PDA

View Full Version : Vega brug voor stratachtigen.



miyaru
29 juli 2022, 11:25
Nieuwe innovatieve brug voor stratachtigen, ziet er veelbelovend uit maar is niet goedkoop…….

https://vegatrem.com

D3nnis
29 juli 2022, 12:32
Die bestaat al best lang, toch?

miyaru
29 juli 2022, 14:46
Oh, ik heb de indruk dat het behoorlijk nieuw is, maar ik kan er naast ziten. Ziet er wel tof uit moet ik zeggen.

Wel vind ik het aan de dure kant. Wat het verbeterd tov een twee punts ophanging weet ik niet, maar van zo’n 6 punts kan ik het me wel voorstellen. Maar met alles is zo dat goed afstellen eerste prioriteit is.

Pepe
29 juli 2022, 15:19
Het is me niet duidelijk waarom ik mijn oude trem voor dit ding moet inruilen.

Grootste voordeel is dat het geen body modification behoeft? dat ie niet meer uitsteekt dan de originele? Dat je zegt, het grootste voordeel van deze banden is dat ze zonder boren op je auto passen.
Ja, da's inderdaad mooi.

Beter op stemming blijven, dat wat een trem moet doen, zou ik voordeel vinden maar dat is niet het geval geloof ik.

lcvanderhelm
29 juli 2022, 20:39
Ik heb niet de indruk,dat er bij de produktie van een normale tremelobrug,veel dierlijke produkten worden gebruikt.

apekop
29 juli 2022, 21:07
Ziet er heel tof uit! maar wat is nu precies het voordeel van deze brug t.o.v. een normale strat brug? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Als je al een strat hebt hoef je toch ook geen gaten te boren als je een nieuwe brug zou kopen? of blijft deze beter op stemming?

Kim Wilson
29 juli 2022, 21:48
Het op stemming blijven zit dacht ik meer in de rest van de gitaar (topkam) dan in de brug. Wellicht ben ik te conservatief, maar ik geloof er nog niet heel hard in. Ik zet mijn geld er iig niet op in.

Little Jay
30 juli 2022, 11:31
Ik heb niet de indruk,dat er bij de produktie van een normale tremelobrug,veel dierlijke produkten worden gebruikt.

Hihihi, dat is ook het eerste wat ik dacht bij die naam 🤣

Verder een vrij standaard ogende trem unit.

En de Squier trem die ik jaren geleden voor 2 tientjes van MP kocht functioneert prima op mijn partscaster en ontstemt niet eens bij gebruik. Dus aan mij niet besteed, dure trems….

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220730/e85bde4a5cdcc3cb1162e9bd2eda4dd8.jpg

miyaru
30 juli 2022, 13:03
OK, aan niemand besteed dus…. :stop:

Ikzelf vind het mooi, maar te duur. Wilde het gewoon even delen hier.

Fobo
30 juli 2022, 15:20
OK, aan niemand besteed dus…. :stop:

Ikzelf vind het mooi, maar te duur. Wilde het gewoon even delen hier.
Mooi is ‘ie zeker; ziet er ‘zwaar’ uit.

D3nnis
30 juli 2022, 15:29
Ziet er heel tof uit! maar wat is nu precies het voordeel van deze brug t.o.v. een normale strat brug? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Als je een floating tremolo (ipv dive only) wilt heeft dit wel voordelen.
Natuurlijk kun je een normale tremolo ook voorover gekanteld zetten, maar ik vind de toon vaak beter als de brugplaat parallel aan de snaren staat. Dit ontwerp stelt je daar toe in staat.

Ik vind het een mooi ding, maar als ik een nieuwe brug zoek gooi ik er wel gewoon een gotoh in van minder dan de helft :D

Little Jay
30 juli 2022, 22:35
OK, aan niemand besteed dus…. :stop:

Ikzelf vind het mooi, maar te duur. Wilde het gewoon even delen hier.

Haha, sorry! Maar dank voor het delen, wordt altijd gewaardeerd, ook als ik het direct neersabel! 😉

Dirk_Hendrik
2 augustus 2022, 08:14
OK, aan niemand besteed dus…. :stop:

Ik denk dat je hier iets te kort door de bocht gaat ;-). Er zijn meerdere forumleden die meteen "mooi" roepen (ik, bij deze, ook). Daarna komen er 2 vragen: Wat doet dit ding anders/beter dan m'n huidige brug? en wat kost dat?. De antwoord op de eerste vraag blijft wat in het midden hangen (Hoewel D3nnis heb wss juist beantwoord) en de 2e word heel duidelijk beantwoord.
.

apekop
2 augustus 2022, 10:47
Als je een floating tremolo (ipv dive only) wilt heeft dit wel voordelen.
Natuurlijk kun je een normale tremolo ook voorover gekanteld zetten, maar ik vind de toon vaak beter als de brugplaat parallel aan de snaren staat. Dit ontwerp stelt je daar toe in staat.


Ik snap het niet helemaal op de foto's op de website zie je die Vega ook voorover gekanteld staan. Of bedoel je alleen dat schroeven gedeelte? Alleen dat zal toch niet zoveel toonverschil maken? https://vegatrem.com/guitar-bridge-2/

Een beetje meer info op de site zou wel welkom zijn. Nu staan er drie zinnen en dat is het.

Pepe
2 augustus 2022, 10:58
Het wordt niet duidelijk uitgelegd.
Het idee is dat a la Ibanez Jem de pitch bij flush ook omhoog kan,
het idee van Dennis van betere toon bij parallel (= contact met body) gaat dus sowieso niet op,

in feite dacht men (gok ik), lekker extreem zwengelen a la floyd rose maar zonder body modificatie.
op zich geen slechte gedachte
maar floyd had bedacht dat de problemen bij de kam ontstaan,
dus dat gedeelte mis ik enigszins

D3nnis
2 augustus 2022, 12:11
het idee van Dennis van betere toon bij parallel (= contact met body) gaat dus sowieso niet op,


Zeker wel, want parallel met snaar is niet per se hetzelfde als plat op body.
In uitwerking vaak wel, dat ben ik met je eens.

Pepe
2 augustus 2022, 12:23
Zeker wel, want parallel met snaar is niet per se hetzelfde als plat op body.
In uitwerking vaak wel, dat ben ik met je eens.

ik wilde nog zeggen, floating trem is juist geen onbelangrijk ingredient voor zijn "springy" sound zoals Tokai het noemde,
ik zeg er wel bij, zelf hoor ik het verschil niet zo, wel of geen trem body contact, laat staan parallel of gekanteld,
blijft een zeepsop geluidje
voordeel van flush is dat je stemming niet totaal bezopen doet bij het stemmen
bij een floyd of edge wordt ik daar gek van

miyaru
2 augustus 2022, 15:12
Iemand moet hem gaan uitproberen om dit allemaal zeker te weten......:ok:

Tupelo
2 augustus 2022, 19:28
En daarna een Chinese rip off kopen om te vergelijken.

Duhsjaak
4 augustus 2022, 09:25
(Ietsjes (zegt het Journaal) off topic:
Bij de Chinees in Amsterdam kon je al vanaf 1962 vega eten. Dus die hebben daarin veel meer ervaring dan Vega!)
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
4 augustus 2022, 10:07
ik zeg er wel bij, zelf hoor ik het verschil niet zo, wel of geen trem body contact, laat staan parallel of gekanteld

Ik heb zelf geen gitaren met 6-screw tremolo, maar eigenlijk alleen 2-point.
Tijdje terug nog een keer een plat op de body liggende tremolo verzet naar angled, om wat leuk te kunnen wiebelen, maar toch heel snel weer terug gezet, klonk nergens naar.
In direct vergelijk na elkaar was dat.

In de winkel was de gitaarmeneer een keer aan de gang met een Ibanez Jem. Eigenaar was aan het experimenteren met dikkere snaren, en die ibanez trem stond voorover. Toen die weer parallel stind klink het in mijn oren vele malen beter; meer chugga en minder ploink.

Theoretisch zou je kunnen zeggen dat de brugplaat als deze parallel loopt aan de snaren het meest gunstig staat, in zijn "dode punt"'.
Maar het kan net zo goed iets met de vorm van de knife edge tov de stud te maken hebben.

Of omdat ik het wíl horen; wie zal het zeggen.




Iemand moet hem gaan uitproberen om dit allemaal zeker te weten......:ok:

Ik weet niet of hij hier nog weleens komt maar volgens mij heeft fred dons wel ervaring met de vega trem.

miyaru
4 augustus 2022, 11:22
Oh, dat zou interessant zijn als Fred hier wat over kan vertellen. Op zich op mijn 2 punts trem op mijn strat heb ik de plaat parallel aan de snaren, maar wel zwevend. Dit bevalt mij heel goed, ook qua sound en feel. Ik heb het al eerder gezegd, ik ben niet een super gitarist - eerder een normale bassist die ook een beetje gitaar speelt…… kan dus makkelijk de reden zijn dat ik “ foute “ aannames heb.

Napoje
4 augustus 2022, 15:58
Ik heb op mijn PRS een 6 punts floating trem zitten die prima op stemming blijft. Komt doordat de schroeven een inkeping hebben waar het tremoloblok op blijft hangen. Zelfde principe als zo'n knife edge twee punts brug. Die schroeven kan je ook los krijgen, heb alleen geen idee of het ook met een standaard strat brug werkt. In ieder geval zijn er kopieën op de markt die niet veel onder doen voor het origineel maar dan veel goedkoper. Heb er ook een op mijn prs zelfbouw kloon zitten en die werkt prima.

https://ae01.alicdn.com/kf/S3534fde740eb4723a912fd306e9bc979L/Cnc-Gefreesd-Ultra-52-5Mm-Messing-6-Schroeven-Gitaar-Tremolo-Brug-Voor-Prs-Stijl-Mes-Rand.jpg_Q90.jpg_.webp' / -X 'null'
link (https://nl.aliexpress.com/item/1005003802285918.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2a 48d9b21pmuLT&algo_pvid=4d5bc7be-64c3-41ec-8278-8a10b64cd963&algo_exp_id=4d5bc7be-64c3-41ec-8278-8a10b64cd963-3&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000027217546329%2 2%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%2173.8%2166.42%21%21%21%21%2 1%402100bb4916596208012912512e9f2b%211200002721754 6329%21sea&curPageLogUid=CuhC1YyH2NaV)