PDA

View Full Version : Gibsonfabricage 1967



LaurentB
28 maart 2022, 20:30
Kwam een leuk filmpje tegen over de Gibsonfabriek van vroeger: https://www.youtube.com/watch?v=3-zOaOYB120

Erik de Perik
28 maart 2022, 21:17
Leuk om te zien hoor!

Nooit geweten dat Gibson de snaren zelf maakt(e).

Er gaat trouwens wat gebeuren op dat adres. (https://www.guitarplayer.com/news/gibsons-former-kalamazoo-factory-to-become-a-hard-rock-hotel)

LaurentB
28 maart 2022, 21:18
Leuk om te zien hoor!

Nooit geweten dat Gibson de snaren zelf maakt(e).

Ik kan me wel snaren van het merk Gibson herinneren, maar die waren niet heel goed (en misschien was dat slechts rebadging).

Pepe
28 maart 2022, 21:38
Fijne video, tx LB

Fobo
29 maart 2022, 10:55
Ik kan me wel snaren van het merk Gibson herinneren, maar die waren niet heel goed (en misschien was dat slechts rebadging).
Ja, die herinnering heb ik ook, voelden vooral stug. Waren verdorie wel tien setjes in een doosje, dus duurde effe voor ik daar doorheen was.

lcvanderhelm
29 maart 2022, 11:40
Die spuitcabine ziet er wel erg ongezond uit.
Wie is die gitarist?

Erik de Perik
29 maart 2022, 12:08
Ik kan me wel snaren van het merk Gibson herinneren, maar die waren niet heel goed (en misschien was dat slechts rebadging).

In het filmpje zie je hoe ze gemaakt worden, in de Gibson fabriek.

Tupelo
30 maart 2022, 05:53
Leuk filmpje, genoten.
Wel een serie van dead end jobs.

arjanb01
30 maart 2022, 06:38
Gaaf filmpje, mooi tijdsbeeld van hoe het er in een fabriek aan toeging!
Fender heeft die jaren 50 factory tours, ook heel mooi. Zie je iemand een strat inelkaar grotten met een peuk in de bek! Goud 😂

Dirk_Hendrik
2 april 2022, 16:35
Super! Ook mooi om te zien dat al dat "handgemaakt" toen al een hoop machinale bewerkingen bevatte. En een absoluut arbo-issuetje met een jetser van een open frees op 6.48:sssh:

Erik de Perik
2 april 2022, 16:54
"Handgemaakt" is een ander woord voor "ik pak het niet zo handig aan." Montage, afwerking en afstelling..... daar draait het om en naar mijn weten is dat overal en altijd nog handwerk (op het Plekken na, maar ook daar is de mens de bepalende factor).

RB-1
2 april 2022, 17:03
Tja, 1967...
30 jaar eerder verliet mijn RB-1 de poort aan Parsons Street.

Napoje
2 april 2022, 17:23
Grappig. Gelamineerde accoustische gitaren. Dat mag toch niet van de puristen? En die spuiter zal wel niet zo oud geworden zijn. Nitro lak is nogal vergif. Leuk detail is dat ze ook allemaal een keurig onpraktisch wit overhemdje aan hebben. Moest zeker voor de film.

Erik de Perik
2 april 2022, 18:57
Tja, 1967...
30 jaar eerder verliet mijn RB-1 de poort aan Parsons Street.

Als er één muziek bedrijf zo vaak van directie, fabriek en personeel is veranderd zonder steeds maar weer op de historie te blijven hameren is het Gibson wel.
Gibson vertrekt uit Kalamazoo naar Nashville om daar met alle originele machines door te gaan met de geweldige Gibson productie. Ondertussen blijven er een stel ex-werknemers achter die The Heritage beginnen op 225 Parsons Str. en die beweren ook alles op dezelfde achterhaalde manier op de originele machines te produceren.
The Heritage heeft sindsdien uiterst consequent geproduceerd en Gibson...... niet.
Ik heb niet het idee (ik heb jaren in een productie omgeving gewerkt) dat dit door die schijnbaar bijzondere machines is. Vakmanschap en QC zorgen voor het resultaat.


Grappig. Gelamineerde accoustische gitaren. Dat mag toch niet van de puristen? En die spuiter zal wel niet zo oud geworden zijn. Nitro lak is nogal vergif. Leuk detail is dat ze ook allemaal een keurig onpraktisch wit overhemdje aan hebben. Moest zeker voor de film.

Nitro is dodelijk, Kris Derrig is er aan gestorven, net als zovelen in de auto industrie en Peer heeft vanwege dat in het ziekenhuis gelegen. Het was sowieso een promo filmpje, helemaal in lijn met wat wij in Europa maakten.

Oh deze is wel leuk. (https://www.mlive.com/galleries/AZF2MFJS2RDRDPOOQJVK2RB7I4/)

Napoje
2 april 2022, 19:42
Ook een leuke is die gast die even zonder sjabloon of geleiding even een hals kaarsrecht uit de lintzaag trekt. Duidelijk. Dit is een promofilmpje met acteurs die nauwelijks de echte gang van zaken laten zien.

Napoje
2 april 2022, 19:46
die The Heritage beginnen op 225 Parsons Str. en die beweren ook alles op dezelfde achterhaalde manier op de originele machines te produceren.
The Heritage heeft sindsdien uiterst consequent geproduceerd en Gibson...... niet
Oh deze is wel leuk. (https://www.mlive.com/galleries/AZF2MFJS2RDRDPOOQJVK2RB7I4/)

Volgens mij was hier van de week een topic over een the heritage superstrat waar nogal gehakt van werd gemaakt.

Erik de Perik
2 april 2022, 19:47
Volgens mij was hier van de week een topic over een the heritage superstrat waar nogal gehakt van werd gemaakt.

The Heritage heeft nog nooit een strat in wat voor vorm gemaakt.

Napoje
2 april 2022, 19:56
The Heritage heeft nog nooit een strat in wat voor vorm gemaakt.

Dat valt mij nou tegen van je de perik… jij die een topic mist? Je zit teveel in de off topic lounge vermoed ik.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176921-The-Heritage-STAT-jaren-80

Erik de Perik
2 april 2022, 20:52
Ik heb het topic gezien maar kon niet de connectie maken met de fabriek, waarschijnlijk vooral vanwege de prijs. Gibson had toen ook een paar 'superstrats' en die waren een stuk duurder.

Ik heb vaak het idee dat ik beter 'presteer' in de off topics. Gitaar gerelateerd gaat zo vaak over feiten vanuit het gevoel.
Een Chinese gitaar is kut, iedereen weet dat.
Plots kopen een aantal lui een Chinees en die blijkt fantastisch te zijn....!!!

Koop ik een wireless, is het kut, want dat kan niet, iedereen weet dat, zelfs zonder testen, want het is gewoon zo...... en ik maar janken :seriousf:

RB-1
2 april 2022, 22:30
Gibsons "Golden Years": 1919 -1940.
Begint met de aanstelling van Lloyd Loar als ontwerper/bouwer en eindigt met de tweede wereldoorlog, toen er te weinig materiaal beschikbaar bleef om goede instrumenten te bouwen.
Na de oorlog heeft men het wel nog geprobeerd, maar de pure klasse werd al snel ingeruld tegen massaproductie.
"The Norlin Years" zijn wat dat aangaat berucht.
Hooguit de gitaren staken hierbij nog gunstig af.

Erik de Perik
2 april 2022, 22:40
Ja, zo leert ons de geschiedenis.



Ik geloof er (deels) geen ruk van.



:hide:

Napoje
2 april 2022, 22:47
Altijd grappig dat andere amerikaanse fabrikanten wel kwaliteit bleven maken.

Erik de Perik
2 april 2022, 22:51
Dat waren waarschijnlijk vliegtuigen of zo. Niet zoiets ingewikkelds als een gitaar of banjo.

Tupelo
2 april 2022, 23:30
Kwaliteit hoef je maar 1× te hebben, verder rest gaat het om mojo.
Minstens zo belangrijk voor iedere 2e, 3e en 4e gitaar.

Pepe
3 april 2022, 00:47
Die golden years vergelijking gaat ook mank
de lopende band maakte dingen betaalbaar, kan je niet vergelijken met handwerk,
en als je het over die tijd hebt, vergeleken met Gibson werd Martin weer superieur geacht op gitaar gebied met hun dreadnoughts en OM orchestra gitaren,
tis wat allemaal,
je kan nog steeds dat oude handwerk bij Gibson bestellen, de Citation bijvoorbeeld,
geen idee wat dat moet kosten, ik gok al gauw 15 ruggen,

Erik de Perik
3 april 2022, 22:26
Fascinerend is ook dat The Heritage gitaren bouwt met alle origineel machines, Gibson in Nashville doet hetzelfde en ondertussen Throback óók nog eens een originele machine heeft. (https://www.throbak.com/kzlp-115-guitar-pickup-winder.html)

Overigens twee Leesona 102 winders, die niet meekwamen naar Nasville.

Napoje
3 april 2022, 23:44
Zo wil het conservatieve gitaarvolkje het. Net als vroegah. Geen vollutes! Geen weight relief! Nitrolak! Gewoon ouderwets kut.

Erik de Perik
4 april 2022, 00:10
Met auto's is vaak de tip om niet de eerste serie te kopen, want da's echt niks.

Dirk_Hendrik
5 april 2022, 18:06
Die golden years vergelijking gaat ook mank

En dat gaat al eeuwen zo. Ook Aristoteles schijnt gemoppert te hebben over de onbeleefdheid van de jeugd van tegenwoordig. Het oude is altijd beter. Als je 30 jaar geleden aan iemand vroeg of hij tevreden kon zijn met een Hondo kreeg je steevast dzelfde reactie. Hoongelach. Maar tegenwoordig zijn Hondo's oud en met de jaren blijken ze ineens in kwaliteit niet onder te doen voor een a merk. Samick idemdito.

En wat Erik even terug zegt over hoe Chinese gitaren ineens best goed blijken te zijn zagen we natuurlijk al een stuk of wat jaren terug op dit forum. Chinese budgetgitaren waren kut maar toen Wietse begon met een inkoopactie was de interesse in "zo'n chineesje" (let op het verkleinwoord) best hoog, uiteraard behangen met mooie verhalen over allehande "upgrades".

Die Chineesjes vallen best mee... Forumlid Kim Wilson maakt er zelfs tafeltjes van. :soinnocent: Over 20 jaar kunnen we die weer restaureren en blijken er echt fan-tas-tische players tussen te zitten!

Kim Wilson
5 april 2022, 19:00
De ene Chinees is de andere niet. De Chinezen die ik gebruik zijn in de categorie C.Giant Aldi gitaren, en dat worden echt niet de pareltjes van de toekomst.

Dirk_Hendrik
5 april 2022, 19:45
De ene Chinees is de andere niet. De Chinezen die ik gebruik zijn in de categorie C.Giant Aldi gitaren, en dat worden echt niet de pareltjes van de toekomst.

Dat zeiden we ook over Hondo en Samick Hans....

Maar nagegeven, de merken die in China produceren én overduidelijk wel produktie en geen kwaliteitscontrole hebben uitbesteed weten daar prima spullen vandaan te halen.

Kim Wilson
5 april 2022, 19:58
Oh, er zijn prima gitaren gemaakt in China, dat weet ik ook. Die heb ik zelf ook gehad en die worden geen tafel. Ik heb een Samick Greg Bennett staan die echt te gek is. Als tafel levert ie meer op, maar die is te fijn om te verzagen. Mijn Sigma komt ook uit China, een top gitaar. Maar ik weet ook heel goed rotzooi te herkennen. QTX, C.Giant, noem maar op, allemaal onbespeelbare eiersnijders.

Erik de Perik
5 april 2022, 21:00
Dat zeiden we ook over Hondo en Samick Hans....

Maar nagegeven, de merken die in China produceren én overduidelijk wel produktie en geen kwaliteitscontrole hebben uitbesteed weten daar prima spullen vandaan te halen.

Oh je bedoelt zoals Thomann met de HB gitaren? Die komen inmiddels vrijwel allemaal uit Indonesië lijkt het.

Napoje
5 april 2022, 22:11
Met een beetje kennis van zaken kan je van een c giant best een leuke gitaar maken. komt er wel op neer dat he een paar uur aan het levelen, crownen en octaafzuiver maken bent. En daar zit het hem nou net in de prijs. En niet in het toonhout of de magische magneten in de pickups.

Helaas al te vaak gezien dat het bij squiers en epiphones in de lagere prijsregionen niet veel beter is al beweren “de kenners” die zo vaak voorbij komen meestal beter.

Napoje
5 april 2022, 22:17
Oh je bedoelt zoals Thomann met de HB gitaren? Die komen inmiddels vrijwel allemaal uit Indonesië lijkt het.

HB… hij durft het niet meer uit te spreken. Heeft Mirjana (ofzo) het toch weer voor elkaar.

Kim Wilson
5 april 2022, 22:21
En een nieuwe topkam in de meeste gevallen, omdat de originele zo zacht zijn dat de hoge e-snaar erin gesneden is, en nieuwe tuners, en zo kan ik nog wel wat verzinnen. Zonder een hoop werk en een vracht nieuwe onderdelen is er niet fatsoenlijk op te spelen.

Napoje
5 april 2022, 22:30
En een nieuwe topkam in de meeste gevallen, omdat de originele zo zacht zijn dat de hoge e-snaar erin gesneden is, en nieuwe tuners, en zo kan ik nog wel wat verzinnen. Zonder een hoop werk en een vracht nieuwe onderdelen is er niet fatsoenlijk op te spelen.

Die tuners waren prima voor iedereen die niet dat jaar op wereldtoernee gingen. Ik vrees voor 99,9% van dit forum dus. Kammetje was van dezelfde plastic zooi als het veelgeprezen squier en epiphone. Idem voor de pickups.

Kim Wilson
5 april 2022, 22:41
Ik heb er inmiddels een stuk of 20 voorbij zien komen, en het is zeker niet dezelfde kwaliteit als Squier of Epiphone. Zelfs houtsoorten en truss rods verschillen per gitaar.

Erik de Perik
5 april 2022, 22:59
Die tuners waren prima voor iedereen die niet dat jaar op wereldtoernee gingen. Ik vrees voor 99,9% van dit forum dus. Kammetje was van dezelfde plastic zooi als het veelgeprezen squier en epiphone. Idem voor de pickups.

Ik handelde vroegâh in motorbanden. Veel lui dachten jets bijzonders nodig te hebben, zoals recente fabricatiedatums. En dan rijd je later op een circuit, met jouw verre van nieuwe motert, met winkeldochter banden uit het jaar kruik nog steeds vooraan.

dml
6 april 2022, 16:11
Ik handelde vroegâh in motorbanden. Veel lui dachten jets bijzonders nodig te hebben, zoals recente fabricatiedatums. En dan rijd je later op een circuit, met jouw verre van nieuwe motert, met winkeldochter banden uit het jaar kruik nog steeds vooraan.

Ik handelde vroegah in overjarige astronauten. Die knalden dan ook nog eens lekker. Zeker ná oud & nieuw.

Dirk_Hendrik
7 april 2022, 12:46
Oh je bedoelt zoals Thomann met de HB gitaren?

Nee. Die bedoelde ik niet.

D3nnis
7 april 2022, 15:12
En een nieuwe topkam in de meeste gevallen, omdat de originele zo zacht zijn dat de hoge e-snaar erin gesneden is, en nieuwe tuners, en zo kan ik nog wel wat verzinnen. Zonder een hoop werk en een vracht nieuwe onderdelen is er niet fatsoenlijk op te spelen.

Bij die harley benton tele die ik laatst gekocht heb heb ik de brug vervangen voor zo'n tele brug met ingekorte opstaande zijkanten, en de zadels naar gecompenseerd messing. Eigenlijk omdat het kan, niet omdat het nodig is.
De tuners zijn niet heel fancy, maar ze doen vooralsnog wat ze moeten doen, alhoewel ik had ingecalculeerd ze te moeten vervangen, maar dat kan altijd nog indien nodig.

De topkam is inderdaad waar ik op korte termijn problemen ga verwachten. De snaren zaten niet diep genoeg, dus die sleufjes heb ik lager gevijld, maar dat was een zéér minimale inspanning zo zacht als dat materiaal is.
Ik vermoed dat het fretdraad ook niet heel hard is. Zal de tijd leren.
Mijn eerste elektrische gitaar is een Koreaanse Fenix. Die heeft (ook) fretdraad van peperkoek.

arjanb01
7 april 2022, 16:51
Ik heb nu een week een Fender squier classic vibe. Het enige wat ik ga vervangen zijn de straplocks. Die er nu op zitten zijn erg slap. Schroeven van die strap locks zijn niet vast te draaien dus die ga ik voor betere vervangen.
Verder voor de rest is alles prima.
De tijd zal het leren maar ik denk dat ik niks hoef te vervangen. Ik denk dat ik met deze echt mazzel heb. Gewoon een top telecaster.

MarkS
7 april 2022, 17:09
Ik heb een MIC Fender Modern Tele Plus, volgens mij hebben die tuners een 2:1 ratio. Echt niet te doen. Andere eigenaardigheid, de enige Fender met een 22 frets neck ZONDER overhang. Kun je dus niet ff een andere Fender hals op zetten zonder een gapend gat in de pocket. Electronica was ook helemaal ruk, splittable brug PU te slap. Maar goed… in de basis….

Napoje
7 april 2022, 22:21
Ik heb een MIC Fender Modern Tele Plus, volgens mij hebben die tuners een 2:1 ratio. Echt niet te doen. Andere eigenaardigheid, de enige Fender met een 22 frets neck ZONDER overhang. Kun je dus niet ff een andere Fender hals op zetten zonder een gapend gat in de pocket. Electronica was ook helemaal ruk, splittable brug PU te slap. Maar goed… in de basis….

Dus het is een kutgitaar omdat de hardware niet naar jou smaak is? Tipje: verkopen en een gebruikte halen die al die kutspecificaties niet heeft.

MarkS
7 april 2022, 22:27
Tis is helemaal geen kutgitaar. Integendeel. Afwerking van body en hals zijn klasse, evenals bespeelbaarheid. Alle kutspecificaties die niet op een Giant of QTX zouden misstaan heb ik vervangen. Ik geef alleen aan dat ook een gerenommeerd merk soms onbegrijpelijke bagger gebruikt. Heeft geen zak met smaak te maken, tenzij veel bezitters van deze gitaar toevallig allemaal dezelfde smaak hebben.

Erik de Perik
8 april 2022, 00:02
Nee. Die bedoelde ik niet.

Dat verbaast mij niets.

LaurentB
15 april 2022, 13:04
Tja, 1967...
30 jaar eerder verliet mijn RB-1 de poort aan Parsons Street.

Mijn SG Special ook :) Ik ben er ook eens langs gereden, in 2010. Apart moment, als je die schoorsteen met de naam Gibson erop ziet staan...

LaurentB
15 april 2022, 13:05
Grappig. Gelamineerde accoustische gitaren. Dat mag toch niet van de puristen? En die spuiter zal wel niet zo oud geworden zijn. Nitro lak is nogal vergif. Leuk detail is dat ze ook allemaal een keurig onpraktisch wit overhemdje aan hebben. Moest zeker voor de film.

Ja, over die spuiter was ik ook verbijsterd!