PDA

View Full Version : Squire Japan



soepel58
22 oktober 2022, 11:37
Hoi, ik heb deze week 'n Squire gitaar gekocht.
De voormalige eigenaar vertelde me dat het gegarandeerd 'n Squire is uit Japan (± '85), maar dat de 1e eigenaar er het Squire logo heeft afgeschuurd. Er is inderdaad duidelijk te zien dat er iets is verwijderd van de kop.
Hij vertelde me ook dat deze Squires uit die tijd niets hadden waaraan je kon zien dat ie uit Japan kwam.
Op of in de gitaar is ook helemaal niets te zien, niet op de kop of achterop en niet onder de hals, daar waar die vastgeschroefd is; geen serienr., model of land.
In mijn ogen is het wel echt 'n Squire, maar ik zou graag enig bewijs hebben waar deze gemaakt is.

Weet iemand of dit aan onderdelen o.i.d. is na te gaan?
In het beste geval, zijn er dan ergens Squire-logo's verkrijgbaar?

Bij voorbaat dank,
Frans

pasqual
22 oktober 2022, 11:47
Hoi, ik heb deze week 'n Squire gitaar gekocht.
De voormalige eigenaar vertelde me dat het gegarandeerd 'n Squire is uit Japan (± '85), maar dat de 1e eigenaar er het Squire logo heeft afgeschuurd. Er is inderdaad duidelijk te zien dat er iets is verwijderd van de kop.
Hij vertelde me ook dat deze Squires uit die tijd niets hadden waaraan je kon zien dat ie uit Japan kwam.
Op of in de gitaar is ook helemaal niets te zien, niet op de kop of achterop en niet onder de hals, daar waar die vastgeschroefd is; geen serienr., model of land.
In mijn ogen is het wel echt 'n Squire, maar ik zou graag enig bewijs hebben waar deze gemaakt is.

Weet iemand of dit aan onderdelen o.i.d. is na te gaan?
In het beste geval, zijn er dan ergens Squire-logo's verkrijgbaar?

Bij voorbaat dank,
Frans

Je zou de hals eens kunnen losschroeven en kijken wat er voor een stempel in de uitsparing staat. Heb je al eens onder de slagplaat gekeken?
Foto's willen ook wel helpen.

Midwolda
22 oktober 2022, 12:17
Ai. Squiers uit Japan kon je makkelijk herkennen aan hun serienummer en aan de tekst "Made in Japan". Dat stond allebei op het logo-decal geprint... dus ik kan me niet voorstellen waarom iemand dat er ooit af zou willen halen. Maar goed, 't is gebeurd.
Wat Pasqual zegt, foto's zijn welkom.

Pepe
22 oktober 2022, 13:57
De Japanse vintage -JV- Squier serie was vanaf '84 enkel nog maar voor domestic. Fender USA was gesloten en Fuji exporteerde de vintage serie onder de Fender moniker (sticker MIJ achterkant onderaan neck) terwijl Squier de contemporary modellen export voor zijn rekening nam.

D'r zijn dus wel JV Squiers uit '85 maar die zijn dan hoogstwaarschijnlijk later uit Japan geïmporteerd en dat zou je aan de pocket stamp, electronica en "japan" saddle & trem stamps kunnen zien.

Ik gok alvast dat die je die niet gaat vinden :D

soepel58
30 oktober 2022, 09:45
Hoi Pepe, ik zou dolgraag wat foto's laten zien, maar krijg ze niet van m'n Downloads naar dit forum. Je mag echter van me aannemen dat er nergens op de gitaar iets staat (nummer of land). Niet op de kop, hals, uitsparing hals, onder slagplaat etc.
Kwam het ooit voor dat er enkel 'n sticker op de achterkant v.d. kop zat (Made in Japan), die er dikwijls afviel?
Of kan dit in het logo gestaan hebben? De geschuurde plek loopt ongeveer over de hele kop, onder de tuners, van brug naar punt en op de punt heeft, in 't logo, duidelijk 'n rondje gezeten van ± 7 mm doorsnee. In 't midden van de ex-'sticker' kan ik nog net de letters YER ontdekken.

Frans

Pepe
30 oktober 2022, 10:33
Sommige Squire series hebben het made in Japan aan de voorkant van de kop in het Fender/Squire logo staan, sommige bij de hiel vd neck, bij mijn weten nergens anders.

MarkS
30 oktober 2022, 10:35
“Made in..” ofwel onder merklogo op voorzijde headstock, of achterop hielzijde van de hals

Er zijn nooit losse stickers gebruikt.

Edit: wat Pepe zegt.

soepel58
31 oktober 2022, 09:52
Weten jullie waar ik logo's kan kopen?
Puur omdat ik vind dat er iets op moet; zo'n blanke afgeschuurde kop ziet er echt niet uit.

Midwolda
31 oktober 2022, 09:55
https://www.marktplaats.nl/l/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/#q:decals| :ok:

apekop
31 oktober 2022, 10:23
Niet te zeggen zonder foto's. Gewoon wat foto's uploaden op photobucket of iets dergelijks.

Anders zul je op de blauwe ogen van de vorige eigenaar moeten vertrouwen en hij vervolgens weer op die van de vorige eigenaar.

Erik de Perik
31 oktober 2022, 13:32
Ik snap de 'logica' niet achter het wegschuren van een logo zodat je een verkoop automatisch moeilijker maakt.

Als je dit forum via Tapatalk op een tablet of mobiel bezoekt, kun je direct van jouw device foto's hier plaatsen. Verder wat Apekop zegt.

Tupelo
31 oktober 2022, 13:55
Op mij komt het ook over als een sterk verhaal, maar misschien heeft iemand er in '85 al een Fender van willen maken.
Ben wel nieuwsgierig nu, dus foto's graag. :p

Pepe
31 oktober 2022, 14:53
Logo schuren is natuurlijk altijd om er een Fender logo op te plakken waar iets anders zat.
Vroeger kwam je bijna vaker een omgekatte Tokai tegen dan eentje die zijn eigen logo nog had.
Sterker, ik kocht een keer een Tokai met een Fender logo en daar bleken ook 3 Fender single coils in te zitten, uit 1971 notabene.
Good luck finding that on ebay.

Ik heb zelf nog een 1982 JV tele met een Fender logo. Dat is trouwens een officieel Fender logo, erop gezet door mijn luthier die voor restauratie werk een boekje met logo's van Fender had gekregen. Dit was eind '80 dus pre photoshop/internet, er waren toen nog geen nep logo's.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2022, 14:53
kan ik nog net de letters YER ontdekken.

En waar precies in de belettering van een Squier headstock zitten de letters "YER"? :???:

soepel58
2 november 2022, 14:09
Thanx Erik!

soepel58
2 november 2022, 14:16
Ik heb nog 'ns goed gekeken en de letters die ik kan ontcijferen zijn TER, dus de Y blijkt 'n T te zijn. Na het schuren zijn er witte omtrekken v.d. letters overgebleven.
Je moet erg goed kijken om e.e.a. te zien en ik vraag me af hoe dat kan; is het logo/sticker doorgedrukt in het hout?
Er heeft m.i. STRATOCASTER gestaan, omdat ik dat zag onder 'n bepaalde hoek/licht. Er zijn ook momenten waarop ik dat STRATOCASTER niet kan vinden. Ik zal nog 'ns proberen om foto's te sturen, maar ik beloof niets. De letters waar ik het over heb zullen hierop totaal niet te zien zijn, denk ik.
Bedankt allemaal!

Frans

soepel58
2 november 2022, 14:46
Bedankt Midwolda!

Erik de Perik
2 november 2022, 15:00
http://www.21frets.com/squier_jv/jvstratocaster.htm

Pepe
2 november 2022, 15:30
dat er nergens op de gitaar iets staat (nummer of land). Niet op de kop, hals, uitsparing hals, onder slagplaat etc.

Als er in de neckpocket geen ex of A/B/C/D staat is het geen japanse Squier

NLF
2 november 2022, 16:56
Mijn eerste elektrische gitaar in +/- 1987 was een Squier Stratocaster. Dat was er zo eentje met een zilveren Squier logo. Ik was er blij mee (mijn ouders niet) maar het was geen Fender. En het was ook geen vroege Squier (zwarte letters) want die hadden een goede reputatie. Dus met andere woorden: het was eigenlijk toch niet wat je eigenlijk wilde hebben. Wel grappig dat die gitaren nu verkocht worden als (blijkbaar) iets speciaals ...

Napoje
2 november 2022, 17:34
Mijn eerste elektrische gitaar in +/- 1987 was een Squier Stratocaster. Dat was er zo eentje met een zilveren Squier logo. Ik was er blij mee (mijn ouders niet) maar het was geen Fender. En het was ook geen vroege Squier (zwarte letters) want die hadden een goede reputatie. Dus met andere woorden: het was eigenlijk toch niet wat je eigenlijk wilde hebben. Wel grappig dat die gitaren nu verkocht worden als (blijkbaar) iets speciaals ...

Dat was met ibanez toch ook zo? En al die matsumoko dingen? Die worden nu ook de hemel in geprezen. Hoewel er natuurlijk genoeg troep tussen zat.

apekop
2 november 2022, 18:29
Ik heb nog 'ns goed gekeken en de letters die ik kan ontcijferen zijn TER, dus de Y blijkt 'n T te zijn. Na het schuren zijn er witte omtrekken v.d. letters overgebleven.
Je moet erg goed kijken om e.e.a. te zien en ik vraag me af hoe dat kan; is het logo/sticker doorgedrukt in het hout?
Er heeft m.i. STRATOCASTER gestaan, omdat ik dat zag onder 'n bepaalde hoek/licht. Er zijn ook momenten waarop ik dat STRATOCASTER niet kan vinden. Ik zal nog 'ns proberen om foto's te sturen, maar ik beloof niets. De letters waar ik het over heb zullen hierop totaal niet te zien zijn, denk ik.
Bedankt allemaal!

Frans

Mss is het een FENTER? :)

Erik de Perik
2 november 2022, 19:58
http://www.21frets.com/squier_jv/jvstratocaster.htm

Heb je nog naar mijn linkje gekeken? Daarmee zou je ook al een eindje moeten komen.

Foto's kun je hier uploaden en naar linken:
https://postimages.org/

soepel58
2 november 2022, 20:29
Geweldig Erik! Bedankt!

Dirk_Hendrik
3 november 2022, 10:06
Geweldig Erik! Bedankt!

Ik heb als extra hulp even een enquete aan je thread toegevoegd ;-)

MarkS
3 november 2022, 10:09
Ik heb als extra hulp even een enquete aan je thread toegevoegd ;-)
Da's vragen naar de bekende weg natuurlijk. Ik mis de optie: Tetten én Squier foto's.

benwave
3 november 2022, 14:02
Ik heb als extra hulp even een enquete aan je thread toegevoegd ;-)

:) hahahahahahahahha

soepel58
3 november 2022, 14:20
https://postimg.cc/GHqB5Mcr
of
https://i.postimg.cc/K8yn4VwK/20221103-125321.jpg

Pffff, nu zouden m'n foto's te zien moeten zijn.

Pepe
3 november 2022, 15:07
Te zien aan de pickup schroef freezing en de meegespoten pocket lijkt het mij iet uit de ebay/kleinanzeigen categorie.

https://i.postimg.cc/K8yn4VwK/20221103-125321.jpg

Napoje
3 november 2022, 15:28
Mss is het een FENTER? :)

https://jedistar.com/images/guitar/vester_head.jpg

Erik de Perik
3 november 2022, 15:32
Dit is net alsof je een wiel laat zien en vraagt of je deze Alfa moet kopen :seriousf:

Heb je een foto van de kop, van de hiel van de hals, van de brugzadels, pickups.... dat soort zaken. Maar het oogt inderdaad weinig hoopvol.

soepel58
3 november 2022, 17:03
Vreemd, ik heb er, vlg. mij, zo'n 16 foto's opgezet!
Hier kun je inderdaad weinig aan zien.
Nog maar 'ns proberen.

https://postimg.cc/kRcqhY3S

Dirk_Hendrik
3 november 2022, 17:11
Als je de tags voor en achter de URL van je foto zet gaat het wel goed.


ziet er dan zo uit:
https://i.postimg.cc/K8yn4VwK/20221103-125321.jpg

soepel58
3 november 2022, 17:14
Nee, lukt ook niet.
Ik heb het gedaan via de link van Erik, maar zal iets verkeerd doen.
Telkens maar 1 foto, sorry.

https://i.postimg.cc/1tJDgRFJ/20221029-144957.jpg

the sure thing
3 november 2022, 18:24
ZUCHT kan nou niemand de TS vertellen dat ie SQUIER moet spellen in plaats van SQUIRE


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
3 november 2022, 20:06
Huh, het is toch SQUIRREL....??

https://i.postimg.cc/1tJDgRFJ/20221029-144957.jpg

https://i.postimg.cc/Z0knnXww/20221029-145102.jpg

MarkS
3 november 2022, 23:04
ZUCHT kan nou niemand de TS vertellen dat ie SQUIER moet spellen in plaats van SQUIRE


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Liever niet, aan dat soort mensen verkoop ik het liefste mijn pendalen.

Da Vinci
4 november 2022, 08:43
ZUCHT kan nou niemand de TS vertellen dat ie SQUIER moet spellen in plaats van SQUIRE



Heb op het punt gestaan. Maar er zit geen decal meer op hè. Dat maakt het er natuurlijk ook niet makkelijk op voor TS en daar houd ik dan wel rekening mee.

Dirk_Hendrik
4 november 2022, 11:25
Nee, lukt ook niet.
Ik heb het gedaan via de link van Erik, maar zal iets verkeerd doen.
Telkens maar 1 foto, sorry.

https://i.postimg.cc/1tJDgRFJ/20221029-144957.jpg

Ja, dat klopt.
Je zet je img tags om de url van 1 foto. Als je meer foto's wil laten zien moet je dus elke foto individueel linken met img tags er omheen.
urlvanfoto1
urlvanfoto2
etc.

En ik weet niet of die postimage site het verkleinen doet maar juist bij dit soort discussie waar wordt gelet op minidetails is een fotoformaat van 180n bij 320 pixels best klein.

motorhan
4 november 2022, 12:14
Kopieer de link van de foto die je wilt plaatsen plak die in een word document en van de volgende foto zet je er onder als je alle links hebt geplakt kopieer je ze allemaal en plakt die in 1 keer op het forum

benwave
4 november 2022, 13:23
Huh, het is toch SQUIRREL....??


https://i.postimg.cc/Z0knnXww/20221029-145102.jpg

Aan de hand van deze foto durf ik wel te zeggen dat dit geen Squier uit 1985 is

soepel58
4 november 2022, 15:36
Kun je uitleggen waarom niet?

soepel58
4 november 2022, 16:03
Bij mijn weten heb ik geen url's. De foto's zijn niet van internet, maar van mezelf.

benwave
4 november 2022, 16:05
Kun je uitleggen waarom niet?

Dat rechte stuk tegenover de tuners is te klein, ik schat zón 1.5 tot 2 cm

soepel58
4 november 2022, 16:06
Ik heb geen url's. De foto's zijn van mezelf en niet van internet.
Ze hebben alleen maar een nummer in m'n Downloads.

Da Vinci
4 november 2022, 16:21
Kun je uitleggen waarom niet?

Het is sowieso een slechte foto want de headstock staat er niet helemaal op, maar qua verhouding lijkt die niet te kloppen. Een echte Fender headstock is een stuk slanker.

Heb er hier een echte met wat transparantie overheen proberen te leggen waarbij ik de tuners over elkaar heb gelegd. Dat zou in principe de verhouding een heel eind de goede richting op moeten krijgen….

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221104/ff06900f7006f5cb48f72c129fdaa9a5.jpg

De echte iets naar beneden geschoven;
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221104/419336d6f860d77508206a192c6ea428.jpg

Ook bij een 70’s headstock heb je echt wat hout te veel.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221104/a686fd83fc48d97be842d599b8740dff.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
4 november 2022, 21:34
Aan de hand van deze foto durf ik wel te zeggen dat dit geen Squier uit 1985 is

Dit is 100% zeker weten geen Squier


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
4 november 2022, 21:34
Aan de hand van deze foto durf ik wel te zeggen dat dit geen Squier uit 1985 is

Mee eens


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
4 november 2022, 21:40
Dit is 100% zeker weten geen Squier


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Mee eens


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik vind dat jij een keuze moet maken :soinnocent:

Maar de conclusie is wel duidelijk en mee eens.

Tupelo
4 november 2022, 22:20
Het is bijna zo een ding waarvan je denkt; Wietse zou er eens naar moeten kijken...

Erik de Perik
4 november 2022, 23:04
Ik heb geen url's. De foto's zijn van mezelf en niet van internet.
Ze hebben alleen maar een nummer in m'n Downloads.

Als je iets op internet zet dan hangt daar automatisch een URL aan vast. Misschien is het handig om iets meer kennis van internet te krijgen ;)

NLF
4 november 2022, 23:25
Dat was met ibanez toch ook zo? En al die matsumoko dingen? Die worden nu ook de hemel in geprezen. Hoewel er natuurlijk genoeg troep tussen zat.

Is misschien wat simplistisch. De Japanse industrie was in de jaren zeventig erg sterk en Amerika zat juist in de problemen. In Europa zag je hetzelfde: bedrijven als Philips kregen keiharde concurrentie van Japan. Er werd toen op Amerikaanse hoofdkantoren behoorlijk gevloekt en in de broek gescheten toen ze zagen wat de Japanners allemaal aan spullen konden bouwen: beter en voor lagere prijzen. Een soort economisch Pearl Harbour. Gold voor de gitaarbouwers ook.

Erik de Perik
4 november 2022, 23:35
Is misschien wat simplistisch. De Japanse industrie was in de jaren zeventig erg sterk en Amerika zat juist in de problemen. In Europa zag je hetzelfde: bedrijven als Philips kregen keiharde concurrentie van Japan. Er werd toen op Amerikaanse hoofdkantoren behoorlijk gevloekt en in de broek gescheten toen ze zagen wat de Japanners allemaal aan spullen konden bouwen: beter en voor lagere prijzen. Een soort economisch Pearl Harbour. Gold voor de gitaarbouwers ook.

Wat heeft jouw (overigens foute) korte analyse van de globale economie destijds te maken met de kwaliteit van gitaren?

Pepe
4 november 2022, 23:42
Dat verband is er natuurlijk wel, dat outsourcen onder het mom if you cant beat them join them zorgde ervoor dat brands als epi en Fender ook door Japan lieten produceren.
Bekend verhaal van Dan Smith is dat toen de eerste Squiers bij Fender USA aankwamen de managers in tranen uitbarsten (sic) omdat het een kwaliteit had (de vintage modellen) wat ze niet lukte met de USA vintage lijn.

Volgens mij is Gibson een van de weinig merken die altijd domestic is gebleven.

Erik de Perik
5 november 2022, 00:46
Die huilende managers is een mooi verhaal en zeer waarschijnlijk niet waar. Als wij net doen alsof Epiphone geen Gibson merk is en dat de Gibson fabriek niet naar de andere kant van de Vervelende Staten is verhuisd met achterlating van een groot deel van het personeel en de machines, oké dàn is Gibson nog steeds het bedrijf waar Orville Gibson via zijn dood in 1918 afscheid van nam.

Pepe
5 november 2022, 01:40
Epiphone was lang voor de Gibson overname al naar Japan verhuisd. Gibson haalde Epi juist weer naar de USA voor een aantal modellen.


Dat verhaal van Dan Smith komt niet van internet maar uit een interview van Tony Bacon met Dan Smith die toen CEO was.

D3nnis
5 november 2022, 07:40
Als wij net doen alsof Epiphone geen Gibson merk is en dat de Gibson fabriek niet naar de andere kant van de Vervelende Staten is verhuisd met achterlating van een groot deel van het personeel en de machines, oké dàn is Gibson nog steeds het bedrijf waar Orville Gibson via zijn dood in 1918 afscheid van nam.

Eigenlijk ook niet, ik ga er tenminste van uit dat de mensen die er in 1918 werkten, nu niet meer zouden werken. Ik verwacht dat machines ook al wel redelijk afgeschreven zouden zijn in 100 jaar. Blijft de locatie over, maar dat is ook alleen emotioneel van belang.

Dirk_Hendrik
6 november 2022, 11:43
Ik heb geen url's. De foto's zijn van mezelf en niet van internet.
Ze hebben alleen maar een nummer in m'n Downloads.

De Amerikaanse schrijver Robert Heinlein deed toepasselijke een uitspraak die ik hier graag zou quoten, behalve dat hij zo lullig is en ik maar niet doe.....

Erik stuurde je naar postimages.org. Daar kun je foto's uploaden en dat is je ook gelukt.
Meteen nadat je met dat uploaden klaar bent geeft Postimages je al de juiste, knip en plakbare, links. Knip en plak die en be done with it. Alternatief, of additioneel, post je ook de link naar het album wat je hebt gemaakt. Het net even zitten het te proberen en het kost mee eerder moeite om het niet voor elkaar te krijgen dan wel.

Napoje
6 november 2022, 19:54
Epiphone, squier… en zelfs onder het gibson en fender label. Het zijn alleen nog maar marketingkapstokken die worden geproduceerd worden waar de kwaliteit-prijs ratio het beste is. Een week geleden was dat japan, eergister korea, Gister china en vandaag indonesië. Misschien morgen wel burundi of whatever.

Erik de Perik
6 november 2022, 20:26
Nahja Squier was feitelijk Fender's snarenleverancier, die door Fender werd overgenomen.

BRON (https://guitarriego.com/en-us/guitar/the-history-of-squier-stratocaster-and-telecaster-guitars/)

Pepe
6 november 2022, 21:41
De Amerikaanse schrijver Robert Heinlein deed toepasselijke een uitspraak die ik hier graag zou quoten, behalve dat hij zo lullig is en ik maar niet doe.....




https://thumbs.gfycat.com/BrownSpicyArgentinehornedfrog-size_restricted.gif

soepel58
7 november 2022, 12:31
Ik geef het toe, Dirk-Hendrik; je haalt je gelijk hier! Ik heb er voor moeten studeren!

NLF
8 november 2022, 10:16
Wat heeft jouw (overigens foute) korte analyse van de globale economie destijds te maken met de kwaliteit van gitaren?

Analyse is niet fout mijnheer de koekenpeer. Ik heb hier stapels boeken over gelezen en mijn vader heeft hier nog college over gegeven. Je moet ophouden te doen alsof je over onderwerpen verstand hebt die jou boven je pet gaan.

NLF
8 november 2022, 10:19
Ik heb ook geen zin in een discussie. Ik ben je domme opmerkingen zat.

Erik de Perik
8 november 2022, 17:21
Analyse is niet fout mijnheer de koekenpeer. Ik heb hier stapels boeken over gelezen en mijn vader heeft hier nog college over gegeven. Je moet ophouden te doen alsof je over onderwerpen verstand hebt die jou boven je pet gaan.


Ik heb ook geen zin in een discussie. Ik ben je domme opmerkingen zat.

Analyse, college geven..... en er vervolgens niet op in gaan. Helemaal prima hoor, maar zulke gesprekken kun je ook op een willekeurige straathoek hebben.

Wat Napoje zegt; toen de Japanse replica's destijds op de markt kwamen, waren ze niet meer dan een antwoord op de ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet vraag van toen. Het was lang niet allemaal topkwaliteit wat er uit Japan kwam en de prijs was uiteindelijk leidend. En natuurlijk zaten daar positieve producten tussen, een maat van mij had een Aria Pro 2 en dat was een prima gitaar, al waren de pickups wat minder. De Yamaha SG's waren ook meestal goed. Er kwam echter ook veel rommel uit Japan en tegenwoordig wordt alles uit die periode de hemel in geprezen en voor idiote bedragen te koop aangeboden.

the sure thing
8 november 2022, 22:10
Analyse, college geven..... en er vervolgens niet op in gaan. Helemaal prima hoor, maar zulke gesprekken kun je ook op een willekeurige straathoek hebben.

Wat Napoje zegt; toen de Japanse replica's destijds op de markt kwamen, waren ze niet meer dan een antwoord op de ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet vraag van toen. Het was lang niet allemaal topkwaliteit wat er uit Japan kwam en de prijs was uiteindelijk leidend. En natuurlijk zaten daar positieve producten tussen, een maat van mij had een Aria Pro 2 en dat was een prima gitaar, al waren de pickups wat minder. De Yamaha SG's waren ook meestal goed. Er kwam echter ook veel rommel uit Japan en tegenwoordig wordt alles uit die periode de hemel in geprezen en voor idiote bedragen te koop aangeboden.

Dat van die idiote bedragen klopt. Mijn Fender Squier stratocaster uit 1987 uit Japan was echt mindere kwaliteit dan de USA variant.

Maar: ik heb nu een Fender USA jazz bas uit 2018 en een Fender Squier Japan jazz bas uit 1989. De Jap voorzien van identieke electronica als die van de USA. En: ik hoor en voel geen enkel verschil tussen beide bassen. Echt helemaal niets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkl

the sure thing
9 november 2022, 23:51
Links de Jap rechts de USA

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221109/579d2f6b98e76e8f5c58ae0973def7b8.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
10 november 2022, 16:41
Oké, maar die Japanner is toch echt een stuk blauwer :soinnocent:

Pepe
10 november 2022, 17:01
Maar waarom zou je 2 identieke instrumenten willen hebben?

Dirk_Hendrik
10 november 2022, 18:14
Maar waarom zou je 2 identieke instrumenten willen hebben?

De ene voor de blues band, de andere voor de Average White (cover)Band?

Dirk_Hendrik
10 november 2022, 18:17
Ik geef het toe, Dirk-Hendrik; je haalt je gelijk hier! Ik heb er voor moeten studeren!


En da's een reactie waar ik m'n respect-pet even zwaar voor afneem!:rockon:

the sure thing
10 november 2022, 21:17
Maar waarom zou je 2 identieke instrumenten willen hebben?

Omdat ik die Japanner voor weinig kon kopen en wilde doorverkopen met winst maar verliefd werd op de blauwe kleur, mijn zoon er nu op speelt en ik het leuk vind om een zeldzame in-mint-condition Jap te hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
10 november 2022, 22:50
Jaja, ik bedoel eigenlijk, waarom dezelfde electronica,
Die kleine verschillen tussen Lollars, Antiquities, Van Zandt, Fender Cs enz vind ik juist wel lollig,

the sure thing
11 november 2022, 12:38
Omdat ik die Japanner voor weinig kon kopen en wilde doorverkopen met winst maar verliefd werd op de blauwe kleur, mijn zoon er nu op speelt en ik het leuk vind om een zeldzame in-mint-condition Jap te hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik vind het verschil in pickups huist heel groot te noemen! Ik meen duidelijk veel verschillen te kunnen horen. Mijn Squier strat heb ik ook voorzien van USA pickups.

Zo is mijn favo humbucker de Seth Lover en mijn favo enkelspoeler de Suhr V60LP. Afhankelijk van welke stijl je speelt natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk