Napoje
21 november 2022, 21:35
Thanks! Ik ben een Filtertron-fan, dus dit was onvermijdelijk. Vond de originele pickups veel te luid en te schel en dit is echt een verbetering (plus de nieuwe wiring).

Heb je die slagplaat zelf gemaakt of is daar een adres voor? Dit is niet de meest gebruikelijke combinatie natuurlijk…

Erik de Perik
21 november 2022, 21:50
Ik heb hier weleens gelezen dat de Epiphone Wildkat erg dof klinkt door de interne lange bedrading.
Afgeschermde kabel heeft een bepaalde capaciteit per meter (kan per kabel verschillen) en als er een aantal meter kabel in de signaalweg zit heb je een aardig hoog-af filter.
De routing is natuurlijk al niet efficiënt: van de pickups naar de potmeters, dan naar de schakelaar en weer terug richting de output jack.
Kies een kabel met een laag aantal pF/meter en hou de lengte niet langer dan noodzakelijk.

Ik heb geen Wildkat en ken niemand met eentje. Maar..... je moet toch wel een boel verkeerde kabel in een gitaar verstoppen om een verschil in geluid te maken. Wat mij opvalt bij dit soort claims is dat men meer dan alleen de bedrading verandert. Minstens komen er al nieuwe snaren op, maar meestal ook nieuwe pots en condensatoren. Leg dan maar aan jezelf uit wat precies het verschil veroorzaakt.

tmms
22 november 2022, 01:33
Pots en condensatortje zit 't 'm niet in, geloof ik niks van.
De switch moet vervangen omdat ie is afgebroken, de outputjack is een beetje een raar verhaal, blijft storen na bijbuigen, opnieuw vastdraaien, aan ruttepetutteren, enz. enz.

MarkS
22 november 2022, 10:53
Ik heb geen Wildkat en ken niemand met eentje. Maar..... je moet toch wel een boel verkeerde kabel in een gitaar verstoppen om een verschil in geluid te maken. Wat mij opvalt bij dit soort claims is dat men meer dan alleen de bedrading verandert. Minstens komen er al nieuwe snaren op, maar meestal ook nieuwe pots en condensatoren. Leg dan maar aan jezelf uit wat precies het verschil veroorzaakt.
Ik geloof dat Kim Wilson er 1 had? Mitch staat me ook iets van bij maar dat kan ook de Epi met 3 P90's zijn geweest, either way 1 van de 2 heeft stevig kunnen snoeien onder de kap.

MarkS
22 november 2022, 10:55
Ik heb hier weleens gelezen dat de Epiphone Wildkat erg dof klinkt door de interne lange bedrading.
Afgeschermde kabel heeft een bepaalde capaciteit per meter (kan per kabel verschillen) en als er een aantal meter kabel in de signaalweg zit heb je een aardig hoog-af filter.
De routing is natuurlijk al niet efficiënt: van de pickups naar de potmeters, dan naar de schakelaar en weer terug richting de output jack.

Een hollow Gretsch heeft daar ook een handje van, en de extra master volume regelaar in de hoorn van de body draagt daar nog wat extra aan bij.

Kostwinner
22 november 2022, 15:44
Heb je die slagplaat zelf gemaakt of is daar een adres voor? Dit is niet de meest gebruikelijke combinatie natuurlijk…

Hi, laten maken door een kerel in Engeland via eBay. Hij maakt elke gewenste configuratie van pickups en materiaal. Prijs was OK, shipping is duur, maar ik had geen tijd om er zelf eentje te maken. Was erg tevreden over de afwerking en kwaliteit. Winkel heet Earpilanz: https://www.ebay.nl/str/earlpilanz

Plant
23 november 2022, 22:40
Ik heb geen Wildkat en ken niemand met eentje. Maar..... je moet toch wel een boel verkeerde kabel in een gitaar verstoppen om een verschil in geluid te maken. Wat mij opvalt bij dit soort claims is dat men meer dan alleen de bedrading verandert. Minstens komen er al nieuwe snaren op, maar meestal ook nieuwe pots en condensatoren. Leg dan maar aan jezelf uit wat precies het verschil veroorzaakt.

Het was idd Kim Wilson (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176826-epiphone-wildkat&highlight=wildkat)

Post #3:


Ja, ik heb inderdaad een Wildkat gehad. Ik weet de schakeling niet helemaal meer, maar er zit standaard een kilometer draad in van zeer bedenkelijke kwaliteit. Het ding klinkt erg dof. Ik heb hem destijds bedraad volgens een meer standaard schema en dat scheelde al een heel stuk. Algehele kwaliteit is niet heel goed, voor dat geld kun je bij Gretsch beter terecht...

Dus (ook) het schema aangepast :ok:

Napoje
23 november 2022, 23:04
Ik geloof er helemaal geen drol van dat te lange interne bedrading een kutgeluid geeft. Het zal zeker als je het gaat meten een minimale invloed hebben maar je moet echt vele meters kabel gebruiken voor echt hoorbaar is. Slechte of verleerde pots of condensatoren of nog erger een slecht ontwerp lijkt mij eerder het probleem.

MarkS
24 november 2022, 00:57
Ik geloof er helemaal geen drol van dat te lange interne bedrading een kutgeluid geeft. Het zal zeker als je het gaat meten een minimale invloed hebben maar je moet echt vele meters kabel gebruiken voor echt hoorbaar is. Slechte of verleerde pots of condensatoren of nog erger een slecht ontwerp lijkt mij eerder het probleem.

https://www.award-session.com/pdfs/Epiphone_WildKat_Tone_Problem.pdf

Da Vinci
24 november 2022, 08:56
Als je er 3 meter kutkabel uit trekt en 1 meter goede kabel terug stopt... gaat het dan om de lengte of om wat je er mee doet?
Gelukkig doen we dat soort dingen altijd tegelijk, dan blijft er nog genoeg ruimte over voor discussie :cheerup:

Kim Wilson
24 november 2022, 09:19
Ik heb een Wildkat gehad en inderdaad alle bedrading eruit gehaald en vervangen door goeie kabel, en gelijk alles gewoon traditioneel aangesloten. Dat scheelde behoorlijk. De kabel die er origineel in zit is echt troep.

Napoje
24 november 2022, 09:31
De KWALITEIT van de kabel dus… niet de LENGTE. Dat klinkt al heel wat geloofwaardiger.

Napoje
24 november 2022, 09:33
Als je er 3 meter kutkabel uit trekt en 1 meter goede kabel terug stopt... gaat het dan om de lengte of om wat je er mee doet?
Gelukkig doen we dat soort dingen altijd tegelijk, dan blijft er nog genoeg ruimte over voor discussie :cheerup:

3 meter kabel in een gitaar? Is dat er zo een met 6 halsen?

Kim Wilson
24 november 2022, 09:40
Er zit ook een flinke lengte in, en je weet hoe het werkt met slechte kabel. Hoe langer, hoe meer verlies in het hoog. Ik weet het schema niet meer uit mijn hoofd, maar het liep van de ene kant naar de andere en weer terug.

Da Vinci
24 november 2022, 11:28
3 meter kabel in een gitaar? Is dat er zo een met 6 halsen?

3,12 om precies te zijn.


https://www.award-session.com/pdfs/Epiphone_WildKat_Tone_Problem.pdf

D3nnis
24 november 2022, 13:01
Ik snap eigenlijk niet waarom zo'n fabrikant er dan meters te veel kutkabel in front?

MarkS
24 november 2022, 13:17
Ws a la Gretsch, van PU's naar switch, van switch naar pots, van pots naar master volume pot, van master volume pot naar jack. That's a lot of signal travel.

toch zijn het leuke dingen om te zien.
https://www.offsetguitars.com/forums/viewtopic.php?t=120116

D3nnis
25 november 2022, 12:56
Ws a la Gretsch, van PU's naar switch, van switch naar pots, van pots naar master volume pot, van master volume pot naar jack. That's a lot of signal travel.


Ah zo, ok. Ik begreep dat er gewoon te veel nutteloze kabellengte in zat, begreep het al niet :)

Napoje
25 november 2022, 15:03
En die zes meter snoer naar de versterker?

Fobo
25 november 2022, 15:14
En die zes meter snoer naar de versterker?

Nee, die heeft geen invloed...:soinnocent:

Da Vinci
25 november 2022, 15:39
Daarom speel ik draadloos :crazyhappy: