PDA

View Full Version : Advies gevraagd: semi-akoestische nylon snarige cross-over met cutaway gezocht



Speeddemon
20 februari 2022, 14:10
Ik ben me aan het oriënteren voor een semi-akoestische nylon snarige cross-over met cutaway,
budget richtprijs 500-800 euro en hoop dat mensen me hier misschien wat mee kunnen helpen.

Achtergrond; speel bijna 30 jaar gitaar, maar voornamelijk elektrisch.
Heb al een leuke semi-akoestische western gitaar; Crafter GAE-36. Gekozen omdat ie akoestisch al heel goed klonk. Wel recent de fout gemaakt om te dunne en te heldere snaren erop te leggen; een setje D'Addario 85/15 in 0.10-0.47. Er lag voorheen een set 0.12-0.53 op. Ik vermoed dat de volgende set 0.11-0.52 (Custom Light) Phosphor Bronze wordt...
https://craftereurope.com/imgbase/base/dnt9771134.jpg

Paar jaar geleden kwam daar een mooie vintage flamenco blanca gitaar bij, een Antonio Sanchez 1027F uit '92. (foto van het web. Heb niet zo'n suf interieur. :seriousf: )
https://thumbs.worthpoint.com/zoom/images4/360/1114/27/antonio-sanchez-1027-flamenco-guitar_360_61f5223eb34c2f579ee2fa20f6017a95.jpg

Gezien die specificaties wel een beetje verwend; niks gelamineerd, ebben toets, etc.
Door die nieuwe ervaring met nylon-snaren jeukt het wat meer en zoek ik een beetje de brug tussen mijn 2 (semi)akoestische gitaren.

Waar zoek ik naar?
-Een gitaar die akoestisch al goed/geweldig klinkt, dus 't gros van de Yamaha's in mijn budget valt af.;)
Iets met een natuurlijke warme edoch gedefinieerde klank.
-Topkambreedte ergens rond de 45mm-48mm. De Crafter zit op 42 en de A.S. op 52mm, dus daartussen met een lichte hang richting het klassiekere. Evt. 50mm.
-Minimaal 19 frets.
-Cutaway; ben van huis uit toch echt een elektrisch (rock/metal)gitarist en priegel ook graag hoog. Hoe mooi die Antonio Sanchez ook klinkt, Mercyful Fate's "Into the Coven" intro lukt er niet op.:soinnocent:
-lichte voorkeur voor toets met een radius (12" tot 16").
-lichte voorkeur voor aanhechting bij 14e fret; dit heeft m'n Crafter ook en speelt voor mij fijn.
-Qua body dikte; hoeft niet per se een thinline te zijn, maar groter/dikker dan die Grand Auditorium (100-127mm) hoeft ook weer niet.

Om een idee te geven, ik heb mijn oog al laten vallen op diverse modellen van Ortega en Cordoba, zoals de Fusion 12, Fusion 14 (https://www.bax-shop.nl/elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar/cordoba-fusion-14-maple-elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar), Fusion Concert, Fusion Orchestra (https://www.bax-shop.nl/elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar/cordoba-gk-studio-limited-ziricote-elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar), C7-CE (https://www.thomann.de/nl/cordoba_c7_ce.htm), Striped Suite C/E (https://www.bax-shop.nl/elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar/ortega-striped-suite-c-e) en ben benieuwd naar ervaringen, tips, etc.

Speeddemon
27 februari 2022, 14:14
niemand? :dontgeti:

miyaru
27 februari 2022, 17:25
Wat jij omschrijft heb ik zelf nog nooit gezien of (van) gehoord...... Laat staan dat ik je hiermee kan helpen. Ja het is triest geworden hier op het forum.....

Speeddemon
27 februari 2022, 17:45
Wat jij omschrijft heb ik zelf nog nooit gezien of (van) gehoord...... Laat staan dat ik je hiermee kan helpen. Ja het is triest geworden hier op het forum.....

Er zijn toch ondertussen best wel een aantal gitaren die in dit niche-segment(je) vallen. Maar goed, blijkbaar zijn de mensen dan hier óf steelstring spelers of klassiek/flamenco spelers, zonder iets er tussen.

Ik had de vraag ook al weggelegd bij een winkel, die kwamen er mee terug dat ik de Ortega Striped Suite en een Yamaha NTX 3N moest vergeten, aangezien ze beiden een flink hoge actie hadden, die meer bedoeld was voor klassieke gitaristen.
Ik neig momenteel het meest naar 2 modellen van de Cordoba Fusion series; de Fusion Orchestra CE (ceder top, rosewood sides/back) en de Fusion Maple 14 (spruce top, maple sides/back).
Voor de rest redelijk vergelijkbare specs en prijs, maar klanktechnisch dus wel verschillend.

Erik de Perik
27 februari 2022, 18:16
niemand? :dontgeti:

Ik weet hier echt helemaal niets van. Tweemaal op z'n ding (kort) gespeeld en dat was een Gibson Chet Atkins die akoestisch weinig brengt.

Plant
27 februari 2022, 18:37
Ik meen me te herinneren dat Alhambra zgn. 'crossover' gitaren heeft, nylonsnarig met radius toets en nog wat aanpassingen.

Woml
28 februari 2022, 10:08
Ik heb er een, maar dat is een staaltje huisvlijt. Nylonsnarig, topkam 48 mm., toetsradius 14", aansluiting op XIV, 20 frets, cutaway, body 95 mm. diep. Akoestisch, maar met piëzo-strip onder de brug, en een intern microfoontje dat je er bij kunt mengen.
Vink, vink, vink, vink, vink, vink, vink. Ik weet alleen nooit te beoordelen of iets een gewèèèldige klank heeft, warm edoch gedefinieerd of anderszins.

https://imagizer.imageshack.com/img921/9428/s6wTKs.jpg

Maar goed, hier heb je verder ook niks aan, want hij is van mij, en er is geen tweede van :p

Fobo
28 februari 2022, 15:46
Ik neig momenteel het meest naar 2 modellen van de Cordoba Fusion series; de Fusion Orchestra CE (ceder top, rosewood sides/back) en de Fusion Maple 14 (spruce top, maple sides/back).
Voor de rest redelijk vergelijkbare specs en prijs, maar klanktechnisch dus wel verschillend.
Als de specs en prijs redelijk met elkaar overeenkomen, jouw smaak zijn dan wel anderszins aan jouw voorwaarden voldoen, dan rest jou toch niets anders dan ze uitgebreid te proberen en de beslissing aan je eigen oren over te laten?
Je wensenpakket is al dusdanig dichtgetimmerd dat ervaringen/meningen van anderen daarbij al niet meer van belang lijken te zijn.

Speeddemon
28 februari 2022, 17:42
Je wensenpakket is al dusdanig dichtgetimmerd dat ervaringen/meningen van anderen daarbij al niet meer van belang lijken te zijn.
Juist wel. En zeker aangezien bijna geen enkele winkel meerdere van dit soort types tegelijkertijd op voorraad heeft, dus is zelf testen al en stuk moeilijker. Vandaar dat ik naar ervaringen van anderen vraag.

Midwolda
28 februari 2022, 21:40
Ooit, voor een eenmalig projectje, zo'n crossover "nodig" gehad en een Ibanez GA6CE van Marktplaats geplukt. Niet duur, China, maar Ibanez en het deed wat het moest doen dus alla.

Wat mij opviel:
- een toetsbreedte van 45mm speelt echt heel lekker
- een thinline levert echt in op akoestische kwaliteit t.o.v. een klassieke gitaar
- het geluid wordt opgenomen met een piezo onder de brug, klinkt niet slecht maar kan veel beter, natuurlijker, misschien iets zoeken met zo'n combinatie van piezo onder de brug en een microfoon in de klankkast?
- zorg dat de batterij vol is

Veel meer heb ik er ook niet over te zeggen, project klaar, gitaar opgeborgen.
'k Zal 'm weer eens pakken want zoals gezegd, het speelt wel fijn.

Speeddemon
28 februari 2022, 22:24
- een thinline levert echt in op akoestische kwaliteit t.o.v. een klassieke gitaar
- het geluid wordt opgenomen met een piezo onder de brug, klinkt niet slecht maar kan veel beter, natuurlijker, misschien iets zoeken met zo'n combinatie van piezo onder de brug en een microfoon in de klankkast?

Goeie punten idd, en ik kijk ook wel naar gitaren met een dikte van rond de 90-100mm, dus niet echt thinline.
Was mede de reden dat ik een hoop Yamaha's al terzijde liet, die een dikte van rond de 75-80mm hadden.
En ik heb ook al een voorkeur voor de versies met een Fishman Clasica Blend of Presys Blend, waar ook een microfoon bij zit. Die pure piezo-sound vind ik ook niks.

Al DiMeola's sound hier is een goed voorbeeld van wat ik 'meh' vind in vergelijking met de andere 2 grootheden:

https://www.youtube.com/watch?v=ADwfyxpriAM

denis.hermans
3 maart 2022, 21:51
https://www.theguitarbar.be/product/cordoba-fusion-12-spruce-ea/

Deze ?

denis.hermans
3 maart 2022, 22:00
Oh ja, je had die zelf al vernoemd : excuses !

Buzz
7 maart 2022, 22:39
Je kunt ook eens de Furch GnC2 overwegen. Klinken geweldig, wel ietsje duurder

Speeddemon
8 maart 2022, 19:55
Je kunt ook eens de Furch GnC2 overwegen. Klinken geweldig, wel ietsje duurder
Bedankt voor het idee.
Zijn minimalistische stijl spreekt me zeker aan,
de 44mm topkam is misschien wat erg dicht bij m'n 43mm steelstring, maar daarnaast...
2 dingetjes:
1) hij heeft geen elektronica. De versies mét zijn nóg een stuk duurder, en effectief 2x m'n budget.
2) klankmatig, afgaande op de ge-mic-te samples van Thomann vind ik 'm eerlijk gezegd niet per se beter klinken dan de Cordoba Fusion Orchestra CE.

Luister die Bossa sample maar eens:
Furch: https://www.thomann.de/nl/furch_gnc2_cw_grand_nylon.htm
Cordoba: https://www.thomann.de/nl/cordoba_fusion_orchestra_ce_cedar.htm

De andere samples zijn moeilijker te A/B-en, want de gespeelde partijen zijn verschillend, maar ik hoor wel dat die Furch lekker klinkt...alleen tja, incl. electronics...ruim 1400 euro... :hide:

Speeddemon
14 maart 2022, 22:48
Update:
het is de Cordoba Fusion Orchestra CE geworden. :cheerup:

https://www.cordobaguitars.com/wp-content/uploads/2017/10/Orchestra-CE-CD_Main_1.png

Erik de Perik
14 maart 2022, 23:04
Wat is dat nou weer voor kutgitaar.....????

Gefeliciteerd man :crazyhappy:

Fobo
15 maart 2022, 09:36
Felicitades & happy playing!
Moet zeggen dat ik het wél een schep geld vind om te investeren als “...beetje de brug tussen mijn 2 (semi)akoestische gitaren...”
Maar jij bent er blij mee dusss...

miyaru
15 maart 2022, 12:29
Van harte gefeliciteerd met jouw nieuwe gitaros, muchas plezier ermee!!!!

Speeddemon
15 maart 2022, 20:14
Dank u! Behalve de sneer van Erik. :soinnocent:;)


Felicitades & happy playing!
Moet zeggen dat ik het wél een schep geld vind om te investeren als “...beetje de brug tussen mijn 2 (semi)akoestische gitaren...”
Maar jij bent er blij mee dusss...
Ja en nee.
Kijk, ik zat met een aantal wensen cq. eisen en zo bezien was dit nog één van de meest betaalbare opties.
Zoek maar eens bij Thomann op
-cutaway
-electronica
-topkam 45-48mm
-ebben toets

en zeker als je dan ook nog cederhouten top als optie kiest...

Dan is de Fusion serie van Cordoba zelfs de meest betaalbare, en een Alhambra (die wat mindere recensies krijgt) van 1 mille daargelaten, zijn de volgende stappen gelijk 2x zo duur (zoals die Furch) en meer.
Over de Taylor nylonsnarigen lees je ook vaak dat zelfs Taylor zelf toegeeft dat nylon strings bij hen een 'afterthought' zijn.

Ik wilde de optie open houden om er mee te kunnen optreden (vandaar de electronica), maar voor thuis en opnames, moest het ook akoestisch lekker klinken, dus een hoop thinlines vielen ook af.

Kijk, die flamenca blanca heeft mijn interesse in nylonsnarig spelen extra aangewakkerd, maar als electrisch gitarist van origine, is zo'n platte toets met een 52mm brede topkam af en toe erg aanpoten. Naast het feit dat je boven de 12e fret effectief geen upper-fret access hebt.
Al die zaken worden nu getackled. :cheerup:

denis.hermans
15 maart 2022, 23:16
Gefeliciteerd ! Ik heb zelf- mede door dit topic- vorige week de cordoba fusion 12 met spruce top (natural) gekocht.

Speeddemon
16 maart 2022, 10:29
Denis, gefeliciteerd! Hoe vind je die? En heeft ie ook de Fishman Presys Blend of een ander type? Qua prijs was ie sowieso erg scherp.

denis.hermans
16 maart 2022, 18:08
Bedankt ;-). Ik heb eigenlijk geen ervaring met Nylon gitaren en dus geen echt referentiepunt. Ik kan alleen maar zeggen dat de gitaar me erg goed bevalt. De hals is voor mij zeer aangenaam en de klank vind ik ook erg aangenaam. De versterking gebeurt door een Fisher Presys maar ik denk dan zonder "blend" want enkel piezo. Er is geen blend knop tussen mic en piezo. Nu voor een nylon gitaar stoort me dat blijkbaar niet. Ik gebruik de gitaar vooral voor wat basic fingerpicking in combinatie met zang. Op een of andere manier lukte fingerpicking voor mij nooit echt goed op een steelstring. Nu wel. Ik ben dus blij. ;-)

Luca P
20 maart 2022, 10:11
Ik weet hier echt helemaal niets van. Tweemaal op z'n ding (kort) gespeeld en dat was een Gibson Chet Atkins die akoestisch weinig brengt.

Dat model is een solid body. Weegt dus net zo veel als een Les Paul. Speeddemon doelt op zoiets als een
https://www.bax-shop.nl/elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar/cordoba-fusion-14-maple-elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar

Lijkt me ook wel wat.

Luca P
20 maart 2022, 10:15
ohhh..je hebt er al één gekocht....:seriousf:

Speeddemon
20 maart 2022, 16:53
ohhh..je hebt er al één gekocht....:seriousf:

idd ja ;).
Die Fusion 14 Maple leek me ook wel wat, maar op Thomann kun je mic'd en piezo-sounds vergelijken en daar vond ik die Maple variant te dun en nasaal klinken, en daarmee ook dichter bij de fellere Flamenco-sound, waarvoor ik al een gitaar heb.
Hij heeft net zoals m'n Flamenca blanca ook een sparren top. De Orchestra CE (met cederhouten top) viel me op (na eerder de C7-CE gehoord te hebben) als veel voller. Ook op Youtube had een Italiaanse gitarist een mooi vergelijkje met een GK Studio Negra van Cordoba... er ontstond zodoende wel een aardig beeld van wat ik kon verwachten en hij stelt in het echt ook niet teleur.

Tupelo
27 maart 2022, 20:39
Ik moet eens gaan neuzen.
Zie zoiets ook wel zitten, een crossover, maar voorkeur gaat wel uit naar iets all solid.
En versterking is dan weer geen must.
Die Furch zou voor mij misschien wel aardig zijn.

Erik de Perik
27 maart 2022, 21:23
Dat model is een solid body. Weegt dus net zo veel als een Les Paul. Speeddemon doelt op zoiets als een
https://www.bax-shop.nl/elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar/cordoba-fusion-14-maple-elektrisch-akoestische-klassieke-gitaar

Lijkt me ook wel wat.

Een LP weegt echt wel meer, zo'n Chet Atkins zit op 3,5 kg. Logisch want geen zware hardware en pups.


Ohja...... en hij heeft er al een gekocht :soinnocent:

Tupelo
27 maart 2022, 21:25
Kaap ik 'm.
Ik ga niet over één nacht ijs.
Eerdaags eens TFOA bezoeken en e.e.a. uitproberen.
Ben nogal into nylon de laatste tijd, weer 100% terug op pickin' for the moment en vaarwel plectrum.
Hoewel ik ook naar nog een ukelele neig, begint het ook wel te kriebelen voor zoiets.
In mijn geval zaak dat ik gewoon eens iets ga uitproberen.
Misschien mijn Mustang maar verkopen om wat ruimte te maken.
Hoe dan ook, gegeven mijn niet al te lange vingers wel handig om richting crossovers en 3/4 te neuzen.

Erik de Perik
27 maart 2022, 22:10
Woon jij werkelijk zo klein dat één gitaar al teveel kan zijn?

Tupelo
27 maart 2022, 23:53
Met alle andere meuk verstoort het wel het evenwicht ja, tenminste voor mijn gevoel.
Ik heb al 4 gitaren, 2 ukeleles, 2 amps en een piano in de woonkamer staan.
Het hoeft van mij geen oefenhok te worden, en op de slaapkamer heb ik ook geen ruimte meer.

Erik de Perik
28 maart 2022, 00:10
Kortom jij woont fysiek of mentaal klein....??

Rinze
28 maart 2022, 00:40
Kaap ik 'm.
Ik ga niet over één nacht ijs.
Eerdaags eens TFOA bezoeken en e.e.a. uitproberen.
Ben nogal into nylon de laatste tijd, weer 100% terug op pickin' for the moment en vaarwel plectrum.
Hoewel ik ook naar nog een ukelele neig, begint het ook wel te kriebelen voor zoiets.
In mijn geval zaak dat ik gewoon eens iets ga uitproberen.
Misschien mijn Mustang maar verkopen om wat ruimte te maken.
Hoe dan ook, gegeven mijn niet al te lange vingers wel handig om richting crossovers en 3/4 te neuzen.Ik wilde al langer weer wat met klassiek gitaar doen. Woon helaas erg gehorig en wil mijn buren niet opzadelen met mijn worsteling met Pumping Nylon. Dus ik heb mijn zelfbouw - tele gewoon voorzien van nylon snaren. Geen herrie en wel de juiste snaren. Nu mijn vingers nog uit de knoop zien te krijgen..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
28 maart 2022, 01:06
En hoe gaat dat op een versterker?

Rinze
28 maart 2022, 08:21
En hoe gaat dat op een versterker?Niet. Het doel is spelen zonder overlast. Al heb ik er wel over gedacht om een piezo onder de brug te zetten. Maar ik heb ook een oude klassieke gitaar dus die zou ik ook kunnen pakken mocht ik luider willen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Midwolda
28 maart 2022, 10:10
Ooit, voor een eenmalig projectje, zo'n crossover "nodig" gehad en een Ibanez GA6CE van Marktplaats geplukt.

Correctie! Het blijkt een Ibanez GA5TCE te zijn.
Kastdiepte 70mm, topkam 45mm.
Speelt nog steeds best lekker.

Carry on...

lcvanderhelm
28 maart 2022, 19:32
Ik speel gewoon midden in de nacht op mijn klassieke gitaar en kan mij niet voorstellen dat mijn buren daar last van hebben.Als je met een plectrum gaat rammen,dan is het wat anders maar tokkelen kan heel zacht .

Rinze
28 maart 2022, 20:29
Ik speel gewoon midden in de nacht op mijn klassieke gitaar en kan mij niet voorstellen dat mijn buren daar last van hebben.Als je met een plectrum gaat rammen,dan is het wat anders maar tokkelen kan heel zacht .Ik kan horen wat mijn buren op de wc uitspoken. Het is hier echt erg gehorig. Doorzonhut uit 1970, dan heb je dat.


Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fobo
29 maart 2022, 11:03
Ik kan horen wat de buren op de wc uitspoken. Het is hier echt erg gehorig. Doorzonhut uit 1970, dan heb je dat.
Niet noodzakelijkerwijs. Mijn ‘doorzonhut’ is van 1963 en ik kan zonder overlast te veroorzaken errug veel herrie maken (en nee, ze zijn niet doof...).
Wel vervelend voor je trouwens...

lcvanderhelm
29 maart 2022, 11:15
Dan zullen ze ook wel niet al te blij zijn met een klompendragende buurman.

Rinze
29 maart 2022, 11:39
Dan zullen ze ook wel niet al te blij zijn met een klompendragende buurman.Als ik ze in huis zou dragen niet nee. Ik hoor ook genoeg van hun kant hoor, maar vind het zelf niet prettig spelen als ik het gevoel heb dat ze me de hele tijd horen. Elektrisch speel ik ook of heel erg zacht of iets harder wanneer de buuv aan die kant er niet is.

Is wel een punt met die klompen, ik zoek al een poos naar een appartement maar die hebben vaak een betonnen opgang, niet handig als je op klompen loopt..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Tupelo
29 maart 2022, 21:20
Ik heb hetzelfde Rinze.
Vind het vervelend wanneer ik mijn buren hoor, dus probeer ik het zelf ook netjes te houden.
Speel nauwelijks elektrisch eigenlijk, en if so; zachtjes en alleen overdag, meestal rond etenstijd (voor andere mensen).
Verder alleen maar akoestisch.
Moet bekennen; daarin veroorloof ik mezelf wel wat meer vrijheden; een nylonsnarige gitaar zou ik 's nachts nog best durven te spelen, maar wel ramen en deuren dicht.
Ding bij mij is ook wel dat ik een heel erg zachte aanslag heb.
Komt door die gehorigheid.
Zit er zo ingebakken dat het allemaal niet teveel herrie moet maken dat het mijn natuur is geworden het heel subtiel te houden, raggen doet ik niet.
Meest stille is inderdaad droog spelen op een elektrische gitaar.
Mijn Hofner & Guild als fully hollows hebben wat dat betreft het ideale volume.

Erik de Perik
29 maart 2022, 21:27
Het verhaal gaat dat Wes Montgomery met zijn duim aansloeg, omdat zijn vrouw een plectrum teveel herrie vond maken.

Fobo
29 maart 2022, 22:50
Zit er zo ingebakken dat het allemaal niet teveel herrie moet maken dat het mijn natuur is geworden het heel subtiel te houden, raggen doet ik niet.
Meest stille is inderdaad droog spelen op een elektrische gitaar.

Gaat voor jou de lol er dan niet een beetje van af?

Erik de Perik
29 maart 2022, 22:53
Ik heb mijn eerste jaren hoofdzakelijk droog op een elektrische gitaar gespeel met als gevolg dat ik een behoorlijk harde aanslag heb.

Plant
29 maart 2022, 22:54
Het verhaal gaat dat Wes Montgomery met zijn duim aansloeg, omdat zijn vrouw een plectrum teveel herrie vond maken.

Wie heeft er met zo'n duim überhaupt nog een plectrum nodig? ;)

https://downbeat.com/images/news/_full/Montgomery_DuncanSchiedt.jpg

Erik de Perik
29 maart 2022, 23:20
Kans is groot dat die duim geëvolueerd/misvormd is door het spelen.

Tupelo
30 maart 2022, 00:08
Gaat voor jou de lol er dan niet een beetje van af?
Nee hoor.
Ik speel iedere dag.
Al 30 jaar lol in.

Rinze
30 maart 2022, 00:11
Ik heb hetzelfde Rinze.
Vind het vervelend wanneer ik mijn buren hoor, dus probeer ik het zelf ook netjes te houden.
Speel nauwelijks elektrisch eigenlijk, en if so; zachtjes en alleen overdag, meestal rond etenstijd (voor andere mensen).
Verder alleen maar akoestisch.
Moet bekennen; daarin veroorloof ik mezelf wel wat meer vrijheden; een nylonsnarige gitaar zou ik 's nachts nog best durven te spelen, maar wel ramen en deuren dicht.
Ding bij mij is ook wel dat ik een heel erg zachte aanslag heb.
Komt door die gehorigheid.
Zit er zo ingebakken dat het allemaal niet teveel herrie moet maken dat het mijn natuur is geworden het heel subtiel te houden, raggen doet ik niet.
Meest stille is inderdaad droog spelen op een elektrische gitaar.
Mijn Hofner & Guild als fully hollows hebben wat dat betreft het ideale volume.Ik speel graag met flink dynamiek, mag ook graag flink in de snaren graven dus op akoestische gitaar maak je dan toch best veel herrie. Komt nog bij dat ik mijn Seagull staalsnarige niet meer kan bespelen zonder mijn rug te vernaggelen, heb het ding al een jaar of twee uitgeleend.

Als het klassiek spelen blijft dan zal ik vast gas ontwikkelen voor een leuke nylonsnaar. Op dit moment vind het zo prima. Elektrisch heb ik jarenlang thuis alleen onversterkt gespeeld. Zomers lekker buiten, boeit mij niet dat het geen herrie maakt. Herrie heb ik al wel genoeg gemaakt, mijn oren zijn overgevoelig tegenwoordig, alles wat harder is dan spraak niveau doet pijn. Merkwaardig want ik ben ook flink doof en heb stevige tinnitus. Maar ach, lig er verder niet wakker van.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

munkie
2 april 2022, 15:48
Weer eens te laat zoals gebruikelijk... Ik heb nog een Crafter CT 125C/N . Is een semi-solidbody nylonsnaar met piezo's. Komt akoestisch natuurlijk niet zoveel herrie vanaf maar ieder nadeel heb ze voordeel. Versterkt klinkt ie heel aardig voor het geld op mijn Roland AC90. Lekker halsje voor als je van de elektrische gitaar af komt, niet zo'n boomstam als de meeste Spaanse gitaren.

Speeddemon
6 april 2022, 18:28
Btw, in tegenstelling tot wat sommigen beweren -dat de stringspacing te klein zou zijn bij crossover gitaren om fatsoenlijk klassiek of flamenco-repertoire mee te kunnen spelen qua rechterhand 'ruimte'- is deze bij mijn Cordoba mogelijk een fractie *groter* dan die van mijn authentieke flamenca blanca.
Net 'rechts' van het klankgat (richting de brug) zit dit bij de Cordoba op ~53mm, en bij de flamenca blanca op 53,5mm.
Maar op de brug zelf zit de Cordoba Fusion op 57mm en de flamenca blanca op 56,5mm.
De grotere delta (4mm vs. 3mm) is uiteraard te wijden aan de smallere topkam (48mm vs. 52mm), waardoor de buitenste snaren overdreven gezien meer trapeze-vormig staan op de Cordoba Fusion en rechter op de flamenca blanca.

Iets anders waar ik achter kwam;
Hoewel de flamenca blanca een iets rijkere en helderdere (logisch door de gekozen houtsoorten en constructiemethode; alles solid) klank lijkt te hebben, is de sustain van de Cordoba Fusion zowaar een stukje langer.
Daar waar de meeste open snaren op de flamenca zo'n 10-11 seconden uitklinken (met duim geplukt), ligt dit bij de Cordoba Fusion eerder rond de 14-15 seconden. Niet heel wetenschappelijk getest verder, maar ik heb het met een stopwatch getimed en zoveel mogelijk dezelfde aanslagmethode en kracht proberen te gebruiken. Vond ik wel interessant.