PDA

View Full Version : Album release Bluegate



bluegate
5 oktober 2022, 22:43
Lang geleden dat ik hier ben geweest :makeup:

Ik heb de laatste tijd gewerkt aan mijn eerste album, deze bevat 12 eigen composities.
Alles zelf gespeeld, opgenomen en gemixed.

Deze is inmiddels op 12 streaming platformen te beluisteren, oa: Spotify, Youtube etc.

Luisteren op Spotify (https://open.spotify.com/album/6q4TgThd3O19PFINpRFqXW?si=vVMw1kszRwykSivwy0bbfw)


Youtube met clips (https://youtube.com/playlist?list=PLMGWMSVwH64R_PYCHP3XMm1whDiOu5RTh)


Rock on and enjoy! :lp:

Ernest01
7 oktober 2022, 12:30
Leuke nummers (dus meerdere bekeken en beluisterd)
En de video's zijn geinig en creatief.
Knap dat je dat alles zelf gedaan hebt.

Fusion
7 oktober 2022, 12:42
Gaaf hoor, zo alles alleen gedaan. Respect! En ook nog redelijk kunnen zingen, jaloers. Rechtgetrokken in een DAW of gewoon echt zo gezongen? Petje af. Gaaf man!

bluegate
7 oktober 2022, 14:18
Dank! :ok:

Drums is geprogrammeerd, kan helaas niet zo goed drummen, maar verder bas, gitaren, keyboards, zang en alle opnames/mixen heb ik zelf gedaan.
Zang is minimaal rechtgetrokken, alleen de uitschieters om tijd en mijn buren te sparen :soinnocent:
Alles is opgenomen in een appartement met aan alle zijden buren.

Bas direct via Pre-amp (GA Neve 73 style)
Gitaren via amp en Ox box
Keys direct via Pre-amps
Zang via mic en pre-amp
Opnames/Mixen via Studio One met SSL 2+ en SSL UC1 en UF8
Plugins van Presonus/Waves/SoftTube/SSL/Valhalla etc.

benwave
7 oktober 2022, 16:15
Ook van deze kant respect jongen wat een werk. Dit moet je een jaar van leven gekost hebben.
De opnames zijn goed qua geluid lekker helder en goed gemixt.
En dan ook nog al die filmpjes
Je verzint zo hier en daar echt lekkere gitaar lickjes.
Ik heb ze allemaal geluisterd op de monitor , nogmaals knap gedaan en een diepe buiging voor al het werk wat je erin heb gestopt

bluegate
7 oktober 2022, 17:13
Dank je!

Ik heb mijn studio in juli/augustus 2020 gebouwd, daarna ben ik aan de slag gegaan met het album.
Naast mijn fulltime baan heb ik aan het album gewerkt, ongeveer 2 jaar totaal. :)

Het smaakt naar meer, maar ik denk wel dat ik met een zanger ga samenwerken.
Omdat dit mijn eerste album was wilde ik echt alles van begin tot het einde zelf doen.
Maar denk met een betere lead zanger misschien een nog gaver resultaat te halen.

:strat: Rock on!

pasqual
7 oktober 2022, 23:54
Klinkt erg goed. Mooie mix en leuke songs. Je stemgeluid is eigenlijk best lekker. Een andere zanger kan misschien wel een goede aanvulling zijn. Misschien vooral voor een andere benadering en dynamiek. Zeker proberen.
Maar knap gedaan hoor zo'n totaal productie!

bluegate
8 oktober 2022, 10:55
Dank :zz:

Nu nog kijken hoe ik het beste kan promoten, heb ik net nog in een andere post ook geplaatst.
Tot nu toe gedaan: LinkedIn, Gitaarnet, TheGearPage, Whatsapp, aanschrijven alle NL muziek recensie sites/bladen...

Tuurlijk uitbrengen is waar het om gaat, maar ik zou het ook leuk vinden als er naar geluisterd wordt door velen :seriousf:

Dweezman
10 oktober 2022, 10:05
Wow Bluegate! Wat een monsterklus. Heel tof die video's erbij, ik weet niet of het zo bedoeld is, maar ik vind ze over het algemeen op een prettige manier grappig, ook al zijn je thema's soms serieuzer.

Het klinkt allemaal prima, mooie mixes, fris en aangenaam. Ik las dat je alles helemaal zelf hebt gedaan: daarin kunnen we elkaar de hand schudden. Studio/gearwise denk ik dat je 't beter hebt aangepakt dan ik, en nogmaals: die vids, supertof.

Je gitaren (spel en sound) zijn hoogtepunten, maar ook de meeste harmonieën in de zang van de refreinen vind ik heel goed gevonden en origineel. Eigenlijk schrijf je hele clevere popliedjes, die nu in een classic rock jasje passen, maar dit kan ook hele andere kanten op.

'No undo' vind ik het tofst tot nu toe.

Supernice.

bluegate
10 oktober 2022, 10:32
Bedankt voor de complimenten! :ok:

Thema's van de teksten zijn inderdaad beetje maatschappij kritisch, maar daar zit wel een luchtiger sausje overheen omdat ik niemand de les wil lezen of belerend wil zijn.

Videos laten dit ook een beetje zien dat ik mezelf niet al te serieus neem, door kleding of grapjes in de videos.

arjanb01
10 oktober 2022, 10:38
Respect ! En alles in je eentje inclusief de clips😳
Je muziek doet me ook een beetje aan Grupo Sportivo denken.
Erg tof gedaan en ik hoop dat je een goeie band kan formeren met toffe muzikanten en dan het land in. Dat is de beste reclame.

Fobo
10 oktober 2022, 12:37
Ik sluit me bij alle vorige sprekers aan: knap en creatief gedaan, en wat ’n tijd zal je eraan hebben besteed. Gruppo kwam ook bij mij naar boven. Compliments!

bluegate
10 oktober 2022, 13:37
:supercool: Thanks!

Ben nog aan het kijken naar Artiesten Promotie, heb ze een bericht gestuurd kijken wat daar mogelijk is.
Zij screenen eerst, dus misschien blijf ik daar al steken
:seriousf:

Erik de Perik
10 oktober 2022, 15:42
Leuke nummers en prima gespeeld en opgenomen. Ik hoor allen Gruppo Sportivo in Rock & Roll Fun, verder in geen enkel ander nummer, oké je bent wel net zo kaal als Hans Vandenburg :D

Ik zie zo in de gauwigheid twee Friedmans, op het oog dezelfde op de kleur na. Hoe is dat vergeleken met ander spul in die prijsklasse?

bluegate
10 oktober 2022, 16:03
Ik ben echt fan van "Friedman", en niet alleen omdat hij ook Dave heet. :seriousf:

Smallbox 50, is een twee kanaals buizen amp. Plexi channel 1 is tot 7-8 clean daarna heerlijk randje.
Veel van de geluiden op het album zijn met dit kanaal en gain op 10.
Andere kanaal is BE drive kanaal, meestal gain 5-8, voor alle gain solo's gebruikt.

Dit in combi met de OX box, standaard Greenback 4x12, voor meer heavy geluiden V30 4x12 en voor de meer Vox/Fender geluiden of een 2x12 Celestion Blue of 2x12 Jensen C12N.

Gitaren zijn beide kleur Surf Green, een Vintage-S en een Cali (met Floyd) model. Hands down de fijnste gitaren die ik ooit heb gehad.
Zeer goede resonantie en sustain, denk dat die twee metalen pinnen bij neckjoint echt iets doen.
Verder zijn de elementen erg goed vind ik.
Wat ik wel jammer vond is dat deze gitaren echt voor 010 of hoger zijn gemaakt. Ik speel op 009 en door de lagere snaarspanning vlogen de tremolo veren eruit. Opgelost door ze wat te verbuigen.
Erg stem vast en consistent.

Erik de Perik
10 oktober 2022, 17:20
Oh oké, ik dacht ook een roze Friedman te zien. Maar wel een dure smaak dus!
Kon je die veren niet losser draaien? Da's meestal de truc wanneer je naar een lagere snaardikte gaat. Anders moet je even naar een tech gaan, zoals Guitar Chop Shop bij jou in de buurt. Hans Vandenburg kwam trouwens vroegâh altijd bij Rock Palace.

Hiero dus:

https://guitar.com/wp-content/uploads/2019/06/strat-tips-adjust-tremolo-springs@1400x1050.jpg


Deze man is ook nogal een Friedman fan:


https://www.youtube.com/c/MichaelNielsen_BigHairyGuitars

bluegate
12 oktober 2022, 21:51
Ja, ik ken Michael van Youtube :rockon:

Nog even een heads up voor degenen die op Spotify muziek uitbrengen:
- Claim je artiesten profiel
- Check bij het uploaden dat al je metadata correct is
- Breng nog niets uit, ga naar Releases en pitch deze 7 dagen voordat je het uitbrengt!!!

Dat laatste is van belang omdat je anders niet meer opgepakt wordt door de AI.
Heb ik dus fout gedaan, hopelijk kan ik zo iemand behoeden voor deze fout.
Nu is er dus geen mogelijkheid meer door de AI opgepikt te worden en op playlists geplaatst te worden.

Ben nu aan het kijken of ik met Artiesten Promotie Plugging nog iets kan bereiken op Spotify maar dat kost geld... :(

Dweezman
12 oktober 2022, 22:52
't Is vrij dramatisch hoor, bij Spotify. Ik heb heb 3x een song gepitched, zonder resultaat. Die AI mnogelijkheid is er volgens nij wel, maar kost veel tijd. Er zijn ook playlists door gewone luisteraars/curators. Als je daar succesvol bent, pakt 't algoritme je ook wel vroeger of later op. Maar ook dat is hard werken, mensen benaderen. SubmitHub is wel een aardige ingang daarvoor, maar alles kost geld. Dat staat mij tegen.

bluegate
13 oktober 2022, 15:29
Het is een bittere pil, maar ik heb mijn muziek niet voor niets gemaakt en heeft mij totaal 2 jaar gekost en een home studio.
Dus als je daar de kosten van neemt, is de promotie slechts een druppel op de gloeiende plaat
:seriousf:

Ik ga gebruikmaken van artiestenpromotie.net, pakket 3 €399 excl BTW.
Daarmee wordt ik digitaal geplugged op de Radio in Nederland, Belgie, Duitsland en Spanje
En 14 dagen op Spotify gepitched en gepromoot gemiddeld 8000 - 16000 streams en op diverse playlists geplaatst.

Zij hebben "Fill the void" gekozen als single omdat ze denken dat die het goed op de radio doet.

Gewoon omdat ik wil kijken wat er zou kunnen gebeuren met mijn muziek, wil ik de gok toch wagen om dit te doen.
Ben benieuwd...
:ok:

Dweezman
13 oktober 2022, 17:30
Ik ben benieuwd, dus zal 't volgen. Ik ga het niet doen, vind het allemaal te shady.

Erik de Perik
13 oktober 2022, 18:38
Ik vind het ook ingewikkeld. Heb de site gecheckt en kom dan op een Canadese eigenaar van de site terecht; https://who.is/whois/artiestenpromotie.net
Het KVK nummer leidt naar:
https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=69634637&start=0&site=kvk2014

Het kan legitiem zijn en dat hop ik ook voor jou.

bluegate
13 oktober 2022, 19:54
Het blijft een gok, maar communicatie is goed en heb netjes een factuur gekregen.

Zojuist alle spullen ingezonden:
- Muziek in mp3 en wav
- ISRC en metadata
- Coverfoto
- Persbericht

Best nog lastig een beetje Persbericht schrijven... :chicken:

Dit is het verder ook wel, afhankelijk van de uitkomst kan het zijn dat het hier voor dit album ophoud.
Stiekem hoop ik natuurlijk dat het wat gaat doen! :seriousf:

En ben daarnaast ook bang als het wel uit de hand gaat lopen, ik bedoel er is geen band ik heb alles zelf gedaan. Dus indien ik ineens het land in moet of live moet gaan spelen, heb ik weer een andere uitdaging dan het album zien te promoten.
:zz:

bluegate
16 oktober 2022, 13:00
Er is in ieder geval iets gebeurd na het geven van de plugging opdracht.
Het aantal streams is nu sinds de start vrijdag vertienvoudigd.
De single Fill the void nadert nu de 1000 streams terwijl de andere liedjes misschien op 50+ staan.

Jammer dat de Artist pagina niet realtime is, soms moet je wachten tot de cijfers zijn bijgewerkt.

Denk wel dat het in principe niet gaat lonen, ik bedoel bij 1000 streams krijg je van Spotify in het gunstigste geval €3,40 volgens mij, en zelfs als ik de 10.000 streams haal verdien ik niets omdat de eerste €35,00 naar de distributeur gaan.

Mocht er via de radio meer bekendheid aan de liedjes komen zou er nog iets kunnen veranderen, maar ik ben bang dat het bij de liefde voor de muziek blijft en niet de pegels voor de muziek :seriousf:

Als het goed is komt het nieuws van mijn album op het bedrijfsnetwerk van mijn werk, daar werken wereldwijd zo'n 2500 personen. Hopelijk doet dat ook nog iets.

Dweezman
17 oktober 2022, 13:59
Interessant is natuurlijk om te zien waar die die streams vandaan komen. Als er ergens in India nu een paar servers 24-7 je song staan te spelen, schiet het niet op natuurlijk. Ik gun je alle succes, maar ik heb een hard hoofd in de aanpak van dit soort clubs.

Via het bedrijfsnetwerk is natuurlijk gewoon heel slim. Leuk dat ze dat ook doen.

bluegate
17 oktober 2022, 14:52
De meeste luisteraars komen uit NL & B:
Amsterdam
Eindhoven
Brussels
Eersel
Gouda

Dat zijn op dit moment de Topsteden volgens mijn Artist pagina.
Grootste deel is tussen de 28-34 en 52% vrouw.

Op basis van mijn profiel en catalogus is goed voor 29%
Playlists van andere luisteraars is 52%
Spotify AI 19%

Ik probeer ook veel zelf te doen via mijn artist pagina en links in social media etc.

De single waarop plugging is gedaan is van 36 streams nu naar 1160 streams gegaan over het weekend.

Dweezman
17 oktober 2022, 19:38
Dat lijkt in ieder geval goed, gelukkig. Je doet het goed bij de vrouwen ;-)
Bij mij blijft dat steken op 30%. Keep us posted!

bluegate
20 oktober 2022, 13:37
Spotify staat inmiddels op 3.338, nog steeds veelal uit NL en B.
Volgende week staat een radio interview in de planning, deze zal op 20 internet radio stations worden uitgezonden.

Tot mijn verbazing zag ik dat mijn album ook op Hungama staat (indiaase muziek site) met 5.8K streams wat wel raar is gezien mijn album daar maar 8 tracks heeft ipv alle 12.

Maar het valt mij reuze mee hoe het uitpakt, ik bedoel de overige liedjes doen vrijwel niets alleen de gepromote single maakt grote sprongen. Nogmaals rijk ga ik er niet van worden, heeft alleen veel geld gekost. Maar hobbies kosten nou eenmaal geld.

Gisteravond een start gemaakt met nieuwe opnames, werken aan het volgende album
:zz:

Dweezman
23 oktober 2022, 15:26
Valt me niet tegen hoor. Vind wel dat je op veel dubieuze playlists bent gekomen, waarvan ik me afvraag of je daar wel op 'hoort'.

Nieuwe muziek maken: yes. Daar gaat het om.

bluegate
24 oktober 2022, 10:49
Ja, nieuw nummer wordt leuk denk ik.
Zaterdag Gitaren, Solo en Hammond partijen ingespeeld.
Zondag tekst geschreven, tenminste het refrein want ik had geen inspiratie voor de coupletten nog.

Teller Spotify staat inmiddels op 5400.
Leukste playlist: The Sex playlist Official :seriousf:

bluegate
28 oktober 2022, 15:51
Na twee weken pluggen lijkt er een abrupt einde te komen aan de oplopende streams.
Staat nu op 7000 en er komt niet veel meer bij denk ik.

Radio interview was leuk, maar denk niet dat dit veel gedaan heeft en het was ook een internet radio zender die een volledig ander publiek trekt (Nederlandse smartlappen meer...) dan de muziek die ik poog te maken.

Dus ik denk dat plugging weinig zin heeft, weer een les geleerd en hopelijk dat anderen ook iets aan deze informatie hebben.

Je zult dus echt moeten proberen om de AI en de editors van Spotify te bereiken met je muziek.
Ook las ik dat de interactie met je Artist pagina belangrijk is, als daar niets gebeurd dan doen ze ook niet veel met je muziek.
En/of veel spelen in het land en zieltjes (volgers) winnen ;)

Tupelo
29 oktober 2022, 09:23
Mijn zieltje heb je.
Gaaf gedaan man. :)

bluegate
29 oktober 2022, 13:30
😁 Dank je!

bluegate
1 november 2022, 09:39
Inmiddels is de nieuwe single (staat niet op album) klaar en ik gebruik nu Distrokid om de release te doen.
Releasedate is 15 november, kijken of ik nu wel een Pitch kan doen op Spotify.

Waarom niet Traxfree, mooi systeem je betaald niets voor plaatsen maar je moet de barcode en ISRC codes aanschaffen.
Distrokid moet je eerst een jaarbedrag betalen en daarna kun je plaatsen wat je wilt, zij verzorgen de Bar en ISRC codes, dus als je 1 album of 1 single per jaar doet is dit al goedkoper.

Geen betaalde plugging meer, heeft weinig zin en volgens mij ook nog illegaal als je de regels van Spotify erop naleest.
Dus nu via de normale kanalen proberen, en ik moet een plan gaan maken om volgers te winnen.

D3nnis
1 november 2022, 15:38
Heeft distrokid voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld tunecore?

bluegate
1 november 2022, 16:02
Je hebt iets meer opties als het goed is bij Distrokid met name custom label, tunecore is inmiddels iets goedkoper dan Distrokid.
Verder is het om het even welke je gebruikt.

bluegate
3 november 2022, 16:19
Ik heb ook nog Soundcampaign ontdekt, dit is waarschijnlijk de dienst die de plugger gebruikt.
Om te kijken wat voor effect het heeft heb ik €100 betaald voor een 14 dagen campaign om mij op een aantal playlists te krijgen.
De plugger rekent voor een 14 dagen campaign €299.
Verschil hier is dat als een Curator niets doet, dus niet luistert naar de track krijg je het geld retour. Niet luisteren is wel wat anders dan niet plaatsen, in het laatste geval krijg je het geld niet retour.

Het zijn dus echte luisteraars die een playlist volgen, maar er zitten Curators achter die zo'n lijst samenstellen.
Dit wordt ondersteund door Spotify, aangezien je met hetzelfde account bij hun kunt inloggen.

Curators beoordelen je muziek en plaatsen deze op hun Spotify lijsten. Je kunt zelf ook Curator worden maar dan moet je een playlist hebben met minimaal 1000 volgers. Denk trouwens dat dit beter verdiend dan muziek maken aangezien zij ongeveer €10 per liedje krijgen...

Nog even een side note, ik snap dat wat ik hier tegenaan gooi niet voor iedereen is weggelegd. Gelukkig heb ik een goede baan en is dit voor mij mogelijk.
Vandaar dat ik alle resultaten post zodat iedereen voor wie dit niet mogelijk is ook de informatie krijgt die ik verzamel.

bluegate
5 november 2022, 13:18
Inmiddels van 3 curators een review gekregen, helaas niet op hun playlist gezet.
Dit is dus wat je retour krijgt. Nog 7 te ontvangen.

1.
Instrumental performance is amazing, great melody and energy behind them. Voice is good but feel like there's room for improvement when it comes to certain vocals and perhaps the delivery couldve been better. Hope this helps, I wish you the best

2.
Hi) Thank you for sending in your track. The rich and groovy melody is filled with rhythmic drums and catchy guitar parts. The vocalist has an incredibly strong and emotional voice, it conveys his charisma and depth of sound. All elements of the track complement each other well. The track is full of strong and explosive energy. Quality sound and production. But despite all the strengths of your song, the overall atmosphere of the track doesn't suit my playlist. Sorry for that. Best wishes)

3.
The song sounds good in terms of mixing, those guitars sound great! but I worry that the vibe is a bit retro for my taste, and vocals doesn't sound catchy enough for my taste. i think the song needs more fresh vibes to jump out in the genre nowadays!

bluegate
7 november 2022, 15:15
Verder nog niets gehoord, blijkt dat het anders werkt dan bij de plugger. Daar had het direct effect en liepen de cijfers 14 dagen flink op.

Bij Sound Campaign hebben de curators dus 14 dagen de tijd om te reageren. Dus je moet veel langer wachten als je niet direct op lijsten wordt geplaatst. Indien na 14 dagen de Curators niet hebben gereageert dan krijg je dat deel van je campaign weer retour gestort.
Het geld zit dus 14 dagen vast.

Ik vind het lastig, ik denk echt dat zonder kruiwagen je geen poot aan de grond krijgt in muziekland.
Of je moet al echt een naam hebben in het clubcircuit, of een video kanaal waar je al veel volgers had.
Maar ik zie geen andere opties dan er flink geld tegenaan smijten om jezelf op lijsten in te kopen.

Iemand nog ideëen?

Cageman
11 november 2022, 08:19
Mijn idee zou zijn om zelf eerst te kijken waar "muziekland" ligt, voordat je überhaupt met een kruiwagen aan de gang gaat. Ik denk niet dat dat land echt bestaat eigenlijk.

Hoe vaak zou je zelf luisteren naar de lijsten waar je jezelf op kan kopen?

Heb je een manier om je muziek live te vertolken? Ik denk dat er best cafes zijn waar je dit zou kunnen brengen. Als je het wonky karakter ervan op een goede manier ook live omarmt. En als je niet live wilt, misschien dan nog wat online fora of groepen waar je werk gewaardeerd wordt :D.

bluegate
11 november 2022, 16:30
Het klopt het wat je zegt 'waar ligt muziekland voor jou?' dat is voor mij dat men je kent en je muziek (liefst) koopt of beluistert.

Live spelen zie ik niet echt zitten, dat zou ik of alleen moeten doen met gitaar en/of backingtracks of een band samenstellen om te gaan spelen.

Ik ben ook niet van plan mijn geld te verdienen met muziek, zal mijn huidige baan er zeker niet voor opgeven.
Maar het vergroten van het bereik van de muziek is wel een doel wat ik wil nastreven.

A.s. dinsdag komt er nieuw werk uit en ik wil het liefst het effect wat de plugger had zelf bereiken, maar tot op heden heb ik nog niets gevonden met dat effect.
De nieuwe release is op tijd op Spotify gezet en gepitched zoals zij zelf aangeven, bio is actueel, foto's, canvas, zeg maar alles waarmee je jezelf kunt aanprijzen is gedaan.

Tuurlijk is de grote vraag is er publiek voor mijn muziek? Want ik heb totaal geen controle over de luisteraars. :seriousf:
Ik zie het ook niet als kopen op lijsten, maar reclame maken voor je muziek, want hoe anders kan ik meer mensen bereiken gezien hierboven. Reclame op radio en tv is ook niet gratis en heeft hetzelfde doel dus wat is daar mis mee denk ik dan.

Cageman
11 november 2022, 21:35
Ik ben ben een maand 43eu roast Patreon geweest van Rudy Ayoub. Die heeft toen precies zoals verwacht een nummer van ons geroast in z'n video. Ik zou niet zeggen dat je dat per se ook moet doen, hoewel je er wel heel leuk als oddball uit zou springen, maar het idee van iemand sponsoren die jou dan aanprijst/flambeert bij zijn/haar publiek is misschien geen gek idee. Bottom line, ik zou proberen zelf in de hand te houden bij welk publiek je reclame maakt. Kwaliteit van de leads over kwantiteit. Wat je nu ook gemerkt hebt met het pluggen: dat levert je vooral wat willekeurige luisteraars op buiten je beoogde doelgroep, maar naar ik vermoed zijn dat geen luisteraars die jou snel nog een keer zelf opzetten.

Fusion
17 februari 2023, 06:35
Nog even deze draad gelezen voor tips, ben nu net aangemeld bij DistroKid. @Bluegate: het verbaast me dat je jezelf niet realiseert dat een groter publiek vinden voor je muziek echt gewoon voornamelijk van de muziek afhangt. Geld verkwanselen om anonieme hits te krijgen is denk ik niet de manier. Het gaat om de kwaliteit van de muziek, of het nou radio-oriented popmuziek is of freaky Karnataka-jazz-prog-indie, goede muziek op een gangbaar medium als Youtube, muziek met een eigen smoel en/of beetje afgekeken bij iets wat op dat moment populair is, goede uitstraling etc, dat wordt echt vanzelf populair.

Ik heb dan ook geen enkele illusie dat mijn EP, waar echt uren bloed zweet en tranen in gestoken is, meer dan een handvol hits zal hebben. En da's prima.

Anyway, dank voor de tips, ik heb ze aandacht gelezen, gaaf dat je t hele relaas hier steeds deelde!

bluegate
17 februari 2023, 09:32
Ik hoef ook geen hits, ik ben blij met de bijna 10.000 maandelijkse luisteraars :rockon: