PDA

View Full Version : Vraag over lesmateriaal studie Jazzgitaar conservatorium



Geitekaas
15 maart 2022, 18:58
Lieve mensen,

Als ik kijk naar mijn vak, of mijn vrouws, kan ik makkelijk op de website van de universiteit precies zien welke boeken je te wachten staan als je die opleiding wilt gaan doen. Op een of andere manier is het een groot geheim op een conservatorium. En dat terwijl ik het meer dan 30 jaar geleden zelf heb gedaan.

Wat ik wil weten, is wat je te wachten staat aan speelboekmateriaal voor een studie Jazzgitaar aan het conservatorium. (Nederland of België, maakt niet uit)

In algemene zin solfège, harmonieleer, enz. ben ik niet geïnteresseerd (ook genoeg materiaal voorhanden). Neen, het gaat mij echt om wat een docent met jou gaat doen vanaf dag 1 dat je je bij het instituut aanmeldt.

De shiny websites geven geen duidelijkheid (of zijn nog erger dan een Dove-reclame...). Ik ben gewoon nieuwsgierig! Voor de oudgedienden onder ons: schroom vooral niet om ook bij te dragen. Het is voor mij informatievergaring.

Allen dank voor alle moeite.

Erik de Perik
15 maart 2022, 19:41
Mij staat niet meer bij dan The Real Book, maar wellicht is er iets veranderd?

Geitekaas
16 maart 2022, 13:35
Mij staat niet meer bij dan The Real Book, maar wellicht is er iets veranderd?

Klinkt logisch. Tenslotte speelde ik ook de gehele dag werken van … nou ja, noem ze maar op😎
Maar zaten er dan geen, weet ik het arpeggios, toonladders etc bij?

Erik de Perik
16 maart 2022, 14:19
Real Book is akkoordenschema en melodie, meer niet.
Arpeggios, toonladders etc. leer je can jouw docent en heb je meestal zelf te noteren. Kwintencirkel is handig.

Geitekaas
16 maart 2022, 15:24
Goed verhaal, leuk om te horen. Er zit veel logica in. Dank je wel. Het beste is en blijft tesamen met een goeie docent te werken. Ik hoop nog op reacties van anderen, maar dit is iets wat ik door kan vertellen.
Ik zou willen dat ik iemand in de lijn Gorinchem-Oosterhout-Breda en ook zoiets oost-west wist die zo'n soort docent is. Ik zelf ben klassiek violist/docent. Het is een hele andere wereld en ik ken te weinig mensen. Misschien moet ik deze posting ook bij Lessen gevraagd en aangeboden zetten.
Maar nogmaals, dank!

Erik de Perik
16 maart 2022, 16:11
Ik zal m’n broer eens vragen, hij heeft jazz gestudeerd in Hilversum. Wellicht weet hij iemand bij jou in de buurt.

apekop
16 maart 2022, 17:43
Deze oude boeken worden op Berkley gebruikt onder andere. Wellicht zijn er inmiddels ook nieuwere boeken:
https://www.bol.com/nl/nl/p/a-modern-method-for-guitar/1001004002788645/?Referrer=ADVNLGOO002008O-G-115339922135-S-863665369393-1001004002788645&gclid=CjwKCAjwlcaRBhBYEiwAK341jcXI4CZE3OFmpQGG-k_-p1Rv-zUTXSpckp2Lmu5PsTpY_eTDJbQ-JBoC4-oQAvD_BwE

Erik de Perik
16 maart 2022, 17:56
Je bedoelt Berklee.

Geitekaas
16 maart 2022, 18:05
Nou zeg! Ik heb die bundel toevallig een keer gekocht! Zou een goed totaalpakket zijn. 3 boeken. Zag er goed uit. Maar zoals gezegd, ik ben nieuwsgierig naar de boeken die hier worden gebruikt. Ik wil mij een weg voorstellen die een leerling in gaat. Er zijn veel goede theorie boeken, of techniek met argegioo's enz. Maar welke worden hier gebruikt!
Wel toffe bijdrages allemaal!
Benieuwd naar wat je broer nog kan bijdragen, Erik! Zo'n kringetje rond oosterhout (NB) Mss weet hij zijn 'boekenlijst' nog wel?

Erik de Perik
16 maart 2022, 18:26
Hilversums conservatorium is al weer zo’n 25 jaar geleden gesloten, maar ik kan mij geen boekenlijst herinneren. Ik vraag het morgen.

Geitekaas
16 maart 2022, 18:29
Ik weet het, mijn goede vriend heeft er nog Jazzpiano gedaan, als ik mij niet vergis:-) Ik studeerde toen inmiddels in Utrecht Muziekwetenschappen. Ik ken de Theorethische én de Praktische lijdenswegen van een muzikant:-) HAHA!

apekop
17 maart 2022, 15:43
Nou zeg! Ik heb die bundel toevallig een keer gekocht! Zou een goed totaalpakket zijn. 3 boeken. Zag er goed uit. Maar zoals gezegd, ik ben nieuwsgierig naar de boeken die hier worden gebruikt. Ik wil mij een weg voorstellen die een leerling in gaat. Er zijn veel goede theorie boeken, of techniek met argegioo's enz. Maar welke worden hier gebruikt!
Wel toffe bijdrages allemaal!
Benieuwd naar wat je broer nog kan bijdragen, Erik! Zo'n kringetje rond oosterhout (NB) Mss weet hij zijn 'boekenlijst' nog wel?

Naar mijn mening leer je jazz niet zelf uit een boekje. Maar onder leiding van een goede docent en vooral in de praktijk. Geen idee wat nu echt een goede jazz gitaar methode is tegenwoordig. Ik heb zelf ook conservatorium klassiek gitaar gedaan en daarna nog Muziekwetenschappen in Amsterdam.

Geitekaas
17 maart 2022, 16:09
Hé, leuk! Een Ethno collega:-)
Tja, goede docent. Daar staat alles mee. Buiten mijn nieuwsgierigheid.
Maar die docent, tja, waar dus:-) Ik heb al een draadje geopend hiervoor.

apekop
17 maart 2022, 19:14
Hé, leuk! Een Ethno collega:-)
Tja, goede docent. Daar staat alles mee. Buiten mijn nieuwsgierigheid.
Maar die docent, tja, waar dus:-) Ik heb al een draadje geopend hiervoor.

Ik ken ook geen jazzgitaar docent in die regio. Maar op het Codarts in Rotterdam zitten vast genoeg leerlingen/docenten (of ex-leerlingen) die jou vooruit kunnen helpen. Ik zou daar eens vragen. Of anders wellicht op een muziekschool in de buurt

Erik de Perik
17 maart 2022, 21:08
Jammer van het dubbele topic met haast dezelfde vraag.

Fusion
17 maart 2022, 21:12
https://www.koncon.nl/storage/media/Curriculum-Handbook-BMus-Jazz-21-22-FINALa.pdf

alias
17 maart 2022, 21:20
Jammer van het dubbele topic met haast dezelfde vraag.Is een vraag naar boeken haast hetzelfde als eentje naar een jazzdocent?

Erik de Perik
17 maart 2022, 21:24
https://www.koncon.nl/storage/media/Curriculum-Handbook-BMus-Jazz-21-22-FINALa.pdf

Da's alleen interessant als je daar gaat studeren, maar hoe is het met jouw jazz? Je wilde dat toch in een maandje voor elkaar krijgen?


Is een vraag naar boeken haast hetzelfde als eentje naar een jazzdocent?

Ja, want er zijn niet echt boeken. Jouw docent is jouw methode.

alias
17 maart 2022, 21:30
Gezien het zeer weinige wat ik weet van jazz zou dat best waar kunnen zijn.

Erik de Perik
17 maart 2022, 21:48
Ah dus het heeft allemaal met jou te maken.

alias
17 maart 2022, 22:03
Nee hoor. Het wil nog wel eens dat ik niet aanwezig ben op GN.

Fobo
18 maart 2022, 09:50
...want er zijn niet echt boeken.

Jawel, die zijn er wél, effe goed zoeken. Wel in het Engels en misschien niet allemaal jouw stijl, maar ze zijn er zeker, al dan niet met CD-tje erbij. Op You Tube staan overigens ook onwijs veel filmpjes (ja Erik, dat is wat anders dan boeken...) met jazzgitaristen/-muziek.
Je kunt heel veel zelf doen, alleen dan heb je geen leraar als stok achter de deur.

apekop
18 maart 2022, 10:13
Jawel, die zijn er wél, effe goed zoeken. Wel in het Engels en misschien niet allemaal jouw stijl, maar ze zijn er zeker, al dan niet met CD-tje erbij. Op You Tube staan overigens ook onwijs veel filmpjes (ja Erik, dat is wat anders dan boeken...) met jazzgitaristen/-muziek.
Je kunt heel veel zelf doen, alleen dan heb je geen leraar als stok achter de deur.

Noem even wat goede boeken als je wil. Dan hebben anderen er ook wat aan...

Fobo
18 maart 2022, 16:31
Noem even wat goede boeken als je wil. Dan hebben anderen er ook wat aan...

Goed of niet goed is niet aan mij om daar wat van te vinden (hangt er van af wat je wilt, en op welke manier), maar type 'jazz guitar study books’ in google en je hebt keus te over.
Vileine toontje had overigens niet gehoeven...

Erik de Perik
18 maart 2022, 16:44
Kortom: doe je eigen onderzoek.

Fobo
18 maart 2022, 22:46
Kortom: doe je eigen onderzoek.

Nou, eigenlijk meer van: ik doe de doos voor je open, jij mag zelf kiezen.

Erik de Perik
19 maart 2022, 12:00
Nou, eigenlijk meer van: ik doe de doos voor je open, jij mag zelf kiezen.

Of; welk boek zal ik gaan lezen? Kijk maar in de kast.
Inhoudelijk heb jij dus geen enkele tip.

Fobo
19 maart 2022, 23:44
Of; welk boek zal ik gaan lezen? Kijk maar in de kast.
Inhoudelijk heb jij dus geen enkele tip.
Moeilijk hè Erik, begrijpend lezen....

Erik de Perik
19 maart 2022, 23:49
Moeilijk hè Erik, begrijpend lezen....

Je kunt daar heel interessant en uit de hoogte over doen, maar het blijft gelul.

apekop
20 maart 2022, 00:48
Goed of niet goed is niet aan mij om daar wat van te vinden (hangt er van af wat je wilt, en op welke manier), maar type 'jazz guitar study books’ in google en je hebt keus te over.
Vileine toontje had overigens niet gehoeven...

Jij zei dat ze er wel zijn maar dat je goed moet zoeken. Ik was dan benieuwd wat volgens jou goede boeken zijn. Even op google intypen kan iedereen, maar het is leuker om de ervaringen van anderen te horen. Er zat geen enkel vileine toontje bij overigens...gewoon puur interesse.

Pepe
20 maart 2022, 01:23
Kom op mensen, Mel Bay en Hal Leonard zijn al decennia lang de usual suspects

Mel Bay en Hal L. zijn geen auteur maar uitgever dus er zijn meerdere uitgaves

https://www.stretta-music.com/media/images/194/828194_detail-00.jpg

https://halleonard-coverimages.s3.amazonaws.com/wl/00695359-wl.jpg

Fobo
20 maart 2022, 15:01
Jij zei dat ze er wel zijn maar dat je goed moet zoeken.
Klopt


Ik was dan benieuwd wat volgens jou goede boeken zijn. Even op google intypen kan iedereen, maar het is leuker om de ervaringen van anderen te horen.
Nog ’n keer dan: Ik voel me niet geroepen om jazzboeken te vergelijken en/of beoordelen op kwaliteit. Ik ben daar niet intensief genoeg mee bezig, en daarnaast hangt het er vanaf wat (welke jazz, welke techniek) je wil leren, en hoe je dat wil leren. Wat voor mij prettig werkt kan voor jou waardeloos zijn. Trouwens bij elk product staat (veel objectiever) beschreven wat je ervan kunt verwachten.


Er zat geen enkel vilein toontje bij overigens...gewoon puur interesse.
Oke, verkeerd begrepen dan...

Geitekaas
20 maart 2022, 23:36
Nou mensen,
Dat ontspoort toch weer bijna!
En dat terwijl ik alleen interesse had in welke boeken men op het conservatorium gebruikt…

En nog steeds alleen de Berklee methode gehoord.

Graag weer on-topic als iemand nieuwe info heeft?
Tevens nog steeds op zoek naar een leuke Jazz-Docent voor af en toe eens een leerling die mij erom vraagt?