PDA

View Full Version : Decals/logo's



soepel58
2 november 2022, 19:23
Hoi, aangezien ik geen antwoord krijg van betreffende website, stel ik mijn vraag op dit forum.
Ik wil op m'n pas opgeknapte gitaar 'n decal (logo) aanbrengen op de headstock.
Op de site van Etsy.com zag ik verschillende afbeeldingen en het viel me op (als leek) dat er bij waren die er 'schmutzig' uitzagen d.w.z. alsof de inkt verlopen was danwel men er met 'n natte vinger overheen was gegaan. Ook bij Fender en Squire zag ik ze volop.
Mis ik hier iets? Moeten deze decals suggereren dat de gitaar al oud is?

Mijn 2e vraag luidt: wat voor lak of vernis kan ik gebruiken om deze 'waterslide' plaatjes over te spuiten?

Bij voorbaat bedankt,
Frans

guitarkid2
3 november 2022, 12:38
Nagellak
Zwart :)

Pepe
3 november 2022, 13:06
Als je decal er waterig uitziet is dat een kwestie van slechte print.
Decals wordt op de droge lak geplakt, niet de lak er over.
Althans, bij vintage. Misschien is dat tegenwoordig anders.

soepel58
3 november 2022, 13:58
Vreemd, dat ze er zo uitzien dan (Etsy.com)
Ik geloof niet dat het in dit geval slechte prints zijn, misschien zijn ze bij sommige modellen zo en heb ik ze alleen nooit gezien.

Napoje
3 november 2022, 13:59
Mijn 2e vraag luidt: wat voor lak of vernis kan ik gebruiken om deze 'waterslide' plaatjes over te spuiten?

Bij voorbaat bedankt,
Frans

Vraag 1. Waterslide decals rekken mee. Als je er teveel mee schuift wordt de inkt uit elkaar getrokken en lijkt het niet meer strak. Laser werkt meestal beter dan inkjet. En niet te dun slide materiaal nemen.

Vraag 2. Overspuiten gaat heel goed met transparante acryl van de action. In spuitbus. Niet eens omdat het goedkoop is maar vooral omdat het verrassend goed is.

soepel58
3 november 2022, 14:52
Bedankt Napoje!

Tabula Rasa
4 november 2022, 06:23
Ik deed altijd eerst een paar laagjes lak op de decal voordat ik hem aanbracht. Dan is ie steviger. Dan genoeg blanke lak op de kop om een laag op te bouwen zodat ie na schuren vlak ligt. Lak van de action werkt inderdaad prima daarvoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Little Jay
4 november 2022, 07:21
Vraag 1. Waterslide decals rekken mee. Als je er teveel mee schuift wordt de inkt uit elkaar getrokken en lijkt het niet meer strak. Laser werkt meestal beter dan inkjet. En niet te dun slide materiaal nemen.

Vraag 2. Overspuiten gaat heel goed met transparante acryl van de action. In spuitbus. Niet eens omdat het goedkoop is maar vooral omdat het verrassend goed is.

Die Action acryl is heel fijn! Heb ik de hals van een tele mee gespoten (thanks voor de tip Napoje!).

Ik heb de decal na de eeste laklaag geplakt en toen de rest gespoten (nog 3 a 4 denk ik). Ging prima en geen randen zichtbaar zelfs:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221104/71f6620db61ee5ff945735aa41524588.jpg

Decal is van Rotko & Frost trouwens

Napoje
4 november 2022, 19:26
Die decals van rotko en zo kosten wel wat maar zijn wel een stuk fijner dan diy watersliders.

Maar doe je het wel koop ze dan bij paperspecials. Die van sommige gitaarwinkels zijn niet echt geweldig is mijn ervaring.