PDA

View Full Version : Kam en brugzadel voor Takamine 12 snaar



Han55
25 mei 2022, 21:52
Hallo gitaarvrienden,

Ik wil graag mijn Takamine gd30ce-12 snarige gitaar upgraden met een zadel en topkam van been o.i.d. Is nu van plastic. Het brugzadel is gesplitst voor betere intonatie en aan de onderzijde gekarteld voor beter contact met de pick-up, denk ik.
Is dat ergens kant en klaar te verkrijgen, of moet ikzelf gaan hobbyen?

Met vriendelijke gitaargroet,
Han

Fobo
26 mei 2022, 09:40
Guitar-parts.nl wellicht? Weet niet wat je zelf al hebt gezocht.

Plant
26 mei 2022, 13:48
Is het geen TUSQ (Graph Tech) wat er nu op zit?

Kant en klaar precies op maat zul je niet zomaar vinden als het ook nog eens een gesplit zadel is.

Qua afmetingen moet je maar iets zoeken wat er zo dicht mogelijk in de buurt komt of net iets groter zodat je er materiaal af kunt halen. De bestaande zadels als mal (voor de radius) gebruiken en vijlen maar :ok:

Han55
26 mei 2022, 21:54
[QUOTE=Plant;3544403]Is het geen TUSQ (Graph Tech) wat er nu op zit?

Ik heb geen idee. Het is een budget gitaar. Ik heb hem online in Duitsland gekocht en het stond niet bij de specs. Ging er vanuit dat het plastic is.
Hij speelt wel fijn. Heb de actie flink omlaag en het geluid is zeker niet slecht (denk ik). Heb hem ook een hele toon lager gestemd. Er valt misschien nog wat aan te verbeteren, dus vandaar mijn vraag.

Erik de Perik
26 mei 2022, 22:39
Takamine heeft het over "synthetic bone" op hun website.

Midwolda
26 mei 2022, 22:58
De Pro-series heeft een 12-string met bone saddle & nut. Zou dat niet passen?
https://www.takamine.com/P6JC-12

Han55
26 mei 2022, 23:13
De Pro-series heeft een 12-string met bone saddle & nut. Zou dat niet passen?
https://www.takamine.com/P6JC-12

Dat lijkt me wel. Kambreedte is in ieder geval hetzelfde. Kan altijd een mailtje naar de distributeur Benelux sturen. Bedankt voor de tip.

Han55
26 mei 2022, 23:15
Takamine heeft het over "synthetic bone" op hun website.

Dit materiaal ken ik niet. Is het niet gewoon iets beter plastic?

Erik de Perik
27 mei 2022, 10:02
Net als “plastic” een redelijk nietszeggende benaming. Nylon is goed materiaal voor nutjes en bruggen vanwege de gladheid. Been is toch meer als met een vuursteen het fornuis aanmaken.

Han55
27 mei 2022, 16:44
Net als “plastic” een redelijk nietszeggende benaming. Nylon is goed materiaal voor nutjes en bruggen vanwege de gladheid. Been is toch meer als met een vuursteen het fornuis aanmaken.

Dus je adviseert het zo te laten, begrijp ik?

Erik de Perik
27 mei 2022, 17:17
Ik adviseer jou om te doen wat jij denkt of voelt wat het beste is.