PDA

View Full Version : past preloaded Fender slagplaat op Squier Bullet body?



Nobler
1 maart 2022, 17:12
Weet iemand of een pre-loaded Fender slagplaat past op een Squier Bullet Strat? Voor ik reacties krijg dat dit paarlen voor de zwijnen is zal ik uitleggen waarom ik dit wil weten. Ik ben altijd (zeker 40 jaar) een humbucker-man geweest. Tot ik 5 jaar geleden bij mijn huidige band kwam. We spelen vrij heftige blues. Mijn ES 335 en Fender Deluxe kwamen er niet door. Dus ging ik experimenteren met andere gear die ik had. Ik gebruik nu een Vox AC15, die met zijn Celestion Blue harder kan dan ik nodig heb, en een Mexicaanse ‘Splattercaster’ uit 2004. Ik heb er even aan moeten wennen, maar inmiddels wil ik niet anders meer. De Mexicaan is geen ‘high-end’ Fender, maar het geluid en de bespeelbaarheid bevallen me (na het nodige afstellen) prima. Ik wil nu echter een goede backup die ik ook in de repetitieruimte kan laten. Ik wil daarvoor mijn Squier Bullet strat gebruiken die ik ongeveer net zo lang heb als de Splattercaster. Ik heb de Bullet destijds zorgvuldig uitgekozen toen ik een ‘campinggitaar’ zocht die ik overal zonder risico mee naar toe kon nemen. Hoewel goedkoop zijn de hals en het fretwerk perfect (althans voor mij). De mechanieken, brug, selector, potmeters en inputjack zijn ook prima en houden het al bijna 20 jaar vol. Thuis op de bank, op de camping en elders bevallen de pickups ook prima. Helder en met de juiste strat-quack. Alleen tijdens onze repetities vallen ze door de mand als ik de Bullet gebruik (maar dan ook alleen op dat punt) en daarom durf ik die ook (nog) niet live te gebruiken en is het dus geen geschikte backup. Ik krijg geen lekker randje voor solowerk en kan dat ook niet ‘terugrollen’ tot helder clean voor de begeleiding. Ik vermoed dat er keramische elementen in zullen zitten en dat dat het probleem is.
Na enig onderzoek op internet denk ik dat de beste keus voor andere elementen de Tex Mex-set van Fender is. Ik vermoed dat dat ook in mijn Splattercaster zal zitten of daar zoveel mogelijk op lijkt en dat is precies wat ik wil. Ik denk dan een goede kans te hebben om voor een zo laag mogelijk bedrag een goede en lekker lichte backup te hebben. Het prijsverschil tussen een set pickups en een volledige pre-loaded slagplaat is zo gering dat ik voor dat laatste wil gaan. Ik vraag me alleen af of ik in de problemen kom als ik die op de (dunnere) body van de Bullet wil monteren. Vandaar mijn vraag.

Napoje
1 maart 2022, 17:25
Lijkt me sterk dat dat niet in de hoogte past maar de positie van de schroefgaatjes verschilt bij heel veel types. Dus alleen doen als je dat heel goed nagemeten hebt.

Erik de Perik
1 maart 2022, 17:45
Lijkt me sterk dat dat niet in de hoogte past maar de positie van de schroefgaatjes verschilt bij heel veel types. Dus alleen doen als je dat heel goed nagemeten hebt.

Zolang de slagplaat over de schroefgaatjes heen valt maakt dat toch niet uit?

alias
1 maart 2022, 17:58
Juist door onzichtbare schroefgaatjes onder een slagplaat verlies je heel veel "tone"...

D3nnis
1 maart 2022, 18:03
Juist door onzichtbare schroefgaatjes onder een slagplaat verlies je heel veel "tone"...Valt mee, alleen het karakter verandert een beetje richting thinline :D

Andere gaatjes e.d. zou voor mij overigens wel een reden zijn om juist niet voor pre loaded te kiezen. Waarom gatenkaas maken als dat niet hoeft (gaten boren is net zo veel werk als pickups solderen).

Napoje
1 maart 2022, 18:44
Zolang de slagplaat over de schroefgaatjes heen valt maakt dat toch niet uit?

Ja maar dat gebeurt vaak niet. Er zijn nogal wat verschillende versies.

Napoje
1 maart 2022, 18:46
Pots pickups en switches hebben volgens mij ongeveer dezelfde hoogtematen. Maar zelf met stacked humbuckers moet je nog wegkomen.

Napoje
1 maart 2022, 18:48
Andere optie is een compleet wiring harness te kopen. Hoef je nauwelijks te solderen en ben je vrij in je keus van slagplaat en pu’s

harrie-beton
4 maart 2022, 17:06
jaren terug had ik een koreaanse squier en ik had nog een complete slagplaat liggen met fat50 erin. Het paste wel.
De gitaar knapte er niet van op, je hoorde beter dat het een slechte gitaar was. Met moeite verkocht voor 100 euro.

Napoje
4 maart 2022, 20:29
Koop dus gewoon een harley benton. Dat zal mirjanu ofzo niet leuk vinden maar dan heb je een goede gitaar voor minder dan loaded pickguard.

miyaru
4 maart 2022, 23:47
Koop dus gewoon een harley benton. Dat zal mirjanu ofzo niet leuk vinden maar dan heb je een goede gitaar voor minder dan loaded pickguard.

I could not care less......... but I think you are mistaken me for someone who cares about you.

miyaru
5 maart 2022, 17:47
Nou Natte Pooier, ik bedoel Napoje, kom er maar in.....