PDA

View Full Version : Alleen geluid uit bovenste speaker Marshall MX212ar



zoldergitarist
19 augustus 2022, 17:32
Hoi, Ik had al eerder een onderwerp gestart over of ik mijn Blackstar Silverline Deluxe 100 Watt stereo head op een mono cabinet kan aansluiten. Ondertussen heb ik hem in huis ('Marshall MX212ar' 8 Ohm) maar tot mijn verbazing komt er alleen uit de bovenste speaker geluid. Iemand een idee hoe dit kan of hoe ik dit op kan lossen? Je zou toch zeggen dat het geluid over beide speaker verdeeld wordt.

Blackstar Silverline Deluxe 100 watt head 2 outputs of 1x4ohm mono of 2x8ohm stereo
+
Marshall mx212 ar 150watt 8 Ohm 1x mono input

Erik de Perik
19 augustus 2022, 17:53
Zonder enig onderzoek durf ik te beweren dat dit aan de speaker box ligt.

D3nnis
19 augustus 2022, 18:20
Het is een 8 ohm cabinet, met twee 16 ohm speakers, dus die zijn parallel aangesloten.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat er een kabeltje (kabelschoen?) los is of iets dergelijks.

Of je dat zelf nader wilt onderzoeken door het achterpaneel los te schroeven weet ik niet.

Misschien eens een kabel in het cabinet pluggen en de gelijkstroomweerstand meteen tussen tip en sleeve? Daar hoeft het cabinet niet voor open, en weet je wellicht toch iets meer (maar lost niks op natuurlijk).

Erik de Perik
19 augustus 2022, 19:00
Makkelijkste is om de achterkant open te schroeven en kijken of alles vast zit. Daarna (laten) meten natuurlijk, als dit niets oplevert.

zoldergitarist
19 augustus 2022, 19:03
Het is een 8 ohm cabinet, met twee 16 ohm speakers, dus die zijn parallel aangesloten.
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat er een kabeltje (kabelschoen?) los is of iets dergelijks.

Of je dat zelf nader wilt onderzoeken door het achterpaneel los te schroeven weet ik niet.

Misschien eens een kabel in het cabinet pluggen en de gelijkstroomweerstand meteen tussen tip en sleeve? Daar hoeft het cabinet niet voor open, en weet je wellicht toch iets meer (maar lost niks op natuurlijk).

Inderdaad Dennis, een los kabelschoentje. Bedankt ! en de rest ook natuurlijk.

zoldergitarist
19 augustus 2022, 21:49
Cabinetje klinkt geweldig trouwens! woepie :crazyhappy:

cluseau
21 augustus 2022, 16:18
Cabinetje klinkt geweldig trouwens! woepie :crazyhappy:
..... maar is dat niet. Het is een koud kunstje om die andere aansluiting te checken maar bij het openmaken vervalt elke aanspraak op garantie. Het zou kunnen dat er een kabeltje los is maar het kan ook zijn dat de preekspoel van de speaker defect is en dan ben je het nootje.

the sure thing
22 augustus 2022, 15:39
..... maar is dat niet. Het is een koud kunstje om die andere aansluiting te checken maar bij het openmaken vervalt elke aanspraak op garantie. Het zou kunnen dat er een kabeltje los is maar het kan ook zijn dat de preekspoel van de speaker defect is en dan ben je het nootje.

Oeh! De preekspoel? Dat krijg je als je alleen maar evangelische liederen speelt op dit kabinet!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

miyaru
22 augustus 2022, 16:31
Oeh! De preekspoel? Dat krijg je als je alleen maar evangelische liederen speelt op dit kabinet!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Was dat niet de spreekstoel?

the sure thing
22 augustus 2022, 22:20
Spreekspoel + preekstoel = preekspoel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

miyaru
23 augustus 2022, 01:48
Spreekspoel + preekstoel = preekspoel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

OK, heb ik niets tegen in te brengen……. LOL

cluseau
25 augustus 2022, 09:10
Spreekspoel + preekstoel = preekspoel


Ja dat. :sssh:

the sure thing
27 augustus 2022, 22:03
En ZOLDERGITARIST, heb je het euvel kunnen verhelpen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
27 augustus 2022, 22:46
Ik snap dat je je niet door al die pagina's heen wilt worstelen.... :seriousf:


Inderdaad Dennis, een los kabelschoentje. Bedankt ! en de rest ook natuurlijk.

the sure thing
27 augustus 2022, 23:09
Haha! Dank voor het antwoord. Ja die kabelschoentjes van Marshall kunnen best los zitten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
27 augustus 2022, 23:18
Ik verbaasde mij altijd over de iele kabeltjes die er in die boxen gebruikt worden.

https://guitars.azureedge.net/aza/user/gear/2003-marshall-1960-3.jpg

miyaru
28 augustus 2022, 02:10
Ik verbaasde mij altijd over de iele kabeltjes die er in die boxen gebruikt worden.

https://guitars.azureedge.net/aza/user/gear/2003-marshall-1960-3.jpg

Is deel van de mojo…….

cluseau
1 september 2022, 18:38
Ik verbaasde mij altijd over de iele kabeltjes die er in die boxen gebruikt

Wel eens de preekspoel zelf bekeken?

Erik de Perik
1 september 2022, 20:42
Ja, dat is heel dun draad, net als de aders van luidsprekerkabel.