PDA

View Full Version : Fender American Vintage II



fuchs
14 oktober 2022, 08:55
Ik ben op zoek naar een 2000/2001 62 AVRI Strat, maar nu zie ik dat deze lijn onlangs is uitgekomen. Kriebelt toch wel een beetje..

https://www.fender.com/en-US/american-vintage-ii.html?utm_source=wunderkind&utm_medium=popup&utm_campaign=WKND_AmVintageII_TO&utm_term=fender&utm_src=email00DTAmVintageII_TO

benwave
14 oktober 2022, 09:42
2250 euro ik vind het nogal wat. Als ik nu in de markt was voor een nieuwe Strat dan ging ik voor die nieuwe Japanse JV serie
Nog geen 1200 euro voor die witte, en zeker weten een perfecte gitaar in handen

miyaru
14 oktober 2022, 13:21
Ik had ze ook gezien ja….. Prachtig, vooral de seafoam green. Ook de V neck hou ik wel van. Maar ja, een beetje te duur voor mij.

fuchs
14 oktober 2022, 15:52
Voor mij zijn ze ook wat aan de prijzige kant maar ik heb wellicht een paar leuke inruilers. Maar goed, ik probeer eerst ergens een AVRI te vinden.

Pepe
14 oktober 2022, 17:07
Nog geen 1200 euro voor die witte, en zeker weten een perfecte gitaar in handen

Ik zag ze. Met de originele JV heeft het niet zo veel van doen, basswood en 9.5" radius en push pulls,
Japan was toen goedkoop maar is dat allang niet meer, is duurder zelfs dan de States,
hoeft overigens allemaal niks te zeggen over bruikbaarheid & speelplezier,
Maar de Amerikaan:
Dit is de 4e serie vintage reissue (1982/1999/2012) en ze worden steeds beter zegt Fender.
Das toch wel mooi, die immer niet aflatende zoektocht naar een gitaar uit 1954. Hulde!

apekop
14 oktober 2022, 18:09
Mooi, maar erg prijzig.

Tupelo
14 oktober 2022, 19:36
De frequentie waarmee Fender rommel op de markt dumpt gaat mijn pet ook te boven.
De wirwar aan specificaties, benamingen van series, hergebruik van dezelfde namen op andere series, met weer andere specificaties.
They have lost me. :confused:

Maar als 't jou een fijne gitaar lijkt, en je hebt er de doekoe voor; doen. :ok:

apekop
14 oktober 2022, 20:45
De frequentie waarmee Fender rommel op de markt dumpt gaat mijn pet ook te boven.
De wirwar aan specificaties, benamingen van series, hergebruik van dezelfde namen op andere series, met weer andere specificaties.
They have lost me. :confused:

Maar als 't jou een fijne gitaar lijkt, en je hebt er de doekoe voor; doen. :ok:

Nou rommel? Dat vind ik een beetje overdreven en cru. Omdat ze de series steeds andere namen geven en andere specificaties hebben is het toch niet meteen rommel? en je kan dat pas beoordelen als je er zelf op gespeeld hebt.

Overpriced wel, voor dat geld koop je tweedehands twee hele mooie (Fender) strats.

Tupelo
14 oktober 2022, 21:04
Ik ken de neiging om alles dat ik niet nodig heb rommel te noemen. :)

Pepe
14 oktober 2022, 23:11
Die nieuwe series voor aux principe steeds dezelfde gitaren heeft vooral te maken met nieuwe apparatuur waardoor de productie methode veranderd moet worden.
Zo was de 2012 serie enkel bedoeld voor de nieuw Flash lacquer die ontwikkeld was om te voldoen aan nieuwe wetgeving.

Voor de 1982 serie kocht Dan Smith persoonlijk wat gitaren bij plaatselijke vintage handelaren voor het toen astronomische bedrag van 7000 dollar om daar, met een meetlintje, de specs van op te meten, voor deze serie heeft men ook oude gitaren opgemeten maar met nieuw ontwikkelde software.

Maar ach, als je productie methode verandert voor wat voor reden dan maakt marketing d'r wel een mooi verhaal van. Die update van de Wide Range door de CuNiFe vind ik wel een logisch want die zijn echt wel beter dan wat er op zat.

Little Jay
15 oktober 2022, 07:34
150 handmatige handelingen (is dat een pleonasme eigenlijk? Of was het nou een tautologie?) in het productieproces lees ik in het nieuwsbericht van Gitarre & Bass…

https://www.gitarrebass.de/equipment/nach-originalen-spezifikationen-gebaut-fender-american-vintage-ii-series

Arbeid is duur natuurlijk…..

Stiekem vind ik de ‘73 Strat in mocha brown wel heel erg mooi….. (en ook nog eens mijn geboortejaar)

miyaru
15 oktober 2022, 19:29
Nee sorry, ik blijf toch op de Seafoam Green '57 strat kicken, al is het niet mijn geboortejaar. Ik vind hem zo tof, maar ik speel niet 2400 euro's goed, dus houd ik het op mijn Light Ash strat, ook met V-profile neck.......

Little Jay
16 oktober 2022, 18:42
€2400 is een hoop geld voor een gitaar hoor…. De duurste gitaar die ik heb was €1200 (Gibson ES-333, tweedehands) en dat vond ik al heel wat. Zelfs mijn ES-125 uit 1950 was maar €1000 in de aanschaf, maar die was niet in collector’s staat.

miyaru
17 oktober 2022, 14:38
Mijn duurste instrumenten waren ook geen 2400 euro, zelfs mijn Rickenbacker 4003 FG niet. Meestal rond de duizend, max. vijftienhonderd of zo…..