PDA

View Full Version : Vervangen reverb



cmug
25 februari 2022, 09:40
Ik heb een Laney Theatre 800 versterker die onderhoud nodig heeft. De eindtrap is inmiddels gerepareerd. Nu blijkt de galm niet te werken. Er zit een galmveer in met een sticker Folded Line type 60. (zie foto)
Primair meet ik 1 Ohm DC en de uitgang is 175 Ohm DC.
Mijn inziens is de ingang van de galm stuk.
Probleem is nu dat ik niet weet welke veer ik moet bestellen. Als ik google kom ik alleen maar info tegen van het merk ACCUTRONICS. Of ik kom advertentie's tegen waar dit merk veer tweedehands wordt aangeboden. Ik wil wel graag nieuwe veer en geen tweede hands uit USA die ik voor vermogen moet laten versturen en dan moet hopen dat aankomst alles nog heel is.

https://i.postimg.cc/q7fhRqZp/IMG-2938.jpg (https://postimg.cc/18H57mQd)

Dirk_Hendrik
25 februari 2022, 11:50
Even checkend omdat het er op lijkt dat dit een geval is waar op voorhand het "moeilijkste deel" als eerste het stempel "deze zal het wel zijn" heeft gekregen.

Als je em aansluit en je geeft er een klap op. Hoor je dan het gedonder van een klap op je reverb spring? Zo ja, dan is de secundaire kant en de pickup versterker heel. Hoor je niets dan is dat niet zo en, met je 175Ohm meting, zou ik verwachten dat dat de pickup versterker het niet doet.

Waarom het bovenstaande? Omdat ik 1ohm aan de driver kant best realistisch vind. Als hij stuk is zou ik em veel eerder hoogohmig verwachten. Heb je ook al geverifieerd dat de reverb driver versterker een uitgangssignaal geeft?

Midwolda
25 februari 2022, 12:35
Oei, flashback (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?176722-Ross-PC5100-galmt-niet)... ben er ook nog niet aan toegekomen om het verder uit te zoeken.

cmug
25 februari 2022, 13:09
Hmm. . . te snelle conclusie van mij. Als ik bijna 1 Ohm meet, denk ik kapot. Ik heb de primaire spoel er uitgehaald en plakband eraf, bekeken. Blijkt dat het een spoel te zijn met zeer dik draad, dus ~1 ohm weerstand klopt gewoon.
Alles weer in elkaar kunnen krijgen. Merk dat de veer wel iets doet, maar zo zwak dat je er niks aan hebt.
Verdenk nu de aansturing van de reverb. Belast komt er weinig uit. Misschien is aanstuur setje torren stuk.
Lastig ik heb geen schema van de versterker. Dus kost veel meer tijd alles uit te zoeken. Dat paartje torren is ook al lastig duo. BD370 en BD371 . Heel obsolet type dat niet op de plank ligt bij ,mijn (uitvoerige) electronica winkel. Kijken of ik equivalent kan vinden.

Heb inmiddels deze website gevonden
https://sound-au.com/articles/reverb.htm
Hier staan veel meer gegevens dus kan ik gerichter meten en checken of het klopt. R in DC is bij mij 0,9 Ohm en dat kan , R out DC is 180 Ohm dat kan ook. Zou input een paar volt moeten meten (bij 6Khz) en out enkele milliVolt.

Dirk_Hendrik
26 februari 2022, 10:48
Heb je haast? :soinnocent: Je bent continue 10 stappen vooruit zonder een degelijke analyse en afronding van de stappen ervoor. Je was al bezig een andere galmveer te vinden voor je met zekerheid had bepaald of de huidige écht dood was en je hebt de driver al doodverklaard voordat je hebt bepaald of de pickup versterker nog in leven is. Jep die BD37x's zijn lastig. Extra reden dus om te checken of ze wel echt stuk zijn voor je naar nieuwe gaat zoeken en om niet, wederom, klakkeloos achte da aanname aan te gaan dat de moeilijkse component wel de oorzaak van het falen zal zijn.

Nogmaals dus, als je een klap op die veer geeft, hoor je dan onweer? Lijkt me een heel gemakkelijke test.

cmug
26 februari 2022, 20:37
Klap op die veer geeft, hoor je dan onweer ?
Ja om je gerust te stellen, inderdaad bewegen van de veer geeft (bescheiden) signaal in de speaker. In dat opzicht werkt het nu weer.
Het setje torren vervangen door moderne versie (BD139 / BD140)
Gaat nu eerst terug naar de muziekkant (ik ben de techneut) en mag die beoordelen of de hoeveelheid galm voor hem OK is , of dat hij meer effect wil. In dat 2e geval moet ik nog meer uren puzzelwerk verrichten.
Dank voor alle tips zover.

Erik de Perik
26 februari 2022, 22:40
Mwah.... techneut....? Jouw topic heet "Vervangen reverb" en je vliegt het probleem totaal verkeerd aan.

cluseau
27 februari 2022, 10:26
Klap op die veer geeft, hoor je dan onweer ?
Ja om je gerust te stellen, inderdaad bewegen van de veer geeft (bescheiden) signaal in de speaker. In dat opzicht werkt het nu weer.

Je schijnt met weiniggenoegen te nemen. Als je een klap op de veer geeft moet dat de kast uit knallen. Magere diagnose. Door gelijk al van de veer uit te gaan vind ik ook een misser, bij weinig werking ga je het zoeken in sturing of recovery van het signaal. Als ik lees dar je een matige reactie hebt als je op de veer timmrt lijkt me daar al een probleem te zitten. Er s een heel simpele methode om dat te diagnostiseren.

Dan het verhaal over lastige transistor type's. Kan ik met mn pet niet bij, dit zijn eenvoudige eindtrapjes waar je zoeat alles in kan zetten zolang het fysiek past of is aan te passen.

De klant laten oordelen?
Wie is hier nou de tech?

cmug
1 maart 2022, 22:33
De versterker werkt weer betrouwbaar.
De 'klant' was super tevreden! Dus laten we de discussie sluiten.

Erik de Perik
1 maart 2022, 22:48
Ah oké..... per ongeluk raak geschoten...?? :soinnocent:

cmug
4 maart 2022, 23:23
Neen niet per ongeluk raak geschoten. Ik heb ~4 decennia ervaring met reparatie's van (buizen) versterkers.
Overigens kreeg ik ongevraagd niet 1 fles wijn, maar 2 flessen van een (zeer) goede kwaliteit vandaag, waarvan ik nu 1 net ontkurkt hebt.
Deel van succes is ervaringen delen, en samen denken over oplossingen. Dus bedankt voor elke suggestie die mij aan het denken zet en de analyse en oplossing scherper zet.
Ik werk niet dagelijks aan versterkers, en elke opdracht is vrij uniek, ik maak geen uniforme productie als Pro. Dat maakt het leuk voor mij problemen op te lossen.

Erik de Perik
5 maart 2022, 00:58
En..... wat was de oplossing?

Erik de Perik
28 maart 2022, 20:07
Neen niet per ongeluk raak geschoten. Ik heb ~4 decennia ervaring met reparatie's van (buizen) versterkers.
Overigens kreeg ik ongevraagd niet 1 fles wijn, maar 2 flessen van een (zeer) goede kwaliteit vandaag, waarvan ik nu 1 net ontkurkt hebt.
Deel van succes is ervaringen delen, en samen denken over oplossingen. Dus bedankt voor elke suggestie die mij aan het denken zet en de analyse en oplossing scherper zet.
Ik werk niet dagelijks aan versterkers, en elke opdracht is vrij uniek, ik maak geen uniforme productie als Pro. Dat maakt het leuk voor mij problemen op te lossen.

En..... wat was de oplossing?

cluseau
10 april 2022, 18:13
En..... wat was de oplossing?
Daar zal je waarschijnlijk nog wel even op moeten wachten, als troost een soortgelijk verhaal.

Lab 9 geeft geen reverb effect. Klant heeft een neef die weer een nicht heeft bij de ptt. Is technisch aangelegd en zal wel eens ff kijken. Blijkt dat te liggen aan de veerunit, althans zo stond dat op internet. Na onderzoek bleken de draadjes nogal gammel dus daar moest een versteviging voor gemaakt worden. Aangezien de nicht op dit gebied ver gevorderd was is de kitspuit erbij gehaald teneinde dit zaakje eens flink roadproef te maken. Dat de pickup spoel was losgetrokken maakt niet zo uit schijnbaar.

https://i.imgur.com/GA0p8ig.jpg

Eenmaal op de werkbank werd al snel duidelijk dat de tank ritueel gerecycled gaat worden. Beide spoelen zijn inmiddels heen gegaan en aangezien een nieuwe tank nog geen 50 euri kost wordt deze besteld. Maar eerst eens naar de werkelijke oorzaak zoeken wat wil zeggen "voor deze tech aan de slag ging was er toen wel sturing en een recovery aanwezig?" De weergave kant werkt in ieder geval maar sturing is er niet. De stuur amp is naar de klote en heeft de aanstuur spoel in de tank gefrituurd. Hoe krijgt men dat toch voor elkaar, beide spoelen verkloot.

Gaan we naar de sturing kijken blijkt deze uit een transistor eindtrapje te bestaan. Bij controle van de instel spanningen schoot ik per ongeluk raak bij een van de drivertjes waardoor de eindtrap een DC output had van -15V en daar wordt spoeltje niet vrolijk van heh.

https://i.imgur.com/ToC53l6.jpg

En de mechanische uitvoering van bovenstaand schema.

https://i.imgur.com/lJu5frS.jpg

Na herstel van de aansturing en plaatsing van een nieuwe veerunit was een bak galm mijn deel.

Veel hulp heb ik er niet bij gehad en heb overal alleen over moeten nadenken. Hier dus geen scherpe analyse of ervaring delen. Waarschijnlijk is de klant wel tevreden maar voor het geval dat heb ik mezelf vast een fles rum cadeau gedaan.

https://i.imgur.com/1Pty5oV.jpg

AoDf
10 april 2022, 19:31
Mooi Frans. Altijd mooi om te zien, mensen met passie, kennis en die ook echt wat kunnen met handen.

Erik de Perik
11 april 2022, 08:47
Mooi gemaakt Frans, daar leren we nog eens wat van!

Ik heb bij cmug het idee dat hij zich vergist heeft in de eerste letter van z'n artiestennaam. :soinnocent:

cluseau
11 april 2022, 09:13
Manne, bedankt voor de opsteker maar daar was het me niet om te doen. Normaal gesproken plaats ik dit soort klusjes niet maar hoop een statement te maken naar hen die dat wel doen. MAAK JE VERHAAL DAN OOK AF, zeker als daar twee keer om gevraagd wordt en vooral, spreek niet in raadselen, blijf nuchter en geef toe als je er geen klote van begrijpt. Dat is echt geen schande en wordt je niet op afgerekend. Wel op hoog van de toren blazen en doen alsof je de baan van de maanlander hebt berekend. Blijf wie je bent en wees eerlijk in je verhaal. Ik hoop dat jullie ook zonder [sarcasm modus] de juiste toon er uit kunnen filteren.

Dirk_Hendrik
11 april 2022, 15:20
Hoe krijgt men dat toch voor elkaar, beide spoelen verkloot.



Driver heeft input spoel gefrituurd. Veer doet het niet. PTT nicht heeft voor de zekerheid even gekeken of veer niet verkeerd om was aangesloten. Output spoel ook gefrituurd.

cluseau
11 april 2022, 16:00
Output spoel ook gefrituurd.
Logische gedachte maar heb daar twijfel over. Output spoel heeft een ohmse waarde van pak m beet 200 ohm. Op 15V is max 7.5 mA. Tja, draad is dunner dan een haar en staat niet in mijn koperdraad tabel. :seriousf:

Draadjes waren gewoon uit de spoel gerukt hoor dus omdraaien had niet veel zin. Verhaaltje was duidelijk en alleen ter opvrolijking van ErikdePerik die met smart op zijn antwoord zat te wachten.

Erik de Perik
11 april 2022, 16:53
Het is erg irritant wanneer iemand een vraag stelt, antwoorden krijgt en dan niets meer van zich laat horen. Deze was gelukkig wel erg bescheiden, dat scheelt dan weer.

cluseau
11 april 2022, 16:56
Deze was gelukkig wel erg bescheiden, dat scheelt dan weer.
Maar....maaar.....dat maakt het juist zo vermakelijk :hide:

Erik de Perik
11 april 2022, 17:39
Da's goud ja :seriousf:

Dirk_Hendrik
12 april 2022, 19:48
Draadjes waren gewoon uit de spoel gerukt hoor dus omdraaien had niet veel zin. Verhaaltje was duidelijk en alleen ter opvrolijking van ErikdePerik die met smart op zijn antwoord zat te wachten.


Erik zal het wss niet geloven maar ik was het in dit geval met em eens. Evenals met je comment in post 17. Niets zo storend als een topic waar de TS ineens wegblijft. En nog aantekenend dat de TS potentieel z'n vervanging voor z'm, onterecht doodverklaarde, galmveer ook gewoon bij tools4tones in nijmegen had kunnen halen.... als hij wijs zou kunnen worden uit de verschillende types.

Erik de Perik
12 april 2022, 19:52
Oh zo kleinzerig ben ik niet. Niet eens als bandenhandelaar..... :seriousf: