PDA

View Full Version : Bassman LTD omgebouwd.



Gearjunkie
7 mei 2022, 21:46
Was eigenlijk een winterproject, maar vanavond de ombouw van mijn Bassman voltooid.

Jammer genoeg maar een enkele bug, dus geen echt nieuw draadje.

Jammer dat het hier zo stil is....


groet Johanhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220507/28fdc26d6f120995f86c3763c5a18188.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220507/02c735b3a886f1db5d133f426c28bf2c.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Erik de Perik
8 mei 2022, 00:01
Twee gut shots zonder enige info gaan dit topic niet reanimeren denk ik.

Onbetrouwbare JJ buis erin gezet wellicht?

Gearjunkie
8 mei 2022, 08:17
Twee gut shots zonder enige info gaan dit topic niet reanimeren denk ik.

Onbetrouwbare JJ buis erin gezet wellicht?Nee ik was niet duidelijk.
Hij doet het prachtig! Normaal is er eerst een draad van 30 posts voor nodig, maar hij klinkt geweldig.

Scherp opgemerkt, er komt nog een andere gelijkrichter in, en ik denk een paar 5881, heb meerdere setjes liggen.

Groetjes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

LRS
8 mei 2022, 19:25
Nee ik was niet duidelijk.
Hij doet het prachtig! Normaal is er eerst een draad van 30 posts voor nodig, maar hij klinkt geweldig.

Scherp opgemerkt, er komt nog een andere gelijkrichter in, en ik denk een paar 5881, heb meerdere setjes liggen.

Groetjes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Hoezo scherp opgemerkt? Wat is er mis met de gelijkrichterbuis dan? Omdat iemand aan het stickertje ziet dat ‘ie niet betrouwbaar zou zijn???? Maak je niet druk jongen…

5881 buisjes zijn idd fijn, als je niet wilt dat je amp tot het einde clean blijft, maar wat eerder een randje krijgt. Heb zelf toevallig ook onlangs een viertal 5881’s gescoord. Ehh… JJ’s, juist ja… waarom? Omdat het gewoon rete robuuste buizen zijn, vergeleken met het spul dat uit de Russische fabriek rolt (Tungsol, EH). Nou goed, mijn persoonlijke gebruikservaring…

Veel plezier met de Bassman!

D3nnis
8 mei 2022, 19:40
Redelijk wat preampbuizen van JJ hier, zonder problemen.
Maar, de versterkerrepareermeneer had een jaar of 10 terug wel het verzoek om niet vast te houden aan JJ voor specifiek de 6L6GC buizen. Blijkbaar waren die toen niet betrouwbaar, of veel slechte in omloop, of zo.

Little Jay
8 mei 2022, 23:10
Wat is er aan omgebouwd dan? Hebben deze amps fabrieks-af een PCB en heb je ‘m een old school eyelet-board gegeven?

MarkS
9 mei 2022, 14:17
Wat is er aan omgebouwd dan? Hebben deze amps fabrieks-af een PCB en heb je ‘m een old school eyelet-board gegeven?
Dat dus. Ik heb er ook 1 gehad, was door NEL Amps uit Lommel al PTP gemaakt.

Gearjunkie
9 mei 2022, 17:36
Gewoon een leuk versterkerproject.
JJ's zijn goed hoor, maar die gelijkrichters blijkbaar niet altijd. Maar voor mij is dat enkel van hear say.

Maar wat een kabaal komt er nu uit zeg!
Alles voor de grap standje Clapton gezet en de dB meter ervoor....

124 dB!

Klank is heerlijk, en ik vind de amp opvallend stil wanneer je niet speelt.

Nu nog wat grote podia regelen, want thuis heb je er niet veel aan....

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Gearjunkie
9 mei 2022, 17:40
Dat dus. Ik heb er ook 1 gehad, was door NEL Amps uit Lommel al PTP gemaakt.Waarom heb jij hem weggedaan Mark?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Erik de Perik
9 mei 2022, 17:40
Zelfs nog nooit op zo'n Bassman gespeeld, wel op de gebruikelijke tops en ik heb zelf een '63 showman top die ook uiterst lieflijk klinkt. Helaas wel 100 watt dus en daar heb ik de podia niet meer voor.

Gearjunkie
9 mei 2022, 19:17
Zelfs nog nooit op zo'n Bassman gespeeld, wel op de gebruikelijke tops en ik heb zelf een '63 showman top die ook uiterst lieflijk klinkt. Helaas wel 100 watt dus en daar heb ik de podia niet meer voor.Ook mooi!

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Hendriks
9 mei 2022, 19:29
Ik heb hetzelfde met een RI Bassman gedaan , bijna alles vervangen op het chassis en de trafo na. Kosten vielen mij nog mee , dik 150 euri . Ding ging idd loeihard.

MarkS
9 mei 2022, 19:52
Waarom heb jij hem weggedaan Mark?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Verandering van muziekstijl/smaak om te spelen. Had destijds ook een Gretsch, waar het helaas niet mee klikte, die ging als eerste weg. Mijne was 2x12 overigens, zoals het Custom Shop model. Met V30's. En idd.... snoeihard. Werd weer Marshall voor me. [EDIT: o nee, eerst nog even een 19" rack experiment]

https://images2.imgbox.com/a9/1f/wNmqOn6U_o.jpeghttps://images2.imgbox.com/0c/ca/6n5WBPSl_o.jpeg

Gearjunkie
9 mei 2022, 22:48
Even gemeten: 32 cleane Watts met de 5881 buizen in de eindtrap met niet instelbare ruststroom.

Lijkt me meer dan keurig!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220509/4688a2204a2b1271012e2fe292bad9e7.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Erik de Perik
9 mei 2022, 23:08
Oh da's netjes, lekker laag!

Vreemd dat vroegah een versterker het liefst 100 watt had terwijl ik er nu van baal dat m'n SuperSonic er iets van 60 heeft en dat is ook niet zo eenvoudig te veranderen is mij verteld.

Gearjunkie
9 mei 2022, 23:10
Ooit was méér beter. Dit is nog wel bruikbaar als je in een bruin café staat te spelen. Niet vol open, maar het volume is veel beter regelbaar dan bij mijn Tweed deLuxe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Erik de Perik
9 mei 2022, 23:15
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig op een 4 x EL84 versterker gespeeld (Steelphon Polaris voor de liefhebbers). Die ging ruimschoots luid genoeg in dat soort tenten. Ik denk dat 'we' het toen niet zo goed zagen.

miyaru
10 mei 2022, 00:08
Mmmm, heb laatst voor de gein bij de Baxshop in Goes nog een Bergantino Bassamp uitgeprobeerd met 1200 watt........ Ging heel luid, en was ook navanant duur! Wel heel mooi overigens en klasse D - een heel ander verhaal wat er niets mee van doen heeft.

Overigens mooie verbouwing!!!! Petje af!!!!!

Erik de Perik
10 mei 2022, 01:57
Bij een basversterker ligt dat iets anders, daar is headroom heel belangrijk. Tegenwoordig koop je 1200 watt voor en scheet en twee knikkers trouwens. Wil je grommen met jouw bas, dan kun je dat door een ouderwetse versterker over de grens te werken..... of je neemt een pedaal. Als ik bassist zou zijn dan kocht ik een preamp met een dikke eindversterker. Of gewoon een combo, zoals ik nu heb.

fuchs
10 mei 2022, 08:50
Verandering van muziekstijl/smaak om te spelen. Had destijds ook een Gretsch, waar het helaas niet mee klikte, die ging als eerste weg. Mijne was 2x12 overigens, zoals het Custom Shop model. Met V30's. En idd.... snoeihard. Werd weer Marshall voor me. [EDIT: o nee, eerst nog even een 19" rack experiment]

https://images2.imgbox.com/a9/1f/wNmqOn6U_o.jpeghttps://images2.imgbox.com/0c/ca/6n5WBPSl_o.jpeg

Hoe sluit je die Hotplate aan op een Bassman?

MarkS
10 mei 2022, 08:57
Zoals iedere attenuator, tussen speaker out en speakers

Gearjunkie
10 mei 2022, 10:26
Hoe sluit je die Hotplate aan op een Bassman?Ik vroeg het me ook af, scheelt tuurlijk dat die van Mark 2x12 is/was.

Maar met de RCA jacks zul je met de soldeerbout aan de slag moeten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

fuchs
10 mei 2022, 16:29
Ik vroeg het me ook af, scheelt tuurlijk dat die van Mark 2x12 is/was.

Maar met de RCA jacks zul je met de soldeerbout aan de slag moeten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ja inderdaad, ik heb een 4x10 en dat ziet er minder makkelijk uit.

Dirk_Hendrik
12 mei 2022, 08:48
Dat dus. Ik heb er ook 1 gehad, was door NEL Amps uit Lommel al PTP gemaakt.

Help me even met m'n begrip; Wat is het nut van deze conversie.

Waarom die vraag?
1) Amps met buizen op de PCB hebben gemakkelijk last van warmteissues, zeker op de eindbuizen. Da's hier niet het geval want die buizen zitten stock al niet op de PCB (tenmiste, als ik even snel google).
2) Amps met PCB's zouden moeilijker te sevicen zijn. Dat zou suggereren dat je zo'n ptp conversie pas doet als je amp stuk is.
3) Klank. Maar de eerste die mij met dupliceerbare onderbouwing dan wat je hoort kan aantonen dat een PTP oplossing beter klinkt dan een PCB moet ik nog tegenkomen.
4) Tweakeritis. Begrijpelijk maar wel een dure hobby.

miyaru
12 mei 2022, 09:01
Help me even met m'n begrip; Wat is het nut van deze conversie.

Waarom die vraag?
1) Amps met buizen op de PCB hebben gemakkelijk last van warmteissues, zeker op de eindbuizen. Da's hier niet het geval want die buizen zitten stock al niet op de PCB (tenmiste, als ik even snel google).
2) Amps met PCB's zouden moeilijker te sevicen zijn. Dat zou suggereren dat je zo'n ptp conversie pas doet als je amp stuk is.
3) Klank. Maar de eerste die mij met dupliceerbare onderbouwing dan wat je hoort kan aantonen dat een PTP oplossing beter klinkt dan een PCB moet ik nog tegenkomen.
4) Tweakeritis. Begrijpelijk maar wel een dure hobby.

Het is misschien suggestief, maar ik heb al een paar converties gezien/gehoord die, naar het mij scheen, opener klonken - vooral Fenders die heel clean gespeeld worden. Voordat ik door je wordt afgebrand met feiten, meten etc... Ik zei dus al misschien suggestief!

MarkS
12 mei 2022, 10:14
Help me even met m'n begrip; Wat is het nut van deze conversie.

Waarom die vraag?
1) Amps met buizen op de PCB hebben gemakkelijk last van warmteissues, zeker op de eindbuizen. Da's hier niet het geval want die buizen zitten stock al niet op de PCB (tenmiste, als ik even snel google).
2) Amps met PCB's zouden moeilijker te sevicen zijn. Dat zou suggereren dat je zo'n ptp conversie pas doet als je amp stuk is.
3) Klank. Maar de eerste die mij met dupliceerbare onderbouwing dan wat je hoort kan aantonen dat een PTP oplossing beter klinkt dan een PCB moet ik nog tegenkomen.
4) Tweakeritis. Begrijpelijk maar wel een dure hobby.
Ik kan jouw vraag niet beantwoorden. Ik heb de amp reeds naar PTP omgebouwd zo gekocht. Naar de beweegredenen van de vorige eigenaar kan ik slechts gissen. Wat 3. betreft: Indien je dezelfde componenten voor PCB en PTP zou gebruiken zal het idd hetzelfde klinken. Maar zou men een groot aantal andere/betere componenten willen toepassen dan standaard op de PCB zitten dan zal dit qua klank lijkt me wel verschil maken? En is het dan handiger dit op een eyelet te doen dan die steeds die printbaantjes op een PCB warm te stoken?

Gearjunkie
12 mei 2022, 12:49
Bij de mijne een zwarte brandvlek op de pcb rond twee geroosterde weerstanden.



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Dirk_Hendrik
13 mei 2022, 08:27
Wat 3. betreft: Indien je dezelfde componenten voor PCB en PTP zou gebruiken zal het idd hetzelfde klinken. Maar zou men een groot aantal andere/betere componenten willen toepassen dan standaard op de PCB zitten dan zal dit qua klank lijkt me wel verschil maken? En is het dan handiger dit op een eyelet te doen dan die steeds die printbaantjes op een PCB warm te stoken?

De kans dat het dan anders gaat klinken is uiteraard vrij groot. Of dat ook per se "beter" klinkt is moet je afwachten maar in de gitarstenwereld lijkt het soms wel eens dat elke tweak op een commercieel produkt altijd een immense verbetering oplevert en een duurder deel altijd beter is. Als je daar uitgebreid mee wilt expirimenteren is het uiteraard veel gemakkelijker om dat op turrets of eyelets te doen. Als het gaat om een 1-malige aanpassing waarin je parts vervangt door andere is dat op een PCB prima te toen.


Het is misschien suggestief, maar ik heb al een paar converties gezien/gehoord die, naar het mij scheen, opener klonken - vooral Fenders die heel clean gespeeld worden. Voordat ik door je wordt afgebrand met feiten, meten etc... Ik zei dus al misschien suggestief!

Je houdt zelf al terecht een slag om de arm ;-) Ik wil best geloven dat het anders klinkt maar zou dat nog steeds zo zijn als je al de parts van de originele PCB af soldeert en weer in de eyelet variant implementeert. of heetten die projecten "een conversie" terwijl er eigenlijk voor de helft een andere versterker is opgebouwd? Met andere/nieuwe parts dus. Ofwel, is de klankverandering te wijten aan die PTP conversie of aan andere factoren?


Bij de mijne een zwarte brandvlek op de pcb rond twee geroosterde weerstanden.

Mooi dat je deze aanbrengt. Deze zit feitelijk in dezelfde categorie als defecten door op de PCB gesoldeerde buisvoeten van (eind)buizen. Is de PCB hier de schuldige, was het de ontwerper, was het de (parts, inc PCB) inkoper? Wat je stelt is 2 verbrandde weerstanden Die waren dus waarschijnlijk incorrect gedimensioneerd en hebben in hun verbrandingsproces de PCB meegenomen. Is dat de schuld van de PCB? Nee. Is dat de schuld van de ontwerper? Ja, waarschijnlijk wel, want die heeft de dissipatie van die weerstanden, én de dissipatie van warmtendoor de leads van die weerstanden naar de PCB, niet goed gecalculeerd en daarmee ondergedimensineerd. Had hij dat wel gedaan, dan had er geen brandgat in je PCB gezeten. Of van de inkoper die te laag ge-rate parts heeft ingekocht die dus te heet worden.

MarkS
23 mei 2022, 23:43
En inmiddels bijna verkocht zie ik net op MP.

Gearjunkie
24 mei 2022, 17:39
Klopt,
Geweldig ding, maar veel te veel voor mij.
Hoort op een podium thuis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk