PDA

View Full Version : Wah wah gezocht, maar welke?



LRS
29 augustus 2022, 19:10
Ik wil een wahwah aanschaffen, maar vraag me af wat de verschillen zijn tussen de velen die worden aangeboden. Behringer, Fender, Vox en heel veel Dunlop varianten. Wie kan mij adviseren wat breed inzetbaar is? Geschikt voor funky slagjes, soul, maar ook soms een dikke rock solo opleuken. Niet te veel van dat scherpe tophoog wat je soms hoort, waar je vullingen van uit je kiezen trillen, maar een wat dikker geluid. Weet niet of het tot de standaard mogelijkheden behoort, maar ik wil em ook kunnen afschakelen (iets (true?) bypass achtigs?)
Iemand met goed advies? Bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie.
Groet,
Chris

Jan Buurman
30 augustus 2022, 06:41
Ik kan alleen maar zeggen dat mijn hele wahzoektocht is geëindigd bij de Friedman wah. Maar dat is erg persoonlijk.

LRS
30 augustus 2022, 10:17
Ok thx. Heb je ook andere geprobeerd? En wat vond je daar goed / slecht aan? Wat bevalt je zo goed aan de Friedman?

Pepe
30 augustus 2022, 10:24
Ik heb een dunlop Bonamassa omdat die een true bypass heeft,
vond ik belangrijk, ik hoorde wel degelijk de tone suck van mijn non true bypass wah en it drove me nuts,
vind het niet zo'n heel fijn werkgebied wat die bonamassa wah heeft maar soit,
voor die paar keer per jaar dat ik hem gebruik maak ik er geen punt van.

MarkS
30 augustus 2022, 11:19
Heb de Vox 847 gehad, Snarling Dogs Super Whine O Wah, Dunlop GCB95, GCB95M Mini, Dunlop GCB535Q, en nu uiteindelijk naar volle tevredenheid de Dunlop Custom Audio Electronics MC404. Laatste vind ik veruit de beste. True bypass, schakelbaar tussen yellow en red fasel (ieder hun eigen klankkarakter), schakelbare boost met externe volumeknop, intern instelbare q voor iedere fasel afzonderlijk, instelbare weerstand voor het zwenkgedeelte.

D3nnis
30 augustus 2022, 11:23
Die MXR/CAE vind ik ook een hele mooie.
Zelf heb ik een RMC3, al best wel lang, nog steeds naar tevredenheid. Zou ik hem nog een keer kopen? Misschien wel, misschien niet....want de RMC 10 vind ik misschien nog mooier....

LRS
30 augustus 2022, 17:10
Thx guys. Vanmiddag ff contact gehad met de gitarenboer in Scheveningen, ze hebben een aardige voorraad met een aantal van de hierboven gesuggereerde modellen. Volgende week wat meer tijd, dan een middagje die kant op met m’n eigen pedalenbak, en zien welke het beste past bij mijn setup! Zal tzt wel een update posten.

Jan Buurman
30 augustus 2022, 21:56
Dat is de beste (enige) manier.

Tupelo
31 augustus 2022, 18:36
Ik doe 't met een oude Classic Morley omdat ik Dunlop te fel in het hoog vind, en teveel vind boosten.
Vind 'm i.i.g. wel geschikt voor soul & ook voor rock.

Erik de Perik
31 augustus 2022, 20:09
Ik heb een Morley volumepedaal, men zou het vintage kunnen noemen, en daar is relatief eenvoudig de wah in te bouwen; gaten voor de extra switches zijn slechts afgedopt.

Napoje
31 augustus 2022, 22:33
Ik heb een schijtgoedkope beringer. Maar daar zit wel een range knop op om een frequentiegebied op die hem heel veelzijdig maakt. Zelfs voor bas.

Erik de Perik
1 september 2022, 01:00
Jezus.... ik heb óók een Behringer Wah (https://www.bax-shop.nl/wah-wah-pedaal/behringer-hb01-wah-wah-pedaal/product-details.html?gclsrc=aw.ds&), zo'n ding van 30 EUR, maar dat schijnt inmiddels ook niet meer het geval te zijn. De mijne is stuk en ik ga 'm behalve repareren ook verbeteren qua range.

D3nnis
1 september 2022, 07:37
Ik doe 't met een oude Classic Morley omdat ik Dunlop te fel in het hoog vind, en teveel vind boosten.


Geinig, bij deze omschrijving denk ik eerder aan vox dan aan morley.

harrie-beton
7 september 2022, 09:01
Ik hou van mijn felle *Bad Horsie* van Morley maar weet je, wah pedalen is erg persoonlijk. Probeer er een paar uit.

Thiez
7 september 2022, 09:11
Ik heb zelf diverse wah pedalen geprobeerd. Dunlop cry baby, 535Q, artec power wah, RCM 1, RMC 3, CAE, zakk wylde sig dunlop. Uiteindelijk is het de laatste geworden. Deze was het meest veelzijdig, en toen een afgeprijst demo model, anders zou ik hem te duur vinden.
De RMC3 kun je instellen zo je wil. Van heftige zakk wylde achtige sounds tot warme subtiele disco slagjes. Wat ook gelijk het probleem is aan het pedaal. De instelmogelijkheden zitten allemaal intern. In het begin heb ik wekelijks dat pedaal open geschroefd en weer bijgesteld. Er zitten zoveel opties op dat je blijft tweaken en tevreden bent. Uiteindelijk was ik het beu en heb ik de instellingen laten staan zo ze op dat moment stonden en zo staan ze nog.

Volgens mij heeft hij later wel pedalen gemaakt ook waar de controls op de buitenzijde van het pedaal zitten.

Op de 2e plaats was de CAE. Gaaf pedaal ook, mooie sound. Als de RMC3 er niet had gestaan, had ik die genomen.

Jan Buurman
7 september 2022, 10:41
Juist de vele instelmogelijkheden hebben mij doen besluiten de Zakk Wylde wah weg te doen. Door de vele tweakmogelijkheden was ik altijd ontevreden en dacht dat het beter kon.
Later bleek dat ook het geval met allerlei andere pedalen en versterkers. Hoe meer knoppen hoe minde4 het werkt voor mij.

NLF
8 september 2022, 10:14
Ik heb de CAE, da's wel een goeie. De 535Q is ook OK. Het probleem is heel veel aanbod en allerlei wah's met heel veel mogelijkheden (teveel mogelijkheden).

MarkS
9 september 2022, 14:18
Ik heb de CAE, da's wel een goeie. De 535Q is ook OK. Het probleem is heel veel aanbod en allerlei wah's met heel veel mogelijkheden (teveel mogelijkheden).
Zoals gezegd heb ik ook de CAE. Ondanks de opties: set & forget, goed = goed. Ik bleef niet aan het tweaken zoals Thiez met zijn RMC. De boost gebruik ik tussentijds niet, en ik wissel tussentijds ook niet van fasel. Just wah. Doet dan wattie moet doen.

apekop
9 september 2022, 22:55
Ik vind dat er iedere wah in ieder geval een level knop en liefst ook een Q knop moet zitten. Niets zo irritant als een wah die inzakt qua volume of veel te hard gaat.

De Dunlop Cry Baby bass werkt ook heel goed op gitaar. Je moet wel om kunnen gaan met het feit dat hij meteen begint zodra je het pedaal induwt. Heeft geen aan uit schakelaar dus je kan hem ook niet cocked gebruiken. Maar verder een top ding.

ateng
14 september 2022, 13:27
Heb de Vox 847 gehad, Snarling Dogs Super Whine O Wah, Dunlop GCB95, GCB95M Mini, Dunlop GCB535Q, en nu uiteindelijk naar volle tevredenheid de Dunlop Custom Audio Electronics MC404. Laatste vind ik veruit de beste. True bypass, schakelbaar tussen yellow en red fasel (ieder hun eigen klankkarakter), schakelbare boost met externe volumeknop, intern instelbare q voor iedere fasel afzonderlijk, instelbare weerstand voor het zwenkgedeelte.

Ik heb precies hetzelfde gehad, behalve de Snarling Dogs, maar voor mij was de CAE ook my favorite. Alles klopte qua sound, sweep en range.

the sure thing
26 september 2022, 13:09
Ik heb ALL OF THE ABOVE gehad, incl Fulltone wah, de RMC 10 en zoveel anderen.... Mijn zoektocht heeft meer dan 25 jaar geduurd. DE wah voor alle muziekstijlen bestaat niet. Voor clean, funk en rock (geen hardrock of metal) ben ik geëindigd met de Jam Pedals wah.

Extra'tje: als je ooit van plan bent op te gaan treden, vind ik een LED wel een harde eis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
26 september 2022, 19:21
Wellicht is een software wah middels een expressie pedaal nog wel het beste. Dan kun je het karakter zelf instellen. Overigens zelf slechts één keer gebruikt en met één wah instelling, maar de mogelijkheid bestaat.