PDA

View Full Version : Pallisander toets donkerder maken?



telecastermaster
6 maart 2022, 22:30
Guys,

Ik heb een gitaar die een hele lichte pallisander (rosewood) toets heeft en ik zou die graag donkerder willen maken (liefst richting ebbenhout-kleurig). Op The Gear page las ik daarover dat je daar wood wax (houtwas?) voor kunt gebruiken?
Klopt dat? Kun je dat zonder problemen gebruiken?

Kan ik daar b.v. dit voor gebruiken? https://www.destoffeerder.eu/wood-antique-wax.html

Geeft dat trouwens niet af?

Of kun je beits gebruiken?


Thx

Erik de Perik
6 maart 2022, 22:57
Leerverf schijnt goed te werken.

Pepe
7 maart 2022, 00:45
De term waarop je moet zoeken is ebonizing.

superfly
7 maart 2022, 08:05
Je kan een diepzwart goedje maken door wat staalwol in een potje met azijn te doen. Dag of drie laten staan en je hebt een pikzwart smeerseltje. (Ik maak benen topkammen daarmee zwart) Voorkomen dat het doorlekt naar je hals kon wel eens een uitdaging worden, maar dat geldt voor elke “beits”.
toets wel heel goed ontvetten met wasbenzine. (Stewmac verkoopt een soort inkt voor dit doel) Niet elke houtsoort neemt iedere kleurstof even goed op, het blijft een gok.

barno
7 maart 2022, 09:41
Lederverf, idd, ik ebonize er soms een maple toets mee, werkt super

barno
7 maart 2022, 09:42
En nee, geeft niet af, alleen over very long time, je ziet het soms bij ouwe Nationals.

telecastermaster
7 maart 2022, 13:54
Dank heren! Ik heb gelijk een potje lederverf besteld.

Moet je dat met een kwast aanbrengen of inwrijven met een doekje?
Thx.

Woml
7 maart 2022, 14:12
Ik gebruik een velletje keukenpapier, dat doet het prima. Het zal er ook wel op staan wat er aangeraden wordt, als het al iets uitmaakt.

Tupelo
7 maart 2022, 14:27
Schoensmeer toch ? ;)

Stratman70
16 maart 2022, 23:34
Ik gebruik een kwastje en vooral uitkijken dat dit spul (lederverf) niet op evt. bindingmateriaal komt, want het gaat er soms moeilijk af.

JGD
27 maart 2022, 08:26
Dank heren! Ik heb gelijk een potje lederverf besteld.

Moet je dat met een kwast aanbrengen of inwrijven met een doekje?
Thx.

En, hoe is het geworden? Ik ben wel benieuwd!
Ik speel ook met het idee.

Welke lederverf heb je gekocht?

telecastermaster
27 maart 2022, 23:51
Ik heb de spullen in huis maar ik ben er nog niet aan toegekomen.
Dat heeft vooral te maken dat ik een beetje zit met de positiestippen.
Die wil ik niet oververven. Weet iemand hoe dat zit? Moet ik die allemaal stuk voor stuk afplakken?

Ik heb in ieder geval deze verf gekocht. Kwam nog een kwastje bij.
https://www.graffitishop4u.nl/a-57901846/angelus-leerverf-29ml/angelus-leerverf-29ml-dark-brown/

Erik de Perik
28 maart 2022, 00:12
Ik koop altijd andere tasjes en hakjes om het passend te maken.

Dimitri92
28 maart 2022, 10:16
Montys in engeland heeft daar mooi spul voor. Montypresto, doet precies wat jij zoekt :-)

Da Vinci
28 maart 2022, 10:24
Ik heb de spullen in huis maar ik ben er nog niet aan toegekomen.
Dat heeft vooral te maken dat ik een beetje zit met de positiestippen.
Die wil ik niet oververven. Weet iemand hoe dat zit? Moet ik die allemaal stuk voor stuk afplakken?


Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor mogelijke gevolgen van deze uitspraak, maar veeg je het daar niet gewoon vanaf?
Denk me in dat dat spul in het hout trekt maar niet in je stippen.

Erik de Perik
28 maart 2022, 13:28
Montys in engeland heeft daar mooi spul voor. Montypresto, doet precies wat jij zoekt :-)

Er is natuurlijk altijd een duurdere oplossing. Het is Montypresso leerde een maandenlange zoektocht op interweb mij. 😏

Dimitri92
28 maart 2022, 17:31
Zo duur is dat spul toch niet? Of begrijp ik je verkeerd?

Dimitri92
28 maart 2022, 17:33
Oo montypresso, check. Maarre, ik zou dat eerder doen dat leder verf wat ik hier boven lees.. die monty weet wat ie doet denk ik dan ^^’

Erik de Perik
29 maart 2022, 12:15
Zo duur is dat spul toch niet? Of begrijp ik je verkeerd?

Ik vind 20 euro voor een (op het oog) klein blikje kleurwas behoorlijk aan de prijs. Dan moet het nog hierheen komen, geen idee wat dat kost, de site buitelt over zichzelf van geinigheid maar houdt dat geheim, evenals hoeveel er in zo’n blikje zit.

MarkS
29 maart 2022, 13:27
Overpriced schoensmeer wellicht…

Dimitri92
29 maart 2022, 14:01
hahaha, oja dit is gitaarnet, ff vergeten. Montys heeft gitaren van knopfler en gilmour vast gehad, hij weet wat ie doet. Het is natuurlijk wat je definitie van "veel" is, ik vind 20 wel meevallen. Maar hey, ik dacht ik gooi wat in de groep.

Pepe
29 maart 2022, 14:03
Aan de Kiwi methode kleven een paar nadelen
een daarvan is dat het daadwerkelijk kan kleven, :chicken:
sommige mensen zeggen dat het effect niet lang houdt (zie schoenen), dat je vingers er vies van worden (bij sommige niet te zien) en dat er giftige (big surprise) bestanddelen inzitten dus handen wassen voor het neuspeuteren.
Er is iemand die claimt dat motorolie goed werkt, niet bekend is of dat 5w30 of 5w40 is.
En dan is er nog de leer verf variant.

Er zijn speciale producten om je board donkerder te maken maar die zijn prijzig en bovendien staat internet vol met de schoensmeer methode dus dan moet dat wel goed zijn.

Dimitri92
29 maart 2022, 14:08
... en bovendien staat internet vol met de schoensmeer methode dus dan moet dat wel goed zijn.

Famous last words :soinnocent:

MarkS
29 maart 2022, 14:09
hahaha, oja dit is gitaarnet, ff vergeten. Montys heeft gitaren van knopfler en gilmour vast gehad, hij weet wat ie doet. Het is natuurlijk wat je definitie van "veel" is, ik vind 20 wel meevallen. Maar hey, ik dacht ik gooi wat in de groep.

Opmerking over de schoensmeer was gebaseerd op een comment onder de video.
Jeweetwel, internet and hearsay…

MarkS
29 maart 2022, 14:10
Pepe was me voor…