PDA

View Full Version : Les paul traditional 2015



motorhan
10 augustus 2022, 13:07
ik kan zo op het oog een mooie les paul traditional kopen voor 1750.00 incl. koffer is dat wat
hebben die modellen mindere punten waar ik op moet letten of beter naar een standard kijken.

lcvanderhelm
10 augustus 2022, 20:36
Volgens mij is dat de standard van voor de ongein met printplaat met daarop gemonteerde potmeters.

Napoje
10 augustus 2022, 21:25
Wat is er mis dan met die printplaat?

mrweird
10 augustus 2022, 22:07
Is 2015 niet nog "G Force Tuning System" en brede hals met 0 fret? An sich niets mis mee (tenminste de 1e was van messing, en die sleet nogal hard zegt internet). Printplaat is niks mis mee. Ik heb een 2018 exemplaar en nog steeds blij mee :D

Erik de Perik
10 augustus 2022, 22:41
Wat is er mis dan met die printplaat?

Helemaal niks, maar als er geen cloth wire en CTS pots gebruikt worden, is het rommel. CTS hè, niet Centralab wat vaak als beter beschouwd wordt.

Plant
10 augustus 2022, 23:42
Als er maar groene tape in zit, anders zou ik haar laten staan ;)

Erik de Perik
10 augustus 2022, 23:48
Maak er maar grappen over, iedere kenner weet dat een fineer top nergens naar klinkt.

Napoje
11 augustus 2022, 03:35
Pas maar op gibsonliefhebbers. Straks gaan ze nog een volute in de nek gebruiken zodat die niet meer kan breken, dat eil je echt niet! Dan is ie niets meer waard!

miyaru
11 augustus 2022, 06:15
En komen er drie singlecoils in en een tremelo zodat het eindelijk op een Stratocaster gaat lijken. Wellicht wordt het dan nog wat!

benwave
11 augustus 2022, 06:37
Het grootste verschil is de neck. Een standard heeft een compound neck en en traditional niet
En als je een beetje pech hebt weegt die gitaar als lood, dus meer dan 4 kilo

Napoje
11 augustus 2022, 06:53
En dan gaan ze weight relief toepassen en dat is helemaal niet traditional. Dat mag niet, dat is niet 1958.

miyaru
11 augustus 2022, 07:25
En dan gaan ze weight relief toepassen en dat is helemaal niet traditional. Dat mag niet, dat is niet 1958.

:ok:

Dat is ook valsspelen, moet gewoon massief zijn!

lcvanderhelm
11 augustus 2022, 11:28
De kans op een breuk in de printbaan is vele malen groter als de kans op een draadbreuk.Je hoeft maar 1 potmeter iets te vast te draaien of je hebt de poppen aan het dansen.Het is wel goedkoper te produceren,dus goed voor Gibson.
Hebben jullie nooit een printplaat moeten repareren dan?

Napoje
11 augustus 2022, 11:49
Sorry maar met een goed ontwerp moet dat geen enkel probleem moeten zijn.

Kim Wilson
11 augustus 2022, 12:08
Met een goed ontwerp zou de kop ook niet bij het minste of geringste mogen afbreken.

Napoje
11 augustus 2022, 12:11
Conclusie: koop maar iets van een ander merk?

Plant
11 augustus 2022, 12:11
En komen er drie singlecoils in en een tremelo zodat het eindelijk op een Stratocaster gaat lijken. Wellicht wordt het dan nog wat!

... en meteen even de headstock aanpassen ;)

https://images.reverb.com/image/upload/s--TaAjhi-0--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1529095231/bgabbo5zvfz8swhhysfz.jpg

D3nnis
11 augustus 2022, 12:18
Sorry maar met een goed ontwerp moet dat geen enkel probleem moeten zijn.Ik denk dat je dat verkeerd ziet....
Volgens mij zijn er heel veel versterkers en pedalen waar allerlei pots op prints zitten.
Daarnaast mengtafels, interfaces, en aanverwante spullen. Allemaal niet zo'n probleem voor de meeste gitaristen.
Maar in de gitaar, ja, dan ben je echt de lul als je dat hebt :)



Met een goed ontwerp zou de kop ook niet bij het minste of geringste mogen afbreken.

Wat is "het minste of geringste"?
Want ze breken nou ook weer niet af als je er tegenaan blaast of zo.

miyaru
11 augustus 2022, 12:19
... en meteen even de headstock aanpassen ;)

https://images.reverb.com/image/upload/s--TaAjhi-0--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1529095231/bgabbo5zvfz8swhhysfz.jpg

En zo is dat, dat heet evolutie!

Fobo
11 augustus 2022, 14:18
... en meteen even de headstock aanpassen ;)

https://images.reverb.com/image/upload/s--TaAjhi-0--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1529095231/bgabbo5zvfz8swhhysfz.jpg
Ja, inderdaad, dat ‘klokje’ moet andersom, geen gezicht zo....

Dimitri92
11 augustus 2022, 14:51
Mooi topic Gibson bashen weer trouwens haha, ik ga er maar vanuit dat het allemaal van uit oprechte humor is.


Ff on topic weer, proberen maar die gitaar. Deden ze rond die tijd, 2015, ook niet van die gekke 0 fret dingen enzo? 300k pots vonden ze een tijd ook nodig, in combi met modern wiring compleet nutteloos. Modern wiring uberhaupt nooit begrepen. Die traditionals waren niet zo duur nieuw toch? Dus ik vind t nog best aan de prijs eigenlijk. Maar marktplaats kent ook inflatie tegenwoordig, dat moge duidelijk zijn. Zo'n potmeter pcb ding kan er makkelijk uit, paar fatsoenlijke pots erin. Check VIpots eens bijv, das de nieuwe hip ipv dat basic cts spul ;-)

MarkS
11 augustus 2022, 16:00
Is 2015 niet nog "G Force Tuning System" en brede hals met 0 fret? An sich niets mis mee (tenminste de 1e was van messing, en die sleet nogal hard zegt internet).
Klopt wel idd.

motorhan
11 augustus 2022, 18:30
Klopt wel idd.

bedankt voor jullie reacties alleen niet echt veel waar ik wat mee kan. een nulfret hoeft voor mij geen minpunt te zijn daar cansel je toch een probleem mee van te diepe of te hoge snaren bij de nut.
verder heb ik er geen verstand van ik koop hem eerder voor de looks en omdat het een echte Gibson is en geen neppert. zal er niet veel o spelen maar de overweging is voor een paar 100 meer koop je een nieuwe alleen ik snap niks van die type aanduidingen bij Thoman zie je er diverse voor dezelfde prijs omschrijving ongeveer gelijk maar andere leters bij het type en daar geen uitleg over waar uis dat te vinden.

Erik de Perik
11 augustus 2022, 19:20
Als je er toch weinig op gaat spelen zullen de specs. alleen belangrijk zijn voor het uiterlijk. Ik zou mij er verder niet zo druk om maken. Er zijn hier een paar grappen opgeschreven, ook door mij, maar wel met een kern van waarheid.
Gibson heeft het zelf zo ingewikkeld gemaakt door allerlei specs door elkaar heen te gooien. Zo heb ik een 2011 LP Special met P90's en TOM, maar ik zie ze bij Thomann dan weer met zo'n wrap around bridge. Voordeel van die dingen is wel dat er geen maple cap op zit die 'm zo lekker loodzwaar kan maken.
Koop gewoon wat je mooi vindt en wat een aanvaardbare prijs heeft. Een paar keer bij de verkeerde pomp tanken kost meer tegenwoordig ;)

Erik de Perik
11 augustus 2022, 19:21
Mooi topic Gibson bashen weer trouwens haha, ik ga er maar vanuit dat het allemaal van uit oprechte humor is.


Ff on topic weer, proberen maar die gitaar. Deden ze rond die tijd, 2015, ook niet van die gekke 0 fret dingen enzo? 300k pots vonden ze een tijd ook nodig, in combi met modern wiring compleet nutteloos. Modern wiring uberhaupt nooit begrepen. Die traditionals waren niet zo duur nieuw toch? Dus ik vind t nog best aan de prijs eigenlijk. Maar marktplaats kent ook inflatie tegenwoordig, dat moge duidelijk zijn. Zo'n potmeter pcb ding kan er makkelijk uit, paar fatsoenlijke pots erin. Check VIpots eens bijv, das de nieuwe hip ipv dat basic cts spul ;-)

VIpots is toch een Centralabs clone?

Plant
11 augustus 2022, 23:25
De kans op een breuk in de printbaan is vele malen groter als de kans op een draadbreuk.Je hoeft maar 1 potmeter iets te vast te draaien of je hebt de poppen aan het dansen...

Kwestie van de potmeter pas vastsolderen na het aandraaien van de moer. Natuurlijk is mechanische stress aan solderingen een no-go, daarvoor is de tinverbinding veel te zacht. Eerst monteren, dan solderen :ok:

Of ze dat bij Gibson in de fabriek ook doen weet ik niet, ik ben daar niet bij ;)


Ik denk dat je dat verkeerd ziet....
Volgens mij zijn er heel veel versterkers en pedalen waar allerlei pots op prints zitten.
Daarnaast mengtafels, interfaces, en aanverwante spullen. Allemaal niet zo'n probleem voor de meeste gitaristen.
Maar in de gitaar, ja, dan ben je echt de lul als je dat hebt :)

Als je geluk hebt zitten pots niet alleen met de signaalpoten aan de print vast, hangt een beetje van de gebruikte pots af. Soms zitten er ook nog lipjes aan het potmeterhuisje. In het ergste geval zit zelfs de hele print alleen via de potmeters bevestigd aan het front.

Andersom kan ook. Ik heb ooit een Crate combootje gehad waarbij de potmeters echt alleen aan de print vastzaten en helemaal niet een het front :(
Leuk voor slaapkamergebruik, maar daarbuiten is het vragen om problemen.

Erik de Perik
11 augustus 2022, 23:48
Het is geen enkel probleem, behalve als je een vintage probleem hebt.

Tupelo
12 augustus 2022, 00:19
Nulfret is pure winst.
En de rest merk je waarschijnlijk geen hol van.
Dus wat Erik zegt; als het je leuk lijkt ? doen.

motorhan
12 augustus 2022, 08:03
Nulfret is pure winst.
En de rest merk je waarschijnlijk geen hol van.
Dus wat Erik zegt; als het je leuk lijkt ? doen.

Er zullen zeker specs zijn waar ik niks van merk, maar ik denk ook een beetje als investering als ik hem weer een keer wil verkopen welke is dan verstandiger een standard of deze of nog wat anders.

arjanb01
12 augustus 2022, 08:42
Als het je je te doen is om doorverkoop waarde zou ik voor een Gibson lp standard gaan, een 50s model. Toch wat courantere modellen. Vanaf 2016 zonder robot tuning systeem en standaard specs zoals gebruikelijk.

Da Vinci
12 augustus 2022, 09:00
ik kan zo op het oog een mooie les paul traditional kopen voor 1750.00 incl. koffer is dat wat
hebben die modellen mindere punten waar ik op moet letten of beter naar een standard kijken.

Ik zou zeker ff op de neck letten. Ik weet niet precies wat ze in 2015 allemaal gedaan hebben op welke gitaar, maar naast de commotie over het lettertype Les Paul en de 0-fret hoorde ik ook wat over brede halzen. Maar dan écht brede halzen. Dat moet je wel liggen natuurlijk.




Wat is er mis dan met die printplaat?

Ik heb een 2008 Standard en die heeft ook zo'n printplaat. Met de plaat zelf is niks mis, maar de potmeters die erop zitten zijn echt zó bizar slecht. Als je ze dichtdraait gebeurt er tussen 10 - 8 vrijwel niks en ineens ben je heel je geluid kwijt.

Inmiddels is mijn pick-up switch moeilijk aan het doen en zo ver ik weet zijn er geen after-market onderdelen verkrijgbaar die je zo ff op zo'n printplaat inprikt. Juist dat zou een mooi voordeel van zo'n systeem zijn als er iets kapot is of in het geval van de pots obv de slechte kwaliteit wil upgraden.
Omdat ik nu zowel de pots, de switch als de output wil vervangen overweeg ik wel 'm compleet opnieuw te laten bedraden.

D3nnis
12 augustus 2022, 09:03
Ga je dat niet zelf doen da vinci?
Is mooie oefening :)

MarkS
12 augustus 2022, 09:42
Staat er ook “100” op de headstock?
Als het ook deels een investering is zou ik een 2015 laten staan. Internet reputaties , hoe onterecht soms ook, kunnen hardnekkig zijn.

Da Vinci
12 augustus 2022, 09:49
Ga je dat niet zelf doen da vinci?
Is mooie oefening :)

Oefenen zou ik eerst buiten een gitaar, of iig een Gibson, doen ;)
Moet eerlijk zeggen, vroeger nog wel eens wat ambities gehad met dit soort dingen. Zelfs nog eens wat cursussen gezocht om me op weg te helpen.
Maar inmiddels heb ik naast een baan ook een gezin en veel te veel hobbies dus dit meer in de modus om dingen die ik niet goed kan en eigenlijk ook niet graag doe lekker uit te uitbesteden en doe ik zelf in mijn vrije tijd vooral dingen die ik graag doe.

D3nnis
12 augustus 2022, 09:54
Ah zo, ik snap het.

Ik ben zelf geen goede soldeerder; printplaten blijf ik graag van weg, maar kabels aan potmeters, of pluggen, dat lukt prima en netjes.
Ik vind het wel makkelijk om dat zelf te kunnen; in de tijd die het kost om iets weg te brengen, kun je het dan zelf vervangen, maar inderdaad, ieder heeft zo zijn eigen grens.

Napoje
12 augustus 2022, 10:16
Mag ik het belachelijk vinden dat een gitaar van meer dan 2000€ niet eens fatsoenlijke potmeters heeft? Rond de 1000€ zijn tegenwoordig gitaren te krijgen die echt heel goed zijn en perfect afgewerkt. Als je dat geld ervoor betaald ga je toch niet nog eens de hele boel over solderen?

Da Vinci
12 augustus 2022, 10:21
Ik vind het wel makkelijk om dat zelf te kunnen; in de tijd die het kost om iets weg te brengen, kun je het dan zelf vervangen, maar inderdaad, ieder heeft zo zijn eigen grens.

Ja dat is ook! Vandaar ook dat ik het wel wilde leren. Maar qua soldeerwerk heb ik zó weinig klusjes. Dan moet ik eerst een schema gaan zoeken en ontcijferen, de juiste spullen regelen (mijn pa heeft wel een soldeerbout maar dat is echt een giga ding), ff 'droog' oefenen om het gevoel te krijgen... Dan is m'n tijdwinst al weg voor dat ene klusje en ondertussen lees ik hier weer over iemand die na een hoop gezwoeg z'n pots heeft gesoldeerd maar toch nog met een brom zit...
Dan denk ik; mooi klusje voor een ander :)

Da Vinci
12 augustus 2022, 10:32
Mag ik het belachelijk vinden dat een gitaar van meer dan 2000€ niet eens fatsoenlijke potmeters heeft? Rond de 1000€ zijn tegenwoordig gitaren te krijgen die echt heel goed zijn en perfect afgewerkt. Als je dat geld ervoor betaald ga je toch niet nog eens de hele boel over solderen?

Ja absoluut! Het is ronduit schandalig en dat is natuurlijk ook een van en waslijst aan redenen dat er in zo'n beetje de meest conservatieve markt die ik ken ruimte is voor nieuwkomers die zeker ook niet altijd goedkoop zijn, maar altijd nog lager geprijsd dan Gibson en daar hele goede zo niet betere kwaliteit voor leveren en in een relatief korte tijd een aardige naam opbouwen.

Beetje het klassieke verhaal voor een succesvol merk dat uiteindelijk ten prooi valt aan spreadsheetmanagement.

D3nnis
12 augustus 2022, 11:29
Dan denk ik; mooi klusje voor een ander :)

Haha, ja, het gevaar is dat je heel veel tijd kwijt bent en nog niks hebt opgelost door gebrek aan kennis.
Ik vind/vond dat ook altijd met bv rack bouwen, of pedalboard op maat bouwen. Al die tijd ben je niet aan het spelen.

Kim Wilson
12 augustus 2022, 11:58
Met pedalboards is het inderdaad helemaal verspilde tijd. Koop je een ander pedaal, of wil je er iets bij, kun je weer opnieuw beginnen.

Upgraden van de elektronica vind ik echter wel de moeite waard. Als het goed is doe je dat maar één keer (afgezien van andere elementen misschien). Maar goed, als je jezelf daar niet genoeg in vertrouwt, de tijd er niet voor hebt of er simpelweg geen zin in hebt (mag ook gewoon), dan is laten doen een prima optie.

motorhan
12 augustus 2022, 13:09
Als het je je te doen is om doorverkoop waarde zou ik voor een Gibson lp standard gaan, een 50s model. Toch wat courantere modellen. Vanaf 2016 zonder robot tuning systeem en standaard specs zoals gebruikelijk.

een brede hals vind ik geen probleem mijn Martins hebben allemaal een iets bredere hals maar inmiddels is ca 43mm ook geen probleem meer. er zit zo'n apparaatje bij de tuners noemen ze dat robot tuning. lijkt me soms handig of is dat ee4n nadeel ik weet ook niet of de eigenaar zelf al modificaties heeft aangebracht. meestal als ze waslijst op nioemen wat ze zelf verbeterd hebben laat ik hem staan. ik heb het niet zo op onbekende doe het zelfvers al zullen dar hele goede tussen zitten maar dan moet je dat gevoel er bij hebben of weten door kennis van ervarings deskundigen.
een LP standard is niet heel veel duurder alleen dan heb je ook weer diver variaties en de omschrijving is steeds praktisch gelijk. een maniet is om naar Thoman te rijden en te luisteren bestaat er een lijst met uitleg van de LP types.

D3nnis
12 augustus 2022, 13:35
Die brede halzen....was het niet zo dat de afstand van E en e snaar naar de rand van de hals wat aan de grote kant was, en niet de string spacing tussen E en e?
Geen idee hoe dat speelt, lijkt me even wennen.

motorhan
12 augustus 2022, 16:13
Jullie advies Les Paul 50S HCS wat is het verschil met een 60S UB of IT of TB allen 2290.00
of een 70S voor 2199 gezien bij Thoman wat zijn de verschillen en welke niet en of welke wel voorkeur.

no 1 hops
12 augustus 2022, 16:53
maar ik denk ook een beetje als investering als ik hem weer een keer wil verkopen welke is dan verstandiger een standard of deze of nog wat anders.
misschien vreemde gedachtegang van mij, en niet negatief bedoelt.

vraag mij af of je een muziekinstrument daarvoor moet willen hebben die NIET tot de mega klassiekers hoort.
investeren in jezelf, als de gitaar je uitdaagt nieuwe dingen te gaan spelen, of je bent van plan professioneel in de muziekwereld wat te gaan doen is daarin dubbel leuk, toch?
voor de looks? er zijn genoeg 'mooie' gitaren voor vele malen minder als je er eigenlijk alleen maar naar wilt kijken.

Daarbij, ik weet niet of je met de voeten nog op de aarde staat? maar gezien wat er qua energieprijzen gebeurt kun je misschien dit luxe probleem eerst even parkeren voordat je hem uit bibberietis voor wat warmte en voedsel uiteindelijk in een houtkachel moet gooien.

waar de cynische Gibson haters natuuuurrrlijk op reageren dat deze daar sowieso thuishoort ;-)

Da Vinci
12 augustus 2022, 17:12
Als investering is de 2015 serie sowieso hét jaar waar je met een grote boog omheen moet lopen.
Begrijp me niet verkeerd; als de gitaar je ligt is het prima als player. Maar zoals ik eerder zei; het lettertype, de halsbreedte, 0 fret, tuningsysteem (dat niet echt als upgrade wordt beoordeeld)... het is gewoon een beetje een vreemde eend in de bijt en dat voor een Gibson Les Paul die over de kop gaat als ie 'historic' is, nog een keer over de kop gaat als ie 'true historic' en je alleen al een modaal maandsalaris extra mag neerleggen als ie door Tom Murphy geswaffeld is.

Als investering zou ik sowieso gaan voor iets voor iets van voor 2008 want toen gingen ze wel next level gekke dingen doen geloof ik.

Bartrock
13 augustus 2022, 08:31
Maak er maar grappen over, iedere kenner weet dat een fineer top nergens naar klinkt.

Als-ie dan verder gewoon als een Gibson klinkt....Maar dat doet-ie dan niet he?

Effe serieus:hebben die dingen echt een fineertopje dan? Was al lekker aan het desillusioneren de laatste tijd,maar deze hakt er best in dan.

D3nnis
13 augustus 2022, 08:56
Effe serieus:hebben die dingen echt een fineertopje dan? Was al lekker aan het desillusioneren de laatste tijd,maar deze hakt er best in dan.

Bij epiphones zag (zie?) je dat weleens, maar bij gibsons weet ik het niet.

Hoe het nu is weet ik niet, maar wat jaren terug mist je bij bijvoorbeeld ESP echt heel serieus knaken neerleggen voor je bij massief gevlamde tops etc uit kwam. Zeg onder de 2k was sowieso fineer, zoiets.

Maakt voor de klank natuurlijk niets tot weinig uit, alhoewel er bij verschillende mensen (waaronder zelfs bouwers die helemaal niet zo into voodoo zijn en zo) verschillen waargenomen worden bij diverse lakken en lakdikten, gebruikte lijmen etcetera. Dan zou een extra fineer er op lijmen ook anders zijn.

Midwolda
13 augustus 2022, 09:11
Als-ie dan verder gewoon als een Gibson klinkt....Maar dat doet-ie dan niet he?

Effe serieus:hebben die dingen echt een fineertopje dan? Was al lekker aan het desillusioneren de laatste tijd,maar deze hakt er best in dan.

't Is niet echt een dun fineerlaagje, 't is meer een dunne plank (top) op een dikke plank (body) gelijmd. De body wordt deels uitgeboord om het gewicht te verminderen, de top krijgt die mooie welvingen gefreesd. Body voor de tone, top voor de looks. ;)

https://2.bp.blogspot.com/_tNu78SMKH6I/TLXDWXXBh8I/AAAAAAAAEBE/v8aihq_7ap8/s1600/gibson+lp+studio+pickup+cavity.JPG

dorrus
13 augustus 2022, 11:06
Ik heb een 2009 traditional met standaard classic 57 pickups en af fabriek zonder dat idiote robot stemmechanisme en de mijne is - ( zeker voor het geld) een erg goede gitaar. Mijn 59 custom shop is iets beter, maar gezien het enorme prijsverschil ga je toch twijfelen of je die wel had moeten kopen.
Als investering zou ik voorlopig helemaal niks kopen want- al door anderen aangegeven :de verkoopwaarde zou wel eens enorm kunnen kelderen de komende jaren.... Maar dat doet dat spaargeld in je oude sok ook?

Da Vinci
13 augustus 2022, 15:00
't Is niet echt een dun fineerlaagje, 't is meer een dunne plank (top) op een dikke plank (body) gelijmd. De body wordt deels uitgeboord om het gewicht te verminderen, de top krijgt die mooie welvingen gefreesd. Body voor de tone, top voor de looks. ;)

https://2.bp.blogspot.com/_tNu78SMKH6I/TLXDWXXBh8I/AAAAAAAAEBE/v8aihq_7ap8/s1600/gibson+lp+studio+pickup+cavity.JPG

Ik dacht altijd dat er een theorie achter zat dat het maple waar hoog ik het geluid zo moeten toevoegen. Net zoals ze volgens mij voor toonredenen een rosewood toets op een verder maple hals plakken...

Fineer wordt bij Gibson voor zover ik weet niet gebruikt. Bij Epiphone wel tegengekomen in de specs maar plakken die niet een laagje fineer met tekening op een stuk zonder zodat ze wat minder van het duurdere maple nodig hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
13 augustus 2022, 15:35
Bij Epiphone wel tegengekomen in de specs maar plakken die niet een laagje fineer met tekening op een stuk zonder zodat ze wat minder van het duurdere maple nodig hebben?


Ja dit.
Ik dacht ook dat het daar over ging, maar dat heb ik denk ik niet zo goed begrepen.

Napoje
13 augustus 2022, 16:16
Maple voor meer hoog in het geluid… gek genoeg heeft een sg meer hoog zonder maple… dat zal het dus niet zijn. Wat het wel toevoegt is gewicht want het is een stuk zwaardere houtsoort dan mahonie dat vaak de schuld krijgt van het LP gewicht.

Da Vinci
13 augustus 2022, 16:51
Maple voor meer hoog in het geluid… gek genoeg heeft een sg meer hoog zonder maple… dat zal het dus niet zijn.

Ja dat bedacht ik me ook al…
Maple staat wel bekend om het snappy karakter, maar ik heb shoot-outs gezien van gitaren met maple of rosewood toets waarvan ik er soundwise iig geen duidelijke conclusie over kon vellen.
Laatst ook nog een stukje gepost over resonantie gemeten met neck through, set neck of bolt on om daar kwamen ook wat andere gegevens uit dan je wellicht zou verwachten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
13 augustus 2022, 17:36
Ik dacht altijd dat er een theorie achter zat dat het maple waar hoog ik het geluid zo moeten toevoegen. Net zoals ze volgens mij voor toonredenen een rosewood toets op een verder maple hals plakken...

Fineer wordt bij Gibson voor zover ik weet niet gebruikt. Bij Epiphone wel tegengekomen in de specs maar plakken die niet een laagje fineer met tekening op een stuk zonder zodat ze wat minder van het duurdere maple nodig hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Die theorie is er, volgens mij, pas later bij verzonnen. In die tijd was men totaal nog niet bezig met dat soort zaken, anders hadden ze wel wat beter opgelet hoeveel windingen en welke magneten ze op hun pups gebruikten. En nylon voor de topkam, prima spul voor dat doel, wordt dan weer afgewezen door de cork sniffers. In mijn ogen is de LP een solid body versie van wat Gibson altijd als archtops verkocht en ik denk dat ze er stiekem wel blij mee waren dat Les Paul zijn naam eraan verbond, dan straalde een eventuele mislukking wat minder af op Gibson. In de loop der jaren is er een hoop mojo rondom verzonnen, met name bij de bursts, die zo slecht verkochten dat Gibson er mee stopte, tragisch want "Gibson made around 1,500 sunburst Les Pauls between 1958 and 1960, but today, only 2,000 survive."

In het kader van mojo ook 'mooi' dat Kris Derrig, bekend van zijn burst replica's die Slash een serie signature Gibsons opleverde, zo geloofde in zijn artiestendom dat hij in zijn kleine appartement zonder masker met nitro spoot. Dat hij aan longkanker stierf zonder ooit gerookt te hebben is dan geen complete verrassing.

Ik denk dat de keuze van het hout wel het minst bijdraagt aan de toon; mensuur en hardware bepalen het meest, het blijft tenslotte een elektrisch instrument. Verder een ontwerp met een stel cruciale zwakheden waarvan de kenners iedere verbetering weigerden, want dan was het niet meer vintage, voor zover daar überhaupt sprake van is bij een bedrijf genoemd naar een man die al ruim 100 jaar dood is en de opkomst van de elektrische gitaar zelfs niet kon bevroeden.

Napoje
13 augustus 2022, 21:21
Ik ben momenteel een 70ies framus sg achtig gitaartje aan het verbouwen voor een kennis. Body is maar 2,8 cm en uit tig stukken ondefineerbaar hout en toch klinkt het ding heel fijn. Komt waarschijnlijk door de bill lawrence elementen maar toch… Al die houtmythes kunnen ondertussen uit mijn ervaring voor electrics zo de prullenbak in.

Erik de Perik
13 augustus 2022, 21:30
Maar dan moet die body minstens van Honduras mahonie zijn toch?

Tupelo
13 augustus 2022, 22:00
Mijn zaagsel/lijm Samick strat klonk tegen mijn zin in ook gewoon ronduit strat.
Voor wat betreft de solid bodies zie ik 't ook allemaal niet zoveel zin/nut hebben.
Akoestische en semi-akoestische gitaren denk ik anders over.

Orpheo
15 augustus 2022, 04:17
Een sg klinkt fellee omdat ie dun is. Pak je n LP custom 1968 versus 1957, is t verschil maple versus mahonie top. De rest is hetzelfde maar de 57 versie klinkt beduidend warmer.

Gibson deed de Carved maple top ipv Carved mahonie omdat

A) ze wilden Carved (traditie van henzelf en feeder deed t niet) (dit weet ik zeker)

B) maple omdat t makkelijker die gold finish liet lakken. De back was gewoon bruine dye en transparante lak. Voor zwart, was gewoon meer werk nodig. (Vermoed ik)

Dimitri92
15 augustus 2022, 12:35
VIpots is toch een Centralabs clone?

Hmhm, zeker! Mooi spul en goed betaalbaar ook.

motorhan
15 augustus 2022, 13:24
Hoe wordt de slagplaat bevestigd ik zag op de foto van de losse slagplaat in de uitsparingen uitstekende plastic pennen worden die in de omlijsting van de pickups gestoken ik zag dat er bij de ene 2 pennen en bij de ander 1 pen uit stak als ik zoek op originele slagplaat zie ik nergens dat er pennetjes uitsteken of hoe ze bevestigd zij lijken me dan niet origineel is zeker niet meer te koop.
bij een ander verkoper zie ik ook zo'n losse plaat maar geen pennetjes hij zegt nooit gemonteerd als je dat wilt zelf 2 gaatjes boren en dat vind ik dan weer minder.

Da Vinci
15 augustus 2022, 18:17
Bij mijn 2008 werd die los bijgeleverd en moet ik idd 2 gaatjes boren wil ik ‘m monteren. Één linksboven op de slagplaat geloof ik, dus net naast de bovenste pickup ring, de ander ik de zijkant van de body.
Had er wel even over getwijfeld. Aan de ene kant maakt ‘t het beeld wel af. Aan de andere kant; waarom zo’n mooie top verbergen…

Hadden latere modellen niet een of ander clicksysteem zonder boren?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220815/d196e886f3ec8fda153cdc94fc18f3c9.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
15 augustus 2022, 18:56
Bij mijn 2008 werd die los bijgeleverd en moet ik idd 2 gaatjes boren wil ik ‘m monteren. Één linksboven op de slagplaat geloof ik, dus net naast de bovenste pickup ring, de ander ik de zijkant van de body.
Had er wel even over getwijfeld. Aan de ene kant maakt ‘t het beeld wel af. Aan de andere kant; waarom zo’n mooie top verbergen…

Hadden latere modellen niet een of ander clicksysteem zonder boren?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220815/d196e886f3ec8fda153cdc94fc18f3c9.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kan je die niet met een dubbelzijdig plakding vastzetten?

Orpheo
15 augustus 2022, 19:05
Dubbelzijdig tape en nitro zijn geen vrienden. De lijmlaag wil die lak opvreten.

De top is ook gegolfd, plakt niet zo lekker.

Orpheo
15 augustus 2022, 19:09
Wat je kan doen voor die slagplaat.

Heel dunne stalen strip op de body schroeven, onder de pickup ringen in de reeds bestaande gaatjes. Die strip zie je dan tussen de pickups en daarop plak je met epoxy de slagplaat. Die plaat is namelijk niet flush met de onderkant van de ringen, het steekt er tussenin. Zo kan je de slagplaat erop zetten en eraf halen zonder dat je de gitaar beschadigd. Stukje vilt onder die strip om de lak te beschermen. Done.

Orpheo
15 augustus 2022, 19:12
https://www.etsy.com/nl/listing/932327828/les-paul-screwless-geen-boormachine

D3nnis
15 augustus 2022, 20:05
Ik zou 'm eraf laten.
Tenzij je die gebruikt om je vingers op af te steunen of zoiets, maar vwb uiterlijk vind ik zonder slagplaat eigenlijk minstens even mooi.

arjanb01
15 augustus 2022, 20:11
Bij mijn 2008 werd die los bijgeleverd en moet ik idd 2 gaatjes boren wil ik ‘m monteren. Één linksboven op de slagplaat geloof ik, dus net naast de bovenste pickup ring, de ander ik de zijkant van de body.
Had er wel even over getwijfeld. Aan de ene kant maakt ‘t het beeld wel af. Aan de andere kant; waarom zo’n mooie top verbergen…

Hadden latere modellen niet een of ander clicksysteem zonder boren?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220815/d196e886f3ec8fda153cdc94fc18f3c9.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gadverdamme wat een mooie burst weer! Pornografisch. Hij lijkt qua kleur op m’n Tokai alleen die van jou heeft een wat drukkere stripe dan die van mij. Verder voor de rest dezelfde uitvoering.
Jammer dan jij er zoveel issues mee hebt met de electronica. Dat kan echt niet als je Gibson heet 😬

Da Vinci
15 augustus 2022, 21:10
https://www.etsy.com/nl/listing/932327828/les-paul-screwless-geen-boormachine

Hehe zo zie je maar… overal is een oplossing voor :)
Vind zo’n slagplaat een beetje als een stropdas bij een pak; het hoeft niet maar maakt het wel nét ff af…


Gadverdamme wat een mooie burst weer! Pornografisch. Hij lijkt qua kleur op m’n Tokai alleen die van jou heeft een wat drukkere stripe dan die van mij. Verder voor de rest dezelfde uitvoering.
Jammer dan jij er zoveel issues mee hebt met de electronica. Dat kan echt niet als je Gibson heet 😬

Ja die top is top, daar ben ik wel voor gevallen destijds.
En ach, issues… die switch begeeft ‘t na 14 jaar (oké, wel door diverse omstandigheden (waaronder dat een LP wel ff wennen is als je van een Luke komt ;)) echt weinig speeluren zeg ik er eerlijk bij) en de potmeters zuigen wat idd op dat bedrag een flater is. Maar de basis is prima, lichte LP met fijne hals en elektronica is makkelijk op te lossen dus wat dat betreft ervaar ik het zeker niet als een problematische gitaar!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tupelo
15 augustus 2022, 21:32
Mooie top.
Jammer dat die zo weinig speeltijd krijgt.
Misschien komt dat nog, ooit.

D3nnis
15 augustus 2022, 21:53
Ik zou Gibson die potmeters ook nog wel vergeven.
Volgens mij heb ik op dit moment 3 gitaren in bezit waarbij alles nog origineel is.
Bij de rest is minimaal de volumepotmeter en de output jack vervangen.

arjanb01
15 augustus 2022, 22:54
Hehe zo zie je maar… overal is een oplossing voor :)
Vind zo’n slagplaat een beetje als een stropdas bij een pak; het hoeft niet maar maakt het wel nét ff af…



Ja die top is top, daar ben ik wel voor gevallen destijds.
En ach, issues… die switch begeeft ‘t na 14 jaar (oké, wel door diverse omstandigheden (waaronder dat een LP wel ff wennen is als je van een Luke komt ;)) echt weinig speeluren zeg ik er eerlijk bij) en de potmeters zuigen wat idd op dat bedrag een flater is. Maar de basis is prima, lichte LP met fijne hals en elektronica is makkelijk op te lossen dus wat dat betreft ervaar ik het zeker niet als een problematische gitaar!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Aha. Heeft die lp een 50s profiel? En potmeters/wiring kun je vervangen maar is wel een domper bij zo’n gerenommeerde gitaar.
En wat die Lukes betreft, bij de mijne ging de Jack kraken dus die moest vervangen worden. Wel na ruim 10 jaar intensief gebruik toen.

Plant
15 augustus 2022, 23:38
Op zich wel een interessante discussie dat we vallen over het slijten van potmeters en schakelaars.

Snaren vervangen we ook periodiek en reken eens uit wat dat aan kosten zijn over zoveel jaar.
Potmeters en schakelaars zijn ook dingen die door gewoon gebruik slijten, dat er eens in de zoveel jaar een nieuw setje in moet is wat dat betreft niks geks. Geldt ook voor bv. frets.

Alleen zien we dat bij elektronica niet als gewoon onderhoud maar als gebrek aan kwaliteit van materiaal, kostenbesparing van de fabrikant. Er zal zeker verschil zijn in levensduur - waarbij je ook zeker moet kijken naar hoe (vaak) iets wordt gebruikt - maar ik denk dat het per saldo allemaal nog best meevalt.

Tupelo
16 augustus 2022, 00:41
Mijn gitaren hebben ook allemaal wel adjustments of vervangingen m.u.v. mijn '74 Mustang, die is volledig origineel, ook de potmeters, geen kraakje, niets.
Mijn Guild heeft wel de originele pots, maar de wiring is wel wat veranderd, kraken doet het niet.
Hofner had geen pots maar heeft die gekregen.
Blade pots zijn vervangen doordat er een nieuwe actieve toonregeling in kwam.

Da Vinci
16 augustus 2022, 10:45
Mooie top.
Jammer dat die zo weinig speeltijd krijgt.
Misschien komt dat nog, ooit.

Nu we weer met mijn rockbandje repeteren (na 9 jaar pauze) gaat de LP weer mee.
De Luke staat in de huiskamer en is eigenlijk de gitaar die ik dagelijks ff pak. Qua speelcomfort onovertroffen en qua sound kan ie alles aan, maar daardoor meer generalist dan specialist. Voor rock kies ik dus voor het bijterige dat de LP wat meer heeft en voor funky dingetjes pak ik toch de passive pickups op de Suhr die mn in de neck+midden een groot verschil maakt.

Ondertussen maak ik mezelf wijs dat ik in beide gevallen ook heel goed met een Tele uit de voeten zou kunnen ;)



Aha. Heeft die lp een 50s profiel?

Deze heeft een asymmetrische hals dat nieuw was op de 2008 standard. Zit meer bij 60s in de buurt dan bij 50s. Maar eerlijk; de 60s neck op de LP Custom van een oud bandmaat voelde nog wat slanker en ligt mij nog iets beter. Ook qua sound is dat echt een betere gitaar vind ik!



Op zich wel een interessante discussie dat we vallen over het slijten van potmeters en schakelaars.

[…]

Alleen zien we dat bij elektronica niet als gewoon onderhoud maar als gebrek aan kwaliteit van materiaal, kostenbesparing van de fabrikant. Er zal zeker verschil zijn in levensduur - waarbij je ook zeker moet kijken naar hoe (vaak) iets wordt gebruikt - maar ik denk dat het per saldo allemaal nog best meevalt.

Niet helemaal. De schakelaar die het begeeft is niet zo’n issue en die heb ik wel vaker op gitaren laten vervangen. Het punt bij de potmeters is dat die gewoon vanaf dag één al slecht zijn omdat ze gewoon niet (goed) doen wat ze moeten doen. Dat is gewoon een keuze van Gibson om die te gebruiken en hoewel ik het niet zeker weet lijkt me dat gewoon een kosten-kwestie. Juist op een plank van ik meen richting de 3k destijds mag je verwachten dat dat soort dingen kwalitatief in orde zijn lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Orpheo
16 augustus 2022, 23:50
Het probleem is dat de norm tegenwoordig cts is voor pots en cts is niet meer zo goed als vroeger. Gibson heeft ook jarenlang bournes gebruikt. Betere kwaliteit, maar nog steeds niet zo solide als vroeger. Op zich is t logisch dat die pots slijten. Ze zijn behoorlijk open, gitaristen draaien constant aan die dingen (hoe vaak draai je op de knoppen van je amp, in vergelijking tot de volumepot op je gitaar?).

Ik weet dat er firma's zijn dis gesloten pots maken, maar puristen zeggen dat t CTS móet zijn. Okay, Gibson bedient de grootste gemene deler. Dan krijg je dit soort meuk.

Plant
17 augustus 2022, 02:15
Ik weet niet of open / gesloten pots terzake doet in een Les Paul, uiteindelijk zitten ze in een afgesloten cavety. Bij een ES model met ƒ-gaten zijn invloeden van buitenaf misschien relevant.

Orpheo
17 augustus 2022, 12:23
Ik weet niet of open / gesloten pots terzake doet in een Les Paul, uiteindelijk zitten ze in een afgesloten cavety. Bij een ES model met ƒ-gaten zijn invloeden van buitenaf misschien relevant.

Het maakt absoluut wel uit; stof komt via die schacht de pot in en die wafer en loper zijn tegenwoordig minder solide dan vroeger. Stof werkt als schuurpapier in die potmeter.

Ik denk dat je feedback, ruis en/of brom in gedachten hebt, maar daar doel ik niet op.

Wat ik ook weet, is dat Gibson CTS pots bij lange na niet zo goed zijn als de betere/duurdere versies die je ook kan kopen.

Ergo: combinatie van zélf al cheap zijn (Gibson) en een minder goede versie van een minder goed product in je gitaar proppen.

D3nnis
17 augustus 2022, 12:31
Welke potmeters zou jij adviseren voor de particulier, Orpheo?

Ik vind CTS in mijn beperkte ervaring heel stroef, met Bourns heb ik al wel betere resultaten behaald in dat opzicht.

Voor wat betreft hoe het bereik zich verdeelt tussen volledig open en volledig dicht, plus hoe het aanvoelt, ben ik eigenlijk zeer content met de potmeters in mijn paul reed smith.

benwave
17 augustus 2022, 14:23
Welke potmeters zou jij adviseren voor de particulier, Orpheo?

Ik vind CTS in mijn beperkte ervaring heel stroef, met Bourns heb ik al wel betere resultaten behaald in dat opzicht.

Voor wat betreft hoe het bereik zich verdeelt tussen volledig open en volledig dicht, plus hoe het aanvoelt, ben ik eigenlijk zeer content met de potmeters in mijn paul reed smith.

Ik gebruik naast CTS ook Alpha potmeters (japan) , ik zou zelf zeggen, die zijn beter dan CTS, maar ook nog eens veel goedkoper.

Orpheo
17 augustus 2022, 15:09
Welke potmeters zou jij adviseren voor de particulier, Orpheo?

Ik vind CTS in mijn beperkte ervaring heel stroef, met Bourns heb ik al wel betere resultaten behaald in dat opzicht.

Voor wat betreft hoe het bereik zich verdeelt tussen volledig open en volledig dicht, plus hoe het aanvoelt, ben ik eigenlijk zeer content met de potmeters in mijn paul reed smith.

Bourns vind ik prima, maar écht goed vind ik MEC. Aristides, Vandermeij, Warwick/Framus, en ikzelf, gebruiken MEC uitsluitend. Ontzettend goed verloop, gesloten behuizing, fijne feel. Totaal niet stroef.

D3nnis
17 augustus 2022, 18:12
Ah, bedankt!
Even snel gekeken, wel iets duurder (via bijvoorbeeld banzaimusic), maar zo vaak hoef je ze niet te vervangen. Zal het eens proberen als ik weer wat nodig heb.

cannondale_01
18 augustus 2022, 20:12
Ik heb destijds ook gekeken naar die MEC voor m’n traditional. Kan me nog heugen dat ze geen longshaft hadden.
De pots zitten overigens op een plaat gemonteerd. Wel handig om te sloderen, wel kut om af te stellen.
Ik heb er nu Mojotone vintage taper erin gesleuteld. Lopen super soepel. Is gewoon CTS, maar ze claimen een betere kealiteit. Huhuuuu.
Wat ik wel heel fijn vindt is de mix lin en log. Werkt goed voor mij.

mrweird
19 augustus 2022, 22:21
Ik heb op mijn 2018 LP traditional de brug potmeter moeten vervangen. Vervangen voor een "CTS USA CTS500-B60 500K lineaire potmeter (long shaft)" want kon de originele niet meer dicht draaien. Nwe doet 't best, maar d'r zit verschil in soepelheid in opendraaien. Gaat langzaam beter gelukkig.

motorhan
25 augustus 2022, 09:23
Ik heb gisteren de traditional gehaald ziet er als nieuw uit en mooi geluid. de papieren ziten er bij maar mijn engels is niet zo best nu ben ik op zoek naar een handleiding voor de robottuners op mijn vraag kun je de snaren ook met de hand stemmen zei hij beter van niet om zelf aan de knoppen te draaien maar hoe doe je dat dan met nieuwe snaren opzetten.

miyaru
25 augustus 2022, 09:45
Sorry wel in het Engels, maar aanschouwelijk.... een filmpje hoe het moet!!!


https://www.youtube.com/watch?v=RK3MIqSKBSo

motorhan
26 augustus 2022, 10:28
Sorry wel in het Engels, maar aanschouwelijk.... een filmpje hoe het moet!!!


https://www.youtube.com/watch?v=RK3MIqSKBSo

Dank je wel ik heb inmiddels ook een PDF via de verkoper gekregen en dat filmpje helpt ook maar het had ook in Spaans kunnen zijn want een hoop is voor mij abacadabra en bij die snaren plaatsen zit steeds zijn hand of vinger er plaatselijk voor dus dan zie je nog niet helemaal hoe je die bevestigd. maar zal wel goed komen hoop ik er zitten nieuwe snaren op en hij is nu (nog) goed gestemd.

Midwolda
26 augustus 2022, 10:30
De Nederlandse ondertiteling van dat filmpje is redelijk goed Han.

lcvanderhelm
26 augustus 2022, 11:50
Ik heb de robotuners een maand op mijn gitaar gehad.Reden?Werkt niet naar behoren.
Probleem is dat als je stemt,de hals naar voren wordt gehouden,anders zie je het niet.Hou je hierna de hals in speelpositie,dan is de stemming iets veranderd.Niet veel maar voor mij irritant.

Dirk_Hendrik
26 augustus 2022, 12:18
Het maakt absoluut wel uit; stof komt via die schacht de pot in

Poneerde hij als een waarheid als een koei.
Verzin je dit zelf, heb je het van een 1 of andere Amerikaanse gitaargoeroe die ook maar iets roept en gewend is éénoog in het land der blinden uit te hangen of kun je het écht onderbouwen?
Sloop eens een pot uit elkaar. Mag je me daarna vertellen hoe er stof door een minimale en met een dikke lubricant gevulde spleet zou moeten komen.




en die wafer en loper zijn tegenwoordig minder solide dan vroeger.

Volgende statement zonder enige verdere vorm van onderbouwing.
Definieer "vroeger", definieer minder solide en leg eens goed uit waar die verschillen dan in moeten zitten en wat er in de afgelopen jaren zo verschrikkelijk veranderd is bij de fabrikanten van pots. Ik heb hier pots voorbij zien komen die een reputatie hadden "heel goed" te zijn (en van "vroeger"!!) die kraakten als een malle en post die "heel goedkoop en heel slecht" zouden zijn die in 40-50 jaar nog geen kraakje hebben gegeven. Stof was eigenlijk nooit een issue.

Zeker in gesloten ruimtes zoals de door Plant aangegeven cavity zal stof echt niet snel de boosdoener zijn. Zaken als oxidatie en uitdroging van de lubricant op de taper van je pot wel.

dml
26 augustus 2022, 12:36
Zeker in gesloten ruimtes zoals de door Plant aangegeven cavity zal stof echt niet snel de boosdoener zijn. Zaken als oxidatie en uitdroging van de lubricant op de taper van je pot wel.

Exact daarom altijd je pots op je gitaar na gebruik op 0 draaien. Als ze oxideren, dan is het op dat punt en heb je er het minste last van.

Over MEC pots. Klopt, fijn verloop. Heb op dit moment 5 Framus gitaren (bouwjaar 2006 en 2007), allen met MEC pots. Heb echter van 3 gitaren de pots al moeten vervangen. Niet vanwege kraken maar volledig uitvallen van het signaal tijdens het draaien. Dus zo heilig zijn ze ook weer niet.

D3nnis
26 augustus 2022, 12:54
Exact daarom altijd je pots op je gitaar na gebruik op 0 draaien. Als ze oxideren, dan is het op dat punt en heb je er het minste last van.

Werkt dat, ja?
Eerste keer dat ik dat lees, goede tip!

Dirk_Hendrik
26 augustus 2022, 16:03
Werkt dat, ja?
Eerste keer dat ik dat lees, goede tip!

Zelfde reden dat ik m'n wahs opsla in met het pedaal in hielpositie. In de teenpositie heb je zowieso al meer last van een eventuele kraak omdat je wah daar het meeste treble-boost en je moet em in die stand altijd nog even doortrappen om em te bypassen.

no 1 hops
26 augustus 2022, 19:35
Werkt dat, ja?
Eerste keer dat ik dat lees, goede tip!.

doe ik ook met mijn versterker, ieder geval alle volume pots en gain pots.
weet niet of het veel uitmaakt, maar is maar kleine moeite
zeker als het speciale zijn die je niet zomaar bijeen winkel kan krijgen

Erik de Perik
26 augustus 2022, 20:51
Een dikke 30 jaar geleden de nagelneue CTS volumepot van mijn Peer Dellen strat vervangen door een Taiwanees exemplaar van 2 gulden, omdat die CTS veel te zwaar liep. Tot op de dag van vandaag werkt deze pot nog steeds en ik heb 'm één keer schoongemaakt.

M'n optische wah staat ook altijd in de hielstand, vanwege een veer die er in zit.

Dimitri92
29 augustus 2022, 10:29
Persoonlijk vind ik te soepele pots ook rete irrirtant. Je verdraait ze veel te gemakkelijk. Zelfs als je niks met die dingen doet en ze altijd op 10 hebt is dat irritant denk ik dan hehe. Ik hint gewoon nog een keer op VIpots omdat ik ze zo goed vind. Sorokin op instagram gebruikt ze ook, niet de minste bouwer.

arjanb01
29 augustus 2022, 14:24
Bestaan er ook elektrische gitaren zonder pots? Dan heb je al die discussies en problemen hierover niet. Scheelt weer slijtage 😎

AoDf
29 augustus 2022, 14:38
Gewoon een aan-uit toggleswitch i.p.v. pots.

Plant
29 augustus 2022, 14:38
Ik heb weleens een Fender Strat gezien met een bypass tuimelschakelaartje naast de volumepot, maar dat kan ook huisvlijt zijn geweest.

Als je niet vies bent van actieve elektronica / batterijen in je gitaar, kun je ook denken aan een elektronische volumeregeling met een + en - toetsje :) Dat heb ik iig nooit horen kraken :)

motorhan
29 augustus 2022, 14:46
De Nederlandse ondertiteling van dat filmpje is redelijk goed Han.
Ik krijg dat niet voor elkaar zie wel een vinkje bij Engels maar kan niet kiezen ligt natuurlijk aan mij ik ben niet zo handig

motorhan
29 augustus 2022, 14:52
Sorry wel in het Engels, maar aanschouwelijk.... een filmpje hoe het moet!!!


https://www.youtube.com/watch?v=RK3MIqSKBSo

Ik krijg het niet op volledig scherm en hoe krijg ik NL ondertitels ik zie en vinkje bij off en engels ook een vinkje wie dot me een plezier en zet het op nl
en vol scherm is ook wel handig

motorhan
29 augustus 2022, 14:58
Ik heb de robotuners een maand op mijn gitaar gehad.Reden?Werkt niet naar behoren.
Probleem is dat als je stemt,de hals naar voren wordt gehouden,anders zie je het niet.Hou je hierna de hals in speelpositie,dan is de stemming iets veranderd.Niet veel maar voor mij irritant.

Dat klinkt vreemd dat zou betekenen dt de gitaar onder het spelen steds van stemming veranderd als je beweegt en verloopt die stemming dan niet als je handmatig stemt. Ik vind het juist een leuke toevoeging en wil het gebruiken werkt het echt niet dan moet er een andere gitaar komen. ik ga niet deze tuners er af halen en een andere set op schroeven de iets bredere hals vind ik ook fijn. maar ja er zal altijd wel iets beter kunnen .

D3nnis
29 augustus 2022, 15:14
Bestaan er ook elektrische gitaren zonder pots? Dan heb je al die discussies en problemen hierover niet. Scheelt weer slijtage 😎

Zeker, ik ken een bassist die alleen een aan/uit schakelaar op zijn bas heeft, en alle rest eruit gesloopt.

Pepe
29 augustus 2022, 16:22
Je hebt digitale gitaren -Casio o.a.- of anders enkel digitale electronica zoals Bond.

Tupelo
29 augustus 2022, 16:39
High end zelfs, want met cassettedeck.
https://3.bp.blogspot.com/-YX-2eHRUZk8/X24voxHuoMI/AAAAAAAA2TE/Uv9M8TtWFHA8l9I4-mB_vdznHJ3BNKkrACLcBGAsYHQ/s1600/01-casio-eg-5-2020-bxlu-44.jpg

D3nnis
29 augustus 2022, 16:58
Dolby C noise reduction?

Midwolda
29 augustus 2022, 17:03
Way back play-back... ;)

arjanb01
29 augustus 2022, 18:06
Dolby C noise reduction?

Met varispeed? Kun je zowel shredden als langzaam met gevoel spelen 😎😁

lcvanderhelm
29 augustus 2022, 19:38
Ik heb het net nog met een gitaar geprobeerd.Eerst dus de gitaar gekanteld stemmen(zodat je de robotuner kan aflezen en daarna in speelpositie houden.Het geeft zelfs een groter verschil als ik dacht.Probeer het maar eens met een stemapparaat.

Erik de Perik
29 augustus 2022, 21:20
Je hebt digitale gitaren -Casio o.a.- of anders enkel digitale electronica zoals Bond.

Of deze recente van Mooer met een indrukwekkend kut lead geluid.


https://www.youtube.com/watch?v=cesdFohuaIg

Erik de Perik
29 augustus 2022, 21:32
Ik heb het net nog met een gitaar geprobeerd.Eerst dus de gitaar gekanteld stemmen(zodat je de robotuner kan aflezen en daarna in speelpositie houden.Het geeft zelfs een groter verschil als ik dacht.Probeer het maar eens met een stemapparaat.

Ik zou daar zo niet 1-2-3 een verklaring voor kunnen verzinnen, lijkt haast iets mechanisch te zijn. Ding werkt toch met piezo's in de brugzadels -> processor -> servo's in de tuners?

D3nnis
29 augustus 2022, 21:38
Komt dat niet door de vervorming van de hals ipv dat het aan de tuners ligt?

Erik de Perik
29 augustus 2022, 21:45
Zouden die tuners dat dan niet automatisch moeten verhelpen?

Plant
29 augustus 2022, 21:52
Ik zou daar zo niet 1-2-3 een verklaring voor kunnen verzinnen, lijkt haast iets mechanisch te zijn. Ding werkt toch met piezo's in de brugzadels -> processor -> servo's in de tuners?

Piëzo's in de brugzadels is niet nodig, dat kan ook gewoon op de headstock. Denk maar aan al die clip-on tuners.

Erik de Perik
29 augustus 2022, 22:09
Nahja ik ga dan even uit van wat er over die Robot Tuners geschreven wordt. Ik vind dat ook nogal omslachtig, maar hey het is Duits spul hè!

lcvanderhelm
31 augustus 2022, 19:00
Hij stemt alleen bij als je het knopje indrukt.Hiervoor moet je de gitaar kantelen ,waardoor de kop vanzelf door zin gewicht iets naar voren kantelt.Hou je dan vervolgens de gitaar in speelpositie dan is de stemming iets te hoog.
Het heeft denk ik iets te maken met de grote hellingshoek van de kop tov de hals.
Ik heb het overigens getest met een les paul met verwijderde robottuners,die ik vervangen heb met grovers.
Een stemapparaat laat dan een duidelijk verschil in stemming zien.
Ik ben ook niet de enige die ze snel heeft vervangen.In theorie een prachtig systeem.In de praktijk dus niet.
Ik denk dat het beter zal werken op een stratocaster.

Erik de Perik
31 augustus 2022, 20:07
Feitelijk is een LP niet zo'n best ontwerp, maar iedere verbetering wordt categorisch door de 'kenners' afgewezen. Het stemmen van een LP of SG is altijd een beetje problematisch geweest. Fender gitaren zijn qua ontwerp en doelmatigheid een stuk beter.

Pepe
31 augustus 2022, 20:26
Feitelijk is een LP niet zo'n best ontwerp.

Captain Hindsight . Op de paperclip na is alles niet zo best ontworpen.
Gezien de rol in historie en de pecunia's het heeft gegenereerd kan je ook zeggen dat het uitstekend was ontworpen.
On that bombshell,
zo is de best ontworpen & gebouwde gitaar ook niet perse de beste gitaar.
Als zoiets al zou bestaan.

Erik de Perik
31 augustus 2022, 21:29
Ik hoopte op de titel "Captain Obvious" maar helaas.....

Volgens mij zijn Fenders veel beter ontworpen, Fender is nooit failliet gegaan en pecunia kent geen meervoud. :seriousf:

miyaru
31 augustus 2022, 22:11
Fender rulez :strat:

Napoje
31 augustus 2022, 22:26
Feitelijk is een LP niet zo'n best ontwerp, maar iedere verbetering wordt categorisch door de 'kenners' afgewezen. Het stemmen van een LP of SG is altijd een beetje problematisch geweest. Fender gitaren zijn qua ontwerp en doelmatigheid een stuk beter.

Het feit dat de snaren vanaf de kam naar tuners onder een hoek gaat is zwz niet zo’n geweldig idee. Toch hebben heel veel (akoestische) gitaren dit ontwerp.
Dan is er nog de gewichtskwestie
En de kwetsbare hals
En de niet al te beste hogere fretbereik
En de slechte ergonomie

Ja ze klinken wel fijn… en ze spelen toch wel lichter dan een fender.

Plant
31 augustus 2022, 23:53
Hij stemt alleen bij als je het knopje indrukt.Hiervoor moet je de gitaar kantelen ,waardoor de kop vanzelf door zin gewicht iets naar voren kantelt.Hou je dan vervolgens de gitaar in speelpositie dan is de stemming iets te hoog.
Het heeft denk ik iets te maken met de grote hellingshoek van de kop tov de hals.
Ik heb het overigens getest met een les paul met verwijderde robottuners,die ik vervangen heb met grovers.
Een stemapparaat laat dan een duidelijk verschil in stemming zien.
Ik ben ook niet de enige die ze snel heeft vervangen.In theorie een prachtig systeem.In de praktijk dus niet.
Ik denk dat het beter zal werken op een stratocaster.

De afstelling van een gitaar zal wel heel perfect moeten zijn om het systeem enigszins te laten voldoen.
Je stemt de open snaren, zodra je begint te spelen begint het gedonder. Dat is ook bij met de hand stemmen zo:

- Topkam niet per snaar perfect op de juiste hoogte? Dan druk je in positie snaren net iets vals.
- Intonatie per snaar niet perfect? Dan druk je in positie snaren net iets vals.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Met een stemapparaat ben ik persoonlijk ook niet met 6 open snaren stemmen klaar. Dan begint er altijd nog een proces met op gehoor finetunen tot ik tevreden ben.

Erik de Perik
1 september 2022, 00:57
Het feit dat de snaren vanaf de kam naar tuners onder een hoek gaat is zwz niet zo’n geweldig idee. Toch hebben heel veel (akoestische) gitaren dit ontwerp.
Dan is er nog de gewichtskwestie
En de kwetsbare hals
En de niet al te beste hogere fretbereik
En de slechte ergonomie

Ja ze klinken wel fijn… en ze spelen toch wel lichter dan een fender.

Lijken wij het vaagjes wéér met elkaar eens te zijn...... het moet niet schunniger worden :seriousf:

D3nnis
1 september 2022, 07:46
Met een stemapparaat ben ik persoonlijk ook niet met 6 open snaren stemmen klaar. Dan begint er altijd nog een proces met op gehoor finetunen tot ik tevreden ben.

Ik snap wat je bedoelt, maar hoe doe je dat in een (elektrische) live situatie?


Het feit dat de snaren vanaf de kam naar tuners onder een hoek gaat is zwz niet zo’n geweldig idee.

Bij een fender stijl kop gebeurt toch om en nabij hetzelfde, behalve dan dat de kracht van de snaar niet loodrecht op het asje van het mechaniek staat?
Waarom is dat beter?

arjanb01
1 september 2022, 08:54
Gewoon alle elektrische gitaren met een evertune systeem uitrusten en je hoeft nooit meer te stemmen.
Maat van me heeft 2 solar gitaren en die dingen ontstemmen niet. Nieuwe snaren erop en klaar.
Waarom de innovatie toch altijd bij de Metal gitaarmerken liggen is me toch een raadsel.

Dirk_Hendrik
1 september 2022, 10:20
Waarom de innovatie toch altijd bij de Metal gitaarmerken liggen is me toch een raadsel.

Omdat dat de enige gitaristengroep is die (iets) meer durft te expirimenteren met gear en niet alles wat er niet uitziet als een pre-1970 Gibson of Fender ontwerp afdoet als "lelijk"?

Kim Wilson
1 september 2022, 10:37
Dat, of (mijn theorie, schiet maar als het niet klopt) omdat in dat genre wellicht nog iets hogere eisen worden gesteld. Metal moet strak, in alles. Klinisch is bij de conservatieve garde een vies woord, maar ik kan me voorstellen dat dat bij metal juist een pre is. Strak en zuiver, dat moet het zijn. En in die zoektocht zijn uiterlijk en historische waarden misschien ondergeschikt.

Fobo
1 september 2022, 11:04
Gewoon alle elektrische gitaren met een evertune systeem uitrusten en je hoeft nooit meer te stemmen.
Maat van me heeft 2 solar gitaren en die dingen ontstemmen niet. Nieuwe snaren erop en klaar.
Waarom de innovatie toch altijd bij de Metal gitaarmerken liggen is me toch een raadsel.
Even advocaat van de duivel: als het systeem werkelijk zo goed is als wordt beweerd, zou het dan echt alleen te wijten zijn aan het feit dat gitaristen zo conservatief zouden zijn (wat ik trouwens niet geloof), dat het weinig navolging vindt?

Napoje
1 september 2022, 12:10
Bij een fender stijl kop gebeurt toch om en nabij hetzelfde, behalve dan dat de kracht van de snaar niet loodrecht op het asje van het mechaniek staat?
Waarom is dat beter?

Jij hebt het over de hoek naar de tuner als je van de zijkant kijkt. Die hoek is zelfs erg noodzakelijk.
Ik heb het over de hoek als je van voren kijkt. Bij fender lopen de snaren dan recht naar de tuner. Bij gibson en vele anderen onder een hoek. Is geen enorm probleem maar de twee middelste snaren zullen wel altijd iets minder stemvast zijn.
Overigens valt er bij fender ook wel wat te zeuren want die stringguides om een scherpere hoek te forceren zijn ook niet ideaal.

D3nnis
1 september 2022, 12:44
Oh ja, die hoek hadden we ook nog, ik was nog niet wakker denk ik :)

Plant
1 september 2022, 14:03
Ik snap wat je bedoelt, maar hoe doe je dat in een (elektrische) live situatie?

Buiten de thuis- of oefenruimte situatie gaat dat idd niet. Tenzij je een roadie hebt die het netjes achter het podium voor je doet en je ieder nummer een vers gestemde gitaar aanreikt ;)

Stemmen op een podium is ge-mute, dus dan kun je niet veel.

Dirk_Hendrik
1 september 2022, 15:38
Even advocaat van de duivel: als het systeem werkelijk zo goed is als wordt beweerd, zou het dan echt alleen te wijten zijn aan het feit dat gitaristen zo conservatief zouden zijn (wat ik trouwens niet geloof), dat het weinig navolging vindt?

Dat denk ik niet. Ik denk da dat veel meer zit in het geen behoefte hebben aan kermis op je muziekinstrument.

Napoje
1 september 2022, 16:50
Even advocaat van de duivel: als het systeem werkelijk zo goed is als wordt beweerd, zou het dan echt alleen te wijten zijn aan het feit dat gitaristen zo conservatief zouden zijn (wat ik trouwens niet geloof), dat het weinig navolging vindt?

Als we allemaal zo progressief waren dan speelde we op een soort gitaarsynth waar je alleen de snaren op de gewenste spanning hoefden te brengen. Dikte en mensuur zou dan niet uitmaken. Zelfs niet de fretafstand. Dan heb je helemaal geen evertune bridge nodig.

Een soort synthaxe dus… Maar zo ging het niet…

Fobo
1 september 2022, 18:36
Als we allemaal zo progressief waren dan speelde we op een soort gitaarsynth waar je alleen de snaren op de gewenste spanning hoefden te brengen. Dikte en mensuur zou dan niet uitmaken. Zelfs niet de fretafstand. Dan heb je helemaal geen evertune bridge nodig.

Een soort synthaxe dus… Maar zo ging het niet…
Dat zal best, maar het is geen antwoord op de vraag waarom dat systeem niet/weinig wordt gebruikt.

Tupelo
1 september 2022, 18:41
Als het een beetje werkt zou ik er op een moderne gitaar best open voor staan.
Een relikwie zou ik er niet mee opleuken.
Pleurishekel aan meersnarig stemmen; 8 snarig of 12 snarig; 12 snarige zelfstemmende gitaar lijkt me wel wat.

arjanb01
1 september 2022, 18:44
Die maat van me is inderdaad een metal gitarist, maar die evertune systemen zien er echt niet lelijk uit hoor. Gewoon ingetogen hardware en is niks aparts aan. Ik was er enthousiast over toen ik die gitaren bespeelde. Super soepele bendings zijn mogelijk, speelt gewoon echt fijn.

Fobo
1 september 2022, 19:32
Die maat van me is inderdaad een metal gitarist, maar die evertune systemen zien er echt niet lelijk uit hoor. Gewoon ingetogen hardware en is niks aparts aan. Ik was er enthousiast over toen ik die gitaren bespeelde. Super soepele bendings zijn mogelijk, speelt gewoon echt fijn.
Je was er enthousiast over; maar niet genoeg om overstag te gaan...?

arjanb01
1 september 2022, 20:17
Neuh, dat niet. Ik speel niet meer in bands, en daarbij een evertune systeem op m’n Tokai lp en m’n squier cv 50s telecaster is vrij kostbaar, toch? Vooral qua upgrade overkill op m’n squiertje 😂
Nevertheless, een hele mooi doordacht concept, maar ik ben er niet voor in de markt.

D3nnis
1 september 2022, 20:17
Bendings kunnen wel, maar dan zul je je stemknop al zo moeten draaien dat dat brugzadel zo gekanteld staat dat ie (bijna) tegen de eindaanslag staat, toch?

Napoje
1 september 2022, 21:12
Dat zal best, maar het is geen antwoord op de vraag waarom dat systeem niet/weinig wordt gebruikt.

Nou om te beginnen een tremolo dat gaat momenteel niet. En het is niet eenvoudig te retrofitten dus moet je meestal een nieuwe gitaar die vrij prijzig zijn. Daarbij is het gros van die gitaren nogal metal georiënteerd.

Fobo
2 september 2022, 00:08
Neuh, dat niet. Ik speel niet meer in bands, en daarbij een evertune systeem op m’n Tokai lp en m’n squier cv 50s telecaster is vrij kostbaar, toch? Vooral qua upgrade overkill op m’n squiertje ��
Nevertheless, een hele mooi doordacht concept, maar ik ben er niet voor in de markt.


Bendings kunnen wel, maar dan zul je je stemknop al zo moeten draaien dat dat brugzadel zo gekanteld staat dat ie (bijna) tegen de eindaanslag staat, toch?


Nou om te beginnen een tremolo dat gaat momenteel niet. En het is niet eenvoudig te retrofitten dus moet je meestal een nieuwe gitaar die vrij prijzig zijn. Daarbij is het gros van die gitaren nogal metal georiënteerd.

Dus eigenlijk is het een kutsysteem?

D3nnis
2 september 2022, 09:04
Mwah, kutsysteem niet.
Het heeft zo zijn doel, denk ik.
Het systeem bestaat uit een kantelbaar brugzadel, waarbij de kracht van de snaar opgevangen wordt door een trekveer, individueel per snaar.
Dat is dus een balans. En wil je kunnen benden dan zul je moeten zorgen dat dat kantelbare brugzadel niet verder door kan kantelen want dan hoor je eigenlijk die bend niet, en dus zal je hem tot bij de eindaanslag moeten opdraaien met het stemmechaniek.
Niet per se moeilijk, maar helemaal set and forget is het ook niet, als je het zo wilt gebruiken.

Voor de metallaars met superstrakke 4-voudig ingespeelde partijen (zonder bends) en zo kan ik me voorstellen dat het zeker wel voordelen heeft.
Voor de snarenduwers en -trekkers denk ik wat minder, want dan werkt het systeem maar 1 kant op. Door ietwat te hard knijpen of hard aanslaan wordt je toon altijd hoger, nooit lager, en precies die compensatie heb je geblokkeerd als je wilt benden.

Als je kijkt naar de positie van het draaipunt van het zadel tov waar de snaar over het zadel heen loopt, vraag ik me zelfs af of je, als je wisselt tussen "vlakbij de eindaanslag" en "in het midden van het regelgebied", je de intonatie moet aanpassen?
Of zit er een curve in het vlakje waar de snaar overheen loopt om dit te compenseren?
Als dat laatste het geval is dan kun je nog wel mooi wisselen tussen de twee "standen".

Napoje
2 september 2022, 18:27
Het is een soort piano bijna…