PDA

View Full Version : Schaller vs Squier stemmechanieken



The Crash Cowboy
28 juni 2022, 22:12
Ik heb een bas gekregen, merkloos, jaren '80, en in redelijke staat. Beetje opgeknapt, wordt een weggevertje. Ik heb er al eens over gepost:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176934-Wat-voor-bas-is-dit

Op de bas zitten Schaller stemmechanieken. Die zien er knap solide uit. Mijn overweging en vraag:

Ik heb zelf een Squier Silver Series Precision (uit '92 geloof ik). Prima basje, ik gebruik hem af en toe voor opnames. Is het de moeite waard om de merkloze stemmechanieken van de Squier te vervangen door de Schallers ? En de Squiers op het weggeefbasje te monteren ? Dat bassie gaat naar een beginner, en de Squiers werken verder perfect hoor, nooit problemen mee gehad. Maar: is het een upgrade voor de Precision om er de Schallers op te zetten ?

Weggeefbas:
https://i.imgur.com/FrrNYC3.jpeg

De Schallers:
https://i.imgur.com/xVfNkIP.jpeg

De (merkloze) Squiers:
https://i.imgur.com/yzfPdzt.jpeg

Napoje
28 juni 2022, 22:23
Hoelang zitten ze er al op en hoevaak zijn ze gebruikt lijkt mij een betere vraag. Goed kijken of er speling op zit en of ze nog gelijkmatig draaien.

The Crash Cowboy
28 juni 2022, 22:28
Hoelang zitten ze er al op en hoevaak zijn ze gebruikt lijkt mij een betere vraag. Goed kijken of er speling op zit en of ze nog gelijkmatig draaien.
Ze draaien op allebei goed, en zijn al tientallen jaren oud.

kwispelhond
28 juni 2022, 22:41
Bij dat soort projectjes begin ik altijd met te kijken of de schroefgaten mooi op dezelfde plek vallen, als het ook maar minimaal afwijkt begin ik zelf er niet aan dus heb je dat al nagekeken?

Erik de Perik
28 juni 2022, 22:43
Als die Squiers perfect werken, zie ik de upgrade niet.

The Crash Cowboy
28 juni 2022, 22:53
Ik laat me een beetje leiden door de prijs (dat zegt niet alles, ik weet het). De Schallers doen nieuw iets tussen de 70 en 90 euro voor een setje, en je maakt me niet wijs dat de merkloze mechanieken op de Squier dat kosten.

Napoje
28 juni 2022, 23:23
Omdat schaller een duur duits merk is wil niet zeggen dat het allemaal per se zoveel beter is. Misschien als jij een pro bent die minstens 50x per jaar optreed zijn ze wat duurzamer maar de meeste doen dat niet. Ik zou ze lekker laten zitten.

Kim Wilson
29 juni 2022, 07:37
Ik zou de ratio van ze allebei eens checken. En dan zou ik degene kiezen waarbij je het meeste moet draaien voor één omwenteling. Ik heb liever 18:1 dan 14:1.

Fobo
29 juni 2022, 09:48
Wat Kim zegt (alweer ;)), daarnaast vind ik - voor wat het waard is - de tand- en wormwieldeel van de Schallers er veel beter uitzien.

D3nnis
29 juni 2022, 20:40
Beter in welke zin?
Ik zie het nog even niet, denk ik, maar ik weet niet waar op te letten.

Midwolda
29 juni 2022, 20:54
Bij dat soort projectjes begin ik altijd met te kijken of de schroefgaten mooi op dezelfde plek vallen, als het ook maar minimaal afwijkt begin ik zelf er niet aan dus heb je dat al nagekeken?

Dit. Waarschijnlijk komt het nèt niet uit en dan zit je weer te klooien met tandenstokers en lijm en voorboren, en daar wordt het niet mooier of sterker van. Don't fix it if it ain't broke.

Napoje
29 juni 2022, 22:53
Wat Kim zegt (alweer ;)), daarnaast vind ik - voor wat het waard is - de tand- en wormwieldeel van de Schallers er veel beter uitzien.

Zie ik het nou echt niet? Dat dat er veeeel beter uitziet? Ligt het echt aan mij?

MarkS
29 juni 2022, 22:59
Als het een Squier Affinity bas zou zijn geweest zou ik zeggen: wisselen.
Maar een oudere Silver Series (niet dat die per se kwalitatief zo goed zjn) en die verder prima functioneert zou ik die toch liever in het kader van vintage/mojo/blabla origineel laten denk ik.

Fobo
30 juni 2022, 00:13
Beter in welke zin?
Ik zie het nog even niet, denk ik, maar ik weet niet waar op te letten.


Zie ik het nou echt niet? Dat dat er veeeel beter uitziet? Ligt het echt aan mij?
Ik vind de schroefdraad van de wormoverbrenging er strakker uitzien, hoekiger, waardoor m.i. de kans op speling kleiner is.

The Crash Cowboy
30 juni 2022, 21:51
Als het een Squier Affinity bas zou zijn geweest zou ik zeggen: wisselen.
Maar een oudere Silver Series (niet dat die per se kwalitatief zo goed zjn) en die verder prima functioneert zou ik die toch liever in het kader van vintage/mojo/blabla origineel laten denk ik.
Is een overweging. Dit Squier basje is overigens niet slecht hoor. Ik ben geen bassist, maar toch. Lekker licht, goed bespeelbaar, mooi allround geluid.



Ik vind de schroefdraad van de wormoverbrenging er strakker uitzien, hoekiger, waardoor m.i. de kans op speling kleiner is.
De Schallers zien er (met name de tandwielen) wat solider uit.

Fobo
30 juni 2022, 22:01
De Schallers zien er (met name de tandwielen) wat solider uit.

Dabedoellik.

D3nnis
1 juli 2022, 07:13
Ik vind de schroefdraad van de wormoverbrenging er strakker uitzien, hoekiger, waardoor m.i. de kans op speling kleiner is.

Ik snap het gevoel, maar volgens mij is het niet heel veel meer dan een gevoel.

Fobo
1 juli 2022, 09:48
Ik snap het gevoel, maar volgens mij is het niet heel veel meer dan een gevoel.

Klopt; er staat ook bij: voor wat het waard is ;)