PDA

View Full Version : Gitaar over studio monitoren



cannondale_01
21 februari 2022, 22:21
Zoals gezegd wil ik mijn gitaar sound over mijn studiomonitoren spelen. Ik heb nu een cheap powered audio setje aan de mackie hangen. Dat gaat op laag volume goed. Maar op iets hoger volume haken ze af. Welke monitoren zouden voldoen. Ik had al een tijdje smoel op Adam A3x. Maar ik weet echt niet of dat een geschikte monitor is. Die maat is perfect maar zou iets groter mogen zijn. Ik heb wel front ported nodig.
Nogmaals…. Het gaat me niet om afmixen maar louter om mijn gitaarsound eruit te laten komen. En ja ook met iets hoger volume en met zang erbij ( tijdens opnemen)
Waar moet ik op letten of kan iemand een suggestie doen ? Budget ehhhhh max 500

Thx
Luut

duckman
21 februari 2022, 23:42
ik zelf had voor dit doeleinde een setje KRK R6, werkte prima en zijn 2de hands niet zo duur. Nu gebruik ik Ik Multimedia MTM ,die zijn wel beter maar kosten ook meer. De meeste studio monitors voor thuis zijn tegenwoordig wel ok. Anders ga je op zoek naar bijv. een Electro-Voice M-12G?




Zoals gezegd wil ik mijn gitaar sound over mijn studiomonitoren spelen. Ik heb nu een cheap powered audio setje aan de mackie hangen. Dat gaat op laag volume goed. Maar op iets hoger volume haken ze af. Welke monitoren zouden voldoen. Ik had al een tijdje smoel op Adam A3x. Maar ik weet echt niet of dat een geschikte monitor is. Die maat is perfect maar zou iets groter mogen zijn. Ik heb wel front ported nodig.
Nogmaals…. Het gaat me niet om afmixen maar louter om mijn gitaarsound eruit te laten komen. En ja ook met iets hoger volume en met zang erbij ( tijdens opnemen)
Waar moet ik op letten of kan iemand een suggestie doen ? Budget ehhhhh max 500

Thx
Luut

Midwolda
22 februari 2022, 10:51
Doe ik met een setje Behringer MS40.
Twee ingangen achterop, twee volumeknoppen voorop (plus bass en treble).
Ingang 1 = pc, ingang 2 = gitaar over een ME-50.
Werkt ideaal voor mijn gepiel over backingtracks.
En volume... ach, ik zit er een metertje (of twee) voor dus ze gaan hard genoeg.

cannondale_01
22 februari 2022, 13:30
Dank dank,
Ik vergat 1 dingetje. Volume heb je helemaal gelijk in. Staat nooit snoeihard.

Eigenlijk is de gain die mijn huidige speakers de das omdoen.
Clean kan ie hard, overstuud niet.

Moet ik naar frequentie gebied kijken?
Ik vind ut lastig. De keuze is reuze zo ook de prijsrange.

Erik de Perik
22 februari 2022, 13:34
Waar bestaat jouw gitaargeluid verder uit, versterker, modeling…?

cannondale_01
22 februari 2022, 14:18
Zo flexibel als een emmer snot.
Mesa F50. Line out de Mackie in.
Mesa Mark V:35 direct out de mackie in.
Line6 pod de Mackie in (nu nog. Komt een Helix Boss of Fractal ).

Soms gitaar direct de Mackie in. Meestal met humbuckers. Soms accoustic.

Senheiser direct de Mackie in.
Windows computer de mackie in.

Erik de Perik
22 februari 2022, 15:15
Dan moet je daar wel wat mee kunnen. Zal aan de speakers liggen. Ik gebruik zelf de Behringer 2031 monitors. Heel bruikbaar, goed geluid en voldoende power.

guitarkid2
22 februari 2022, 16:22
Jbl 308
Yammy hs7
Adam tv serie
Net even wat meer vermogen en grotere waffers voor wat meer bas en headroom
Want adam heeft een wat aparte manier woofer diameter berekenen
Dus die 3 x...... ?

Erik de Perik
22 februari 2022, 16:42
Hebben alledrie minder power en een kleinere woofer dan die Behringers. Ze zijn wel duurder.

D3nnis
22 februari 2022, 18:09
Clean kan ie hard, overstuud niet.

Hoe zou dit nou zitten?
Overstuurd is (meestal?) ook meer compressie, dus minder pieken die kunnen "krassen"?

Ik had eigenlijk verwacht dat je dat clean eerder zou merken als iets staat te clippen dan met vervorming.



Hebben alledrie minder power en een kleinere woofer dan die Behringers. Ze zijn wel duurder.
Dit klinkt als de "Amerikaanse" benadering.
Meer vermogen = beter.
Groter = beter.

In ieder geval een echte man :D

Erik de Perik
22 februari 2022, 19:37
Hoe zou dit nou zitten?
Overstuurd is (meestal?) ook meer compressie, dus minder pieken die kunnen "krassen"?

Ik had eigenlijk verwacht dat je dat clean eerder zou merken als iets staat te clippen dan met vervorming.



Dit klinkt als de "Amerikaanse" benadering.
Meer vermogen = beter.
Groter = beter.

In ieder geval een echte man :D

Da's niet mijn redenatie, ik reageerde op de 'gouden tip' van GK2


Jbl 308
Yammy hs7
Adam tv serie
Net even wat meer vermogen en grotere waffers voor wat meer bas en headroom
Want adam heeft een wat aparte manier woofer diameter berekenen
Dus die 3 x...... ?

D3nnis
22 februari 2022, 21:25
Ah, ok, dat had ik niet door.

Die Yamaha's vind ik wel een leuke tip.
Als ik nu rond de €500,- uit wilde geven voor e.v. set studiomonitoren dan denk ik dat het een setje yamaha HS8 werd. Ik heb daar meer mee dan met KRK.
Gek eigenlijk, voor iets dat eea "eerlijk" zouden moeten weergeven zit er toch wel veel verschil in.

Sjtevel
23 februari 2022, 08:58
Die A3X’s zijn prima voor je doel hoor. Heb ze zelf een hele tijd gehad (nu A5X). Wellicht zijn Kali LP-6’s een optie? Front ported en hele nette monitoren voor het geld.

harrie-beton
28 februari 2022, 12:49
Iedere monitor is geschikt, let er wel op dat je met het laag uitkijkt. Veel monitoren zijn helder en weinig boomerig maar komen niet zo diep en voordat je het doorhebt zit er teveel laag in de gitaar. Daar zijn low pass filters weer voor natuurlijk.

munkie
28 februari 2022, 14:28
Bij mij eenvoudige KRK Rokit 6 monitors. Ok wel met een Kemper ervoor, dat scheelt ;) Iso acoustics stands, vrij duur maar scheelt in wollig laag.

miyaru
28 februari 2022, 15:10
Bij mij eenvoudige KRK Rokit 6 monitors. Ok wel met een Kemper ervoor, dat scheelt ;) Iso acoustics stands, vrij duur maar scheelt in wollig laag.

Ik heb mijn Presonus Eris E8 monitoren ook op ISO Acoustics staan, scheelt echt enorm om strak laag te hebben. Had ze eerst op foam van Auralex staan, maar de ISO Acoustics zijn echt veel beter!

De Presonus monitoren zijn ook een cost-effective oplossing voor knappe monitoren.

cannondale_01
2 maart 2022, 19:26
Dames, Heren ook. Dank dank voor zover.
Ik ben er nog niet uit. Ik had me eigenlijk vastgepind op die Adam a3x. Ben er achter dat het veeeel duurder kan maar zeker ook veeeeel goedkoper.

Maar er zijn veel meer mogelijkheden (en ook niet)

Die Yamaha sprak me aan. Echter is die niet front-ported. Das een absolute must. Er zit ongeveer 10cm tussen achterzijde box en muur. Een andere reden is dat die, weet ik veel hoe ik het moet noemen, het geluid niet ‘kleurt’.
In tegenstelling tot de KRK’s (internet wijsheid ☺️)
Over Behringer lees ik ook goede dingen.
Dusss staat nog geheel open allemaal.
Ik ben nu gefragmenteerd een het zoeken. Dan blijft er vanzelf wel iets ‘plakken’.

Nog ff teug komen op de opmerking over het clippen bij clean. Dat heb ik eens goed beluisterd. Nope… valt me niet op. Probleem zit echt bij meer gain. Lijkt wel of de woofer gaat zwabberen. Wellicht heeft dat te maken dat dit echt een audio setje is. Sony van 30 jaar oud 👌🏿

Nog ff een vraagje over die iso-accoustics?
De puks of het frame? Ik gebruik nu een puk, merk?? Maar heb ik vooral om het contact met het buro te ontkoppelen.Die frames lijken me handig om de speakers te kunnen richten.

Kortom. Wordt vervolgd.

cannondale_01
2 maart 2022, 19:56
Overigens… Ik zie net op een officiële Yamaha leaflet een foto van een setje HS5 aan de muur gemonteerd met een afstand van nog geen 10cm. ???? Hoe zit dit?
Suggereert dat ik helemaal geen front ported nodig heb.

cannondale_01
2 maart 2022, 19:58
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT_tucRLjZm_sqT89z6xPyMPYSWaZNHu qK0Gw&usqp=CAU

miyaru
2 maart 2022, 20:10
Beter wel frontported op zo'n afstand.

Mijn Presonus monitors zijn wel frontported, heb ik ook gekozen om deze reden......

miyaru
2 maart 2022, 20:14
Ik heb de frames, weet zelf niet hoe de pucks van ISO Acoustics werken. De frames werken perfect om zowel te richten alswel te ontkoppellen.

Erik de Perik
10 maart 2022, 06:56
Momenteel zijn near field monitors in de aanbieding bij https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR

cannondale_01
10 maart 2022, 19:19
Thx voor de tip.

Ik ben bijna voorzien. Heb toch een setje adam a3x gekocht. En waarom niet een andere set? Omdat dit in mijn kop zat en heb serieus andere opties bekeken maar kwam steeds op de adam’s uit.
Ben echt heel benieuwd hoe dat uitpakt. ( neeee niet letterlijk ☺️)

Sjtevel
14 maart 2022, 16:51
Veel plezier ermee. Die adams zijn fijne speakertjes hoor!