PDA

View Full Version : of moest het soms hier?



dvmutzy
10 augustus 2003, 23:34
Mijn vraag was of er op een bord ook een distortion pedaal zat.
nu heb ik een paar fotos bekeken, en heb ik nog een paar vragen:

-heb je een distortion pedaal en een distortion knopje (dat bedoelde ik eigenlijk)?
-gebruiken de meesten aaneen geschakelde pedalen/losse onderdelen of gebruiken de meesten een heel bord. zijn er voor en nadelen? (ja natuurlijk, kan ik al bijna zeggen.)
-maar mn beginvraag was dus of er op een standaardbord zo'n distortion knop zit. raden jullie dan wel aan om een los distortion ding te kopen?

:lol: is een faq misschien geen goed idee? :-?

Swan
10 augustus 2003, 23:39
hangt er vanaf welk bord heh muts

ReinoutV
11 augustus 2003, 00:06
Een pedaalbord is niets meer dan een plank hout (meestal dan) waar iemand zijn/haar collectie effectpedaaltjes op heeft vastgemaakt. Neit ieder bord heeft dus een distortion pedaal. Als je er even bij vermeld welk distortion pedaal je bedoelt, kunnen we je misschien verder helpen. Of misschien bedoel je wel een multi-effect, als de Boss GT 3, 5 of 6 (waar is 4 eigenlijk gebleven :???: ) ?

dvmutzy
11 augustus 2003, 00:23
kweetniet wat voor bord, ik bedoelde eigenlijk of dat er in het algemeen opzit ofdat er alleen draaiknopjes enzo, zeg maar hetzelfde als op een versterker zitten.
ik hoef verder ook niet een bep soort dist denk ik, gewoon distortion. en een beetje goedkoop maar nog wel gebruikbaar.
dus again: misschien dat een beginnersfaq hulpvol zou zijn?


hangt er vanaf welk bord heh muts
Inderdaad ben ik De Grote Mutzzz, maar dan dus wel met z'en ipv 1 s.

Swan
11 augustus 2003, 00:34
leg het nou eens in goed nederlands uit....en misschien met een plaatje

sash
11 augustus 2003, 00:36
Jah laat je mutzzz eens zien :D

dvmutzy
11 augustus 2003, 00:47
ja, kvraag me al lange tijd af, heeft het woord muts (of mutz, geloof ik een duits woord) soms nog een andere betekenis dan een bep hoofddeksel en nogal oenig persoon? :lol:
http://www.freddansmusic.se/effekter/line6/pod-filer/floorboard.jpg
ok, dit bovenste lijkt me een standaardbord. ZIT HIER EEN DISTORTIONKNOP OP? ZIJN DE MEESTE BORDEN ONGEVEER ZO?
'wat zit er op een standaardbord' is een vraag die ik, als het over gitaren zou gaan om het allemaal nog onduidelijker te maken, zou beantwoorden met: snaren, tuners, volume-knop, klankkleurknop etc.

Swan
11 augustus 2003, 00:48
hahaha wie is dit? hijs iig beter dan epifiel etc

dvmutzy
11 augustus 2003, 00:58
jee zeg, ik ben gewoon iemand die toevallig totaal geen verstand van al die rest app enzo heeft. :angry:

Swan
11 augustus 2003, 01:11
op dat line6 board zelf zit iig geen enkel effect....het stuurt wat anders aan
voor distortion moet je n multieffect of gewoon een los pedaaltje kopen

dvmutzy
11 augustus 2003, 01:53
ah, en wat is n multieffect?
(kwil niet zeuren, maar kweet gewoon NIKS) :dontgeti:

dvmutzy
11 augustus 2003, 01:56
maar de eigenlijke reden dat ik dit vroeg:
als je dus zo'n los pedaaltje koopt, of dat geen zonde van mn geld zo zijn omdat ik, als ik dan wat meer gevorderd ben, vast zo;n heel ding ga kopen en daar dan mogelijk ook een dist opzat. Dus dan had ik die dist ped voor niks gekocht, begrijp je :) ?

Dirk_Hendrik
11 augustus 2003, 09:11
Nee,

een pedaal kopen is niet zonde van het geld en als ik je vragen zo lees zelfs een stuk slimmer dan een "bord". Koop ook es een paar gitaarmagazines en leer wat bij! :wink:

Je FAQ:
Multieffect: Een apparaat met meerdere effecten er in. Als zo'n ding is gemaakt om op de grond te liggen noem je het een floor-multieffect en geen "bord". Dat woord wordt meestal gebruikt door mensen die hun losse pedalen op een plank hebben gemonteerd en geeft hier dus verwarring.

Nocki
11 augustus 2003, 09:13
Hoi.

het bordt wat je hier hebt geplaatst doet alleen maar commandos zenden naar een versterker (daar komt het op neer). als je bepaalt dat knopje a een overdrive of distortion moet aan en uit ztten doet ie dat. maar dan alleen bij de versterker waar deze bij hoort. het bord zelf kan niks. dus als je dat ding koopt kan j er helemaal niks mee tenzij je ede bijpassende versterker erbij koopt.

als jij al een gitaar en versterker hebt en je wilt distortion dan zou je eens een pedaaltje moeten kopen waat dat specifieke geluid in zit...

Nocki

Harry
11 augustus 2003, 09:48
er bestaat geen 'standaard-bord'. Zo'n ding stel je zelf samen, naar de behoefte die je hebt om bepaalde geluiden te maken.
Als jij distortion wilt, koop je een distortion-pedaal. Dit is een los kastje waar je een geluid uit kunt halen. Aanschaf hiervan is geen weggegooid geld, je zou zelfs een 2e handse kunnen kopen.
En als je later iets anders wilt, verkoop je 'm gewoon weer, of ruilt 'm in.

riesj
11 augustus 2003, 10:05
Hoi,

Misschien is het makkelijker met plaatjes erbij :D

Het meest voorkomend is, dat effecten in onderstaande productsoorten zit.

pedaal: http://www.feedback.nl/pix/boss-ds1.jpg
multieffect: http://www.feedback.nl/pix/boss_gt-6.jpg
19" (rack) multieffect: http://www.feedback.nl/pix/tcelectr-gmajor.jpg

Zoals Harry ook al zei: een distortionpedaal is nooit weggegooid geld. Het is een veelvuldig gebruikt effect.

Bijna elke gitaarwinkel heeft wel een paar distortionpedalen liggen, dus kun je onderling vergelijken welke je het lekkerste vind klinken.
De meest bekende voorbeelden:
Boss DS-1
Proco RAT

Groetjes,

Nocki
11 augustus 2003, 10:08
alleen uitkijken als je gaat werken met 19"apperatuur. maar dat al je wel niet gaan doen. de laatste multifx unit bevat geen overdrive of distortion.

een multifx floorboard is voor jou een goed idee. zoals die boss gt6. maar een los pedaaltje is natuurlijk helemaal ideaal...

Nocki

riesj
11 augustus 2003, 11:48
alleen uitkijken als je gaat werken met 19"apperatuur. maar dat al je wel niet gaan doen. de laatste multifx unit bevat geen overdrive of distortion.


Ik zie inderdaad, hoe die voorbeelden voor verwarring kunnen zorgen, als je het niet goed leest :-? . Volgende keer maak ik het bold :D

Oh ja, als je de afweging wilt maken tussen de aanschaf van een enkel pedaal of een multi-effect. Daar zijn heel wat topics over (zoekfunctie).

Nieuw heb je een DS-1 voor EUR 65,- en een RAT voor EUR 89,- (feedback) wat 2dehands tussen de 40 en 65 zal liggen. Wat vele malen minder is dan de aanschaf van een multi-effect.

Verder zou je ook nog even naar overdrive en fuzz pedalen kunnen kijken, misschien haal je daar ook wel je beoogde sound uit.

Groetjes,

Mitch
11 augustus 2003, 16:37
Voor geluidseffecten heb je grofweg drie mogelijkheden:
- uit losse pedaaltjes halen. Afhankelijk van het merk en type kan er een hoge geluidskwaliteit zijn, maar als je er veel tegelijk wil switchen moet je nogal tapdansen. Als je deze pedaaltjes samenvoegt op een plank of iets anders moois heet dat een pedalboard
- uit een multi-effect: da's dus iets als dit:
http://bossus.com/productimages/gt6l.jpg
In zo'n apparaat zitten allerlei geluidseffecten verenigd als distortion, echo, noem maar op. Deze kun je opslaan en ook combineren zodat je met één druk op de knop bijvoorbeeld vier effecten tegelijk in kan schakelen. Tot zover de hallaluja: het nadeel is dat het een digitale processor is, dus je geluid wordt eerst gedigitaliseerd en weer omgezet naar analoog waardoor er volgens vele liefhebbers een wat dood of koud signaal ontstaat.
- uit een soort ingebouwd multi-effect in een versterker. O.a. Marshall, Vox en Line6 hebben daar een paar amps mee uitgerust. Het floorboard (controle-paneel -op-de-vloer) die jij had afgebeeld is daar een voorbeeld van.

FAQ genoeg ? :razz:

dvmutzy
14 augustus 2003, 00:39
een multifx floorboard is voor jou een goed idee. zoals die boss gt6. maar een los pedaaltje is natuurlijk helemaal ideaal...

ok, wat moet ik hier nu weer mee? :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

en uh, wat is ongeveer de prijsverhouding? (tussen een multi-effect en een pedaal) edit: waarom kost zo'n ding in hemelsnaam E65? is die van feedback soms een hele goede? en ik zie dat je je gitaar ook in n blaffende hond kan veranderen :D .

en bij een pedaal blijft het geluid dus analoog?

dvmutzy
14 augustus 2003, 00:41
oja, en bij een pedaal is het dus wel zo dat je er 1 keer op stapt en je zet hem aan/uit en niet dat je er de hele tijd op moet blijven staan, want dat is bij zo'n groter pedaal?

Mitch
14 augustus 2003, 09:44
neeneeneeneeneeneeneenee
hoezo 'bij zo'n grote moet je er op blijven staan' ? Als je wil testen hoe stevig zo'n ding is wel natuurlijk.....
Met een multi kun je, als je 'm eenmaal hebt geprogrammeerd, met één druk op de knop meerdere effecten aan- of uitschakelen. Capiche ?

Mijn advies: koop een goedkoop (2ehands) multi-effect. Zo maak je kennis met een hoop effecten en je leert er mee omgaan. Je krijgt ook beter door wat je zoal leuk vindt of niet, zodat je na een jaartje of zo een stap verder kan: losse pedalen of een betere multibak.
De ideale leerschool en als je tweedehands kijkt hoeft het je erg weinig te kosten !

sash
14 augustus 2003, 12:36
Echt ik lees die posts van dvmuts 25x door en ik begrijp er nog geen reet van.
En nee, volgens mij zit er geen distortion pedaal op dat bord voor je kop :D

sash
14 augustus 2003, 12:37
oja, en bij een pedaal is het dus wel zo dat je er 1 keer op stapt en je zet hem aan/uit en niet dat je er de hele tijd op moet blijven staan, want dat is bij zo'n groter pedaal?

Nee je kan em gewoon aan en uit zetten. Zo'n pedaal waar je op moet blijven staan is een wah. Ook niet echt staan, eerder heen en weer bewegen :)

Mitch
14 augustus 2003, 12:38
:D

FNaRK
14 augustus 2003, 12:59
wat een muts zeg.....












:-D

sash
14 augustus 2003, 13:00
Bord voor d'r muts















okay die was flauw :D

dvmutzy
14 augustus 2003, 17:08
:nervous: :lol: :sneaky: :lol: :angry:

ja, ok nog leuke 2e hands winkeltjes in adam/veen dan? ja, daar kan ik heus zelf wel naar zoeken. :-?

maar de een raadt me dus zo'n pedaal aan en de ander zo'n multi-effect :o .
Ik ben trouwens niet zo'n fan van heel veel effecten, maar de distortion of overdrive of gain, ja vast geheel verschillende dingen maar voor zo'n ervaren persoon als mij klinkt het volgens mij behoorlijk hetzelfde, is natuurlijk onmisbaar.

De reden dat ik dit trouwens ooit was begonnen te vragen was dat ik mogelijk n basversterker ga kopen waar je ook n gitaar in kan pluggen en dan had ik natuurlijk wel een distortion-geluid nodig.

Mitch
14 augustus 2003, 17:53
Lees alles gewoon nog eens door en denk er even over na voordat je met de volgende vraag klaarstaat.
Krijg een beetje het idee dat je meteen doorstoomt zonder dat je de al gegeven info ook echt verwerkt. Dringt niet door je muts heen waarschijnlijk...
:D

Ik herhaal: denk er even over na

dvmutzy
14 augustus 2003, 18:09
zeg dan alleen maar ff de prijs van n multi-effect.

Stomen doet t veel beter onder een muts dan met n kale kop.

RadiuS
14 augustus 2003, 18:34
als ik nog even doorga met deze thread lezen snap ik zometteen zelf niet eens meer hoe mn pedaaltjes werken :o :o :razz:

Ronald
14 augustus 2003, 20:07
inderdaad nogal vaag ja , maar muts dacht dus dat een multieffect een effectenbord is , vandaar het misverstand

ff samenvatting

maar als je alleen distortion wil , moet je dus een los pedaal kopen , en als je er meerdere wil dus of een multieffect of meerdere losse pedaaltjes en als je die losse pedaaltjes op een bord zet dan is het een effectenbord

en een pedaal moet je niet als een echt pedaal zien maar als een switch , in principe is het hetzelfde als een een effect waar een knopje opzit alleen ziet het er anders uit, maar op een wah is het anders omdat je die op en neer beweegt ( behalve bij een auto wah , ja tis inderdaad ook wa ingewikkeld :wink: ) volume pedaal is trouwens net zo

maar goed je wil dus een distortion effect , voor het geval je voor een los pedaal gaat dan zou ik wel even kijken welke want voor een leek klinkt mischien alles het zelfde maar dat is dus absoluut niet zo , bedenk eerst wat voor soort distortion je wil , licht of jusit hele zware , eentje die naar fuzz toe of eentje die wat helderder is dus met minder rrrrrrr erin als je snapt wa ik bedoel :wink:

en de prijs van een los pedaal , tja da varieert , laten we zeggen tussen de 60 en 150 euro, de boss ds1 om een voorbeeldtje te noemen is best goedkoop , zo'n 60 euro geloof ik, maar een tubescreamer van inbanez ligt rond de 120 ofzo

en dan heb ik het over nieuw he

Mitch
14 augustus 2003, 21:23
zeg dan alleen maar ff de prijs van n multi-effect.

Stomen doet t veel beter onder een muts dan met n kale kop.

Zoek zelf op lui stuk vreten ! Ik ben je slaaf niet !

http://smilies.crowd9.com/contrib/edoom/downloading.gif


Voordat iemand nog een serieus antwoord wil geven, kijk eerst even op de homepage van mevrouw mutz.

'nuff said

dvmutzy
17 augustus 2003, 17:08
er is absoluut niets mis met mn homepage.

maar bedankt aan alle mensen die serieus hebben gereageerd :wink: .

RadiuS
17 augustus 2003, 17:36
als je verschillende pedalen etc. wilt bekijken en prijzen erbij kan je ff rondneuzen op www.feedback.nl