PDA

View Full Version : Stijl onderhevig aan mode?



De Teng
11 augustus 2003, 09:08
Tja.. hoe moet ik het uitleggen. Het lijkt erop dat heel veel gitaristen op het forum toch beinvloed/kopietjes zijn van Vai/Satriani. Beetje het principe... hij doet Vai, dan doe ik dat ook maar. (Hij heeft Levi's, ik ook)

Zit ik er falikant naast en zijn gitaristen als Andy Summers, Mark Knopfler etc... (door hun werk bij The Police en Dire Straitse etc... ) gewoon uit of klopt dit? Nu doet het er niet echt toe of jullie die voorbeelden goed of niet goed vinden, maar is dit nu gewoon waar? :o

Mitch
11 augustus 2003, 09:53
Waarschijnlijkheid een kern van waarheid; het hebben van een voorbeeld klinkt voor sommigen negatief, maar niemand is alleen maar een individu met een eigen stijl. Niet tegen de pubers hier zeggen hoor... :D

Als ik voor mezelf spreek: dat hele snelle instrumentale gedoe heeft mij nooit getrokken, goede band-nummers waarin ieder bandlid een duidelijke rol heeft en waar zo iets als emotie uit spreekt wel.
Ik heb dan ook nooit mijn best gedaan om erg snel te worden, ik heb meer tijd gestoken aan het goed luisteren en analyseren van wat ik zelf goede muziek vind. Dan neem ik dus in feite ook een voorbeeld aan anderen, Paskal Jakobsen op dit moment bijvoorbeeld.
Qua melodieus gitaarspel ben ik altijd gek geweest op Eric Clapton.

Hoe eigenzinnig iemand ook is, diegene is altijd door anderen beïnvloed. In hoeverre hij die invloeden ook echt als voorbeeld wil betitelen zullen we in dit topic nog wel merken :)

Harry
11 augustus 2003, 10:17
absoluut onderhevig aan mode!! Ik luister nooit naar de gitaristen die de laatste 10 (15?) jaar in de mode zijn. Dus invloeden van al die racemonsters zul je bij mij niet horen. Ik ben eind jaren '70 'muzikaal gevormd', en die invloeden zitten er nog steeds in.

Anders Destium
11 augustus 2003, 10:20
Tja.. hoe moet ik het uitleggen. Het lijkt erop dat heel veel gitaristen op het forum toch beinvloed/kopietjes zijn van Vai/Satriani. Beetje het principe... hij doet Vai, dan doe ik dat ook maar. (Hij heeft Levi's, ik ook)



Ik ben geen fan van Vai of Satriani, maar krijg toch een beetje wrange smaak in de mond door de enigszins denigrerende toon waarop dit topic geopend wordt: alsof mensen die van sologitaristen houden meelopers zijn en mensen die naar oude bands luisteren niet.
Als je op sounds post is dit meestal omdat je trots bent op iets, normaliter is dit bij een gitaarforum op je gitaarspel :wink: Als je in een band begeleidend speelt of zelfs in het geheel niet op het podium speelt zul je minder snel geneigd zijn hiervan een clip te plaatsen. Ik denk dus dat je je conclusie baseert op een gegevensset die aan de ene kant te klein is, en aan de andere kant ook nog gekleurd in een bepaalde richting.

Ik vind het niet raar dat er op een muzikantenforum wat meer wordt geluisterd naar "moeilijke" muziek, ook het percentage liefhebbers van klassieke muziek zal op dit forum een stuk hoger liggen dan gemiddeld. Als je Mark Knopfler in deze tijd nog kopieert wordt dit gezien als niet meer bij de tijd zijn, hoewel de muziek redelijk tijdloos is.

Ik ben qua muzieksmaak meer van de mid-eind 80er jaren, zowel qua bands als sologitaristen (Vinnie Moore, Marty Friedman, Jason Becker, Yngwie). Ik zou graag een kopietje zijn van 1 van deze gitaristen, passé of niet :)

Rubenios
11 augustus 2003, 10:21
Ik loop alleen nog maar rond als een gemiddeld Dimmu Borgir bandlid met schmink :P

Maiden Michiel
11 augustus 2003, 10:29
Het zit zo: veel van ons zijn bezig met les en bezig de verschillende technieken onder de knie te krijgen.
Ik speel hiervoor met les nummers van Satriani en Vai, anderen waarschijnlijk ook. Dus het is niet zo gek dat het Satriani of Vai-achtig klinkt. Het creeren van een echte eigen stijl komt wanneer je de technieken onder de knie hebt en ermee aan het experimenteren gaat.

np: Planet X - Moonbabies

De Teng
11 augustus 2003, 11:08
Als je op sounds post is dit meestal omdat je trots bent op iets, normaliter is dit bij een gitaarforum op je gitaarspel :wink: Als je in een band begeleidend speelt of zelfs in het geheel niet op het podium speelt zul je minder snel geneigd zijn hiervan een clip te plaatsen. Ik denk dus dat je je conclusie baseert op een gegevensset die aan de ene kant te klein is, en aan de andere kant ook nog gekleurd in een bepaalde richting.

Het is niet negatief bedoeld hoor, want als je soms hoort wat andere mensen kunnen neem ik daar mijn petje voor af. Maar idd is het o.a. gebaseerd op het sounds gedeelte va dit forum, maar ik merk het bij andere gitaristen ook nogal. Van mijn studie bvb ook veel. Misschien blijkt het toch een beetje uit de tijd te zijn en is het vooral cool en in om heel snel loopjes te spelen. Waar ik niet mee bedoel dat het afbreuk doet aan de muzikaliteit of niveau.

Harry
11 augustus 2003, 11:26
ik begrijp wel wat de Teng bedoelt denk ik....
toen ik gitaar ging spelen luisterde ik o.a. naar de Bintangs en Link Wray, en heb nooit de behoefte gehad om een andere stijl te gaan volgen (oftewel met de mode mee te gaan). En die stijl heeft zich uitgekristalliseert, en is nu mijn stijl. Ik hoef daar ook niks aan te veranderen voor mezelf.
Je ziet het ook aan mensen die gitaar zijn gaan spelen in navolging van Nirvana, sommigen houden van die stijl, en houden daar aan vast. Anderen lezen op het gitaarnet over Vai en consorten en gaan ineens oefenen :-D

Dirk_Hendrik
11 augustus 2003, 11:32
Een paar jaar geleden stond ik bij een concert waar Dave Weckl drumde. het aantal drummertejes met dat kapsel was niet op 1 hand te tellen.

Stijl gaat niet met mode mee. Je ziet nieuwe jongens bij een nieuwe stijl. De rest blijft hangen of gaat uiteindelijk een conservatiever (ik moet naar mijn baas toe) weg..

Wouter J
11 augustus 2003, 13:22
Eigenlijk nogal raar dat Vai en Satriani in de "Mode" zouden zijn. al was het maar omdat ze nooit op radio of TV te zien zijn. De enige keer zou bij Clip Classics kunnen zijn als ze David Lee Roth's "Just like paradise"of "Yankee Rose" laten zien.

Ik zie in muziek winkels juist jochies nummers van POD en Korn spelen en dat is in geen enkel opzicht met Vai en Satriani te vergelijken.

Wat mezelf betreft, Brian Setzer (Stray Cats) en de heren van Iron Maiden waren mijn grote voorbeelden.

Akira
11 augustus 2003, 13:35
Ik loop alleen nog maar rond als een gemiddeld Dimmu Borgir bandlid met schmink :P

NEE man, dat heet CORPSE PAINT... :evil:

AntY
11 augustus 2003, 15:50
alleen lekkere wijven met dikke tieten mogen van mij gebodypaint rondlopen

(en nee dit bedoel ik niet beledigend, eigenlijk vind ik het mooier als een vrouw met stijlvolle kleding rondloopt en niet in een hoerenoutfit).

Rubenios
11 augustus 2003, 16:08
Ik loop alleen nog maar rond als een gemiddeld Dimmu Borgir bandlid met schmink :P

NEE man, dat heet CORPSE PAINT... :evil:

whehe Wh0tEv@H

Mitch
11 augustus 2003, 16:17
Ik zie in muziek winkels juist jochies nummers van POD en Korn spelen en dat is in geen enkel opzicht met Vai en Satriani te vergelijken.


Maar toont wel aan dat ook wij gitaristen erg aan mode onderhevig zijn :wink:
Beter gezegd: iedere beginner groeit in een bepaalde mode op en kan daar al dan niet in blijven doorgaan.

Anders Destium
11 augustus 2003, 16:29
80's metal en hardrock (bij hardrock bijv Europe, Guns 'n Roses :oops: ) is nog steeds mijn favo stijl, dat is er op een of andere manier niet uit te krijgen. Daar liggen mijn wortels :)

Je zult het nu ook niet meer meemaken dat mensen Nirvana gaan spelen in een winkel... Nu de nu-metal golf aan het afzwakken is merk je dat er veel minder 7-snaren worden verkocht (en beschikbaar zijn) en heel veel 2ehands worden aangeboden.

Raffel
11 augustus 2003, 16:52
inderdaad. En de mensen die er wel van gebruik blijven maken zijn, volgen in dat geval gewoon de technologie en niet de mode denk ik. Naar mate midi gitaren breder inzetbaar zullen zijn en beter zullen werken zullen deze waarschijnlijk ook in grotere mate verkocht worden. Innovatie = verscheidenheid.

schaap
11 augustus 2003, 16:58
als het grootste deel van de mensen hier mode-gitaristen waren zouden ze de nieuwste rages moeten spelen dus nu-metal of soft rock ed, en ik zie bijv. fuck nu-metal dat niet doen :P

je stelling was iets te kortzichtig, maar wel deels logisch.............
alleen iedereen wil zijn solo's graag laten horen in sounds, en tja, er zijn wel wat shredders hier, maar er staan ook vaak juist niet van die "Vai-dingen" zoals jij het beschrijft op.

Negative K3 fan
11 augustus 2003, 17:08
er is w el een mode, tot op een bepaalde hoogte, nu zie je dat vooral in de populariteit van ibanez gitaren. Alleen ik heb wel gemerkt dat hier op het forum de wat meer die harde gitaristen komen. De gitaristen die alleen gitarist zijn van een bandje en niet echt een instrumentalist kom je in het echt meer tegen da n hier op h et forum (eigen ervaring) en da t zijn juist ook de wat meer mode onderhevige gitaristen, hioer op het forum z itten ook v eel blues liefhebbers (en d ie zijn z o conservatief als de neten :)), veel 80s liefhebbers (de tijd dat gitaarsolo's nog werden gerespecteerd ;)) en wat excentriekelingen (tja...), oiok wel wat van d ie band gitaristjes, maar het forum wordt toch overheersd door de mensen met een sterke eigen mening en stijl.

Mitch
11 augustus 2003, 17:26
Ik denk meer mensen met een eigen mening dan een eigen stijl :D




...suddenly, he realized this topic could get waaaay out of control.....

:chicken:

De Teng
11 augustus 2003, 19:46
je stelling was iets te kortzichtig, maar wel deels logisch.............


Uch..

Ter informatie - Met je eigen stelling hoef je het niet altijd eens te zijn. Discussie opwekken en er over nadenken is het doel. :roll:

Polytheme Pam
11 augustus 2003, 21:37
alles is onderhevig aan mode...dus ook het gitaarspel......

trouwens, die "NU-Metal" golf heb ik niks van gemerkt en ook de enorme populariteit van Ibanez lijkt mij wat overdreven.. :roll:

Swan
11 augustus 2003, 21:57
speel voornamelijk doommetal...1 vd minst bekende metalvarianten... is ook nog nooit in de mode geweest dus kan moeilijk met de mode meegaan ;)

Polytheme Pam
11 augustus 2003, 22:05
speel voornamelijk doommetal...1 vd minst bekende metalvarianten... is ook nog nooit in de mode geweest dus kan moeilijk met de mode meegaan ;)

het is ook een beetje mode om niet met de mode mee te gaan... :wink:

hoofd
11 augustus 2003, 22:07
doommetal is goed! Mijn favoriete metalstijl om te spelen (als ik metal speel, wat niet zo heel veel voorkomt)...

Swan
11 augustus 2003, 22:12
-ik speel het niet omdat het niet in de mode is...heb niet zo'n behoefte om "true"' te zijn etc...

-mtlhead, watvoor bands speel je?

The Mule
12 augustus 2003, 07:14
Ik ben dol op Allman Brothers, Lynyrd Skynyrd, Grateful Dead en Gov't Mule (Southern / Bluesrock / Jamrock), een stijl die boven elke mode uitstijgt en elke trend tot nu toe heeft overleefd.

hoofd
12 augustus 2003, 09:57
-mtlhead, watvoor bands speel je?

Geeneen momenteel, ben een solo-artiest :).

marc_o
12 augustus 2003, 10:14
Gitaren zijn wel in een grote mate Mode-onderhevig, maar dit verschilt toch per persoon.
Toen ik begon met spelen was Van halen helemaal het einde, dus ik wilde ook zo'n soort gitaar, Charvel model 2 met floyd rose en 1 humbucker.
Later meer de retro-rock kant op en voila een strat kwam erbij en een sg en later toen Slash bekender en bekender werd, ging ik over op de Les Paul, je wil toch (en nooit onbewust, haha) qua sound een ideaal nastreven.
Nu heb ik meer een "ik moet werken voor mijn sound gevoel" en speel op tele's. En toch ben ik mijn roots niet vergeten, dus heb wel een Van halen signature musicman en een paar Axisjes :razz: circeltje toch weer rond.

Texter
12 augustus 2003, 14:26
Ik vind goeie gitaristen leuk om naar te luisteren...of ze in de mode zijn of niet. Dat veel jonge gastjes niks anders willen dan stomme nu-metal deuntjes en peppers spelen daar kan ik zelf niks aan doen. Maar ik kan het zelf wel hehe.

AART
12 augustus 2003, 16:58
als ik dit topic zo lees kom ik erachter dat ik meer een scheurbeest van alle tijden ben, sex-pistols en ramones vind ik goede muziek maar heideroosjes en pennywise vind ik ook zeer goed.

zo heeft iedereen volgens mij wel bands van vroeger die hij\zij leuk vind.

Maiden Michiel
12 augustus 2003, 17:11
Hey Aart, ken je Casper?