PDA

View Full Version : geen Groove tubes meer?



dorrus
25 mei 2022, 12:24
Ik wil mijn 6l6 buizen vervangen van een Fender Hot rod deluxe 3, bij voorkeur het originele geplaatste merk en type : Groove Tubes GT-6L6-R maar ik kan ze nergens vinden?
Bestaat dit merk niet meer?

Pepe
25 mei 2022, 12:35
Groove tubes matchte power tubes van brands in een tijd dat merken dat zelf niet deden maar volgens mij is matching nu redelijk gemeengoed geworden dus dat maakt GT redelijk overbodig.

Er zijn wel meer voorbeelden te bedenken van bedrijfjes die producten van anderen "upgraden" en als dat een succesvol verdienmodel is zal het merk die service uitbesteden of zelf aanbieden, zo gaan die dingen.

Erik de Perik
25 mei 2022, 12:41
Hier een lijstje van de originele door Groove Tubes brand labeled. (https://www.thetubestore.com/tube-brands/groove-tubes)

Groove Tubes bestaat overigens nog, maar wellicht kun je ze niet meer in Europa krijgen.

LRS
25 mei 2022, 14:36
Ik wil mijn 6l6 buizen vervangen van een Fender Hot rod deluxe 3, bij voorkeur het originele geplaatste merk en type : Groove Tubes GT-6L6-R maar ik kan ze nergens vinden?
Bestaat dit merk niet meer?

Fender gebruikt kleur coderingen voor de power tubes die ze van Groove Tubes betrekken. Zoals hierboven reeds aangegeven; GT re-labelt buizen van andere fabrikanten, ze maken ze niet zelf. Met de kleuren (blauw-wit-rood) geven ze een bandbreedte aan. Waar het op neerkomt is dat als je dezelfde kleur gecodeerde buis gebruikt, als wat er reeds in zit, dan valt ‘ ie in dezelfde bandbreedte qua ruststroom instelling en zou je em niet hoeven te biassen. Tot zo ver de theorie. In de praktijk: stel je hebt een setje witte 6L6-en, maar strikt gezien zitten ze aan de bovenkant van de bandbreedte, dan zou je met een rode set die aan de onderkant van de bandbreedte zit eigenlijk beter af zijn dan dat je een andere witte set scoort maar die blijkt eigenlijk aan de onderzijde van het witte spectrum te zitten. Maw biassen is altijd beter. En op jouw Fender Hotrod uit Mexico zit een bias pot en meetpunt.

Lang verhaal kort:
1) koop GT tubes van dezelfde kleur en 1:1 vervangen en fingers crossed dat het goed genoeg in de buurt zit, of
2) koop de buis welke je het beste bij jouw sound past, regel de bias met je multimeter af op de gewenste ruststroom, of
3) breng je amp naar je favoriete amp-mannetje en laat een professional het voor je regelen. Kost een beetje meer, maar je doet er vervolgens toch gewoon weer jaren mee.

Ps als je nog niet eerder een buizenversterker hebt geopend, begin dan uit veiligheidsoverwegingen niet aan optie 2. Je komt dan bij vrij toegankelijke condensatoren welke dodelijk hoge spanning hebben opgeslagen. Van 500V knap je niet op.

tmms
25 mei 2022, 15:06
Mooie uitleg.
Toch zou ik optie 2 overwegen. Een beetje oppassen idd want zo'n schok is niet prettig, maar zonder hartritme stoornissen overleef je het waarschijnlijk wel, nogmaals opletten.
Voordeel is dat je kunt afstellen op gehoor. Hoewel de verschillen moeilijk hoorbaar zijn in eerste instantie, zal je na een tijdje spelen wel degelijk het verschil horen tussen de uitersten 'koud en hard' en 'warm en zacht'. Subjectieve termen, direct en minder direct zou je het ook kunnen noemen.
Persoonlijke voorkeur.
Het mooist is als je iemand hebt die de pot verstelt terwijl je speelt, kun je op gelijke afstand makkelijker het verschil horen.
En de maximale ruststroom respecteren, zal wel al rekening mee gehouden zijn bij de dimensionering (bereik) van de instel mogelijkheden, maar als ie te heet staat slijten de buizen extreem snel.
Dit alles op hoog vermogen. Als je dit allemaal niet ziet zitten, stel 'm dan in op een mooi gemiddelde van 60% van de maximale dissipatie van de buizen.

Pepe
25 mei 2022, 15:24
Fender gebruikt kleur coderingen voor de power tubes die ze van Groove Tubes betrekken. .

Kleurcodes kende ik niet,

In de begintijd van GT werkte Aspen Pitman met cijfers van 1 tm 10
zijn gedachte was, eerst je amp biassen voor zijn optimale performance en daar de buizen bij zoeken die daar het dichts bij komen en vervolgens kan je die buizen nog fijn afstellen door balancing act/ static conducting matching,
dat is wat ik er aan kennis van overgehouden heb :D
Hoe meer kennis je opdoet hoe meer je beseft dat je er zelf van af moet blijven.

Ik was vooral geïnteresseerd in zijn amps, die klonken verdomd goed.

dorrus
25 mei 2022, 15:46
Dank jullie voor de antwoorden. Ik heb (dacht ik ;))voldoende kennis en ervaring om de buizen te biassen, ik vond de groove tubes lekker klinken en zou ze daarom graag vervangen voor hetzelfde merk en type. Een enkel setje had ik nog liggen en deze zitten er inmiddels in. Echter wel aan de koude kant ge-biased om de levensduur te verlengen nu blijkt dat een nieuwe set niet meer verkrijgbaar is...
Maar goed, ik heb nog een bak vol gebruikte buizen liggen dus misschien kan ik nog een leuk setje matchen.
Misschien maakt het ook niet zo'n verschil werk merk ik neem. Ik heb wel begrepen dat ook veel buizen uit Rusland - door de oorlog, ook niet meer geimporteerd worden?
Enkele jaren terug verkocht ik mijn Anniversary Bogner Shiva (mede ) omdat ik die echt geweldig vond klinken met C-winged Svetlana el34's en deze ook niet meer te verkrijgen waren. Geklooi met die buizen ook altijd ;)

Erik de Perik
25 mei 2022, 16:03
https://www.ebay.de/itm/294968296941?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=707-127634-2357-0&ssspo=upeENaaDRkO&sssrc=2349624&ssuid=EESwAAbxQvy&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

NLF
25 mei 2022, 18:10
Dacht dat Groove Tubes destijds ook was verkocht aan een groter bedrijf (Fender?) en niet meer zelfstandig is?

Erik de Perik
25 mei 2022, 18:28
In 2008 ja, toen leefde Aspen Pittman nog.

dorrus
25 mei 2022, 18:51
https://www.ebay.de/itm/294968296941?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=707-127634-2357-0&ssspo=upeENaaDRkO&sssrc=2349624&ssuid=EESwAAbxQvy&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Dank je Erik, " kein Versand nach Niederlande. "
Maar toch bedankt

Kim Wilson
25 mei 2022, 19:22
Voor advies en de juiste buizen kun je ook eens contact opnemen met Tonefactory.

Jan Buurman
25 mei 2022, 19:54
Ik had begrepen dat eindbuizen de sound niet/nauwelijks beïnvloeden.

MarkS
25 mei 2022, 21:56
Ik had begrepen dat eindbuizen de sound niet/nauwelijks beïnvloeden.
Over het algemeen niet nee.
Maar nu dit gaat over een Hotrod… ik heb de 6L6 buizen daarin ooit vervangen voor JJ 6V6. JJ’s schijnen als enige 6V6 de hogere plate voltage van de Hotrod aan te kunnen.

Dirk_Hendrik
26 mei 2022, 15:35
Dank je Erik, " kein Versand nach Niederlande. "
Maar toch bedankt

Nuance,
Hij heeft verzending naar NL niet gedefinieerd. Dat betekent dus niet dat hij het niet doet. Even vragen dus. Ik heb overigens wel het gevel dat dat niet opgeven meer gemeengoed begint te worden bij ebayende Duitsers.

Little Jay
28 mei 2022, 09:48
Mijn Blues Deluxe uit ‘91 kwam zonder bias pot en had ook die GT’s met kleurcodering met het idee die voor GT’s met zelfde kleurcodering te vervangen om dezelfde sound (lees: bias-instelling) te krijgen. Eigenlijk geen slecht idee, je hoeft dan als leek je niet om lde bias-instelling te bekreunen, ware het niet dat ook destijds die GT’s al nauwelijks te verkrijgen waren….

Dus heb ik maar een bias-pot geplaatst en gebruik ik nu van die cheapo Russische 6P3S buizen en dat bevalt en klinkt prima. Op de Ameikaanse fora worden ze afgedaan als waardeloze buizen maar die gasten snappen er niks van, het is een hele stevige buis (gaat lang mee) die prima klinkt bij de juiste bias instelling (ik hou 36mA per buis aan).

Om de bias te meten heb ik zo’n buizenvoetje met een 1 ohm weerstand erin. Meet wel iets minder precies maar goed genoeg voor mij.

lcvanderhelm
28 mei 2022, 11:11
Is dat niet zwaar? een gitaar met een ingebouwde buizen eindversterker?

Little Jay
28 mei 2022, 18:20
Is dat niet zwaar? een gitaar met een ingebouwde buizen eindversterker?

Alles is lichter dan een Les Paul…..

Erik de Perik
28 mei 2022, 18:34
Ik heb er drie en alleen de fake HB is loeizwaar, maar ik ken inderdaad ook wel een stel Customs waar je een verschoven wervel van krijgt. Ook logisch want het is feitelijk een massieve archtop.

Erik de Perik
28 mei 2022, 18:35
Nuance,
Hij heeft verzending naar NL niet gedefinieerd. Dat betekent dus niet dat hij het niet doet. Even vragen dus. Ik heb overigens wel het gevel dat dat niet opgeven meer gemeengoed begint te worden bij ebayende Duitsers.

Duitsers vinden dat vaak wel erg spannend, vooral als ze wat dieper landinwaarts zitten. Even heen en weer mailen lost het meestal wel op. Het is natuurlijk ook maar net hoe graag je die buizen wilt hebben ;)

Dirk_Hendrik
29 mei 2022, 10:52
Duitsers vinden dat vaak wel erg spannend, vooral als ze wat dieper landinwaarts zitten. Even heen en weer mailen lost het meestal wel op. Het is natuurlijk ook maar net hoe graag je die buizen wilt hebben ;)

Vertel me wat.... In de tijd dat ik nog (veel) regelmatiger op de Duitse Ebay ebayde heb ik legio Duitsers gesouffleerd naar hoe internationaal overschrijven werkte, waar je Deutsche Post tarieven kom vinden (ipv, ik ga het mogen wel even vragen op het postkantoor) etc etc. Britten zijn overigens vermoeiender. Die versturen nog liever naar de VS dan naar de buren aan de andere kant van de Noordzee. Want dat is zo'n gedoe met die talen.....

LRS
29 mei 2022, 12:08
Ik heb er drie en alleen de fake HB is loeizwaar, maar ik ken inderdaad ook wel een stel Customs waar je een verschoven wervel van krijgt. Ook logisch want het is feitelijk een massieve archtop.

Fake Harley Benton? Je bedoelt een Gibson daarmee???

Erik de Perik
29 mei 2022, 12:33
Nee het is een echte van de Custom Shop.

the sure thing
29 mei 2022, 13:08
Ik had begrepen dat eindbuizen de sound niet/nauwelijks beïnvloeden.

Wijze woorden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk_Hendrik
30 mei 2022, 10:19
Wijze woorden


Jep, Maar in hoeverre kloppen ze?
Dat zou stellen dat een eindtrap van een Fender hetzelfde klinkt als een eindtrap van een Marshall en hetzelfde als de eindtrap van een Vox.... En da's toch niet helemaal waar... Die verschillende eindbuizen hebben weldegelijk invloed op het klankkaraker van de versterker.

Ik denk wel dat je kunt stellen dat de invloed van eindbuizen op de klank van je versterker vrij gering is als je binnen hetzelfde buistype gaat shoppen. Dus tussen verschillende 6L6-en, EL-34's etc. dus.

Daarnaast is het natuurlijk een vermogens ding en ga je het klankkarakter van de eindbuizen van een klein versterkertje, en dus minder headroom, eerder meekrijgen van van een 100W top die je maar marginaal kan opendraaien omdat de buren ook een mening hebben.

Pepe
30 mei 2022, 10:39
In hoeverre buizen in klank verschillen is een oude vraag, er zijn video's van amps die kunnen werken met verschillende type eindbuizen zodat het aantal parameters beperkt blijft,
consensus is dan dat er klankverschillen zijn maar subtiel.
Zo heeft de el84 een gritty midrange bark, een el34 compressie, de 6v6 sparkle met roar enz enz
maar is een lab conditie, in de praktijk gaat een vergelijk mank aan teveel parameters going on.

Rinze
30 mei 2022, 11:26
Mijn ervaring is toch dat het wel degelijk uitmaakt, in geluid maar ook in speelgevoel door compressie en dergelijke. Net als body-hout trouwens, schijn je tegenwoordig ook niet meer te mogen zeggen.

Maakt verder niet zoveel uit want ik haal overal uiteindelijk hetzelfde kut-geluid uit 😎

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Jan Buurman
30 mei 2022, 11:28
Ik denk wel dat je kunt stellen dat de invloed van eindbuizen op de klank van je versterker vrij gering is als je binnen hetzelfde buistype gaat shoppen. Dus tussen verschillende 6L6-en, EL-34's etc. dus.



Hierop baseerde ik mijn uitspraak met name op. Er van uit gaande dat je bij de meeste versterkers niet zo maar van buistype kunt wisselen.

the sure thing
31 mei 2022, 22:46
Jep, Maar in hoeverre kloppen ze?
Dat zou stellen dat een eindtrap van een Fender hetzelfde klinkt als een eindtrap van een Marshall en hetzelfde als de eindtrap van een Vox.... En da's toch niet helemaal waar... Die verschillende eindbuizen hebben weldegelijk invloed op het klankkaraker van de versterker.

Ik denk wel dat je kunt stellen dat de invloed van eindbuizen op de klank van je versterker vrij gering is als je binnen hetzelfde buistype gaat shoppen. Dus tussen verschillende 6L6-en, EL-34's etc. dus.

Daarnaast is het natuurlijk een vermogens ding en ga je het klankkarakter van de eindbuizen van een klein versterkertje, en dus minder headroom, eerder meekrijgen van van een 100W top die je maar marginaal kan opendraaien omdat de buren ook een mening hebben.

Het type eindbuizen hebben wel wát invloed, maar het gehele ontwerp incl de keuze van voorbuizen doet imho veel meer. Ik heb oude Marshalls flink op volume gehoord met verschillend eindbuizen en ik vond het verschil klein. Ook had je vroeger versterkers waar je kon schakelen tussen verschillende soorten eindbuizen en daar vond ik ook de verschillen klein.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
31 mei 2022, 22:58
Heb een Koch Classic SE 12 gehad, daar kon je 6V6 of EL84 in zetten. Het geluid werd er wel degelijk anders van, maar omdat het eindbuizen zijn is dat effect duidelijker bij hoger volume.