PDA

View Full Version : HNGD: Telecaster(s)



MarkS
5 mei 2022, 11:02
Een paar maanden geleden postte ik al dat ik GAS had voor een Tele. Inmiddels zijn er sindsdien 3 in huis gekomen, de laatste heb ik dinsdag opgehaald, de Tidepool.

Squier Vintage Modified Tele Custom II P90 Blond
Fender Player Telecaster Tidepool MN
Fender Modern Player Telecaster Plus Honeyburst MN

Stuk voor stuk echt totaal verschillende gitaren qua looks (duh) en klank (en houtsoort/gewicht trouwens ook).
De enige overeenkomst is de neck, maple, zelfde profiel en dikte, 22 medium frets, 9.5" radius. Heerlijk.

Hier een familiefoto, en een ideetje van wat ik evt met de Tidepool wil doen. In ieder geval komen er vandaag Göldo control plates binnen, waarbij de volume pot iets verder naar achteren zit.
De eigenaar van de Squier had alle pots etc al vervangen door CTS, bij de Modern Tele Player Plus heb ik dat zelf gedaan en de standaard HB vervangen door een Seymour Duncan '59 Custom Hybrid. Vandaag komt de Göldo plate er op. Tuners moet ik zsm vervangen want de ratio is helemaal ruk.

https://thumbs2.imgbox.com/ce/45/FINAUMQr_t.jpg (https://imgbox.com/FINAUMQr) https://thumbs2.imgbox.com/02/c0/prfJlIHT_t.jpg (https://imgbox.com/prfJlIHT)

Rinze
5 mei 2022, 11:31
Ik krijg als ik op je plaatjes klik of een onscherpe foto of een melding dat de link niet werkt.. (via Tapatalk)

De blauwe lijkt me geil. Maar ik heb al een tele, fijn ding maar speel toch eigenlijk altijd op mijn lp..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

MarkS
5 mei 2022, 11:52
Ik krijg als ik op je plaatjes klik of een onscherpe foto of een melding dat de link niet werkt.. (via Tapatalk)

De blauwe lijkt me geil. Maar ik heb al een tele, fijn ding maar speel toch eigenlijk altijd op mijn lp..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Enige gitaar met Gibson mensuur en een rosewood toets is mijn Epi flying V. Mijn Les Paul(s) heb ik weggedaan. De mensuur, snaarhoek/brug/halshoek, ik kon er maar niet aan wennen.

Anyway.

https://images2.imgbox.com/ce/45/FINAUMQr_o.jpghttps://images2.imgbox.com/02/c0/prfJlIHT_o.jpg

Midwolda
5 mei 2022, 12:01
Enige gitaar met Gibson mensuur en een rosewood toets is mijn Epi flying V. Mijn Les Paul(s) heb ik weggedaan. De mensuur, snaarhoek/brug/halshoek, ik kon er maar niet aan wennen.


:D Dat heb ik precies zo met Fenders, een Les Paul is voor mij toch altijd weer thuiskomen.

Maar voor zover ik iets weet van Tele's zit jij er de komende tijd goed bij, congrats!
Ik vind de blonde het mooist, en P90, dat helpt ook. ;)

Rinze
5 mei 2022, 12:57
Ik ga toch voor de blauwe. Raar eigenlijk want ik heb een metallic blauwe strat en daarbij vind ik het niet echt mooi staan maar bij teles hou ik wel van metallic.

Ik lijk wel een wijf.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
5 mei 2022, 13:47
Felicitades & happy playing!!!
Mooi stelletje bij elkaar. Ik zou voor de blauwe gaan, niet vanwege de kleur maar de S-configuratie, want (vooralsnog) heb ik niks met singeltjes in huis, maar who knows...

PS: geldboompje in de tuin of gewoon een vorm van zelfbevrediging?:makeup:

D3nnis
5 mei 2022, 14:46
Nice, mooi setje bij elkaar!

MarkS
5 mei 2022, 15:43
Felicitades & happy playing!!!
Mooi stelletje bij elkaar. Ik zou voor de blauwe gaan, niet vanwege de kleur maar de S-configuratie, want (vooralsnog) heb ik niks met singeltjes in huis, maar who knows...

PS: geldboompje in de tuin of gewoon een vorm van zelfbevrediging?:makeup:

1 gitaar verkocht, alle 3 de Teles zijn 2e hands en ik was nog geen 1000 kwijt voor de 3...

Fobo
5 mei 2022, 15:53
1 gitaar verkocht, alle 3 de Teles zijn 2e hands en ik was nog geen 1000 kwijt voor de 3...

Mooie deal inderdaad, maar het was ’n beetje retorische vraag...;)

arjanb01
5 mei 2022, 16:51
Nice catch ! 3 voor de prijs van 1 eigenlijk 😁
Ik vind de blauwe ook de mooiste!
Daar heb je de komende tijd zeker lol aan!
Happy playing 😎

MarkS
5 mei 2022, 17:00
Ja, ik vind die Tidepool kleur echt te gek!

Kim Wilson
5 mei 2022, 18:30
Mooi! Teles zijn sowieso te gek, en drie voor de prijs van één al helemaal!

Duhsjaak
5 mei 2022, 19:25
Hoi hoi @marks
Natuurlijk gefeliciteerd!

Even een vraagje als dat mag?
Zit er op die met de 3pups een 3 of een 5 standen schakelaar. En als 5, zit er dan een strat quack op 2 en 4?
Daaaaank!
Vriendelijke groet, Gus

MarkS
5 mei 2022, 19:30
Hoi hoi @marks
Natuurlijk gefeliciteerd!

Even een vraagje als dat mag?
Zit er op die met de 3pups een 3 of een 5 standen schakelaar. En als 5, zit er dan een strat quack op 2 en 4?
Daaaaank!
Vriendelijke groet, Gus

Precies dat Gus, het is grotendeels een Strat in disguise, belly cut, 5-way switch en quack op 2&4, splittable HB met mini switch

LRS
5 mei 2022, 20:10
Mooi man! Die P90 tele doet en denken aan de gitaar die ikzelf nooit had moeten wegdoen: een Blackdove Tele. MIM, met een tweetal zgn blackdove elementen (Fender P90’s) uitgerust. Was echt een droom van een gitaar, en de P90s waren echt ontzettend goed. Maar ja, had weer eens een ander projectje wat gefinancierd moest worden… :-/ Veel plezier met je Telecasters. Je leven is niet compleet zonder eentje.

Tupelo
5 mei 2022, 21:25
Congrats.
Je bent altijd wel in de weer met je gear, zit veel verloop in.

MarkS
5 mei 2022, 22:12
Congrats.
Je bent altijd wel in de weer met je gear, zit veel verloop in.

Klopt, is voor mij ook een deel van de hobby, dingen uitproberen, al naar gelang waar ik zin in heb, als tijdelijke bevlieging of focus, soms verzamelen (zoals die Bossjes laatst) , soms beetje handel in de marge.
Oja, ik speel er soms nog op ook.
Maar hoe dan ook, ik heb noch de ruimte noch de financiën om alles te houden.
En… ik heb een zekere hechtingsstoornis met spullen :D
Gitaren of pedalen waarvan ik aanvankelijk heilig van overtuigd ben dat die nooooit meer weg gaan (de wittebroodsweken) kunnen evengoed zonder een traan te laten ineens op marktplaats staan. I couldn’t care less.

Het enige waar dit echt niet voor geldt is mijn platenverzameling.

Tupelo
6 mei 2022, 00:17
Zou ik wat voorbeeld aan moeten nemen.

Duhsjaak
6 mei 2022, 08:30
Precies dat Gus, het is grotendeels een Strat in disguise, belly cut, 5-way switch en quack op 2&4, splittable HB met mini switch

Ahhh…., bedankt.
Ik was er al een beetje bang voor.
Dat leidt voor mij tot een weinig bruikbare gitaar. Heel mooi, maar…

Alleen brug pup vinnik vaak te compressed met teveel mids en de sparkle (waar ik zo verliefd op ben) ontbreekt dan een beetje.
Standje 2en 4? Ik ben waarschijnlijk de enige in NL die die standjes niet mooi vind.
Dus dan blijft d middelste en de halspup over voor mij. Een beetje schraal.

Misschien dat ik mij 3 standen strat nog eens aanpak?
Gek genoeg blijft zo’n 3 pup gitaar een vreemde aantrekkingskracht op mij uitoefenen.

Een heel fraai ding dus. Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

munkie
6 mei 2022, 19:12
Leuk setje. Als ik moest kiezen zou ik gaan voor de HSS, veelzijdig en een "body bevel" voor mijn bierbuik :cheerup:

+1: nooit je platen verkopen, kom je nooit meer aan.

MarkS
6 mei 2022, 20:02
Leuk setje. Als ik moest kiezen zou ik gaan voor de HSS, veelzijdig en een "body bevel" voor mijn bierbuik :cheerup:

+1: nooit je platen verkopen, kom je nooit meer aan.
+10
Dat heb ik dus 35 jaar geleden ooit gedaan he, al mijn lp’s wegGEGEVEN, veel punk ook.
Heeft me veel later bakken met geld en veel tijd gekost om die punkcollectie links en rechts weer bij elkaar te harken. Is wel gelukt overigens. En het zijn er sindsdien nog veel meer geworden. Dat dan weer wel.

Ik heb ook een pens. Een Tele gaat nog wel, maar een full hollow Gretsch was geen gezicht.

D3nnis
6 mei 2022, 20:08
Als dat niet gaat heb je 'm gewoon te hoog hangen. Die Gretsch dan.

Ik vind trouwens die blonde squier wel het leukst. Hij is eigenlijk nog net te moeilijk; ik heb al een paar keer met een schuin oog naar zo'n Noventa tele gekeken, 1 P90, that's it. En eigenlijk is die met 1x volume + 1x toon nog te moeilijk, dat had gewoon 1 aan/uit knop moeten zijn.

MarkS
6 mei 2022, 20:11
Als dat niet gaat heb je 'm gewoon te hoog hangen. Die Gretsch dan.

Ik vind trouwens die blonde squier wel het leukst. Hij is eigenlijk nog net te moeilijk; ik heb al een paar keer met een schuin oog naar zo'n Noventa tele gekeken, 1 P90, that's it. En eigenlijk is die met 1x volume + 1x toon nog te moeilijk, dat had gewoon 1 aan/uit knop moeten zijn.
Ik had een extra lange belt… bij ieder ander zou het daarmee er uit zien als Simon Gallup.

bij Tools4Tones hangt nu zo’n Noventa met 1 P90
https://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&filter_name=Noventa&product_id=11057

D3nnis
6 mei 2022, 20:19
Ik had een extra lange belt… bij ieder ander zou het daarmee er uit zien als Simon Gallup.

haha....ik heb dat weleens geprobeerd (noemde het toen de Duff McKagan stand), maar níet te doen zo laag :D



bij Tools4Tones hangt nu zo’n Noventa met 1 P90
https://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&filter_name=Noventa&product_id=11057
Oeh, nice, wel jammer dat het een sunburst is.

Tupelo
6 mei 2022, 21:11
+10
Dat heb ik dus 35 jaar geleden ooit gedaan he, al mijn lp’s wegGEGEVEN, veel punk ook.

Ik las ff Les Pauls. :D

Voor mij die 3-pup trouwens.

MarkS
6 mei 2022, 21:34
Ik las ff Les Pauls. :D

Voor mij die 3-pup trouwens.

Dat is een echte allrounder (maar dat zegt men ook over gewone Tele’s)
Op zich een apart ding, Chinese Fender, de enige met een 22 fret neck zonder overhang, iedere andere Fender neck met 22 frets heeft een overhang van de toets.
Betekent dus dat deze gitaar een langere neckpocket heeft, je kunt er dus geen andere neck op schroeven, je houdt een gat, andere pickguard past ook niet.
Body is van pine maar is by far de zwaarste van de 3.

Erik de Perik
6 mei 2022, 21:36
Gefeliciteerd met jouw aanwinsten, die ook nog eens in een betaal-geen-belachelijke-prijzen-dieet passen. Die blauwe is toch een 'normale' Tele of mis ik het Tidepool gedeelte en wat betekent MN?
Zo'n switch op de bovenste hoorn vind ik wel handig, zit ook op mijn Carbonara Tele.
En die sunburst wordt/werd toch ook als Nashville verkocht....?

Ik moet even gaan liggen. :D

MarkS
6 mei 2022, 21:43
Gefeliciteerd met jouw aanwinsten, die ook nog eens in een betaal-geen-belachelijke-prijzen-dieet passen. Die blauwe is toch een 'normale' Tele of mis ik het Tidepool gedeelte en wat betekent MN?
Zo'n switch op de bovenste hoorn vind ik wel handig, zit ook op mijn Carbonara Tele.
En die sunburst wordt/werd toch ook als Nashville verkocht....?

Ik moet even gaan liggen. :D
Tidepool is de naam van de kleur, MN is de afkorting die Fender gebruikt voor maple neck.
De Nashville heeft de bekende Tele single coil als brug PU.

MarkS
6 mei 2022, 21:45
Nu nog een ‘72 model Thinline :D

Little Jay
6 mei 2022, 21:49
Mooi man! Je mist nog een oer-tele (50ies model met 3-piece brug) 😉

Erik de Perik
6 mei 2022, 22:00
Tidepool is de naam van de kleur, MN is de afkorting die Fender gebruikt voor maple neck.
De Nashville heeft de bekende Tele single coil als brug PU.

Oh oké ik kon het zo niet bedenken, maar wilde niet dom overkomen :seriousf:


Nu nog een ‘72 model Thinline :D

En dan met die ultra wide pups?


Mooi man! Je mist nog een oer-tele (50ies model met 3-piece brug) ��

Ik hoorde laatst een gast op zo'n 50's Nash Tele...... dat klonk ook niet verkeerd, maar zo'n ding kost stukken van mensen.

MarkS
6 mei 2022, 22:01
Mooi man! Je mist nog een oer-tele (50ies model met 3-piece brug) 
Vintage 3 saddle brug ligt al klaar voor op de blauwe (zie voorbeeldfoto).

MarkS
6 mei 2022, 22:08
Oh oké ik kon het zo niet bedenken, maar wilde niet dom overkomen :seriousf:



En dan met die ultra wide pups?



Ik hoorde laatst een gast op zo'n 50's Nash Tele...... dat klonk ook niet verkeerd, maar zo'n ding kost stukken van mensen.
Ja, voor een eenvoudige thuistokkelaaar als ik is het onzin om zulke bedragen neer te tellen. Ik heb geloof ik nooit meer dan 750 aan een gitaar (of amp) uitgegeven. De steeds wisselende inhoud van mijn pedalenbak gaat daar wel overheen. Best apart, toen ik 25 jaar terug nog een MIDI studio had kocht ik zonder blikken of blozen synths, HD-recorder, mengtafel van paar duizend/stuk. Spul dat ook vrij snel verouderde.

Die 72 thinline heeft inderdaad die wide range model pups.

Erik de Perik
6 mei 2022, 23:40
Ja, voor een eenvoudige thuistokkelaaar als ik is het onzin om zulke bedragen neer te tellen. Ik heb geloof ik nooit meer dan 750 aan een gitaar (of amp) uitgegeven. De steeds wisselende inhoud van mijn pedalenbak gaat daar wel overheen. Best apart, toen ik 25 jaar terug nog een MIDI studio had kocht ik zonder blikken of blozen synths, HD-recorder, mengtafel van paar duizend/stuk. Spul dat ook vrij snel verouderde.

Die 72 thinline heeft inderdaad die wide range model pups.

Ik heb twee gitaren waar ik meer voor betaald heb en beiden zijn inmiddels ruim verdubbeld in waarde. De rest boeit mij wat minder, zoals jij weet.

Ja die wide range pups zijn echt bijzonder. Begin jaren 80 op zo'n ding gespeeld en de eigenaar wilde er graag vanaf, want hij speelde verwaarloosbaar gitaar, maar ik vond het helemaal niks...... op een stereo installatie getest, mint en met case..... :seriousf:

MarkS
7 mei 2022, 00:23
Nu komt er vast iemand langs om te zeggen dat de “nep” WRHB’s niets te maken hebben met de CuNiFe WRHB’s, en dat geloof ik graag, maar soit. Het ging mij even om het 72 model thinline, niet “dat andere model” thinline van Fender.

no 1 hops
7 mei 2022, 08:29
Ahhh…., bedankt.
Ik was er al een beetje bang voor.
Dat leidt voor mij tot een weinig bruikbare gitaar. Heel mooi, maar…

Alleen brug pup vinnik vaak te compressed met teveel mids en de sparkle (waar ik zo verliefd op ben) ontbreekt dan een beetje.
Standje 2en 4? Ik ben waarschijnlijk de enige in NL die die standjes niet mooi vind.
Dus dan blijft d middelste en de halspup over voor mij. Een beetje schraal.

Misschien dat ik mij 3 standen strat nog eens aanpak?
Gek genoeg blijft zo’n 3 pup gitaar een vreemde aantrekkingskracht op mij uitoefenen.

Een heel fraai ding dus. Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus
misschien een idee

single coil neck, brugpup met mogelijkheid deze in parallel te zetten via mini switch of push/pull pot
4 way switch
N>N+B>B>N+B in serie.
daarbij nog de extra 3 mogelijkheden door de parallel switch.

piezo
7 mei 2022, 17:23
Is zo'n 4-standen schakelaar alleen bedoeld- en geschikt voor het in serie zetten van hals en brugelement van een Tele in die extra stand of kan ik daarmee met een 3-elementen-gitaar ook de volgende standen maken?
1 hals
2 hals+brug parallel
3 mid
4 brug

Dit omdat ik altijd die hals+brug stand wil hebben.

Los ik nu vaak op door met een gewone-standenschakelaar de mid op de laatste stand te zetten. Dan wordt het dus
1 hals
2 hals+brug parallel
3 brug
4 mid+brug parallel (die ik doorgaans alleen gebruik met de tonepot helemaal dicht en mid- drive voor zo'n instant "money for nothing" geluid_
5 mid

piezo
2 december 2022, 17:03
Als er hier nog mensen zijn die zich bezig houden met gitaren, zou ik graag antwoord hebben op mijn bovenstaande vraag.
Heeft iemand voor mij misschien een schakelschema van een 4-standenschakelaar?

Little Jay
2 december 2022, 20:30
https://www.seymourduncan.com/blogs/wp-content/uploads/tele_4ws.jpg

Little Jay
2 december 2022, 20:33
Hoe je de switch bedraad bepaalt de volgorde van de element selectie:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQd3M7fULhDFKT3A9QYtGTtoJCJasaZc ciABA&usqp=CAU

Little Jay
2 december 2022, 20:34
(Dit kostte mij trouwens 30 seconden googlen……)

piezo
3 december 2022, 14:00
Een schakelschema met 2 elementen had ik al gevonden, maar mijn oorspronkelijke vraag ging over een bepaalde volgorde om een 3 (drie) elementen gitaat te kunnen schakelen.

Napoje
3 december 2022, 20:10
Dat heet nashville tele. Google eens nashville tele wiring bij images en verbaas je

Ok ik geef er eentje weg

https://www.axesrus.co.uk/v/vspfiles/assets/images/TeleNashvilleWiringDiagram1.jpg

Erik de Perik
3 december 2022, 20:54
Een Nashville heeft toch een vijfstanden schakelaar?

Napoje
3 december 2022, 21:24
Een Nashville heeft toch een vijfstanden schakelaar?

Hoe zou je 3 elementen met een 3 way switch dan schakelen? Elke stand één ander element? Zoals de originele strat?

Erik de Perik
3 december 2022, 22:01
Hoe zou je 3 elementen met een 3 way switch dan schakelen? Elke stand één ander element? Zoals de originele strat?

Tja, dat zou zomaar kunnen, mijn best wel niet nieuwe avri Strat had ook maar een 3 way switch.

Orpheo
5 december 2022, 14:51
De eerste strats met 3way hadden geen tussenstanden alleen elke pickup solo

Duhsjaak
5 december 2022, 15:56
De eerste strats met 3way hadden geen tussenstanden alleen elke pickup solo

Precies! Heerlijk. De wind cries Mary geluid en geen spuuglelijke tussenstandjes. Het middelste element. De vent van de Crickets die het korte strootje trok en dus niet met Buddy Holly in het vliegtuig zat, heeft later bezworen dat Buddy altijd het middelste element gebruikte. Dat doe ik ook af en toe. Het brug element vind ik niet mooi klinken, maar soit, ik heb meer gitaren met 2 pups.

Ik heb genoten van dit draadje. Veel beschaafde tele’s. Pet af.

Vriendelijke groet, Gus

Napoje
5 december 2022, 16:07
Die stand 2 en 4 op een strat. Je MAG ze gebruiken. Dat MOET niet. Net als een coilsplit op een humbucker. Kost nauwelijks meer om te maken dus waarom zou je het niet doen? Omdat het in 1950 niet zo bedacht is?

Da Vinci
5 december 2022, 16:20
Tja, dat zou zomaar kunnen, mijn best wel niet nieuwe avri Strat had ook maar een 3 way switch.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heb ik wel eens gelezen dat Fender bij (bepaalde?) CS modellen af fabriek een 5-way switch installeren omdat dat is wat iedereen (op Duhsjaak na ;)) wil gebruiken en de 3-way swich for old time sake als casecandy in de koffer pleuren.
Je bent een volk der puristen of niet natuurlijk.

Pepe
5 december 2022, 17:08
Fender installeerde in '76 een 5 way switch maar de avri kreeg een 3 way en een losse 5 way die meegeleverd werd.
Pas vrij recent, (American vintage II) volgens mij, is de Avri standaard met een 5 way, zonder losse 3 way of course.

Erik de Perik
5 december 2022, 17:23
Die avri van mij schijnt een CS avant la letter te zijn. Uiteraard met 3 standen, want anders niet vintage correct. Heb een beetje tegen m’n gevoel in een originele Fender vijfstanden gekocht, die netjes MIC bleek te zijn :D

Napoje
5 december 2022, 17:44
En dan te bedenken dat er gewoon een 10 weg switch voor strat te koop is.

Fobo
5 december 2022, 17:49
En dan te bedenken dat er gewoon een 10 weg switch voor strat te koop is.

Maar ja, je moet ook nog aan spelen toe komen.

Kim Wilson
5 december 2022, 18:38
Als je de tussenstanden van een strat weglaat, neem je daarmee wat mij betreft het hele bestaansrecht van de strat weg. Die tussenstanden horen bij de strat.

Pepe
5 december 2022, 18:47
Nah, dat is wel bout hoor,
heeft Hendrix ooit iet met dat tussenstandje gedaan?
Ik denk dat voor Sultans of Swing het tussenstandje een schimmig bestaan leidde.
Maar on a personal note mag je het zelf uitmaken natuurlijk.

Kim Wilson
5 december 2022, 19:06
Het maakt me niet zoveel uit wat anderen ermee gedaan hebben. De losse pickups vind ik vrij karakterloos, juist die tussenstanden maakt de strat uniek. Maar goed, dat is inderdaad mijn persoonlijke kronkel.

Erik de Perik
5 december 2022, 19:26
Nah, dat is wel bout hoor,
heeft Hendrix ooit iet met dat tussenstandje gedaan?
Ik denk dat voor Sultans of Swing het tussenstandje een schimmig bestaan leidde.
Maar on a personal note mag je het zelf uitmaken natuurlijk.

De solo's zijn op de middelste pup gespeeld.


Het maakt me niet zoveel uit wat anderen ermee gedaan hebben. De losse pickups vind ik vrij karakterloos, juist die tussenstanden maakt de strat uniek. Maar goed, dat is inderdaad mijn persoonlijke kronkel.

Als je 'm vergelijkt met een Tele, dan heeft een Strat maar een dun geluid. Ik vind met name stand midden/brug en brug met crunch een erg prettig en bruikbaar geluid.

Napoje
5 december 2022, 20:19
Nah, dat is wel bout hoor,
heeft Hendrix ooit iet met dat tussenstandje gedaan?
Ik denk dat voor Sultans of Swing het tussenstandje een schimmig bestaan leidde.
Maar on a personal note mag je het zelf uitmaken natuurlijk.

Hendrix deed niet met het tussenstandje omdat het tussenstandje er niet was. Sommige mensen gingen een stuk laterhun 3 way switch ergens invijlen om dat te realiseren. Ome leo vond dat maar niets dus het gebeurde niet. Pas lang nadat de tomo verkocht was ging men het echt leveren.

benwave
5 december 2022, 21:54
Ik heb meerdere Strats met 3 weg schakelaar, en deze zijn allemaal prima tussen de elementen in te zetten hoor.
Heerlijk,... en zo deden ze het vroeger ook al toen er nog geen 5 way switchen waren

Pepe
5 december 2022, 22:11
Ja, de truc was volgens Jeff Beck om je switch lekker veel stof te laten happen,
Mijn Greco Super Real heeft een 3 standen maar eentje die toch ergens licht klikt in de tussenstanden,
die Japanners waren vrij uitgekookt in die dingen,
die hele gitaar is trouwens een wonder van muzikaal vernuft uit een parallel universum maar da's een ander verhaal.

the sure thing
6 december 2022, 15:28
Mooie foto's! Thele is tha bomb


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
6 december 2022, 16:27
Die tussenstanden horen bij de strat.
Helemaal mee eens. Herkenbaarder wordt het niet.
Knopfler, Robert Cray, Lynyrd Skynyrd's Sweet Alabama, The Edge (Where The Streets Have No Names) , zo'n beetje elke 80's popliedje met Nile Rodgers o.a. (Madonna).
Man, krijg weer spontaan GAS voor een Strat.
En ontopic , ja, ik heb 2 Tele's. Dus ik mag best even vloeken met het Stratwoord in dit topic.

Erik de Perik
6 december 2022, 16:42
Ik kreeg het tussenstandje op m'n AVRI niet voor elkaar en die is toch ook al weer zo'n 30 à 40 jaar oud.

Volgens mij speelt Nile Rodgers altijd op de neck pickup.

MarkS
6 december 2022, 16:56
Volgens mij speelt Nile Rodgers altijd op de neck pickup.
That might be right.

Pepe
6 december 2022, 16:57
Nile Rodgers gebruikt live altijd de neck pickup maar bij meerder doublings in de studio ook ander posities, aldus Nile zelf.


Steve van Angela.com waar ik vroeger alles kocht (pre 2004, voordat er webshops waren) verkocht 5 standen schakelaars met de tekst "for the ocasional nifty gay mood".

MarkS
6 december 2022, 18:30
Nile Rodgers gebruikt live altijd de neck pickup maar bij meerder doublings in de studio ook ander posities, aldus Nile zelf.
Kwou net zeggen, bijv. Dress You Up kan niet anders dan standje 2 zijn.

Tupelo
7 december 2022, 00:52
Nile Rodgers is wel mijn no.1 strat sensatie.

Mitch
8 december 2022, 09:05
Steve van Angela.com waar ik vroeger alles kocht (pre 2004, voordat er webshops waren) verkocht 5 standen schakelaars met de tekst "for the ocasional nifty gay mood".
My kind of guy :ok:

Orpheo
8 december 2022, 10:49
Als je de tussenstanden van een strat weglaat, neem je daarmee wat mij betreft het hele bestaansrecht van de strat weg. Die tussenstanden horen bij de strat.

Ik vind dat een strat uberhaupt geen bestaansrecht heeft in zijn 3-singlecoil + 6 punt tremolo layout ;) (olie => vuur; knuppel => hoenderhok). Het snotterige geluid, alsof je een eend bovenop Ron Jeremy's schwanz plaatst. Ik heb het geprobeerd, echt waar. Maar de strat is er eentje waar ik echt geen binding mee heb. Eigenlijk álles uit de stal van Fender, op de Telecaster na. Shock, Gasp! Ik weet het. Maar die combinatie van essen en esdoorn, met 2 singlecoils zonder fratsen: daar krijg ik zwakke knietjes van. Ik weet niet wat het is. Waarom tele wel en strat niet. Alsof een tele écht alles (aan) kan, en een strat een two trick pony is. Soms denk ik dat een driestanden schakelaar op een strat voor de meesten echt voldoende is: brug+mid, mid+neck en neck alleen.

Alle singlecoils die ik had, heb ik daarom ook uit alle gitaren gehaald en verkocht. Geef mij maar liever 10000 humbucker-smaakjes dan singlecoils. Één uitzondering: de Burns Trisonic. Heb een triootje met gouden covers liggen en die wil ik met een Brian May-inspired wiring in een LP bouwen, maar de gitaar bestaat nu nog uit slechts losse blokken hout. Geef me een half jaar, jaartje, en dan weet ik of dat me bevalt of niet. Zo niet, prima: dan frut ik er wel weer humbuckers in.

Fobo
8 december 2022, 13:18
Ik vind dat een strat uberhaupt geen bestaansrecht heeft in zijn 3-singlecoil + 6 punt tremolo layout ;) (olie => vuur; knuppel => hoenderhok). Het snotterige geluid, alsof je een eend bovenop Ron Jeremy's schwanz plaatst. Ik heb het geprobeerd, echt waar. Maar de strat is er eentje waar ik echt geen binding mee heb. Eigenlijk álles uit de stal van Fender, op de Telecaster na. Shock, Gasp! Ik weet het. Maar die combinatie van essen en esdoorn, met 2 singlecoils zonder fratsen: daar krijg ik zwakke knietjes van. Ik weet niet wat het is. Waarom tele wel en strat niet. Alsof een tele écht alles (aan) kan, en een strat een two trick pony is. Soms denk ik dat een driestanden schakelaar op een strat voor de meesten echt voldoende is: brug+mid, mid+neck en neck alleen.

Alle singlecoils die ik had, heb ik daarom ook uit alle gitaren gehaald en verkocht. Geef mij maar liever 10000 humbucker-smaakjes dan singlecoils. Één uitzondering: de Burns Trisonic. Heb een triootje met gouden covers liggen en die wil ik met een Brian May-inspired wiring in een LP bouwen, maar de gitaar bestaat nu nog uit slechts losse blokken hout. Geef me een half jaar, jaartje, en dan weet ik of dat me bevalt of niet. Zo niet, prima: dan frut ik er wel weer humbuckers in.

Interessante stelling. Ga je dan wel uit van spelen op een amp in standje clean, of vind je dat voor alles gelden?

Btw: wie is in hemelsnaam Ron Jeremy?:soinnocent:

benwave
8 december 2022, 17:10
Ik vind dat een strat uberhaupt geen bestaansrecht heeft in zijn 3-singlecoil + 6 punt tremolo layout ;) (olie => vuur; knuppel => hoenderhok). Het snotterige geluid, alsof je een eend bovenop Ron Jeremy's schwanz plaatst. Ik heb het geprobeerd, echt waar. Maar de strat is er eentje waar ik echt geen binding mee heb. Eigenlijk álles uit de stal van Fender, op de Telecaster na. Shock, Gasp! Ik weet het. Maar die combinatie van essen en esdoorn, met 2 singlecoils zonder fratsen: daar krijg ik zwakke knietjes van. Ik weet niet wat het is. Waarom tele wel en strat niet. Alsof een tele écht alles (aan) kan, en een strat een two trick pony is. Soms denk ik dat een driestanden schakelaar op een strat voor de meesten echt voldoende is: brug+mid, mid+neck en neck alleen.

Alle singlecoils die ik had, heb ik daarom ook uit alle gitaren gehaald en verkocht. Geef mij maar liever 10000 humbucker-smaakjes dan singlecoils. Één uitzondering: de Burns Trisonic. Heb een triootje met gouden covers liggen en die wil ik met een Brian May-inspired wiring in een LP bouwen, maar de gitaar bestaat nu nog uit slechts losse blokken hout. Geef me een half jaar, jaartje, en dan weet ik of dat me bevalt of niet. Zo niet, prima: dan frut ik er wel weer humbuckers in.

Gelukkig zegt dit alles over jou en niets over een Strat. Een Strat geen bestaansrecht, ik denk dat je weer maar aan de pilletjes moet

Tupelo
8 december 2022, 17:34
Ik heb precies andersom, ik ben niet zo full sized humbuckerig.
Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen doe mij maar single coil uit de Fender stal.
Strat heb ik heel lang ook verschrikkelijk conservatief gevonden, maar inmiddels kan ik 't toch wel waarderen.

Orpheo
8 december 2022, 17:35
Gelukkig zegt dit alles over jou en niets over een Strat. Een Strat geen bestaansrecht, ik denk dat je weer maar aan de pilletjes moet

Oh, te gék, het lekker op de man af spelen! Hoera.

(Waar ik dat aan verdiend heb, geen idee, maar mijn cynisme is je blijkbaar gruwelijk ontgaan: die de eerste regel).

Orpheo
8 december 2022, 17:38
Interessante stelling. Ga je dan wel uit van spelen op een amp in standje clean, of vind je dat voor alles gelden?

Btw: wie is in hemelsnaam Ron Jeremy?:soinnocent:

nee, ik vind elke strat singlecoil gewoon echt heel erg onprettig. Maakt niet uit wie erop speelt. Ik herken het uit duizenden, en loop graag een blokje om.

Mijn ma, bijvoorbeeld, heeft een gruwelijke hekel aan trompetten en cello's. Mijn oma heeft een hekel aan sopranen. Ik houd niet van singlecoils. Om dan te zeggen dat ik mijn pilletjes weer in moet nemen is weer zo'n hollandsche k*topmerking, op de man af. Was vergeten waarom ik nauwelijks meer post maar dit was het. Thanks, benwave, voor de herinnering.

lcvanderhelm
8 december 2022, 17:40
En dan is Dirk Hendrik nog niet eens langsgeweest!

Erik de Perik
8 december 2022, 18:46
nee, ik vind elke strat singlecoil gewoon echt heel erg onprettig. Maakt niet uit wie erop speelt. Ik herken het uit duizenden, en loop graag een blokje om.

Mijn ma, bijvoorbeeld, heeft een gruwelijke hekel aan trompetten en cello's. Mijn oma heeft een hekel aan sopranen. Ik houd niet van singlecoils. Om dan te zeggen dat ik mijn pilletjes weer in moet nemen is weer zo'n hollandsche k*topmerking, op de man af. Was vergeten waarom ik nauwelijks meer post maar dit was het. Thanks, benwave, voor de herinnering.

Het grappige is dan weer wel dat jij in Holland woont en benwave niet.

miyaru
8 december 2022, 19:11
Oh, te gék, het lekker op de man af spelen! Hoera.

(Waar ik dat aan verdiend heb, geen idee, maar mijn cynisme is je blijkbaar gruwelijk ontgaan: die de eerste regel).

Ja de kerstsfeer zit er al weer goed in, zeker in dat altijd leuke Zeeland!!!!!

Napoje
8 december 2022, 20:57
Oh, te gék, het lekker op de man af spelen! Hoera.

(Waar ik dat aan verdiend heb, geen idee, maar mijn cynisme is je blijkbaar gruwelijk ontgaan: die de eerste regel).
Olie, vuur, knuppel, hoenderhok? Je gaf het zelf al aan. Meneer orpheo kan nogal polariserend uit de hoek komen. Doe ik weleens hoor. En de perik bijvoorbeeld ook. Dat lokt reacties op. Dan moet je niet gaan piepen he… twee seconden later zijn ze het al weer vergeten en draai het helal nog steeds door.

Erik de Perik
8 december 2022, 21:03
Beetje jammer dat ik er dan weer bijgehaald wordt, ik was zo goed op weg...... sad

Plant
8 december 2022, 22:09
... Mijn ma, bijvoorbeeld, heeft een gruwelijke hekel aan trompetten en cello's. Mijn oma heeft een hekel aan sopranen. Ik houd niet van singlecoils...

Ik denk dat ik hetzelfde heb met het stemgeluid van Chris Martin (Coldplay). Ik las dat ze op nummer 5 in de Top 2000 staan. Extra reden om de radio deze maand uit te laten.

Nu valt iedereen hier over je single coiis standpunt, maar je noemt ook de 6 punt tremolo layout. Nou heb ik ook niks met trems in general, maar gewoon uit interesse: Wat heb je hier tegen?

Pepe
9 december 2022, 02:51
De ene strat is de andere niet.
Ik heb er altijd een haat liefde verhouding mee gehad dwz, ik wilde er op spelen maar het klonk veel te dun en te slap voor wat ik wilde.
Ik heb er echt wel moeite voor gedaan. Ik heb er heel veel gehad. Ik heb er nog een stuk of 6.
Daarvan zijn er maar 2 waarmee ik een podium op zou klimmen.
enfin.

Het sterke punt van de strat is dat het een uitstekend mod platform is en de SRV's, Jeff Beck's, Blackmore's... allemaal mod till you drop.
Ik zou niet zo snel een bekende strat user kunnen bedenken die er niet een geklooid heeft.

IK wil maar zeggen, die modulaire eigenschap heeft Leo misschien van Ford afgekeken maar gecombineerd met zijn user interface approach...
Hoed af hoor.

benwave
9 december 2022, 07:53
Ik zou niet zo snel een bekende strat user kunnen bedenken die er niet een geklooid heeft.


Gilmour kwam een end met één Seymour Duncan en twee Fender elementen in zijn black Strat, :) dus gewoon 3 single's waar het om ging

benwave
9 december 2022, 08:00
nee, ik vind elke strat singlecoil gewoon echt heel erg onprettig. Maakt niet uit wie erop speelt. Ik herken het uit duizenden, en loop graag een blokje om.

Ik houd niet van singlecoils. Thanks, benwave, voor de herinnering.

Geen Stevie Ray Vaughn
Geen David Gilmour
Geen Eric Clapton
Geen Rory Gallagher
Geen Jimi Hendrix
Geen Jeff Beck
Geen Ritchie Blackmore
Zelfs geen Ingwy Malmsteen
En nog vele vele andere goede muzikanten

Tja ,

Pepe
9 december 2022, 09:37
Gilmour kwam een end met één Seymour Duncan en twee Fender elementen in zijn black Strat, :) dus gewoon 3 single's waar het om ging

Gilmour's strat heeft zoveel mods gezien dat er een boek over geschreven is.


https://m.media-amazon.com/images/I/51Ttyt1zzoL._SX391_BO1,204,203,200_.jpg

Kim Wilson
9 december 2022, 10:46
... Ik weet niet wat het is. Waarom tele wel en strat niet. Alsof een tele écht alles (aan) kan, en een strat een two trick pony is. Soms denk ik dat een driestanden schakelaar op een strat voor de meesten echt voldoende is: brug+mid, mid+neck en neck alleen.

...
Dit is ook hoe ik er tegenaan kijk. Ik heb nu wel een strat staan, maar dat is een Peavey Predator Plus, een HSS met single coils die ontzettend veel output leveren. Die klinkt op alle posities dik. Maar een gewone strat is ook niks voor mij.

Kim Wilson
9 december 2022, 10:49
De ene strat is de andere niet.
Ik heb er altijd een haat liefde verhouding mee gehad dwz, ik wilde er op spelen maar het klonk veel te dun en te slap voor wat ik wilde.
Ik heb er echt wel moeite voor gedaan. Ik heb er heel veel gehad. Ik heb er nog een stuk of 6.
Daarvan zijn er maar 2 waarmee ik een podium op zou klimmen.
enfin.

Het sterke punt van de strat is dat het een uitstekend mod platform is en de SRV's, Jeff Beck's, Blackmore's... allemaal mod till you drop.
Ik zou niet zo snel een bekende strat user kunnen bedenken die er niet een geklooid heeft.

IK wil maar zeggen, die modulaire eigenschap heeft Leo misschien van Ford afgekeken maar gecombineerd met zijn user interface approach...
Hoed af hoor.

Ja, van mijn telecaster zijn ook alleen nog het hout, de frets en de kam origineel. De rest is in de afgelopen 15 jaar vervangen.

Duhsjaak
9 december 2022, 11:07
Heb er nog 1 met hals, midden- en brug schakelaar.
Ben bezig met het ruimen van mijn gitaren met reversed tussen standjes.
En in afwachting van een heel fijne gitaar die ongeveer klinkt als een goede strat, met twee humbuckers en een tweepunts trem die week goed op stoom blijft.

Misschien onderschept doorOrpheo, want hij zou er eergisteren al zijn.
Ben reuze benieuwd.
Wordt vervolgd…..
Vriendelijke groet, Gus

(Sorry voor het tele draadje)

dml
9 december 2022, 13:22
Heb zelf ook helemaal niets met "het" Strat-geluid en daarbij doel ik voornamelijk op de tussenstandjes. Het neck-geluid, zij het met een beetje oversturing, vind ik nog wel te nassen. Nee, doe mij dan maar een Tele, met enige voorkeur voor de MFD pick ups van G&L.

En dat enkele Goden en andere hobbyisten wél op een Strat spelen? Helemaal prima, ik laat ze in hun waarde.

Da Vinci
9 december 2022, 14:03
Het lijkt me zowel een kwestie van smaak als van muziek die je maakt.
In mijn rockband waar we met 4 man zijn is het meer vol gas en gebruik ik die tussenstandjes nooit. Ook niet bij de clean sounds want die wil ik daar ook lekker vol laten klinken.
In mijn andere band speel ik vrij veel funky slagjes en daar vind ik die tussenstandjes wel lekker voor. Dat het dan wat dunner klinkt is prima omdat je met 12 man niet allemaal om een plek op de voorgrond moet vechten. Als ik dan even wat meer body wil schakel ik over naar het halselement en voor het stevigere werk heb ik wel een humbucker in de brug zitten.

Ik maak mezelf overigens al heel lang wijs dat ik in die band misschien ook wel iets beter af zou zijn met een Tele, maar dat is ook wel een kwestie van GAS.

Pepe
9 december 2022, 14:58
met enige voorkeur voor de MFD pick ups van

Ik ook.
De Lollar P90 MM is wat transparanter en minder mid heavy dan een regular P90, dat lijkt er enorm op vind ik.

Fobo
9 december 2022, 15:26
Beetje raar in deze discussie vind ik dat alle strats - hoeveel zullen het er wel niet zijn naast alle Fenders alleen al - over één kam worden geschoren. Ook bij de zogenoemde standaardstrats heb je al zoveel diversiteit; het gebruikte argument dat veel strats gemodificeerd zijn is hier van nul en generlei waarde.

dml
9 december 2022, 20:36
Beetje raar in deze discussie vind ik dat alle strats - hoeveel zullen het er wel niet zijn naast alle Fenders alleen al - over één kam worden geschoren. Ook bij de zogenoemde standaardstrats heb je al zoveel diversiteit; het gebruikte argument dat veel strats gemodificeerd zijn is hier van nul en generlei waarde.

Hoezo diversiteit? Een Strat, of dat nu een SSS of HSS is, klinken in de tussenstandjes allemaal als Kwik, Kwek en Kwak. Stuk voor stuk. Geen waarde oordeel maar gewoon een feit.

dml
9 december 2022, 20:40
In mijn andere band speel ik vrij veel funky slagjes en daar vind ik die tussenstandjes wel lekker voor.

Even los van met hoeveel man je in een band speelt maar je zou dit eens met een Tele moeten doen, dan vraag je je af waarom je ooit funky slagjes op een Strat op de tussenstandjes speelde :)

Fobo
9 december 2022, 22:06
Hoezo diversiteit? Een Strat, of dat nu een SSS of HSS is, klinken in de tussenstandjes allemaal als Kwik, Kwek en Kwak. Stuk voor stuk. Geen waarde oordeel maar gewoon een feit.

Het ging - wat mij betreft - niet over de tussenstandjes, maar over de strat in het algemeen, in welke configuratie (SSS/HSS/HH), en los op welk standje je speelt, dan ook.
Daarvan zeg ik dat er geen ‘standaardstrat’ meer bestaat - los van alle mods - omdat er inmiddels al zoveel soorten strat worden aangeboden, dat je alleen nog kunt spreken van wat Pepe betitelt als een ‘uitstekend mod platform’.
Dat jij de tussenstandjes als Kwik, Kwek en Kwak vind klinken, soit...

Napoje
9 december 2022, 23:22
Ik wil nog wel eens een gitaar met drie p90s

zoeen ofzo

https://reverendguitars.com/guitars/jetstream-390/

Mag dat wel?

Kim Wilson
10 december 2022, 00:17
Het ging - wat mij betreft - niet over de tussenstandjes, maar over de strat in het algemeen, in welke configuratie (SSS/HSS/HH), en los op welk standje je speelt, dan ook.
Daarvan zeg ik dat er geen ‘standaardstrat’ meer bestaat - los van alle mods - omdat er inmiddels al zoveel soorten strat worden aangeboden, dat je alleen nog kunt spreken van wat Pepe betitelt als een ‘uitstekend mod platform’.
Dat jij de tussenstandjes als Kwik, Kwek en Kwak vind klinken, soit...

Natuurlijk zijn er nuanceverschillen, maar of je nou een standaard Mex strat pakt of een American Vintage, ze hebben allemaal hetzelfde karakter. Een SSS strat klinkt altijd glazig, rond en vrij dun. Ik kan er niks mee, want het snijdt totaal niet door de mix. Ik snap de toepassing, maar ik kan het niet toepassen.

Da Vinci
10 december 2022, 06:57
Ik maak mezelf overigens al heel lang wijs dat ik in die band misschien ook wel iets beter af zou zijn met een Tele, maar dat is ook wel een kwestie van GAS.


je zou dit eens met een Tele moeten doen, dan vraag je je af waarom je ooit funky slagjes op een Strat op de tussenstandjes speelde :)

Oké dit helpt niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
10 december 2022, 07:25
Ik wil nog wel eens een gitaar met drie p90s

zoeen ofzo

https://reverendguitars.com/guitars/jetstream-390/

Mag dat wel?

Van mij wel :D sowieso wel geinig, reverend, het is weer eens wat anders.
Ik heb een gitaar met 3x P90, tussenstandjes zijn dan stratty maar dan vet.

Alleen zit die middelste P90 me in de weg.
Ik heb weleens gedacht om die er uit te halen en ook dat gat echt dicht te stoppen + refenish. Ik twijfel nog want het is een beetje zonde van de birdseye maple top van de betreffende gitaar.

lcvanderhelm
10 december 2022, 19:15
Kan je hem niet ver genoeg omlaag zetten dan?

Erik de Perik
10 december 2022, 19:21
Kan je hem niet ver genoeg omlaag zetten dan?

Sommige mensen hebben een probleem met een pickup in het midden qua aanslag, denk ik.

D3nnis
11 december 2022, 07:23
Kan je hem niet ver genoeg omlaag zetten dan?

Dan zou ik de uitsparing wat dieper moeten frezen.
Of bijvoorbeeld alleen de cover monteren, dat zou misschien al net genoeg zijn.

lcvanderhelm
11 december 2022, 11:33
Dat bedoelde ik ook,Erik.Laag genoeg dat hij niet meer in de weg zit.

dml
12 december 2022, 09:42
Oké dit helpt niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Om je nog meer te helpen, luister maar eens naar "echte" funk-nummers, dan hoor je dat juist NIET de tussenstandjes van een Strat worden gebruikt (én juist WEL een Tele wordt gebruikt :) ).

Pepe
12 december 2022, 10:36
Ik weet niet wat "echte" funk is maar mijn funk zit tussen 1968 en 1976 en toen deed men sowieso niet aan tussenstandje.

Bij die artiesten zie je dat anything goes,
Funkadelic, Brown en Ike Turner zijn strats maar tele thinline's bij Sly, Mayfield en War,
Je zag ook gewoon L5's, Casino's en 335's (o.a. Stevie Wonder) langskomen,
Funk Brothers (studio band Motown) is ook jazzbox, Stax is telecaster
Vintage Trouble is Les Paul, super funky geilneef Prince hield het bij tele's en rare gevaartes.
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd welke funketeers met dat zeepbellen tussenstandje spelen want ik ken ze niet.

Nou krijg ik ineens zin in wat Musikladen


https://www.youtube.com/watch?v=gm3-hRgUEXc&list=PLO7eD5m7SDyQ9ttn-y6ywBF7xAAFw1gG9

dml
12 december 2022, 10:49
Ik weet niet wat "echte" funk is maar mijn funk zit tussen 1968 en 1976 en toen deed men sowieso niet aan tussenstandje.

Bij die artiesten zie je dat anything goes,
Funkadelic, Brown en Ike Turner zijn strats maar tele thinline's bij Sly, Mayfield en War,
Je zag ook gewoon L5's, Casino's en 335's (o.a. Stevie Wonder) langskomen,
Funk Brothers (studio band Motown) is ook jazzbox, Stax is telecaster
Vintage Trouble is Les Paul, super funky geilneef Prince hield het bij tele's en rare gevaartes.
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd welke funketeers met dat zeepbellen tussenstandje spelen want ik ken ze niet.

Nou krijg ik ineens zin in wat Musikladen


Vandaar ook dat ik "echte" tussen aanhalingstekens heb gezet. Tussenstandjes op een Strat gebruiken voor funk is net zoiets als zeggen dat JB op de gelijknamige humbucker van Seymour Duncan voor "Jeff Beck" staat. Of zeggen dat een SM58 voor zang altijd werkt.

benwave
12 december 2022, 13:16
Sm58 voor zang werkt altijd, dat weet iedereen

benwave
12 december 2022, 13:17
Nee dan de tussenstand op een Tele, wat een gekraak is dat

Erik de Perik
12 december 2022, 13:51
Volgens mij is het Strat tussenstandje vooral populair geworden door overgeproduceerde jaren '80 popmuziek met gitaristen zoals Landau, Huff en Lukather.

Pepe
12 december 2022, 14:21
Ik herinner, toen ik voor het eerst Robert Cray hoorde ("86?) ik dacht, oh.. de gitaar van Toontje Lager.
Dwz tussenstandje met chorus & compressor + reverb.
Was in "82 heel modern in New Wave en pop, niet voor roots.
De vader van de in-betweenie moet Knopfler zijn, no doubt. Dat debuut werd ook onder New Wave geschaard.

Erik de Perik
12 december 2022, 14:26
Ik herinner, toen ik voor het eerst Robert Cray hoorde ("86?) ik dacht, oh.. de gitaar van Toontje Lager.
Dwz tussenstandje met chorus & compressor + reverb.
De vader van de in-betweenie moet Knopfler zijn, no doubt.

De gitarist van Toontje Lager speelde op een Lab versterker, qua buizen dan :seriousf:

dml
12 december 2022, 15:00
Volgens mij is het Strat tussenstandje vooral populair geworden door overgeproduceerde jaren '80 popmuziek met gitaristen zoals Landau, Huff en Lukather.

Gelukkig zijn ook zij niet in de jaren '80 blijven steken (over het algemeen).
Iedereen maakt wel eens foute keuzes. Of minder goede. En sommige keuzes passen prima in een bepaald tijdsbeeld, waarvan acte.

Pepe
12 december 2022, 15:01
Erik Mesie (spelling?) op een Roland Bolt, fijne amps waren dat, hybride 6L6.
De gitarist had een The Strat. Rood.
Ik vroeg aan hem, had je niet liever de blauwe?
De vriendin vond rood mooier zei hij, hij leerde ermee leven.

Erik de Perik
12 december 2022, 15:28
Erik Mesie (spelling?) op een Roland Bolt, fijne amps waren dat, hybride 6L6.
De gitarist had een The Strat. Rood.
Ik vroeg aan hem, had je niet liever de blauwe?
De vriendin vond rood mooier zei hij, hij leerde ermee leven.

Erik Mesie kwam ik geregeld in Arnhem tegen en altijd weer die teleurstelling op z'n bekkie als hij wéér niet herkend werd. Natuurlijk herkende ik en we hem wel, maar die herkenning kwam nooit verder dan "hoi."

Jouw vriendin gaat er toch uit als ze 50+ is?

benwave
12 december 2022, 15:58
Volgens mij is het Strat tussenstandje vooral populair geworden door overgeproduceerde jaren '80 popmuziek met gitaristen zoals Landau, Huff en Lukather.

En wat dachten we van Lenny (SRV) elke beetje gitarist doet zijn best om dat te kunnen spelen.
Toch mooi dat tussen standje op een Strat

arjanb01
12 december 2022, 17:22
En wat te denken van John Mayer? Ook strat tussenstandjes. Totaal onzin dat het puur jaren 80 is.

Erik de Perik
12 december 2022, 17:26
En wat dachten we van Lenny (SRV) elke beetje gitarist doet zijn best om dat te kunnen spelen.
Toch mooi dat tussen standje op een Strat
Ik ben dan waarschijnlijk geen "elke beetje gitarist".


En wat te denken van John Mayer? Ook strat tussenstandjes. Totaal onzin dat het puur jaren 80 is.

Klopt, John Mayer maakt in zijn eentje de hele jaren 80 overbodig.

Pepe
12 december 2022, 18:00
John Mayer is de man van de enorme zonnebrillen, horloges en sneaker collecties, spaart ie ook gitaren?

Erik de Perik
12 december 2022, 18:57
Daar heb jij wel een punt. John Mayer is helemaal niemand en jij bent (waarschijnlijk) van alles met zonnebrillen, horloges en sneaker collecties.

MarkS
12 december 2022, 22:44
En wat te denken van John Mayer? Ook strat tussenstandjes. Totaal onzin dat het puur jaren 80 is.
Niemand die beweert dat het puur jaren 80 is, wel dat het een zeer herkenbaar en kenmerkend geluid uit die periode is dat veel werd gebruikt door diverse mensen en binnen verschillende genres en daar zaten echt gigantische hits tussen, Dire Straits, Robert Cray, Cock Robin, Mike Oldfield, Madonna, INXS, U2, Pink Floyd, Chris Isaak. To name a few.

Voor MIJ persoonlijk is de Strat juist dat kwik-kwek-kwak geluid and I love her for that.

Erik de Perik
12 december 2022, 23:02
Niemand die beweert dat het puur jaren 80 is, wel dat het een zeer herkenbaar en kenmerkend geluid uit die periode is dat veel werd gebruikt door diverse mensen en binnen verschillende genres en daar zaten echt gigantische hits tussen, Dire Straits, Robert Cray, Cock Robin, Mike Oldfield, Madonna, INXS, U2, Pink Floyd, Chris Isaak. To name a few.

Voor MIJ persoonlijk is de Strat juist dat kwik-kwek-kwak geluid and I love her for that.

Arjan is nogal wisselend in zijn bewondering van de jaren 80. :seriousf:

Napoje
12 december 2022, 23:08
Voor MIJ persoonlijk is de Strat juist dat kwik-kwek-kwak geluid and I love her for that.

Heten ze zo? De hals, middelste en brugpickup? Nooit geweten! Weer wat geleerd vandaag?

Pepe
12 december 2022, 23:52
INXS

Nile Rodgers gaf 1 van die gitaristen een Tokai Talbot die hij niet meer af deed.
Je vergeet af en toe wat je ook al weer in de keuken kwam doen maar dit soort nutteloze info plenty.

In die hele hair metal was geen standaard strat te vinden maar de superstrats waren meestal zo gewired dat voor tussenstanden de single mid gecombineerd werd met 1 coil van een humbucker.
Vooral die Ibanezzen quackten dat het een lieve lust was.

Fobo
13 december 2022, 09:19
Toch wel leuk, zo’n topic over Telecasters...

Rinze
13 december 2022, 09:38
Toch gek dat zo'n forum leeg loopt. Je snapt het niet.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Napoje
13 december 2022, 10:13
Toch gek dat zo'n forum leeg loopt. Je snapt het niet.
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Wees blij dat het over gitaren gaat. Beetje zure opmerking voor iemand die voornamelijk in de off topic hel post hoor. Ga gerust naar facebook of voor mij part naar tiktok en merk dat het veel erger kan dan hier.

Kim Wilson
13 december 2022, 11:27
Maar heeft Piezo al antwoord op zijn vraag?

miyaru
13 december 2022, 11:31
Niet om olie op het vuur te gooien, maar ik houd van de tussenstandjes op mijn strat. Gebruik het clean met een beetje reverb en soms heel licht wat delay erbij. Vooral neck/midden vind ik mooi. Ik ben eigenlijk een strat fanboy, om eerlijk te zijn. Ik heb niets met Les Pauls en zo……..

Maar dat is juist het leuke van instrumenten als gitaar, er zijn zoveel varianten en variaties. Dat moet geen strijd zijn, maar een aanvulling.

grayfink
13 december 2022, 11:57
Vind ik ook, houd erg van Les Paul en Telecaster, maar de kwikkwekkwak tussenstandsound op Moonlight Shadow (Mike Oldfield) of Sultans of Swing vind ik ook geweldig. Mijn eerste gitaarheld was Ritchie Blackmore, die speelt dan weer strat zonder kwek, alleen kwik of kwak, maar zonder quack dus.

Rinze
13 december 2022, 12:04
Wees blij dat het over gitaren gaat. Beetje zure opmerking voor iemand die voornamelijk in de off topic hel post hoor. Ga gerust naar facebook of voor mij part naar tiktok en merk dat het veel erger kan dan hier.Het gaat over gitaren maar het topic wordt zoals vaak gebeurt gekaapt door leden die alleen hun eigen stokpaardje willen berijden en hun gelijk zien te halen. Dat is ook meteen de reden dat ik veel minder buiten OT post dan in het verleden.

En ja, dat gebeurt elders ook. Sinds ik bezig ben met ligfietsen heb ik ontdekt dat die online gemeenschap uit net zulke toetsenbord-ridders bestaat als hier het geval is. Stel ik een vraag over kettingen, gaan een stel van die lui onmiddellijk met elkaar bakkeleien over hun eigen ketting en dat die de beste is. Daarbij mijn vraag volkomen negerend.

Al die meningen interesseren me allang niet meer, tenzij er een goed verhaal achter zit. En dat is meestal niet het geval.

En zuur, ach, ik bedoelde het als ironisch geintje, al wordt dat bij mij snel sarcasme. Ik ben in ieder geval nergens boos om. Vermaak me op Facebook ook uitstekend 😃. Socioloog he, dan krijg je dat.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
13 december 2022, 13:22
Quack power


https://www.youtube.com/watch?v=YecBv-5JXmQ


https://www.youtube.com/watch?v=FxSsol3Zd7k

Pepe
13 december 2022, 13:40
https://www.youtube.com/watch?v=RdjBrnV-U9M


https://www.youtube.com/watch?v=BNKSs1J38EA
https://www.youtube.com/watch?v=BNKSs1J38EA

en natuurlijk alles van Buddy Guy en Richard Thompson

benwave
13 december 2022, 15:11
Ik haat mensen op een ligfiets

Rinze
13 december 2022, 15:32
Ik haat mensen op een ligfiets😅

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Tupelo
13 december 2022, 19:29
Nashville Telecaster dan voor Rinze, of een James Burton; of een Billy Corgan strat, kan ook natuurlijk. :ok:

Rinze
13 december 2022, 19:48
Nashville Telecaster dan voor Rinze, of een James Burton; of een Billy Corgan strat, kan ook natuurlijk. :ok:Ik heb twee strats, allebei uitgeleend. De ene is een hele goede gitaar maar ik speel er nooit op. Is ook iets ergonomisch, het ding is me te groot of zo (ben een soort Quasimodo wat dat betreft, lange rug, korte armpjes).. Maar het is ook dat ik er niet echt een binding mee ervaar op een of andere manier. Ook qua geluid niet. Heb hem wel eens mee gehad naar een repetitie, waar men hem erg lekker vond klinken. Tja.

Ik heb ook een FGN Tele, daar speel ik wel op. Al heeft het ook daar nogal even tijd gekost om er elementen in te prakken wat ik wat mee kan. Over het algemeen ben ik meer een 2 humbucker type. Ligt allemaal aan mij, Strats zijn prima gitaren natuurlijk..

Al las ik een x dat Angus Young toen hij destijds voor een gitaar koos de Strat meteen liet afvallen. Reden: de Beach Boys speelden op strats 😆 kijk, daar kan ik dan weer wel wat mee.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
13 december 2022, 22:11
Al las ik een x dat Angus Young toen hij destijds voor een gitaar koos de Strat meteen liet afvallen. Reden: de Beach Boys speelden op strats �� kijk, daar kan ik dan weer wel wat mee.

Pzies; kenners weten genoeg.

Mitch
14 december 2022, 19:15
Toch wel leuk, zo’n topic over Telecasters...
Damn, net een dag te laat. :sneaky:

Erik de Perik
14 december 2022, 20:06
Het gaat over gitaren maar het topic wordt zoals vaak gebeurt gekaapt door leden die alleen hun eigen stokpaardje willen berijden en hun gelijk zien te halen. Dat is ook meteen de reden dat ik veel minder buiten OT post dan in het verleden.

En ja, dat gebeurt elders ook. Sinds ik bezig ben met ligfietsen heb ik ontdekt dat die online gemeenschap uit net zulke toetsenbord-ridders bestaat als hier het geval is. Stel ik een vraag over kettingen, gaan een stel van die lui onmiddellijk met elkaar bakkeleien over hun eigen ketting en dat die de beste is. Daarbij mijn vraag volkomen negerend.

Al die meningen interesseren me allang niet meer, tenzij er een goed verhaal achter zit. En dat is meestal niet het geval.

En zuur, ach, ik bedoelde het als ironisch geintje, al wordt dat bij mij snel sarcasme. Ik ben in ieder geval nergens boos om. Vermaak me op Facebook ook uitstekend 😃. Socioloog he, dan krijg je dat.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Volgens mij kom je dit overal tegen op interweb, mensen vinden het vaak erg moeilijk, tegen het onmogelijke aan schurend om een antwoord te geven op een duidelijke vraag. Maar zelfs: ik heb een Ford Mondeo 2.0 benzine uit 2006, wat voor olie moet ik daarin doen, levert al een wirwar van extra vragen, vage adviezen, kibbelpartijen, etc. op. Uiteraard uit sociologisch oogpunt interessant, maar zo langzamerhand moet dit patroon toch wel duidelijk zijn. ;)

Kim Wilson
14 december 2022, 23:24
Ik heb een 2007 Opel Astra 1.8, en daar gooi ik altijd 5W40 in. Gaat al 260.000 km goed.

Totaal niet relevant, maar ik heb toch mooi weer even kunnen vertellen wat ik heb en wat ik weet.

Rinze
14 december 2022, 23:50
Heb ik al verteld dat ik twee ligfietsen heb?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
15 december 2022, 06:36
Nu wel in ieder geval!

Erik de Perik
15 december 2022, 10:04
Ik ben vegan!

Fobo
15 december 2022, 10:07
Heb ik al verteld dat ik twee ligfietsen heb?
En, slaapt dat ’n beetje?

Rinze
15 december 2022, 12:43
En, slaapt dat ’n beetje?Het zou best kunnen, is soms ook erg verleidelijk om vogels in de lucht te volgen terwijl ik fiets. Zoals een medewerker van de plantsoenendienst een keer opmerkte toen ik voorbij kwam "daor kenst ut liggend op doun"..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Napoje
15 december 2022, 20:36
Ik kom niet uit de achterhoek. Of is dat limburgs? Of oost groningsv

Erik de Perik
15 december 2022, 20:47
Ik kom niet uit de achterhoek. Of is dat limburgs? Of oost groningsv

Pieterburen, Kloosterburen, Lauwersoog oftewel Noord Groningen, die kant op. Ik kom wel uit de Achterhoek :soinnocent:

Rinze
15 december 2022, 21:27
Ik kom niet uit de achterhoek. Of is dat limburgs? Of oost groningsvNoord - Groningen. Drie kilometer noordelijker en je staat in de Waddenzee.

Warffum, het Parijs van het noorden 😃

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

miyaru
15 december 2022, 22:03
Noord - Groningen. Drie kilometer noordelijker en je staat in de Waddenzee.

Warffum, het Parijs van het noorden ��

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Ennuh, Amsterdam is een voorstadje van Assendelft……..:blast:

Napoje
15 december 2022, 22:11
Ah. Ik begrijp dat ik de laatste randstedeling ben op dit forum ben die geen oeleweps praat.

Rinze
15 december 2022, 22:21
Ennuh, Amsterdam is een voorstadje van Assendelft……..:blast:Zo is dat.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
15 december 2022, 22:22
Usquert ligt daar ook in de buurt, Ben Woldring toch? Ik ben daar ooit eens naar een, inmiddels failliete klant geerden. Was best wel historisch qua stemming en uitzicht. Ik reed over een dijk tussen de haast onder de mist verscholen rietkragen door.... schitterend...!!

Rinze
15 december 2022, 22:23
Ah. Ik begrijp dat ik de laatste randstedeling ben op dit forum ben die geen oeleweps praat.Nee hoor, Pepe is er ook nog. Geeft niks, we kijken jullie er niet op aan.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
15 december 2022, 22:26
Noord - Groningen. Drie kilometer noordelijker en je staat in de Waddenzee.

Warffum, het Parijs van het noorden ��

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Ah. Ik begrijp dat ik de laatste randstedeling ben op dit forum ben die geen oeleweps praat.
Randstedelingen zoals Johnny Jordaan, die Amsterdam mooier vond dan Parijs. Het Parijs waar hij nooit geweest is en zich als homo waarschijnlijk vrijer had gevoeld dan de van incest en ellende dampende Amsterdamse Jordaan.

Rinze
15 december 2022, 22:27
Usquert ligt daar ook in de buurt, Ben Woldring toch? Ik ben daar ooit eens naar een, inmiddels failliete klant geerden. Was best wel historisch qua stemming en uitzicht. Ik reed over een dijk tussen de haast onder de mist verscholen rietkragen door.... schitterend...!!Yup, is een paar kilometer naar het oosten. Pieterburen is 7 kilometer naar het westen maar daar wil je niet zijn, veel te druk.

Kan me nog herinneren dat ooit een paar jongens uit Utrecht een bas kwamen ophalen. Ze waren verdwaald (raar, iedereen reist de hele wereld over maar als ze hierheen komen verdwalen ze) en lichtelijk verbijsterd: "er is hier helemaal niks" 😆 wat ik enthousiast beaamde.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
15 december 2022, 22:27
Ik was aan het reageren en van alles aan het combineren..... het is niet bijster gelukt.

miyaru
15 december 2022, 22:41
Assendelft is ook Randstad, hoort bij Zaanstad…..

Napoje
15 december 2022, 22:49
Assendelft is ook Randstad, hoort bij Zaanstad…..

Oke maar dan ook het uiterste noorden he.

Erik de Perik
15 december 2022, 22:49
Ja ik ken het lintdorp, vlak bij de Novilon met de heerlijke asbest rug ;)

Napoje
15 december 2022, 22:51
Randstedelingen zoals Johnny Jordaan, die Amsterdam mooier vond dan Parijs. Het Parijs waar hij nooit geweest is en zich als homo waarschijnlijk vrijer had gevoeld dan de van incest en ellende dampende Amsterdamse Jordaan.

Wat een ellende die Amsterdamse volksmuziek. Niet aan mij besteed. Hazes al helemaal niet. Ook niet met meer dan tien bier op.

Erik de Perik
15 december 2022, 23:10
Wat een ellende die Amsterdamse volksmuziek. Niet aan mij besteed. Hazes al helemaal niet. Ook niet met meer dan tien bier op.

Hazes neukte zijn hertje al op 15 jarige leeftijd. Zij werd later bekend onder de naam Perkamentus.

Dirk_Hendrik
17 december 2022, 10:23
En dan is Dirk Hendrik nog niet eens langsgeweest!

??
Wat heb ik hiermee te maken?

lcvanderhelm
17 december 2022, 19:41
Dat sloeg op Orpheo die weer eens openlijk werd terechtgesteld..Iets waaraan jij ook graag meedoet.

Dirk_Hendrik
18 december 2022, 10:02
Dat sloeg op Orpheo die weer eens openlijk werd terechtgesteld..Iets waaraan jij ook graag meedoet.

TL;DR Wie kaatst kan de bal verwachten.

Eehrm, Kijk effe naar het hele plaatje en denk daar ook eens over na.

Als iemand zich op een forum profileert alsof hij de de totale waarheid in pacht heeft, alles net even veel beter weet, enorme stellingen poneert en graag pocht met "vriendjes", een fantastisch CV, en fabelachtige vakkennis;

Ga dan geen huiliehuilie zitten doen als je daar direct, kritisch, en ja, op de man gericht op wordt aangesproken op het moment dat je daar, beargmenteerd, de plank totaal misslaat of te lame bent met een onderbouwing voor je stellingen te komen.

En als jij dat "meedoen" wil nemen vind ik dat best maar ik zou niet weten waar ik aan mee deed. Wél dat ik meerdere malen een windbuil heb aangesproken op zijn ononderbouwde stelligheden. Iets met hoge bomen.

lcvanderhelm
18 december 2022, 10:58
Precies de reaktie die ik van je had verwacht.

Dirk_Hendrik
18 december 2022, 11:40
Precies de reaktie die ik van je had verwacht.

An sich fijn. En op watvoor reactie zou je stilletjes op hopen? Ik geloof dat ik m'n mening bovenstaand best uitgebreid heb beargumenteerd. Kun je dan ook argumenteren waarom ik het mis zou hebben of trek je me voor niks dit draadje in?

Je mag me er ook best over PB-en.

Rinze
18 december 2022, 12:06
Het is nog wat vroeg voor cola en chips..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Pepe
18 december 2022, 13:47
Als er argumenten gevraagd worden zakt het meestal als een plumpudding in elkaar.

Kim Wilson
18 december 2022, 16:33
Het is nog wat vroeg voor cola en chips..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

It’s beer o’clock somewhere…

D3nnis
18 december 2022, 18:27
Staat alleen een datum op, geen tijd.

lcvanderhelm
18 december 2022, 19:15
Berg die cola en chips maar op hoor.Ik kom hier niet om ruzie te maken.Ik weet dat jij een hekel hebt aan Orpheo.Vandaar mijn sarcastische opmerking.Orpheo klaagde over hoe hij hier werd aangepakt,terwijl jij nog niet eens langs was geweest.

Napoje
18 december 2022, 19:21
Orpheo is cool. Maar ook een soort gitaar louis van gaal. Hij moet af en toe wat tegengas krijgen.

Dat lukt hier prima. Hij is er nog steeds dus iets zegt me dat ie het wel hebben kan.

piezo
20 december 2022, 22:48
Maar heeft Piezo al antwoord op zijn vraag?
Dank je, Hans, dat je nog even terug gaat naar de aanleiding.
Ook dank aan Little Jay, eerste plaatje was goed. Ik wist niet hoe een 4-standen er fysiek uit zag. Gewoon als een oude 3-standenschakelaar, maar dan met 4 standen en 2 extra aansluitlipjes.

Little Jay
21 december 2022, 13:50
Dank je, Hans, dat je nog even terug gaat naar de aanleiding.
Ook dank aan Little Jay, eerste plaatje was goed. Ik wist niet hoe een 4-standen er fysiek uit zag. Gewoon als een oude 3-standenschakelaar, maar dan met 4 standen en 2 extra aansluitlipjes.

Top! Graag gedaan!

pietvanbuiten
27 december 2022, 10:52
Mooie gitaren Mark, veel speelplezier ermee!

Dirk_Hendrik
29 december 2022, 12:33
Ik weet dat jij een hekel hebt aan Orpheo.

O ja, dit draadje..
Dan heb je het echt verkeerd begrepen. In any draadje waar ik hearsay, halve waarheden, slecht huiswerk, opschepperij en "in het land der blinden" dingen tegenkom zal ik daar wat van zeggen. En als een forumlid daar een hobby van maakt.... ja, dan zeg ik wat vaker wat...