PDA

View Full Version : Fractal FM3 klein verslagje van een newbee



cannondale_01
13 augustus 2022, 13:18
Hoi hoi
Wat een geweldig apparaat is dit zeg.
En ja…. Wat heb ik me erop verkeken zeg.

Maar ik ben zeker om.
Voor mij geen pedalen meer.

Ik heb al mijn pedalen verkocht omdat ik een beetje zat was van de nooit stoppende zoektocht naar weer iets leuks. En leuk was dat zeker. Maar je kan er maar druk mee zijn.
Geen oordeel overigens hoor

Na me te hebben ingelezen heb ik de Fractal meteen uitgebreid met twee Voes midi controllers. Je kan haar overigens prima bedienen met de drie switches. Dat moet je wel routine opbouwen en redelijk tapdansen.

Ik heb uiteindelijk voor de Fractal gekozen omdat deze hele goede factory presets heeft, lekker compact en sterk is en voorzien van alle functies voor on stage en huisgebruik.

Ik heb eerst de manual doorgeakkerd. Iets wat ik normaal noooooit doe maar me nu wel verstandig leek.
Vervolgens aangesloten en schoorvoetend met de knopjes spelend met een koptelefoon een beetje pingelen.

De volgende stap was het aansluiten van de midi controlers en het volume pedaal. Het heeft me ettelijke dagen gekost voordat ik die pedalen operationeel had.
Maar de Fractal is nu vele malen makkelijker te bedienen.

Toen ik lekker makkelijk door de presets, scenes en channels kon laveren heb ik haar via een 4CM aangesloten op m’n combo.
Wat werd ik hier blij van.

Maar al snel liep ik tegen de ‘beperkingen’ van een gitaar combo aan.

Als je een preset heb van bijvoorbeeld een bleusJr en greenback en wat pedalen aansluit, dan merk je al snel dat de pre-amp en de poweramp van de combo het geluid van de bleusJr kleurt.
Dus daar begon de zoektocht weer. Je verwacht een bepaalde sound en je krijgt iets anders.

Dussss de fractal aangesloten op m’n mixer en via de AdamA3 monitoren gespeeld.

En toen werd ik echt blij !!
Wat je in de Fractal instelt krijg je ook uit de monitoren.

Ik ben nu aan het experimenteren met het bouwen van presets en scenes.
Iets dat ogenschijnlijk moeilijk lijkt is een fluitje van een cent.
Althans….. als je het via de PC opbouwt. Het kan ook op de Fractal zelf maar dat is wat lastiger.
Het tweaken met de afzonderlijke pedalen kan je op meerdere manieren doen.
Stel…. Je hebt een tubescreamer. Die heeft 3 knoppen. Maar de Fractal biedt tevens de mogelijkheid om bijv de tone knop verder uit te spitsen en wat meer met bijv de mids te tweaken.
Dat geld voor bijna alle soorten pedalen. De pedalen worden daarmee nog beter inzetbaar.
Dat zelfde kan je ook doen met de karakteristieken van de afzonderlijke speakers. Gaat echt heel ver. Te ver voor mij.

Ehhhhh…. Ik had bijna de ene zoektocht ingeruild voor de andere zoektocht.
Met die functionaliteiten ben ik dus heeeeel snel gestopt. Dat kan ook omdat de aangeboden standaards eigenlijk stuk voor stuk helemaal goed zijn en basaal goed te regelen zijn.

Dus het blijft voorlopig bij presets bouwen en daar variatie in aanbrengen middels scenes en channals.

Ik ben nu bandloos, bewust overigens.
Als ik weer ergens aanhaak komt er een FRFR. Want dat is een amp die de Fractal echt in z’n volle glorie laat shinen.

Voor nu ben ik nog elke dag dat pedaal aan het ontdekken en tegelijkertijd lekker aan het spelen.
De volgende stap is om me wat meer in de midi hoek te verdiepen. Wellicht ga ik dat helemaal niet nodig hebben maar die Fractal is helemaal doorspekt van allerlei settings, parameters en god mag weten wat nog meer. Laten we zeggen dat ik meer dan 50% van de manual niet begrijp.
En dat zegt nix over de manual :)

Voor nu ben ik al een tijdje blij en zit met een dikke grijns te spelen en af en toe te godveren als ik iets niet aan de praat krijg.

Wordt wellicht vervolgt.

Groet
Luut

https://i.ibb.co/Jrc4K59/D54-EE7-EE-F063-4271-B91-F-F3-A3111-F5-AB9.jpg
https://i.ibb.co/VLqk4ZW/FF602517-98-CE-4821-B54-E-D2-AC3772-D76-A.jpg

the sure thing
13 augustus 2022, 20:41
Dank voor je uitgebreide verhaal! Top


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
13 augustus 2022, 20:44
Op die manier ook bedankt en top, maar ik denk niet dat ik ooit zoiets ga kopen..... al moet je nooit nooit gaan zeggen ;)

miyaru
14 augustus 2022, 10:51
Bedankt voor de review! Ik heb nooit met de gedachten gespeeld om over te gaan op zo een apparaat. Maar het is wel interessant moet ik zeggen. Ik heb zelf wel een Mooer RADAR en een Mooer Two Stone, heel wat anders natuurlijk, maar die stellen me in staat om lekker met koptelefoon te spelen. Voor mijn basjes gebruik ik een SansAmp Bassdriver DI en de RADAR voor dit doel.

Ik speel ook niet meer in bands, en neem wel eens wat op voor mijzelf - stelt niet veel voor overigens. Dan zijn zulke tools, en zeker die van jou onmisbaar. Soms heb ik een gekke bui, en dan neem ik mijn versterkers op met een microfoon, maar dat wordt steeds minder.

Het valt me op dat je alles zo snel onder de knie hebt, geeft aan dat die apparaten steeds "vriendelijker" worden.

Veel plezier ermee!!!

D3nnis
14 augustus 2022, 11:00
Vanwaar eigenlijk de keuze voor de Voes midi controllers?

cannondale_01
14 augustus 2022, 15:20
Ja Erik, dat zei ik ook nog niet zo lang geleden.
Een bandlid had een GT1000, een fantastische amp en gitaar maar een consequent kut geluid. Voor mij geen modeller dus, want daar lag het natuurlijk aan.
Maar het kan bekomen he 😉

De keuze voor een fractal was eigenlijk snel gemaakt. De enige aarzeling was eigenlijk de drie voetschakelaars. Dat deed me denken aan m’n pedalboard en het getap-dance. Daar had ik uiteindelijk ook een switcher in gezet.
De Fractal FM 9 was dan weer geen optie. Die had meer switches, stereo functionaliteit maar is substantieel duurder.

Voor de midiswitcher heb ik wel een aantal merken de revue laten passeren. De keuzes voor de Voes was eigenlijk ook snel gemaakt.
Super simpel design, grof, duidelijke multicolor leds en een goede ondersteuning van de eigenaar. Dit model heeft geen display maar dat voegt voor mij nix toe.
De kleuren van de Leds zegt me in één oogopslag genoeg.
Het display van de fractal laat zien waar je zit.
De Voes editor is ook gewoon goed te doen.

Het feit dat ik er geluid uit krijg en daar mee kan rotzooien komt echt door het lezen van de manual. En zeker het hebben van een hoop geduld.
Ik wist waar ik aan begon dus…
Maar neemt niet weg dat het af en toe wel afzien is.
Maarja… je koopt een dure stompbox, heb hoge verwachtingen, je sluit hem aan en je wordt geconfronteerd met een voedingsprobeem, volumedrop, verkeerde plek in de keten ect ect. Net zo frustrerend 😂😂

Als je echt wilt deepdiven in de fractal, maar ook in de Voes moet je echt kennis hebben van midi, de midi termen en snappen hoe het zit met die instellingen. En dat is voor deze jongen niet echt makkelijk.
Maar dan zijn de bedien mogelijkheden en connectiviteit eindeloos.
Dat ga ik,voorlopig, niet gebruiken.

D3nnis
14 augustus 2022, 15:41
Voor de midiswitcher heb ik wel een aantal merken de revue laten passeren. De keuzes voor de Voes was eigenlijk ook snel gemaakt.
Super simpel design, grof, duidelijke multicolor leds en een goede ondersteuning van de eigenaar. Dit model heeft geen display maar dat voegt voor mij nix toe.
De kleuren van de Leds zegt me in één oogopslag genoeg.
Het display van de fractal laat zien waar je zit.
De Voes editor is ook gewoon goed te doen.


Duidelijk verhaal.

Ik ben een paar jaar geleden eens (opnieuw) bezig geweest met de aanschaf van een nieuwe midi footcontroller (ik gebruikte een rocktron all access). En waar ik niet alleen bij de Voes en de rocktron tegenaan liep, maar ook bij bijna alle andere midi controllers, is dat ik niet per preset de functie van de knoppen (toegewezen midi CC's) kon veranderen, laat staan aflezen.
Dan kwam je toch al snel bij RJM uit (duur), of bij die schattige maar superkrachtige midi controllers van morningstar fx.

cannondale_01
14 augustus 2022, 16:49
Kijk, en daar haak ik voor nu even af.
Bij het instellen van de Voes moest ik idd CC codes ingeven voor de taptempo en tuner. Ik deed keurig wat de juf zei zonder dat ik wist wat ik deed.
Ik zie in de editor van de Voes wel dat je per switch allerlei parameters kan invullen.
Maar of dat is wat jij wil weet ik niet.
Je kan Patrick Voes mailen. Hij reageert heel accuraat.

Wellicht dat als ik weer in een band ga en een setlist in de Fractal ga zetten dat ik dan gebruik ga maken van toewijzingen per switch en dan moet ik er wel induiken en wellicht kom ik er dan achter dat ik de verkeerde device op m’n board heb zitten 😇. Wie dan leeft wie dan zorgt (ofzo)

Die RJM’s heb ik heel even gescand, Maar die schrokken me af. De morningstar mc6 heb ik ook bekeken. Die had ook gekund. Niet functionaliteiten maar gebruikersgemak gaf voor mij de doorslag voor de Voes.

Dennis,
Google is my friend, dat weet ik.

Maar heb je toevallig een tip waar ik op een hele overzichtelijke manier iets kan leren over midi en de functionaliteiten.

D3nnis
14 augustus 2022, 17:20
Ik zie in de editor van de Voes wel dat je per switch allerlei parameters kan invullen.
Maar of dat is wat jij wil weet ik niet.

Nee, de Voes controllers kunnen niet wat ik destijds wilde.
Ik wilde per (gekozen) preset een andere functie toewijzen aan bepaalde knoppen. Dus in preset A is knop X tremolo aan/uit, en in preset B is knop X chorus aan/uit.
Dat zou me in staat stellen om met een veel kleinere controller uit de voeten te kunnen dan de all access met zijn shitload aan knoppen (met elke knop zijn eigen dedicated functie).




Dennis,
Google is my friend, dat weet ik.

Maar heb je toevallig een tip waar ik op een hele overzichtelijke manier iets kan leren over midi en de functionaliteiten.

Poeh, ik zou het eigenlijk niet zo goed weten; voorheen kon je op het huge racks inc forum nog wel eea vinden, maar dat is er niet meer geloof ik.

Ik heb met de midi controllers die ik had gewoon veel trial & error toegepast, met hier en daar wat google en wat handleiding, maar dat is eigenlijk best een lange weg, omdat je dan dingen aan het zoeken bent waarvan je niet weet hoe het heet en dus niet weet waar te zoeken.

Je kunt hier altijd vragen stellen natuurlijk, over wat je wilt doen, zijn volgens mij nog steeds wel wat mensen die je daarmee zouden kunnen helpen.
Hindernis is dat waarschijnlijk niet iedereen altijd bekend is met zowel de controller als het apparaat dat je probeert aan te sturen, maar het voordeel is dat midi zelf best universeel is.

cannondale_01
14 augustus 2022, 20:15
de Voes controllers Dus in preset A is knop X tremolo aan/uit, en in preset B is knop X chorus aan/uit

Dit kan je dus heel goed in de Fractal regelen.
Daar kan je de scenes en channels binnen een preset voor gebruiken. Maar je kan ook een effect in de chain aan of uitzetten. Dat doe je dan wel met 1 van de 3 fractal switches.


Dank voor je tip. Wordt dus de trail and error route. Hier maar ook op het Fractal forum zit kennis. Dat zeker. Thx

D3nnis
14 augustus 2022, 20:41
Dit kan je dus heel goed in de Fractal regelen.


Ja, dat is wel mooi, dan wordt de keuze al wel makkelijker.

dml
15 augustus 2022, 16:26
Niet om je topic te kapen maar hier ook een enthousiast Voes-gebruiker. Gebruik nou een paar maanden een MX-12 (3x4) i.c.m. een Boss GT-1000 core, eigenlijk vergelijkbaar met jouw set up. Het contact met Patrick Voes kan ik bevestigen: snel en behulpzaam.
Voor mij was een scherm op de controller wél een must, daar de GT1000c is ingebouwd in een 19" rekje. Foto van mijn set up is te vinden op de Voes-site. Mooi spul.

Fusion
15 augustus 2022, 16:28
Enneh hoe klinkt dat spul allemaal? Laat eens horen, ben als ex-Fractal gebruiker wel benieuwd!

cannondale_01
15 augustus 2022, 18:51
Klinkt, als je hem goed instelt, als goeie amp, met goeie cab en goeie pedalen. Flauwwwwwww

Over de AdamA3 monitoren klinkt het echt heel goed. Goed laag, hoog en zeker ook op lage volumes.
Iets wat ik met m’n Mesa nooit voor elkaar kreeg, logisch overigens.
Kamer brede geluiden op lage volumes.
Snap je m’n brede grijns?

Overigens heb ik haar nog niet op volume kunnen uit testen. Maar dat gaat zeker gebeuren eerdaags.

Opnemen ? Dan moet ik weer uitvogelen hoe ik op moet nemen via de Mackie met protools. En dat is weer een discipline erbij. Voor nu…. Sorry.

lcvanderhelm
15 augustus 2022, 20:48
Je kan deFM3 toch gewoon als interface gebruiken.Dan blijf je met opnemen in het digitale wereldje zonder overbodige digitaal naar analoog naar digitaal omzetting.

cannondale_01
15 augustus 2022, 21:49
Waarschijnlijk wel. Maar dan moet ik toch ergens op een opnemen knop drukken?
En dat doe ik toch ergens in een programma als pro-tools, of audicity.

lcvanderhelm
16 augustus 2022, 11:26
Als je al protools heb,neem ik aan dat je dat wel weet.Protools is namelijk peperduur en daarom alleen leuk als je (semi) proffesioneel bezig bent.Ga je beginnen,probeer dan eerst een gratis versie van bijv. Cubase ,ReaperAbleton etc.
Maar ga eerst eens de Ytube bijdragen van de verschillende versies bekijken en zie hoe het werkt.

tnijland
16 augustus 2022, 17:18
De FM3 wordt gezien als een 2x2 Audio interface (dus niet als MIDI interface) met de computer. Daarmee kun je recordings maken, computer audio playback en reamping uitvoeren. Hoofdstuk 3 (USB) van de handleiding legt dit volgens mij wel redelijk duidelijk uit.

Leuk dat je een FM3 hebt gekocht. Ik heb zelf al jaren een AX8 naar volle tevredenheid. Als die stuk gaat komt er waarschijnlijk ook een FM3. Voor mijn band werkt dit i.c.m. (inear) monitoring gewoon het meest praktisch.

cannondale_01
16 augustus 2022, 21:48
Ik kreeg Protools First bij mijn Mackie mixer. Die had ik in het verleden gebruikt om vocals op te nemen. Als ik vocals en gitaar wilde opnemen liep ik spaak. En was dus gestopt.

In de manual van de fm3 staat idd de basic playback en basic recording omschreven. Moet een driver voor deze functie downloaden.
Eerdaags maar eens doen.

Thx voor de tip.

Fusion
17 augustus 2022, 08:55
Gaaf, ben erg benieuwd! Ik had de alleerste Fractal, en vond m op zich geweldig, maar ik wou een draagbaar ding, zonder apart MIDI floorboard te moeten kopen, en dat ik niet steeds uit mijn studio rack hoefde te schroeven cq los erbij moest leggen. En ik vond de Helix LT om e.o.a. reden (waarschijnlijk mijn gebrekkige skills) veel makkelijker in de mix liggen. Maar goed, ik ben zeer benieuwd naar hoe hij/jij klinkt, want t is natuurlijk echt fantastisch spul waar enorm, enorm goed geluid uit te halen valt

D3nnis
17 augustus 2022, 11:31
En ik vond de Helix LT om e.o.a. reden (waarschijnlijk mijn gebrekkige skills) veel makkelijker in de mix liggen.

Dat vind ik sowieso lastig met modelling spul.
Ik gebruik in mijn ene bandje een Kemper, en vwb instellingen is die nog wel overzichtelijk, maar je hebt natuurlijk een shitload aan gratis en betaalde profiles, dus variatie genoeg.
Mijn doel is altijd geweest om voor thuis en/of opnames gewoon dezelfde geluiden te gebruiken als live, zoals ik dat ook met een conventionele amp doe, maar sinds een paar maanden ben ik dat aan het loslaten; zelfs niet alleen dezelfde profiles met een andere eq, maar ook gewoon andere profiles. Live eigenlijk wel een stukje donkerder met name.

Fusion
17 augustus 2022, 11:47
Dat vind ik sowieso lastig met modelling spul.
Ik gebruik in mijn ene bandje een Kemper, en vwb instellingen is die nog wel overzichtelijk, maar je hebt natuurlijk een shitload aan gratis en betaalde profiles, dus variatie genoeg.
Mijn doel is altijd geweest om voor thuis en/of opnames gewoon dezelfde geluiden te gebruiken als live, zoals ik dat ook met een conventionele amp doe, maar sinds een paar maanden ben ik dat aan het loslaten; zelfs niet alleen dezelfde profiles met een andere eq, maar ook gewoon andere profiles. Live eigenlijk wel een stukje donkerder met name.
Volgens mij is de Kemper ook fantasisch spul. Ik denk dat voor het uiteindelijke doel: een goede sound die goed in een mix ligt en goed opties om te tweaken qua geluidskwaliteit de Helix, Fractal en Kemper niet erg veel voor elkaar onder doen.

D3nnis
17 augustus 2022, 11:54
Voor wat betreft effecten schat ik Fractal wel hoger in dan Kemper, al zijn die van de Kemper fors verbeterd in de jaren, maar in de eerste axe fx waren de effecten al best wel heel goed.

Fusion
17 augustus 2022, 12:02
Ja ik vond ze prima. En ik weet niet of t nog steeds zo is, maar ik vond de modelling van Fractal toen ik overstapte echt beduidend beter dan de Helix, maar toch, prima aanhoorbaar, makkelijker in te dialen en makkelijk te mixen (voor mij).

tnijland
17 augustus 2022, 22:36
Ja ik vond ze prima. En ik weet niet of t nog steeds zo is, maar ik vond de modelling van Fractal toen ik overstapte echt beduidend beter dan de Helix, maar toch, prima aanhoorbaar, makkelijker in te dialen en makkelijk te mixen (voor mij).

Ach er schijnen meer dan 250 amps in de Fractal Audio producten te zitten. Voor onze coverband zoek ik meestal naar de juiste amp om de basissound te maken. En een beetje luisteren en switchen tussen Marshall, Fender en Vox helpt wel enorm om de richting te bepalen. Na wat tweaken komt er meestal wel iets uit dat bruikbaar is. Daarna wat effecten en wat footswitches instellen en het is klaar. Voor die foute '80 lead sounds pak ik ook wel CAE, Bogner of de Soldano modellen.

Ofwel een eenvoudige maar goede modeler met 5 verschillende versterkers had waarschijnlijk bij mij ook prima gewerkt ;-)

apekop
18 augustus 2022, 07:52
Ja Erik, dat zei ik ook nog niet zo lang geleden.
Een bandlid had een GT1000, een fantastische amp en gitaar maar een consequent kut geluid. Voor mij geen modeller dus, want daar lag het natuurlijk aan.
Maar het kan bekomen he 
.

Dat die GT1000 kut klinkt ligt dan wss meer aan de programmeerkunsten van de gitarist dan aan het apparaat zelf.

Ik gebruik zelf al vele jaren naar tevredenheid een Axe fx II. Ik wil nu eigenlijk een FM9, maar aangezien die nog steeds niet goed leverbaar is en er een erg lange wachtlijst is en hij met 2400 euro toch wel erg overdreven duur is zie ik daar nog even vanaf.

Ik heb daarom voor 500 euro een GT1000core gekocht voor erbij en voor een live project (geen zin om de grote Axe fx II plus midibord mee te zeulen). Ik denk dat daar een meer dan prima geluid uit te halen is net als uit de Fractals.

Fusion
18 augustus 2022, 08:32
Ik hoor dat die GT!000 een flinke verbeterering is tov vorige modellen, want man man, wat klonken die matig tot kut. Ik had een GT100, na paar maanden weer verkocht.

dml
18 augustus 2022, 09:42
Hier een zeer tevreden GT1000-gebruiker (eerst een gewone, daarna een Core), komende van Kemper.

Zoals met al dit soort apparaten is het voornamelijk de (on)kunde van de gebruiker om er een goed geluid uit te halen, zelfs met de GT-100 en voorgaande GT's is me dat gelukt. Het is zeker een feit dat het geluid van de GT1000, en met name de dynamiek, enorme stappen heeft gemaakt in vergelijking met zijn voorganger de GT-100.

apekop
18 augustus 2022, 10:00
Hier een zeer tevreden GT1000-gebruiker (eerst een gewone, daarna een Core), komende van Kemper.

Zoals met al dit soort apparaten is het voornamelijk de (on)kunde van de gebruiker om er een goed geluid uit te halen, zelfs met de GT-100 en voorgaande GT's is me dat gelukt. Het is zeker een feit dat het geluid van de GT1000, en met name de dynamiek, enorme stappen heeft gemaakt in vergelijking met zijn voorganger de GT-100.

Precies wat ik ook zei twee posts geleden. Ik denk dat je de GT1000 of bijna elke modeller goed kan laten klinken. Het probleem ligt vaak bij de gebruiker inderdaad. Hetzelfde geldt ook voor gitaren. David Gilmour zou ook goed hebben geklonken op een Hondo.

Vandaag komt mijn GT1000core binnen. Ik ben zeer benieuwd! Ook in vergelijking met de Axe fx.

cannondale_01
18 augustus 2022, 14:59
Het was ook een beetje cynische bedoeld.
Een sneer naar mezelf.
Modeler, slecht geluid dus kut.
Want de analoge pedalen zijn altijd beter.
Zo zat ik er destijds in.
Nu weet ik wel beter. Alles hangt af van de man aan de knoppen en z’n oren 😎.

Het is idd dat zo dat je omkomt in de hoeveelheid amps. Het is veel te veel.
En ik doe het ook zo als gezegd door Tnijland.
Ik kies de bekende merken omdat dat een goede startpunt is bij het opzetten van een preset. Zo ook bij de keuze van de effecten, voorzover dat mogelijk is.

Ik heb ook oa serieus naar de GT1000core gekeken. Maar zoals gezegd was uiteindelijk de kwaliteit van de factory presets mede doorslag gevend. Vond ik belangrijk als nieuwkomer. Een beetje een startpunt.
Kemper had ik al snel laten gaan. Is meer een profiler.

Vooralsnog ben ik heel tevreden.
Ben eigenlijk wel even benieuwd hoe jullie tegenover een FRFR amp staan.

Was laatst bij een band die allemaal met een modeler direct de eigen tafel in syonden te spelen. Ze hadden een kleine frfr als monitor.
Dat lijkt me zo fijn. Zonder dat gezeul.

Maar ook als je niet direct de tafel in kan is een knappe FRFR ook prima om uitgemiked te worden. Ja de feeling onder de vingers is andes dan een buizen amp. Maar heeee.
Zo’n briljante gitarist ben ik nou ook weer niet dat ik me daar aan ga storen.

Kim Wilson
18 augustus 2022, 15:21
Het kan vast heel goed klinken, maar het blijkt wel lastig voor heel veel amateur- en hobbybandjes. Afgelopen weekend mocht ik met een gelegenheidsbandje een half uurtje spelen in de pauze van de andere band. Beide gitaristen speelden met een telecaster over Kemper. En allebei een schel dunnig geluid dat nauwelijks door de mix kwam. Zeker vergeleken met mijn eigen set met een microfoon ervoor.

Er is ontzettend veel te zeggen voor profilers en modellers. Als je vaak optreedt is het ideaal. Relatief licht, altijd en overal hetzelfde geluid en geen lawaai meer op het podium. Maar voorlopig loop ik er nog niet heel warm voor. Ik had zaterdag het spul in 5 minuten staan, en had de geluidsman mij ook al over de tafel. Dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

Lang verhaal kort: maak tijd om het spul goed in te stellen, want blijkbaar klinken de meeste standaard settings gewoon te dun en niet middy genoeg.

D3nnis
18 augustus 2022, 15:50
Beide gitaristen speelden met een telecaster over Kemper. En allebei een schel dunnig geluid dat nauwelijks door de mix kwam. Zeker vergeleken met mijn eigen set met een microfoon ervoor.


In het geval van de andere modellers kan ik er niet over oordelen vanwege niet genoeg meters gemaakt, maar in het geval van de Kemper kan dit een beetje drie redenen hebben. De eerste is dat ze hun geluiden hebben gemaakt op heel laag volume of iets dergelijks, wat niet strookt met op een aardig volume spelen. Het tweede is dat ze profiles gebruikt hebben die totaal niet geschikt zijn voor hun gitaren. Maar goed, dat zouden ze zelf ook moeten horen (doof? :) ).
De ene FOH is de andere ook niet, maar van supervet en dik wordt het naar een andere set bijna nooit echt takkeschel en dun, maar er zijn absoluut verschillen.
Hoe dat bij Fractal en Boss en Line6 gaat weet ik niet, maar met de Kemper heb ik er lang over gedaan om te bedenken waarom ik 99% van de profiles waar iedereen zo over roept linea reacta de kliko in kan gooien. Het is de combinatie van de gitaar met het gekozen profile. De Kemper reageert eigenlijk heel goed op verschillende gitaren, maar doet dat wel anders dan de gemiddelde conventionele versterker (of zo). Men schrijft vaak dat de profiles van bijvoorbeeld TopJimi zo fel en dun zijn. Bij mijn main gitaren (in het bandje waarin ik de Kemper gebruik) ervaar ik dat helemaal niet zo. Echter, pak ik bij zijn JTM45 profiles een single coil gitaar, dan snap ik ineens wat mensen bedoelen. Andersom is het met Bert Meulendijk profiles. Clean gaat het nog, maar profiles met vervorming zijn bij mij in de basis vaak onduidelijk en sponzig. Tot ik een felle gitaar pak. En dat is er (door mij in ieder geval) eigenlijk niet uit te EQ-en.

De derde reden is dat er eigenlijk een enorm verschil in studiomonitoren is. Mijn presonus monitoren zijn toch wel veel donkerder dan een setje Yamaha HS7's, om een dwarsstraat te noemen.

Consistentie op de oortjes is leuk, maar het eindresultaat live hangt toch nog steeds wel van het eea aan factoren af.

Kim Wilson
18 augustus 2022, 16:03
Nou ja, aan de FOH en de geluidsman lag het niet, want mijn Vox klonk prima. Dat heb je gehoord. Ik denk inderdaad dat ze het op lagere volumes of thuis op de zolderkamer hebben ingesteld. Voor in een band heb je meer mids nodig dan voor thuis gewenst is. Wellicht is dat het. En dat maakt het ook zo lastig denk ik. Als je het eenmaal goed hebt staan ben je zo klaar, maar voordat je een aantal profielen echt goed ingesteld hebt, op optreedvolume, ben je wel even bezig. Dan is een versterker met pedalen en een microfoon misschien wel net zo snel. Het enige is dan nog gewicht, podiumgeluid en monitoring.

Erik de Perik
18 augustus 2022, 16:12
Daar zou zo'n geluidsman toch ook wat aan kunnen doen, zeker als het geluid over all te dun en te schel is. Beetje eq beetje comp en zo.
Natuurlijk hoor je met een Kemper een afgebakken geluid te leveren, maar blijkbaar lukt niet iedereen dat of hebben ze hun IEM sound helemaal ingeregeld, niet beseffend dat dit niet zo bij de tafel binnenkomt.

Fusion
18 augustus 2022, 16:31
Hoe dat bij Fractal en Boss en Line6 gaat weet ik niet, maar met de Kemper heb ik er lang over gedaan om te bedenken waarom ik 99% van de profiles waar iedereen zo over roept linea reacta de kliko in kan gooien. Het is de combinatie van de gitaar met het gekozen profile. De Kemper reageert eigenlijk heel goed op verschillende gitaren, maar doet dat wel anders dan de gemiddelde conventionele versterker (of zo)
Ik heb nog nooit een preset gebruikt, ze klinken op de GT, de Fractal en de Helix allemaal kut. Toegegeven, de GT(-100) klinkt consistenter kut, want op bijna iedere gitaar klinkt t ongeveer hetzelfde: kut. De Fracal en de Helix reageren echt op je gitaar, Maar ik heb de 80% a 90% van mijn patches op de Helix echt binnen 10 min ingesteld Daarna is t alleen nog maar tweaker op optionaliteit: welke footswitch gaat welk pedaal aan of uit doen, of ga ik voor snapshots etc. Maar de sound staat al. En die klonk de eerste keer over een PA in een zaal met paar honderd man echt verbazingwekkend goed. Terwijl ik ze wel op laag volume had gemaakt. Daar heb je gelijk in, daar moet je op letten. Ik had alleen wat volumeverschillen, voor de rest waren de sounds goed

Fusion
18 augustus 2022, 16:33
Daar zou zo'n geluidsman toch ook wat aan kunnen doen, zeker als het geluid over all te dun en te schel is. Beetje eq beetje comp en zo.
Natuurlijk hoor je met een Kemper een afgebakken geluid te leveren, maar blijkbaar lukt niet iedereen dat of hebben ze hun IEM sound helemaal ingeregeld, niet beseffend dat dit niet zo bij de tafel binnenkomt.Dat. Of zo'n setting waar de cabinet simulatie uitstaat haha.

Kim Wilson
18 augustus 2022, 16:40
Daar zou zo'n geluidsman toch ook wat aan kunnen doen, zeker als het geluid over all te dun en te schel is. Beetje eq beetje comp en zo.
Natuurlijk hoor je met een Kemper een afgebakken geluid te leveren, maar blijkbaar lukt niet iedereen dat of hebben ze hun IEM sound helemaal ingeregeld, niet beseffend dat dit niet zo bij de tafel binnenkomt.

Met eq kun je wel iets bijsturen, maar troep blijft troep. Als er geen mids inzitten, kun je dat er ook niet bij in draaien.

apekop
18 augustus 2022, 17:50
Het kan vast heel goed klinken, maar het blijkt wel lastig voor heel veel amateur- en hobbybandjes. Afgelopen weekend mocht ik met een gelegenheidsbandje een half uurtje spelen in de pauze van de andere band. Beide gitaristen speelden met een telecaster over Kemper. En allebei een schel dunnig geluid dat nauwelijks door de mix kwam. Zeker vergeleken met mijn eigen set met een microfoon ervoor.
.

Ach de ene gitarist klinkt slecht met een modeller en de andere met een echte versterker. Het is zeker niet zo zwart/wit als hier geschetst wordt. Inmiddels spelen er genoeg profi en bekende gitaristen met een modeller en dat bewijst dat het kan.

Vanmiddag the GT1000core ontvangen, nog niet aansloten, maar damn dat ding is klein! Net zo groot als een Eventide H9 plus een klein pedaal. Je kan zo met 1 gitaartas met de bus naar een optreden als je zou willen, dat heeft ook zijn voordelen...

D3nnis
18 augustus 2022, 17:52
Ach de ene gitarist klinkt slecht met een modeller en de andere met een echte versterker.

Ik klink met beide even slecht, dat is ook een gave.

Kim Wilson
18 augustus 2022, 18:00
Ach de ene gitarist klinkt slecht met een modeller en de andere met een echte versterker. Het is zeker niet zo zwart/wit als hier geschetst wordt. Inmiddels spelen er genoeg profi en bekende gitaristen met een modeller en dat bewijst dat het kan.

Vanmiddag the GT1000core ontvangen, nog niet aansloten, maar damn dat ding is klein! Net zo groot als een Eventide H9 plus een klein pedaal. Je kan zo met 1 gitaartas met de bus naar een optreden als je zou willen, dat heeft ook zijn voordelen...

Ik schetste het idd wat zwart wit, maar dat was niet de bedoeling. Ik weet dat het wel kan, er zijn idd genoeg professionals die ermee weg komen. Maar vooral amateurbandjes lijken er moeite mee te hebben.

Edit: ik bedoel dus dat er genoeg professionals zijn die wel goed klinken

Erik de Perik
18 augustus 2022, 18:36
Lui die een modeler kopen met het idee direct klaar te zijn, zullen waarschijnlijk nooit goed klinken, vooral als je eigenlijk niet weet wat je wilt horen.
Allemaal een beetje overdaad, net als een gitaar van 3K of een racefiets van 9 kilo. Als ik dan denk aan waar m'n oom destijds de OS mee reed..... om over zijn 'sportdieet' nog maar te zwijgen :seriousf:

Rinze
18 augustus 2022, 18:50
Ik klink met beide even slecht, dat is ook een gave.Ik ben er ook trots op dat ik overal een prima kutgeluid uit haal.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
18 augustus 2022, 18:53
Ik ben er ook trots op dat ik overal een prima kutgeluid uit haal.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dat wordt vaak onderschat door de leek.

cannondale_01
18 augustus 2022, 19:13
Mijn ex-leraar is prof. Is gitarist bij een bekende nederlandse artiest, doet veel TV werk en grote evenementen. En dat is echt een hele andere wereld.
Hij heeft fantastische amps.
Maar als hij ingehuurd word om bijv. een mega evenement te doen heeft hij een kar met twee kempers, midiswitcher, interfaces en daarnaast nog wat analoge pedalen, wat filters en snuisterijen.
Hij heeft ze sound goed voor elkaar. Of ie nou rock, Nederlandstalig of wat dan ook moet spelen.
Hij levert zijn kist vooraf in bij het geluidsbedrijf die de boel in de mix zet. Dat bedrijf bepaald ook of hij met een draad of draadloos speelt.
Ik heb hem wel eens gevraagd waarom ie niet een van z’n mooie buizenbakken meeneemt.
Zijn antwoord……. Professionele geluidsbedrijven zitten niet te wachten op een brullende amp ergens achter op de stage. Te veel risico.

Hij wordt betaald om zijn skills en zijn sound.
Zijn sound is goed reken daar maar op.
Brengt me weer terug naar een paar posts terug en meerdere keren hier ook gezegd.
Als je haar niet in kan stellen en niet weet wat de consequenties zijn van het gereedschap dat je gebruikt krijg je idd kut geluid.

Zoals erik zei… met een modeler ben je zeker niet klaar.

Je gereedschapskist wordt wel lekker uitgebreid. En je moet de bereidheid hebben te vallen en op te staan.

Ahoo

tnijland
18 augustus 2022, 19:17
Mijn redenen voor de modeler zijn niet perse dat het beter klinkt maar de winst is flexibiliteit. Het is met een modeler eenvoudig om bijvoorbeeld van Santana naar Brian May naar Stones sounds te schakelen. Met een amp moet je dan toch een basis pedalen platform bouwen icm verschillende pedalen om hetzelfde te bereiken.

Maar met een amp is volume afstelling en EQ eenvoudiger waardoor het inderdaad sneller inzetbaar is. Bij een modeler is de afstelling wat meer zoeken waarbij iedere preset eerst op volume en EQ goed moeten worden bijgesteld. Kortom, veel meer werk en daarom is iedereen erg zuinig op zijn/haar presets ;-)

D3nnis
18 augustus 2022, 19:29
Zijn antwoord……. Professionele geluidsbedrijven zitten niet te wachten op een brullende amp ergens achter op de stage. Te veel risico.


Je hebt prof en je hebt prof natuurlijk.
Als bekende artiest kun je je prima permitteren om dikke versterkers op oorlogssterkte mee te nemen.
Als oneerbiedig gezegd, dienende gitarist is het naast vaardigheden en sound ook wel redelijk belangrijk om gewoon niet die moeilijke pain in the ass te zijn, stel ik me zo voor.





Mijn redenen voor de modeler zijn niet perse dat het beter klinkt maar de winst is flexibiliteit. Het is met een modeler eenvoudig om bijvoorbeeld van Santana naar Brian May naar Stones sounds te schakelen.

Het zou veel hobbyisten helpen om dit juist níet te doen.
Ik gebruik een clean, clean met randje, clean met iets meer rand, crunch en lead, zoals ik ook met een conventionele amp doe.
Wat je schrijft kán wel, als je je zaakjes goed voor elkaar hebt, maar er zijn te veel bandjes waarvan de gitarist zó veel geluiden heeft met onderling te veel verschillen, zowel eq als volume, dat je geluidsmensen gillend gek ziet worden.
Niet zelden ook nog met dikke delays die niet goed ingetapt zijn en meer van die ongein :D

Erik de Perik
18 augustus 2022, 19:32
Veelgevraagde sessielui in Nederland zijn gemakkelijk in de omgang, kunnen lezen, hebben hun partijen en sounds voor elkaar en komen hun afspraken na.

Ik heb jaren op een simpel stereo rack gespeeld en de flexibiliteit is fantastisch. Net als met een simpele amp met pedalen, kon ik door de masters en de presence op de eindtrap snel afregelen op de ruimte waar ik speelde. Alles wel 'gewoon' met een stereo 412 kast en 2 mikes. Later wel met een andere preamp geëxperimenteerd met de aanwezige Red Box outputs, maar die klonken helemaal nergens naar.

Erik de Perik
18 augustus 2022, 19:33
Je hebt prof en je hebt prof natuurlijk.
Als bekende artiest kun je je prima permitteren om dikke versterkers op oorlogssterkte mee te nemen.
Als oneerbiedig gezegd, dienende gitarist is het naast vaardigheden en sound ook wel redelijk belangrijk om gewoon niet die moeilijke pain in the ass te zijn, stel ik me zo voor.

David Gilmour bijvoorbeeld had, afhankelijk van welk album er gespeeld werd, een complete setup achter het podium staan. Doorsnee optreden al snel een stuk of 4.

cannondale_01
18 augustus 2022, 19:49
Daar was ik ook al acher 😂😂

cannondale_01
18 augustus 2022, 19:55
En dan bedoel ik ……[

QUOTE=tnijland;3549272]Bij een modeler is de afstelling wat meer zoeken waarbij iedere preset eerst op volume en EQ goed moeten worden bijgesteld. Kortom, veel meer werk [/QUOTE]

Kim Wilson
18 augustus 2022, 19:56
Het zou veel hobbyisten helpen om dit juist níet te doen.
Ik gebruik een clean, clean met randje, clean met iets meer rand, crunch en lead, zoals ik ook met een conventionele amp doe.
Wat je schrijft kán wel, als je je zaakjes goed voor elkaar hebt, maar er zijn te veel bandjes waarvan de gitarist zó veel geluiden heeft met onderling te veel verschillen, zowel eq als volume, dat je geluidsmensen gillend gek ziet worden.
Niet zelden ook nog met dikke delays die niet goed ingetapt zijn en meer van die ongein :D
Helemaal mee eens! Zo doe ik het ook. Ik heb mijn eigen geluid, ik hoef niet per se als een ander te klinken. Ik kan me in bijna alle genres wel redden als het moet, alleen zal het niet exact klinken zoals het origineel. Maar dat klinkt het toch niet, zelfs al had ik dezelfde spullen.

dml
19 augustus 2022, 12:42
Heb het al vaker aangehaald, de doorsnee coverband gitarist wil, zal en moet alle geluiden van het origineel zo dicht mogelijk benaderen. Met de genoemde / gedoemde resultaten zoals hierboven beschreven. Meestal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. De gemiddelde luisteraar / het gemiddelde publiek zal het een worst zijn als je een nummer van U2 over een Vox-, Marshall- of Fender-model speelt, zolang de dotted 8th delay er maar in zit. Bij alle modelers die ik heb gehad ben ik altijd van het 4-kanaals-amp principe uitgegaan, net als D3nnis hierboven aangeeft. En die 4 kanalen/ amp-models gebruik(te) ik voor alles. Eigenlijk zelfs 3 models omdat model 4 hetzelfde is als model 3 maar dan met meer gain. Geen gedoe met volumeverschillen en ander geneuzel en meer dan prima werkbaar.

Fusion
19 augustus 2022, 14:36
Eens. Ik speel live in principe ook covers, en ik heb 1 patch, met daarin 4 snapshots, en daar zitten maar 2 amps in. Eentje voor clean en randje, en dan een ander voor rock en hi-gain

tnijland
19 augustus 2022, 21:51
Nou daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens...

Enige nuancering:

Wij maken als (cover)band voor iedere song die we spelen aparte presets incl. de speciale effecten. Als gitarist stel ik qua deze volume tijdens het samenspelen af zodat zowel clean, crunch/solos en de effecten op het juiste moment er via de mengtafel er goed uitkomen. Onze toetsenist doet dat ook incl. de speciale samples of extra strijker/blazerssecties (ofwel een meeuw in Mr Mister zit ook in de song). Daarmee wordt het resultaat echt wel een heel stuk beter. Wij ervaren het juist als leuk om te kijken hoe goed we het origineel kunnen benaderen en daar biedt modeling een goede oplossing.

En dat kost inderdaad extra tijd.

en... tijdens een algemene jamsessie pak ik ook gewoon mijn Lex Bos buizenversterker icm mijn Vintage Revolution effect ;-)

D3nnis
20 augustus 2022, 08:45
Ik schat zo in dat jij/jullie bovengemiddeld met sound bezig zijn :)

apekop
20 augustus 2022, 11:35
Ik wil het topic niet kapen, maar nu we het toch over modellers hebben...

Ik heb gisteren de GT1000Core binnen gekregen en kan hem vergelijken met een Axe fx 2.
Eerste indruk is dat de Axe fx 2 toch wel een stuk beter klinkt (met name de effecten) en flexibeler is qua routing en meer parameters heeft, deeper editing etc.
Dat mag ook wel want hij een FM3 bijvoorbeeld is meer dan twee keer zo duur...
De presets van de Boss moet je sowieso vergeten, dus het beste helemaal van scratch beginnen.

Een plus voor de GT1000Core is dat hij veel makkelijker te bedienen is vanaf het scherm. De Axe fx gebruik ik altijd met de software editor, op het scherm editen vond ik altijd onhandig en omslachtig omdat er te veel parameters zijn en de layout van het scherm te wensen overlaat etc.
De Boss werkt heel makkelijk met dat scherm en de 5 knoppen eronder. Eigenlijk heb je geen software editor nodig. De belangrijkste parameters van ieder effect en versterker zitten onder die 5 knoppen, zodat je weinig door menus heen hoeft te scrollen als je op een repetitie iets wilt aanpassen.
Ook de functies van de switchen zijn gebruikersvriendelijk. En het hele kleine formaat is ook een plus als je hem op een pedalenbord wil zetten of in je gitaartas zou willen meenemen.

Nou dat was het weer, ik ga weer lekker spelen en editen!

dml
22 augustus 2022, 07:54
Nou daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens...

Enige nuancering:

Wij maken als (cover)band voor iedere song die we spelen aparte presets incl. de speciale effecten. Als gitarist stel ik qua deze volume tijdens het samenspelen af zodat zowel clean, crunch/solos en de effecten op het juiste moment er via de mengtafel er goed uitkomen. Onze toetsenist doet dat ook incl. de speciale samples of extra strijker/blazerssecties (ofwel een meeuw in Mr Mister zit ook in de song). Daarmee wordt het resultaat echt wel een heel stuk beter. Wij ervaren het juist als leuk om te kijken hoe goed we het origineel kunnen benaderen en daar biedt modeling een goede oplossing.

En dat kost inderdaad extra tijd.

en... tijdens een algemene jamsessie pak ik ook gewoon mijn Lex Bos buizenversterker icm mijn Vintage Revolution effect ;-)

Eigenlijk bevestig je wat ik aangeef. Jullie vinden het helemaal te gek om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen, en dat is zeker tof, maar ik denk dat het gros van het publiek die meeuw niet zal missen, als die er niet in zit. Of als je niet zo'n L.A.-sound hebt als Steve Farris (waarom hoor je niets meer van die gast?).

Erik de Perik
22 augustus 2022, 09:07
Omdat hij inmiddels 65 is en liever schildert en jaagt?

apekop
23 augustus 2022, 12:53
Eigenlijk bevestig je wat ik aangeef. Jullie vinden het helemaal te gek om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen, en dat is zeker tof, maar ik denk dat het gros van het publiek die meeuw niet zal missen, als die er niet in zit. Of als je niet zo'n L.A.-sound hebt als Steve Farris (waarom hoor je niets meer van die gast?).

Ben ik het mee eens. Persoonlijk vind ik het toffer als een band er een eigen draai aangeeft ipv alles perfect na te spelen. Anders wordt het meer een tribute band en daar zijn er al meer dan genoeg van. Helemaal perfect krijg je het toch nooit. De zang is dan vaak ook het probleem en meteen het belangrijkste en ook waar het publiek het meeste op let.

bluegate
28 november 2022, 15:57
Eens, ik snap dat benaderen ook niet. Ik bedoel als je het origineel wilt horen zet dan een CD of DVD op van die band.
Ik heb gekozen voor een setup die mij aanspreekt, waar ik happy van word.

De set is een Fractal Audio FX8 mkII samen met een Friedman Smallbox.
Daarbij 4 basis geluiden: clean (Chan I), Clean met randje (Chan I + drive uit FX8 ), Drive (Chan II) en Lead (Chan II met drive uit FX8 )
De FX8 voorrziet verder van channel switching en modulatie, pitch en delay/reverb effecten.

Simpel te bedienen, de FX8 dient gelijk als midiboard voor alles. Klinkt het als het origineel? I don't care :seriousf: