PDA

View Full Version : Kabellengte 2cab setup



Jasper.
25 april 2022, 23:21
Een full stack lijkt heel vet om te zien maar ik heb een tijdje terug ondervonden dat het toch ook wel heel fijn is om aan elke kant van het podium een cab te hebben. Ik speel als enige gitarist en ben dus van plan dat vaker te doen.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn vraag is eigenlijk of ik aan een 10meter kabel in de meeste gevallen genoeg heb. Moet natuurlijk langs het drumstel etc etc.

Rinze
26 april 2022, 00:06
Een full stack lijkt heel vet om te zien maar ik heb een tijdje terug ondervonden dat het toch ook wel heel fijn is om aan elke kant van het podium een cab te hebben. Ik speel als enige gitarist en ben dus van plan dat vaker te doen.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn vraag is eigenlijk of ik aan een 10meter kabel in de meeste gevallen genoeg heb. Moet natuurlijk langs het drumstel etc etc.Wij hebben dat een poos gedaan omdat we optredens deden zonder pa waarbij beide gitaristen elkaar niet hoorden. Ik geloof dat we kabels van 12 meter hadden en dat dat maar net genoeg was. Je rekent snel te optimistisch, het gaat allemaal natuurlijk niet in een hechte lijn en dan zit je nog met dat k** drumstel..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Jasper.
26 april 2022, 18:40
Wij hebben dat een poos gedaan omdat we optredens deden zonder pa waarbij beide gitaristen elkaar niet hoorden. Ik geloof dat we kabels van 12 meter hadden en dat dat maar net genoeg was. Je rekent snel te optimistisch, het gaat allemaal natuurlijk niet in een hechte lijn en dan zit je nog met dat k** drumstel..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Thanks Rinze! Hier heb ik wat aan. 15 meter dus.

Erik de Perik
26 april 2022, 19:06
Ik zou wel op de draaddiktes letten.

http://www.breem.nl/TechThemas/bekabeling-files/kabel_len.gif

lcvanderhelm
26 april 2022, 20:29
Ik snap de rode pijl niet.Het gaat toch om het snijpunt,dus bij 8 meter snij je de 1,5mm en kom dan net onder de 0,2ohm uit?

Erik de Perik
26 april 2022, 20:31
Gewoon van interweb gejat en dus geen flauw idee wat die pijl betekent. De grafiek klopt verder wel.

Jasper.
26 april 2022, 23:18
Dus bij 15 meter is 2.5mm2 net niet genoeg?

Erik de Perik
26 april 2022, 23:33
Lijkt mij genoeg. Ik ben een fan van rood/zwarte kabel, omdat je dan direct ziet als het speaker kabel is.

dml
27 april 2022, 10:51
Dus als ik 20 meter 2,5mm2 gebruik, heb ik een toename van ong. 0,3 ohm?
Een speaker heeft geen statische weerstand dus ga je die 0,3 ohm merken?

NLF
27 april 2022, 12:01
Lijkt mij genoeg. Ik ben een fan van rood/zwarte kabel, omdat je dan direct ziet als het speaker kabel is.

Inderdaad ja. Zo vaak als dat (bijna) misgaat. En dan ook nog die andere dingen allemaal 4 ohm, 8 ohm, 16 ohm parallel serie ...

munkie
28 april 2022, 16:51
Ik zou zeggen, een 2de top of eindtrap kopen. Effect apparaat in de effectlus van je 1e amp. Links terug naar de FX return vd 1e amp. Rechts naar de FX return vd 2de amp. Speel je in stereo.

Jasper.
28 april 2022, 19:31
Kan ook, maar dat kost me nu even wat te veel geld. Heb ik wel over nagedacht hoor. Misschien in de toekomst.

Jasper.
28 april 2022, 19:32
Heb een kant en klare kabel van 15m gekocht. Geen rood/zwarte diy kabel.

Erik de Perik
28 april 2022, 19:41
Inderdaad ja. Zo vaak als dat (bijna) misgaat. En dan ook nog die andere dingen allemaal 4 ohm, 8 ohm, 16 ohm parallel serie ...

Ik ben ooit, hals over kop, naar een optreden van vrienden gereden, op mijn verjaardag notabene maar ik ben nu eenmaal een gentleman. :seriousf:
Het gehuurde PA gaf amper power. Oké het lag ook een beetje aan de enorme hoeveelheid kabels die ze meegekregen hadden, maar het versterkerrack stond onder het mengkameel en was naar de speakers verlegd met signaalkabel. Dit bleek niet te werken. Speakerkabels waren overigens keurig rood/zwart en er zat zelfs een gebruiksaanwijzing bij. :???:

Erik de Perik
28 april 2022, 19:47
Kan ook, maar dat kost me nu even wat te veel geld. Heb ik wel over nagedacht hoor. Misschien in de toekomst.

Dat zou wel het beste zijn en hoe duur is dit?
Overigens zou ik in zo'n geval eerder naar een Power Attenuator en een Class D eindversterker kijken.

Rinze
28 april 2022, 20:53
Ik speelde bij de karaoke band eerst over een stereo buizen eindbak, dat scheelt wel. De andere gitarist had twee marshall tops. We gebruikten 1x12 kastjes als monitor bij elkaar. Moet zeggen dat ik er tijdens die paar optredens dat we het zo deden weinig van gehoord heb. Al had dat waarschijnlijk meer met de houthak drummer met slecht afgesteld drumstel te maken en met het geschreeuw van de karaoke-"zangers".

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
28 april 2022, 21:19
Best lang op een Marshall Plexi dubbele 100 watt top gespeeld, ze zitten in één Marshall top. Volgens Ernst Fliek was het zelfs 115 watt per kant. Ik speelde toen ook stereo en dat beviel best goed. Feit is wel dat wanneer je de speakers uit elkaar trekt, het allemaal wat minder wordt. DE sound heeft minder punch, minder laag en minder richting. Ik zou eerder voor een dikke monitor speaker kiezen.

cluseau
29 april 2022, 13:33
Ik zou wel op de draaddiktes letten.

http://www.breem.nl/TechThemas/bekabeling-files/kabel_len.gif


Idd op de draadlengtes letten maar daarbij is ook van belang welke impedanties zijn aangesloten. Hoe lager de impedantie hoe hoger de verliezen. Overigens is de tabel hierboven niet in overeenstemmeing met mijn koperdraad tabel.

2.5mm² = 0.70/100m of 0.140/20m
1.5mm² = 1.16/100m of 0.232/20m

Deze waarden moet je wel verdubbelen (heen en terug)

Zou je met 1.5mm² 100Watt loslaten op een 4 ohm cab op 10m afstand wil dat zeggen dat in serie met die 4 ohm een weerstand van 0.232 ohm komt te staan. Dit lijkt weinig maar die 0.232 ohm is 5.8% van de load dus je vermogen gaat ook voor 5.8% in de kabel zitten. Op 100Watt is dat dan 5.8Watt verlies. Ik vrees dat je dat wel gaat merken. Zal nog steeds hard zijn hoor maar waarschijnlijk gaat wel de fut er uit.

Bij gebruik van een 16 ohm cab is dat probleem veel minder omdat die 0.232 ohm tov de 16 ohm een veel kleinere rol speelt. Om dezelfde reden hebben we hoogspanningsleidingen in het elektriciteitsnet.

lcvanderhelm
29 april 2022, 18:08
Er is ook een formule om dat te berekenen dat is R= lengte maal soortelijke weerstand gedeeld door de oppervlakte van de kabel.Dus de weerstand=2 maal20 maal 0,0175 gedeeld door 2,5=0,28 ohm voor de 20 meter kabel.Conclusie tabel is correct.