PDA

View Full Version : Nieuwe track met Boss GT1000Core, spacy prog/fusion etc.



apekop
15 september 2022, 18:37
Ik heb onlangs een Boss GT1000Core gekocht voor erbij. Lekker handig klein ding voor bepaalde projecten als ik geen zin heb om veel te sjouwen. Ik heb al jaren een Axe fx II voor in de studio en live en daar ben ik heel vertrouwd mee. De uitdaging was om nu een hele track te maken waarbij ik alle geluiden van gitaar en bas uit de Boss zou halen. Enkele wat post processing in de DAW (wat galmen en sommige delays), de rest is de Boss.

De track is toepasselijk genaamd "Who's the Boss? Ik ben niet ontevreden over de sounds. Leuk om weer eens een andere modeller/multi-effect te proberen na jaren lang alleen de Axe fx te hebben gebruikt. Geeft weer een frisse kijk. Solo in het midden wou ik een beetje Gilmour-achtig laten klinken.

Mijn tweede solo album komt eind deze maand uit, deze track is alvast voor de volgende plaat. Benieuwd wat jullie van de sounds vinden. Is nog niet compleet afgemixt. Embedden kan volgens mij niet met Soundcloud?

https://soundcloud.com/bodde/whos-the-boss-third-solo-album-demos-september-2022?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Midwolda
15 september 2022, 19:12
Dude... èèn verzoekje, de volgende track graag wat korter want ik heb welhaast ademloos zitten luisteren. Fokking briljant dit! Ergens op een derde dacht ik "die bas mag wel wat meer Moog" en wàmmes... ergens op tweederde dacht ik "die trein is van de rails" maar je veegt de stukken weer genadeloos bij elkaar. Love it! Alleen het outro snapte ik niet meteen... nog maar eens luisteren dan.

En dat van die kortere track, vergeet dat, doe maar een album ja. Of twee, ook goed.

O ja, de sounds. Ik hoor dingen die ik niet eens met een synth voor elkaar krijg, maar goed, daar heb je ook een gitaar(effect) voor natuurlijk. Fijne verdeling van reverb, delay en chorus, ze zijn er goed uit te halen. De bas zonder het Moog-effect zou van mij meer attack mogen hebben. Voor de Gilmour sound iets minder chorus en meer delay denk ik? Kweenie, daar is iets mee.
Ook lekker hoe je verschillende maatsoorten door elkaar weeft.

apekop
15 september 2022, 19:31
Haha...heel tof om te lezen! Ik heb erom gelachen. Nou de twee albums zijn er al, dit is al voor nummer drie! :) Bedankt!!

Fobo
15 september 2022, 19:58
Ben het zowaar helemaal eens met Midwolda (moet natuurlijk niet te vaak gaan gebeuren, maar dat terzijde).
Schitterende geluiden, uitstekende compositie, top gespeeld, prachtig in beeld gezet, mooie ‘afwijkende’ toonsoorten, en zo maar door....
Wat de verschillende maatsoorten betreft; het stuk tussen ongeveer 4.00 en 4.30 ben ik wat minder enthousiast over, maar dat is een smaakkwestie.
Overall: chapeau!!

arnoldtims
15 september 2022, 23:15
Niet geheel mijn stijl dus koste het me wat tijd om er in te komen. Was bang na het lezen van de vorige commentaren dat het erg experimenteel zou zijn. Als mensen gaan klooien met het tempo en rare toonladers gaan spelen die op zijn vriendelijks gezegd dissonant zijn dan haak ik snel af. Maar na enige tijd zat ik er echt in.
Weet niet hoe ik het exact moet omschrijven maar het heeft iets van een voortdurend cliffhanger, wat gaat er nu komen en waar gaat het heen? Kortom een nummer met spanning en vond het erg mooi
De sound is ook prima al hoe wel ik de synthesizer wel heel braaf vond klinken.

Erik de Perik
16 september 2022, 00:47
Helemaal prima hoor..!! Ik herken hier en daar wel wat geleende stukjes, maar kan dan weer niet herleiden welke :ok:

benwave
16 september 2022, 07:23
Fijne verdeling van reverb, delay en chorus, ze zijn er goed uit te halen. De bas zonder het Moog-effect zou van mij meer attack mogen hebben. Voor de Gilmour sound iets minder chorus en meer delay denk ik? Kweenie, daar is iets mee.
.

Dit is ongeveer het zelfde als dat je zegt tegen Rembrandt (over de nachtwacht) dat die persoon in het midden in het goud misschien er beter uitziet met ook een zwart pak.
WHO GIVES A FUCK wat jij vind....zeer aanmatigend commentaar

Midwolda
16 september 2022, 07:57
Dit is ongeveer het zelfde als dat je zegt tegen Rembrandt (over de nachtwacht) dat die persoon in het midden in het goud misschien er beter uitziet met ook een zwart pak.
WHO GIVES A FUCK wat jij vind....zeer aanmatigend commentaar

Hallo, met het verkeerde been uit bed gestapt?
TS zegt toch "benieuwd wat jullie van de sounds vinden".
Probeer het nog eens.
Na de koffie.

benwave
16 september 2022, 08:00
Hallo, met het verkeerde been uit bed gestapt?
TS zegt toch "benieuwd wat jullie van de sounds vinden".
Probeer het nog eens.

Ja je hebt gelijk sorry. Pilletjes vergeten

Cageman
16 september 2022, 08:43
Boss moet je een aanbod doen voor een samenwerking.

Ik vind vooral alle sounds van de ritmepartijen heel nice. Dat ontdoet zich van de typische Boss sluier. Lekker grommende bas met hier en daar wat doorkomende buzz.
Van mij mogen de lead sounds ook wel zo'n randje krijgen, maar dit is smaak en hoe het nu is, past helemaal binnen het genre.

guitarkid2
16 september 2022, 08:49
Elke keer als onze gitaarleraar uit Weert hier wat plaatst valt mij de bek weer open van verbazing over het het feit hoe goed die gozer ook al weer is

Dit meen ik oprecht

apekop
16 september 2022, 10:25
Iedereen bedankt voor het luisteren en de opmerkingen/complimenten. Leuk om te lezen hoe iedereen er wat anders in hoort, dat is ook juist het mooie van muziek vind ik.



Weet niet hoe ik het exact moet omschrijven maar het heeft iets van een voortdurend cliffhanger, wat gaat er nu komen en waar gaat het heen?.

Dit vind ik een hele toffe omschrijving, een voortdurende cliffhanger. Mooi verwoord!

apekop
16 september 2022, 10:28
Ook lekker hoe je verschillende maatsoorten door elkaar weeft.

Het hele stuk is trouwens in 3/4, wel wat onregelmatig onderverdeeld hier en daar.


Dit is ongeveer het zelfde als dat je zegt tegen Rembrandt (over de nachtwacht) dat die persoon in het midden in het goud misschien er beter uitziet met ook een zwart pak.
WHO GIVES A FUCK wat jij vind....zeer aanmatigend commentaar

Zo kwam het op mij niet over hoor. Ieder heeft zijn eigen mening en smaak, dat mag best gezegd worden. Maar leuk dat je me vergelijkt met Rembrandt ;), zoveel eer verdien ik nou ook weer niet...haha

benwave
16 september 2022, 14:18
Het hele stuk is trouwens in 3/4, wel wat onregelmatig onderverdeeld hier en daar.



Zo kwam het op mij niet over hoor. Ieder heeft zijn eigen mening en smaak, dat mag best gezegd worden. Maar leuk dat je me vergelijkt met Rembrandt ;), zoveel eer verdien ik nou ook weer niet...haha

Ik bedoeld eigenlijk meer dat de componist, ik dit geval jij, zelf wel uitmaakt hoeveel delay , chorus, enz enz je erop zet.
Als je naar Gilmour luistert ga je ook niet denken jammer had hier en daar wel wat meer galm erop gemogen.

Componeer dan lekker zelf zeg ik dan.

apekop
16 september 2022, 16:47
Als je naar Gilmour luistert ga je ook niet denken jammer had hier en daar wel wat meer galm erop gemogen.


Dat zeg ik altijd al tegen David. Alleen luistert ie nooit! 😀

arnoldtims
16 september 2022, 21:35
commentaar verwijderd. Was wat zuur geloof ik

lcvanderhelm
17 september 2022, 11:25
Over de muziek niets dan lof ben alleen benieuwd naar de drum.Is dat een loop?Klinkt op zich lekker maar(sorry Ben Wave)in sommige stukken zou er meer interactie met de gitaren kunnen zitten,

apekop
19 september 2022, 09:58
Over de muziek niets dan lof ben alleen benieuwd naar de drum.Is dat een loop?Klinkt op zich lekker maar(sorry Ben Wave)in sommige stukken zou er meer interactie met de gitaren kunnen zitten,

Klopt wat je zegt. Ik ben altijd verreweg de meeste tijd kwijt met het programmeren van de drums of editen, strak trekken etc. van drum samples. Als ik uiteindelijk toch niet tevreden ben en de track komt op een album dan laat ik de track inspelen door een echte drummer. Maar dat is ook altijd een gedoe omdat je dan weer moet wachten op de partijen (niet iedereen is daar even snel in) en de drummers die dit soort dingen kunnen slaan liggen niet voor het oprapen in Nederland of je moet in de buidel tasten. Nu valt deze track misschien nog wel mee. Dus het liefst hou ik het in eigen hand.

pasqual
19 september 2022, 23:26
Als ik uiteindelijk toch niet tevreden ben en de track komt op een album dan laat ik de track inspelen door een echte drummer. Maar dat is ook altijd een gedoe omdat je dan weer moet wachten op de partijen (niet iedereen is daar even snel in) en de drummers die dit soort dingen kunnen slaan liggen niet voor het oprapen in Nederland of je moet in de buidel tasten. Nu valt deze track misschien nog wel mee. Dus het liefst hou ik het in eigen hand.

Gave track! Heerlijke sounds en goeie riffs. Als je dit zou laten inspelen door een drummer zou je ook een basis kunnen afspreken en de drummert in kwestie lekker zijn/haar gang kunnen laten gaan....kan wel eens verrassend uitpakken (of niet natuurlijk:soinnocent:).

Fobo
20 september 2022, 09:22
Bottom line: Iedereen vindt dat er van alles en nog wat anders/beter kan, dat zal best, maar vooralsnog staat er een dijk van een nummer, en daar gaat het om!
TS heeft niet gevraagd of wij iets ter verbetering wilden aandragen, maar gezegd: "dit is het”.
In die zin ben ik het met Benwave eens.

Zo, dat is eruit.

lcvanderhelm
20 september 2022, 18:17
Ben benieuwd wat jullie van de sounds vinden is volgens mij om een mening vragen gekkie.

Fobo
20 september 2022, 19:15
Ben benieuwd wat jullie van de sounds vinden is volgens mij om een mening vragen gekkie.

Nog even teruggelezen; je hebt een punt. :makeup:

apekop
21 september 2022, 18:35
Bottom line: Iedereen vindt dat er van alles en nog wat anders/beter kan, dat zal best, maar vooralsnog staat er een dijk van een nummer, en daar gaat het om!
TS heeft niet gevraagd of wij iets ter verbetering wilden aandragen, maar gezegd: "dit is het”.
In die zin ben ik het met Benwave eens.

Zo, dat is eruit.

haha...ik kan het hebben hoor! :). Iedereen die de moeite neemt om het helemaal te luisteren mag er ook iets van vinden en zeggen. Maar bedankt!

apekop
21 september 2022, 18:40
Gave track! Heerlijke sounds en goeie riffs. Als je dit zou laten inspelen door een drummer zou je ook een basis kunnen afspreken en de drummert in kwestie lekker zijn/haar gang kunnen laten gaan....kan wel eens verrassend uitpakken (of niet natuurlijk:soinnocent:).

Zo werk ik ook altijd als ik iets laat inspelen door een echte drummer. Het liefst heb ik dat een drummer er zijn eigen visie op los laat, met de basis grooves als uitgangspunt. Ik vraag dan ook altijd drummers waarvan ik verwacht dat ze juist iets extra's en eigens kunnen geven en niet klakkeloos de partijen naspelen. En bij sommige tracks vind ik juist het elektronische aspect beter bij het nummer passen en programmeer ik het liever.

Tupelo
22 september 2022, 16:39
Ja, nice, en bewonderenswaardig dat je dit allemaal uit je Boss hebt weten te toveren.

apekop
27 september 2022, 13:40
Ja, nice, en bewonderenswaardig dat je dit allemaal uit je Boss hebt weten te toveren.


Dank u! :) Blijft een leuk apparaat.