PDA

View Full Version : Factor Sensibility bij speakerkeuze?



Jan Buurman
10 juni 2022, 15:29
Ik vind er niet heel veel over terug vandaar dat ik dit draadje start.
In een 2x12 heb ik nu een V30/G12H-75 combinatie. Ik speel daar over met een 20W SC20 topje.
Ik ben er toch niet zo tevreden over.
Nu ben ik in mijn 4x12 net over gestapt naar 4 G12T-75 en daar wordt ik toch wel blij van. Daarom overweeg ik om in die 2x12 ook maar eens G12T-75’s te plaatsen.
Nu vroeg ik mij het volgende af:
De V30/G12H-75 combinatie heeft een sensitivitywaarde van 100dB
De G12T-75 combi een waarde van 97dB
Als het goed is kan ik met de G12T-75’s de versterker harder zetten om het zelfde volume te krijgen.
En een buizenbakje klinkt beter als je hem wat meer opendraait. :D
Klopt dit?
Zijn er nuances?
Ik laat mij graag informeren.

Pepe
10 juni 2022, 15:44
Ja dat klopt aux principe maar....
Je wil aan de ene kant dat je speaker bij vol vermogen niet aan farting out doet maar aan de andere kant ook niet als een stijfe hork erbij blijft staan. Uitslaan is goed maar flabberen is bad.

Optimaal werken van een speaker hangt nauw samen met het vermogen van de amp die hem aanstuurt en er spelen meer factoren mee dan efficiency maar dat zal wel duidelijk zijn.

Jan Buurman
10 juni 2022, 15:49
…………er spelen meer factoren mee dan efficiency maar dat zal wel duidelijk zijn.

Snap ik. Maar de factor efficiëntie zie ik niet vaak besproken worden. Is dat effect misschien verwaarloosbaar?

Pepe
10 juni 2022, 16:07
Ik heb er hier wel een paar keer over gepost maar ik geloof niet dat daar ooit respons op is gekomen :crazyhappy:
snap ik wel, als je met pedaaltjes werkt speelt het probleem niet.
voor mijzelf, niks kan tegen een hard werkende Princeton op,

Ik speel met 1 channel tube amps en er is een sweet spot waar je niet te ver van af wil wijken,
mijn oplossing is een paar amps met aangepaste speakers zodat ik altijd wel een amp kan meenemen die op zijn sweetspot kan werken,
vooral mijn silverface deluxe was lastig, ze gaan met de ene speaker al gauw te hard, met de andere wordt het te slapjes

Han S
10 juni 2022, 16:17
Nee, de eff is belangrijk als je hard wilt gaan en je kunt uitrekenen hoe hard je gaat met welk vermogen en welke speaker.

Het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is 10 dB, dus de gevoeligheid van de speaker is een belangrijke factor.

Maar je hebt ook nog zoiets als de dempingsfactor en heel simpel uitgelegd is dat het verschijnsel dat als een speaker beweegt, dan genereert hij zelf ook een spanning. Er beweegt immers een spoel in een magnetisch veld en het is de taak van de versterker om dat in goede banen te leiden.

Op het moment dat de versterker geen spanning aan de speaker levert, moet hij hem kortsluiten waarmee hij de speaker afremt.
En helaas is de buizenversterker op dit gebied de mindere van de solid state amp, welke in het laag strakker zal klinken.

BTW: de formule voor het berekenen van de geluidsdruk is simpel: 10LogP+eff.

Je pakt de zakjapanner en toetst 100 van 100 watt en drukt op Log. De uitkomst is 2 en maal 10 is dat 20. Die 20 tel je op bij de eff van de speaker. Maar dat zal zijn in een bepaald toongebied en als de fabrikant eerlijk is zal hij dat ook vermelden.

Pepe
10 juni 2022, 16:24
Efficiency is 1, sweetspot is een ander verhaal.

Dat is een grote lacune tussen techneuten en muzikanten. De eerste wil alles in cijfertjes uitdrukken, de ander gebruikt esoterische termen.
Maar ja, uiteindelijk is het wel zo, wil je meer db uit je amp, gebruik een eff speaker en vice versa.

Erik de Perik
10 juni 2022, 21:05
Efficiency is belangrijk bij geluidstechniek, zoals PA en zo. Daar zie je vaak dat zelfs een dikke 1.500 watt 18" speaker nog 98 dB doet 1watt/1meter. Dat scheelt dan weer een hoop extra versterkers, hoewel die tegenwoordig met die Class D techniek ook een stuk lichter zijn. Als ik naar ons eigen (kleine) PA kijk, blijft het sjouwen, maar niet meer zo bar als vroegâh.
Dempingsfactor is volgens mij vooral een versterker dingetje; hoe hoger die factor, hoe harder de versterker zal klinken en met name in het laag.

Allemaal dingen die niet direct belangrijk zijn voor de sound. Een buizenversterker is vooral efficiënt als verwarming en met een speaker kies je eerder voor de kleuring dan hoe hard 'ie gaat.

Jan Buurman
10 juni 2022, 21:28
Maar gitaristen moeten altijd zachter. ;-)
Maar met zachter klinkt je buizenbak ook minder.
Dus dan zou je toch best een minder efficiënte speakers willen?

Erik de Perik
10 juni 2022, 22:12
Eerder speelde ik op een 412 kast met een 2 x100 Plexi top en ik speelde altijd te hard totdat onze tweede in reverb badende gitarist vertrok... toen mocht het ineens een stuk harder :crazyhappy:
Bij die setup deed m'n preamp al het werk, bij 2 x 100 watt Marshall is de sweet spot moeilijk te vinden. :soinnocent:
Met m'n huidige band kwam onze geluidsman al een paar keer melden dat ik m'n versterker 60 watt Fender SuperSonic 112 combo harder moest zetten, want "zo kon hij er niks mee."

Dusssss het kan wat dat betreft alle kanten op. Kies voor wat jij het lekkerst vindt klinken binnen redelijke grenzen qua volume. Speakerkeuze ligt ook aan wat voor muziek je speelt en wt voor sound je zoekt.

Pepe
10 juni 2022, 22:17
Als je een minder eff speaker eraan hangt zal je db opbrengst minder zijn, zeker
Afgezien dat je klankkleur zal veranderen denk ik niet dat er speakers zijn die het volume van je amp zo dramatisch kunnen veranderen dat het van een stadiumrocker een tamme kroegtijger maakt.
Bonamassa zet plexiplaten voor zijn amps, anderen hun boxen onder de stage.
Moet je ook maar willen.
Ik vind het van alle kanten handiger dan met een klein ampje te verschijnen. Moet dan wel van te voren even uitvinden hoe de locatie eruit ziet.

Ik geloof dat o.a. Eminence een speaker heeft waar je het magnetisch veld van kan veranderen, een ingebouwde volumeknop.

Erik de Perik
10 juni 2022, 22:24
Als er één ding is wat ik kan afraden: een combo omdraaien dus van je af keren. Ineens heb je totaal geen feedback meer, net als met IEM.

Jan Buurman
10 juni 2022, 22:26
Ik ben niet op zoek ofzo.
Ik vraag mij meer af hoe "speaker-efficientie" in de hele keten functioneerd.
Je hoort er zo weinig over.

Erik de Perik
10 juni 2022, 22:40
Ik denk ook niet dat het een 'ding' is bij het kiezen voor een gitaar speaker. Zo'n speaker helpt jouw sound en sound is nu niet bepaald iets wat je in cijfers uit kunt drukken.

Pepe
10 juni 2022, 22:49
Ik zie het een beetje zoals met pickups,
het is niet moeilijk om een eff pickup/speaker te maken, je gebruikt een groter magneet en je draait er meer draad op.
Het is ook niet moeilijk om een hoog wattage speaker te maken. Op een krant kan je 500 watt zetten, er komt alleen weinig uit.
De kunst is om beiden te combineren tot iets wat ook nog goed klinkt.
Dat is allemaal techniek, daar weet de gitarist weinig van af, alleen iets van dat laatste. Die zegt, klikt wel lekker. Of niet.

Han S
11 juni 2022, 00:03
Gitaarspeakers zijn eigenlijk ondingen als je in hi fi gaat denken want ze kleuren als de (vul maar in). Maar dat is nou precies wat de gitarist wil hebben. Sluit maar eens een gitaarspeaker aan op je hi fi en kijk eens hoe belachelijk dat klinkt.

En andersom is het precies zo, een hi fi speaker op een vette gitaaramp klinkt ook nergens naar.

Maar de vraag gaat over efficiency en Erik haalde dat al even aan: als je een concert moet versterken dan is versterkervermogen een stuk duurder dan speakergevoeligheid en die PA speakers hebben zeer sterke magneten en grote spreekspoelen welke in een nauwe spleet heen en weer rammen.

Een 15 inch PA speaker komt al snel in de buurt van de 100 dB/w/m en de compressiedrivers voor de midden en hoge tonen komen wel iets boven de 110 dB/w/m.

Voor het idee: een hi fi speaker als de Kef komt nog niet aan 80 dB/w/m. Maar die heeft een akelig rechte frequentie karakteristiek.

En volume is bij de gitaar belangrijk voor feedback, maar zet je de versterker een stuk zachter en zet je een goede microfoon voor de speaker en gaat dat geluid vervolgens keihard op een monitor zetten, dan zul je merken dat het geluid niet zoveel verschilt.

Bovendien is ons gehoor verre van recht bij zachte geluiden en bij harde geluiden is het gehoor weer heel anders.

Het is een vak.

Erik de Perik
11 juni 2022, 00:20
Een beetje PA, zelfs dat van ons zonder delay stacks, komt richting de 135 dB en da's wat nodig is om het goed uit te versterken. Ooit buiten met een behoorlijk potent PA opgetreden, maar op papier niet zoveel heftiger dan wat wij nu hebben. Wel veel meer luchtverplaatsing destijds vanwege het aantal speakers en dat is vooral belangrijk als je buiten optreedt.

Han S
11 juni 2022, 00:24
Vroeger had je van die enorme bins welke ook nog een aantal dB's toevoegden. Dat zie je niet meer en een Amerikaanse collega nodigde me eens uit om mee te gaan naar Jamaica, waar hij het jaarlijkse reggae festival moest versterken en die gasten houden van laag.

Voor het podium had hij 80 kilowatt aan subs wist hij te vertellen.

Erik de Perik
11 juni 2022, 00:48
Bins zijn tegenwoordig kleiner en samen met de speakers en amps veel efficiënter. Wij gebruiken DB Technologies, wat feitelijk RCF is. Onze 218 bins ingeruild voor een serie 115 kasten omdat dit wat fijner werkt, wij spelen zelden buiten en dan redden we het nog.

In Jamaica en ook Aziatische landen worden er wedstrijden gehouden met enorme velden van luidsprekers en torens van versterkers. Ik zou mij daar niet teveel op verheugen Han.

Al moet Jamaica wel een fantastisch land zijn...!!

Han S
11 juni 2022, 15:57
Ja en toch, ik vind het laag van een JBL 4520 of 4530 nog steeds werelds en dat gaat een sub niet halen.

Zo heb ik in mijn huiskamer een stel TDL 0.75 transmissielijntjes en de sub staat stof te happen op zolder.

Erik de Perik
11 juni 2022, 21:34
Die kasten waren vroeger populair. Bassist van een vroeger bandje van mij had er eentje van Cerwin Vega en bij mij in de buurt werden ze nog wel eens nagebouwd met de bouwtekeningen van Fane. Tegenwoordig is het toch allemaal compacter en met een dikke versterker erin.

munkie
13 juni 2022, 15:23
In mijn ervaring is 20 watt, ook buizen, aan de krappe kant als je het wil trekken in een band. Zeker als je het een beetje clean wil houden. Je hebt weinig headroom. Al heb je er een 100 Db kast onder.

Jan Buurman
13 juni 2022, 15:47
Dan ben ik benieuwd met welke 20W buizenbakje jij ervaring hebt.
Ik heb de SC20 en ik heb hem bij optredens nog niet half open. Niet kristal clean maar dat heb ik met classic rock ook niet nodig. Maar cleanish krijg ik hem wel.

Plant
13 juni 2022, 16:49
Je kunt het wel ongeveer uitrekenen, iedere vermogensverdubbeling vanuit de versterker levert je 3dB mee op en andersom.

100dB/W/m is dus 103dB bij 2W, 106dB bij 4W, 109 dB bij 8W, 112dB bij 16W en 115dB bij 32W enz...
Die 20W levert dus iets meer dan 112dB op en dat is best hard.

Maar dat is dus op 1 meter van de speaker af en in de praktijk is de afstand (een stuk) groter.
Verder is dat rendement bij gitaarspeakers vaak gemeten op de piek in het frequentiebereik, dus niet het hele bereik haalt dat.
Ook verzuimt men ook vaak te melden of het wel bij 1Watt is gemeten. Je ziet ook weleens een signaalspanning van 2.83V staan en bij 8Ω komt dat overeen met 1W maar bij 4Ω dus met 2W
Het is dus moeilijk om het allemaal 1 op 1 te vergelijken.

Han S
13 juni 2022, 17:27
Bovendien is het impedantieverloop bij speakers vaak grillig. In de resonantiefrequentie is die gewoonlijk lager dan wat de fabriek opgeeft.

Zo komt een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 in de resonantiefreq beneden 1 Ohm en daar kunnen weinig versterkers tegen.

Dus die 2.83 volt slaat nergens op.

Kim Wilson
13 juni 2022, 17:49
In mijn ervaring is 20 watt, ook buizen, aan de krappe kant als je het wil trekken in een band. Zeker als je het een beetje clean wil houden. Je hebt weinig headroom. Al heb je er een 100 Db kast onder.

Het hangt ervan af welke amp. Een Vox AC30 heeft maar 30 watt, maar blijft langer overeind dan andere versterkers van 50 watt of meer.

D3nnis
13 juni 2022, 19:19
Het hangt ervan af welke amp. Een Vox AC30 heeft maar 30 watt, maar blijft langer overeind dan andere versterkers van 50 watt of meer.

Nou, precies dit.

Sowieso, hoe wordt dat vermogen eigenlijk bepaald? Als aanduiding op de amp bedoel ik dan.
Hoe veel vermogen een eindversterker kan leveren is natuurlijk gewoon te meten, maar dan zou elke versterker van een bepaald vermogen ongeveer (frequentie afhankelijkheid?) even hard moeten (kunnen) gaan, kijkend naar het rekensommetje van plant.
En misschien is dat praktisch ook wel zo, maar in de praktijk zeer zeker niet. Misschien zelfs wel omdat de ene preamp harder uitstuurt dan de ander, of zo, waarbij het volume dan lager is, maar waarbij de eindtrap nog steeds 100W zou kunnen genereren, maar dat dus eigenlijk niet doet? Of werkt dat zo niet?

Pepe
13 juni 2022, 21:11
Db (1 meter) meten is een vrij objectieve methode in een omgeving die aan elkaar hangt van relativisme.
Hard genoeg wordt bijvoorbeeld voornamelijk bepaald door je mede muziekanten, in de praktijk hoe hard je drummer slaat.
En hard is net zoiets als temperatuur, je hebt je celsius en er is gevoelstemperatuur wat muziekanten "prikken door de mix" noemen.
Vrij belangrijk maar waar aan voorbij wordt gegaan omdat het niet te meten is.

NLF
13 juni 2022, 21:31
Ik heb vorig jaar systematisch een paar weken lang heel veel speaker(s) en cabs zitten testen.

Voor de TS: ja, er is verschil in efficiency maar ik vond het minder spectaculair dan ik verwacht had op grond van de theorie. Veel belangrijker is het karakter van de speaker: vind je de V30 lekker klinken (ik dus niet), of vind je juist een G12 20, 12 T 75, Blue Alnico of welke speaker dan ook lekker klinken. Je kiest de speaker op basis van de klankeigenschappen en het vermogen, efficiency is iets wat mijns inziens niet zo snel de doorslag zal geven.

Wat echt veel en veel belangrijker is, dat is in jouw geval de overstap van 4x12 naar 2x12. Een 4x12 is een heel ander concept dan een 2x12. Iedere 4x12 heeft dingen gemeenschappelijk met iedere ander 4x12 en dat geldt ook voor de 2x12 formule. Hoewel je in principe gewoon dezelfde hoeveelheid geluid over minder speakers gaat verdelen en dus theoretisch even hard zou moeten gaan met een 2x12 heeft een 4x12 meer power, of, door de grotere kast en gesloten achterkant, in ieder geval een ander karakter qua bas/mid/hoog dan een 2x12 en een andere spreiding etc (zeker als de 2x12 een open achterkant heeft). Het ene is niet beter dan het andere, het is gewoon anders en het moet bij je stijl en die van de band passen. Een 100 watt amp vraagt in mijn ogen om minstens één 4x12 (komt anders niet tot z'n recht), omgekeerd speelt het minder (een 20 watter kan over een 4x12, maar het fijne van een kleine amp is dat je niet veel hoeft te sjouwen met je amp en ook niet met je 2x12).

Wat betreft volume 20 watt amp: alle amps in die categorie (12 watt, 15 watt, 18 watt, 20 watt, 22 watt) zitten dicht bij elkaar qua volume. Het hangt een beetje van de drummer en bassist en de stijl muziek af en waar je speelt (groot of klein podium, buiten of binnen in een kroeg) of je er genoeg power mee hebt voor wat je wilt doen. Is een kwestie van eksperimenteren.

NLF
13 juni 2022, 21:49
Lees je verhaal nog een keer door en zie dat je nu ook al over een 2x12 speelt. V 30 eruit T75 erin gaat wel iets schelen maar niet veel. Is ten dele de efficiency maar ook (vooral) de frequentie vande v30 die er zo uitspringt en die je vaak goed hoort (en zonder die v30 maar met T75 heb je daar geen last meer van). Dus je gaat ietsje zachter en je zit in een andere frequentie en dan kan je misschien je amp ietsje harder zetten.

In mijn beleving gaan V30's wel echt harder. Maar ze hebben ergens in het mid/hoog zo'n piek zitten (alsof je een treble booster aan hebt staan) en dat speelt ook weer mee.

Ik zou gewoon de speakers pakken die je het best vind klinken. Als je qua speakers zo zacht mogelijk wilt gaan kun je met een 20 watt top de 20 watt greenbacks pakken, dan heb je een volle mid tone die goed werkt voor classic rock. de 20 watter heeft dacht ik de laagste efficiency en is wat meer "timide" qua power (maar niet qua klank!).

Jan Buurman
13 juni 2022, 22:03
Dank voor de info.
Ik startte dit draadje niet omdat ik aan het zoeken was. De beslissing om voor G12T-75 's te gaan was allang genomen.
Het was meer omdat efficiëntie nooit echt besproken werd bij speakerkeuze en vroeg mij af waarom.

Erik de Perik
13 juni 2022, 23:51
Ik was altijd al een fan van de G12-T75, maar heb door omstandigheden ook wel een stuk of 4 V30's in verschillende kasten zitten en de T75's liggen nog steeds op de plank. Destijds kwam de V30 wel het best uit de test voor m'n 4xEL84 Italiaans combo. Deze 30 watter blijft overigens ook erg lang clean. Ik heb ook nog een paar andere 12" speakers liggen en die zijn zeker niet efficient maar klinken wel goed.

Mitch
18 juni 2022, 18:31
Sensitivity, zeker een punt. Of efficiëntie zo u wilt. Eerlijk gezegd één van de redenen waarom ik van de Celestion M20 houd onder een AC30: slechts 96dB en dat scheelt echt een streep volume tegenover de heilig verklaarde Blue Alnico. Ik heb geloof ik maar één keer op een podium gestaan dat ik blij werd van een Blue en verder was het eigenlijk altijd te hard.
Ja oké, de klankkleur van die twee is ook niet te vergelijken maar los daarvan: sensitivity matters!

NLF
19 juni 2022, 17:17
Ja, de blue Alnico klinkt geweldig in combinatie met een AC 30 maar gaat wel hard (en een AC 30 zelf ook voordat ie een beetje begint te scheuren)

Dirk_Hendrik
21 juni 2022, 11:42
Celestion M20 houd onder een AC30: slechts 96dB en dat scheelt echt een streep volume tegenover de heilig verklaarde Blue Alnico

En nog steeds bloedhard en het klinkt te gek.
Ik heb er een power soak tussen hangen. Zal vast van alles mis mee zijn maar het is écht de enige manier om die versterker enigszins beschaafd over z'n huig te krijgen.

dml
21 juni 2022, 14:39
Toch altijd weer bewonderenswaardig dat er liefhebbers zijn van een over z'n nek gaande versterker, o.b.v. eindbuisoversturing (dubbele woordwaarde). Persoonlijk ben ik daar net zo allergisch voor als voor een fuzz, klinkt als een mislukte natte scheet, met als resultaat een lepetje jus in den strakken heupslip. Maar hey, iedereen zijn ding, natuurlijk.

Pepe
21 juni 2022, 14:44
We nemen het mee.

Erik de Perik
21 juni 2022, 15:04
Toch altijd weer bewonderenswaardig dat er liefhebbers zijn van een over z'n nek gaande versterker, o.b.v. eindbuisoversturing (dubbele woordwaarde). Persoonlijk ben ik daar net zo allergisch voor als voor een fuzz, klinkt als een mislukte natte scheet, met als resultaat een lepetje jus in den strakken heupslip. Maar hey, iedereen zijn ding, natuurlijk.

Zo ben ik weer allergisch voor onnodig gebruik van "persoonlijk," maar daar hoor je mij ook niet over.

Kim Wilson
21 juni 2022, 15:12
Toch altijd weer bewonderenswaardig dat er liefhebbers zijn van een over z'n nek gaande versterker, o.b.v. eindbuisoversturing (dubbele woordwaarde). Persoonlijk ben ik daar net zo allergisch voor als voor een fuzz, klinkt als een mislukte natte scheet, met als resultaat een lepetje jus in den strakken heupslip. Maar hey, iedereen zijn ding, natuurlijk.

Het gaat niet om over z’n nek gaan, het gaat om de sweet spot waarbij je een beetje compressie haalt uit de eindtrap. Dat klinkt niet direct als een natte scheet. Zeker niet zelfs.

Fobo
21 juni 2022, 17:59
Het gaat niet om over z’n nek gaan, het gaat om de sweet spot waarbij je een beetje compressie haalt uit de eindtrap. Dat klinkt niet direct als een natte scheet. Zeker niet zelfs.

Inderdaad: wat Kim zegt.:ok:

Han S
21 juni 2022, 21:35
Een JCM800 gaat heel gezellig over zijn nek hoor.

NLF
21 juni 2022, 21:46
Toch altijd weer bewonderenswaardig dat er liefhebbers zijn van een over z'n nek gaande versterker, o.b.v. eindbuisoversturing (dubbele woordwaarde). Persoonlijk ben ik daar net zo allergisch voor als voor een fuzz, klinkt als een mislukte natte scheet, met als resultaat een lepetje jus in den strakken heupslip. Maar hey, iedereen zijn ding, natuurlijk.

Ja, er zijn met overstuurde versterkers ook veel platen gemaakt zo vanaf halverwege de jaren zestig. Die platen zijn ook veel verkocht in platenwinkels over de hele wereld en die platen zijn ook veel gedraaid op de radio. En daar is een hoop geld mee verdiend. Je kunt er meer informatie over vinden via het internet (Wikipedia bijvoorbeeld). Je kunt dan googlen op gitaar, rock, hardrock, Marshall, Hiwatt, enzovoorts.

Dirk_Hendrik
22 juni 2022, 08:57
Toch altijd weer bewonderenswaardig dat er liefhebbers zijn van een over z'n nek gaande versterker, o.b.v. eindbuisoversturing (dubbele woordwaarde). Persoonlijk ben ik daar net zo allergisch voor als voor een fuzz, klinkt als een mislukte natte scheet, met als resultaat een lepetje jus in den strakken heupslip. Maar hey, iedereen zijn ding, natuurlijk.


Het grappige is dat ik het een paar jaar terug nog helemaal met je eens zou zijn, en al helemaal wat betreft die fuzzen die vaker kut klinken dan wél goed maar het lullige is dat ik de afgelopen jaren een paar versterkers ben tegengekomen waarvan het klankkarakter sterk afhing van het (licht) over z'n huig gaan van de eindbuizen. Een AC30 vind ik daar echt een voorbeeld van.

Maar ook genoeg waarbij je blij bent dat de vervorming van de eindbuizen geen invloed heeft.

dml
22 juni 2022, 09:33
Ja, er zijn met overstuurde versterkers ook veel platen gemaakt zo vanaf halverwege de jaren zestig. Die platen zijn ook veel verkocht in platenwinkels over de hele wereld en die platen zijn ook veel gedraaid op de radio. En daar is een hoop geld mee verdiend. Je kunt er meer informatie over vinden via het internet (Wikipedia bijvoorbeeld). Je kunt dan googlen op gitaar, rock, hardrock, Marshall, Hiwatt, enzovoorts.

Dit is natuurlijk een absolute drogreden doch een duidelijk bewijs dat gitaristen oerconservatief zijn. Ik geloof namelijk niet dat diezelfde muzikanten, mochten zij nog in leven zijn, op dezelfde manier opnames zouden maken.
Marco Borsato heeft trouwens ook veel platen verkocht.......

Maar het was blijkbaar weer tegen het zere been van enkelingen, getuige de reacties :)
Daar wil ik het bij laten.

Pepe
22 juni 2022, 09:40
Het idee om pre amp van power amp te scheiden is pas vanaf 1980,
Mark IIB zal de eerste amp zijn met een fx loop denk ik? Of Gallien Kruger?
ennieway,
daarvoor is alles sowieso amp distortion als het niet van een fuzz kwam,
Tom Scholz zat ook op dat spoor want al die vervorming achter je delay deed daar rare dingen mee,
losse pre en power amp gaf je meer controle over de tons of gain die hard rock/metal nodig had,
zo is 't gekomen, mooi toch.

Kim Wilson
22 juni 2022, 09:53
Dit is natuurlijk een absolute drogreden doch een duidelijk bewijs dat gitaristen oerconservatief zijn. Ik geloof namelijk niet dat diezelfde muzikanten, mochten zij nog in leven zijn, op dezelfde manier opnames zouden maken.
Marco Borsato heeft trouwens ook veel platen verkocht.......

Maar het was blijkbaar weer tegen het zere been van enkelingen, getuige de reacties :)
Daar wil ik het bij laten.

Och, zere been valt wel mee. Ik denk dat het bij jou een gebrek aan kennis en ervaring is, maar je trekt wel conclusies op basis van bijna niks. Blijkbaar associeer jij een hard werkende eindtrap met een bak gain en een ongedefinieerde brij. Maar tussen clean en brij zit nog zoveel, waaronder de sweet spot van de AC30. Dan heb je geen brij, fuzz of een natte scheet, maar een hele fijne organische compressie.

Over conservatief gesproken…

Fobo
22 juni 2022, 09:57
......doch een duidelijk bewijs dat gitaristen oerconservatief zijn.
Dat dan weer wel....

Maar het was blijkbaar weer tegen het zere been van enkelingen, getuige de reacties :)
Nee hoor, meer een kwestie van persoonlijke (sorry Erik) smaak.

Maar hey, iedereen zijn ding, natuurlijk
Pzies.

Dirk_Hendrik
22 juni 2022, 11:49
Ik denk dat het bij jou een gebrek aan kennis en ervaring is, maar je trekt wel conclusies op basis van bijna niks.

En tsja,
Dan ken ik Dennis toch al wat langer hier en in enkele andere gitaargerelateerde activiteiten... en dan kun je een hoop vinden over het hebben van een eigen afwijkende mening, (maar hey, daar ben ik zelf ook niet vies van)... maar nou net niet op het gebied van kennis en ervaring...

Dirk_Hendrik
22 juni 2022, 11:55
Maar tussen clean en brij zit nog zoveel, waaronder de sweet spot van de AC30. Dan heb je geen brij, fuzz of een natte scheet, maar een hele fijne organische compressie.

Nou vermoed ik dat als ik de search ga gebruiken ik het wel kan vinden maar omdat ik ook wel eens lui ben, welke versie AC30 heb jij? Voor wat je beschrijft heb je een hoop meer output nodig dan de gemiddelde kroegbaas leuk vind en als je dat ding op op zondag op dat soort settings gebruikt kan ik me niet anders voorstellen dan dat je nog weken de talk of the town in Hasselt bent ;-)

dml
22 juni 2022, 12:41
Nou vermoed ik dat als ik de search ga gebruiken ik het wel kan vinden maar omdat ik ook wel eens lui ben, welke versie AC30 heb jij?

Heerlijk, een muzikant in hart en nieren.

Pepe
22 juni 2022, 12:55
Ik heb een tijdje op een oude '(uit 1965) AC30 gespeeld, die ging niet zo hard,
ik kan me nog wel situaties voor de geest halen dat ie vol op stond,
klonk fantastisch maar kut tegelijk want clean heb je niks meer te vertellen,
in de jaren 90 sleepte ik een AC15 mee, dat ging harder in mijn beleving,
maar goed, met een goede p.a. zijn zware amps sowieso overbodig,
enkel voor de broekspijp beleving, of 80's sentiment zoals Phil X met zijn wall of Marshalls nu toert,

zoals sommige tegen poweramp distortion aankijken kijken anderen weer weemoedig naar uberhaupt een amp,
komen met een apple notebook het podium op, klaar.
tis allemaal context en relatief.

https://www.ultimate-guitar.com/static/storage/forum/attachment/a/6/115450__MaysVoxes.jpg

Kim Wilson
22 juni 2022, 13:33
Nou vermoed ik dat als ik de search ga gebruiken ik het wel kan vinden maar omdat ik ook wel eens lui ben, welke versie AC30 heb jij? Voor wat je beschrijft heb je een hoop meer output nodig dan de gemiddelde kroegbaas leuk vind en als je dat ding op op zondag op dat soort settings gebruikt kan ik me niet anders voorstellen dan dat je nog weken de talk of the town in Hasselt bent ;-)

Een C2. En inderdaad, die sweet spot heb ik één keer gevonden, tijdens het opbouwen in een grote feesttent. Puur om eens te kijken wat erin zit. Daarna nooit meer in de buurt geweest. Niet te doen, zo hard.

En ik moet zeggen dat er met de master volume en een crunchy preamp best een aardige sound te behalen valt op acceptabele volumes, maar het is niet hetzelfde.

dml
22 juni 2022, 14:12
Een C2. En inderdaad, die sweet spot heb ik één keer gevonden, tijdens het opbouwen in een grote feesttent. Puur om eens te kijken wat erin zit. Daarna nooit meer in de buurt geweest. Niet te doen, zo hard.


Een C2 en dan mij betichten van gebrek aan kennis en ervaring. Het moet niet gekker worden :seriousf:

tmms
22 juni 2022, 14:35
Ho, ho, ho, onzin. C2'tjes zijn prima, betrouwbaar en goed. Heb iets met een GZ34 uit de CC2, komt misschien na wat tweaks dichter bij een oude, maar een C does the trick.
Jij moet gewoon een strakke metalbak nemen, steriel en voorspelbaar:D.

Kim Wilson
22 juni 2022, 14:43
Een C2 en dan mij betichten van gebrek aan kennis en ervaring. Het moet niet gekker worden :seriousf:

Foute aanname van mijn kant, mijn excuses daarvoor nog. Maar leg eens uit, wat is er mis met een C2?

dml
22 juni 2022, 15:20
Ik zeg nergens dat er iets mis is met een C2. Jij beticht me van gebrek aan kennis en ervaring maar jij hebt blijkbaar één ervarinkje en dan ook nog met een "moderne" AC30. Dat is waar ik op doelde.

Maar goed, excuses aanvaard, we dwalen een beetje af van het topic.

Mitch
22 juni 2022, 18:41
Nou, als we toch op sweetspots en oversturing van welke trap aan het afdwalen zijn...
Ik heb nu thuis een AC15CH. Daaronder een M20 in een open back cab. Ten opzichte van de combo die ik daarvoor had, een AC15H1TV met een Blue erin, is de huidige toch echt makkelijker prettig klinkend te krijgen voor thuis. Zal niemand verbazen.
Maar dan het dispuut voortrap, eindtrap.
Die TV haalde met de attenuator er tussen een veel dikkere compressie en crunch. Met de CH kom ik daar pas in de buurt als ik via een pedaaltje de kanalen gelinked heb. Buizen gelijkrichter vs solid state? Iets ander circuit? Pre amp buis niet, die had ik over gestoken.
Zonder attenuator zelfde verhaal overigens. Maar niet te doen in normaal bandverband.

Die AC15CH bijna vol open en dan een germanium treble booster ervoor...holy shit, Mr. May! Ondanks dat dat niet direct te vergelijken is qua specs, ahum :D

tmms
23 juni 2022, 15:53
De AC15 en 30C hebben een tor in het circuit, voor de fasedraaier, mmm, opmerkelijk.
De AC15H1TV, interessante toonregeling, dat EF86 kanaal. Het topboost kanaal heeft flink wat gain lijkt me, heb je dat kanaal vergeleken?
http://www.umlib.com/brand/Vox/category/Amp/model/AC15H1TV/document/1059777

Dirk_Hendrik
24 juni 2022, 09:02
De AC15 en 30C hebben een tor in het circuit, voor de fasedraaier, mmm,

Nou heb ik toch vrij lang naar die C2 zitten staren..... Ik zie em niet.
https://elektrotanya.com/vox_ac30c2_sch.pdf/download.html
https://www.audioservicemanuals.com/v/vox/vox-ac30c2/7284421-vox-ac30c2-power-amp-schematic

Mitch
26 juni 2022, 14:30
Ja, het TB kanaal van de H1TV inderdaad. Als je dat naast de C zet dan lijkt het er niet op. Ook niet met de master open.
Het EF86 kanaal is slim gevoiced inderdaad. Het is daardoor heel makkelijk te veranderen voor laag of hoog volume gebruik. Beter dan het normal channel van zowel de CC als de C lijn, die beide te tam en te dof zijn. Maar gelukkig simpel te modden.

De C lijn heeft solid state gelijkrichting, bedoelde je dat?

tmms
26 juni 2022, 15:34
Die tor zal ivm een effect lus zijn denk ik. Eenvoudig schakelbaar te maken of te veranderen in een parallelle lus.
De diode gelijkrichter kan relatief simpel min of meer als een buis klinken met een sag-resistor, deze imiteert de inwendige weerstand van een gelijkrichtbuis. Zal trouwens eerder hoorbaar zijn in een AC30 dan in een AC15 vanwege het verschil in ruststroom.

Dirk_Hendrik
27 juni 2022, 09:08
Die tor zal ivm een effect lus zijn denk ik. Eenvoudig schakelbaar te maken of te veranderen in een parallelle lus.

Heb je het nou over die opamp?

cluseau
27 juni 2022, 09:44
Nou heb ik toch vrij lang naar die C2 zitten staren..... Ik zie em niet.

Nou ik ook niet hoor :soinnocent:, neem de uitspraken van tmms ook met een pakkie zout.

Misschien bedoeld hij de opamp NJM2147D Een ding wat op een vrij hoge spanning werkt. Is geen vervanger voor maar mocht je hem nodig hebben ik heb ze in voorraad.

tmms
27 juni 2022, 10:53
Zag een schema van de C, was een solid state component aanwezig, dacht een transistor maar ik denk dat het de helft van een send/return was. Of het is een complot, dat ze mij zo een schema voorschotelen, dat kan ook, ik kijk nergens meer van op.

Erik de Perik
27 juni 2022, 20:00
Ik denk dat het een complot is, dat lijkt mij het meest aannemelijke.

tmms
27 juni 2022, 20:13
Inderdaad. Het ís white trash, het heult met white trash of het is 'hast es nicht gewust' white trash:D

tmms
27 juni 2022, 20:16
Sorry, ben aan het verwerken. Neemt wat tijd vrees ik.