PDA

View Full Version : Met zang of met zonder zang? What to do



Fusion
20 augustus 2022, 10:41
Dit is mijn nieuwste Mystic nummer, heb getracht ondanks t progressieve karakter er toch veel melodie en sfeer in te houden, zodat t niet steriel aandoet. Als je zo lang en zo diep in een nummer zit, is het moeilijk afstand nemen. Ik twijfel dus heel erg of ik t instrumentaal zal houden of toch een zanger inhuren via Fiver? Trefwoorden (ook wellicht qua zang ideen), Cynic meets Periphery neets Fates Warning?

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14477603

Heel erg bedankt voor t luisteren en meedenken! Oh ja commentaar op song, riffs, sounds, mix etc mag altijd, uiteraard, heel graag zelfs. (NB de solo moet nog geschreven worden en ingespeeld worden)

Fobo
21 augustus 2022, 11:56
Nog maar één keer geluisterd Fu, en ik ben onder de indruk! Mooie, niet alledaagse compositie, mooi opgenomen, geweldige techniek. Ik zeg: instrumentaal houden (omdat dat i.m.h.o. meer recht aan het nummer doet, én omdat ik helemaal niks met grunten heb).

Tupelo
21 augustus 2022, 13:10
Ik kies ook voor zonder zang.

Ernest01
21 augustus 2022, 15:01
Helemaal eens met wat Fobo zegt....
(ook wat hij over grunten zegt... :soinnocent:)

Fusion
21 augustus 2022, 19:12
Hoi allen dank voor de moeite, das duidelijk dus... met zang! ;) Nee serieus heb er over nagedacht er moet zang op maar geen grunt. Gewone zang met melodie, met een randje maar verder geen scream of grunt. En misschien doe ik nog wat vocoder eroverheen.

FNaRK
21 augustus 2022, 19:41
Fates Warning is absoluut geen grunt en zou zeker niet misstaan hier ...

FNaRK
21 augustus 2022, 19:43
Oh ja ... ik hoor mijn favo bass weer :-)

Erik de Perik
21 augustus 2022, 19:54
Ik vind het nummer prima zo.... maar wie ben ik?

Fusion
22 augustus 2022, 13:18
Erik de Perik natuurlijk, maar dank voor t luisteren ;)

Ben al een tekst aan t schrijven. Ik mijn gedachten hoor ik zang a la Enditol, Devin Townsend etc (leg de lat niet hoog ahum). Fiver heeft af en toe zeer capabele zangers. Ook zelf nog even proberen wat ik kan

Fusion
22 augustus 2022, 13:19
Oh ja ... ik hoor mijn favo bass weer :-)
Hehe yes, ik heb nog blaren op min vingers ervna! ;)

guitarkid2
22 augustus 2022, 13:26
Ik stem blanco

FNaRK
22 augustus 2022, 13:44
Hehe yes, ik heb nog blaren op min vingers ervna! ;)


dus zo relaxt als onderstaande dude was het niet ?


https://www.youtube.com/watch?v=OP0GIa9uJjE

Fusion
22 augustus 2022, 13:46
Ik ken ze, en dit nummer ook, enneh, het was heel relaxed, wel af en toe even de pols schudden tegen de RSI/muisarm (het was geprogrammeerde bas weet je nog?) ;)

FNaRK
22 augustus 2022, 13:54
i know, maar klinkt nog steeds erg vet ook al is het "niet echt"

Fusion
22 augustus 2022, 14:04
Thanks, ik doe redelijk wat moeite qua aanslagen programmeren, slide geluidjes, bends etc, en t geheel gaat door een amp en cab simulator. Ik zou t na programmeren nog met een MIDI script kunnen randomizen, maar ja, de metalbassisten spelen tegenwoordig toch al machinaal strak dus waarom zou ik haha

apekop
26 augustus 2022, 10:08
Ik zou het persoonlijk instrumentaal houden. Voor mijn gevoel is er weinig ruimte voor zang. Maar van de andere kant is in dit genre altijd een vrije drukke ondergrond voor de zang dus het zou zeker wel kunnen. En de bas en drums zou ik tzt door een echte bassist en drummer laten inspelen. Hoe werkt dat Fiver trouwens?

purplejohn
26 augustus 2022, 13:47
Hoe werkt dat Fiver trouwens?

Ja, dat vraag ik mij ook af.

Fusion
26 augustus 2022, 16:43
Je betaalt, zij zingen (of bassen, of mixen etc). Je kunt adhv reviews en voorbeelmateriaal iemand uitkiezen. Er zit echt wel behoorlijk talent tussen.

Fusion
31 augustus 2022, 16:32
Wees brutally honest, is dit als zang aan te horen?

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14483563

Tupelo
31 augustus 2022, 16:36
Het gaat, past er wel bij.

Fusion
31 augustus 2022, 20:02
Thanks Tuup. En nog een stukje. Zit er potentie in? Wat ik met oefenen zou kunnen uitwerken? Of ehmmm... niet :D

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14483663

Fobo
31 augustus 2022, 21:01
Wees brutally honest, is dit als zang aan te horen?


Het gaat, past er wel bij.

Ik hou het op “het gaat”; je hebt andere kwaliteiten die beter uit de verf komen :makeup:. Ben het met Apekop eens voor wat betreft de ruimte voor zang. Het lijkt me dat het nummer er in beginsel ook niet voor is bedoeld, maar dat is mijn invulling.
Voor een nummer met zang vlieg je het denk ik ook heel anders aan; dit nummer ‘klinkt al klaar’, bij wijze van spreken.

Erik de Perik
31 augustus 2022, 21:20
De sound, ook met vocals, is helemaal prima. Het is wel duidelijk dat de zangmelodie er nadien bij verzonnen is.

Fusion
1 september 2022, 14:12
Dank allen, en slim opgemerkt idd Erik.

Hier een VEEL betere mix, heb e.o.a. bug met exporten, waar ik een tijdelijke workaround voorheb. Hier t stuk met alle vocalen

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14483867

apekop
2 september 2022, 09:32
De zang maakt het veel te druk en onrustig voor mijn gevoel. Pas bij 1:39 voel ik dat er überhaupt enige ruimte is voor zang. En ik hou ook niet zo van die fluisterstemmen.

purplejohn
2 september 2022, 10:49
Toch ook maar even geluisterd. Vanuit mijn zang-oogpunt is het allemaal wat te veel. Zeker omdat je de zang gedubbeld hebt. Met 1 enkele heldere stem zou het veel rustiger worden. Maar op deze manier blend het niet met de muziek voor mij, wordt er luistermoe van. Desalniettemin respect voor waar je inmiddels gekomen bent.

Tupelo
2 september 2022, 16:11
Voor mij is het ook allemaal een beetje teveel, maar dat ligt aan mij.

Fobo
3 september 2022, 00:01
Sowieso wat John zegt: respect voor waar je tot nu toe al bent gekomen, maar - sorry dat ik het zeg - ik vind je manier van zingen niet goed en niet consistent. Je klinkt steeds anders (moet ook haast wel als je je strot zo naar de knoppen helpt ;)). Voor mij doet het afbreuk aan het geheel. Ik ben inmiddels wel zover dat ik me kan voorstellen dat in een aantal delen wordt gezongen; maar eerlijk gezegd, beter niet door jou.

Fusion
3 september 2022, 07:16
Goede opmerkingen! En ben inmiddels zelf tot dezelfde conclusie gekomen hehe. Ben al in contact met paar hele goede zangers op fiver. Dank allen!

Overigens vind ik de sang vanaf 03:44 wel iets wat ik zou willen uitontwikkelen. Maar moet nog veel oefenen. Misschien les.

Erik de Perik
3 september 2022, 20:38
Ik heb 'm nog eens geluisterd op m'n computer met fatsoenlijke monitors en ik vind het nog steeds prima. Het is mij nooit opgevallen dat andere zangers in dit genre zoveel relaxter klinken, maar dat zullen die lui die jij laat invliegen dan moeten laten horen :D